Ikuinen ongelma ja loputon keskustelu

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2012 tulisi huomioida.

Valvoja: Sotahuuto 2012 järjestäjät

Minkkinen
Kapteeni
Viestit: 104
Liittynyt: Sunnuntai, 05.07.2009 22:30
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Minkkinen » Torstai, 02.02.2012 12:06

Annahan tulla. Noi taitaa kaikki olla kuitenkin sun ehdotukseen liittyviä vai? :wink:
Sanat lyhennetään lopusta, sisästä, sekamuotoisesti, tai vakiintuneen käytännön mukaan.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 03.02.2012 09:12

Minkkinen kirjoitti:Annahan tulla. Noi taitaa kaikki olla kuitenkin sun ehdotukseen liittyviä vai? :wink:
Niin ne on siis kaikki jo tuolla jos vaan jaksaa lukea kaiken?

Korostan taas kun en osaa olla tarpeeksi selvä:

Säännön ensimmäinen tavoite on kehittää toimintaa sellaiseksi kun mielestäni sohun kävitä ovat. Eli hyvin erilaisia, erilailla säännöt tulkitsevia, erilailla säännöt tuntevia, eri asioita haluavia. Yksi yksinkertainen sääntö, jossa on jokaiselle hyviä puolia.

En edelleenkään tiedä toimisiko sääntö tässä muodossa, siksi sitä pitää testa, ken haluaa tai pystyy.

Eräs sohu veteraani sanoi eilen, että tällä asialla olisi aivan toinen sävy, jos joku muu kuin minä olisin julkaissut sen. Tiesin sen kyllä itsekkin ja mietin jopa salanickiä. Sääntökeskusteluja vaivaa liian usein vastakkainasettelu ja vakiintuneet ennakkokäsitteet. Miettikääpä asennettanne jos Maahinkaisen veteraani olisi julkaissut tämän?

Vaikka haluaisin itse hipasujen poistamista kokonaan ja mielestäni nykyiset säännöt ovat ihan okei. Niin silti jatkuvasti tulee epäselvyyksiä, valituksia ja loputonta keskustelua osumista ja kalibraatioista, jotka huipentuvat sohussa, jossa osa ei tunne tai ymmärrä sääntöjä. Tämä negatiivinen elementti olisi hyvä saada pois. Jos ihmiset pystyisivät olemaan objektiivisempia ja rationaalisempia sekä vielä tuntemaan säännöt niin sittenhän ei olisi mitään ongelmaa.

Myös oikeilla taistelukentillä liikkuvuus tulee tulevaisuudessa korostumaan ja tällä tarkoiteaan myös mielen liikkuvuutta :P
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Perjantai, 03.02.2012 11:26

Eräs sohu veteraani sanoi eilen, että tällä asialla olisi aivan toinen sävy, jos joku muu kuin minä olisin julkaissut sen. Tiesin sen kyllä itsekkin ja mietin jopa salanickiä.
Varmasti ois ollu erillainen sävy jos sitä ei ois julkaissu sunkaltainen oikeestikokenu poffaaja. Salanikki ei varmasti ois helpottanu yhtään.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Eglardion
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Keskiviikko, 29.10.2008 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eglardion » Perjantai, 03.02.2012 14:29

Lueskelin ketjun läpi, ja heitän nyt muutaman huomion ilmaan.


Ehdottamasi sääntömuutos ei mitenkään ratkaisisi "ikuista onglemaa". Toki se tekisi systeemistä yksinkertaisemman kun 2 - 3 osumaa tappaisi aina eikä tarvitsisi rekisteröidä mihin osuma oikeastaan tuli. Nämä on ihan hyviä pointteja.

Ongelmana on kuitenkin miten panssarin kanssa tulisi toimia. Panssarista saatu hyöty olisi minimaalinen, sillä panssaroitu dude kestäisi vain yhden souman enemmän kuin nakupelle. Nykyään panssarista voi oikeasti olla hyötyä, vaikka kannattaisinkin ennemmin Faba tyylistä panssaripisteiden jakoa. Antaisko panssari pisteen vain niiltä alueilta millä sitä on? Tällöin pitäisi taas miettiä mihin se osuma oikeastaan tuli.

Toisaalta hipaisut ketuttaisivat ihmisiä aivan yhtä paljon kuin aikaisemminkin. Projektiilitkin ovat onkelma, kuten ketjussa jo huomautettiin.

