Sivu 1/1

Sääntökeskustelu - saa vaikuttaa!

Lähetetty: Sunnuntai, 31.07.2011 23:23
Kirjoittaja Insane
Tuli tuossa parin kaverin kanssa lueskeltua parantajien sääntöjä, ja tuli huomattua että parantajia tarvitaan henkiinherätykseen kolme. Arvostan että henkiinherätys on epäkuolleille helppoa kuin mikä, ja että raskas healihinta (ja toisaalta normihealien määrä) kannustaa parantajia parantamaan, mutta eikö kolmen papin yhteistyön vaatiminen ole silti hiukan tylyä? Moisen kuoron kasaanhaalinta on hornamaisen työn ja tuskan takana, puhumattakaan siitä että healihinta (2/pappi kahella papilla vs. kolmella) nousee tämänhetkisillä säännöillä raskaasti.

Muutenkin tuo erikoisyksikkö- ja kykykavalkadi vaikuttaa faba ykkösen aikaiselta - kuulin kakkosessa epäkuolleilla olleen radiopuhelimia telepatiaverkkona ja muuta vastaavaa.

Saisiko johonkin ajantasaisen listan moisista kommervenkeistä, niiden laadusta (esim. armeijan perusominaisuus tai erikoissoturi) ja muista säännöistä?

PS: Onko kukaan necromanceri vielä alkanut siteerata jotain bash/DOS-komentoriviskriptejä "teknojargoninaan"?

Lähetetty: Maanantai, 01.08.2011 11:29
Kirjoittaja Azor
Katson seuraavien päivien aikana säännöt vielä ajatuksella läpi ja päivitän kotisivut niiden osalta. Heittäkää rohkeasti tähän ketjuun kommentteja, ajatuksia uusista erikoissäännöistä yms.

Kenties kaksikin parantajaa riittää. Henkiinherätyskuorot, erityisesti Aamunkoin runo ekassa FaBassa, lämmittävät ainakin tämän järjestäjän kylmää ja pimeää sydäntä.
Muutenkin tuo erikoisyksikkö- ja kykykavalkadi vaikuttaa faba ykkösen aikaiselta... Saisiko johonkin ajantasaisen listan moisista kommervenkeistä
Ei ole suurimpia muutoksia luvassa. Chevaliereja nerfataan, mutta saavat menestyksekkäästä sivutavoiteiden suorittamisesta voimiaan takaisin (infotaan erikseen). Erikoissäännöt kerrataan vielä aivan nopeasti tapahtuman alkubriefissä. Osa säännöistä, esim. viime vuoden ihmissudet, oli mahdollista linjata vasta paikan päällä propit nähdessäni.

Lähetetty: Maanantai, 01.08.2011 12:27
Kirjoittaja Minardil
Tänä vuonna voisi vihdoin saada sääntöihin sen, että jos säälittävän kokoisella goblinaseella varustettu pikkuhiisi kuolee (iskuakaan antamatta?), se voisi respata jossain. Olisi hauskempaa kuolla ohi menneen iskun ilmavirtaan ja koviin huutoihin, kun sen voisi tehdä uudestaan. Plus tällä saisi enemmän hiisiä tapettavaksi per taistelu, mikä on aina positiivista.

Lähetetty: Maanantai, 01.08.2011 12:39
Kirjoittaja DiabolusIgnis
Tykkään Minardilin ehdotuksesta.

Mites muuten Covenantin turbaanit. Saako niistä panssaripisteet jos ovat tarpeeksi paksuja? Kuinka paksuja pitäisi olla? :D

Lähetetty: Maanantai, 01.08.2011 16:15
Kirjoittaja Nauris
Päteekö Sotahuudon säännöissä oleva 40 cm minimipituus aseille myös Fabassa?

t. gobelins ryhmä

Lähetetty: Maanantai, 01.08.2011 18:04
Kirjoittaja MrBigMr
Onko FaBassa muuten mitään lippuja/sääntöjä niille? En muista ekalta vuodelta mitään, enkä viime vuonna ollut paikalla. Kyselin vain, kun olen tässä väsäämässä örkkibanneria omalle warbossilleni.

