Säännöt, skenaariot ja harjoitteet

Härkälinnan treenileiri 25.-27.5.2012
Kesän suurin treenileiri.
Tule sinäkin ja ota ryhmäsi mukaan.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Säännöt, skenaariot ja harjoitteet

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 29.01.2012 13:54

Vaikka pääjärjestätä ajaa kahta sääntömuutos ehdotusta foorumilla niin Noxbossa treenataan sohua varten niillä säännöillä mitkä ovat varmasti tai lähes 100 varmasti tulossa 2012 sohuun. Noxbo olisi ollut otollinen paikka kehittää / testata sääntöjä, mutta tässä vaiheessa on selvää (niin kuin arvioinkin), että tämä sääntömuuttos ehdotus aiheuttaa liikaa harmaata psygomassaa jeesusteipinuniversumissa. Moni myös tulee Noxboon nimenomaan treenaamaan sohua varten, eikä kehittämään minun murheitani.

ELI TOISINKUIN ALUNPERIN SANOIN NIIN NÄILLÄNÄKYMIN NOXBOSSA EI TESTATA SÄÄNTÖJÄ.

Keskustelua tästä voidaan jatkaa rantasaunalla, mutta tähän ketjuun tulee vahvistettua ja lukkoon lyötyä tietoa pelattavista skenaariosta ja harjoitteista.

Keskustelua ja tarjouksia voi esittää täällä http://forum.sotahuuto.fi/viewtopic.php?t=6168
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 30.03.2012 16:33

Iltaa sontakärsäseni, on keksin ja kaakaon aika ennen unimattia

Kuva

Skenaarioista ja ohjelmasta:

Armeijajaot tehdään tapahtumassa kolme kertaa, aina päivän puolikkaan alussa. Jako tehdään huutoäänestämällä kaksi parhainta ryhmää eri puolille, jonka jälkeen he valitsevat loput ryhmät omaan armeijaansa vuorotellen. Jaon jälkeen katsotaan onko jaot hyvät ja tarvittaessa vielä vaihdetaan joku yksittäinen ryhmä. Armeijaa ei enää tämän jälkeen vaihdeta, ellei toinen puoli voitta useita kertoja täysin ylivoimaisesti tai jos joku skenaario vaatii epätasaisia armeijoita. Tällaisia skenaarioita pyritään välttämään.

Seuraavia skenaariota on siis yhteensä max. 2-3 tuntia, muuten on aika perus mättöä.

Maihinnousu:

Maihinnousut puoli (puolustaja) aloittaa rannalta rajana rantasauna ja juhannuskokko. Puolustaja saa liikkua vapaasti pelin alettua. Hyökkääjä aloittaa kentän vieressä menevältä hiekkatieltä ja haltiametsästä. Rannalla on puolustajan lippu, johon hyökkääjän pitää tuoda oma lippunsa, jolloin hyökkääjä voittaa. Lipun kanssa ei saa juosta. Lippu kädessä ei saa olla muuta tavaraa, esim. kilpeä. Lipulla saa torjua, muttei lyödä. Puolustaja voittaa jos hyökkääjällä ei ole enää järkeviä mahdollisuuksia saada lippua rannalle tai puolustaja ryöstää lipun ja vie sen pidemmän laiturin päähän. Erästä otetaan aika ja ajoista voidaan keskustella illalla rantasaunalla hyvässä hengessä.

Arkku lipunryöstö:

Pelataan Haltiametsässä. Toinen puoli aloittaa ja respaa telttakylän ladolta toinen parkkipaikan varastolta. Molemmilla osapuolilla on oma arkku respapaikalla. Metsässä on piilossa yksi lippu, joka on etsittävä ja tuotava omaan arkkuun. Tämän jälkeen oma arkku on siirrettävä keskelle tietä ojan kohdalle, jolloin voittaa. Arkkua saa siirtää vain kun siellä on lippu sisällä. Vihollisen arkkua ei saa siirtää missään tilanteessa. Lipun ja arkun kanssa ei saa juosta. Lippu kädessä ei saa olla muuta tavaraa, esim. kilpeä. Lipulla saa torjua, muttei lyödä. Jos lipun kantaja kuolee, vie hän lipun takaisin sinne mistä sen löysikin. Jos lipun varastaa arkusta, saa sen viedä heti omaan arkkuunsa. Jos arkusta lipun ryöstänyt rosvo kuolee, pudottaa hän lippunsa maahan ja kuka tahansa voi sen siitä nostaa ja viedä omaan arkkuunsa. Jos et tiedä oliko lippu tulossa piilosta vai arkusta, niin kysy rosvolta, jos hänkään ei tiedä, vie lippu omaan arkkuusi (muista, ette saa juosta lipun kanssa vaikka selässäsi olisi Rutto, Muerte ja Gobot samaan aikaan). Tällä halutaan luoda skenaarioon jatkuvuutta ja jokaiselle jotakin kun yksistään nopea skhirmaus tai panssarijyrä tiellä ei riitä, vaan voittoon tarvitaan kaikkia sotahuudossa esiintyviä sodankäynnin taitoja ja taktiikoita. Yksi tavoite on myös saada yksi tunnin mittainen vähän haastavampi, vaikeampi ja seikkailullisempi skenaario perusmättö painotteiseen tapahtumaan.

