Ikuinen ongelma ja loputon keskustelu

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2012 tulisi huomioida.

Valvoja: Sotahuuto 2012 järjestäjät

Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Ikuinen ongelma ja loputon keskustelu

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 19.01.2012 11:59

Ennen kuin kommentoit tähän viestin lue se läpi ja toimi lopussa olevan ohjeen mukaan. Mieti myös mikä ero on omilla treeneilläsi, isoilla treeneillä ja sotahuudolla? Pidä koko tekstin ajan objektiivinen asenne mielessä ja muista kuinka kirjava ihmisten luonne ja treenaus taso on myös sohussa

Niin kauan kuin ihmiset boffaavat, tulevat osumat ja kalibraatio olemaan ikuinen ongelma. Jopa rämäläiset ovat ihmisiä ja useilla heistä on jopa ihmisäiti. Ongelmaa voidaan kuitenkin pienentää niin, että voimme elää asian kanssa onnellisesti. Osumien ottamattomuus kasvaa aina samaan tahtiin kun panssari ja väkimäärä nousee, sekä tila pienenee ja väen kirjo kasvaa. Tämä johtuu inhimillisistä syistä, taito & tieto tasosta ja tilastoharhasta. Minusta sohussa on ehkä aina suurin ongelma osumien kanssa verraten treeneihin, mutta ehkä vain määrällisesti ei prosentuaalisesti? Eli ”huijaajien” määrä ei ole prosenteissa vakio, vaan riippuu tapahtumasta. En ole varma, mutta siltä tuntuu? Tämä on oma arvioni, joka perustuu 7 vuoden kokemukseen. En kaipaa tähän kommentteja tiedän, että jotkut ovat erimieltä. Tämä on pohjustusta sääntömuutos ehdotukselleni.

Vinkkejä ikuisiin ongelmiin: Mieti osuitko oikeasti? Itse mietin tätä usein ja pyrin lyömään sitten taitavammin seuraavaksi. Et tarvitse hirveästi voimaa, jos lyöt teknisesti oikein ja selvästi. Lyö panssarimiestä KAKSI KERTAA kovaa (mutta ei liian kova!) samaan paikkaan ja panssaroimatonta sopivasti tilanteen mukaan (siis ei liian lujaa!). Jos joku selvästi huijaa kysy häneltä matsin jälkeen kohteliaasti ja jos et kehtaa, niin kerro asiasta eteenpäin. Kesken matsin osumista huomauttelua voi tietysti tehdä, varsinkin treeneissä, mutta tässä on oltava maltillinen ja 100 varma että osui. Sotahuudossahan ”huutelua” ei suositella? Ennen kuin syytät tabardia kantavaa soturia huijaamisesta, mieti onko hän sama soturi vai samannäköinen soturi? Varsinkin ennen sohua, mutta muutenkin kouluta omaa väkeäsi tulevan sohun sääntöihin. En kaipaa tähän kommentteja tiedän, että jotkut ovat erimieltä. Tämä on pohjustusta sääntömuutos ehdotukselleni ja vinkkejä jotka auttavat minua asiassa.

Mahdollinen ratkaisu ikuisiin ongelmiin: Vaikuttamissääntö pysyy samana, mutta raajoja tai muita kehon osia ei enää eritellä. Kahdesta osumasta minne tahansa kuolee, oli osuma sitten hipaisu tai kova. Herrasmies voi ottaa yhden kovan ”kuolettavan” osuman kuolemaksi, mutta tätä ei voi keneltäkään vaatia, koska lyöjä ei tunne miten osuma osui. Eläytymistä ja realismia kaipaava voi näytellä raajansa irtoamista, jos siltä tuntuu. Muutenkin voisi korostaa eläytymistä kuolemissa ja pilkettä silmä kulmassa ;) Tämä varmasti keventäisi välillä ahdasmielistä tunnelmaa. esim. hipaisu varpaaseen ja hipaisu päähän tappaa (niin kuin nytkin tuossa järjestyksesä). Panssarisäännöt pysyvät ennallaan mutta on hyväksyttävä, että ihminen ei voi huomata osumaa, jota hän ei tunne tai näe. Panssariin tullut havaittu hipaisukin lasketaan, koska vaahtomuovi on pehmeämpää kuin teräs, jota ase yrittää mallintaa. Panssari voi nyt tuntua kohtuuttoman epäreilulta, koska panssarimiestä pitää lyödä kolme kertaa päähän? Mutta ero panssaroimattomaan taistelijaan on EDELLEEN sama yksi piste. Panssarimiehen saa myös edelleen tapettua kolmella raaja osumalla niin kuin nytkin. Eka vie panssarin, toka raajan ja kolmas kuolleeseen raajaan tappaa. Varsinkin panssarimiehille pitäisi korostaa herrasmiesmäisyyttä jos saa yhden tai kaksi kovaa osuman kypärään. Koulutetaan muutenkin kohteliasta ja hyvää peliä kaikille ja vaaditaan sitä kovemmin yhteistapahtumissa.

Tämä ehdotus voi tuntua todella radikaalilta muutokselta ja panssarimiehiä suosivaksi. Tuntuu varmasti myös aluksi siltä, että tuossahan on kauheasti tulkinnan varaa. EI OLE, kaksi minkälaista osumaa tahansa tappaa. Ei tarvitse miettiä mikä oli hipaisu ja mikä kova. Missä raaja alkaa? Mikä on kroppaa? Meille kaikille aktiiveille tämä on selvää, mutta niille 300:lle muulle ei! Yksinkertainen on kaunista. Niin kuin kaikessa muussakin niin pelaajille pitää kuuluttaa vastuuta ja herrasmiesmäisyyttä. Jotkut myös haluavat tarkemmat hipaisut, jotkut vain kovat osumat, jotkut lisää panssarietua ja jotkut rajaajat pois. Mielestäni nyt kaikki neljä suurinta toivetta toteutuu tasapuolisesti, mutta peli pysyy yksinkertaisena. Itse olen hipasuja vastaan, mutta tiedän ettei se sääntö poistu koskaan sohusta tai boffauksesta, enkä sitä haekaan. Tarkoitus on kokeilla yhdessä sohussa, jotain mikä voisi poistaa osumien laskemattomuutta, parantaa selkeyttä ja lisätä peli-iloa. Tähän hetkinen 7 vuoden kehitys ei ole ongelmaa poistanut, eikä myöskään treenaamisen huima kasvu koko Suomessa? Back Stap säännön poistaminen aikoinaan aiheutti suurta pelkoa ja huolta, mutta mitään mullistavaa tai turvallisuutta vaarantavaa ei kuitenkaan tapahtunut?

