Mistä teräs?

Ostaminen ja myyminen tapahtuu täällä.

Valvoja: Ylläpito

Vastaa Viestiin
Kehvo
Paroni
Viestit: 234
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 20:28
Paikkakunta: Helsinki

Mistä teräs?

Viesti Kirjoittaja Kehvo » Maanantai, 17.07.2006 20:24

Asustelen Helsingissä ja jostain pitäisi saada teräslevyä, mutta ei ole mitään tieotoa mistä sitä saisi. Kertoisitteko mistä olette peltinne hankkineet? Itse ei jaksa lähteä rändömisti vaeltamaan rautakaupoissa ja toivoa löytävänsä jostain metallia.

Ps. Kummonen teräs olisi hyvä valinta?
Avatar
Harold
Kreivi
Viestit: 291
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 15:08
Paikkakunta: Utsjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Harold » Maanantai, 17.07.2006 22:23

Mikäli haet harjoittelutarkoituksessa, kiertele ns. romutarhat, eli autojen hautuumaat/purkamot, romunkierrätystä harrastavat firmat ym. . Teollisuusalueilta yleensä löytyy joitakin romutarhoja.
Yksilötaidot kompensoituu varustuksella...

http://harolds.busythumbs.com
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Maanantai, 31.07.2006 23:55

Kysymys kuuluu, millaista terästä etsit?

Ryhmä Rämän varustelua varten ostettiin peltiä reilusti yli oman tarpeen.
Meiltä löytyy 1mm, 1,5mm ja 2mm paksua peltiä. 1mm Paksua löytyy noin 6m^2 (tukusta sai halvalla).

Jos olet takomassa itsellesi raajasuojia, 1mm on siihen sopivaa. Kypäriin ja rintalevyihin 1,5mm tai 2mm on sopivin.
1,5mm Levyä ostettiin kuitenkin suhteellisen vähän (eli realistinen määrä), joten siitä ei uskalla suuressa määrin luopua.

Oman kypäränitaoin 1,5mm pellistä.
Kehvo
Paroni
Viestit: 234
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 20:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kehvo » Maanantai, 07.08.2006 08:04

Paljonkos te haluatte noista pelleistä? Lähinnä tuo 1,5 ja 2 kiinnostaa, mutta jos halvalla myytte niin voisin ykköstäkin jonkun palan ottaa.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Maanantai, 07.08.2006 13:33

Useampikin on jo kysellyt peltien perään.
Pitää tarkistaa mitä eri paksuudet maksaa, jotta osaan hinnoitella oikein.

Eniten meillä on 1mm paksua peltiä, joita voisimme myydä jopa muutaman kokonaisen levyn joka mahtuu juuri ja juuri tavalliseen pieneen peräkärryn (arviolta 2,5m^2)

2mm paksua peltiä voimme myös myydä pienempiä paloja, koska sitä on vain yksi iso levy, jota tuskin kuitenkaan tulemme kokonaan käyttämään. Pientä korvausta vastaan voin leikata pellistä suoraan kaavan mukaiset palat, mutta kannattaa muistaa, että kaavoissa on aina varaa, ja omaa kulmahiomakonetta tarvitaan vielä muodon takomisen jälkeen palojen leikkaamiseen juuri oikean kokoiseksi.

1,5mm Paksua peltiä ei välttämättä riitä myytäväksi, sillä teemme siitä varmaankin lisää kypäriä ensivuodeksi. Kolmen kypärän pellit veivät melkein puoli levyä.

EDIT: Lisätty linkki 1,5mm levyyn piirretyistä kypärien kaavoista.
Viimeksi muokannut Keisari_P, Maanantai, 07.08.2006 20:51. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Viesti Kirjoittaja Archibald » Maanantai, 07.08.2006 14:08

Kysynpä täällä julkisesti, voiko ykköstä leikkaa peltisaksilla?


