No pistämpä tähän oman näkemyksen siitä miten ase kannattaa ite tarkastella ennen sohua. Tämä varsinkin aseeseen jota et ole pitkään aikaan käyttänyt.Ei muuten olisi yhtään paskempi idea keskustella tästäkin asiasta vähän yleisemmin. Nyt kun Sotahuutoja on järjestetty jo 7kpl ja kahdeksas on tulossa, alkaa varmaan tosi monella olemaan vuosien ikäisiä "vanhoja uskollisia" aseita. Joihinkin isompiin aseisiin (keihäät, hilparit) on laitettu jo rahaakin kiinni jonkin verran, jolloin niitä ei voida joka vuosi uusia täysin, vaan porukka fiksailee niitä parhaan kykynsä mukaan ennen isompia tapahtumia.
Pitäisi saada paremmin yleiseen tietoisuuteen että miten niistä käytetyistä raakileista saa järkevästi turvallisia, ja että ne eivät välttämättä ole turvallisia parin kesän mätön jälkeen.
-ensin katso onko ase päällisinpuolin ehjä ja testaile taivuttelemalla onko putki ehjä
-tarkasta lujasti painelemalla kärestä pommelista ja väistimestä tuntuuko putki läpi. (jos tuntuu niin pura kyseessä oleva osa ja korvaa rikkoutuneet tulppaukset uudella.)
-Katso teräosat läpi, jos asetta on korjailtu niin terä osa on todennäköisesti murskana. Korjaillusta kohdasta pura teipit pois ja katso mikä on tilanne. Jos pehmusteet lähtee teipin mukana irti on pehmusteet ollu jo valmiiksi hajalla. (kohdan voi korjata vaihtamalla kokonaan runko ja teräpehmusteet tai vaihtoehtoisesti poistaa vain hajonnut osa jolloin uuden ja vanhan pehmusteen väliin kannattaa tehdä hammasmainen kiinnityskohta.)
-Töki pistokärjellä seinään ja jos terä taipuu sivuun tai painuu kasaan helposti on superlooni pehmentynyt. (korjaa vaihtamalla pistokärki)
-lisäksi kannattaa katella että pistokärjessä ei ole repsottavia teippejä jotka ei tunnu mukavalta silmässä ja kerää roskaa, ja että väistin on tukevvasti paikallaan eikä kuppikahva taivu helposti näpeille.
Kilvestä painele reunat läpi ettei kilven reuna ole porautunut läpi reunapehmusteitten. Lähes varmasti on ala kulmista porautunu jo pelkästään yhen sohun jäliltä. Lisäksi tsekkaa että pinnan pehmuste on ehjä ja hyvin kiinni. Viimesenä kurkkaat kilven sisälle ja katsot onko teräviä kovia tai vastaavia ulkokkeita mitkä pitää pehmustaa. (esim pultit ja sellaset)
Hilpareitten ja keihäitten kärestä kannattaa katsoa että teippikerros on superloonin kohdalta ehjä. Rikkinäinen kerää runsaasti roskaa ja tikkuja.