Nahka lamelli

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Nahka lamelli

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Tiistai, 18.03.2008 23:40

Minua alkaa hieman jo ärsyttää kun tuntuu että kysyn samaa jo kolmatta kertaa, mutta en vain muista enkä löydä...

Eli haarniskointini on siirtymässä uudelle asteelle eikä rengas enää riitä vaan päälle pitäs saaha nahkaa. Lamellit on kivoja ja tavallaan helppoja tehdä, joten semmosta siis.

Netillä (esmes. armour archive) osaa kertoa miten "oikeaoppinen" lamelli tehdään, mutta nepäs tehdään raudasta 8)

Perinteinen lamellihan näyttää tältä. mutta nahkaa käytettäessä se maksaa paljon. Kun nahkaa sidotaan nyörillä tai narulla pelkkien reikien läpi se venyy ja kuluu nopeasti raskaassa käytössään. Reikiin pitäisi laittaa reikäniitit ja jos niitä tunkee sen 7 per lamelli haarniskan hinta nousee pilviin (varsinkin kun niiden tulisi IHMO olla messinkiä :lol: ).

Nahassa, toisin kuin raudassa on apuna taipuisuus, joten siinä voidaan "joustaa" jos keksisin miten.

Olisiko jollain siis tarjota ratkaisua ongelmaan? Reikien määrää pitäisi vähentää ja lisäksi jos joku vaivautuisi kertomaan miten lamellissa sidoslanka päätellään olisin hyvin kiitollinen.

Jos joku löytää edellisen samanlaisen kysymykseni voisi ystävällisesti linkittää sen niin pääsisimme kaikki nauramaan minulle :? .

-Nipsu

Edit: Ja jos joku samalla voisi muistuttaa myös siitä miten saan nahan ekonomistisimmisesti värjättyä (eroottisen punaiseksi :P )
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Keskiviikko, 19.03.2008 00:13

Itse olen tehnyt ihan samalla ohjeella, mitä nuo netin jutut ovat, materiaalina olen vain käyttänyt vahakovetettua nahkaa. En sitä ymmärrä, että miksi katsot niin ihmeelliseksi tehdä sen samalla ohjeella. Perusidealtaan se kuitenkin on täysin samanlaista. Otetaan sopivia levyjä, lyödään niihin reiät ja sidotaan sopivalla nyörillä.

Se on ihan totta, että jos tekee lamelleja tuolla ohjeella, niin ne menevät reilusti päällekkäin, niinkuin oikeasti menivätkin. Sitä ihmettelen, että miksi pelkäät nahkan venymistä ja kulumista. Jos oikeasti käyttää paksua nahkaa, niin eipä se niin hirveästi veny siitä, että sen sitoo torsopanssarin muotoon. Itselläni nahka ei ainakaan ole kärsinyt ollenkaan, vaikka käytän haarniskaa viikoittain ainakin kerran varmasti raskaammassa käytössä, kuin mitä boffauksessa.

Miksi haluaisit vähentää reikien määrää, sillä se on lähes mahdotonta. Itselläni on omassa lamellissani 8 reikää per levy. Lankani pistin ihan vain solmuihin lopussa ja sitten liimasin sen. Näin tein itse, liiman lisäsin, jotta solmut eivät luista, koska käytin polyesterinarua.

Nahka värjäytyy nahkaväreillä ;) Eli suutarille mars!
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Keskiviikko, 19.03.2008 12:52

Itse olen käyttänyt lankana haukisiimaa. Ei siis siimaa mitä nykyisin käytetään, vaan sitä jota käytettiin ennenkuin tekokuituja keksittiin tähän tarkoitukseen.
Haukisiima kestäisi varmasti hyvin tuon nahkapanssarin painon. Omassa metallisessa vastaavassa naru joutuu jo niin kovalle rasitukselle, että se kuluukin vähän nopeammin.

En siis näe ongelmana lamellien kulumista vaan narun/langan jolla ne sidotaan kiinni toisiinsa. Tätäkään ongelmaa ei nahkalamellien kanssa ole joten nopea kuluminen tuskin on ongelma. Minäkin olen käyttänyt perus umpisolmuja sidoslangan päättelemiseen ja hyvin ovat pitäneet. :wink:

Niin ja lamellienhan kuuluukin mennä paljon limittäin, kuten Ketku jo sanoikin.
Life is a bitch, too expensive to be your friend.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Torstai, 20.03.2008 00:04

Selvennän itseäni:

7 reikää per lamelli.
Monta lammellia per haarniska. (Montakohan?)
7 KALLISTA messinki niittiä per lamelli.

