Nahka lamelli

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Torstai, 27.03.2008 22:37

Vielä siitä värjäämisestä.

Minkä nimistä tavaraa haluan ostaa ja jos käytän tuota parafiini kovetusta (kiitos siitä!) niin missä välissä nahka kannattaa värjätä? Ennen? Aikana?
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Perjantai, 28.03.2008 00:22

Värjäämisestä en tiedä hirveästi. Uskoisin, että paras hetki värjätä nahkaa tuolla vahakovetuksella on ennen kovettamista. Kovettamisen jälkeen värjäämätön nahka näyttää kauniin ruskealta.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Perjantai, 28.03.2008 02:29

Minkä väristä nahka oli ennen kovettamista?
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Perjantai, 28.03.2008 12:09

Sitä sellasta vaaleanruskeaa.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Lauantai, 29.03.2008 02:22

Raakanahan väristä :lol:
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Puhvi
Soturi
Viestit: 29
Liittynyt: Perjantai, 02.02.2007 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Puhvi » Keskiviikko, 28.05.2008 14:36

Ketku, mistä sait tuota parafiinia hankituksi? Googletin ja löysin lähteitä jotka ohjasivat apteekeista kysymään, ja tänään kävin kolmessa kysymässä mutta missään ei ollut rakeina tai paloina. Ainoastaan öljyä, vai öljystäkö nyt olikin kyse?
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Keskiviikko, 28.05.2008 15:48

Puhvi kirjoitti:Ketku, mistä sait tuota parafiinia hankituksi? Googletin ja löysin lähteitä jotka ohjasivat apteekeista kysymään, ja tänään kävin kolmessa kysymässä mutta missään ei ollut rakeina tai paloina. Ainoastaan öljyä, vai öljystäkö nyt olikin kyse?
Kävisikö tämä?

http://www.miiapihkola.fi/vkaskvah.html
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Torstai, 29.05.2008 11:16

Puhvi kirjoitti:Ketku, mistä sait tuota parafiinia hankituksi? Googletin ja löysin lähteitä jotka ohjasivat apteekeista kysymään, ja tänään kävin kolmessa kysymässä mutta missään ei ollut rakeina tai paloina. Ainoastaan öljyä, vai öljystäkö nyt olikin kyse?
http://www.lahtisenvahavalimo.fi/

Sieltä löytyy.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Ghostpig
Kapteeni
Viestit: 115
Liittynyt: Tiistai, 27.06.2006 23:50
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ghostpig » Sunnuntai, 15.06.2008 17:06

Tietääkö kukaan mistä saisi niitä nahkavärejä?

Pitäsi saada nahkaa värjättyä hieman tummemmaksi, eli ruskea väri olisi hakusessa. Jonkun hevoskaupan googletin, mutta siellä ei ollut kuin mustaa väriä ja Slöjd-detaljerista ei ehdi alkaa tilaamaan.
Hail To The Hammer

E-mail: T.Aho1234(ät)gmail.com
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Sunnuntai, 15.06.2008 19:48

www.nahkakunta.fi taitaa olla jotakin.
Puhvi
Soturi
Viestit: 29
Liittynyt: Perjantai, 02.02.2007 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Puhvi » Sunnuntai, 15.06.2008 20:55

Kiitokset JonTzulle ja Ketkulle vastauksista parafiinia koskien.

Onko kukaan kovettanut vedellä nuita panssareita? itse olen saanut näin ihan hyvää jälkeä, mutta muutamia ongelmiakin ollut. On niin vaikea sanoa milloin nahka on ollut vedessä tarpeeksi kauan, yksi breiseri jäi jotenkin lötköksi ja eilen yksi pääsi kutistumaan liikaa. Tänään taas kutistui epätasaisesti, jolloin lopputulos ei ollut täysin symmetrinen. Osaako joku antaa näihin mitään vinkkejä, vai kannattaako suosiolla siirtyä vahaan? itse arvelen että kyseessä olisi jokin pieni paksuuden vaihtelu tms. nahassa, mutta en varmasti osaa sanoa.

