Bofferituomari Ropeconiin?

Kaikki rekrytointi tänne. Esim ryhmään haku, uuden ryhmän muodostaminen, ryhmien lisäjäsenten haku, jne.

Valvoja: Ylläpito

Belle
Nostoväki
Viestit: 1
Liittynyt: Sunnuntai, 27.06.2010 16:02
Paikkakunta: Helsinki

Bofferituomari Ropeconiin?

Viesti Kirjoittaja Belle » Sunnuntai, 27.06.2010 16:09

Arvon Sotahuutolaiset.

Vuoden 2010 Ropecon on 23. - 25. heinäkuuta, eli alle kuukauden päässä. Tämän vuoden ohjelmatiimille ei ole kuitenkaan vielä ilmoittautunut ketään halukasta bofferiturnauksen järjestäjäksi ynnä tuomaroimaan bofferiturnajaista. Bofferiturnaus kuuluu tietenkin olennaisena osana Ropeconiin eivätkä turnajaiset onnistu ilman järjestäjää. Uskoakseni suurin osa teistäkin haluaa viettää osan Ropeconia nimenomaan osallistumalla turnajaisiin.

Mahtaako riveistänne siis löytyä ketään halukasta järjestämään bofferiturnajaisia? Toimenkuvaan kuuluu turnajaisten järjestäminen sekä tuomarointi. Lisäksi Ropeconin bofferimiekat vaativat tänä vuonna uusimista, joten toimenkuvaan kuuluu miekkojen uusiminen esim. järjestämällä talkoot. Me tarjoamme tietenkin puitteet sekä tarvittavat turnajaisten järjestämiselle.

Jos olet halukas ryhtymään bofferiturnajaisten järjestäjäksi, laita mitä pikimmiten sähköpostia Ropeconin ohjelmatiimille osoitteeseen ohjelma@ropecon.fi.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Sunnuntai, 27.06.2010 16:49

En ainakaan vielä vastannut sähköpostitse, mutta pyrin olemaan paikalla, tuomaroimaan turnausta ja tarvittaessa myös kuuluttamaan sen (ainakin finaalin).

Bofferit pitää myös käsittääkseni vielä tapahtumaan tehdä, ellei tilanne ole viime viikon torstailta muuttunut. Siihen tuskin minä kerkeän, onko innokkaita? Nyt on mahdollisuus vaikuttaa Bofferiturnauksen virallisiin aseisiin ja näin turnauksen suuntaan...
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
knli
Nostoväki
Viestit: 2
Liittynyt: Torstai, 09.07.2009 16:58

Viesti Kirjoittaja knli » Sunnuntai, 27.06.2010 17:08

Jep, turnausvälineet pitää myös tehdä - viime vuonna käytetyt olivat ns. elinkaarensa päässä ja annettiin harjoitteluvälineiksi / puruleluiksi Jyväskylään.

Ylipäänsä turnauksen vetovastuuta suunnittelevan/vien olisi hyvä tietää, että pihalle saadaan äänentoistovehje ja mikki, Ropecon kustantaa turnausmiekkojen valmistuskulut ja turnausta on mahdollista, ellei peräti suotavaa promota conin sivuilla ja blogissa ennen itse tapahtumaa. Turnauksen muoto riippuu täysin kunkin vuoden järjestäjistä. Tällä hetkellä bofferiturnaukselle on varattu aikaa ja maininta ohjelmakartasta - vain tekijää odotellaan. (kuumeisesti.)
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Maanantai, 28.06.2010 00:11

Itse pystyn tulemaan tuomariksi ropeconiin
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 28.06.2010 08:26

Löytyisikö tänä vuonna vaikka sieltä Etelä-Suomen suunnalta päätuomaria (järjestävää tahoa) turnaukseen? Vastuuhan on ollut jo vuosikausia Maahinkaisella ja vuosien saatossa skene on kyllä vahvistunut sen verran paljon muuallakin, että ehkä olisi aika tasoittaa työsarkaa tältäkin osalta?

