Sotahuuto 2011: Joukkueturnaus

Sotahuuto 2011 virallinen tiedotuskanava
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Lauantai, 19.02.2011 19:36

Peltsi puhuu asiaa, skirmaajille pitää myös antaa mahdollisuus käyttää omia vahvuuksiaan. Jotta homma ei mene älyttömäksi hipaksi voisi sitten harkita jotain maalia (lippu, kohde yms.) jota on hallittava, sekä aikarajaa matsille. Tai jotain muuta vastaavaa, jotta ryhmien on oikeasti otettava kontaktia ja, no, tapeltava.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Lauantai, 19.02.2011 20:12

Itse näkisin, että kentän olisi hyvä olla sen kokoinen, että 10 miestä löyhässä muodossa voi kattaa sen koko leveydeltään. Silloin linjaryhmät eivät voi hallita koko kenttää muodostelmassaan, mutta homma ei mene aivan kissa-hiiri leikiksi. Sopiva tasapaino kaikille.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
mikko
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Maanantai, 26.03.2007 16:20
Paikkakunta: Espoo/(Laukaa)

Viesti Kirjoittaja mikko » Lauantai, 19.02.2011 22:55

Miten ihmeessä homma menee millään muodollla kissa-hiiri leikiksi mitenkään?

Kun molemmilla on tarkoitus tappaa toinen, niin se johtaa siihen että sitten tapellaan. Jos kirmaajat eivät tule tappelemaan, ei raskaiden ole niitä pakko hakea. Yleisö voisi ääritilanteissa buuaamalla pakottaa tappeluun.

Jos nimittäin mennään Mahdin ehdottamalla kentällä, leveys tulee olemaan korkeintaan noin 20m. Se on sikamaisen vähän sitten kun skirmataan. Kunnon kenttä saisi olla vähintään puoli jalkapallokenttää, siinä ei sorsittaisi sitten enää ketään.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Lauantai, 19.02.2011 23:03

Mahti kirjoitti:Itse näkisin, että kentän olisi hyvä olla sen kokoinen, että 10 miestä löyhässä muodossa voi kattaa sen koko leveydeltään. Silloin linjaryhmät eivät voi hallita koko kenttää muodostelmassaan, mutta homma ei mene aivan kissa-hiiri leikiksi. Sopiva tasapaino kaikille.
Hyvästä liikkuvuudesta ja tehokkaasta paikallisen ylivoiman hyödyntämisestä ei tuolla kentällä ole paljon iloa, kun ohi ei pääse ja vastustajan keihäät pääsevät hetkessä tikkaamaan.

Puoli jalkapallokenttää kuulostaa mielestäni hyvältä koolta kentälle. Silloin siellä mahtuu tekemään paljonkin erilaisia manööverejä, mutta vastustajaa ei silti joudu etsimään. Pelkällä pakoonjuoksemisella taistelua on mahdotonta voittaa, mutta raskaamman vastustajan ympärillä juokseminen ja paikan hakeminen ovat skirmaajille perustaktiikkaa, kiistämällä mahdollisuus tähän ei kenttä voi olla tasapuolinen.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Sunnuntai, 20.02.2011 00:08

Aarimoto kirjoitti:Jotta homma ei mene älyttömäksi hipaksi voisi sitten harkita jotain maalia (lippu, kohde yms.) jota on hallittava, sekä aikarajaa matsille. Tai jotain muuta vastaavaa, jotta ryhmien on oikeasti otettava kontaktia ja, no, tapeltava.
Minusta tämä on erinomainen idea joka ratkaisee monta ongelmaa. Eli voittoon voisi päästä kahdella keinolla:

1. Tappamalla toinen joukkue viimeiseen mieheen
2. Pitämällä lippua hallussa aika X

Jos lippu sijoitetaan keskelle kenttää, niin tällöin raskas ryhmä ei voi linnoittautua kentän laitaan ja näinollen pakottaa skirmiryhmiä tulemaan rivi vs rivi tilanteeseen, koska tällöin skirmiryhmä voisi pitää lippua hallussa vaaditun ajan, jonka jälkeen he voittaisivat pelin.

Toisaalta tämä poistaa mahdollisuuden myös loputtomalta kissa-hiiri leikiltä, jolloin raskas voisi linnoittautua lipulle, eikä sen näin ollen tarvitse jahdata skirmaajia raskaissa varusteissaan.

