Vammat, vauriot ja läheltä pititilanteet

Härkälinnan treenileiri 25.-27.5.2012
Kesän suurin treenileiri.
Tule sinäkin ja ota ryhmäsi mukaan.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Maanantai, 28.05.2012 14:49

Yksi tärkeä pointti silmien suojaamisessa on se että tarakstetaan ja puhdistetaan ennen joka skenua aseiden kärjet. Erityisesti hilpareiden keihäiden ja nuolien. Osuma silmään saa ihan uuden ulottuvuuden jos se on höystetty hiekalla tai jopa tikulla joka on lävistänyt teippin ja jäänyt pystyyn törröttämään. Tästä varsinkin ryhmänjohtajien kannattaa jankata enne joka matsia.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Rumaahinen
Kreivi
Viestit: 277
Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 23:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Rumaahinen » Maanantai, 28.05.2012 15:35

Lorach kirjoitti:Lauantai

Jousta käyttäessäni minua kohti tuli suurikokoinen bambukeihäspikajuna joka sitten peitsentaittotyyliin junttasi minulta kypärän silmikon päin naamaluitani. Pehmusteet eivät auttaneet keihäässä mitään, kun selvästi bambutolppa tuli päin näköä käyttäjänsä elopainon ja momentumin kera.
Hetken pelkäsin, että mursin nenäni, mutta sitten tunnustellessani totesin ettei se onneksi hajonnut. Kypärä kestää kovia lyöntejä ja suojaa nenän normaalisti, mutta tässä hyökkäyksessä oli aivan liikaa voimaa mukana.
Keihäänkäyttäjät voisivat joustaa sitä otettaan hieman, kun vauhdissa juoksevat seivästämään jotakuta. Olisi myös voinut tähdätä torsoon, sillä teknisesti jäin tuossa vielä eloon ja minulla ei ollut torsopanssaria.
Kentällä tuli jo pahoiteltua tuota pistoa, mutta anteeksi vielä kerran. Tuli tehtyä turhan nopea yhden käden pisto kun sinulla oli nuoli jo jänteellä ja olisit eliminoinut minut jousella hyvin nopeasti. Se ei toki ole tekosyy käyttää liikaa voimaa. Onneksi mitään vakavampaa ei tuosta tullut. Kyseinen keihäs itseasiassa ylittää kaikki sotahuudon standardit ja siihen vielä uusittiin vaahtomuovi ennen tapahtumaa. Lohdutukseksi voin sanoa, että olen ottanut itse kovemmasta vauhdista vastapalloon keskelle naamaa tulevan piston vastaavasta keihäästä, mikä ei hajoittanut mitään ja olin taistelukykyinen taas minuutissa. Minulla ei ollut tuolloin kypärää päässä. Vähettelemättä sitä, että olisin voinut itse käyttää vähemmän voimaa, voisiko olla niin, että kypäräsi nasalli ohjasi piston voiman nenään painuessaan sitä vasten?

Itselläni oli päässä uusi kypärä silmäsuojineen, joka esti ainakin yhden nuoliosuman silmään. En tule ilman tätä enää tapahtumiin.
Avatar
sam susi
Soturi
Viestit: 33
Liittynyt: Keskiviikko, 13.10.2010 09:30
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja sam susi » Maanantai, 28.05.2012 16:31

Itsellenihän ei tullut kuin tämmöinen kosmeettisesti hankala haaveri. Tuli nimittäin useampikin osuma lujaa naamaan, ja joku niistä sitten raapi posken auki, jätteän vielä multaa jälkeensä. Ei siinä muuten, sain puhdistettua eikä ole kipeä, mutta pitäis valmistujaisissa edustaa, ja tämä turvotus ja punoitus näyttää aika pitkälti aknelta :/
If you know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy, for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy nor yourself, you will succumb in every battle.
- Sun Tzu
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Maanantai, 28.05.2012 16:58

Aarimoto kirjoitti:Näin ollen, olen samaa mieltä sekä Joensuun (nykyisin kannattaa käyttää suojavarustusta) että MrBigMr:n kanssa (uusille, kokemattomille ja vähän varustetuille boffaajille pitää voida tarjota turvallinen ensikokemus).
Tarkoitus ei ole provosoida itsetarkoituksena enkä yrittänyt maalata Toveri Joensuusta jotain Suurta Saatanaa (vihjailla siihen suuntaan ehkä, mutta suoranaisesti väittää niin... ei sentään).