Minä voin kyllä tulla tuomaroimaan myöskin ja toimittaa edellisinä vuosina käytettyjä dokumenttejä, jos tuleva järjestäjä haluaa käyttää näitä hyväkseen.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Maanantai, 28.06.2010 09:36

No,

Mä rupean katsomaan tuota mahdollisuutta vakavasti. Tarkoittaa kuitenkin käytännössä sitä, että tulen vähän aiemmin paikalle. Palaan asiaan asap.

Boffereita en ehdi rakentaa, eli siihen tarvitaan vielä halukkaita.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Maanantai, 28.06.2010 13:06

Tuostahan oli jonkinlaista keskusteluakin viime 'conin jälkeen että millaiset astalot pitäisi tapahtumaan tehdä: mikä on mitta, miten pitkä kahva, miten pitkä väistin ja millainen painotus.

Meikäläinen tylsistyy täällä Itä-Suomessa ja aikaa on iltaisin vääntää, eli jos mikään porukka ei tuota miekantekoa projektikseen ota niin voin sen periaatteessa tehdä. Oma ehdotukseni on noin metrin mitta (runkoputki) ja kahva mihin mahtuu kaksi aikuisen miehen kouraa. Kahvaan voisi jonkun kevyen painon (sanomalehti/hiekka/lasikuituhartsi) laittaa.

Kuinka monta miekkaa tarvittaisiin? Neljä alkulohkoa ja pari varamiekkaa tarkoittaa vähinäänkin kymmentä miekkaa, pitäisikö olla peräti 12.
Kuva
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Maanantai, 28.06.2010 17:35

Hienoa! Tuo on oikea asenne.

Tosiaankin olen itse paikalla ja voin pyörittää tapahtuman listoja, nimenhuutoa, tuloksia ja toimia muutenkin turnauksen hallintovirkamiehenä. Beatific on myöskin alustavasti uumoillut voivansa auttaa ja nythän meillä on jo muutamia vapaaehtoisia tuomareita.

Nyt kun saadaan täällä foorumilla keskusteltua speksit siitä, mitä kukin haluaa sääntöjen ja aseiden ovan (nyt maahinkaisen kokeneet miekkamiehet kuulolla!), niin kun LehtoA saa miekat tehtyä, niin eiköhän tässä saada tapahtuma tehtyä taas.

Laittakaapa edellisten vuosien järkkärit (ZamboNet yms.) speksiä. Niistä on varmasti apua. Minut tavoittaa myös: aaro(piste)sahari(ät)gmail(piste)com
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Maanantai, 28.06.2010 17:52

Speksit olisi kiva saada lyötyä lukkoon tässä viimeistään ensi viikon aikana ettei noiden tekoon tule kamalaa kiirettä. Voi nimittäin olla että tuosta paikallisesta rautakaupasta voi olla nihkeämmän puoleista hommata rakennusmateriaaleja. Jos menee Mikkelin reissuksi niin aikaa menee siihenkin. Kuitenkin kun on kyse pidempään käyttöön tulevista paukuttimista niin haluaisin tehdä ne (jos tuo homma minulle jää) ajan kanssa ja kiirehtimättä.
Kuva
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 28.06.2010 17:55

Minusta tuo miekkojen painotus jakaa sen verran vahvasti mielipiteitä, että jättäisin miekat painottamatta. Pitäisikö asiasta äänestää demokraattisuuden nimissä?
Avatar
Zaibe
Suurmestari
Viestit: 1172
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 00:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Zaibe » Maanantai, 28.06.2010 18:34

Painottamattomuuden puolesta puhuisi se tosiasia, että varmasti leijonanosa ottelijoista treenaa painottamattomilla miekoilla. Mutta henkilökohtaisesti minulle ei ole väliä mitenkä ne miekat tehdään kunhan pituus pysyy aisoissa.

Säännöthän ovat olleet lähes samat vuodesta toiseen? Kannattaako niitä lähteä mitenkään kummoisesti muuttelemaan.

Ja ilmoittaudun myös tuomariksi turnaukseen.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Maanantai, 28.06.2010 19:07

En todellakaan lähtisi muuttamaan sääntöjä turhaan. Onko kenelläkään muuten kirjoitettua versiota. Wikiäkään ei ole hiljan päivitetty ( http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/Ropecon ). Sinne voisi lisätä tavaraa.