Positiivista muutoksessa on toki se, ettei kentällä enää hypittäisi yhdellä jalalla. Toisaalta voitaisiin unohtaa haavoittumiselementti vanhoista säännöistä ja saataisiin sama lopputulos. Käsi pysyisi käyttökelpoisena kunnes siihen on lyöty kaksi kertaa, samoin jalat. Torso- ja pääosumat tappaisivat kerrasta.

Raajat voidaan määritellä erittäin tarkasti jos vain halutaa. Mulle on ihan sama ottaako joku torso-osumaksi olkapään vai laskeeko se sen kädeksi. Hauskaa sohuun on tultu pitämään, ei nillittämään osumista.

Yleensä kun osumia tulee niin paljon ettei ehdi laskea on jo kuollut. Siinä ei yksinkertainen pisteenlasku systeemi ole sen parempi. Mielestäni vaikeampi ongelma on muistaa mistä panssareista pisteet on menetetty. Häpeäkseni täytyy tunnustaa, että panssaripisteeni ovat joskus respanneet pitkän skenun aikana, ja olen tajunnut tämän vasta skenun jälkeen. Tuskin kukaan tämän takia pelihousujaan repii...
There is no good, no evil - Only decisons and consequenses.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 03.02.2012 15:23

Suurin osa tuleekin, mutta osa repii tabardinsa ja nillittää, se ainakin syö mun peli-iloa, kun en oikeasti huomaa saamaani osumaa tai joku lyö tabardiin minkä alla on rengaspanssari ja koko rämä saa paskaa niskaan? En usko, että sääntöni täysin poistaisi sitä, mutta se saattaisi vähentää sitä ja tuodan muutakin positiivista.

Ehdotuksessani panssarisäännöt olisivat kuten nyt sohussa, koska niin kuin totesit sen hyöty laskisi liikaa.

Hipasu ei mielestäni haittaisi nyt niin paljon, koska niitä kestää kaksi.

Tuo muisti on ongelma tässäkin, pitkällä aikavälillä voi unohtaa, että on ottanut jo sen ekan osuman.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Lauantai, 25.02.2012 10:50

Heräsi ton kuninkaansääntöjen innovoimana ajatus omaan kiukuttelusääntööni:

- Kaksi hipasua tappaa, ei raajoja.

- Projektiili tappaa heti

- Pisto tappaa heti torsosta ja päästä ja niiden saumoista, jos pitää miettiä oliko se reiden yläosa vai nivunen niin se oli nivunen

- Herrasmies voi ottaa myös ekan hyvänlyönnin samoihin paikkoihin kuolemaksi

Näitä testataan ja sitten ehdotetaan jos testeissä toimivat.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Ragriam
Nostoväki
Viestit: 8
Liittynyt: Tiistai, 25.01.2011 00:19

Säännön testaus

Viesti Kirjoittaja Ragriam » Sunnuntai, 04.03.2012 21:33

Nyt sitten kyseistä sääntöä vihdoin päästiin testaamaan ja ajattelin tulla tänne tuputtamaan omia mielipiteitäni kyseisestä uudistuksesta.

Ensinnäkin mielestäni tämä "uudistus" vain innosti enemmän ihmisiä ns. pamputtamaan. Eli iskuja sen kahden sijaan tulikin neljä-viisi. Mutta suurempi ongelma tuli tekniikan karsiutumisesta. Itse glaivemiehenä koen suurta nautintoa saadessani huijattua vastapuolella olevaa kilpimiestä laskemaan puolustustaan niin että isku naamaan on mahdollinen. Nyt tämä sääntöuudistus pilasi kaikki mahdolliset "one hit wonderit" joita olen harjoitellut viimeisen vuoden ajan. Ainoa mitä kannatti tehdä oli tökkiä mahdollisimman nopeasti ympäriinsä ja toivoa että jokin pistoista osuu johonkin. Lisäksi tämä mielestäni tukee enemmän turhia itsemurharynnäköitä ja painaa alas kaikkien polearmien käyttäjiä. Mielummin pitäytyisin vanhoissa säännöissä.
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Sunnuntai, 04.03.2012 21:57