Ja jos hallussapitoaika on suhteellisen lyhyt, pakottaa tämä ryhmät melko agressiivisiin liikkeisiin, mikä minusta sopii tämänkaltaiseen turnaukseen, jotta sitä on mielekästä seurata.
Avatar
mikko
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Maanantai, 26.03.2007 16:20
Paikkakunta: Espoo/(Laukaa)

Viesti Kirjoittaja mikko » Sunnuntai, 20.02.2011 00:26

Aika karua jos pakotetaan nopeaan voittoon, toiset taktiikat ovat yksinkertaisesti hitaampia toteuttaa. Siinä missä skirmausryhmä tarvitsee tiiviisti pakattua ja toimivaa palloksi ajettua nyrkkiä vastaan useiden minuuttien väsyttävän työn (jossa ei saa failata kertaakaan), linjaryhmä tarvitsee yhden nopean rynnäkön, joka tuhoaa vaikkapa puolet skirmaajista.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Sunnuntai, 20.02.2011 00:48

En näe mitään syytä matalalle aikarajalle tai kentän koon rajaamiselle (muuta kuin itse taisteluun liittymättömistä käytännön syistä). Kyllä skirmausryhmät tappelemaan tulevat, linjaryhmällä ja skirmausryhmällä on molemmilla yhteinen etu - saada mahdollisimman nopeasti kaikki viholliset hengiltä. Ja todellakin, kyllä 600-päinen yleisö aika nopeasti buuaa matsiin ratkaisuja jos oikeasti tulee eteen porukka joka ei tee mitään.
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Sunnuntai, 20.02.2011 09:11

Jos otetaan 10 vs. 10 matsia ja tuumataan vaikka tuota Maahinkaisten tavallista ulkotreenien mutakuoppaa, niin eipä sen kovin iso tila tarvitse olla, että homme menee tarvittaessa jo ihan häröilyksi. 20x20 on jo ruhtinaallisesti tilaa. Tappelemaanhan tänne on tultu ja järjestäjät haluavat painottaa vuosikausia hokemaansa pointtia, että Sotahuudossa koukkaukseen pitää riittää 2 metriä tilaa (niiden 100 metrin turhien koukkujen sijaan). Tämä myös tulee erottamaan taitavat skirmausryhmät surkeista (jotka osaavat avomuodossa tappelemisen sijaan vain avomuodossa pakenemisen/kuolemisen). Itse uskon jo 20x20 kentällä (ja tämä nyt ei ole kiveenhakattu koko, vaan nyt esimerkki) Ruton kaltaisten ryhmien olevan älyttömän vahvoilla.

p.s. Muistan viime kesältä treenit, joissa paljon 20x20 metriä pienemmässä tilassa 6 ruttolaista vei kahville 12 maahinkaista, jotka pysyivät tiukassa muodostelmassa.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Sunnuntai, 20.02.2011 09:12

Ja kuten Juhani totesi, sanon vielä selvemmin. Nyt on kyse turnauksesta, johon on tultu tappelemahan.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 20.02.2011 12:06

Ja rutto nyt mahtuu pienemmästäkin reiästä takapuolelle, koska ovat usein öljyttyjä valaanrasvalla tms.

Kohta raskaat alkaa kimittää, että epistä kun ne joutuu keskelle tuhottavaksi 8)

10 vs. 10 puoli fudis kenttää kuullostaa ihan hyvältä. Joku objekti tms. aika rajan kanssa kuullostaa hyvältä vauhdin ja näyttävyyden kannalta. Se tuo myös lisää mitattavaa, jos kerran halutaan katsoa kuka on paras, kun pelkkä pamputtaminen ei riitä.

Kokoja ja määreitä voisi vielä testata ennen sohua. Itse olen ainakin himokas järjestämään ihmiskokeita ulkotreeneissä ja N.O.X.B.O.:ssa.

ps. olen myös himokas keskisuomalaisia öljyttäjä poikia kohtaan
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Sunnuntai, 20.02.2011 14:10

Jo 20x20 metrin kentällä on täysi itsemurha mennä tiukkaan muodostelmaan. Siinä joutuu taistelemaan hajautetusti pienosastoina, yksilöinä, taistelupareina tms. jos mielii pärjätä. Se on kuitenkin sen kokoinen ala, jossa päättäväisellä toiminnalla voi saada tilaa haltuun. Käytännössä rajaamattoman kokoinen kenttä johtaa siihen, että monet skirmausryhmät alkavat hinustaa vihollista taistelua vältellen ja hyviä paikkoja ja yksinään olevia metsästäen. Lopputuloksena pitkä ja tylsän näköinen matsi. Sopivasti rajattu aluea pakottaa osapuolet taistelemaan alusta lähtien, mutta ei anna etua raskaille, vaan taistelutaidolle ja aggressiivisuudelle. Matseja tulee olemaan oletetusti aika paljon, joten niiden saaminen päätökseen kohtalaisessa ajassa on arvo jo sinäänsä. Rajatulla kentällä saadaan myöskin visuaalisesti hienommat mähinät ja varmasti myös niitä selkäkoukkauksia. Yhden miehen tappaminen avaa portin vastustajan selkään. Jollain 10x10 metrin kentällä homma menisi sitten hölmöksi linja-keihäs rymistelyksi, josta nautintoa saisi vain muutama ryhmä.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Bunkka-pop
Kreivi
Viestit: 349
Liittynyt: Lauantai, 07.02.2009 17:30
Paikkakunta: Oulu/Turku