Miekkojen puolesta näkisin tärkeimmäksi kestävyyden, luotettavuuden ja tasalaatuisuuden. Mikäli mennään 100 cm putkella, tulee miekoista selvästi kahden käden aseiksi soveltuvia, kun taas 90 cm putki olisi vielä selvästi yhden käden ase. Minulle tosiaankin aivan sama, sillä ajattelin vain tuomaroida ja selostaa.

Jotkin vanhoista con-miekoista olivat aika kevyitä, mikä teki miekkailusta vähän oudon tuntuista. Tämä siis ihan omana kokemuksenani, mutta myönnänkin kuuluvani niihin painotettujen aseiden käyttäjiin.

Hyvä, että saadaan kokeneita herroja tuomareiksi!
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Maanantai, 28.06.2010 20:57

Kurisioteetin vuoksi kävin mittailemassa ex-conimiekkojen (taino, yhden tapauksen) kriittiset mitat:

- Kokonaispituus: 102cm (runkputki luultavasti ~90cm)
- Paino: 450g (useita korjauksia sisältävänä, uutena varmaan 50-100g vähemmän)
knli
Nostoväki
Viestit: 2
Liittynyt: Torstai, 09.07.2009 16:58

Viesti Kirjoittaja knli » Tiistai, 29.06.2010 01:48

Keskustelua ja innokkaita ihmisiä, loistavaa!

Joten lisää bensaa liekkeihin:

Syy, miksi täällä conin päässä ollaan ns. jännittyneitä on se, että käsiohjelman deadline on about nyt. Siksi bofferiturnaus on aikataulutettu ohjelmakarttaan ja käsiohjelmaan viimevuotisten speksien mukaan ja varauduttu perumaan eventti graafisesti ja näkyvästi, mikäli edes Sotahuudon jälkeen ei löydy halukkaita turnausjärjestäjiä. Alkulohkoja on aikataulutettu viisi kappaletta lauantaille ja sunnuntaille semifinaali, joukkuemäki ja finaali. Näitä voi muuttaa paikan päällä viimeistään.

Sinällään turnausvastaavien myöhäinen löytyminen ei aiheuta muuta kuin ankaran närästyksen ohjelmaconiiteille - olettaen, että mennään taas "ihan niinku viime vuonna", mikä taas puolestaan ei ihan kehitä turnausta tapahtumana minnekään. Lisäksi myöhäisille järjestäjille ei ehditä toimittaa ajoissa kaikkea relevanttia infoa ilman kiireen aiheuttamia aivopieruja tai esmes staffipaitaa. Myös mahdollisten logistiikka/tekniikkatilausten kanssa tulee lievä kiire. Eli jos ja kun SoHun wikiä päivitetään conin osalta, niin sinne voisi lätkäistä tiedon, että turnauksen järjestäjät olisi kiva olla selvillä jo toukokuussa. Spostialias ohjelma@ropecon.fi on käytössä vuodesta toiseen ja sinne voi ilmoittautua vaikka jo tammikuussa.

Itse turnauksesta ja käytännöstä: perjantaina lätkitään ilmoittautumislistat tauluille, lauantaina mätkintä alkaa puoliltapäivin. Sunnuntaina finaalit aloitetaan jo kympiltä, että esim. pitkänmatkalaiset pääsevät kolmen maissa busseihinsa. Turnajaissuihkun mahdollinen tarve tulee aina järjestely-yllätyksenä. Tuomareille tarjotaan kiitokseksi viikonloppurannekkeet.

Ja vielä loppuun suuri kiitos kaikille, jotka ovat tässä ketjussa tarjoutuneet tuomaroimaan ja avustamaan turnauksen järjestelyissä.

.emi, ohjelmaconiitti
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 29.06.2010 02:08

Omat kaksi senttiäni. Olisin itsekin mielelläni järjestänyt turnauksen, ellen olisi itse ulkomailla niihin aikoihin.

Turnaussuihku finaalin jälkeen on ihan oikeasti jokavuotinen tarve, eli kuka conipuolella aiheesta vastaakin, voi varautua kyllä ihan varauksetta vuodesta toiseen siihen, että finalistit sellaisen haluavat. :wink: (Kumma jos tulee edelleen yllätyksenä, kun se on joka vuosi pyydetty... kai sen takia siitä ei jakseta enää edes huudella kun se on jo oletus samalla tavalla kuin finaalin ohjelmapaikka itsessään.)

