Alkoholi Sotahuudossa

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2012 tulisi huomioida.

Valvoja: Sotahuuto 2012 järjestäjät

Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Torstai, 01.03.2012 17:11

Tietona järjestäjiltä:

2008 palautettiin 2-3 roskasäkillistä pulloja, lähinnä limonadipulloja.
2011 palautettiin 11 roskasäkillistä pulloja, pääosin pulloissa oli ollut kaljaa, siideriä ja lonkeroa.

Kävijämäärä kasvanut vain hieman. Tämä kertokoon jotain Sotahuudon alkoholinkäytön kehityksestä. Minusta tämä ei ole ollut hyvä kehityssuunta nuorisollekin suunnatulle urheilutapahtumalle.
Viimeksi muokannut JonTzu, Torstai, 01.03.2012 17:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Pajatso
Kreivi
Viestit: 278
Liittynyt: Keskiviikko, 28.04.2010 19:45
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Pajatso » Torstai, 01.03.2012 17:20

Itse näkisin parhaana vaihtoehtona erillisen "kännikarsinan". Siis todellakin erillisen alueen, eikä esim. iltaboffauspaikan vieressä olevan. Plus tietenkin skenaarioihin osallistuminen kiellettäisiin selvästi humalassa ja tässä olen enemmän silla linjalla, ettei mitään puhalluksia vaan jos taistelija x käyttäytyy selvästi päihtyneesti niin eikun pois skenusta vaan ja ryhmälle disglooriat.
Näin muiden alkoholin nauttiminen ei sotkisi kenenkään peli-iloa :D

Toisaalta, holittomuus ei vaikuttaisi omaan osallistumiseen millään tavalla.
"(Say 'thank you'.) NIPPLE SALADS!! (...Close enough.)"

"Let's see how those degenerate sophisticates handle a healthy dose of pure unreasoning violence."

- Avatar kuvan ottanu rakastettu kanssapossu Satu Lahdti, thänks<3
Eglardion
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Keskiviikko, 29.10.2008 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eglardion » Torstai, 01.03.2012 17:35

Harva varmaan jättäisi tulematta tapahtumaan jos alkoholia ei enää sallittaisi. Mun mielestä tämä ei kuitenkaan ole kauhean hyvä argumentti nollalinjalle. Jos keihäiden maksimipituus määrättäisiin 2,5 metriin niin se tuskin vaikuttaisi merkittävästi kävijämäärään. Ei se kuitenkaan olisi kovin hyvä sääntömuutos.

Viime vuonna kyllä oli enemmän porukkaa notskipaikalla, ja osa varmasti tukevassa humalassakin. Kaikkein paras vaihtoehto olisi selkeästi erotettu alue, jossa alkoholia voisi nautiskella. Itse tykkään kyllä juoda muutaman oluen illalla, mutta en kyllä humallu siitä määrästä. Haluan juoda oikeasti hyvän makuista olutta (tyyliin ei niitä perus laagereita), joten holiton olut ei kyllä toimisi korvikkeena. Itse en näe mitään tarvetta kiellolle. Perskännejä ei kuitenkaan tarvitse hyväksyä. Ryhmäpaine, boffauskulttuuri jne. pitäisi pystyä hoitamaan tämän.

Humaltuneiden henkilöt eivät kai tälläkään hetkellä saisi osallistua skenuihin? Jos näin on käynnyt niin järjestäjät eivät ole nähneet ongelmaa tarpeeksi akuuttina puuttuakseen asiaan, mikä kertoo enemmän tapahtuman kulttuurista. Ei täyskiellolla korjattaisi tällaisia ongelmia.

ps. Itse en käsitä sohua urheilutapahtumana, vaan ennemmin hauskanpitotapahtumana. Joidenkin henkilöiden tapahtumaa parantaa huomattavasti se, että voivat nauttia alkoholia. Kaikki eivät välttmättä ole kiinnostuneita siitä kuka voittaa jne...
There is no good, no evil - Only decisons and consequenses.
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Torstai, 01.03.2012 17:39

Kannatan nollatoleranssia alkoholin suhteen. Aloitusviestissä esitetyt imagopointit riittäisivät mun mielestä jo yksistään perusteluiksi. Parissa saunakaljassa ei ole eikä olisi vikaa, mutta kuten huomattu on, siitä on aika lyhyt matka viime vuoden näköiseen meininkiin. Ne muoviviinapullot voi ihan hyvin säästää sinne aftereille, jos sinnekään...