= Tekee hallaa budjetille.

Tuo haukisiima oli itselläkin aatteisa kun on tullut iskukoukkuja viriteltyä suhteellisen paljon. Kestävää, nättiä ja kevyttä materiaalia. Ongelma on se, ettei niittaamaton nahka tykkää ohuesta ja kovasta siimasta. Päässäni pyörii kuva puoliksi haljenneita lamelleja vaihdellesa kulutetusta yöstä...

Tuo värjäys kiinnostaa. Miten nahkavärit oikeasti toimivat? Paljonko maksavat ja millaisissa pöniköissä niitä myydään.

Kiitos vastauksistanne. Jatkakaa samaan malliin.

-Nipsu
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Torstai, 20.03.2008 01:31

No minulla meni noita lamelleja vähän reilu 450 palaa, mutta siinä oli myös mukana sitten muistaakseni laskuissa myös ne reisisuojat. Uskoisin siis, että yli 400 palan menee. :roll:

Niin ja minulla se haukisiiman halkaisija on kyllä lähempänä 4mm, että ainakaan sillä ei sahata niitä lamelleja halki. Minkälainen halkaisija siinä sinun siimassasi about on?
Life is a bitch, too expensive to be your friend.
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Torstai, 20.03.2008 02:14

Mun lamelli on rakennettu 180 palaisesta ja palalla on kokoa se 5x8cm suunnilleen ja 8 reikää per levy.

Mihin sä noita messinkiniittejä oikeen tarvitset edes, ei oikeen osaa ymmärtää sitä.

Enemmän pelkäisin kuule sitä ongelmaa, että narut menee rikki, kuin mitä tuo nahka kuluu puhki. Saat meinaan kiristää todella paljon ja ota huomioon, että se jotta tuo naru söisi nahkan rikki tarvitsee sen, että tuo yksittäinen lamelli pystyy liikkumaan siinä kokoajan ja voimalla. Jos nimittäin tuon lamellaarin sitoo oikein, niin kyseistä ongelmaa ei esiinny.

Usko kokeneempaa ja tee tuo lamellaari ilman noita sirkkoja ja huomaat että ei kyllä todellakaan kulu se nahka siinä. Jos meinaat käyttää tuota lamellaaria esim. 10 vuotta, niin narut olet vaihtanut siihen useampaan kertaan, kuin mitä yksittäinen lamelli olisi voinut mennä rikki...

Btw. Mistä tuota haukisiimaa saa, vois kokeilla sitä, jos olis parempaa, kuin polyesterinaru.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Torstai, 20.03.2008 11:30

Nipsu kirjoitti: = Tekee hallaa budjetille.
Siis eihän nahkahaarniska mitenkään katsottuna halvaksi tule. Jos sellaisen haluaa on vain sijoitettava. Eikä siihen messinkiä ole pakko laittaa jos ei välttämättä halua.

Halvin haarniskaratkaisu olisi varmaankin tehdä kankainen nakkitakki jonka täyttäisi lumpulla, ainoa kustannut olisi päälliskangas jonka täytyy kestää kurmotusta...
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Torstai, 20.03.2008 13:23

Ketku kirjoitti:Btw. Mistä tuota haukisiimaa saa, vois kokeilla sitä, jos olis parempaa, kuin polyesterinaru.
No tätä löytää ainakin Karjaalta eräästä naru&lanka liikkeestä. En sitten tiedä mistä muualta sitä voisi löytää. Eli periaatteessa ainakin olisi mahdollista, että ostaisin sitä ja lähettäisin sinulle. Yksi rulla maksoi muistaakseni 2,5e ja siinä sitten oli narua joku 100m. En nyt muista aivan tarkkaan, ainakin siihen tarvittiin pari kolme rullaa, että haarniskan sai kasaan. :roll:
Life is a bitch, too expensive to be your friend.
Puhvi
Soturi
Viestit: 29
Liittynyt: Perjantai, 02.02.2007 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Puhvi » Torstai, 20.03.2008 17:27

Osaisiko kukaan sanoa kuinka kalliiksi lamellin tekeminen tekeminen noin suunnilleen tulisi?

Ja työmäärästä, kuinka paljon nopeampaa tuon tekeminen on kuin rengashaarniskan väsäys?
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Torstai, 20.03.2008 17:51

Oma nahkalamellaarini taisi maksaa seuraavasti: Nahka 50 euroa, Kovetustarpeet noin kympin, polyesterinaru jotain 10e ja 4 irtohihnaa euron kipale. Eli siis jotain bout 60-70 euroa. Tuossa satuin selviämään halvalla, koska sain tuota paksua parkkinahkaa suhteellisen halvalla.

