rengaspanssarin renkaat

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Vastaa Viestiin
Avatar
mummomikael
Kreivi
Viestit: 297
Liittynyt: Torstai, 12.06.2008 14:25
Paikkakunta: Oulu

rengaspanssarin renkaat

Viesti Kirjoittaja mummomikael » Sunnuntai, 22.06.2008 20:05

Minkä paksusesta rautalangasta kannattas siis tedä rengspanssariin ne renkaat? Luin jostain että pitäs olla 2 millistä mutta se on mulle ihan liian paksua. Eli minkä paksusta lankaa ja minkä paksunen rengas siitä ois hyvä tehä?
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Sunnuntai, 22.06.2008 20:40

Riippuu lenkki koosta, jos teet 8mm renkailla, niin 1,5mm/1,6mm lanka on sopiva, mutta jos teet 10mm renkailla, niin 2mm lanka on parempi.(Okei, se on mielipide kysymys onko se parempi, mutta yleisesti se on noin.)

Millä tavoin 2mm lanka on liian paksua? Kyllä sitä vääntelee ihan kevyesti jos on pihdit, mutta käsin hommasta ei tule mitään.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
Merdocharr
Soturi
Viestit: 35
Liittynyt: Tiistai, 04.07.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Merdocharr » Sunnuntai, 22.06.2008 20:41

1,6mm ja tuo 2mm ovat yleisimmät. Rautalangan paksuudella ei sinäänsä ole mitään merkitystä kunhan rautalangan ja lenkin sisähalkaisijan suhde on vähintään 2:12,5. Ohuemmalla langalla joudut tekemään enemmän renkaita mikä tietysti vie enemmän aikaa. Lisäksi tuolla minimisuhteella tulee aika harvaa kudosta, 1:5 on jo kohtuullisen tiheää.
Avatar
mummomikael
Kreivi
Viestit: 297
Liittynyt: Torstai, 12.06.2008 14:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mummomikael » Sunnuntai, 22.06.2008 20:46

PattiJalka kirjoitti:Millä tavoin 2mm lanka on liian paksua? Kyllä sitä vääntelee ihan kevyesti jos on pihdit, mutta käsin hommasta ei tule mitään.
joo, yritin käsin vääntää nii ei ihme ettei onnistunu :lol: pihdeillä sitte onnistu... :D
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Sunnuntai, 22.06.2008 20:51

Rautalangan paksuudella ei sinäänsä ole mitään merkitystä kunhan rautalangan ja lenkin sisähalkaisijan suhde on vähintään 2:12,5.
Tarkoittaen, että jos kaytät 2mm lankaa, niin renkaiden sisähalkaisia saa olla korkeintaan 12,5mm, joka pyöristetään 12, koska putket joiden ympärille lanka kierretään ovat millin tarkkuudella.

Tuo Merdocharrin mainitsema suhde 1:5, on todella pieniä renkaita, mutta lanka on niin ohutta että osa renkaista vääntyy auki joka käyttökerralla, tuskimpa kukaan(suomalainen boffaaja) on tehnyt tuolla koolla.
Eli kyllä sillä rautalangan paksuudella on merkitystä.

Jos haluat kudosta joka on melko tiheää, eikä aukea kovin helposti(siis ei aukea käytössä, kyllä sen työkaluilla auki saa ihan hyvin) niin käytä 2mm lankaa ja 8mm renkaita.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
Merdocharr
Soturi
Viestit: 35
Liittynyt: Tiistai, 04.07.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Merdocharr » Sunnuntai, 22.06.2008 21:46

Tuo 1:5 oli tarkoitettu ohjearvoksi suhteelle, ei lenkkikooksi. Ymmärrän kyllä jos näin pääsi käymään ilmi viestistäni :D. 1,6mm langalla tuo olisi siis juuri tuon 8mm sisähalkaisija ja 2/10mm. Olen tehnyt omat paitani 2mm langalla ja 2/8 on kestänyt aukeamatta nyt 2 vuotta.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Sunnuntai, 22.06.2008 21:48