Olin varannut viime Sohuun pari-kolme siideriä mukaan lauantai-illaksi, joita en koskaan jaksanut edes avata, sillä olin vetänyt itseni niin piippuun päivällä.

Kiitos tärkeästä keskustelunaloituksesta!
Avatar
Pvt. Monkeybar
Kreivi
Viestit: 452
Liittynyt: Maanantai, 02.05.2011 12:34

Viesti Kirjoittaja Pvt. Monkeybar » Torstai, 01.03.2012 17:52

Anteeksi, mutta oli aivan pakko osallistua vielä kerran tähän keskusteluun,

jos kerran seuraavan sotahuudon "tulevaisuus" on joutunut vaakalaudalle,

eli itse kannatan edelleen sanaa KOHTUUS melkein kaikessa, mutta nolla

toleranssi, vaikka se hienolta kuulostaakin on ehkä hitusen liikaa :cry:


näin hek.koht sotahuuto on yksi niistä harvoista tapahtumista minulle

jolloin tulee otettua se yksi kalja saunan tai muun iltaohjelman ohessa, ja

harmittaa jos sen täytyy jäädä kokonaan pois.


joten eikö minkäänlaista kompromissia ole olemassa, onko ihmisten

vastuuttomuus niin vaikea pitää muuten kurissa, että ainoa ratkaisu on

jyrkkä ei!

:cry:

tuli niin puskan takaa tämä uutinen, että multa on hyvät ideat kyllä heti loppu :shock:
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Torstai, 01.03.2012 17:53

Itse olen perinteisesti paha poliisi, mutta tällä kertaa en kannata nollatoleranssia. Saunakalja tai kaksi määränä on hyvä. Sen sijaan olen hieman neuvoton, miten tähän tavoitteeseen päästään.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Torstai, 01.03.2012 18:01

Tuo saunakalja tai pari ois aika ikävä järkkäreille ku pitäs olla kyttäämässä kokoajan ja voiko kaksi ja puoliolutta juoneen poistaa tapahtumasta. Ikävää ois sekin kun kuitenki kavereita ollaan niin monen kanssa. Nollatolereanssi siis kannatan. Jos jotku after sohu illat tulee niin oon paikalla oksentamassa lenkkareihini.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Hesekiel
Kapteeni
Viestit: 130
Liittynyt: Torstai, 19.11.2009 12:10
Paikkakunta: Iitti-Myllykoski -akseli

Viesti Kirjoittaja Hesekiel » Torstai, 01.03.2012 18:02

Hyvä että kissa on nostettu pöydälle, viime SoHua kieltämättä leimasi tuo alkomahoolin kanssa lotraaminen.

Kannatan Pertsan ideoita (neloskohta on kieltämättä hieman hankala valvoa, mutta 1-3 ovat toteutuskelpoisia ideoita), sillä nollatoleranssi olisi äärimmäisyytensä vuoksi erittäin vaikea valvoa tehokkaasti.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Torstai, 01.03.2012 18:06

Vaikka nollatoleranssi otettaisiinkin käyttöön, niin en nyt jaksa uskoa siihen että ketään kiinnostaa jos siinä saunan jälkeen joku nauttiikin yhden oluen teltassaan. Tärkeintähän on saada se yltiömääräinen juhliminen kuriin ja varmistua siitä, että tapahtuman hyvä imago nuorisotapahtumana säilyy.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Lilli
Soturi
Viestit: 21
Liittynyt: Tiistai, 11.12.2007 09:29