Eniten aikaa vievää työtä on minun mielestäni kovettaminen, joka kestää ja kestää. Nahkan saa leikattua oikeen kivasti, jos vain sattuu löytämään voimasakset. Työmäärästä niin uskoisin, että rengaspanssarin tekeminen on puuduttavempaa.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Torstai, 20.03.2008 20:58

Eli en siis käytä niittejä. Eihän se olemitenkään uutta että haarniskat tulee kalliiks, mutta tässä tapauksessa hinta kasvaisi prosentteina huimasti sillä kaiken muun saa ilmatteeks. Pitäs vaan ostaa ne kovetus litkut...

Haukisiimaa saa useimmista kalastus tarvikkeita myyvistä kaupoista. Ehkä kannattaa katsoa myös erilaisia askertelu puoteja.

Oma siima on abauttiarallaa millistä... siksi pelkään nahan puolesta.

Nahkapaskallako te olette niitä reikiä siihen nahkaan lyöneet vai?
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Puhvi
Soturi
Viestit: 29
Liittynyt: Perjantai, 02.02.2007 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Puhvi » Perjantai, 21.03.2008 00:25

Ketku kirjoitti:Oma nahkalamellaarini taisi maksaa seuraavasti: Nahka 50 euroa, Kovetustarpeet noin kympin, polyesterinaru jotain 10e ja 4 irtohihnaa euron kipale. Eli siis jotain bout 60-70 euroa. Tuossa satuin selviämään halvalla, koska sain tuota paksua parkkinahkaa suhteellisen halvalla.

Eniten aikaa vievää työtä on minun mielestäni kovettaminen, joka kestää ja kestää. Nahkan saa leikattua oikeen kivasti, jos vain sattuu löytämään voimasakset. Työmäärästä niin uskoisin, että rengaspanssarin tekeminen on puuduttavempaa.
Onko tuo tarvittavan nahan hinta sitten normaalisti paljonkin suurempi? itse olen elänyt käsityksessä että lamelli olisi reilusti kalliimpi valmistaa kuin rengaspanssari, mutta tuo tuntuu menevän suunnilleen samoihin...
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Perjantai, 21.03.2008 15:48

En tiedä yhtään mihin hintaan Nahkakunta myy sitä nahkaansa, en ole niiltä ostanut mitään.

Suosittelen, että hankit jotain paksumpaa haukisiimaa, esim. itselläni on 2 millistä narua sinä, melkein voisi sekin olla paksumpaa. Samalla vaivalla sitä isommatkin reiät tekee ;)

Nahkapaskaa parempi reikien tekemiseen on mielestäni reikämeisti, koska siinä lyödään tosiaan se meisti siihen nahkaan vasaraa apuna käyttäen. Nahkapaskalla, taasen sitten joutuu puristaan itse ja se on ikävää, jos paska on huono.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Lauantai, 22.03.2008 00:26

Ketku kirjoitti:Nahkapaskalla, taasen sitten joutuu puristaan itse ja se on ikävää, jos paska on huono.
Eikö olekkin ikävää jos joutuu tekemään jotain itse? Helpoimmallahan pääsis ku ostas netistä... mutta sillon se ei oo ite tehty eikä siis omaa maagisia ominaisuuksia :wink:
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Lauantai, 22.03.2008 06:19

Nipsu kirjoitti:
Ketku kirjoitti:Nahkapaskalla, taasen sitten joutuu puristaan itse ja se on ikävää, jos paska on huono.
Eikö olekkin ikävää jos joutuu tekemään jotain itse? Helpoimmallahan pääsis ku ostas netistä... mutta sillon se ei oo ite tehty eikä siis omaa maagisia ominaisuuksia :wink:
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis, itse ainakin puristamisen sijasta antaisin vasaran hoitaa kyseisen toimituksen, mielestäni ainakin keveämpää hommaa. Kun nuo varmaan tuhat reikää tuohon lamellaariin tekee, niin huomaa kyllä tehneensä, jos nahkapaskaa käyttää. Fiksumpi ja helpompi tehdä homma meistillä, niitä saa K-raudasta hintaan 2-3e kpl.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Sunnuntai, 23.03.2008 13:40

Voishan tommosen hankkia. Haarniskoita työstäessä on oppinut, etteiu se koskaan ole niin helppoa, että saisi huonon omantunnon jos yryittää helpottaa elämäänsä.
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Sunnuntai, 23.03.2008 14:44