"I am Baus. Baus is boss, 'cuz Baus is da biggest."

Lähetetty: Maanantai, 01.08.2011 18:06
Kirjoittaja Sapfon
MrBigMr kirjoitti:Onko FaBassa muuten mitään lippuja/sääntöjä niille? En muista ekalta vuodelta mitään, enkä viime vuonna ollut paikalla. Kyselin vain, kun olen tässä väsäämässä örkkibanneria omalle warbossilleni.

"I am Baus. Baus is boss, 'cuz Baus is da biggest."
Ainoat liput mitä on ollu ovat olleen armeijaliput, ei ryhmäkohtaisia lippuja :) Mutta iso käsi jos lipun teet, nostaa tunnelmaa ;)

Lähetetty: Maanantai, 01.08.2011 22:19
Kirjoittaja MrBigMr
Pitäähän kunnon boss pole olla, vaikkei se olekaan bofferi, joten sitä ei voi käyttää kapisen nostoväen motivoimiseen.

Lähetetty: Tiistai, 02.08.2011 12:13
Kirjoittaja Keisari_P
Jokaisella ryhmittymällä tosiaan on pelinjohdon puolesta jo lippu jota oletusarvoisesti armeijan NPC hahmo kantaa.
Mikään ei tietenkään estä tekemästä lisää bannereita. :) Peliteknisesti lipuilla ei ole FaBassa juuri merkitystä, ellei skenaarion tavoitteissa erikseen niin mainita.

Tuo 40cm pituus aseille on ihan hyvä suositus aseen minimipituudelle, mutta ehdotonta sääntöä en siitä FaBassa tekisi. Uskon löytyvän hyviä poikkeuksia missä se ei pätisi.
Sen verran muistutan, että vaikka FaBassa fiilis on suorittamista tärkeämmässä roolissa, valtaosa ohjelmasta on taistelua bofferiasein. Joukossa on varmasti jousia, kilpiä, keihäitä. Mukaan kannattaa ottaa myös sellainen bofferi jolla näille halutessaan voi myös pärjätä taistelussa (miekka+kilpi tai keihäs).

Aijempina vuosina käytäntö parantajien suhteen oli käsittääkseni, että kaksi parantajaa tarvitaan tuomaan soturi takaisin taisteluun. Epäkuolleilla yksi riitti, mutta tätä tosiaan nyt kaiketi korjataan kahteen.
Paras taktiikka parantajilla on siis toimia pareittain.
Mietimme vielä sääntöjä siltä osin, kuinka monta henkeä parantajat voisivat parantaa. Tähänkin voi tietty tulla skenaariokohtaisia määriä.


Mitä Covenantin turbaaneihin tulee, niin jos ne todellakin on "riittävän" isoja niin miksipä ei. :D En antaisi ehkä raja-arvoksi mitään senttimäärää, vaan sen että kangasta on riittävästi jotta kapistus todella antaisi jonkilaista todellista suojaa muultakin kuin uv-valolta.

Goblinien henkiinherättämiselle olen varovaisen positiivinen. Ehtona tosiaan voisi olla, että jos ei saanut yhtään osumaa läpi, joka pelitasapainollisesti poistaisi tuplien oton epätasapainon, vaikkakin kannustaisi riskeeraamaan sellaisen ottoa.

Pyrkikää antamaan sääntöehdotukset niin valmiissa muodoissa, että ne voitaisiin sellaisenaan kopioida sääntöihin. :) Hyvien ideoiden säätäminen tasapainoisiksi vaatii ajatustyötä ja parhaiten varmistutte säännön läpisaamisen tekemällä tämän ajatustyön valmiiksi. Valmista ehdotusta on lisäksi tarvittaessa usein helppoa hieman säätää.