Pituudesta: metri on mielestäni ihan ehdoton maksimi, itse kannattaisin hiukkasen lyhyempääkin (=~95cm). Syynä se, että esim. nuo Lehdon asettamat speksit liikaa pakottavat ottelemaan kahdella kädellä. Liikaa pituutta ja liikaa painoa. Entiset conimiekat olivat ainakin minun nähdäkseni viitisen senttiä liian pitkiä.

Painotuksesta: (Korkeintaan) todella minimaalinen painotus ylläolevista syistä. Ylipäätään miekkojen koko ja paino tulisi rakentaa sellaiseksi, että jää realistisesti keskikokoisen ottelijan valittavaksi, käyttääkö miekkaa kahdella vai yhdellä kädellä (vrt. metrin painotettu pakottaa ottelemaan kahdella kädellä).

Putkieristeiden koosta. Mitä kapeampia putkieristeitä käytetään, sitä parempaa ja pidemmällevietyä tekniikkaa miekoilla voi käyttää. Kannattaisin siis ihan aidosti rämätyylisesti ohuemmasta putkesta tehtyjä ja kapeampiteräisiä aseita, vaikka niillä lyöminen marginaalisesti enemmän sattuisikin. Ellei nyt alle 32-millisestä putkesta, niin mielellään ainakin lyömäteräeristeet mallia "kapea". Jos tekee leveäteräisiä maahinkaismeloja, niillä on todella huono käyttää loistavaa tekniikkaa ja siten kömpelöt leveäteräiset aseet tasapäistävät taitotasoa jo ihan silkan ilmanvastuksen nimissä. Erityisesti yhdellä miekalla ottelemisessa se korostuu todella häijysti, ainakin mun mielestä edelliset conimiekat olivat ilmanvastukseltaan jokseenkin kömpelöitä, vaikkakaan eivät pahimmasta päästä.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 29.06.2010 08:00

Eiköhän tässä ala olla peruskokoonpano jo osittain selvä (?):

- Päätuomari ja järjestäjä: Aaro Sahari
- Jo ilmoittautuneita tuomareita: Sampo Immonen, Antti Hyden, Juri Lönn
- Aseille tekijä: Antti Lehto (tämä on sen verran iso nakki, jos yksin tekee kaikki aseet, että siitäkin pitäisi viikonlopun ranneke saada)

Muita mahdollisia tuomareita tarvittaessa saattaisivat olla: Joonas Paananen, Mikael Kitola, Niko Sammalisto, muita? Tosin 1+6 miehityksellä selviää kyllä ihan hyvin.

Minäkin pitäisi miekkjoen kokonaismitan 95-100cm ja korkeintaan puolipainotettuina (mieluummin tyystin ilman painotusta).

EDIT.
Sinällään turnausvastaavien myöhäinen löytyminen ei aiheuta muuta kuin ankaran närästyksen ohjelmaconiiteille - olettaen, että mennään taas "ihan niinku viime vuonna", mikä taas puolestaan ei ihan kehitä turnausta tapahtumana minnekään.
Tapahtuman rakennettahan on kehitetty viime vuosina aina eteenpäin ja minusta rakenne on tällä hetkellä jo suhteellisen hyvä. Se missä homma kaipaa minusta eniten kehittämistä on show-henkisyyden kasvattamista ja se ei sinänsä vaikuta conirakentajien aikataulujen muodostamiseen. Aiheeseen liittyen voisi turnauksen pitäjälle antaa ainakin finaalin ajaksi megafonin käyttöön.

Aarohan se (todennäköisenä) päävastaavana kuitenkin tekee lopulliset päätökset kuinka tänä vuonna homma toimii, joten voihan olla, että homma näyttääkin enemmän tai vähemmän erilaiselta.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Tiistai, 29.06.2010 08:23

Hyviä kommentteja Saloselta! Kannatan. Myös kiitos asioiden keruusta Sampo.

Nyt turnaussuihku tosiaankin finaalisankareille, ettei tule tällä kertaa yllätyksena.