Pointtini täysin typistettynä on: Jos harrastuksen pitää olla nautittavissa ilman suojavarustusta sen pitää myös taata suojavarusteettomien osallistujien turvallisuus.

Vahinkoja sattuu eikä kukaan voi varautua kaikkeen, mutta ihmisten toiminta, aseet sekä varusteet tulee olla turvallisia kenelle tahansa, varustetasosta huolimatta. Muuten meidän täytyy tehdä suojavarustuksesta pakollista, sillä ilman sitä harrastuksen turvallisuustaso ei toteudu.

Lainatakseni tämän vuoden sääntöjä tuolta sivuilta:
4.3.1. Haarniskojen yleiset piirteet ja säädökset
Haarniska ei saa vaurioittaa käyttäjäänsä tai muita henkilöitä.
Puolen tusinaa avohaavaa NOXBOssa kertoo siitä, että tämä ei nyt ole täysin käynyt toteen.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Maanantai, 28.05.2012 17:00

MrBigMr kirjoitti:Lainatakseni tämän vuoden sääntöjä tuolta sivuilta:
4.3.1. Haarniskojen yleiset piirteet ja säädökset
Haarniska ei saa vaurioittaa käyttäjäänsä tai muita henkilöitä.
Puolen tusinaa avohaavaa NOXBOssa kertoo siitä, että tämä ei nyt ole täysin käynyt toteen.
Ja olet aivan oikeassa tässä.

Pitkäaikaisempien ja näin vanhempien osallistujien panostus lajiin on noussut ja uutta haarniskaa näkee kentällä paljon. Kaikkea ei ole suojattu tarpeeksi ja siihen pitää puuttua. Mieluummin etupainoisesti ennen sohun haarniskatarkastusta.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
tiamanti
Kreivi
Viestit: 493
Liittynyt: Torstai, 08.04.2010 22:47

Viesti Kirjoittaja tiamanti » Maanantai, 28.05.2012 17:22

Peltokorppi kirjoitti:Osuma silmään saa ihan uuden ulottuvuuden jos se on höystetty hiekalla tai jopa tikulla joka on lävistänyt teippin ja jäänyt pystyyn törröttämään. Tästä varsinkin ryhmänjohtajien kannattaa jankata enne joka matsia.
Kyllä! Ja jousimiehet tuntuivatkin pitävän hyvin silmällä nuolten roskattomuutta ja kuntoa - ainakin pisteellä keräillessään.

Rannasta tarttunut märkä ja hiekka herätti heti skenun jälkeen avointa turinaa jousimiesten kesken, ja tarkempaa tarkastamista. Omien varusteiden silmällä pitäminen muiden turvallisuuden takaamiseksi on miusta ehdottoman tärkeää. Mie kopsautan ja sipaisen nuolta jo sitä kerätessäni, ja pyrin tekemään näin jatkossa vieraillekin nuolille!
SH16 Pääjärjestäjä & taidevastaava
Camulosin viestintävastaava >>------>
Eglardion
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Keskiviikko, 29.10.2008 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eglardion » Maanantai, 28.05.2012 17:38

Aika jännän tuntuisen iskun sain silmääni keihäästä, jonka kärki oli jätetty vaahtokumille. Vähän aikaa kutitti, mutta ei paha.

Avo basicnetti pelasti mut tosi omituiselta gangbang kilpibashilta, jossa kaaduin suorilta jaloilta takaraivolleni. Tapahtunutta pahoiteltiin asian mukaisesti saman tein, mutta ilman kypärää olisi voinut käydä aika huonosti.

Pakko varmaan hankkia visiiri kypärään jännien onnettomuuksien estämiseksi....
There is no good, no evil - Only decisons and consequenses.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Maanantai, 28.05.2012 20:05

Kypärästä muuten vielä sen verran, että itse olen kaatunut taistelun tiimellyksessä pari kolme kertaa niin, että olisi varmaan tullut lähtö tai kallomurtuma ilman kypärää, ihan normaalissa sääntöjen mukaisessa taistelussa siis.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Joensuu
Herttua
Viestit: 665
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 17:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joensuu » Maanantai, 28.05.2012 20:43

Susikukko kirjoitti:Kypärästä muuten vielä sen verran, että itse olen kaatunut taistelun tiimellyksessä pari kolme kertaa niin, että olisi varmaan tullut lähtö tai kallomurtuma ilman kypärää, ihan normaalissa sääntöjen mukaisessa taistelussa siis.
Tämäkin vielä. Lisäksi oma taisteluteho pysyy parempana kun pitkänkin viikonlopun aikana toistuvat osumat päähän eivät nostata pientä päänsärkyä jne.