Sääntöehdotusta testattiin tänään Etsubon treeneissä lähes koko treenien ajan. Sääntöjä testattiin isolla (about 30 henkeä ehkä?) porukalla ilman panssareita. Omia fiiliksiä nyt pari tuntia treenien jälkeen:

- Tunsin itseni aivan vasta-alkajaksi, käyttämistäni tekniikoista ei ollut käytännössä lainkaan hyötyä, koska ensimmäiseen osumaan ei tarvinnut reagoida. Olen viime aikoina pyrkinyt tappamaan vastustajan yhdellä hyvin tähdätyllä pistolla aiemmin harrastamani raajahipan sijaan, tällainen sääntö karsisi myös monia muita nykyisellään valideja ja laajalti käytettyjä tekniikoita useilla eri aselajeilla.

- Kovia varmistuslyöntejä lyötiin huomattavasti tavallista enemmän. Backstab-tilanteissa tuntui siltä, että lyöntien piti tulla selkeästi erikseen (pam - pam vrt. papam), että ne laskettaisiin kahdeksi lyönniksi.

- Osumien ottamattomuutta esiintyi paljon, todennäköisesti ihan siitä johtuen, että sääntö yksinkertaisesti hämmensi niitä, jotka sitä eivät olleet ennen kokeilleet. Tarkoitan siis tällä selkeitä osumia esim. selkään ja kasvoihin, en niitä, mitä joku varmaan kutsuisi hipaisuiksi. Kuolleena sivustakatsojana pystyi hyvin seuraamaan tilannetta. Toisaalta SH-kontekstissa olisi myös helppo unohtaa tai "unohtaa" aiemmin saatu/saadut osumat.

- Sääntöehdotus ei mielestäni rauhoittanut tai selkeyttänyt menoa nykysääntöihin verrattuna, mutta ei pahentanutkaan tilannetta.

- Säännöt tuntuivat kannustavan (tyhmiin) itsemurharynnäköihin aiempaa enemmän.

- Säännöt ehkä antavat (liikaa? sopivasti?) etua kokemattomalle taistelijalle kokeneempaa taistelijaa vastaan. Näin ei mun mielestä pitäisi olla, joku toinen varmaankin voisi olla toista mieltä.

Yritin kovasti keksiä jotain positiivistakin, mutta pidän nykysääntöjä hyvinkin toimivina, etten kaipaa muutosta ainakaan tähän suuntaan. Todennäköisesti näidenkin sääntöjen ongelmana olisi sama kuin nykysäännöissä; kaikki eivät niitä joko lue tai sisäistä. Nämä säännöt tuntuvat (miekka + ufokilpi -matsaajan näkökulmasta) myös antavan turhan paljon porkkanaa tietyille aselajeille.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Sunnuntai, 04.03.2012 22:11

Triks kirjoitti: - Tunsin itseni aivan vasta-alkajaksi, käyttämistäni tekniikoista ei ollut käytännössä lainkaan hyötyä, koska ensimmäiseen osumaan ei tarvinnut reagoida. Olen viime aikoina pyrkinyt tappamaan vastustajan yhdellä hyvin tähdätyllä pistolla aiemmin harrastamani raajahipan sijaan, tällainen sääntö karsisi myös monia muita nykyisellään valideja ja laajalti käytettyjä tekniikoita useilla eri aselajeilla.
Samaa mieltä. Normaalit tekniikkani eivät toimineet ollenkaan, ja helpoimmalta tuntui juosta syliin ja mätkyttää kahdesti vain johonkin.
Triks kirjoitti: - Kovia varmistuslyöntejä lyötiin huomattavasti tavallista enemmän. Backstab-tilanteissa tuntui siltä, että lyöntien piti tulla selkeästi erikseen (pam - pam vrt. papam), että ne laskettaisiin kahdeksi lyönniksi.
En vihaa, mutta tunsin tämän monta kertaa itsekin. Yksi jäi jopa hetkeksi kirpaisemaan suhteellisen korkean kipukynnyksen omaavalle henkilölle. En tiedä kenen kädestä se tuli tosin, joten se voi olla myös ihan soturin vika.
Triks kirjoitti: - Sääntöehdotus ei mielestäni rauhoittanut tai selkeyttänyt menoa nykysääntöihin verrattuna, mutta ei pahentanutkaan tilannetta.
Samaa mieltä. Normaalia mättöä väkimäärään verrattuna.
Triks kirjoitti: - Säännöt tuntuivat kannustavan (tyhmiin) itsemurharynnäköihin aiempaa enemmän.
Ja minäkin tein tätä, kuten aikaisemmin mainitsin. Turhan helppoa vain juosta päin ja lyödä minkä ehtii, koska ekaan lyöntiin ei tarvinnut reagoida kuin huutamalla 'yksi'. En pitänyt tästä.