Lähetetty: Tiistai, 02.08.2011 12:45
Kirjoittaja Insane
Omaan korvaan kaks/chevalier ja 5 healia/pappi kuulostaa ihan ok:lta nykyhinnoilla kuulostaa ihan hyvältä. Lähinnä se kolme pappia häikkäs logistiselta kannalta plus siitä et epäkuolleet vois herättää kolme kertaa niin paljon immeisiä ku elävät, mikä on ehkä vähän turhan tylyä.

Lähetetty: Tiistai, 02.08.2011 15:16
Kirjoittaja MrBigMr
Keisari_P kirjoitti:Mitä Covenantin turbaaneihin tulee, niin jos ne todellakin on "riittävän" isoja niin miksipä ei. :D En antaisi ehkä raja-arvoksi mitään senttimäärää, vaan sen että kangasta on riittävästi jotta kapistus todella antaisi jonkilaista todellista suojaa muultakin kuin uv-valolta.
Nuo näyttäisi ihan hyvältä minimiltä:
Kuva
Kuva

Lähetetty: Tiistai, 02.08.2011 15:28
Kirjoittaja DiabolusIgnis
Kuva sulttaanistamme on vieraiden käsissä! Tästä seuraa pikainen pään-sijoittaminen-pois-olkapäiden-lähettyviltä-käytäntö. Välineenä on tylsä lusikka.

Vois jotain tonnepäin kyllä kehitellä, ei ehkä noin muhkeeta :D

Lähetetty: Tiistai, 02.08.2011 15:52
Kirjoittaja Azor
Hoiii.. Ohessa vielä panssaripoolin laskenta... Huom. pyöristyy aina vähintään 1 pisteeseen, jos panssaria on.

http://nivaro.fi/fantasybattle/pool.html
Lähinnä se kolme pappia häikkäs logistiselta kannalta plus siitä et epäkuolleet vois herättää kolme kertaa niin paljon immeisiä ku elävät, mikä on ehkä vähän turhan tylyä.
Tässä oli ajatuksena joskus se, että epäkuolleet herättävät ja elävät parantavat. Olen kyllä tuon kahden parantajan henkiinherätyksen kannalla. Jos haluaa säästää parannuksia, niin parantaa ne käsi- ja jalkapotilaat sieltä pois. ;)

Lähetetty: Tiistai, 02.08.2011 17:26
Kirjoittaja Delvor
Kehitysjuttuna edellisiin tapahtumiin toivoisi jotain näkyvää/standardia/toimivaa ratkaisua ylimääräisen kestopisteen omaavien erikoistyyppien tunnistamiseen.

On hieman nihkeää joko A) kuolla tyhmästi kun ei tajunnut että pitää lyödä vielä kerta tai B) lyödä liian monta kertaa ihan vain varmuuden vuoksi

Lähetetty: Tiistai, 02.08.2011 18:33
Kirjoittaja MrBigMr
Delvor kirjoitti:Kehitysjuttuna edellisiin tapahtumiin toivoisi jotain näkyvää/standardia/toimivaa ratkaisua ylimääräisen kestopisteen omaavien erikoistyyppien tunnistamiseen.

On hieman nihkeää joko A) kuolla tyhmästi kun ei tajunnut että pitää lyödä vielä kerta tai B) lyödä liian monta kertaa ihan vain varmuuden vuoksi
Wanhassa wara parempi: Lyö, lyö, ja vielä kerta kiellon päälle.

Ja FaBassa kun on näitä panssaripisteitäkin enemmän, ei pari iskua riitä. Mistä sitä tietää mitenkä paljon sitä kamaa siellä varusteiden alla oikein piileksii, niin pitää vain hakata kunnes se toinen nostää kädet, heiluttaa raatoliinaansa ja kiljuu "-ttu kuolin jo!" Sitten vielä kerran, ihan vain varmistukseksi.