Rämä on testannut tätä järjestelmää ”ulkopuolisilla” yritystapahtumissa ja sotaväessä kamppailuharrastajien kanssa, erittäin hyvillä kokemuksilla. Itse näen, että tämä sääntö ”rauhoittaisi” treenejä, lisäisi selkeyttä & yksinkertaisuutta ja LISÄISI PELI-ILOA! Kokeiluissa ei ole tullut liian kovia osumia, ”huijausta” tai epäselvyyksiä. Sääntöhän ei poista panssari ongelmaa, huijausta tai liian kovia lyöntejä. Tosin ei poista nykyiset säännötkään eikä hipaisujen laskemisen käskeminen. Panssari ongelma on mielestäni hyväksyttävä inhimillisyyden takia. Panssarimies on myös hitaampi kuin panssaroimaton ja väsyy respaskenuissa nopeammin. Huijaamista ja liian kovia iskuja ei poista mikään sääntö. Molempia voidaan vähentää tiedottamalla, kouluttamalla, valvonnalla ja järkevällä testattuihin faktoihin perustuvilla sääntökehityksillä. En tiedä toimisiko tämä ehdottamani sääntö enkä tuskin saa koskaan tietääkään, koska mitään uutta ja kovin mullistavaa ei haluta kokeilla sotahuudossa, eikä oikein muuallakaan? En kaipaa tähänkään kommentteja tämä oli ilmainen provosointi huomion hakemiseksi.

Älä vastaa tai kommentoi tähän viestiin nyt vaan vasta seuraavana päivänä lukemisen jälkeen. Eräs sanoin kerran hyvin: 10 idioottia ehtii kommentoida, ennen kuin yksi viisas ehtii vastata. Muista, että sohussa on 600 ihmistä, joista osa on boffaamassa ensi kertaa ja suuri osa boffaamassa lähes ainutta kertaa vuodesta, kukaan heistä ei oikein tunne sääntöjä, eikä kulttuureita. En myöskään kaipaa kommentteja hipasuista, kalibraatiosta, kovista osumista, tietyistä ryhmistä, omasta pelistäni tai tietyn seudun ongelmista. Näihin asioihin on jo monia omia ketjuja ja mielipiteitä. Kaipaan siis mietittyjä kommentteja kokeilun jälkeen ehdottamani sääntömuutoksen hiomiseen tai mahdolliseen vaikutukseen. Esittäkää arvioita sotahuudon ja sekatapahtumien näkökulmista, eikä lyttääviä näkemyksiä, jotka perustuvat oman treenipiirin toimintaan, ilman kokeilua?

Kokeilkaa ja miettikää ensi, kommentoikaa sitten!

Kokeillaan lisätä peli-iloa yksinkertaisella säännöllä ja pidetään pilke silmäkulmassa ;) tai pidätän hengitystä kunnes kuolen.

http://www.youtube.com/watch?v=HNNBKntpAgM
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Perjantai, 20.01.2012 01:46

Minusta se että vastustajaa ei voi saada henkiltä yhdellä iskulla vähentää lajin realistisuutta ja vähentää komeita tekniikkoja. Tappelu menisi enemmän pätkimiseen ja tekniikan merkitys vähenisi. (ja joo mun kärsivällisyys on kaksivuotiaan tasolla..)

Edit:nyt täytyy olla erimieltä itteni kanssa. Ei tekniikanmerkitys tietenkään vähenisi vaan muuttuisi vain pamputustekniikaksi mikä ei ole mun mielestä hyvä juttu. Syöksypistot mahanauki viiltämiset ja vastustajan sumputtamiset vaan on parasta ja tällä uudistuksella nämä menisivät hyödyttömiksi.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Vaahtopelti
Paroni
Viestit: 203
Liittynyt: Keskiviikko, 10.09.2008 20:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vaahtopelti » Perjantai, 20.01.2012 06:38

On aina vastustajaa kehaistava kun pistää coiffin ohi naamaan miekalla. Nämä ovat hienoja tappoja. Saattaisi myös ottaa päähän jos kypärästä sisään ammuttu nuoli ei teekään mitään.

(Tämähän ei myöskään millään tavalla vaikuttaisi hipaisujen laskemattomuuteen tai oikeastaan mihinkään (kun se nyt kuitenkin toistuvasti mainittiin).)
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 20.01.2012 11:43

Peltsi hei nyt ihan oikeesti? Luitko ton koko viestin? Kokeilkaa tota ennen kuin kommentoitte, ette voi tietää, niin kuin en minäkää miten tuo oikeasti toimisi sohussa. Korostaisin ja kouluttaisin edelleen sitä, että yhden selvästi kuolettavan tai lamaannuttavan iskun voisi ottaa kuolemaksi. esim. hipaisu silmään.

Se tosta unohtuikin (vaikka sitä kaksi päivää kirjoitin), että projektiili tappaa suoraan, koska muuten tosiaan nuolet ja heittokeihäät on aika out. Heittokeihäs raajassa on varmasti vaikea taistella, mutta nuoli reidessä voi vielä onnistua? Pitääpä testailla tätä. Jos raajat otetaan projektiileille, niin homman yksinkertaisuus osin katoaa =( No testaan ja mietitään ja kommentoidaan vasta sitten. Panssaritietysti antaa sen yhden suojan, jos sitä on siinä mihin nuoli osuu!

Kiitos kaikille kenen kärsivällisyys riitti odottaa seuraavaan vuorokauteen, siis jopa Peltsin (00:24=) ja anteeksi, että unohdin projektiilit.

Onkohan se liian über jos projektiili tappaa heti? Ne nyt on mun mielestä aika surkeita nyky säännöillä verraten oikeisiin? Lentää mihin saattuu ja jengi laskee ne huonosti =(
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Perjantai, 20.01.2012 11:49

Peltsi hei nyt ihan oikeesti? Luitko ton koko viestin? Kokeilkaa tota ennen kuin kommentoitte, ette voi tietää, niin kuin en minäkää miten tuo oikeasti toimisi sohussa. Korostaisin ja kouluttaisin edelleen sitä, että yhden selvästi kuolettavan tai lamaannuttavan iskun voisi ottaa kuolemaksi. esim. hipaisu silmään.
Luin koko homman pariinkin kertaan ja sanoin vaan ainoan testaamattakin selvän epäkohdan mikä tuli mieleen. Se on selvä että sääntöihin ei voi tulla mitään: voi halutessaan kuolla yhdestä osumasta sääntöjä tai eläytyä käden menettämisen. Virallinen "hienosta" osumasta kuolet taas ois ihan järetön.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Perjantai, 20.01.2012 12:03

Jos projektiilit tappaisivat yhdestä niin niistä tulisi taas vähän turhankin tehokkaita (sikäli kun nyt ovat edes liian heikkoja).