En ymmärrä miksi kannattaisi kenenkään vihjata että minä olisin Suuri Saatana, samaa asiaa tässä molemmat halutaan enkä mä oo ikinä kannattanut sitä että aseiden tulisi olla turvattomia tai iskujen kovia tai että syy vammoista pitäisi sälyttää vastaanottaneiden niskaan. Paitsi silloin tietysti jos itse vaikka just metsässä juostessaan kaatuu, tai menee tikku silmään tai jotain.

Edit: Ja tuolla edellisellä kappaleella tarkoitan tietenkin edelleen sitä, etten todellakaan tajua miksi tässä skenessä on niitä jotka edelleen kaivaa jotain väiteltävää siitä että toiset sanoo, että kypärää tai edes suojalaseja käyttämättömyys on tässä lajissa aika hölmöä varsinkin jos linjatappeluihin osallistuu.
Avatar
Johanna
Asemies
Viestit: 13
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2012 21:44
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Johanna » Maanantai, 28.05.2012 22:02

Yleisnakki-Johannan EA raportti & vinkit:

Minä annoin kylmähoitoa yhteentörmäyksessä kätensä teloneelle, tarjoilin laastareita pieniin nirhamiin, joista suurin osa oli tullut kontaktista panssariin ja jakelin parit särkylääkkeet päänsärkyihin.

!Vinkki! Jos sinulla on diagnosoitu migreeni, ota mukaasi itsellesi parhaiten sopiva nopeasti kipulääke. Nappaa lääke heti, kun tunnistat oireet, odottelu saa aikaan sen, ettei kovakaan kipulääkeannos pysty enää katkaisemaan migreeniä aiheuttavaa reaktiota aivoissa. Vaikka lääkkeet veisi mehut muutamaksi tunniksi, olet paremmassa kunnossa lopputapahtumaa ajatellen levättyäsi kunnolla pimeässä ja rauhallisessa paikassa. Aurojen tai pahoinvointikohtauksen saaminen kentällä on vaarallista sinulle ja ympärillä olevillesi. Noxbon ja SoHun kaltaiset tapahtumat sisältävät paljon migreeniä aiheuttavia ärsykkeitä, joten kohtauksen todennäköisyys on suuri, vaikka saisitkin kohtauksia harvoin. Varaudu.

Yhdellä soturilla oma panssari oli päässyt liikkumaan taistelun tiimellyksessä niin, että hammas tuli läpi huulesta aiheuttaen reiän huulen alapuolelle.

!Vinkki! Tarkistakaa panssareissa myös se, etteivät ne vahingoita kantajaansa yllättävissäkään tilanteissa. Tässä tapauksessa syy oli riittämättömässä kiinnityksessä.

Useilla paloi nahka. Annoin SK 50 aurinkovoidetta runsaasti, jotta iho ei palaisi pahemmin.

!Vinkki! Kaikki ihoalueet, joihin auringon säteet osuvat voivat palaa (myös päänahka). Suojaa itsesi a)vaatteilla b) riittävällä määrällä ja vähintään SK 30 aurinkovoiteella, jota levität tasaisin väliajoin
Avatar
KatkaChee
Kreivi
Viestit: 346
Liittynyt: Torstai, 08.02.2007 04:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KatkaChee » Maanantai, 28.05.2012 22:07

Erittäin suositeltavia ovat myös huivit, jos ei ole kypärää päässä. Ero mättäessä paljain päin ja kun pää on suojattu auringolta on oikeasti huimaava. Nestehukka helpottaa, ei tule auringonpistosta ja olo on muutenkin paljon mukavempi. Ehkä yksi tärkeimpiä asioita, minkä valitettavan moni (Ja itsekin) unohtaa helposti.
Avatar
woottis
Sotilasmestari
Viestit: 95
Liittynyt: Maanantai, 28.06.2010 21:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja woottis » Tiistai, 29.05.2012 00:19