Ja vaikka sillä kaverilla olisikin se lisähipari, niin mistäs sä tiedät onko se jo ottanut osumaa ja menettänyt sen, vai ei. Silloinkin tulee lisäiskuja jaettua ihan viattomaan kanssaihmiseen.

Lähetetty: Tiistai, 02.08.2011 19:48
Kirjoittaja Insane
Azor kirjoitti:
Lähinnä se kolme pappia häikkäs logistiselta kannalta plus siitä et epäkuolleet vois herättää kolme kertaa niin paljon immeisiä ku elävät, mikä on ehkä vähän turhan tylyä.
Tässä oli ajatuksena joskus se, että epäkuolleet herättävät ja elävät parantavat. Olen kyllä tuon kahden parantajan henkiinherätyksen kannalla. Jos haluaa säästää parannuksia, niin parantaa ne käsi- ja jalkapotilaat sieltä pois. ;)
Eiköhän se
(2 respaa + 2 healia)/(1 respa + 6 healia)/(10 healia) vs. (4 respaa)
aja pointin kotiin ihan hienosti. Ite ainakin tyksin chevalierien säännöissä jotakuinkin kaikesta muusta paitsi nimestä. Tosin eipä sillä niin väliä.

Lähetetty: Tiistai, 02.08.2011 22:19
Kirjoittaja MrBigMr
Ehdotus pehdotus: Lipunkantajalle extrahipari, kun tämä kanavoi (epä)pyhää voimaa lävitseen joukkojen keskuuteen.

Lippua kantaessa kuitenkaan ei voi oikein käyttää toista kättä aseen käsittelyyn tai kilven pitelyyn (mikäli SoHun tupla-asesääntö on voimassa), joten on vähän niin kuin kahlittu yhteen yhden käden aseeseen. Joten ei se loppupeleissä ole niin kova juttu, että kohta on kokonaisia banneriyksiköitä lisähiparin kiilto silmissä.

Tai jos sillä olisi jokin erikoisvoima per skenu? Vaikka parantaa (ja korjata panssarit?) kaikilta, jotka ovat lipussa kiinni kun kantaja sen aktivoi?


Ei siinä, kyllä mää sitä banneria kannan joka tapauksessa, mutta jos vähän herättelisi muitakin ihmisiä. Kyllähän se on aina siistiä, kun on bannereita, toteemeja ja muita jänniä juttuja kentällä.

Lähetetty: Tiistai, 02.08.2011 22:56
Kirjoittaja Par
Delvor kirjoitti:Kehitysjuttuna edellisiin tapahtumiin toivoisi jotain näkyvää/standardia/toimivaa ratkaisua ylimääräisen kestopisteen omaavien erikoistyyppien tunnistamiseen.

On hieman nihkeää joko A) kuolla tyhmästi kun ei tajunnut että pitää lyödä vielä kerta tai B) lyödä liian monta kertaa ihan vain varmuuden vuoksi
En panisi yhtään pahaksi!

Lähetetty: Tiistai, 02.08.2011 23:54
Kirjoittaja Nauris
No heitetäänpä ideaa gobbojen respauksesta :P

***

Goblinit voivat respata joka skenaariossa taisteluiden aikana (pl. oikeat respaskenaariot?). Respaaminen on mahdollista ainostaan ryhmänä (min. 3-5 gobboa?), ja se on tehtävä "tarpeeksi kaukana" skenaarion tapahtumien ja taistelujen polttopisteestä. Respaaminen vihollisen linjojen taakse tai muuhun taisteluteknisesti edulliseen paikkaan ei ole sallittua, ja respaaminen on pyrittävä tekemään omien linjojen takana, rauhallisessa paikassa muiden katseilta piilossa (gobboja vaan ilmestyy lisää jostain).