Merry-go-round:

Tehdään yksi isompi armeija, jolla on 2/3 elävästä voimasta. Tämän osaston tehtävänä on kierrättää lippua ympäri määrättyä reittiä kentällä, mahdollisemman monta kertaa. Pienemmän osaston tehtävänä on estää tämä. Pienempi osasto respaa lyhyellä pulssilla. Isomman osaston kuolleet jäävät paikoilleen istuen, maaten tai seisten kuollutmerkki päällä. Jos kuolinpaikassa on kova käsikähmä, voi väistyä hieman sivuun. Isomman osaston kuolleet respaavat kun osaston lippu tulee sinun tasalle kiertoreitillä (ei siis tarvitse olla koskettaa lipulla, jos esim. kuolet vähän kauempana skhirmistaistelussa). Jos kuolet lipun edessä pitää sinun odottaa, että lippu kiertää täyden kierroksen, jos et tiedä olitko lipun edessä, niin odota kierros. Lipun kanssa ei saa juosta ja lippu ei saa liikkua taaksepäin kiertosuunnassa, mutta lippu voi pysähtyä. Lipun kanssa ei saa juosta. Lippu kädessä ei saa olla muuta tavaraa, esim. kilpeä. Lipulla saa torjua, muttei lyödä.

Kenttätaistelussa nuolet ja muut trebulle. Kuolleet lavalle tai kentänportille.

Haltiametsässä nuolet ja muut tavarat sekä kaikki kuolleet aloitus ja respapaikoille. Telttakylän lato tai parkkipaikan varasto.

Linnassa nuolet ja muut kentänportille tai linnan sisäpihan nuotiopaikalle. Hyökkääjän kuolleet kentänportille, puolustajan sinisen nauhan taakse. Sisäpihalla kuolleet hyökkääjät myös sinisen nauhan taakse.

Lauantai aamupäivä 3-4 tuntia kenttää ja linnaa

Lauantai iltapäivä 3-4 tuntia haltiametsää ja maihinnousu.

Sunnuntai päivä 4-5 tuntia Faba metsää ja Güntherin pelto (mahdollinen sohun kenttä?)

Lauantai ja sunnuntai aamu alkaa tunnin rastikoulutuksella, jonka jälkeen tapahtuman alku tai loppu briiffi (sunnuntaina). Mikäli aikaa jää yli niin aina voi lopettaa kenttään. Jos mahdollista siirtymiset sovitetaan skenaarioon.

Vedän itse tuon lauantai iltäpäivän, koska tunnen maaston varmaan parhaiten? Siinä tulee olemaan maihinnousu, puolustusta ja hyökkäystä, kohtaaminen metsässä ja noin 1h lipunryöstö. Maahinkaisista ja Imperiumista tulee mahdollisesti loppuohjelma.


- Minotaurus NOXBO:n sontakärsien suojeluspyhimys
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 10.05.2012 14:05

Noxbon säännöt ovat osin samat kuin SH 2012, mutta kaikki uudet säännöt eivät ole absoluuttisia vaan ohjaavia ja suosittelevia. Esim. Raatoliina ei ole pakollinen, mutta suositeltava. Tarkennukset alla.

Suosituksia Noxbon taistelutoimintaan:

- Käytä kaikessa toiminnassa hyvää makua, pelisilmää ja ennen kaikkea reilua herrasmieshenkeä. esim. Lyö panssarimörköä selkeästi ja jousityttöä kevyesti, älä myöskään ”bäshää” tai työnnä niitä, kenen varustetaso tai tilanne ei sitä salli.
- Kuole selkeästi tai huuda panssari. Voit myös halutessasi eläytyä.
- Jos voitettu vastustaja teki jonkun selkeän virheen, niin kerro se heille tauolla, jotta oppisivat, ehkä he ovat sohussa sinun rinnalla?
- Suosittelemme käytettäväksi silmät suojaavaa kypärää tai suojalaseja. Koska kaiken näköisiä vammoja on ruvennut sikiämään.
- Käytä nilkkaa tukevia hyviä kenkiä! Viime vuonna kylmäpussit loppuivat kesken kun nilkkoja meni tasalta ja puolelta.
- Juo sauna kaljaa ja ota voiton maljaa jos maistuu, mutta ÄLÄ juo itseäsi krapulaan! Mieti monta tapahtumaa vuodessa on missä voit juoda tuelta ja mieti kuinka monta kertaa voit harjoitella ryhmäsi kanssa lähes sotahuuto olosuhteissa kaksi päivää!
- Ole myötämielinen muiden taktisille ideoille ja sotajuonille, nyt on hyvää aikaa kokeilla kaikkea, toisin kuin sohussa… Rämän monimutkaisia ideoita ei nyt kuitenkaan täälläkään kannata kuunnella.
- Pidä ryhmäsi aseet kunnossa ja turvallisina, sekä vain selvät pelaajat kentällä. Jos jostain ryhmästä paljastuu ”laiton / rikkinäinen” ase joka tekee oikean vamman vastapelaajaan, niin ryhmä saa tauon seuraavasti skenaarioista, jotta ehtii korjata aseensa. Sama menetelmä on käytössä jos ryhmästä paljastuu pelissä oleva humalainen. Humalainen voi tauon jälkeen jatkaa huilaamista koko loppupäivän, mutta ryhmä saa jatkaa tauon jälkeen.

Ne sääntömuutokset vuodelle 2012 joita ei tässä mainita tai tarkenneta, eivät ole siis voimassa Noxbossa, eli esim. vanhoilla 2012 kielletyillä, mutta TURVALLISILLA 2011 hyväksytyillä aseilla saa pelata, jos ei sitä alla tarkenneta.

Nuolia koskevat sääntömuutokset
Hallitus ei koe IDV nuolikokeilusta saadun vielä riittävän kattavaa tietoa. Tasapäiset IDV nuolet käyvät siis nykyisellään ja niitä saa ampua korkeintaan 20 paunan jousella. Mikäli IDV nuolet pehmustaa normaalien nuolten säännöt täyttäen, saa niitä ampua 25 paunan jousella. Pallomaiset IDV nuolet ovat kokonaan kiellettyjä.

Sotahuudossa 2012:kin voidaan nykyisten sääntöjen mukaisia nuolia hylätä, jos asetarkastajat pitävät niitä vaarallisina. Tehkää selkeästi minimiä parempia nuolia.
Noxboon määrätään erillinen nuolituomari, jolle voi kiikuttaa kyseenalaiset nuolet.

Aseita koskevat sääntömuutosehdotukset
Lainaus:
2.3.2 Kuoleminen ja kuolleena oleminen

...Kuolleena oleminen osoitetaan välittömästi kuolemaan johtaneen tapahtuman jälkeen ensisijaisesti kaikilla tai tämän ollessa mahdotonta vähintään yhdellä seuraavista tavoista: 1. ilmoittamalla kuolemasta ääneen, 2. nostamalla ja tämän jälkeen pitämällä vähintään toista kättä pään päällä, tai 3. kääntämällä ja pitämällä aseen terä maata kohden osoitettuna ja nostamalla aseen kahva vähintään kasvojen tasolle mahdollisuuksien mukaan terästä kiinni pitäen.

Kun kuollut taistelija pääsee välittömästä taistelukontaktista, tulee hänen taistelualueella yhä ollessaan osoittaa kuolemaansa nostamalla tähän tarkoitukseen hyväksytty merkkiliina päänsä yläpuolelle tai kiinnittämällä liina päänsä ympärille.

Liinan tulee olla kokonsa puolesta selkeästi erottuva, sekä väriltään kirkkaan oranssi.

Hyväksytään, joskin tekstiin lisätään materiaalivaatimukseksi kangas. Sotahuudon sivuille tulee esimerkkikuva väristä. Liinoja tullaan myös myymään järjestäjien puolesta osallistujille.
Noxbossa käy mikä vaan väri, mutta ilmankin saa siis osallistua, mutta liinan käyttämistä suositellaan.
Lainaus:
Osumapaikat

Taistelija jaetaan kuuteen osumapaikkaan: päähän, vartaloon, vasempaan käteen, oikeaan käteen, vasempaan jalkaan, sekä oikeaan jalkaan. Osumapaikka pää käsittää ihmisen kaulan ja pään. Osumapaikka vartalo käsittää hartiat olkaluun yläpuolelta ja vartalon pakaroista ja nivusista kaulaan saakka. Osumapaikat vasen ja oikea käsi käsittävät kunkin käden olkaluun kärjestä sormenpäihin. Osumapaikat vasen ja oikea jalka käsittävät kunkin jalan vartalon pakaroiden ja nivusten alapuolelta varpaiden kärkiin saakka.