Viesti Kirjoittaja Lilli » Torstai, 01.03.2012 18:08

Hyvä aihe otettu puheeksi. Itselleni sohuun ei kuulu osana alkoholi, joten voisin olla nollalinjan kannalla.Saunassahan voi käydä myös ilman sitä saunakaljaa, vaikka en sen ottamisessa mitään pahaa näekkään
When I'm home alone and I hear a voice, I suddenly go ninja.
Avatar
Pvt. Monkeybar
Kreivi
Viestit: 452
Liittynyt: Maanantai, 02.05.2011 12:34

Viesti Kirjoittaja Pvt. Monkeybar » Torstai, 01.03.2012 18:18

niin no ainahan voi kuukausi ennen sohua tehdä omassa vaatekomerossa annoksen maukasta ja virallista SH12 "perunalimonadia" :wink:

ei vaineskaan
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Torstai, 01.03.2012 18:43

Peltokorppi kirjoitti:Tuo saunakalja tai pari ois aika ikävä järkkäreille ku pitäs olla kyttäämässä kokoajan ja voiko kaksi ja puoliolutta juoneen poistaa tapahtumasta. Ikävää ois sekin kun kuitenki kavereita ollaan niin monen kanssa. Nollatolereanssi siis kannatan. Jos jotku after sohu illat tulee niin oon paikalla oksentamassa lenkkareihini.
Mielestäni asia tulisi järjestää niin, että parin kaljan välimaastossa heiluvien juomista ei tarvitsisi kytätä. Tai sanotaanko että jos nollatoleranssi olisi, niin pitäisihän senkin toteutumista vahtia.

Jos totta puhutaan niin mielestäni ainoa keino poistaa alkoholia nauttinut ihminen tapahtumasta on soittaa poliisit hakemaan juoppo pois. Sitten jännitetään ottavatko kyytiin vai ehtivätkö edes tulemaan paikalle. Saattaa joutua syytteeseen heitteillejätöstä jos komentaa humalaisen kaukana kotipaikkakunnastaan jossain korvessa poistumaan tapahtuma-alueelta keskellä yötä jos örveltäjälle kävisi jotain (korjatkaa toki jos olen väärässä). Minne siinä sitten edes poistut. Eli toivoisin että 1) tapahtuman säännöt pidettäisiin sellaisina että ihmisiä ei tarvitsisi poistaa tapahtumasta ja 2) ihmiset käyttäytyisivät niin, että poliisin ei tarvitse tulla hakemaan heitä.

Oletetaan vielä lopuksi seuraavanlainen skenaario:

Sotahuutoon on määrätty täysi nollatoleranssi alkoholiin ja sitä mainostetaan sivuilla hulppeasti. Tapahtumassa on kuitenkin hiljainen yhden saunakaljan linjan salliva sopimus. Vilipertturi on tapahtumassa ensimmäistä kertaa ja järkyttyy kun näkeekin tapahtumassa aikuisilla alkoholitölkkejä ja kertoo sitä kotona äidilleen. Nollakontrolli on tällöin epäonnistunut ja hyödytön.

Jos jonkinlaista yhteenvetoa tekee niin tahtoisin edelleen uskoa siihen, että voimme hoitaa tämän asian tehokkaammin ryhmäkurilla, sosiaalisella paineella ja yhteisellä asenteella. Kyllä boffaajista kuitenkin asennetta löytyy kun jaksetaan ryyppäämisestä kuittailla vielä n. 8kk tapahtuneen jälkeenkin :wink:. Alkoholista ei tehtäisi tapahtuman ulkopuolella (nettisivut yms) eikä tapahtumassa suurta numeroa tai hulppeita lupauksia joita ei onnistuta pitämään. Miltäs kuullostaisi?
always FIGHTING~~
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Torstai, 01.03.2012 19:02

En todellakaan tiedä mikä tähän ongelmaan olisi paras ratkaisu, ja viime vuosikin jäi töiden takia pois. Mutta näen suurena riskinä sen, että FaBan muistelot ja niihin liittynyt alkoholikulttuuri saavat ihmisissä aikaan ensi kesänä vastaavaa alkoholinkäyttöä. Tähän vielä päälle mahdollinen sauna, ja mökkien saunat niin voin sanoa että ainakin jo omissakin mielikuvissa alkaa suu napsaamaan.