Respaus on mahdollista vain, jos gobbo käyttää aseenaan pientä ja surkeaa aseenrääpälettä. Tämä tarkoittaa esimerkiksi max. 40-50 cm 1k-asetta tai max. 100 cm 2k-asetta (keihäät 120 cm?). 2k-aseita on oikeasti käytettävä kahdella kädellä, vahvakaan gobbo ei mitenkään jaksa käyttää moista astaloa yhdellä kädellä. 1k-aseiden kanssa saa käyttää pientä buckleria tai toista 1k-asetta.

Respaus ei ole mahdollista sen jälkeen, kun gobbo on ollut hyödyksi taistelussa lyömällä vahingoittavan iskun viholliseen. Vihollisen ei tarvitse kuolla lyöntiin, riittää että osuma on hyväksyttävä ja lasketaan. Gobot itse kuolevat yhdestä osumista mihin tahansa kehon kohtaan (myös iskun ilmavirta tai läheltä lentänyt nuoli saattaa helposti tappaa gobon). Niin kauan kun gobbo ei saa yhtään iskua perille, sillä on käytössä rajoittamaton määrä respoja.

Ym. ehtojen täyttyessä goblinit saavat respata. Jos (kun) joku goboista haluaa välillä taistella oikeasti ja käyttää vähän parempia aseita, käytetään normaaleja Faban sääntöjä eikä respaaminen ole sallittua. (oikeasti taistelevan gobon tunnistaa siis oikeista aseista, suoremmasta ryhdistä ja vähemmästä sihinästä.)

***

Koko respausideahan on henkilökohtainen fun factorimme, joka sallisi meille enemmän eläytymisen ja gobboilun varaa kun jokainen lähitilanteeseen päätyminen ei lopettaisi kivaa skenaariota alkuunsa. Silloin kun gobboryhmä gobboilee, on tarkoituksena vahvasti enemmän eläytyä kuin suorittaa. Säännön tuottama peli-ilon lisäys pysynee suurimmilta osin ryhmämme sisällä, mutta ehkäpä jostakusta voi olla mielekästä hakata tiensä läpi alati uusiutuvien, avuttomien hiisilaumojen :P Geneerisessä fantasiassahan hiidet ovat usein miekanruokaa, joiden loputtomia massoja isännät piiskaavat eteenpäin. Säännön toimivuus ja henki nojaa aika paljon herrasmiesmäisyyteen (respapaikan valinta/respauksen ajoitus), eikä tällä säännöllä varsinaisesti pyritä peliteknisen edun hankkimiseen.

Lähetetty: Keskiviikko, 03.08.2011 00:34
Kirjoittaja PattiJalka
MrBigMr kirjoitti:Ehdotus pehdotus: Lipunkantajalle extrahipari, kun tämä kanavoi (epä)pyhää voimaa lävitseen joukkojen keskuuteen.

Lippua kantaessa kuitenkaan ei voi oikein käyttää toista kättä aseen käsittelyyn tai kilven pitelyyn (mikäli SoHun tupla-asesääntö on voimassa), joten on vähän niin kuin kahlittu yhteen yhden käden aseeseen. Joten ei se loppupeleissä ole niin kova juttu, että kohta on kokonaisia banneriyksiköitä lisähiparin kiilto silmissä.

Tai jos sillä olisi jokin erikoisvoima per skenu? Vaikka parantaa (ja korjata panssarit?) kaikilta, jotka ovat lipussa kiinni kun kantaja sen aktivoi?


Ei siinä, kyllä mää sitä banneria kannan joka tapauksessa, mutta jos vähän herättelisi muitakin ihmisiä. Kyllähän se on aina siistiä, kun on bannereita, toteemeja ja muita jänniä juttuja kentällä.
Tupla-ase-sääntö ei kiellä kilven ja miekan käyttöä lippumieheltä, taisteluteho tietysti tippuu vähän.
Nauris kirjoitti:vahvakaan gobbo ei mitenkään jaksa käyttää moista astaloa yhdellä kädellä
Thanks bro.