Mutta hyvä että päästiin testaamaan näitä. Saadaan esille pointteja joita ei olisi muuten millään saatu esille.

Positiivisena näin tosin sen, että mättö voi tuntua kivemmalta kun ensimmäiseen lyöntiin ei tarvitse reagoida ja voi tapella pitempään. Ehkäisee osaltaan 'lyön jalkaan ja peruutan'-tekniikoita.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 04.03.2012 22:58

Omasta mielestäni sääntö toimi hyvin ja silloin oli vähän vähemmän "rytinää" muttei täysin rauhallista, mutta en usko, että mikään sääntö muuttaa toimintaa enää rauhallisemmaksi, muuttamatta peliä "huonommaksi". Faktahan on, että jos harrastetaan lajia missä juostaan toisia päin hakkaamaan niin siinä aina sattuu ja tapahtuu, mutta tämä pitää tietysti säätää käytöksellä ja säännöillä turvallisuuden kannalta optimiksi, peli-iloa liikaa vähentämättä.

Sääntöä on nyt testattu kerran ryhmätreeneissä ja kerran 3 vs. 3 duel-treeneissä. Tämä ei tietenkään riitä, mutta en usko, että ihan heti toista mahdollisuutta tulossa? Fabassahan on suht samantapainen systeemi ja se on toiminut käsittääkseni hyvin.

Omia havaintojani sisätreeneistä ilman panssaria ja juosia. (pl. kyprät):
Sääntö oli aluksi hieman epäselvä, koska ihmiset eivät olleet tottuneet siihen. Oli myös hankalaa tietää osuiko oma isku vai ei tai kuka kuoli ja kuka ei. Tämä helpottui kuin ekasta osumasta huudettiin 1.! ja toisesta 2! tai kuolin!

Osa sanoi, että tekniikka huonontui ja osa taas sanoi, että parantui? Itse huomasin lyöväni näillä säännöillä vähemmällä voimalla kun oli ihan sama onko isku kova vai hipaisu. Huomasin myös, että keskityin enemmän kun piti saada nopeasti kaksi osumaa. Nyt kun pää oli samanarvoinen kuin, muut en yrittänyt enää ekalla päähän niin kuin nykyisillä säännöillä, tämä taas tietysti lisää turvallisuutta. Samoin kuin kevyemmällä voimalla lyöminen. Ainakin minuun säännöllä oli parantava vaikutus, koska usein lyön liian kovaa.

Osa arvio, että nyt on helpompi tehdä itsemurhahyökkäyksiä, mutta osa taas, että nyt ne ovat turhia ja karsiutuivat pois, koska ”torpeedo” ei saa oikein ketään hengiltä, mutta kuolee edelleen varmuudella itse.

Heittokeihäistä en oikein osaa sanoa, kun niitä oli vähän ja ei tullut kohdalle. Testissä ne siis tappoivat kerrasta, vaikka olisivat osuneet vain rajaan.

Osa arvio, että sääntö antoi etulyönti aseman aloittelijoille, tästä olen erimieltä, koska alivoimainen, mutta kokeneempi puoli voitti lähes kaikki ottelut. Tällä puolella oli myös, ehkä enemmän tai pidempiä varsiaseita? Tämä myös ehkä osin kumoaisi väitteen, että keihäs muuttuu turhaksi tai huonoksi.

Moni muutti jostain syystä omaa peliään ”tyhmemmäksi”, ehkä tehden väärän arvion taktiikasta näillä säännöillä. Rämä pelasi ryhmä ja yksilö tasolla täysin samalla tavalla kuin sohu säännöillä ja oli erittäin voittoisa alivoimallakin. Rämällä tosin oli kaksi keihästä, jotka taisivat olla treenien pitemmästä päästä, muttei kuin noin 0.5m pidempiä kuin muilla, mutta sekin voi usein riittää? Rämä myös kaatui usein samoista syistä kuin sohu säännöilläkin.