Silti, on minusta erittäin ristiriitaista, että ulospäin markkinoimme boffausta varsinkin nuorille sopivana tapahtumana ja samalla sallimme skenen piirissä melko vapaan alkoholinkäytön. En tiedä onko nollatoleranssi oikea ratkaisu, mutta jos linja jää tuohon epämääräiseen "saunakaljoihin" niin siihen pitäisi saada joku todellinen sosiaalinen paine että se jää siihen yhteen.

Nollatoleranssi on mahdoton valvoa, mutta ainakin kulttuurin pitäisi mennä siihen että saunojen terassien ulkopuolella ja yleisesti heiluskellessa ei alkoholia saisi kenenkään kädessä näkyä. Mieluiten en näkisi alkoholia sielläkään.
Kuva
Avatar
Nubbis
Herttua
Viestit: 631
Liittynyt: Keskiviikko, 20.05.2009 12:59
Paikkakunta: Vanda

Viesti Kirjoittaja Nubbis » Torstai, 01.03.2012 19:11

Mielestäni nollatoleranssin vaatiminen on hieman liioittelua. Moni tuntuu sanovan ettei nollatoleranssi haittaa mutta kuinka montaa alkoholin käyttö oikeasti haittaa? Tietääkseni Sotahuudoissa ei kertaakaan ole ollut alkoholin aiheuttamaa rähinöintiä tai muuta tappelua. Etenkin kun tänä vuonna tietääkseni on saunojakin saatavilla olisi alkoholin täyskielto enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Vetäkää mielummin linjaus että liian juopuneet voivat saada kiellon skenaarioista. Sohusta kyllä selviää ilman alkoholia, mutta miksi rajoittaa niitä jotka tarvitsevat sitä sosiaaliseen kanssakäymiseen. Sohu on kuitenkin monella se yksi kerta vuodesta jolloin saa tavata kanssaihmisiä.
Uudenmaan Liitto - Reilua porukkaa; paskaa seuraa
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Torstai, 01.03.2012 19:35

Nubbis kirjoitti:Mielestäni nollatoleranssin vaatiminen on hieman liioittelua. Moni tuntuu sanovan ettei nollatoleranssi haittaa mutta kuinka montaa alkoholin käyttö oikeasti haittaa? Tietääkseni Sotahuudoissa ei kertaakaan ole ollut alkoholin aiheuttamaa rähinöintiä tai muuta tappelua. Etenkin kun tänä vuonna tietääkseni on saunojakin saatavilla olisi alkoholin täyskielto enemmän haitaksi kuin hyödyksi. Vetäkää mielummin linjaus että liian juopuneet voivat saada kiellon skenaarioista. Sohusta kyllä selviää ilman alkoholia, mutta miksi rajoittaa niitä jotka tarvitsevat sitä sosiaaliseen kanssakäymiseen. Sohu on kuitenkin monella se yksi kerta vuodesta jolloin saa tavata kanssaihmisiä.
Viime vuonna ensimmäiset lähdöt EA:sta sairaalaan tehtiin humalassa yöboffanneiden kohdalla.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Torstai, 01.03.2012 20:08

Pikaisena kommenttina järjestävän tahon näkökulmasta.

Alkoholin käytöstä sotahuudossa on puhuttu järjestäjien kesken ja se koettiin viime vuonna ongelmalliseksi. Mitään tarkkoja ratkaisuja asian tiimoilta ei ole vielä tehty, mutta asiaan tullaan kiinnittämään huomiota. Tarkoituksena on keventää menoa tälle vuodelle. Kukaan ei tule pääsemään humalassa tai tiukassa krapulassa skenaarioon, mikäli järjestäjät tilanteen havaitsevat. Tässä on luvassa "ryhtiliike" ja siihen kannattaa osallistujienkin varautua.