Onko kellään kokemuksia tai tietoutta vesikovetetun ja vahakovetetun nahan eroista?
Tietääkö kukaan mistä saisi niitä nahkavärejä?
Itse kokeilisin ihan suutaria, ainakin olen kuullut että niistä voisi löytyä.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Sunnuntai, 15.06.2008 21:40

Itse olen kuullut juttua, että vesikovetus ei kovassa käytössä (kai boffauksen voisi tähän lukea?) kovin hyvin, sillä se nahka alkaa murenemaan osumista ajan kanssa. Omaa kokemusta ei tosin ole.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Maanantai, 16.06.2008 00:24

Puhvi kirjoitti: Onko kukaan kovettanut vedellä nuita panssareita? itse olen saanut näin ihan hyvää jälkeä, mutta muutamia ongelmiakin ollut. On niin vaikea sanoa milloin nahka on ollut vedessä tarpeeksi kauan, yksi breiseri jäi jotenkin lötköksi ja eilen yksi pääsi kutistumaan liikaa. Tänään taas kutistui epätasaisesti, jolloin lopputulos ei ollut täysin symmetrinen. Osaako joku antaa näihin mitään vinkkejä, vai kannattaako suosiolla siirtyä vahaan? itse arvelen että kyseessä olisi jokin pieni paksuuden vaihtelu tms. nahassa, mutta en varmasti osaa sanoa.

Onko kellään kokemuksia tai tietoutta vesikovetetun ja vahakovetetun nahan eroista?
Olen käyttänyt vesikovetusta lamellin palasten kovettamiseen. Aluksi omatkin tulokseni olivat varsin huonoja (liian kovaa/liian pehmeää), mutta parinkymmenen palan jälkeen homma alkoi sujua, kun keksi muutaman kikan, ja oppi tuntemaan nahan. Alussa (ennen näitä kikkoja) nahkani kutistui todella paljon vedessä ja vieläpä epätasaisesti, tuloksena oli epämääräisiä möykkyjä. Seurasi armoton raivokohtaus, vitutus ja suuttumus koko hommaan. Rauhoittumisen jälkeen tutkin hiukan internetin ihmemaata ja mietin hetken, sitten hain alasimeni ja suurehkon vasaran, peitin alasimen pinnan kerroksella jesaria kuten vasarani päänkin, jottei nahka vaurioituisi. Sitten keitin nahkaa (vedessä liotettua) siihen asti, että väri näytti sopivalta ja se oli kutistunut reilusti (käyttämäni palat ovat pitkiä suikaleita, jotka katkon ja reijitän prosessin aikana), sitten otin sen ylös vedestä ja nopeasti, kun se oli vielä kuumaa ja helpoiten venytettävissä, venytin sitä pituus-suunnassa lähes alkuperäiseen mittaansa ja hakkasin sen vasaralla lähes alkuperäiseen leveyteensä (3.8cm ennen, noin 3cm jälkeen) ja paksuuteensa (3.5mm ennen, noin 4mm jälkeen). Kun nahka oli nyt vain lämmintä, halutussa mitassa, eikä enää venynyt leikkasin sen palasiksi, ja iskin nahkameistillä reiät (meisti on valmistettu itse rosteriputkesta, koska en löytänyt mistään lähikaupasta valmiita).
Jos vesikovetettu nahka on liotettu ennen kuumaan veteen laittamista, ja veden lämpötila ja siellä oloaika ovat oikeat, nahka kovettuu tasaisesti eikä tule pnnasta kovaksi ja sisältä pehmeäksi, mikä johtaisi pinnan halkeiluun. Vesikovetus on periodi nahankovetustekniikka, joka oikeasti vahvistaa nahkaa, kun taas vahakovetus tekee nahasta kyllä kovan, mutta helpottaa sen leikkaamista teräaseella (sopii siis rottinkitaisteluun ja boffaukseen, muttei suojaisi kovinkaan hyvin oikealta miekalta). Lisää aiheesta löytyy mm. www.armourarchive.org :ista
Isoihin nahkasuojiin käyttäisin varmaankin wolflairin ohjetta, joka toimii kuten vesikovetus, mutta siinä hyödynnetään uunia. Lyhyesti: Nahasta ensin leikataan halutun mallinen pala, se kastellaan läpikotaisin, hakataan erilaisin vasaroin ja alasimin haluttuun muotoon, ja laitetaan sitten uuniin noin 90 asteeseen, kuivumaan ja kovettumaan. Idea on siis sama kuin vesikovetuksessa, mutta jälki siistimpää, nahka kutistuu vähemmän, ja prosessi on helpommin hallittavissa. Tarkka ohje löytynee googlettamalla. Huom. itse en tätä menetelmää ole kokeillut, mutta se on saanut armourarchiven foorumeilla hyväksynnän, ja wolflairin tuotteet ovat todella upeita, mikä osoittanee tekniikan toimivuuden :wink:
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Puhvi
Soturi
Viestit: 29
Liittynyt: Perjantai, 02.02.2007 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Puhvi » Keskiviikko, 18.06.2008 14:13