-a
Kehvo
Paroni
Viestit: 234
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 20:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kehvo » Maanantai, 07.08.2006 14:38

Kyllä voi leikata, mutta vähän on hankalaa (hankaluus voi tosin johtua heiveröisistä lihaksistani). Sakset yleensä kertovat pakkauksissaan kuinka paksua peltiä voivat syödä. Omat bilteman sakset väittävät purevansa 1,2 peltiä.
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Maanantai, 07.08.2006 15:07

Kannattaa muistaa, että peltisaksiakin on monenlaisia. Sellaiset perinteisten saksien näköiset kannattaa panssarinrakennuksessa unohtaa, ne tekevät todella rumaa ja epätasaista jälkeä.

Itse käytän tällaisia:
http://www.kespet.fi/kuvat/tyokalut/bac ... sakset.jpg
Noilla on kyllä hintaakin, 80€ näyttäisi tuossa putiikissa kustantavan:
http://www.kespet.fi/kespet-tyokalut.html (tuolta BAHCO® -PELTISAKSET)
Ja näitä peltisaksia tarvitaan kahdet erisuuntaiset kappaleet, mikäli tahdotaan leikellä kaaria kumpaankin suuntaan (oikealle kaartuva ja vasemmalle kaartuva). Hyvin ovat toimineet ja leikkuuvoima on erittäin hyvä. Millinen leikkautuu vaivatta ja uskaltaisin veikata, että 1,5mm pelti leikkautuu myös pienellä voimankäytöllä. Ainut miinuspuoli noissa saksissa on kova hinta (2x80€). Vaan laadusta kyllä kannattaa maksaakin, mikäli vähänkin enemmän tahtoo pellin kanssa leikkiä.
Viimeksi muokannut BlueSkie, Maanantai, 07.08.2006 15:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Conan
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 643
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 01:47
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Conan » Maanantai, 07.08.2006 15:14

BlueSkie kirjoitti:Ainut miinuspuoli noissa saksissa on kova hinta (2x80€). Vaan laadusta kyllä kannattaa maksaakin, mikäli vähänkin enemmän tahtoo pellin kanssa leikkiä.
Jos on jokin yhdistys takana niin tuonkin ongelman voi kiertää ostamalla tarvikkeita yhdistykselle jolloin hintaa ei naamaa kohti tule kauheasti ja useampi ihminen pääsee nauttimaan hyvistä työkaluista.

Hmm, missäköhän ne KuoLan metallityökalut taas olikaan...
"Varo mäyrää."
Avatar
Archibald
Marsalkka
Viestit: 2182
Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
Paikkakunta: Stockholm

Viesti Kirjoittaja Archibald » Maanantai, 07.08.2006 16:08

Eh... 80€? Ei kyllä, meidän sakset on sellaiset huonot perinteiset, mutta yleensä vanhat kunnon kamat voittaa hongkingkongilaiset pilipalit. No jos ostan ykköstä niin voihan aina koittaa.. en ole vielä mitenkään panssarinero.


-a
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Maanantai, 07.08.2006 20:24

1mm Paksua peltiä leikkaa vielä melko helposti peltisaksilla. 1,5mm paksu menee jos käyttää reilusti voimaa, mutta siinä rikkoo useimmat peltisakset. Kannattaa siinäkin suosiolla käyttää rälläkkää (eli kulmahiomakonetta).

Kulmahiomakoneen saa näemmä biltemasta 16,90 € hintaan, eli halvemmalla kuin kunnolliset pihdit. Tietty pitää vielä ostaa leikkaus-, hioma-, ja lamellilaikat sekä suojalasit ja kuulosuojaimet.

2mm paksua ei pysty leikkaamaan enää peltisaksilla.
Rälläkkä tai järeä giljotiini on siihen hommaan sopivinta. Itse olen huomannut rälläkän olevan oikeastaan paras. Parhaan tuloksen saa kun tekee ohuella leikkuulaikalla karkeasti muodon ja hiomalaikalla tarkempi muotoilu.

Takomiseen kannattaa hankkia 1,2-1.5kg pajavasara, joka täytyy pyöristää hiomalaikalla ja lamellilaikalla.

Panssareita takoessa alkuun pääsee pelkällä koivupöllillä johon on koverrettu loiva kuoppa.
Tuollainen jälki tulee pelkkää pölliä vasten takoessa. Sileän muodon saa aikaiseksi siloittelemalla pinta mielellään alasinta vasten. Pienen siloittelun jälkeen jälki on jo siedettävää. Siloteltaessa alustan pinta pitää olla täysin sileä, sillä kaikki pinnan rölpelöisyys kopioituu taottavan panssarin ulkopintaan. Itse suosittelen vielä panssarin hiomista rälläkän lamellilaikalla ja kiillotusta kiillotusvillalla esim. ruosteenirroitusaineella voidellen.