Päätöstä nollatoleranssista tai sen olemattomuudesta ei ole tehty.Tarkempia ratkaisuja pitää vielä miettiä, koska en ainakaan itse haluaisi olla rajoittamassa ihmisten käyttäytymistä vuokraamissaan mökeissä. Sen sijaan haluaisin rajoittaa julkijuopottelua. Ykköskalja on ihan hyvää ja riittää, toimi itellä tänä vuonna. Oli aamutkin mukavia kun pääsi pirteänä ylös.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
JP666
Sotalordi
Viestit: 1116
Liittynyt: Tiistai, 27.03.2007 17:48

Viesti Kirjoittaja JP666 » Torstai, 01.03.2012 20:18

Jeps Ryhmä paine, osallistujat luovat tapahtuman. Bisse 2 ok mutta ei enempää ja sitte tietysti o sitä 1 olutta.... Joten Yhteinen tavoite joka vuosi on vaan ollut vähemmän ja vähemmän ilta boffaajia. Olen hyvin pettynyt siihen :(
Avatar
berserker
Sotilasmestari
Viestit: 82
Liittynyt: Keskiviikko, 20.02.2008 21:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja berserker » Torstai, 01.03.2012 20:21

Nolla-tolen valvomisen käytännön ongelmat mainittiinkin jo. Itsehän otin
viime sohussa lauantaina, mutta kuitenkin niin että seuraavana aamuna olin freesinä kentällä ekasta scenusta lähtien. Ei missään nimessä samanlaista hulinaa enää kuin viime kerralla, mutta mielestäni voitaisiin ennen
totaalisen kieltolain julistamista koittaa painottaa jokaisen henkilökohtaista
vastuuta asiassa. Kukaan ei kuitenkaan halua olla se mulkku jota katsotaan
nenänvartta pitkin aamulla siitä hyvästä, kun illalla piti ottaa pohjanmaan
kautta, vaikka ennakkoon oli sanottu että äläpä tee niin, koska Vilipertturi ja
15-v kaverit... ... -Sohu kuitenkin havainnointini mukaan koetaan kaikkien
yhteiseksi tapahtumaksi siten, että vapaaehtoiset järjestyksenvalvojat eivät ole kenenkään mielestä mitään nillittäviä stevarimul*kuja jotka
kyttäävät silmäkovana tilaisuutta päästä tarkistamaan että onko se muumilimu-pullon korkki varmasti avaamaton yms. yms.. uskoisin että pelkkä sanominen riittää tässä tapauksessa estämään viime vuotisen ördäyksen.
Ulfnar,s Ministry of Propaganda
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Torstai, 01.03.2012 20:21

Dodiin.
Avaan vähän sanaista arkkuani, kun mulla on vähän sellanen kutina, että tästä aiheesta mun mielipiteeni saattaa jotakuta jopa kiinnostaa.

Meikäläinenhän on siis jossain määrin profiloitunut iltaohjelmajoukkueen johtajaksi. Me Entalia-porukalla ollaan tykätty tanssia ja saunoa ja viettää iltaa ja joo, myös juoda alkoholia. Entalian aktiivit on aika tiivis kaveriporukka ja tehään näitä asioita myös Sotahuudon ulkopuolella paljonkin. En sillai koe, että viime vuonna – kuten aikasempinakaan vuosina – meillä ois ollu varsinaisesti ongelmia alkoholinkäytön suhteen. Ite join henkilökohtasesti viime Sohussa enemmän kuin aikasemmin, mutta olin silti aamulla paiskomassa porukkaa pystyyn ja skarppina mukana ekoista skenaarioista asti. Voisi tietysti sanoa, että tekemällä oppii: pahimmat ylilyönnit tuppaavat tulemaan niiltä, joille alkoholinkäyttö on joltensakin epätavallista. Meillä oli muutamia ihmisiä poissa rivistä sunnuntaiaamuna, mutta en pysty yksilöimään yhtäkään, jossa syynä olisi ollut ainoastaan tai edes ensisijaisesti krapula. Enemmän verotti ihan tavallinen väsymys, pari sairastapausta ja muuta.