Omat vammat:
-Nuoli silmään (teki höpöä, mutta ei jäänyt mitään vakavaa)
-Pari haavaa käteen panssarista, joka tuli rynnäkössä vastaan. Ihosta lähti palasia kuin veitsellä olisi leikattu
-Ja metsässä nyrjähti lievästi nilkka. Oma vika, koska paskat kengät
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 29.05.2012 09:38

Mitä otin:

*Aarimoton kanssa kontaktia ottaessa kyynärkuppini repi käteeni 6cm pitkän haavan. Omituinen tapahtuma, en tajua mitä tapahtui koska emme edes rymynneet.

Tekemiäni:

*Valkoisen komppanian soturi syöksyi rivien välistä ja taklasin häntä kilvellä maahan. Meitä oli useampia pysäyttämässä ja kaveri lensi maahan aivan vaakatasossa. Kypärä ja pehmustus ilmeisesti auttoi.
*Syöksyin Rämää päin metsässä, jälleen kerran. Kompastuin ja lensin kuin ohjus kypärä edellä rintakehään sitä mukavaa teräshartiaista polemiestä jonka nimeä en muista. Jos tämä olisi toteutettu muilla osanottajilla tulos olisi ollut kunnon ruhjeita. Nyt selvisimme nauruilla.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Joensuu
Herttua
Viestit: 665
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 17:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joensuu » Tiistai, 29.05.2012 09:59

JonTzu kirjoitti:sitä mukavaa teräshartiaista polemiestä jonka nimeä en muista.
Lienee Karhunen eli Statisti.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Tiistai, 29.05.2012 10:41

JonTzu kirjoitti:Aarimoton kanssa kontaktia ottaessa kyynärkuppini repi käteeni 6cm pitkän haavan. Omituinen tapahtuma, en tajua mitä tapahtui koska emme edes rymynneet.
Joo toi oli omituinen tapaus, sillä siinä oli aika vähän voimaa päällä, mutta nähtävästi juuri oikea suunta niinkuin muutamassa muussa tapauksessa (mm. se hammas huulesta läpi). Panee oikeasti miettimään omien panssarien laatua ja soveltuvuutta, ja hyvä niin!
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 29.05.2012 10:43

Aarimoto kirjoitti:
JonTzu kirjoitti:Aarimoton kanssa kontaktia ottaessa kyynärkuppini repi käteeni 6cm pitkän haavan. Omituinen tapahtuma, en tajua mitä tapahtui koska emme edes rymynneet.
Joo toi oli omituinen tapaus, sillä siinä oli aika vähän voimaa päällä, mutta nähtävästi juuri oikea suunta niinkuin muutamassa muussa tapauksessa (mm. se hammas huulesta läpi). Panee oikeasti miettimään omien panssarien laatua ja soveltuvuutta, ja hyvä niin!
Näiden rytinäkeskustelujen pohjalta harkitsen vakavasti nahkaisia kyynär- ja polvikuppeja.

Ja ai niin!

Kävelimme Perkelettä päin ja kolme meistä kaatui saman maassa makaavan kilpimiehen päälle. Se oli kohtuullisen pahan oloinen tilanne. Jälleen kypärä varmasti auttoi.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Tiistai, 29.05.2012 11:03

Oliko kyseessä itse tehty vai kaupasta ostettu panssari?

Monesti, mitä olen noita kaupallisia kamoja nähnyt, niissä on laidat taitettu, joten ei pitäisi olla suurta vaaraa. Kotitekoisissa taas... Noh, itsekin olen noita Kaartin splinttejä grindannut kesähelteellä jollain onnettomalla laikalla kasapäin, joten siinä ei välttämättä aina laaduntarkkailu ole huipussaan. Kyllähän ne aina yrittää katsoa turvallisiksi, mutta voiveitselläkin saa vahinkoa aikaa, kun pistää voimaa sen taakse.

Tässä tuleville sukupolville mietittävää.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
Statisti
Sotilasmestari
Viestit: 97
Liittynyt: Torstai, 24.11.2011 11:24

Viesti Kirjoittaja Statisti » Tiistai, 29.05.2012 11:08

Se olin minä kenet Jontzu yritti väkisin maata siellä metsässä :) Eihän siinä kuinkaan käynyt.