Itse koen ehdotuksen suurimmaksi ongelmaksi taistelutekniikan monipuolisuuden karsiutumisen. Koska rinta/pää ja raajaosumat ovat samanarvoisia, niin tekniikka helposti yksipuolistuu hakemaan näitä helpommin saatavia raajoja. Tällöin päädytään paljon rajatumpaan (tehokkaaseen) tekniikkarepertuaariin. Nykyään kummallakin pääasiallisella tekniikkaperheellä on omat hyötynsä. "Sukeltamis"-perheellä saadaan nopeita tappoja rinnasta/päästä, kun taas etäisyydellä pysyvällä taistelulla saadaan tappoja huomattavan usein raajavammauttamisen kautta.

Se, että säännöt jättäisivät "lamauttavasta" yhdestä iskusta putoamisen tulkinnan varaan aiheuttaisi epäilemättä (uudistuksella haettua) peli-ilon laskua epäselvien tilanteiden kautta.

Ja kuten Vaahtopelti sanoi, tämä ei vaikuttaisi hipaisulaskentaan mitenkään. Suurin hyöty uudistuksesta onkin nimenomaan siinä, että ei tarvitse pohtia mikä osuma on torsoa ja mikä raajaa.

EDIT. Ja mielestäni kokeilun vaatiminen ennen keskustelua on erikoinen toive. Minusta asian teoreettinen pohtiminen ja läpikäyminen on ihan tervettä toimintaa, jotta voidaan jo etukäteen arvioida kokeilun mahdollisia ongelmia/hyviä puolia. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty - vai miten se nyt meni.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 20.01.2012 12:46

Olen Peltsin kanssa eri mieltä, koska homma perustuu tälläkin hetkellä ihmisten rehellisyyteen, mutta en ole sata varma ennen kuin asiaa on testattu sohussa.

Olen myös tässä asiassa erimieltä Zampon kanssa koska asiaa on pohdittu ja suunniteltu teoreettisella tasolla jo vuosia ja varmaan kymmeniä ketjuja sekä pitkiä iltoja?

Jos pohdimme asiaa kovin paljon etukäteen, niin ajatuksemme muuttuvat subjektiiviseksi, emmekä ota testiä enää niin avoimesti kuin se pitäis ottaa.

En voi kieltää, mutta en silti halua tänne enää arvioita tai pohdintaa säännöstä ennen kuin sitä on kokeiltu vähintään yhdet kokonaiset treenit tai vähintää nyt tunti. Muuten samat ihmiset jauhavat taas omista mielipiteistään faktoina 10 sivua ja meille kaikille tulee hirveät univelat ja sittten, sitten, sitten kaikki kuolee =(
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Perjantai, 20.01.2012 13:28

Olen myös tässä asiassa erimieltä Zampon kanssa koska asiaa on pohdittu ja suunniteltu teoreettisella tasolla jo vuosia ja varmaan kymmeniä ketjuja sekä pitkiä iltoja?
Haluatko pohdintojen (ja ilmeisesti myös omien testienne) perusteella kertoa mikä aiheuttaa sen, ettei raajahippa ole (ylivoimaisesti) paras ratkaisu tuolla säännöstöllä? Täsä olen huolissani lähinnä siksi, etten halua nähdä taistelusääntöjen vievän tekniikkaa viron suuntaisiin outoiluihin (jossa taistelijat usein päätyvät pyörimään ympyrää ja naputtamaan kilpaa pohkeisiin TAI käyttävät päätä kilvenomaisesti).

Ja onhan erilaisia säännöstöjä keskustelujen jälkeen kokeiltu pienemmässä (jokeripistesääntö orivedellä) ja isossakin mittakaavassa (esim Faba, jonka säännöstö on sukua tuolle ehdottamallesi). Itseasiassa olisikin laajemmassa mittakaavassa mielenkiintoista kuulla keskustelua tuon säännöstön mielekkyydestä suhteessa normaaliin sotahuutosäännöstöön. Kolmen faban perusteella itse sanoisin, että vaikka sillä säännöstöllä on omat hyvät puolensa, niin sotahuutosäännöstö tuntuu käytössä näpinäkyvyytensä takia paremmalta.

Ps. Ja onhan keskustelujen (ja kokeilujen) pohjalta lopulta poistettu esim backstab-sääntö, joten ei se asioista keskustelu tuhoontuomittu polku ole.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Perjantai, 20.01.2012 17:27

Jollakin kuolan leirillä oli tollaset säännöt aikanaan jos oikein muistan. Ei pilannu poffausiloa mutta askel huonompaan. Mites muita paikalla olleita?
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 20.01.2012 18:02

Joo totta turisette keskustelusta, mutta tuntuu vaan, että jos tälläistä keskustelua ei ohjaa tai rajaa niin se toistaa itseään ja karkaa itse aiheesta.

Minulle nykyiset sohu säännöt ovat suht okei, mutta haluisin kovasti yrittää vähentää "huijaamis" syytöksiä, huutelua, epäselvyyksiä, riitoja ja lisätä peli-iloa. Minusta nykyisillä säännöillä tulee liikaa harmaata harrastukseen. Harmittaa kovasti, kun välillä mielestäni tapan jonkun ja se vaan jatkaa, mutta ei se minua haittaa enää kun mietin asiaa minuutin, mutta monia tuntuu haittaavan paljonkin ja pitkään. Iso osa myös haluasi erilaisia painotuksia sääntöihin kalibraatioa, raajat jne. Minusta tämä idea olisi kokeilun arvoinen.

Nyt myös uuden tyypin ei tarvitse lähteä, leuka ja mieli alhaalla sivuun kun taitavampi soturi hipasee heti alussa kynsille tai korvanlehteen.

Nyky sääntöjen KÄRJISTETTYJÄ ongelmia:

Pomppiminen yhdellä jalalla on vaarallista ja ihmiset myös hyvin usein varaavat kuolleelle raajalle painoa sekä ponnistavat sillä =(

Olkapää on hyvin usein kättä, samoin pakara ja lantio on jalkaa.

Säännöt ehkä jopa kannustavat lyömään kovaa päähän tai vartaloon, jotta vihollinen varmasti tippuu nopeasti. Näillä säännöillä yksi hyvä osuma riittää hyvälle ihmiselle ja turvallisuus vähenee kun kovan vaikean iskun sijasta riittää kaksi hipaisua minne tahansa riittää.