Toivoisin, että ihmiset pystyisivät erottelemaan illanvieton ja ryyppäämisen toisistaan. Itse vietin suurimman osan illasta nuotiopaikalla. (Kiitos järjestäjille siitä – paikka oli viihtyisä ja siellä saattoi viettää iltaa muita häiritsemättä.) Selvästi havaittava piirre oli se, että iltamättöä oli selvästi vähemmän kuin aikasempina vuosina. Se on kuitenkin ollut nähdäkseni jatkuva trendi, johon vaikuttaa esimerkiksi se, että treenikulttuuri on kehittynyt ympäri Suomen ja muita boffaajia on mahdollista nähdä myös muualla. Tämän päivän mättöintensiiviseksi suunniteltujen Sotahuutojen jäljiltä ihmisillä ei vaan tunnu löytyvän halua tai jaksamista iltamättöihin, koska ihan perusmättöä muutamalla kymmenellä ihmisellä pääsee vetämään isoissa kaupungeissa muutenkin aika laajalti. Ihmiset käyttävät mieluummin iltansa relaamiseen ja jutusteluun, ja luultavasti tekisivät niin myös ilman alkoholia. Varmasti dokaaminen myös vaikuttaa, mutta ei niin paljon kuin monet täällä asiaa kommentoivat ovat esittäneet.

Mun suhtautuminen alkoholiin on siis huomattavan positiivinen verrattuna porukan yleiseen tasoon. Siitä huolimatta me ollaan entalialaisten kesken jo nyt sovittu tän vuoden alkoholinkäytön kriteereistä ja pyritty siihen, että alkoholinkäyttö ois hillitympää ja rajatumpaa. Sanoin jo Orivedelläkin, että en vastustaisi nollatoleranssia: alkoholi on hankala asia, jonka kanssa elämisessä on paljon ongelmia. Monet eivät ole sinut sen kanssa, ja Sotahuudon kaltanen tapahtuma ei tarvii ilmapiiriä, joka kannustaa niitä ihmisiä törttöilemään sen kanssa. Suoraan sanottuna oon siis huolissani siitä, millaseks tapahtuman luonne on kehittymässä. En muista lauantai-illalta yhtäkään tapausta, jossa kukaan olisi ollut selvästi pahassa kunnossa tai häiriöksi humalatilansa takia. Kehityksen suunta oli kuitenkin selvä ja on mun nähdäkseni selvää, että jos asiaan ei puututa tässä vaiheessa, ens vuos on vielä railakkaampi. Varsinkin nuorten osalta ajattelumallit määrittyy helposti sen mukaan mitä nähdään: jos tänä vuonna näytti siltä, että on ok ottaa reilumminkin kuppia, niin ens vuonna varmaan pitää sitten ottaa viinaa mukaan enemmänkin.

Henkilökohtasesti en arvosta kieltolakeja ja lähtisin mieluummin rakentamaan Sotahuutoon uudentyyppistä alkoholikulttuuria luottamuksen ja valistuksen kautta kun nollatoleranssilla. Ongelmanahan on tietysti se, että se on raskaampaa ja haastavampaa, eikä sen vaikutus oo yhtä selkee ja helposti todennettavissa. Rohkenisin kuitenkin väittää, että pitkällä tähtäimellä se ois paitsi tehokkaampaa myös paremmin kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkasu.