Minun huuleni otti myös osumaa siitä kaulurin reunasta. Tilanne oli seuraava:

Kauluri oli ensimmäistä kertaa päällä ja siinä oli lyhyt pysty kaulus.

Keihään pisto osui rintaani alhaalta ylöspäin suunnassa ja työnsi kauluria ylöspäin. Kaulurin reuna iskeytyi huuleeni ja hammas meni todennäköisesti läpi.

Ehkäisykeino: Käytetään kauluria, jossa ei ole pysty kaulusta tai kiinnitetään kauluri rintapanssariin hihnalla (mitä on historiallisestikin harrastettu). Kaulurin reunan pehmustaminen ei itsessään riitä. Veri tulee lentämään joka tapauksessa.

En ole kuitenkaan katkera, näitä kun vaan sattuu. Kiitos kaikille siisteistä matseista.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Tiistai, 29.05.2012 11:14

Noista suojista ja helposti lähestyttävyydestä tuli vielä mieleen, että lajihan on nyt helposti lähestyttävä aseet ja säännöt ovat aika turvalliset ja perus treenehin riittää vaikka pelkät speedot, mutta uusille kannattaa ehdottomasti suositella varusteita niiden omien treenien mukaan.

Mutta kun treenit tai tapahtumat ylittävät kymmenien ja satojen ihmisten rajan alkaa väkisinkin sattua ja tapahtua, jos / kun panssari on salittua ja ihmiset saavat juosta toisiaan päin huitoen aseilla mistä suurin osa pinta-alasta on pehmustettu, on minusta jo perusteltua suositella, ehkä jopa vaatia jotain suojavarustetasoa isoihin tapahtumiin? Varsinkin nykyisillä vamma rekisterien kokemuksilla.

TÄMÄ EI TIETENKÄÄN TARKOITA, ETTÄ SAA REMUTA KOVEMPAA VAAN SE ON VAIN LISÄTURVA ONNETTOMUUKSIEN JA SATTUMIEN VARALLE.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Tiistai, 29.05.2012 11:38

Erimieltä Susikukon kanssa. Ihmisten holhoamiseen en usko, aikuinen ihminen on oman itsensä herra. Pääasiassa panssaroimattomat taistelijat eivät joudu suureen vaaraan, koska kontakti on paljon pehmeämpää kirmatessa. Vaaravyöhykkeellä ovat vähän tai ollenkaan panssaroimattomat kilpimiehet, jotka ovat pahimmissa rytinöissä mukana.

Suositellaan vahvasti ja avustetaan panssareiden hankinnassa (varusteiden teko-ohjeet, yhteistilaukset, vanhojen kamojen myyminen eteenpäin), mutta ei ruveta holhoamaan.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Tiistai, 29.05.2012 12:25

Alkaa vaan olla vähän sellainen olo järjestäjänä, että jos en holhoo, niin kuka holhoo mua oikeudessa? Nyky Suomessakin kun tuntuu Amerikan tyyliin käyttäjän vastuu poistuvan kokonaan? Eli jos ei erikseen sanota tai vaadita ja jotain sattuu niin on se jonkun muun vika kun ei holhonnut? En tiedä meneekö oikeudessa läpi, että suositeltiin, mutta ei vaadittu suojavarustusta.

Itsekkin mietin tota suojavarusteiden säätämistä eri taistelijoille, mutta ilmeisesti se ei toimi, koska SCA puolella on jousiampujien suojavarustus muutettu yhtä raskaaksi kuin kaikilla muillakin?

Mielestäni löytötavaraketju ja Noxbon kellokuri on loistava esimerkki holhoomisen tarpeesta vaikkei se sääntöjä edustakkaan, mutta ihmisiä kyllä.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
SLS
Paroni
Viestit: 153
Liittynyt: Keskiviikko, 22.03.2006 23:14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja SLS » Tiistai, 29.05.2012 15:47

Ei vamman vammaa Noxbosta, mitä nyt vanhat vaivat (muiden harrasteiden parista) polvessa ja nilkassa muistuttivat olemassaolostaan. Eikä noita nokkosen- tai hyttysenpistämiä lasketa -tai kevyttä hartioiden palamista (sk 30 aurinkovoiteesta huolimatta).

