Kysymys glaiven varsimateriaalista, panssarista, säännöistä

Kysymykset järjestäjille tapahtumasta ja säännöistä tänne.

Valvoja: Sotahuuto 2012 järjestäjät

Villi Korvenkiertäjä
Nostoväki
Viestit: 5
Liittynyt: Lauantai, 09.06.2012 19:44

Kysymys glaiven varsimateriaalista, panssarista, säännöistä

Viesti Kirjoittaja Villi Korvenkiertäjä » Lauantai, 09.06.2012 19:53

Olen rakentamassa glaivea ja mietin, voinko tehdä varren 50 mm halkaisijaltaan olevasta muoviputkesta. Säännöissä sallitaan 50 mm putken käyttö, ja wikin glaivenrakennusohjeissa on käytetty samaa putkea jota aioin käyttää. Säännöissä kuitenkin sanotaan, että varren tulisi joustaa pistettäessä, ja näin paksu putki ei jousta. Voinko käyttää sitä?
Viimeksi muokannut Villi Korvenkiertäjä, Keskiviikko, 13.06.2012 14:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vibelius
Herttua
Viestit: 692
Liittynyt: Keskiviikko, 14.05.2008 18:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vibelius » Lauantai, 09.06.2012 20:54

Voi tehdä, mutta siitä tulee hemmetin raskas.

Itse tekisin lasikuidusta tai bambusta. On huomattavasti kevyempi, mikä tekee nopeamman käyttää ja siks tehokkaamman käytössä.
Jätä se herkkukori siihen.
Avatar
Zinkki
Kreivi
Viestit: 460
Liittynyt: Torstai, 24.01.2008 19:22
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zinkki » Lauantai, 09.06.2012 21:07

No ei siitä nyt hemmetin raskas tule. Toki bambu ja nää uuden sukupolven hi-tec-exelit on parempaa kamaa mutta hyvin muoviputkellakin myllyttää kilpimiehiä. Muoviputkessa kannattaa vaan huomioida että se taittuu helposti kaksinkerroin jostakin sen kädensijan alueelta. Kannattaa harkita siihen esim. tuplaputkea. Lopputulos ei muuta pistojäykkyyttä juuri mihinkään.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Lauantai, 09.06.2012 22:34

Samaa mieltä Zinkki:n kanssa. Olen muutamaa 50mm PVC-putkesta rakennettua glaivea heiluttanut, enkä huomannut suurta eroa bambuun/lasikuituun verrattuna. Suurin ero oli mielestäni ote. Omilla kourillani oli ainakin välillä vaikea pitää tuollaisesta putkesta kiinni esimerkiksi juuri bambuun verrattuna.

Ja putki kannattaa tosiaan vahvistaa tuplaputkella yläkäden kohdilta n. 15-20cm molempiin suuntiin, tai ase hajoaa pikaisesti.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Lauantai, 09.06.2012 23:15

Ite olen heilutellut 50mm putkesta tehtyä hilparia vuosia, eikä se niin ihmeellinen ole ohuempiin putkiin. Isot on kyllä handutkin, joten mulle sopii. Vahvistus siihen kahvan ja runkoputken saumakohtaan on hyvä olla. Monta varsiasetta on juuri siitä taipunut.
Beatings will stop once morale improves.
Lalli
Kreivi
Viestit: 439
Liittynyt: Maanantai, 13.07.2009 17:28

Viesti Kirjoittaja Lalli » Sunnuntai, 10.06.2012 03:19

Itse valmistin Boffoliigaa varten liigamittaisen glaiven, joka loppuviimeksi painoi 997g. Kolmekymmentä senttimetriä lyhyempänä se toki on selkeästi alivoimainen sohumittaisiin nähden, mutta tuskin 30cm lisää kahvaa painaa p***aakaan lisää. Hyvin on myös käyttöä kestänyt :) "Vanha kunnon viiskymppinen" on mielestäni edelleen ainoa vaihtoehto, joka pitäisi sallia.
Ince kirjoitti: "Eiköhän mennä Ruttoa vastaan?" - Ei, kun meidät
tuhotaan siihen. - Mitä se tuommonen asenne oikein on?! - Se on realismia."
lazyanttu
Asemies
Viestit: 15
Liittynyt: Torstai, 24.05.2012 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lazyanttu » Sunnuntai, 10.06.2012 11:14