Lähetetty: Keskiviikko, 03.08.2011 10:50
Kirjoittaja Azor
Ehdotus pehdotus: Lipunkantajalle extrahipari, kun tämä kanavoi (epä)pyhää voimaa lävitseen joukkojen keskuuteen.

Lippua kantaessa kuitenkaan ei voi oikein käyttää toista kättä aseen käsittelyyn tai kilven pitelyyn (mikäli SoHun tupla-asesääntö on voimassa)
Sohun tupla-asesääntö ei ole varsinaisesti voimassa.

Lippumiehestä saisi helposti parantajan tai alkemistin, sillä näille vaaditaan voimien kanavointiin toiseen käteen Maagisesti Latautunut Esine™. Hieno banneri toimisi tässä paremmin kuin hyvin.

Lähetetty: Sunnuntai, 07.08.2011 22:05
Kirjoittaja Azor
Lukitsin kahden parantajan henkiinherätyksen ja tarkensin joitain kohtia säännöistä. Ei suuria muutoksia. Eiköhän me näillä mennä kohti maailmanloppua!

http://nivaro.fi/fantasybattle/saannot.html

EDIT: Unohdin sen hiisirespan lisätä. Se voisi toimia tollee jengispawnina tai sitten örkkiparantaja manaa hiidet henkiin syrjemmällä.

EDIT2: Lisäsin seuraavan pätkän:

Armeijassa voi olla golemeita tai muita vastaavia suurikokoisia hirviöitä sekä sotakoneita joiden määrää rajoittaa vain niiden tekemisen vaiva. Golemeiden ja vastaavien pitää olla riittävän suuria, näyttäviä ja hitaita. Niitä ei voi voittaa tavanomaisin asein: ainoastaan sotakoneet, toiset golemit ja NPC-sankarit voivat tuhota golemin. Sotakoneet tarkastataan tapahtumapaikalla ja niitä koskevat sotakonesäännöt (ylempänä). Lisäksi epäkuolleet ja kenties demonit saavat halutessaan käyttää telepatiaverkkoa (itse hankkimillaan radiopuhelimilla).

Lähetetty: Tiistai, 09.08.2011 10:05
Kirjoittaja Susikukko
Huomenna voi halutessa orientoitua FABAN raaja sääntöihin jos haluaa.

15.00 Espoon Vallikalliossa, katso lisää pk-seudun aamutreenit osiossa.

Lähetetty: Tiistai, 09.08.2011 22:17
Kirjoittaja Insane
Azor kirjoitti:Lukitsin kahden parantajan henkiinherätyksen ja tarkensin joitain kohtia säännöistä. Ei suuria muutoksia. Eiköhän me näillä mennä kohti maailmanloppua!

http://nivaro.fi/fantasybattle/saannot.html

EDIT: Unohdin sen hiisirespan lisätä. Se voisi toimia tollee jengispawnina tai sitten örkkiparantaja manaa hiidet henkiin syrjemmällä.
En arvosta Chevalierien soturivelhohengen poisvientiä. 20 sekunnin respaus on kyllä ihan aiheellista mutta en näe miksi se aseenkäytön vapaus piti viedä pois / pakollinen ihmekilke lisätä. Tekee niistä vaan laimeampia. Vai oliko ne etulinjoissa riehumassa joillain ihme optiperseillä? Kyllähän kaikennäköistä keskikokoista ja isoa juhlallista miekkaa ja muuta ylimaalliselle soturimystikolle/linuxnörtille sopivaa astaloa löytyy mikä säilyttää vanhaa fiilistä hyvin?

Lähetetty: Tiistai, 09.08.2011 23:14
Kirjoittaja Azor
En arvosta Chevalierien soturivelhohengen poisvientiä
1. Suorita sivutavoitteita
2. Lataa itsesi. Saa Cheva-voimia takaisin.
4. Heitä taikakalu helvettiin.
3. ???
4. Liikevoittoa