Kokonaisuuteen sääntö ei mielestäni muuttanut pelin perusrakennetta ja peli tuntui samanlaiselta, mutta asteen rauhallisemmalta, herrasmiesmäiseltä ja ennen kaikkea selkeämmältä. Kaikki eivät kuitenkaan asiaan näin kokeneet… mutta he ovat varmaan vaan väärässä, koska heillä on eriävä mielipide =)

Kiitos kaikille testistä ja vielä isompi kiitos kirjoitetuista palautteista.

Sääntöjen suurin hyöty, yksinkertaisuus ja tulkitsemattomuus, eivät mielestäni tule niin hyvin esille treeneissä, koska siellä on yleensä ne ketkä osaavat säännöt ja kunnioittavat niitä. Arvion sääntöjen edelleenkin sopivan parhaiten aloittelijoille ja sohun kaltaisiin massatapahtumiin, missä on todella kirjavaa sakkia.

Mietin nyt pitkään ehdotanko sääntöjä ja missä muodossa? Kenties, joku huolella mietitty yhdistelmä tästä, fabasta, sohusta ja kuninkaantekijöistä olisi paras? Sellainen missä on yksinkertainen ja selkeä kultainen keskitie, mikä yhdistää kaikkien parhaat puolet? Ehkä tämä on sitten joskus 2020, mutta vain jos haluamme kehittää toimintaa, vaikka säännöt nyt ovatkin ihan ok, niin silti ongelmia on. Ensimmäinen aste parantumiseen on myöntäminen =). Suurin haaste meillä kaikilla olisi erottaa omat mielipiteet, omat treenit ja sotahuudon todellisuus.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Ourboros
Paroni
Viestit: 151
Liittynyt: Keskiviikko, 15.02.2006 23:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Ourboros » Sunnuntai, 04.03.2012 23:41

Itse treeneissä olleena voisin sanoa että diggasin säännöstä, niinkuin diggasin myös Faban säännöistä. Myönnän että alkuun oli hämmennystä ja kuolin usein siihen että otin pääosuman automaattisesti kuolettavana, mutta kun pari matsia jäi vyön alle homma toimi.

Entalia toimi samoin kuin aiemminkin, eli loistavasti ;). Olen samaa meiltä Trixien kanssa siitä että tupla iskujen tuli olla Pam Pam eikä papam, mutta mielestäni Pam Pam tulisi olla myös sohu säännöissä. Oon nimittäin ite niin tyhmä tai sitten mulla on niin heikkolahjainen tuntoaisti, että en välttämättä tunne iskuja kahdeksi ellei niissä ole selkeää väliä ja palautusta.

Osaisin kuvitella että kilpirivi mätöt täysraudoilla vois kestää himpun verran pidempää, koska perjaatteessa kilpimies vaatisi 3 osumaa päähän ennen kuin tippuisi. Toisaalta iskuja olisi huomattavan paljon helpompi laskea rytinässä. Välillä agrot ja adrenaliinit päällä, saattaa olla vaikea pysyä laskuissa mukana siitä, mihin taas osuikaan. Tässä systeemissä oli helppo laskea osumat.

Kalibraatioista sanon sen verran, vaikka se ei tähän ketjuun kuulukkaan, että Faboissa kalibraatio toimi helvetin hyvin. Kukaan ei mielestäni itkeny osumatta jättämisiä, koska iskun vastaanottaminen oli saajan harteilla. Fabassa ei myöskään lyöty mielestäni Sohua kovempaa, mutta miellyttävää oli että iskut olivat ns. hyviä iskuja.

Mut joo säännöissä on varmasti hiplaamista, mutta en saata uskoa että olemme löytäneet parhaimmat säännöt ikinä.
Carpe diem, tempus fugit
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Maanantai, 05.03.2012 00:13

Susikukko kirjoitti:Osa sanoi, että tekniikka huonontui ja osa taas sanoi, että parantui? Itse huomasin lyöväni näillä säännöillä vähemmällä voimalla kun oli ihan sama onko isku kova vai hipaisu.
Correct me if I'm wrong... Mutta eikö normaalistikin ole ihan sama onko isku kova vai hipaisu?
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Maanantai, 05.03.2012 00:51

DiabolusIgnis kirjoitti:
Susikukko kirjoitti:Osa sanoi, että tekniikka huonontui ja osa taas sanoi, että parantui? Itse huomasin lyöväni näillä säännöillä vähemmällä voimalla kun oli ihan sama onko isku kova vai hipaisu.
Correct me if I'm wrong... Mutta eikö normaalistikin ole ihan sama onko isku kova vai hipaisu?
Onhan se, ihmettelin ihan samaa...