Näinpä! Se että työvaiheiden sujuvuus on vain itsestä kiinni on paljon mukavampaa, kuin se, että itse hajoilee työkaluihinsa.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Sunnuntai, 23.03.2008 15:18

Pari kaveria Perkeleestä on tehnyt reikiä noihin nahkalamelleihin poralla, vaikka se hullulta kuulostaakin niin kyllä se toimii ja nopeasti tulee reiät tehdyksi. :lol:
Life is a bitch, too expensive to be your friend.
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Sunnuntai, 23.03.2008 16:07

Kaverini rakensi hyvän tekniikan poraamista helpottamaan. Hän käytti sitä muovilevyjen poraamiseen, mutta eiköhän tuo toimi muutenkin.

http://ikiturso.livejournal.com/ Tuolta kun hieman selailee alemmaksi, niin pitäisi löytyä juttu.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Sunnuntai, 23.03.2008 17:19

No, Riku on muutenkin ihan hullu. En ihmettele yhtään et se porais nahkaa porakoneella. :lol:
Mikäs siinä jos toimii. Luulen et se kyl tuhoaa sellaisen nahan jossa on kangas suojana pohjalla...
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Maanantai, 24.03.2008 23:19

Juu sain tossa tietää että omistan tommosen 3mm "meisselin" että eit kai täsä.

Viitsisikö Ketku linkittää tai toistaa ne nahan värjäyksen ja parafiini kovetuksen ohjeet... vastasit muistaakseni melko tyhjentävästi kun viimeksi kysyin :oops:
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Tiistai, 25.03.2008 11:52

Nipsu kirjoitti:Juu sain tossa tietää että omistan tommosen 3mm "meisselin" että eit kai täsä.

Viitsisikö Ketku linkittää tai toistaa ne nahan värjäyksen ja parafiini kovetuksen ohjeet... vastasit muistaakseni melko tyhjentävästi kun viimeksi kysyin :oops:
Voin kyllä, pitää vain ensin päästä kotiin, jotta voi katsoa löytääkö ne mahdollisesti koneelta valmiina, niin ei tarvii tehä kahteen kertaan samaa.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 25.03.2008 11:57

Ketku kirjoitti:
Nipsu kirjoitti:Juu sain tossa tietää että omistan tommosen 3mm "meisselin" että eit kai täsä.

Viitsisikö Ketku linkittää tai toistaa ne nahan värjäyksen ja parafiini kovetuksen ohjeet... vastasit muistaakseni melko tyhjentävästi kun viimeksi kysyin :oops:
Voin kyllä, pitää vain ensin päästä kotiin, jotta voi katsoa löytääkö ne mahdollisesti koneelta valmiina, niin ei tarvii tehä kahteen kertaan samaa.
Laita samantien wikiiin...
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Tiistai, 25.03.2008 22:21

Ketku kirjoitti:
Nipsu kirjoitti:Juu sain tossa tietää että omistan tommosen 3mm "meisselin" että eit kai täsä.

Viitsisikö Ketku linkittää tai toistaa ne nahan värjäyksen ja parafiini kovetuksen ohjeet... vastasit muistaakseni melko tyhjentävästi kun viimeksi kysyin :oops:
Voin kyllä, pitää vain ensin päästä kotiin, jotta voi katsoa löytääkö ne mahdollisesti koneelta valmiina, niin ei tarvii tehä kahteen kertaan samaa.
Kiitos. Ei tässä mitään paniikkia.
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Keskiviikko, 26.03.2008 01:08

JonTzu kirjoitti:
Ketku kirjoitti:
Nipsu kirjoitti:Juu sain tossa tietää että omistan tommosen 3mm "meisselin" että eit kai täsä.

Viitsisikö Ketku linkittää tai toistaa ne nahan värjäyksen ja parafiini kovetuksen ohjeet... vastasit muistaakseni melko tyhjentävästi kun viimeksi kysyin :oops:
Voin kyllä, pitää vain ensin päästä kotiin, jotta voi katsoa löytääkö ne mahdollisesti koneelta valmiina, niin ei tarvii tehä kahteen kertaan samaa.
Laita samantien wikiiin...
Done that! http://www.sotahuuto.fi/wiki/index.php/ ... en_vahalla

En osaa suomea, olen vain yliopistossa, älkää lyökö. Mutta jos joku tuntee, että pitää täydentää, niin feel free, noin minä olen itse tehnyt.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”