Suositeltu AR (eli langan paksuuden ja renkaan halkaisijan suhde) on 5. Elikkäs kun käytät 10mm renkaita langan ihanne paksuus olisi se 2mm. 10:2=5.
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
iron-yMan
Asemies
Viestit: 19
Liittynyt: Keskiviikko, 28.05.2008 19:34

Viesti Kirjoittaja iron-yMan » Maanantai, 23.06.2008 18:01

onko kukaan koittanut lenkkien katkaisussa pihtejä teknisempää työkalua, esim. dremelin/vastaavan timanttilaikkaa?miten toimii?
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 23.06.2008 23:06

Osa vetää rälläkällä, jos osaa käyttää tarkasti ja ammattimaisesti, voisin kuvitella että jälki voisi olla melko hyvääkin, jos leikkaisi maltillisesti painamatta liikaa niin, ettei purseita jäisi pahasti reunoille. Itse en ole nähnyt hyvin rälläkällä leikattuja lenkkejä.
Avatar
Kalevi
Kreivi
Viestit: 345
Liittynyt: Sunnuntai, 06.05.2007 18:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalevi » Tiistai, 24.06.2008 00:04

Peltisaksilla onnistuu hyvin. Niillä saa monta renkulaa yhellä kerralla.
Avatar
Harold
Kreivi
Viestit: 291
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 15:08
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Harold » Tiistai, 24.06.2008 15:34

Olen käyttänyt Bahcon voimaleikkureita. Ne ovat ennemminkin pulttisaksien ja sivuleikkureiden kombo; suht pienet mutta vääntö riittää. Leikkaavat helposti 2-3 lenkkiä kerrallaan, oikeastaan kärjen muoto estää leikkaamasta enempää...
Kuva
http://kauppa.taloon.com/PublishedServi ... oupID=2689

Ovat tyyriitä (40-45e/kpl) mutta en ole kokenut niitä kalliiksi, suhteessa elinikään. Ne leikkurit joiden leikkuujälki menee huonoksi annan eteenpäin raksamiehille ym. betoniraudotusten ym. leikkaamiseen.
Viimeksi muokannut Harold, Tiistai, 24.06.2008 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Yksilötaidot kompensoituu varustuksella...

http://harolds.busythumbs.com
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 24.06.2008 15:40

Käsityökaluista tähän mennessä tehokkaimmiksi todettu on tosiaan voimasivuleikkurit. Kannattaa panostaa laatuun, olen kokeillut ties kuinka monia sivuleikkuria, ja valitettavasti on sanottava että alle 20€ maksavat ovat järjestään melko kehnoja. Siitä ylöspäin löytyykin sitten todella laadukkaita. Vaikka peltisaksilla saa monta kerralla, ei sillä saa lähellekään yhtä nopeaa leikattua kuin voimasivuleikkureilla, koska yhden leikkauksen tekemiseen menee paljon pitempään, vaikka saakin monta leikattua kerralla. Lisäksi jälki ei ole välttämättä yhtä hyvää. Joskus muistaakseni laskin, että noin sadan lenkin pötkön leikkasi minuutissa kun oli vähän enemmän rutiinia alla. Joten eipä tuossa loppujen lopuksi sille sähkötyökalulle ole edes kauheasti tarvetta, koska kyllä kappaleen leikkaamiseen niilläkin menisi aikaa, kun ottaa vielä huomioon kiinnittämiset yms.

Itse oon leikannut lenkkini niin, että venytän ne vieterit levälleen ennen leikkaamista. Saa valmiiksi aukinaisia lenkkejä. Eikö kukaan muu oikeasti tee näin?

