Täytyy tähän väliin heittää, että olen itse kokenut huomattavan peli-ilon kasvun sitten (yleensä, noin) 3 metristen lasikuitukeihäiden yleistyttyä siinä määrin, että keihäs kasvoi asevaihtoehtona varteenotettavaksi aselajiksi kömpelöstä tukilaitteesta. Ennen sitä näin sotahuudon yleisesti aselajien kannalta yksipuolisena ja tylsänä. Niitä vanhoja tukikeppejä on siis ihan hyvä käyttää ja omastakin ryhmästäni löytyy ihmisiä, jotka niitä vieläkin preferoivat, mutta pointti oli että lasikuitu sai aikaan keihäiden yleistymisen ja siten monipuolisemman taktiikkakirjon.
Nyt kun on tullut kaiken maailman viisimetrisiä kehiin, on havaittavissa tiettyä paniikkia (taas) muutoksesta kenties jopa parempaan suuntaan. Eli siis monipuolisuuteen.
1 tai 2 todella pitkää keihästä ryhmässä on sellainen valttikortti jonkalaisena se koetaan nimenomaan passiivisia ryhmiä vastaan. Minua ei haittaa pätkääkään, että passiiviset ryhmät eivät menesty. Sellaiset ryhmät oppivat ajan kanssa, ja kun ne sen tekevät, huomataan että lyhyemmät keihäät, hilparit ja kilvet ovat kultaakin kalliinpia ja arvokkaita osia ryhmää, vaikkeivat ehkä joka hetki ja aivan kaikissa paikoissa loistakkaan.
Kyseessä ei ole episkeppi. Kyseessä on todella kömpelö ja epätarkka ase. Jos se toimii ryhmääsi vastaan, ryhmäsi tekee jotain väärin varustuksesta paljolti riippumatta. Isot kepit ovat vain pelottavia, ja siksi niillä pärjää pelkääviä vastustajia vastaan. Se "passivointi" efekti on psykologinen asia ja siten oikeastaan melkein kokonaan passiivisen tai superkeihään passivoiman ryhmän ratkaistavissa oleva haaste.
Voisin muuten heittää tässä väittämän joka on tietoisesti päinvastainen kun jossain tämän ketjun uumenissa esitetty: Sen mitä pitkä keihäs tekee, voi lyhyemmällä keihäällä tai jousella tehdä paremmin, mutta tämä vaatii vain erikoistumista. Pitkällä keihäällä on tietty oma kapea alansa, jota ei korvaa mikään muu, joka tekee niistä toistaiseksi kannattavan vaihtoehdon. Ja se on positiivista mielestäni.
Itse ehdotetulle sääntömuutokselle en näe hyvää syytä laisinkaan. Oma lehmä ojassa kai, kun olin unelmoinut joku vuosi (kun sotahuudon historiallinen viitekehys sen sallii) olevani osallisena suunnitellussa Landsknecht-projectissa. Siitä nyt ei voi haaveilla jos viisimetrisiä keihäitä ei saa käyttää. Tässä on myöskin tavallaan vastaus jossakin tässä ketjussa esitettyyn historiallisuuskorttiin. Käyttäisin siis viisimetristä vain kun se on ajanmukaista. Voin luvata etten pilaa sellaista tekemällä esimerkiksi ensi vuoden teemaa, se ei paitsi ole historiallista, mutta myöskin arvostan vanhaa kunnon "kolmikolmostani" (3.3m lasikuitu) sotahuutoaseena enemmän suuremman monipuolisuutensa vuoksi.
Ei myöskään pidä paikkaansa, että tasamittaisilla aseilla taistelu painottaa enemmän taitoa. Erimittaisilla keihäillä erikoistaidot ja erikoistuminen pääsevät loistamaan.
Koen esitetyt epäkohdat pitkissä keihäissä joko irrelevanteiksi tai jopa positiivisiksi seikoiksi, joten minulle tuottaa tiettyjä vaikeuksia ymmärtää esitetyn sääntömuutoksen saamaa suosiota. Minusta se on paitsi turha, myöskin vahingollinen.
qMp kirjoitti:Insanen ragesta yksi pointti poimittakoon: luonnollinen kehitys. Asia korjaa yleensä itse itsensä, väitän ensi sotahuudossa tilanteen olevan jo täysin toinen.
Juurikin näin. Itse olen huomannut olevani melkoisen samaa mieltä Insanen kanssa keskusteluissa boffauksen ja sotahuudon luonnollisesta kehityksestä. Tuosta ragesta nyt vain ei juuri selvää ottanut, mutta, tosiaan omasta mielestäni yksi kauneimpia asioita sotahuudoossa on nimenomaan aseyhdistelmien kehittyminen ja tietty havaittava evoluutio. On todella kaunista katsella, näin ylipäätään strategiasta kiinnostuneena henkilönä, miten luonnollinen kehitys tuottaa nerokkaita keksintöjä periaatteella, joka ei juurikaan eroa historiallisesta kehityksen "aaltoliikkeestä".
On mielestäni, kuten olette varmasti huomanneet, todella sääli, että moista innovaation dynaamista kauneutta ruvetaan erikseen rajaamaan ja siten tappamaan.
Kaikki tämä siis mielipiteitä ja muuta hapatusta, älkäähän kukaan ottako nokkiinne mistään mikä voi tai voi olla loukkaamatta, mutta ottakaa silti tosissanne rehellisenä mielipiteenä lajin rehelliseltä harrastajalta.