Jotkut tietävät hipaisu säännön mutta eivät kunnioita sitä? 2010 Yksi setä hakkasi toista 100 kertaa jaloille ja toinen setä sanoin pelin jälkeen, et hö, hö höö emmä niitä laskenu kun ne oli niin huonoja. En usko, että sääntöni poistaa tätä, mutta sitä voisi korostaa, vaatia ja valvoa (jos ois resursseja=(

Projektiili ovat sohussa suht huonoja ja ne lasketaan vielä huonommin. Treeneissä ne tosin ovat aika kovia?

Osuma joka tulee suoraan liikkeestä on useille vaikea ymmärtää tai muuten tulkittavissa. Myös ihmisen raajojen alkamisen raja on todella hämärtynyt.

En tarkoita tätä missään nimessä vittuiluksi, mutta minusta tämä sääntö juuri suosisi teidän suosimaa "lasermiekkailu kulttuuria" ja vähentäisi "meidän" haluamaa tyyliä.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 20.01.2012 18:47

Nyt siis todellisuustarkistuksena muistutan että nykyinen järjestelmä toimii paremmin kuin koskaan. Systeemiä on treenattu vuosia ja 2011 tuloksissa valituksia tuli aiempaan verrattuna todella vähän. Useimmat porukat joilla on ongelmia ollut ovat ottaneet onkeensa ja parantaneet tapojaan. Tämä näkyi tilastoissa mutta myös siinä että järjestäjille kuulunut urputuksen määrä jäi todella pieneksi.

Yleisellä tasolla haluaisin sanoa ettei ole korrektia yrittää määrätä sitä miten muut puhuvat ja millä tapaa aiheista saa keskustella. Ei mennä tälle linjalle, se on huonoa keskustelemista.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Perjantai, 20.01.2012 18:54

Susikukko kirjoitti:Nyt myös uuden tyypin ei tarvitse lähteä, leuka ja mieli alhaalla sivuun kun taitavampi soturi hipasee heti alussa kynsille tai korvanlehteen.
Takerrun nyt yhteen hyvinkin minor pointtiin aloittajan toiveiden vastaisesti, sori jo etukäteen, mutta mun mielestä sääntöjen ei pidä antaa porkkanaa treenaamattomuudesta, oli sen syy mikä tahansa.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Perjantai, 20.01.2012 18:58

En tarkoita tätä missään nimessä vittuiluksi, mutta minusta tämä sääntö juuri suosisi teidän suosimaa "lasermiekkailu kulttuuria" ja vähentäisi "meidän" haluamaa tyyliä.
Minun mielestä tuo sääntö kanssa suosisi lasermiekkailikulttuuria mutta ei se meillä ihan sitä ole. Muitten puolesta en voi puhua mutta ehkä termi kilpailuhenkinen olisi parempi.

Yhelläjalalla pomppimisesta olen alkanun olla kanssa sitämieltä että siitä voitas keskustella. Kuten sanoit se on turvallisuusriksi näyttää pöntöltä vaikka palveleekin hyvin tarkoitustaan tuottamalla sopivaa haittaa viholliselle.

Pitäisikö siitä aiheesta ottaa erillinen keskustelu? Onko liian monimutkaista ajatella että käsiosumasta kättä ei käytetä mutta jalkaosumat ovat kuolettavaa aluetta joissa on automaattisesti yksi panssaripiste.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Cadiac
Herttua
Viestit: 809
Liittynyt: Perjantai, 23.11.2007 15:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Cadiac » Perjantai, 20.01.2012 18:59

EDIT: Nojaa, turhaa löpinää. Ehkä provosoidun liian helposti, taidan vaan pysyä poissa näiltä foorumeilta ja vaipua gobboluolaani. Eipä tästä viestistä mitään hyötyä ollut.
Viimeksi muokannut Cadiac, Lauantai, 21.01.2012 00:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jaakko H.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Perjantai, 20.01.2012 21:45

Noha aika vihasen olosta tekstiä. Susukikko ei varmasti ole ainoa joka on turhautunu foorumikeskusteluijen junnaavuuteen ja älyttömyyteen. (meinaan että mäki oon) Paljon paskanjauhantaa joka puskee paikallaan. Ehkä tapa ohjata keskustelua on hieman väärä mutta ompaha yritystä. Lajin kehittämis ideoissa ei oo mitään huonoa vaikkei ne omaa mieltä niin kiihottaskaan välttämättä.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Lauantai, 21.01.2012 00:29

Muura-muurahainen kantoi kortta kekoon
Tuli ulostemyrsky ja muurahaisen vei


En voi kieltää, etteikö ensin tullut mietittyä mitä se Susikukko on poltellut, ja miksei sitä ole pistetty jakoon, mutta mietinpäs tuota yön yli ja tulin seuraaviin, alustaviin aatoksiin:

Ymmärrän kyllä mistä ehdotus tulee, eikä se niin pahalta kuullosta.
Eli siis omasta puolestani kannatan.

Argumentaatio ei ehkä ole se kaikkein nasevin tai kaikkiin uppoavin (kuten näkyy), mutta jos unohdetaan se ja keskitytään siihen itse sanomaan, ei ero nykyiseen ole niin järin suuri.


Sitten noin yleisesti aiheesta ja sitä sivuten:
Mitä yhdellä jalalla hyppimiseen tulee, itse olen aina pitänyt "kuolleen" jalan maassa tukena, laittamatta sille painoa, ja raahannut sitä perässä loikkiessani ehjällä etiäpäin. Ei ole kaatumisen pelkia, ja vauhti ja ketteryys ovat ihan samaa luokkaa kuin jos se olisi ilmassa. Ehkä vähän hitaampikin, kun perässä laahaava jalka hankaa tannerta.

Eipä ole tullut sanomista tähän mennessä sohussa saatika muuallakaan.

Ei kai se raajan menetys ole se tärkein ja eläytymiselle oleellisin poitti, vai? Luulisi, että jos taistelija oikeasti menettää täysin kyvyn käyttää raajaansa, ei siitä enää hirveästi taistelemaankaan ole. Siellä se jossain mättäällä itkisi äitiä ja kuningasta, samalla kun joku limanuljaska kääntäisi sen taskuja tai rakentaisi kokkoa polttaakseen tämän kerettiläisyydestä.