Ensimmäinen kypärä kannattaa tehdä jonkun sellaisen kanssa joka osaa takoa. Itse sain oppini Lambda^lta.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

pellin hinta.

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Perjantai, 11.08.2006 17:34

No niin, olen viimeinkin saanut määritettyä pellille hinnan.

1,5e/kg

Yhden1m^2 (neliömetri) 1,0 mm paksua peltiä painaa noin 7kg. Eli neliön hinnaksi tulisi 10,5 euroa. Isot levyt ovat mitoiltaan 1m x 2m (tuntuivat isommilta). Isoja 1,0 mm paksuja kahden neliön levyjä meillä on 5 kpl. Näistä voin myydä 4 levyä (=yhteensä 8m^2).

2mm paksua tavaraa voisin myydä yhen neliön. 2mm paksu painaa luonnollisesti 2x 1mm paksun painon eli 14kg neliö.

1,5mm paksua myyn korkeintaan valmiiksi muotoon leikattuja paloja.
En saa otettua peltiä coniin mukaan vaikka se oli alunperin ideani.

Pelti sijaitsee fyysisesti Nurmijärvellä, noin 40km Helsingistä pohjoiseen Tampereen moottoritietä.
Kehvo
Paroni
Viestit: 234
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 20:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kehvo » Lauantai, 12.08.2006 21:08

Onkos millinen teräs riittävä kypäriin tai rintapanssareihin vai onko liian ohutta? Näiden ei minulla tarvitse kestää kovin hurjia kun saavat osumia vain muovipatongeista.
ap90
Kreivi
Viestit: 277
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 10:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ap90 » Sunnuntai, 13.08.2006 18:20

Pyh!!!

Tosi porvari käyttää Biltemasta ostettua "penkkipeltisaksia" jotka ovat pöydässä kiinni ja mukamas leikkaisivat jopa 6mm paksuista teräslevyä.... en kyllä tiedä mut oon ainakin 2mm paksusta leikannu ja on toiminut. :D

On sitä tullu kohta 6kk käytettyä joten ei se nyt ihan täys pas** ole.....

KEHVO KIRJOITTI
Onkos millinen teräs riittävä kypäriin tai rintapanssareihin vai onko liian ohutta? Näiden ei minulla tarvitse kestää kovin hurjia kun saavat osumia vain muovipatongeista.
1mm on mielestäni aika pieni paksuus isommissa osisa kuten esim rintapanssareihin mutta kyllä se kestäisi ainakin jotenkin....

Älä kuitenkaan käytä kypärään 1mm paksusta kun se voi kyllä muotoutua jopa boffereilla tai vaikka puuhun osumalla ja se tulisi tuntumaan ikävältä varsinkin pään alueella.

Hyvin kehoa myötäilevät esim. olka suojat on kyllä hyvin mahdollista tehdä 1mm paksuisesta. Tekemäni hieman kesken olevat "miten gauntletsit" on tehty 1mm paksuisesta. Tulevat kestämään!
"Tuhat tulimmaista! Vainolainen muureilla! Rutto heittiöt vieköön!" Aku Ankka lehti nro 27 4.7.07 sivu 20, 1. ruutu
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Sunnuntai, 22.04.2007 13:02

Kehvo kirjoitti:Onkos millinen teräs riittävä kypäriin tai rintapanssareihin vai onko liian ohutta? Näiden ei minulla tarvitse kestää kovin hurjia kun saavat osumia vain muovipatongeista.
Millinen ei silti riitä. Se vääntyy isommissa kappaleissa todella helposti joten rintapanssaria siitä ei kannata tehdä, sitä joutuu oikomaan koko ajan. Samoin kypärän kannattaa olla tukeva ja oikeastikin hieman suojaava, kumpikaan ei toteudu millisellä teräksellä.