Pahistonttu kirjoitti:
Puhvi kirjoitti:...vesikovetus blablabla...
Olen käyttänyt vesikovetusta lamellin palasten kovettamiseen. Aluksi omatkin tulokseni olivat varsin huonoja (liian kovaa/liian pehmeää), mutta parinkymmenen palan jälkeen homma alkoi sujua, kun keksi muutaman kikan, ja oppi tuntemaan nahan. Alussa (ennen näitä kikkoja) nahkani kutistui todella paljon vedessä ja vieläpä epätasaisesti, tuloksena oli epämääräisiä möykkyjä. Seurasi armoton raivokohtaus, vitutus ja suuttumus koko hommaan. Rauhoittumisen jälkeen tutkin hiukan internetin ihmemaata ja mietin hetken, sitten hain alasimeni ja suurehkon vasaran, peitin alasimen pinnan kerroksella jesaria kuten vasarani päänkin, jottei nahka vaurioituisi. Sitten keitin nahkaa (vedessä liotettua) siihen asti, että väri näytti sopivalta ja se oli kutistunut reilusti (käyttämäni palat ovat pitkiä suikaleita, jotka katkon ja reijitän prosessin aikana), sitten otin sen ylös vedestä ja nopeasti, kun se oli vielä kuumaa ja helpoiten venytettävissä, venytin sitä pituus-suunnassa lähes alkuperäiseen mittaansa ja hakkasin sen vasaralla lähes alkuperäiseen leveyteensä (3.8cm ennen, noin 3cm jälkeen) ja paksuuteensa (3.5mm ennen, noin 4mm jälkeen). Kun nahka oli nyt vain lämmintä, halutussa mitassa, eikä enää venynyt leikkasin sen palasiksi, ja iskin nahkameistillä reiät (meisti on valmistettu itse rosteriputkesta, koska en löytänyt mistään lähikaupasta valmiita).
Jos vesikovetettu nahka on liotettu ennen kuumaan veteen laittamista, ja veden lämpötila ja siellä oloaika ovat oikeat, nahka kovettuu tasaisesti eikä tule pnnasta kovaksi ja sisältä pehmeäksi, mikä johtaisi pinnan halkeiluun. Vesikovetus on periodi nahankovetustekniikka, joka oikeasti vahvistaa nahkaa, kun taas vahakovetus tekee nahasta kyllä kovan, mutta helpottaa sen leikkaamista teräaseella (sopii siis rottinkitaisteluun ja boffaukseen, muttei suojaisi kovinkaan hyvin oikealta miekalta). Lisää aiheesta löytyy mm. www.armourarchive.org :ista
Isoihin nahkasuojiin käyttäisin varmaankin wolflairin ohjetta, joka toimii kuten vesikovetus, mutta siinä hyödynnetään uunia. Lyhyesti: Nahasta ensin leikataan halutun mallinen pala, se kastellaan läpikotaisin, hakataan erilaisin vasaroin ja alasimin haluttuun muotoon, ja laitetaan sitten uuniin noin 90 asteeseen, kuivumaan ja kovettumaan. Idea on siis sama kuin vesikovetuksessa, mutta jälki siistimpää, nahka kutistuu vähemmän, ja prosessi on helpommin hallittavissa. Tarkka ohje löytynee googlettamalla. Huom. itse en tätä menetelmää ole kokeillut, mutta se on saanut armourarchiven foorumeilla hyväksynnän, ja wolflairin tuotteet ovat todella upeita, mikä osoittanee tekniikan toimivuuden :wink:
Tarkoittanet wolflairilla tätä kaveria: http://www.houseofthewolf.com/main.html ? Ainakin hän on ohjeistanut mainitsemallasi tavalla (http://forums.armourarchive.org/phpBB2/ ... p?t=70173&).