Jos järjestäjät päätyvät nollatoleranssiin, nyökkään hyväksyvästi. Tärkeintä on ottaa asia jotenkin huomioon. Se tuskin karsii montakaan osallistujaa ja ne, jotka karsiutuvat eivät välttämättä ole niitä, joita tapahtumaan kaivataankaan. Jos järjestäjät kuitenkin päättävät lähteä ajamaan erilaista linjaa, jossa kaikkien toiveet ja tarpeet otetaan huomioon ja alkoholinkäyttöä pyritään rajaamaan ja järkeistämään ennen kaikkea ohjaamalla kannustamalla, ei kielloin ja rajoituksin, mä nostan hattuani ja kysyn kuinka voin auttaa. Tässä tavassahan nimittäin ryhmänjohtajien ja ryhmien oma sitoutuminen on keskeisessä osassa. Kuten mainitsin jo aikasemmin, me ollaan jo viime syksynä sovittu entalian alkoholilinjauksista ja pyritään järkeistämään sitä hommaa ennen kun oikeita ongelmia alkaa syntyä. Juttelin myös Coronan johdon kanssa ja heillä on ilmeisesti aikalailla samanlainen meininki. Käsitykseni mukaan muissakin ryhmissä ollaan tänä vuonna herätty tilanteeseen ja päätetty tehdä asialle yhdessä jotain. Toivoisinkin, että järjestäjät lähestyisivät ryhmänjohtajia, jotka mun kokemukseni mukaan on paitsi tosi joviaaleja tyyppejä, myös kiinnostuneita ennen kaikkea boffauksesta, ja pyrkisivät heidän kauttaan luomaan sitä ryhmäpainetta ja fiilistä, josta täällä on puhuttu.

Joten. Aika selvää on, että suurin osa porukasta on samaa mieltä siitä, millaiseksi tapahtumaa pitäisi kehittää. Mä heitänkin pallon ilmaan ja kysyn, että miten tapahtumasta saadaan sellanen.
Viimeksi muokannut tiarAnon, Torstai, 01.03.2012 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
It'll be awesome.
Avatar
Pvt. Monkeybar
Kreivi
Viestit: 452
Liittynyt: Maanantai, 02.05.2011 12:34

Viesti Kirjoittaja Pvt. Monkeybar » Torstai, 01.03.2012 20:21

no hyvä on, minä antaudun, onhan se ihan jees kun on reilu peli ja raitis

urheilutapahtuma :? :D
Sapfon
Kreivi
Viestit: 470
Liittynyt: Lauantai, 24.05.2008 19:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sapfon » Torstai, 01.03.2012 20:28

Ajattelin nyt kantaa vielä oman korteni tähän kekoon. Yritän pitää lauseet lyhyinä ja ytimekkäinä.

Itsekin kannustaisin ryhmän aktiiveja ja johtajia luomaan ryhmän sisälle säännöt Sotahuutoa varten. Coronalla on ollut aina Sotahuudoissa parin bissen sääntö ja ryhmäpaine on pitänyt yksilöt kurissa. Tämä linjaus tulee jatkumaan myös nyt Valdyrin kanssa, Imperiumissa.

Kieltolait ovat aina huono ratkaisu, vaikka mielummin se kuin festarimeininki. Tärkeää on nyt löytää keinoja joilla alkoholin käyttö ei aiheuta yhtä paljoa paheksuntaa.

Bile-alue ja iltaboffausalue erikseen. Mielestäni boffaus ja alkoholi ei kuulu samaan paikkaan samaan aikaan. Kännissä ei ole mitään tarvetta sitä vaahtomuovipatukkaa heiluttaa. Lisäksi iltaboffaajatkin nauttisivat varmaan enemmän jos kännääjiä ei olisi vieressä.

Alaikäisten valvonta. Kuka tällä hetkellä kantaa vastuun alaikäisten alkoholinkäytöstä tapahtumassa ? Onko ryhmänjohtajan vastuulla vai järjestäjien ettei alaikäinen pääse simatynnyriin käsiksi ?

Ennen kaikkea korostan nyt yhteistyötä ja yhteisiä linjauksia ryhmien välillä. Boffauskansa lyö kuitenkin toisiaan hyvässä hengessä.

PS. Suuri hatunnosto Salonejulle että nosti asian pöydälle ja niiden ryhmien johtajille jotka ovat jo ilmoittaneet halunsa ottaa asia esille ryhmän kesken
Viimeksi muokannut Sapfon, Torstai, 01.03.2012 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Etelän Imperiumin organisaattori, jos on asiaa voi laittaa viestiä

Alas! How many noble and valiant knights we've lost.