Itsellani on lahes taysmittainen hilpari tehtyna, mutta en ole vahvistanut sita tuplaputkella. Kuinka helposti sen saa tehtya nain jalkikateen ja onko se ehdottomasti suositeltavaa?
Tähän pitäisi varmaankin keksiä jotain nokkelaa...
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Sunnuntai, 10.06.2012 11:19

lazyanttu kirjoitti:Itsellani on lahes taysmittainen hilpari tehtyna, mutta en ole vahvistanut sita tuplaputkella. Kuinka helposti sen saa tehtya nain jalkikateen ja onko se ehdottomasti suositeltavaa?
Vahvike on aika helppo laittaa paikalleen jälkikäteenkin, ja on kyllä erittäin suositeltavaa. Jossain vaiheessa tulee taittumaan, vaikka kevyesti yrittäisikin matsata.

Avaat runkopehmustetta siitä yläkäden yläpuolelta sen verran, että saat sinne sullottua sen halkaistun vahvikepalan. Vahvikkeet mitta olisi hyvä olla noin. 25cm yläkäden molemmille puolille, joten 50cm vahvike on hyvä. Se olisi hyvä saada liimattua ja sitten vielä teipattua kiinni, joten runkopehmustetta joutuu avaamaan ainakin puoli metriä, että riittää tilaa operoida.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
Tuakko
Kapteeni
Viestit: 138
Liittynyt: Tiistai, 19.06.2007 18:36
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuakko » Sunnuntai, 10.06.2012 13:02

Bambu on ihanaa. Ja halpaa. Itse ostin 35 millisen 250cm pitkän bambustongan neljällä eurolla. Kevyttä ja sopivan jäykkää on, tosin ei tietenkään yhtä homogeenistä kuin muoviputki ja vaatii tarkkaa valikointia kaupassa.
Hear nothing, see nothing, feel nothing, run nowhere, hit nobody: in heavy armor we trust
Villi Korvenkiertäjä
Nostoväki
Viestit: 5
Liittynyt: Lauantai, 09.06.2012 19:44

Viesti Kirjoittaja Villi Korvenkiertäjä » Sunnuntai, 10.06.2012 14:10

Kiitos neuvoista.

Edit: Pistän tähän samaan ketjuun vielä toisen kysymyksen; kaverini pyysi minua mukaan Sotahuutoon ja päätin lähteä, mutta minulla ei ole juurikaan aikaisempaa kokemusta bofferoinnista.
Minulla on kalanperkaajan rengasesiliina, joka kävisi hyvin keskiaikaisesta rengaspanssarista kunhan silikoninauhat peittää kankaalla. Renkaat on kuitenkin valmistettu ruostumattomasta teräksestä ja ne ovat hieman ohuempaa lankaa kuin säännöt sallisivat. Kuinka tiukkoja tällaisissa asioissa yleensä ollaan, voinko käyttää sitä panssarina? Muutenkin minua kiinnostaa tietää, kuinka kirjaimellisesti säännöt yleensä otetaan; diskataanko esimerkiksi ase, jonka pistokärki on vahingossa jäänyt sentin sallittua lyhyemmäksi mutta turvallinen.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Maanantai, 11.06.2012 09:34

Näkemättä essua, ei päätöstä voi tehdä. Mikäli lenkkien halkaisija/langan paksuus suhde ei täyty ennustaisin kyllä huonoa tuolle essulle.

Asetarkastuksiin kannattaa valmistautua huolella, ja katsoa, että ne omat aseet täyttävät standardit. Jos kuitenkin huomataan, että esimerkiksi pistokärjen vaatimukset eivät täyty niin asiasta annetaan korjausohjeet ja lisättyäsi sen sentin suikaleen vaahtomuovia ase läpäisee normaalisti (jos se on muuten kunnollinen). Asetarkastukset ovat turvallisuuden suhteen tiukat, sillä jos tapahtumaan tulee 600 osallistujaa, niin aseita tulee vähintään se 1800, todennäkösesti enemmän. Ja jos yksikin näistä aseista ei ole turvallinen, voi se aiheuttaa vakavaa vahinkoa.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Maanantai, 11.06.2012 10:47

Onko noissa säännöissä määrätty langan paksuutta? Minusta se oli, ja mitä tuossa vilkuilin, että niin kauan kuin tuo 4:25 suhde täyttyy langan paksuuden ja renkaan koon välillä, ne muut mitat saa olla mitä tahansa.