Eniten mietityttää, että mikä on panssarin osuus tässä pisteytyksessä? Ei oikein tullut mulle selväksi (kun on jonkinsorttinen deusexia). Onko nekin yksi piste koko setistä, vai jakautuuko ne raajoihin ja päähän? Tämä tekisi koko kropan peittävistä panssareistä vähän turhia, kun osuma jonnekin harvemmin osumia ottavaan paikkaan, jossa sattuu olemaan panssaria, voi tuhota koko potin. Nykyään voi ottaa yksittäisiä osumia ympäri kehoa (yksi päähän, yksi torsoon, yhdet käsiin ja yhdet jalkoihin), ennen kuin alkaa edes varsinaisesti ottamaan damagea. Hyvällä tsäkällä panssarimies voi ottaa 8 osumaa ennen kaatumista (kaikki panssarit + 1 raaja + kerta kiellon päälle).

Mitä osumien ottamattomuudesta, nehän nyt tulee olemaan osa ongelmaa aina. Hipsuilla meillä on ainakin aina pelattu, mutta isoissa rytäköissä on aina ongelmansa, mitä mikään määrä sääntöjä ei poista. Kun Pate-Panssarimörkö rynnyy päälle pari tusinaa samanlaista tonnikeijua takana ja ympärillä, ihan sama vaikka ottaisi 15 osumaa naamaansa, ei se liike lakkaa automaattisesti, eikä ne aivot välttämättä kerkeä rekisteröidä kaikkia aistivirikkeitä samalla kun se käsi toteuttaa sitä "lyö niin maan perhanasti" -komentoketjua.

Eihän se mikään puolustus ole, mutta niin se vain on. Itse pyrin nykyään siihen, että jos tulee tuollainen kunnon rysäys, lähden mieluummin kuolleena sivulle, kun jatkaa hampaat irvessä, vaikka jälkikäteen laskettuna henki vielä pihisisikin.

Jos iskuja tulee verkkaisempaan tahtiin, esim. joku yksittäinen keihäs tökkii kilpien takaa samalla kun meillä hommataan samaa, niin sitten niitä osumia on helpompi laskea, mutta siinäkin on omat ongelmansa. Esimerkiksi varresta tulleet osumat ja vastaavat. Keihäsmiehelle voi tuntua, että tabardi helmaa nykäisevä pisto osui johonkin, mutta siinä se jätkä vielä kehtaa seistä ja esittää olevansa elossa. Pistänpäs noottia palautteeseen ja kerron kaikille että se on viheliäinen xiittari ja muutenkin kelvoton ihminen.

Tilanteen ratkettua voi asiasta keskustella herrashenkilömäisesti. Oikea tapa on esim. vaikka kysäistä että onko siellä kuteiden alla panssaria, kun heittokeihäällä viskasin ja meno jatkui, jossa vaiheessa voi todeta että "sorge, enpäs huomannut tuossa rytäkässä, menenpäs tästä manan majoille emottamaan kurjaa kohtaloani" (nimim. "Kokemusta on.") Väärä on alkaa huudella kesken äkäisen kilpiväännön raajaosumista (jotka on kyllä rekisteröinyt ja panssareihin laskenut, mutta kyseessä oli eri raaja kuin yleisellä syyttäjällä) ja sitten tulla tilanteen jälkeen tökkimään että mitäs jos et xiittais ja viitata kintaalla kaikille puolustuspuheille, kun omasta mielestään on oikeassa, ja se on kaikki mitä tarvitaan. (nimim. "Kokemusta on.")

Projektiilit... En voi sanoa, että ne nyt kaipaisi pimppausta saatika nerffausta. Heittokeihäät on mitä on, jousilla olen nähnyt (ja kokenut) murhaavaakin lahtausta. Eihän niillä leffoista tuttuja nuolisateita saa aikaan, mutta olen kokenut mitenkä yksi-kaksi jousihenkilöä vihollisrivistä saa panssaroituakin muuria nakerrettua pääosumilla, ja monesti on osumaa tullut panssareista ohi jostain kuolleesta kulmasta (nimim. "Mullakin oli uudet reisipanssarit, mutta sitten otin nuolen polveeni. Kahdessa peräkkäisessä mätössä.")
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Lauantai, 21.01.2012 04:00

Peltokorppi kirjoitti:Yhelläjalalla pomppimisesta olen alkanun olla kanssa sitämieltä että siitä voitas keskustella. Kuten sanoit se on turvallisuusriksi näyttää pöntöltä vaikka palveleekin hyvin tarkoitustaan tuottamalla sopivaa haittaa viholliselle.

Pitäisikö siitä aiheesta ottaa erillinen keskustelu? Onko liian monimutkaista ajatella että käsiosumasta kättä ei käytetä mutta jalkaosumat ovat kuolettavaa aluetta joissa on automaattisesti yksi panssaripiste.
Olen samaa mieltä että yhdellä jalalla pomppiminen on tyhmää. Yksinkertaisempaa olisi mielestäni määrittää asia niin, että kun menetät jalat, joudut menemään polvelle. Tällöin jalkaan lyöminen ajaa edelleen tarkoituksensa, mutta jalkaosuma ei ole kuolettava, jolloin päähän/torsoon lyöminen on edelleen hyödyllisempää.

Susikukon ehdotuksen parhaat puolet tuntuvat olevan osuma-alueiden yksinkertaistaminen ja yksijalkaisuuden poistaminen, jotka jo itsessään ovat askel parempaan. Kuitenkin laji pyrkii (löyhästi) mallintamaan keskiaikaista taistelua, jolloin koen sen hieman häiritseväksi, että miekanisku paljaaseen päähän tai keihäänpisto panssaroimattomaan rintaan ei olisi laakista kuolettava isku. Toisaalta lisähiparit hieman pitkittävät kontaktitilanteiden kestoa, mikä ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. Nythän kontaktissa rivit lakoaa aika nopeasti, mikä on mun mielestä hieman harmi. Lisähiparit toisaalta nerffaisivat kantama-aseita (keihäiden selvin vastavoima) aika pahasti. Toisaalta jos kantama-aseille annetaan laaki-ja-vainaa ominaisuus niin se olisi taas askel aseiden vaurion eriarvoistamiselle, mikä taas lisää sitä monimutkaisuutta jota sääntö pyrkii vähentämään. Jos perushipareita oliskin vain yksi? Tämä ehkä hieman korostaisi panssarin merkitystä, sillä laaki käteen tai jalkaan olisi suoraan tappava. Tällekään linjalle en mielelläni lähtisi, sillä pidän henkilökohtaisesti lajitekniikan kannalta parempana suosia torsoon ja päähän kohdistuvia osumia raajojen sijaan.