Kuva
Avatar
Rumaahinen
Kreivi
Viestit: 277
Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 23:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Rumaahinen » Torstai, 01.03.2012 20:42

Kannatan itse nollatoleranssia alkoholin suhteen sotahuutoon jo aiemmin mainittujen syiden takia. Urheilutapahtumat ja alkoholi eivät sovi yhteen ja sotahuudossa on aikalailla myös nuorta porukkaa.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 01.03.2012 23:05

Luin äsken koko ketjun ja täytyy sanoa, että asiallisimpia keskusteluja monen vuoteen näinkin puolet jakavasta aiheesta, ehkä meillä on vielä toivoa. Hienoa kaikki.

Viestit luettuani ja hetken ajateltuani kallistun vahvasti jo aiemmin ehdottamani uhkailu ja ryhmäpaine linjalle, jota moni muukin on täällä ideoinut.

Jos mikä tahansa alkoholi politiikka valitaan niin se tuottaa todella paljon vaikeaa työtä järkkäreille ja nollatoleranssilla vielä huomattavasti enemmän.

Asia on vakava ja suunta huono, mutta ottaisin mallia Entaliasta ja miettisin jonkun hyvän ryhmäpaine & yksi saunaolut linjan.

Äkkiseltä miettitynä se voisi olla seuraava:

Sääntö, että saa juoda yhden annoksen alkoholia per ilta.

Jos epäilys herää niin puhallutetaan, jos 0.5 ylittyy, niin varoitus ja uudelleen puhallus 30min päästä, jos edelleen 0.5 tai yli niin koko ryhmälle boffaus kielto seuraavasta päivänpuolikkaasta. Jos ei alkometriä, niin päihtyneenä esiintymisestä varoitus ja siitä 1h päästä uusi tarkistus.

Jos tapauksia ja ongelmia paljon, niin koko 2013 sohu nolla linjalla.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Torstai, 01.03.2012 23:24

koko ryhmälle boffaus kielto seuraavasta päivänpuolikkaasta. Jos ei alkometriä, niin päihtyneenä esiintymisestä varoitus ja siitä 1h päästä uusi tarkistus.
Aika kovan olonen rankaistus näin koko sakille. Alkometri kyllä ratkasis ison osan onkelmista.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
No_Recess
Kapteeni
Viestit: 126
Liittynyt: Lauantai, 01.03.2008 15:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja No_Recess » Torstai, 01.03.2012 23:42

Näin Sapfonia kompaten että meillä ollut yhteinen linja, että muutama "sauna olut" on jees. Meillä ei yksikään ihminen jää krapulan takia telttaan nukkumaan tai muutenkaan aiheuta järjestyshäiriöitä. Itse vetänyt 1,5vuotta nyt pienempää porukkaa niin vastuullisena vetäjänä minulla ei edes ole aikaa taikka halua vedellä mitään ördäysperseitä. Tyhmempikin joukkuejohtajan luulisi tajuavan että sellasella toiminalla ei muuta kuin nolaa itsensä. Tänä vuonna kun vedetään isompaa joukkuetta, niin saa senkin edestä tehdä töitä verratuna viime vuosiin.

Itse haluan painottaa, että rymänjohtajat ottavat vastuut omista joukoistaan, ja tekisivät järjestäjien kanssa enemmän yhteistyötä ongelmatapauksien sattuessa. Yksittäiseltä ihmiseltä ei pidä kieltää saunaoluttaan sen takia, että joku toinen perseilee, vaan puuttuu näihin tapauksiin ja itsessään siihen, vedetäänkö se pari saunakaljaa vai litratolkulla viinaa, että varmasti menee ördäykseksi.

Ja rankoissa tilanteissa järjestäjien hyvä veli -politiikka ei muuta kuin haittaa jo pelkästään ihan yleistä sotahuutohenkeä. Porukalla ei ole kivaa, kun kesken tapahtuman ihmiset tulee kännissä aukomaan päätä ja rähisemään.

Eli ei jaaritella vaan tehdään asioihin yhdessä jotakin, eikö?
Valdyrin noitakuningas
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”