Hyväksytään, joskin luunpäiden sijaan rajana käytetään niveliä.
Näillä mennään Noxbossa, jos osuma tulee saumaan ja et osaa päättää niin silloin se oli torso, koska juuri nuo saumat ovat erittäin herkkiä paikkoja ihmiskehossa.
Lainaus:
Keihäisiin hyväksytään koeluontoisesti halkaisijaltaan vähintään 20 mm ja enintään 40 mm bambu. Yli 5 metriin pitkiin keihäisiin sallitaan koeluontoisesti halkaisijaltaan 30mm lasikuituputki. Kaikki bamburakenteiset ja 30mm lasikuituputkesta olevat keihäät tulee tarkastuttaa pääasetarkastajalla.

Sääntömuutosehdotusta ei oteta käyttöön. 30mm lasikuidusta tuodun keihään saa tuoda paikalle testattavaksi, mutta sitä ei saa käyttää skenaarioissa. Mikäli paikalla on testiaseita, paranevat mahdollisuudet saada niitä käytettäväksi vuoden 2013 Sotahuutoon. Lasikuidun maksimihalkaisijaksi korjataan 26mm, 25mm sijaan.
Noxbossa saa kokeilla 30mm vapaaehtoisten kanssa omalla ajalla. 26mm voi tuoda peliin.
Lainaus:
Sääntö:
-Kahdella yhtäaikaisesti samassa kädessä pidetyllä aseella ei saa iskeä samaan aikaan.
-Kilpikädessä olevalla aseella ei saa iskeä.
-Keihäällä tai varsiaseella jota tuetaan kilpikädellä saa iskeä, mikäli molemmilla käsillä pidetään kiinni em. aseesta. Mikäli em. asetta käytetään vain yhdellä kädellä, ei samassa kädessä saa olla kilpeä.

Sääntömuutosehdotusta ei oteta käyttöön. Hallitus ei näe nykysäännöillä ainakaan tällä hetkellä tarvetta sallia takakäden tikaria. Hallitus on kuitenkin kiinnostunut järkevästä, reilusta, kohtuullisesta ja myös kanssaihmiset huomioonottavasta sääntömuotoilusta, joka mahdollistaisi kilven ja varsiaseen ja/tai keihään käytön yhtä aikaa. Toivomme myös huomioitavan kilven käytön tuhoutumattomana panssarina ja säännön vaikutuksen tähän. Hallitus antaa lisäaikaa kaksi viikkoa tällaisten ehdotusten tekemiseen ja toivoo voivansa testata ko. ehdotusta NOXBOssa.
Sääntöä voidaan testata hallituksen johdolla Noxbossa.



Jos listassa on virheitä tai epäloogisuuksia niin kertokaa tai ehdottakaa jos jotain puuttuu.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 20.05.2012 15:56

Kohtaaminen metsässä: Armeijat aloittaa pisteiltä 1 ja 3. vedetään pari vetoa ja sitten vaihdetaan aloitus paikkoja vastapäivään eli 2 ja 4 ovat seuraavat.

Riski pelataan niin, että respat ovat pulssilla kodalta ja linnalta. Pisteillä on lippu, ei kelloa. Kaikki 6 lippua pitää kerätä yhdelle pisteelle ja ilmoittaa radiolla voitosta. Seuraava kierros pelataan niin, että armeijat aloittavat edelleen kodalta ja linnalta, mutta respaavat siltä risk pisteeltä missä armeija lippu on. Pisteen saa valita itse ja sitä saa vaihtaa, tällöin kannattaa kuitenkin olla varma, että kaikki tietävät missä uusi respa on! Risk lippu pitää viedä suoraan jollekin pisteelle, sitä ei saa piilotella ja hillota pelialueella, jos lipun kantaja kuolee jää hän seisomaan lippu kädessä kunnes joku sen nappaa. Jos hän on niin kaukana, ettei näe ketään tai yhtään risk pistettä, siirtyy hän niin, että hänet voidaan löytää.

Kumpi kartta on parempi?

Kuva

Kuva
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Sunnuntai, 20.05.2012 18:46

Anteeksi mitä, metsässäkin on linna? :)

Kartoista alempi on tyylikkäämpi.
Life is a bitch, too expensive to be your friend.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 20.05.2012 22:45

Faba metsässä kuolleet aloituspisteelle. Nuolet ja muut kodalle.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Maanantai, 21.05.2012 12:07

Mitä, onko se mun ja Juhan hässäkkä vielä pystyssä???
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Maanantai, 21.05.2012 19:24

on on, siellä kuoltiin viime noxbossa monta kertaa viimeiseen mieheen!

Tohon arkkulipunryöstöön vielä sellainen LOTR:sta tuttu tarkennus, että lipunkantajaa ei voi vaihtaa jos lippu otettiin piilosta. "Arkku vaiheessa" lippua saa vaihtaa.

T: Sauron.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “NOXBO 3”