Pienemmissä ja vähemmän oikealta suojaavuudeltaan olennaisissa osissa millistäkin voi käyttää jos ei aio muuta kuin boffata.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Juhana
Kreivi
Viestit: 320
Liittynyt: Perjantai, 27.01.2006 16:56

Viesti Kirjoittaja Juhana » Maanantai, 23.04.2007 23:17

Minulla on päinvastaisia kokemuksia. Olen tehnyt rintapanssarin ja spangenhelmin 1mm pellistä ja kummatkin ovat ihan kelpo pelejä bofferointiin. Olkasuojat, polvikupit sekä raajojen suojat toimivat myös tuolla pellin paksuudella. Tästä lähtien tulen tekemään kaikki bofferointiin tarkoitetut panssarit 1mm pellistä, koska se on helpointa työstää ja kuitenkin riittävän jämäkkää.

Suosittelen kuitenkin tekemään kypärän suoraan 2mm pellistä niin sitä voi sitten käyttää muissakin harrasteissa.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 23.04.2007 23:19

ap90 kirjoitti:Tosi porvari käyttää Biltemasta ostettua "penkkipeltisaksia" jotka ovat pöydässä kiinni ja mukamas leikkaisivat jopa 6mm paksuista teräslevyä.... en kyllä tiedä mut oon ainakin 2mm paksusta leikannu ja on toiminut. :D
Giljotiinista puhutaan siis. On kyllä todellakin aika röyhkeetä väittää sen leikkaavan 6-millistä. Ainakin sen täytyis olla todella massiivinen.

Millinen pelti on tosissaan aika naurettavan ohutta josta en lähtis tekemään paljon mitään, muuta kuin justiinsa noita mainittuja kehoa hyvin myötäileviä ja pieniä kappaleita. Maksimissaan olkasuojat. Millin raja vaan on siitä hyvä, että se alkaa olemaan maksimipaksuus mitä todella alkeellisin kotikonstein (peltisakset) voi leikata.
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Tiistai, 24.04.2007 16:43

saloneju kirjoitti: Millin raja vaan on siitä hyvä, että se alkaa olemaan maksimipaksuus mitä todella alkeellisin kotikonstein (peltisakset) voi leikata.
Jos omistaa hyvän kärsivällisyyden, niin 1.5mm hoituu vanhoilla peltisaksillakin, tosin siihen on kyllä olemassa parempia vaihtoehtoja. :wink:

- Nimim. "ei nyt jaksanut hakee kunnollista työkalua, joten käytin peltisaksia"
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Juhana
Kreivi
Viestit: 320
Liittynyt: Perjantai, 27.01.2006 16:56

Viesti Kirjoittaja Juhana » Keskiviikko, 25.04.2007 18:24

Ihmisillä tuntuu olevan aika varmoja mielipiteitä tuon 1mm pellin kelvottomuudesta isoihin kappaleisiin. Omien takomisten perusteella sitä on vaikea ymmärtää. Oletteko kokeilleet takoa kypäriä tai rintapanssareita tuosta pellistä ja todenneet ne käyttökelvottomiksi? Omassakin porukassa 1mm pelti on ohitettu vain olettamalla "ei se kestä". Ilman, että sitä on edes kokeiltu. Minun mielestäni se kestää tässä käytössä ihan hyvin.
Avatar
Strigo
Kapteeni
Viestit: 146
Liittynyt: Perjantai, 03.02.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Strigo » Keskiviikko, 25.04.2007 19:22

Panssarin kovuuteen vaikuttaa hyvin paljon myös käytetyt metallintyöstämistavat. Pelkällä käsin vääntelemisellä ei kovin vahvaa panssaria luonnollisesti saa, mutta pellin pintaa vasaroitaessa se työkovettuu. Lisäksi pellin reunat voi kääntää, tai peltiin voi tehdä erilaisia taitteita ja harjoja, joita näkyy paljon varsinkin myöhäiskeskiaikaisissa panssareissa. Näillä tavoilla 1 millisestä pellistä voi saada hyvinkin jämäkkää. Toisaalta ohuempia peltejä rankasti vasaroidessa ne saa kyllä helposti halkeamaan tai vääntyilemään muodottomiksi.