Viesti Kirjoittaja Bunkka-pop » Sunnuntai, 20.02.2011 21:05

saloneju kirjoitti:... Ja todellakin, kyllä 600-päinen yleisö aika nopeasti buuaa matsiin ratkaisuja jos oikeasti tulee eteen porukka joka ei tee mitään.
Mm. Silva vs Maia matsi opetti kyllä ihan muuta... Kyseisen ottelun katsoneet kyllä tietävä että halutessaan oikean mentaliteetin omaava olento häröilee menemään niin pitkään kuin huvittaa. Siinä mielessä itse olisin kannattamassa jonkinlaista aika- ja aluerajausta. Kuinka isoa/pitkää, sitä en uskalla arvailla.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Tiistai, 22.02.2011 22:56

My 2cents:
- kentän tulisi olla rajattu jotenkin, kauhean pieni tilan ei tarvitsisi olla
- ehdottomasti yksi matsi kerrallaan, jo viihdearvonkin vuoksi!!!
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
horsesarse-
Sotalordi
Viestit: 1371
Liittynyt: Keskiviikko, 17.05.2006 17:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja horsesarse- » Tiistai, 22.02.2011 23:33

Tälläista turnausta kannattaa ehdottomasti testata jo Hauhon treenileirillä. Nähdään mikä toimii ja mikä ei. Kuolan puolesta voin jo luvata kanisterillisen simaa voittajajoukkueelle :)
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Keskiviikko, 23.02.2011 09:13

Joo toi "sima" kyllä kelpaa, mutta turnauksesta en tiedä...

Testataan eri vaiheissa eri muotoja tohon turnaukseen.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Perjantai, 20.05.2011 01:10

Reiluusaspektista huolimatta olisi mielestäni hienoa, jos ryhmät saisivat tosiaankin tuoda niin monta soturia taisteluun, kun ryhmään kuuluu. Nähtäisiin korvaako se määrä todella laadun.

Toivoisin kuitenkin, että ryhmäturnauksessa osallistujia olisi vähintään se 15/ryhmä, jotta osallistumaan pääsisi edes muutama ryhmän kovimman eliitin lisäksi. Ainakin Rämässä olisi halukkuutta ja olisi kiva mahdollistaa osallistuminen ilman, että kokeneemmat uhrautuvat vaihtopenkille.

Jos Ryhmä ei saa 15 soturia kasaan, pärjää se sillä koonpanolla minkä saa.

Sotahuudossa on viimevuosina ollut noin 30 ryhmää.
Oletetaan 32 ryhmää. Pelkästään yksi eliminaatiokierros vaatii siis 16 ottelua, seuraava 8, sitten 4, sitten 2 ja tämän päälle finaali ja pronssipeli. = 32 ottelua. Yhdelle ottelulle ei juuri kahta minuuttia kauempaa voi varata.

Jo otteluiden määrän karsimiseksi olisi hyvä, että kaikkein pienimmät ryhmät osallistuvat liittoumina mikäli ylipäätään haluavat osallistua.

Kuva
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 22.05.2011 12:09

Minusta ryhmien pitää olla tasalukuisia ja minusta 10 kuullostaa ja näytti treenileirillä hyvältä. Isompi ja innokas ryhmä saa helposti kaksi 10 hengen ryhmää kasaan.

Vaikka en usko, että kaikki osallistuvat turnaukseen, niin laittaisin todella rajun aikarajan otteluille. Ajan loppuessa katsotaan kumpi on voitolla.

Noxbossa kokeiltiin kolmea eri kenttää; kapeaa, jonka 10 linja ryhmä sai juuri ja juuri tukittua, mutta ei saanut esim. kilpimuuria koko matkalle. Leveää, joka mahdollisti agressiivisen ja rohkean skirmauksen, mutta antoi raskaalle kuitenkin mahdollisuuden pitää laidat kiinni, jos taitoa riitti. Kolmantena oli vielä vähän kolmion mallinen kenttä, joka oli siis leveämpi keskeltä.

Toivoisin osallistujilta kokemuksia ja kommentteja kentistä.