Mulla on ollut käytössä yhteensä kahdet sivuleikkurit koko sinä aika kun olen tehnyt rengaspaitoja. Ensimmäiset maksoi aikanaan ~150 markkaa, toiset siinä 25 euron pintaan ja molemmaat todella toimivia. Ensimmäiset pihdit kesti noin 300 000 leikkausta, katsotaan paljoonko toiset riittää :P Eli siis ei nuokaan nyt ihan tuhoutumattomia ole, mutta erittäin pitkäikäisiä, kun laskee että yksi leikkaus noilla ekoilla pihdeillä maksoi sen 0,008 senttiä ja vieläkin noilla paremman puutteessa leikkaa :)
Viimeksi muokannut saloneju, Tiistai, 24.06.2008 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Harold
Kreivi
Viestit: 291
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 15:08
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Harold » Tiistai, 24.06.2008 15:45

Jos haluaa tehdä vain yhden paidan/esineen niin se 10-20 erkin leikkurit varmasti kelpaavat hyvin - jos haaveissa on yli 10 000 renkaan projekti niin arvokkaammat leikkurit voivat hyvinkin tulla halvemmaksi.;) Niitä kun ei tarvitse palautella viikon välein liikkeeseen...

Eräästä liikkeestä eivät antaneet enää kolmansia uusia leikkureita kun edelliset hajos... Käskivät vaihtaa tavaran laadukkaampaan.:D:D
Yksilötaidot kompensoituu varustuksella...

http://harolds.busythumbs.com
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 24.06.2008 15:46

Harold kirjoitti:Eräästä liikkeestä eivät antaneet enää kolmansia uusia leikkureita kun edelliset hajos... Käskivät vaihtaa tavaran laadukkaampaan.:D:D
Kaverilla taisi käydä samalla tavalla, kun osti Clas Ohlsonilta 6 euron voimaleikkurit. Mutta kyllä ne tosiaan menee siihen, jos haluaa vain yhden paidan tehdä suht isolla lenkkikoolla.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 24.06.2008 16:08

saloneju kirjoitti: Itse oon leikannut lenkkini niin, että venytän ne vieterit levälleen ennen leikkaamista. Saa valmiiksi aukinaisia lenkkejä. Eikö kukaan muu oikeasti tee näin?
Kyllä, mutta vain puolelle lenkeistä. Toinen puoli menee kiinni heti joten en jaksa vetää pötköä auki.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Kalevi
Kreivi
Viestit: 345
Liittynyt: Sunnuntai, 06.05.2007 18:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalevi » Tiistai, 24.06.2008 16:35

JonTzu kirjoitti:
saloneju kirjoitti: Itse oon leikannut lenkkini niin, että venytän ne vieterit levälleen ennen leikkaamista. Saa valmiiksi aukinaisia lenkkejä. Eikö kukaan muu oikeasti tee näin?
Kyllä, mutta vain puolelle lenkeistä. Toinen puoli menee kiinni heti joten en jaksa vetää pötköä auki.
Minä taas olen tehnyt puolet vietereistä kiertämällä kaksi rautalankaa yhtä aikaa putken ympärille. Tuloksena valmiiksi avonaisia lenkkejä ilman venyttämisen tarvetta.
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Tiistai, 24.06.2008 17:11

Itse olen joutunut vetämään suoraan jousesta oli sitten aukinainen tai kiinni menevä. Nimimerkillä haponkestävää jousiterästä on ilkeä saamaan venymään. :)
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
Harold
Kreivi
Viestit: 291
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 15:08
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Harold » Keskiviikko, 25.06.2008 16:27

Olen myös koettanut opetella kahden langan tekniikkaa, mutta tiheällä AR:llä (3-4) se ei tee riittävän pyöreitä lenkkejä. :lol: Jollakin AR 5:lla menee vallan hyvin, mutta olen saanut toimimaan sen vain sinkityllä langalla. Hehkutettu takertuu itseensä --> sormet päätyy langan mukana rullalle.

Itselleni tuntuis olevan helpointa tehdä yhden langan jousia. Valmista pötköä tulee yli 5kg tunnissa ja lenkkien auki vääntäminen onnistuu tahdilla 0,5 - 1kg / tunti.
Yksilötaidot kompensoituu varustuksella...

http://harolds.busythumbs.com
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Keskiviikko, 25.06.2008 21:01

Kahden langan tekniikka kuulostaa hyötyyn nähden aika vaivalloiselta. Miksi ei vetäisi auki pötköjä ennen leikkaamista? Se, että avaamattoman lenkin saa leikattua kerralla, ei hommaa niin paljon nopeuta, kun ottaa huomioon että se hidastaa itse leikkaamista huomattavasti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”