Tosiaankin minä vastaan tapahtumasta paikan päällä. Tuomareita kaipaamme lisää, ainakin tuohon 6 tuomariin (+ minä). Beatific on mahdollisesti yksi heistä. Vapaaehtoiset voivat ottaa yhteyttä allekirjoittaneeseen sähköisesti tai rauhallisella hetkellä sotahuudossa.

Miekoista on tullut paljon kommenttia ja nämä kaksi viimeistä tukevat omaakin kantaani (entisenä kilpamiekkailijana). Pidetään aseet siis suht kevyinä, pituutta koko aseelle enintään 100 cm. Kahva voisi mun mielestä olla sellainen johon saa kaksi kättä juuri ja juuri, mutta joka toimii yhdelläkin kädellä (väistimen ja pommelin pehmusteen välille 15-17 cm, eli väistimen alle runkoputkea n. 20 cm?). Kommentoikaa niin speksataan.

Miekkoja tarvitaan mun mielestä tuo 10 kpl. Viime vuonna oli 6, mutta se aiheutti sählinkiä, ja haluamme kestävyyttä pitemmällä tähtäimellä. Tärkeää on kuitenkin, LehtoA huomio, että säästät kaikki ostokuitit varusteista ja toimitat ne Ropeconiin. Käytännössä mä voin hoitaa tätä säätöä, mutta alkuperäiset kuitit tarvitaan maksua vastaan!!!

Tuomarit ja miekkamestari pääsevät ilmaiseksi Ropeconiin, joten nyt kaikki pätevät herrat siis kuulolla.

Jo tuomariksi ilmoittautuneet: Sampo Immonen, Antti Hyden, Juri Lönn, sekä Lehto!
Laittakaa minulle aaro.sahari (ät) gmail.com sähköpostia, josta selviää teidän:
1. koko nimenne (yllä jo)
2. puhelinnumero
3. email
Näitä tarvitaan Ropeconin järjestäjiä varten.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Tiistai, 29.06.2010 09:36

Selvä homma, siis tuota juuri ja juuri kahta kättä hain kahvalle pituudeksi. Itsekin aloin miettiä miekkojen pituutta ja voisin ajatella jopa niinkin lyhyttä kuin ~90-95cm miekkaa (runkoputki 80cm), tosin siinä tuo pidempi kahva voi olla jo ongelma. Kuitenkin joka vuosi on niitäkin sankareita jotka haluavat kahdella kädellä matsata, ja siihen minun mielestäni pitää varustuksen puolesta olla jonkinlainen mahdollisuus.

Kapeampirunkoisia miekkoja, vaikka ne periaatteessa mukavia ovatkin, en lähtisi ihan kestosyistä tekemään. Jo vanhat 'conimiekat olivat rungoltaan läpeensä taipuneita niin en usko että kestäisivät montaakaan vuotta.

Ja koska yleinen mielipideilmasto näemmä on sen verran kahvapainotusta vastaan en lähde sitä sen enempää ajamaan. Ainakaan mitään rankkoja hiekka tms versioita.
Kuva
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Tiistai, 29.06.2010 12:04

No kahvan pituus lienee siis siinä. Mä olen kyllä omaa tekniikkaanikin vastaan tuon kestävämmän aseen kannalla. Olen nimittäin pistänyt treenileireillä sen verran monta rämämiekkaa putkelta päreiksi vuosien varrella. Mennään kestävämmällä mun mielestä...

Pituuskin alkaa olla lusikassa. Jättäisin tässä kuitenkin rakentajalle liikkumavaraa tehdä hyviä ja tasapainoisia aseita. Eiköhän se oikea pituus sieltä löydy.

Voisit kuitenkin rakentaessasi dokumentoida nuo materiaalit ja pituudet, niin ne voitaisiin sitten julkaista esim. wikissä harjoitusta haluaville. Tyyliin Ropecon boffausturnauksen (epä)viralliset asemääritykset.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 29.06.2010 12:26

Joo eiköhän kestävyyssyistä 32mm ole parempi. Kahvan pituudesta vielä, että olisi kyllä hyvä että se sitten on tosissaan sen "hikisesti kaksi kädenleveyttä", ettei tule nyt ihan kohtuuton kahva.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Tiistai, 29.06.2010 13:27

Mulla alkaa heinäkuussa asepalvelus, joten ei ole mitenkään kirkossa kuulutettua että pääsisin koko tapahtumaan. Jos pääsen, olen viimevuotiseen tapaan kyllä käytettävissä tuomaroinnissa. Lähetän varmuuden vuoksi tietoni Aarolle.