Eli mittaa se langan paksuus ja renkaan sisähalkaisija, naputtele tulokset laskimeen ja jos tulos on hymiö, se on sohukelpoinen.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 11.06.2012 13:11

Langan paksuudelle ei ole rajoja, vaan juurikin vain tuolla suhdeluvulla. Esimerkiksi salonejun hopeahuppu on varmaan n. puolimillisestä langasta, mutta myös lenkit ovat huomattavan pieniä.
lazyanttu
Asemies
Viestit: 15
Liittynyt: Torstai, 24.05.2012 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lazyanttu » Maanantai, 11.06.2012 13:36

Mita suosittelette rengaspanssarin langan paksuudeksi? Ajattelin tassa lahipaivina aloittaa sellaisen vasaamista.

Itsellani on tassa 1,1; 1,5; 2,0 mm paksuisia lankavaihtoehtoja, mika niista olisi paras. Itse tossa mietin 1,5mm kayttoa, mutta onko teilla suosituksia?
Tähän pitäisi varmaankin keksiä jotain nokkelaa...
Avatar
Ince
Herttua
Viestit: 770
Liittynyt: Torstai, 10.05.2007 12:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ince » Maanantai, 11.06.2012 14:31

Tuolta löytyy otsikon "Materialismia" alta taulukko lenkkikoon ja langan
paksuuden optimaalisista suhteista, en osaa muuten kommentoida kuin että
saattaisi kiinnostaa sinua.., myös muuta rengaspanssari asiaa lötjää täällä:
http://ketjureaktio.wordpress.com/
Tutustu iloisiin miekkailukirjoihin:
https://forms.gle/iMUhVqe7vGBfzEFi8
Netin helmeilevin miekkailu blogi:
http://miekkailusta.blogspot.fi/
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Maanantai, 11.06.2012 15:36

lazyanttu kirjoitti:Mita suosittelette rengaspanssarin langan paksuudeksi? Ajattelin tassa lahipaivina aloittaa sellaisen vasaamista.

Itsellani on tassa 1,1; 1,5; 2,0 mm paksuisia lankavaihtoehtoja, mika niista olisi paras. Itse tossa mietin 1,5mm kayttoa, mutta onko teilla suosituksia?
1,5mm lanka ja lenkkikooksi 8mm. Tulee kevyt. 2mm lanka ja 10mm lenkkikoko olisi toinen "ihan OK" vaihtoehto, mutta lopputuloksena selvästi raskaampi panssari. Tekemistä on kuitenkin enemmän tuolla ensimmäisellä suhteella.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Villi Korvenkiertäjä
Nostoväki
Viestit: 5
Liittynyt: Lauantai, 09.06.2012 19:44

Viesti Kirjoittaja Villi Korvenkiertäjä » Maanantai, 11.06.2012 16:02

Tarkoitin, että lanka on liian ohut suhteessa renkaan halkaisijaan. (Karkeasti arvioiden langan paksuus on 0,8 ja renkaan sisähalkaisija 5,5 mm.)
lazyanttu
Asemies
Viestit: 15
Liittynyt: Torstai, 24.05.2012 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lazyanttu » Maanantai, 11.06.2012 19:14

Sain juuri hommattua sellaisen 8mm halkaisijaltaan olevan kupariputken. Alan tässä hiljalleen 1,5mm rautalankaa siihen ympärille vääntämään, jossain vaiheessA teen varmaankin vinssisysteemin.
Tähän pitäisi varmaankin keksiä jotain nokkelaa...
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Maanantai, 11.06.2012 21:05

PattiJalka kirjoitti:
lazyanttu kirjoitti:Mita suosittelette rengaspanssarin langan paksuudeksi? Ajattelin tassa lahipaivina aloittaa sellaisen vasaamista.

Itsellani on tassa 1,1; 1,5; 2,0 mm paksuisia lankavaihtoehtoja, mika niista olisi paras. Itse tossa mietin 1,5mm kayttoa, mutta onko teilla suosituksia?
1,5mm lanka ja lenkkikooksi 8mm. Tulee kevyt. 2mm lanka ja 10mm lenkkikoko olisi toinen "ihan OK" vaihtoehto, mutta lopputuloksena selvästi raskaampi panssari. Tekemistä on kuitenkin enemmän tuolla ensimmäisellä suhteella.
8mm ja 2mm lanka kestää sitten todella paljon paremmin kuin muut. Ja 10mm ja 2mm lanka kestää melkein yhtä hyvin.