Eli summa summarum, nähdäkseni Susikukon ehdotus poistaisi raajaosumien epäselvyydet ja yksijalkaiset. Lisäksi se mahdollisesti lisäisi linjojen kestävyyttä. Pidän näitä kaikkia hyvin positiivisina asioina. Vastineeksi pitäisi luopua osumakohtien arvotuksesta (lyönti nilkkaan saman arvoinen kuin lyönti päähän) ja yhden iskun tapoista, joita myöskin pidän arvossa. Nythän kyse onkin sitten oikeastaan arvotuksesta. Arvostaako enemmän raajaosumien epäselvyyksien poistumista & kumppaneita vai arvotettuja osumakohtia & kumppaneita? Itse satun arvottamaan nykyisen systeemin korkeammalle (sinällään kun sillä on ylipäänsä merkitystä :roll: ). Yksijalkaisuus voidaan poistaa siirtymällä pomppimisesta polvelle käymiseen. Raaja-osumien rajan suhteen tulee aina olemaan epäselviä tilanteita, mutten itse pidä sitä erityisen suurena ongelmana. Varsinkin kun tämänkin asian suhteen on tapahtunut jatkuvasti parannusta.

Lopuksi tosin todettakoon, että aikanaan vastustin backstab-säännön poistoa, vaikka välittömästi ekan backstabittömän Sohun jälkeen uusi systeemi osoittautui huomattavasti paremmaksi. Ehkä olen taas väärässä. Mieleni tekisi tosiaan kokeilla näilläkin säännöillä, sillä kenttäkokemus on kieltämättä mutuilua parempi tapa asioiden selvittämiseen. Tällä idealla on selkeä pointti ja se muuttaisi monia asioita parempaan suuntaan, vaikka toisaalta monesta (mielestäni) hyvästä asiata jouduttaisiin luopumaan. Kannattaahan sitä ainakin kokeilla jossain vähänkin perustreenejä isommissa mähinöissä. Tällaiset painotuskysymyksethän on kuitenkin sitä makuasioista tappelemista, joista pitäisi löytää se kultainen keskitie.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Lauantai, 21.01.2012 11:18

Kiitos hyvästä ja hedelmällisestä keskustelusta sekä maltista, etenkin Gobolle. Harmi, etten ehtinyt lukea viestiä tai ehkä parempi niin =)

Haluisin kuitenkin pitää keskustelun testien suunnassa, mutta jos siihen ei ole mahdollisuutta tai on pakko saada esittää arvio niin sitten lisää Falcatan tapaisia kommenteja, jotka ovat selkolukuisia (ovat suurin osa muistakin olleet, paitsi minun siansaksa) ja ehkä jopa MrBigin, mutta oikoluvun tai sienien vedon jälkeen =). Mutta tosiaan vielä enemmän kaipaisin muiden testi tuloksia, koska itsekkin olen tietysti alitajunnassani subjektiivinen asiaa kohtaan vaikka kuinka yrittäisin olla avoimin mielin. Ihmisten mielipiteet, asenteet ja mutu tuntumat arvasinkin jo etukäteen. Eräs yritti minua jopa niistä varoittaa =)
Piti jo toissapäivänä ottaa suhun yhteyttä, että älä edes yritä, pahoitat vaan mielesi
Vaikka olen vielä viileä kuin viilipytty niin joudun pitämään sohun jälkeen vuoden tauon näihin juttuihin gradun ja perheen takia, joten voin hyvin polttaa nyt itseni loppuun =) Gradun jälkeen ajattelin siirtyä SCA:n ja olla lopun elämää katkera boffaukselle. Ei vaan, ihan kivaa tää on ja säännöt toimii suht hyvin. Tämä on myös paras harrastus, monien hyvien joukossa, mutta siirrän vain painotuksen SCA:n joka vaan sopii paremmin mulle. Ajattelin vielä viimeisillä yrittää parantaa harrastuksen pieniä ongelmia oman järjenjuoksuni mukaan :idea:

http://www.youtube.com/watch?v=XRajfty4OuU

Kalibraatiosta ja aiheen vierestä voi jutella lisää vaikka täällä tai sitten voi käyttää aikansa vaikka opiskeluun ja läheisiin?

http://forum.sotahuuto.fi/viewtopic.php ... sc&start=0
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Ince
Herttua
Viestit: 770
Liittynyt: Torstai, 10.05.2007 12:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ince » Sunnuntai, 22.01.2012 19:49

Tosiaan on hyvä että kissa nostetaan pöydälle, erilaiset mahdollisuudet..
mielestäni on myös miekkailulle miekkailuna huvittavaa että joku
voimaton kääntö ratkaisee ottelun, mutta urheiluna se enää tunnu niin
omituiselta. Onhan kalvassakin vähäinen aikaisempi pisto varpaaseen
parempi kuin vartolonvoimainen pisto silmästä läpi joka seuraa sitä
sekunnin jäljessä.

Säännöt luovat omat absurdiusuutensa, jos päähän ei saa lyödä niin sitä
ei puolusteta kuten siihen saisi lyödä, jos polven alle ei saa lyödä
niin sitä ei suojata kuten siihen saisi lyödä ja matsit ovat jatkuvasti
siten rikki että muuten pätevä (sääntöjen kannalta) puolustus on
jatkuvasti "auki." Jos iskuun ei tarvita voimaa tai sitten tarvitaan
nuijamaisesti älyttömästi voimaa niin jälleen jokin epäilyttää. Lisäksi
aseiden suhteellinen pyöreys (rottinkikepit, bofferit..) verrattuna
teräkseen aiheuttaa "osuma kuin osuma" efektin, lyömisen sijaan
jolloin teränlinja on luovuttamaton ja ratkaiseva.

Jos jalkaosuman vammauttava elementti poistettaisiin niin käytännössä,
monessa tilanteessa, jalka muuttuisi kilveksi, joka uhrataan matsin voiton
vuoksi. Näin on jo heikompi tasoisissa matseissa nytkin, toinen katsoo jos
hyökkään kaikella ja hän saa jalan niin voitan matsin. (varsinkin jos uusi
ottelu alkaa heti, eikä tilanne simuloi näin jatkuvuutta.) Se on totta, että
nytkin riippuen intensiteetistä, osallistujan kontrollin tasosta, voitonhalusta,
vauhdista jne. jalka otetaan usein myöhässä pois käytettäen näin
siirtymä kilpenä jolla tempulla moni periaatteessa sääntöjen mukaan
hävitty ottelu on voitettu.