Turnauksesta yleensä:
Miekkojen suhteen 2k-otteen mahdollistaminen on ihan hyvä juttu. Yhdenkädenmiekoilla matsaaminen menee enemmän tai vähemmän pistomiekkailuksi ja 2k-miekka ei toisaalta ole välttämättä se kaikkein oleellisin aselaji boffauksessa. Jonkinlainen lyhyehkö puolentoistakädenmiekka sen sijaan mahdollistaa fiksun matsaamisen useilla eri matsityyleillä, tuo metrin runkoputki kuulostaa juuri passelilta. Ilman painotuksia. Mitä rakennusformaattiin tulee, perus 32mm putki siihen sopivilla 15mm eristeillä on mielestäni paras ratkaisu, valtaosa sohu-aseista kun tehdään noilla spekseillä. Ja vaikka Advance-leiriin kuulunkin, en pistäisi pahitteeksi vaikka miekat rakennettaisiin Tesalla, se kun taitaa olla kestävyyden kannalta parempi ratkaisu.

Itse turnausformaatti oli viime vuonna ihan ok, mitä nyt se viimeinen lohko paisui tarpeettoman suureksi. Lisää showhenkisyyttä kyllä kaivattaisiin, ainakin finaaliin kuulutusta (Aaro hoiti hoiman tyylikkäästi viime vuonna) ja muuta showta.

Ja lisäksi haluan ehdottomasti jossain vaiheessa coniin yhdeksi turnausaselajiksi myös kilpi+miekan! :P

EDIT: Jos karsinnoissa pyörii koko ajan kolme rinkiä niin 6 miekkaa + 4 varalle = 10 kuulostaa kyllä ihan riittävältä.
Viimeksi muokannut Falcata, Tiistai, 29.06.2010 13:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Tiistai, 29.06.2010 13:31

Siis tietysti kapea, ehkä jopa siinä määrin että toisella kädellä pitää isokouraisen ottaa vähän pommelin päältä kiinni. Kuitenkin olen sitä mieltä että yksikätiseen miekkailuun kapealla kahvalla pakottaminen on tässä tapauksessa väärä tie.

Teen tietysti speksit wikiin ja julkaisen siellä mahdollisimman tarkasti rakenteen jolla miekat on rakennettu.

Mutta mikä on ihmisten mielipide miekkojen määrästä? Onko kymmenen riittävästi?
Kuva
Avatar
mikkotus
Kreivi
Viestit: 391
Liittynyt: Keskiviikko, 31.01.2007 15:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikkotus » Tiistai, 29.06.2010 13:52

Ihmiset kyllä läpsyttävät niin fiiliksissään noilla miekoilla, että varamiekkoja kannattaa olla enemmän kuin kaksi.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Tiistai, 29.06.2010 15:04

http://wiki.sotahuuto.fi/images/5/58/Ro ... dotus1.jpg

Tuossa olisi keskustelun pohjalta tehty ehdotus "standardi"-miekaksi coniin. Kommentteja? Tuossa tosiaan laitettu kahvan kohdalle tuplaputki, josta lähes kaikki entiset miekat olivat napsahtaneet poikki. Tuplaputki tuo myös kevyen painotuksen miekkaan.

Miekkoja on ollut edellisinä vuosina tietääkseni 8. Ryhmäturnauksessa kun oli aina kaksi (rikkinäistä) varamiekkaa. Sanoisin että 12 miekkaa olisi paras määrä. Vähintään se 10.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 29.06.2010 15:52

Aika passeli mun silmään. Toi tuplaputki on kyllä aika ehdoton kun rankkaan käyttöön tekee, jo toisi justiinsa sen maksimikevyen painotuksen joka lienee ehkä se mitä useimmat kannattaisivat. 12kpl vois toimia.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Värväys”