Nyt on nahkaa uunissa. Eka satsi lamelleja taitaa olla piakkoin valmis, yksi breiserikin meni sinne hetki sitten. On jotenkin rennompi tehdä nuita näin kuin vesikovettamalla, kun ne siellä rauhassa kovettuu samalla kun dataan. Kohta näkee millaista jälkeä tulee. Vähän kyllä yllätyin kun noita aikoja katoin, että pitää ihan tuntitolkulla antaa liota ja kuivua. Tykkään kyllä nahasta materiaalina ihan kauheasti, sen työstäminen kun on varsin mukavaa.
Nyt on alkanut vähän mietityttää että pitäisi varmaan hankkia paska noita teikiä varten, naapurit voisivat arvostaa kun ei tarvitsisi paukuttaa sitä meistiä niin kamalasti täällä kerrostalossa.
Eilen kokeilin erilaisia välineitä nahan leikkaamiseen ja päädyin siihen että erinäisistä leikkureista ja mattoveitsistä sun muista ei loppujen lopuksi ole kauheasti vastusta fiskarsin saksille. Tämä yllätti minut hieman, mutta mikäs siinä.

Kiitos muuten kun mainitsin tuon uuni-avusteisen systeemin, kyllä joku siitä mulle sanoikin mutta en meinannut löytää tarkempaa tietoa mistään.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 18.06.2008 17:47

Jep, tuohan se ohje on. Omassa lamellaarissa noin 2100 6mm reikää paksussa nahassa... Ilman meistiä ei hommasta tulisi mitään :D
Itse olen havainnut että halpa mutta tyukeva katkoteräveitsi on paras suorissa leikkauksissa, käyrät muodot varmaankin hoituvat helpommin saksilla.
Pistä kuvia tekeleistäsi kunhan saat ne ulos uunista, saa vähän vertailupohjaa omalle työlleen :D
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Rakka
Paroni
Viestit: 161
Liittynyt: Sunnuntai, 03.02.2008 17:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Rakka » Keskiviikko, 18.06.2008 20:58

Onnea nakapaskon kanssa.. jos ei ole tosi hyvänlaatuinen värkki se nimenomaan on paskA. Aina sitä nyt vyöhön tai vastaavaan pari reikää tekee mutta nahkalamellissa puhutaan jo nelinumeroisesta luvusta... jos et halua rakkoja tai häiritä naapureita, niin pora on se kapistus jolla reikiä kannattaa tehdä. (Pitää ostaa/lainata jostain sitten kun alan väkertämään itelleni sitä lamellia...)
Avatar
viikinkisoturi
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 12.03.2007 17:55
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viikinkisoturi » Torstai, 19.06.2008 13:11