Ajattelen eri miekkailuntapaisten lajien muodostavan kokonaisuuden,
jossa eri lajit ovat kaikki eri tavoin rikki ja omalla tavallaan huvittavia.
(Muistaen, Kaikki on turhaa, paitsi purjehdus, joka sekin on turhaa.)
Teräsmiekkailussa oppii havainnoimaan mm. painin ja miekkailu
"suhdetta" (/lomittaisuutta) ja sen piiristä löytyy joitain miekkailu
teoreettisesti ja historiallisesti päteviä henkilöitä, mutta ottelemisen tuntu,
rytmi, etäisyyden hallinta jne. loistavat usein poissaolollaan. Toisaalta
kuulin Jyväskylän salilla itseäni (silloin) hämmästyttäneen idean,
"miekkailu taidoistahan ei lopuksi niin väliksi, kun niillä ei käytännössä
juuri mitään tee", mutta jos poistut salilta paremmin voivana kuin menit
sinne, niin kannatti. Eikö tuossa olekin hyvä ohjenuora? (vaikka
sydämessäni tietenkin ajattelen miekkailutaitojen olevan tärkeämpiä kuin
se hyvinvointi ;))

Mutta kaiken kaikkiaan Susikukko@ on varmasti yksi ansioituneimpia
lajikulttuurin vaalijoita piirissämme ja onni on ollut puolellamme että
hän on osaltaan vienyt lajikulttuuria eteenpäin.
Tutustu iloisiin miekkailukirjoihin:
https://forms.gle/iMUhVqe7vGBfzEFi8
Netin helmeilevin miekkailu blogi:
http://miekkailusta.blogspot.fi/
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Maanantai, 23.01.2012 00:02

Oho tulee ihan tippa silmään :shock:
Susikukko kirjoitti:Kalibraatiosta ja aiheen vierestä voi jutella lisää vaikka täällä tai sitten voi käyttää aikansa vaikka opiskeluun ja läheisiin?
Niin tai oottehan muutkin kuin Rämän läskimunat tullu mulle aika läheisiksi vuosien aikana.

Mitä tahansa saammekaan aikaan: lähes yksi kertaiset säännöt tai "virralistukses"? Niin kaikessa voisi panostaa tiedottamiseen, opastamiseen ja herrasmiesmäisyyteen niin, että väärinkäsityksiä, syytöksiä ja eripuraa tulisi vähemmän.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 27.01.2012 00:37

Sääntöä testattiin eilen ensimmäistä kertaa kokeneella pienellä porukalla (Aikaisemmin siis isolla kokemattomalla). 5 nopeaa ja agressiivista pelaajaa. Ei projektiileja, eikä panssaria. Aseina Kilpiä, varsiaseita ja duelwildausta. Treenien teemana oli alivoima peli. Suurin osa ajasta oli 2 vs 2 tai 1 vs 2 tilanteita.

Negatiivisiä huomiota:

Kovan osuman täytyi olla todella kova, jotta joku olisi lopettanut pelin siihen.

Yksi duelwildaaja koki säännöt ihan hauskoiksi, mutta sanoi niiden vähentävän lyönti strategiaa kun kaikki paikat ovat saman arvoisia.

Viiden agressiivisen kaverin lyöntivoima tai nopeus ei vähentynyt, mutta tilanne on meidän 5 kesken sama myös nykyisillä säännöillä

Postiviisiä huomiota:

Itse huomasin olevani jotenkin varoivaisempi ja keskityin enemmän taktiseen liikkumiseen ja tilanteeseen. Tosin tämä johtui varmasti myös alivoima tilanteista.

Sääntö ei näyttänyt kannustavan ketään mihinkään hölmöihin ja epärealistisiin tekniikoihin. Jos boffauksessa keskiaikaisesti realistista tekniikkaa nyt yleensä on?

Pari taitojen opetuksen kannalta oli kiva kun harjoittelu jatkui vähän pidempään.

Mikään testatuista aseista ei tuntunut olevan mitenkään ylivoimaisempi tai huonompi kuin muut.

Peli-iloon, tekniikkaan tai turvallisuuteen säännöllä ei ollut ainakaan laskevaa vaikutusta, joskaan ei kummennin nostavaakaan.

Mietittävää ja jatko testattavaa:

Testataan seuraavaksi isommalla foorumilla ja enemmän sohun kaltaisissa olosuhteissa sekä varusteissa. Itselläni on tähän mahdollisuus viimeistään kuukauden päästä, jos koko pk-seutu ei ole Orivedellä? Toivottavasti on.

Sääntö sopii ainakin treeni muodoksi, jos on tarve harjoitella panssaritaistelua ilman panssaria tai on tarkoitus saada hiukan pidempiä partio tai ryhmä kokemuksia.

Tälläisella pienellä "foorumilla" sääntöä ei välttämättä enää kannata testata jos on muutakin tekemistä? 5 kokeneen duelausta ei muutenkaan voi oikein verrata 600 ihmisen sotahuutoon, eli paska reissu mutta tulipahan tehtyä =)

Kaikille viidelle jäi kuitenkin hyvä maku suuhun.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Perjantai, 27.01.2012 22:45

Susikukko kirjoitti:Sääntö ei näyttänyt kannustavan ketään mihinkään hölmöihin ja epärealistisiin tekniikoihin.
Viittaatko tällä mm. teknisiin ufokilpi kikkailuihin? Aika huono argumentti sinällään että galluppien mukaan harvat oikeasti haluaisivat viedä boffausta rankasti realistiseen(SCA/teräs) suuntaan.
In short, en koe että näiden selvästi hankalien tekniikoiden karsiminen arsenaalista olisi mitenkään järkevää.

Koko ehdotusta koskien, mun mielestä olisi aivan järjetöntä tehdä noin radikaalia muutosta osumapaikkoihin joiden kanssa osa porukasta on treenannut jo toistakymmentä vuotta. Varsinkaan kun ei se teidän kokeilujen tai varsinkaan foorumispekulaation perusteella toisi mitään suurempia hyötyjä.
Osin toistaen itseäni ja kompaten monia muita, eikö se nimenomaan ole sekä realistista(joo tiedän mitä puhuin juuri boffauksen realistisuudesta) että mielekästä tappelun kannalta että voi valita high risk-high rewardin ja low risk-low rewardin väliltä?
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 29.01.2012 13:33