Muutenkaan tollanen osumapaikkojen tasapäistäminen ei vaikuta kovin fiksulta tappelun mielekkyyden suhteen, kuka enää hakisi pää tai torso osumia kun käsistä ja jaloista voi tappaa ihan yhtälailla.(pistot poislukien tietysti!)
Tuo on juuri sitä mitä on varmaankin tarkoitettu tekniikan huonontumisella.

Samalla faban jalkaosumasäännöistä voi olla montaa mieltä... Onhan se kivaa että voi tehdä mitä lystää paljon vapaammin, mutta ei se mielekästä ole. :wink:
Viimeksi muokannut PattiJalka, Maanantai, 05.03.2012 00:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Maanantai, 05.03.2012 00:51

Omat fiilikset:

- Enemmän päätöntä rynnäköintiä.

- Osumia jäi paljon enemmän huomiotta. Erityisesti rynnäköijiä piti lyödä paljon. Itselläkin oli tiiviissä tilanteessa vaikea sanoa että onko se miekka osunut minuun kahdesti vai onko pelkkää sahausta. Erityisesti tämän takia en kannata tätä systeemiä.

- Omituista tekniikkaa etenkin jos lähietäisyydellä tappelee.
Toistaiseksi poissa kentiltä. Paluuta odottaessa.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Maanantai, 05.03.2012 17:21

Sivuhuomiona:
Fabassa ei myöskään lyöty mielestäni Sohua kovempaa, mutta miellyttävää oli että iskut olivat ns. hyviä iskuja.
Fabassa on käytössä paljon vähemmän panssaria, mitä Sotahuudossa. Kalibraatio on ainakin omien kokemusten mukaan automaattisesti kevyempi lyöntien suhteen, kun vastaan kävelee vähemmän peltimörköjä.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Zergi
Paroni
Viestit: 151
Liittynyt: Perjantai, 19.08.2011 18:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Zergi » Maanantai, 05.03.2012 18:43

Suunnilleen samoja huomioita kuin muilla, joiden mielestä kyseiset säännöt olivat huonot. Joitankin rynnäköijiä löin zweikalla jopa 4 kertaa torsoon ennen kuin kuolemaksi otettiin. Normi sohusäännöillä en ole treeneissä tähän törmännyt.


Ja sitten ne heittokeihäät. Kun ne tappavat yhdestä, ei tarvita enää mitään tarkkuutta: Heitä vaan jonnekkin päin linjaa, vaikka naarmuttaisi sormea niin on se kuitenkin kuolema. Jousistakin tulee näillä säännöillä ylitehokkaita. Glaive-, keihäs- ja zweikkamiehet olisivat käytännössä tykinruokaa.


TL;DR: Sohusäännöt on paremmat.
Avatar
Valaskasa
Soturi
Viestit: 26
Liittynyt: Maanantai, 12.07.2010 12:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Valaskasa » Maanantai, 05.03.2012 20:49

Ei nää säännöt aivan täysin huonot ole, toimivathan samankaltaiset fabassakin.
Faban sääntöjä tuli kuitenkin harjoiteltua useissa treeneissä ennen tapahtumaa... Tää kokeilu tuli(ainakin minulle) täytenä yllätyksenä ja vieläpä treeneissä, joissa oli epätavallisen paljon porukkaa.

Mulle vitutusta aiheutti taistelun jääminen linjajyystämiseksi ja se, että ei ehtinyt muokata omaa tekniikkaa uusille säännöille sopiviksi. Oli todella hyödytön olo.
Tämä taisi harmittaa muitakin?

Molemmat seikathan olivat tilannekohtaisia, itse kokeilisin tätä mieluusti uudelleen ulkotreeneissä ja kunnolla varautuneena.
"Artillery adds dignity to what would otherwise be a vulgar brawl."
"Nyt on kyllä aika larppaustekniikka."
Kuva
Profiilikuvan ottanut Liisa Salonen.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”