Itse näkisin, että vähän isompi kolmion mallinen tai muuten keskeltä leveämpi kenttä olisi hyvä. Tässä pelaajien pitäisi myös osata liikkua taktisesti oikein, omaan ja vastustajan ryhmän tyyliin liittyen. Keskelle voisi vielä vetää poikittain janan, jos aika loppuu katsotaan kummalla on enemmän pelaajia vastustajan puolella. Näin pelkkä kulmaan linnoittautuminen ei toisi etua tai tylsää ottelua. Itse toivoisin vielä jotain ojia, isoja kiviä ja PUITA pelialueelle.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Sunnuntai, 22.05.2011 12:20

Vaikka en usko, että kaikki osallistuvat turnaukseen, niin laittaisin todella rajun aikarajan otteluille. Ajan loppuessa katsotaan kumpi on voitolla.
Tiukka aikaraja suosii aikalailla panssaroituja keihäällisiä ryhmiä jotka voivat painaa rauhassa päälle suoraan. Skirmareiden pitää ensin passivoida raskas ryhmä, sen jälkeen tehdä läpimurto tai kierto jostain ja yksikerrallaan tappaa vastustajat. Jos on tiukka aikaraja niin se pakottaisi skirmaajat suoraan eestä keihäskilpiriviin.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Sunnuntai, 22.05.2011 12:41

Tiukka aikaraja on käytännön pakko, koska yksittäisiä otteluita tulee vääjäämättä niin paljon. Muutenkin sotahuudossa taisteluissa korostuu kyky ratkaista tilanteita nopeasti edukseen, joten sen korostaminen turnauksessakaan ei tunnu väärältä.

Minusta se levein kenttä hauholla oli paras. Se pakotti ryhmät hajottamaan pakkaansa, mutta toisaalta se ei ollut niin iso, että siinä skirmarit olis voinu huoletta juosta ympyrää. Kymmenen jäpikkää tuntuu määränä aika optimaaliselta, niin saadaan varmistettua mahdollisimman monen ryhmän osallistuminen turnaukseen. Juurikin tiukkojen aikamääreiden takia rajoittaisin osallistumiset yhteen joukkioon per sotahuutoryhmä. Vapaissa mätöissähän näitä 10 vs 10 matseja voidaan vielä käydä niin paljon kuin porukkaa vain huvittaa.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 22.05.2011 13:24

Peltokorppi kirjoitti:
Vaikka en usko, että kaikki osallistuvat turnaukseen, niin laittaisin todella rajun aikarajan otteluille. Ajan loppuessa katsotaan kumpi on voitolla.
Tiukka aikaraja suosii aikalailla panssaroituja keihäällisiä ryhmiä jotka voivat painaa rauhassa päälle suoraan. Skirmareiden pitää ensin passivoida raskas ryhmä, sen jälkeen tehdä läpimurto tai kierto jostain ja yksikerrallaan tappaa vastustajat. Jos on tiukka aikaraja niin se pakottaisi skirmaajat suoraan eestä keihäskilpiriviin.
no ei nyt ihan niin tiukka. Aika niin, että siinä ehtii skirmata kun heti päättäväisesti aloittaa. Mitäs sd leveä kenttä oli 30m? Kestikö mikään matsi yli 5min? Ois varmaan pitänyt vähän kirjata ylös? :oops:
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Sunnuntai, 22.05.2011 13:36

Susikukko kirjoitti:Kestikö mikään matsi yli 5min? Ois varmaan pitänyt vähän kirjata ylös? :oops:
Ainakaan Ruton matseista yksikään ei kestänyt yli kolmea minuuttia (näin perstuntumalta arvioituna).
Viimeksi muokannut ZamboNet, Sunnuntai, 22.05.2011 19:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jhazu
Nostoväki
Viestit: 6
Liittynyt: Tiistai, 05.04.2011 20:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jhazu » Sunnuntai, 22.05.2011 18:24

Eikö parempi ratkaisu olisi lyhyiden matsien sijaan järjestää useampi matsi samaan aikaan?

Jättää sen selostamisen sitten loppuotteluihin.

Edit: Oikeastaan kannattaisi pyörittää useampaa matsia samaan aikaan matsin pituudesta riippumatta, ainakin kaksi ensimmäistä kierrosta. Sillä säästäisi valtavasti aikaa.
Viimeksi muokannut Jhazu, Sunnuntai, 22.05.2011 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Sunnuntai, 22.05.2011 18:35

Viisminuuttia vois olla aika hyvä aika. Ehtii tapella rauhassa mutta ei jää aikaa vehtailuun.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 22.05.2011 19:19

Jhazu kirjoitti:Eikö parempi ratkaisu olisi lyhyiden matsien sijaan järjestää useampi matsi samaan aikaan?

Jättää sen selostamisen sitten loppuotteluihin.
ja se oli hyvä idea
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Sleepless
Kersantti
Viestit: 59
Liittynyt: Keskiviikko, 08.06.2011 21:56
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Sleepless » Torstai, 09.06.2011 13:29

Tämmönen turnaushan on loisto idea! Itse olin ekan kerra sohussa vasta 2010, mutta ihmettelen jos ei oo aikasemmin pidetty mitää joukkue turneeta.
Innolla odotan :)
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Ilmoitukset”