Kerran taisin tapahtumassa kaatua, kun ojan yli hypätessäni vastapuolen keihäsmies pamautti keskelle rintaa. Osuma oli hyvä ja riittävällä voimalla toteutettu.

Varustussuosituksista ja etenkin niiden vaatimisesta oma mielipiteeni on, että suositukset ovat totta kai hyvä olla olemassa. Mutta jos aletaan säätämään sotahuutoon esimerkiksi pakollisia kypäriä tai kevyttä panssarointia, tulee huomioida että tämä myös vähentää yksiköiden vaihtoehtoja ja taisteluiden monipuolisuutta, poistamalla kaikista kevyimmät joukot.

vuodesta -05 olen juossut pelkässä kiltissä SoHuni. Kertaakaan en ole kovistakaan mähinöistä huolimatta luokkaantunut naarmuja kummemmin, ja kerran olen nuolesta saanut silmääni niin, että hetken piti pitää taukoa.

Kehoittaisinkin ihmisiä pohtimaan enemmän sitä itsesuojeluvaistonsa kuuntelemista, kuin hankkimaan niitä levypaitoja heti alussa. Jos ole puolialasti ja rynnäköit peltikasaan, siinä voi tulla naarmuja.

Mielestäni ensisijaisesti on muistettava, että se miten sinä kohtaat vihollisen, siten vihollisesi kohtaa sinut.

Vahinkoja tietysti jokunen aina sattuu, eikä niille oikeastaan mahda parhaalla varautumisellakaan mitään. Ja kuten on huomattu, suojavarusteiden lisääminen tuntuu tuovan myös uusia ulottuvuuksia niihin vahinkoihinkin.
Camulosin Posliini-Tommi, joka veti käteen liekinheittimellä. Tunnettu myös Mini-Me:nä ja Timmi-Tommina.
Camulosin Villikarjut Ry:n hallitusjäsen.
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terba » Tiistai, 29.05.2012 16:00

SLS kirjoitti: Mielestäni ensisijaisesti on muistettava, että se miten sinä kohtaat vihollisen, siten vihollisesi kohtaa sinut.

Vahinkoja tietysti jokunen aina sattuu, eikä niille oikeastaan mahda parhaalla varautumisellakaan mitään. Ja kuten on huomattu, suojavarusteiden lisääminen tuntuu tuovan myös uusia ulottuvuuksia niihin vahinkoihinkin.
Täysin samaa mieltä. Itse fyysisesti isokokoisena ja vielä peltiin verhoutuvana panssarimörönä ei tulisi mieleenkään tehdä hirveitä bodyslam-syöksyjä ilman panssaria liikkuvien sekaan, ja panssaroitujenkin seassa pyrin toimimaan niin, ettei omat kamat vahingoita toisia. Kyllä omaa liikkumistaan pitää pystä kontrolloimaan, ei tämä buffalointi ole oikeaa totaalista sotaa jossa vastustaja pitää tuhota hinnalla millä hyvänsä. Vahingoille ei voi mitään, mutta omalla toiminnallaan niitä voi ehkäistä.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Avatar
keredwel
Kapteeni
Viestit: 102
Liittynyt: Keskiviikko, 22.03.2006 20:48

Viesti Kirjoittaja keredwel » Tiistai, 29.05.2012 16:16

Perinteisten ilmalentojen ja nirhamien lisäksi mainitsemisen arvoinen sattumus oli se, kun eräässä kenttätaistelussa tuli oman puolen keihään ponsi suoraan silmään. Ponsi oli oikeaoppisesti tehty joten viiden minuutin räpyttelyllä selvittiin, mutta huonosti pehmustettu olisi voinut satuttaa pahemminkin.

Siis hyvä muistutus siitä, että aseiden perät voivat vahingoittaa etenkin oman puolen takana tulevia, ja nekin on syytä tarkistaa erittäin hyvin!
where have all the river pirates gone?
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Tiistai, 29.05.2012 20:51

Olen kyllä monesta samaa mieltä teidän kanssa ja haluisin elää vapaassa maailmassa ja ilman holhontaa, mutta mitä tuomari sanoo kun järjestäjää vastaan nostetaan kanne turvallisuuden laiminlyönnistä tms.?
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “NOXBO 3”