Me ollaan ostettu ihan laatu nahkapaska. Joku voimapihti tyylinen, eli voimaa ei tarvitse edes 6mm nahkaan paljoa (aika häiritsevää kun on käyttänyt aikaisemmin jotain oikein huonoa...)
Kuva
Puhvi
Soturi
Viestit: 29
Liittynyt: Perjantai, 02.02.2007 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Puhvi » Torstai, 19.06.2008 23:27

Niistä breisereistä tuli mun mielestä ihan kipeen siistejä, ainakin kun ottaa huomioon miten kokematon olen nahan kanssa. En kuvia kerennyt ottamaan kun jo tänään annoin ne niiden omistajille mutta pyydän niitä ottamaan ja lähettämään mulle niin pistän esille. Lamelleista tuli ihan hyviä, mutta muutama käpristyi hieman omituisesti. Varmaan pitää kattoa tarkemmin kun ne on uunissa ja antaa ehkä liota kauemmin.

Kyllä tuo katkoteräveitsi toimii hyvin myös, mutta ne terät kun tuppaavat kulumaan aika nopeasti. Kuulemma niitäkin saa terotettua, mutta en siihen omista välineitä. Uskoisin jatkavani isompien muotojen kanssa katkoteräveitsen kanssa, mutta lamellit tulevat oikein nätisti saksilla.

Yritin porata niitä reikiä jossain vaiheessa, mutta siitä ei oikein tullut mitään. Ei tuntunut kovin hyvin purevan nahkaan. Voi olla että johtuu laitteesta tai terästä, molemmat jotain 20v vanhoja. Paskasa on se hyvä puoli että voisin sitten tehdä niitä reikiä kun tulee sopiva hetki siihen, eli lähinnä öisin. Muutenkin olen kuullut että niitä on niin laadussa kuin hinnassakin ihan laidasta laitaan, eli kun vähän tutkii niin voisi löytyä ihan toimvakin kapistus. Jossain vaiheessa pohdin myös jos olisin koittanut väsätä jonkinlaisen laitteen reikien tekemiseen, tyyliin paperi rei'itin (miten tuo kirjoitetaan??). Jos laittaisi lankuun meistin tms. kiinni, ja lankun saranalla kiinni toiseen lankkuun jossa olisi jokin tuki mihin lamellin saisi kiinni. Saisi helposti vipuvarrella lisää voimaa. Voisi kuitenkin mennä vähän säädöksi...

Viikinkisoturi, osaatko sanoa laitteesi merkkiä tms. ja millaisella hinnalla sen hankit? tai pistää laitteesta kuvaa, niin osaisin vähän katsoa ostaessani.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Perjantai, 20.06.2008 02:41

Puhvi kirjoitti:Niistä breisereistä tuli mun mielestä ihan kipeen siistejä, ainakin kun ottaa huomioon miten kokematon olen nahan kanssa...
...Kyllä tuo katkoteräveitsi toimii hyvin myös, mutta ne terät kun tuppaavat kulumaan aika nopeasti. Kuulemma niitäkin saa terotettua, mutta en siihen omista välineitä...
Kun katkoteräveitsi kullu, sen terä katkaistaan ja se uusi pätkä on jälleen terävä, uskon että tiesit tämän, mutta koskaan ei voi olla aivan varma. :D
Lisäksi kun uusi katkoteräveitsi maksaa yhden euron ja siinä on ehkä kymmenen katkaisua, niin pitäisi tulla kohtuuhintaiseksi, vaikka leikkaisi paljonkin. Oma veitsi (1€, K-raudasta) on kestänyt koko projektin, tosin katkaisuja taitaa olla enää kaksi ja leikattavaa vielä muutaman suikaleen verran, eli riittää yhteen lamellaariin, mutta jos haluan tehdä toisen joudun ostamaan uuden veitsen. Nahka 144€ sisalköysi 20€, projektiin ostetut työkalut (meisti + veitsi) 3€, ei kovin suuri investointi, kun ottaa huomioon, että meisti on lyhentynyt vasta 5mm operaation aikana teroittamisen seurauksena, joten pituutta on vielä 9.5cm jäljellä :D
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”