PattiJalka kirjoitti:
Susikukko kirjoitti:Sääntö ei näyttänyt kannustavan ketään mihinkään hölmöihin ja epärealistisiin tekniikoihin.
Viittaatko tällä mm. teknisiin ufokilpi kikkailuihin? Aika huono argumentti sinällään että galluppien mukaan harvat oikeasti haluaisivat viedä boffausta rankasti realistiseen(SCA/teräs) suuntaan.
Mistä tiedät, että se on huono argumentti, jos et ole varma mihin sillä viitataan? Koska ihmisillä on selkeästi vaikea asenne tätä ja kaikkea muutakin "keskisuomen" perinteitä rikkovaa kohtaan niin sanotaa lohdutukseksi, kannustukseksi, treenin hyödyksi ja Noxbon väkimäärän maksimoimiseksi, että Noxbossa treenataan sohua varten niillä säännöillä mitkä ovat varmasti tai lähes 100 varmasti tulossa 2012 sohuun. Noxbo olisi ollut otollinen paikka kehittää / testata sääntöjä, mutta tässä vaiheessa on selvää, että galupit johon kaikki Suomen boffaajat ovat vastanneet ovat sitä mieltä, että nykyiset säännöt toimivat täydellisesti. Moni myös tulee Noxboon nimenomaan treenaamaan sohua varten ei kehittämään minun murheitani.

Kehottan edelleen lukemana koko ketjun ja miettimään hetken ennen kuin vastaatte niin, ettei keskustelu TAAS ohjaudu samaan mielipide keskustelu suuntaan. Muistakaa kun mietitte sääntöjä tai treenatte sohua varten, että sohuun tulee paljon eri-ihmisiä erimieltymyksillä ja mielipiteillä. Minusta olisi tärkeää löytää säännöt jotka miellyttävät tasaisesti kaikkia ja ovat yksinkertaset sekä yksiselitteiset. Vaikka nykyiset säännöt ovat lähes täydelliset niin silti tulee tulkintoja ja soraääniä. Muistakaa myös, että foorum keskustelut ja gallupit edustavat vain pientä osaa sohun osallistujista. Vain joku sotahuudossa testattu voi olla todella absoluuttista dataa.

PattiHauis, viitasin argumentilläni tässä ketjussa arvioituihin tekniikoihin vaikka itse pidänkin "realistisesta" suuntauksesta tiedän mitä boffaus on ja mitkä tekniikat toimii. Eräs Duelwildaaja sanoin äskeittäin hyvin "Kaikki tekniikka on yhtä hyvää, jos vain on nopeampi kuin vastustaja."
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Minkkinen
Kapteeni
Viestit: 104
Liittynyt: Sunnuntai, 05.07.2009 22:30
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Minkkinen » Keskiviikko, 01.02.2012 12:48

Myönnän! En jaksanut lukea kaikkia kommentteja! On nuha ja laiskuus! En siis tiedä ihan tarkkaan missä keskustelu menee. Älkää lyökö :)

Alkuperäiseen ehdotukseen:
En ole huomannut mitään vakavampaa ongelmaa nykysääntöjen kanssa. Ja niihin olen ihan tyytyväinen.
Antaa vaan osumaa vastaantulijoille, niin kyllä ne jossain vaiheessa nostaa aseen pään päälle. Ja kun tulee omalle kohdalle kunnon tärsky tai pari, niin siitä vaan sivuun sitten.

Kyllä panssariinkin osumat tuntee tarpeeksi hyvin (ehkei ihan fullgothicarmoriin, mutta kuitenkin). Ei ole kohdalle vielä sattunut panssarimannea joka ei olisi osumia osannut ottaa.

Veikkaanpa, ettei herrasmiesmäinen osumien ottaminen (*jaa minua osui käteen, taidampa kuolla*) onnistu koskei se nykyäänkään onnistu edes sääntöjen mukaisilla tappavilla osumilla. (esim. porukka on niin sekaisin taistelusta että edes osumaa miekasta kypärättömään päähän huomattu. useampaa äijää olen lyönyt tappavasti, mutta aina ne on rynnänneet päälle...) Mutta se ei ole ongelma sekään. Ei ole vielä peli-iloa laskenut.
Toki joskus ärsyttää se, että on lyönyt panssaroimatonta kaveria joka ikiseen kohtaan mikä ulospäin ihmisestä näkyy ja vähän muuallekin, mutta silti ei ole soturi kuollut. Ratkaisu on yleensä ollut se, että on huikannut kohteelle, että tämä alkaa olla kohtuullisen kuollut jo. Yleensä tämä on johtanut reiluun anteeksipyyntöön ja aseen päänpäälle vientiin. Sama pätee itseenikin, jos saan kuulla, etten ole ottanut jotain osumaa, niin luonnollisesti pyydän nöyrimmin anteeksi ja luikin häntä kainalossa rajojen yli murjottamaan.
Mielestäni on ymmärrettävää jos ei rynnäkön kolinassa kaikkia iskuja huomaa. Mielestäni se on anteeksiannettavaa. Eikä tällaista tämä sääntömuutos korjaisi kuitenkaan.

Toisekseen olisi aika hienoa saada käteen osumia jousesta ja kuolla (eihän se niin oikeassa taistelussakaan olisi mennyt). Parista osumasta käteen tai jalkaan kuoleminen voisi olla joidenkin mielestä rasittavaa. Esimerkiksi keihäs lyö miekkamiestä käteen ja tämän olisi kuoltava. Ei kuulosta ihan reilulta.
(correct me if I'm wrong).

Polvelle jääminen raajan menettämisen takia voisi johtaa siihen, että kentällä on yltympäriinsä porukkaa, joka joutuu odottamaan tapetuksi tulemista. Kuolan herttua sanoi hyvin tuossa yllä, että laahaa jalkaansa perässä jalkaosuman saatuaan. Kokeilin, ja oli mielestäni aika hyvä idea. Voitti yhdellä jalalla keekoilun, mutta tappeluteho kärsi juuri sopivasti. Toisekseen yksiraajaisista sotilaista ei koskaan ole ainakaan minulle ollut mitään haittaa, ottivatpa tukea toisella jalalla tai eivät...

Summa Summarum SES: Pidän nykysääntöjä ihan kivoina, enkä näe mitään vakavaa ongelmaa. Kahdesta osumasta minne tahansa kuoleminen voisi olla turhauttavaa.

(korjatkaa ihmeessä jos käsitin jotain väärin, tässä tilassa se ei olisi mikään ihme)
Sanat lyhennetään lopusta, sisästä, sekamuotoisesti, tai vakiintuneen käytännön mukaan.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Keskiviikko, 01.02.2012 16:53

Jos et jaksa lukea koko ketjua, en jaksa vastatakkaan. Noihin sun kommentteihin löytyy mielipiteitä puolesta ja vastaan sitten kun nuha on ohi.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”