1,5 ja 1,6 mm langat aukeilevat helposti ja korjattavaa tulee.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Maanantai, 11.06.2012 21:06

JonTzu kirjoitti:
PattiJalka kirjoitti:
lazyanttu kirjoitti:Mita suosittelette rengaspanssarin langan paksuudeksi? Ajattelin tassa lahipaivina aloittaa sellaisen vasaamista.

Itsellani on tassa 1,1; 1,5; 2,0 mm paksuisia lankavaihtoehtoja, mika niista olisi paras. Itse tossa mietin 1,5mm kayttoa, mutta onko teilla suosituksia?
1,5mm lanka ja lenkkikooksi 8mm. Tulee kevyt. 2mm lanka ja 10mm lenkkikoko olisi toinen "ihan OK" vaihtoehto, mutta lopputuloksena selvästi raskaampi panssari. Tekemistä on kuitenkin enemmän tuolla ensimmäisellä suhteella.
8mm ja 2mm lanka kestää sitten todella paljon paremmin kuin muut. Ja 10mm ja 2mm lanka kestää melkein yhtä hyvin.

1,5 ja 1,6 mm langat aukeilevat helposti ja korjattavaa tulee.
Juuri näin. Valinta on kestävyyden ja keveyden väliltä, itse valitsin(ja valitsisin yhä) sen keveyden.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
lazyanttu
Asemies
Viestit: 15
Liittynyt: Torstai, 24.05.2012 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lazyanttu » Maanantai, 11.06.2012 22:45

Itse paasin tassa ihan mukavasti alkuun :).

Ensimmainen "jousi" on valmis ja tata tassa kirjoitellessani leikkaan rinkuloiksi (jousen pituus on vahan paalle metri). Itse paadyin 8mm ja 1,5mm, mutta aiheuttaako 1,5mm rautalanka sitten oikeasti ongelmia avautumisten (ja sen seurauksena korjauksen) suhteen? :o

Tosin eras ongelma tuli vastaan, onnistuin katkaisemaan kuparitangon vivun juuri kun olin ottamassa kuparitankoa ulos jousen sisalta. Elikka siis huomenna kauppaan, taidan talla kertaa hommata rautatangon ja ehka umpinaisen, mita mielta olette, onko teille sattunut vastaavaa.

Putki oli siis 8mm ontto kupariputki. Eli mita kannattaisi kayttaa (ei nakojaan tollaista)...
Tähän pitäisi varmaankin keksiä jotain nokkelaa...
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Maanantai, 11.06.2012 22:53

Ei siitä tule mitään mitä nyt ihan "ongelmaksi" voisi sanoa, korjauksia joutuu tekemään joka tapauksessa, 1,5mm langalla hieman useammin kuin 2mm. Aktiivisella käytöllä(viikottaiset treenit ja vuoden tapahtumat) kerran tai kaksi kun korjaat vuodessa niin hyvin pysyy kasassa. Lenkkajä putoilee käytössä, mutta ei ole vaikeaa korjata.

Teräsputki(tai tanko jos haluat että varmasti kestää) riittää hyvin, kupari on vähän pehmeämpää niin katkeaa helpommin.
Kannattaa tosiaan rakentaa se vinssi(ellei ole jo), käsin ei tuohon hommaan kannata lähteä. Teet pienen reiän putkeen johon voi rautalangan pään pujottaa ja alat kiertämään.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 12.06.2012 00:43

Päivän vähiten hyödyllinen vinkki-osastoa: Jos niittaa lenkit ei joudu uusimaan lenkkejä kovin usein!
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Vaahtopelti
Paroni
Viestit: 203
Liittynyt: Keskiviikko, 10.09.2008 20:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vaahtopelti » Tiistai, 12.06.2012 06:47

Laita ruuvinvääntimeen/porakoneeseen kiinni tanko, teippaa langan pää tankoon ja saat hetkessä hurautettua vieterin ilman telineitä.
lazyanttu
Asemies
Viestit: 15
Liittynyt: Torstai, 24.05.2012 18:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja lazyanttu » Tiistai, 12.06.2012 10:58

Otin Sotahuuto-wikin vinssistä mallia ja tein suunnilleen tällaisen: http://wiki.sotahuuto.fi/images/b/b4/Vinssi.JPG

Tosin tällä hetkellä mun kahva on irti...eli uutta tankoa hakemaan...
Tähän pitäisi varmaankin keksiä jotain nokkelaa...
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kysymyksiä ja vastauksia”