Itse näenkin 1 millisen metallin käytön ongelmallisuuden isoissa kappaleissa siinä, että nämä yleensä ovat hyvin paljon muokattuja. Esim. monet rintalaatat ovat hyvin syväksi upotettuja, ja 1 millisen pellin voi helposti saada repeämään sellaista työstäessä. Syvä upottaminen on muutenkin vaikeampaa ohuimmilla pelleillä muun muassa siksi, että se materiaali ei niinkään helposti halua upottua, vaan pikemminkin ruttaantua ja vääntyillä. Itse olen kokenut muun muassa kyynär- ja polvikuppien tekemisen 1millisestä aivan liian vaikeaksi, niiden työstäminen on tavattoman hiasta ja raskasta ja lopulta sen kupin sitten kuitenkin onnistuu halkaisemaan...

Käytän pääosin 1,5 ja 2 millistä terästä, koska ne ovat siis mielestäni ohuempia peltejä miellyttävempiä työstää, lopputulos on jämäkämpi ja peltien reunat on huomattavasti helpompi hioa sileiksi. Ohuisiin pelteihin saa niin kovin helposti veitsenterävät reunat..

Ja ehkä olen hieman masokisti sen panssarin painonkin suhteen sitten, pitäähän sitä nyt tuntea, että jotakin päällänsä todella kantaa :lol:

1 millisen pellin helppo leikattavuus peltisaksilla on kyllä tosin huomattava etu :) Itsellänikin on sellainen Bilteman hökötys, ja joskus olen 2 millisestä pellistä leikannut muutamaa palasta sillä päiväkausia..
-Tity-
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Perjantai, 27.04.2007 20:18

Juhana kirjoitti:Ihmisillä tuntuu olevan aika varmoja mielipiteitä tuon 1mm pellin kelvottomuudesta isoihin kappaleisiin. Omien takomisten perusteella sitä on vaikea ymmärtää. Oletteko kokeilleet takoa kypäriä tai rintapanssareita tuosta pellistä ja todenneet ne käyttökelvottomiksi? Omassakin porukassa 1mm pelti on ohitettu vain olettamalla "ei se kestä". Ilman, että sitä on edes kokeiltu. Minun mielestäni se kestää tässä käytössä ihan hyvin.
Kestävyydestä taottuna en sen tarkemmin osaa sanoa, mutta lähinnä pyöristämättömänä se ei kyllä hyvin kestä. Siksi mainitsinkin jo sanotut hyvin kehoa myötäilevät osat. Pääpointteina sen lisäksi olisivat strigon mainitsemat helpommin terävät reunat ja fiilis. Millinen alkaa menemään melkeinpä sinne optimointi-puolelle, ja itse mieluimmin pitäisin panssaria joka myös vähän tuntuukin. Mä en suoranaisesti 1-millistä vastaan ole, mutta itse en juurikaan käyttäisi.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Lauantai, 28.04.2007 00:20

Ohuestakin pellistä saa hyvin työstämällä tavattoman kestävää, mutta se vaatii taitoa, jota kaikilla (useimmilla) ei ole, joten yhdyn siihen mielipiteeseen että 1mm pelti soveltuu lähinnä pieniin kehonmyötäisiin suojiin.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Torstai, 03.05.2007 16:19

Itse tein 1mm pellistä säärisuojuksen. Kuumana taottua, löytyy myös jonkinasteiset rullaukset(, jotka on mielestäni ensimmäisiksi rullauksiksi suht kelvolliset, kunhan niitä ei liian liki katsele. :) ). Niitä voi väännellä käsin ilman mitään ongelmia. En missään nimessä lähtisi tekemään rintahaarniskaa tai kypärää 1mm pellistä. Spaulderinkin tein sitten jo 1,5 mm pellistä. Säärisuojuksiin ym. varsin kelvollinen, mutta isommat härpäkkeet kannattaa tehdä paksummasta.
Viimeksi muokannut Falcata, Perjantai, 04.05.2007 17:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Torstai, 03.05.2007 16:44

Jopa 1mm pellistä saa todella kestävän esimerkiksi rypyttämällä (mallia Maximilian armour) jolloin se sopii rintapanssariksikin. Mutta kuten sanoinkin jo vaikeaa se on.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tori”