Pistejärjestelmä

Verierä 2011 - Nuijasota on Nuijasodan Savon rintaman taisteluihin vuonna 1597 keskittyvä boffotapahtuma Kiuruvedellä 6-8.5.2011.
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Pistejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Terba » Tiistai, 08.03.2011 00:09

Tässäpä olisi Verierä 2011:sta pisteytysjärjestelmä. Otamme mielellämme palautetta siitä ja muutamme jos palautteen perusteella esiin nousee jotain fataalia virhettä systeemistä.



Verierä 2011:sta ei pisteytetä joukkueita, vaan yksilöitä. Kyllä, aivan oikein, ei joukkuepisteytystä. Kyseessä on siis yksilöturnaus, mutta joukkueiden menestys vaikuttaa suoraan yksilönkin pisteisiin. Tulemme laskemaan myös voittavan osapuolen itse tapahtumassa mutta sillä on pienempi merkitys kuin yksilöpisteytyksellä. Pisteitä saa lähes kaikissa skenaarioissa seuraavan taulukon mukaisesti:


Vastustajien voittaminen:

2 piste surmatusta vihollissoturista
3 pistettä vangitusta vihollissoturista
Lisäpisteet edellisiin:
1 lisäpiste jos soturilla oli panssaria
2 lisäpistettä jos soturilla oli jousi/varsijousi/tuliase
3 lisäpistettä jos soturilla oli tuhoutumatonta panssaria
Vastustajien surmaamisesta/vangitsemisesta annetaan pisteitä vain selvissä tilanteissa, eli sellaisissa missä sekä taiston voittaneella soturilla että hävinneellä/kuolleella on sama käsitys asiasta. Käytännössä skenaarion lopuksi kaikilta kuolleilta/haavoittuneita/vangituilta kysytään, että kuka hänet lopullisesti löi. Epäselvissä tilanteissa, joissa useampi soturi on lyönyt samaa tyyppiä, voidaan pistesaalis jakaa joko tasan kaikkien kesken tai pisteitä ei jaeta kenellekkään. Jos silminnäkijänä on pelinjohtoa, voivat he myös veto-oikeudella päättää tilanteen voittajan.

Muu toiminta:
2 pistettä omalla puolella taistelleen parantamisesta
1 piste haavoittuneen saattamisesta skenaarioalueen ulkopuolelle


Skenaariopisteytys:

Skenaarion voittamisesta saavat kaikki sillä puolella olevat vapaat eloonjääneet 5 pistettä, samalla puolella olleet mutta vangiksi jääneet tai kuolleet saavat 2 pistettä.

Skenaariot on jaettu kolmen skenaarion mittaisiin minikampanjoihin, minikampanjan kokonaisvoitosta tulee myös 5 pistettä jokaiselle voittavalla puolella olleelle riippumatta siitä onko elossa vai kuollut kampanjan viimeisen skenaarion lopussa.

Skenaarion paras taistelija molemmilta osapuolilta saa 3 lisäpistettä. Parhaan taistelijan äänestävät vastapuolen soturit.
Joissakin skenaarioissa voi olla myös skenaariokohtaisia pisteytysjärjestelmiä, joista kerrotaan pelaajille ennen skenaariota. Nämä voivat myös vaikuttaa yleiseen pisteytykseen ja sen laskemiseen.


Pelinjohdollinen pisteytys:

Pelinjohto voi antaa harkinnanvaraisia lisä/miinuspisteitä +5 - -5 pistettä/osallistuja koko tapahtuman ajalta. Nämä ovat pelinjohdon täysin omassa mielivaltaisessa harkinnassa ja niillä ei ole tarkoitus ”viilata” pisteytystä siten, että joku sen ansiosta voittaa, vaan toimia kannustimena/urpoilunestäjänä ja näin ollen edistää sitä että tapahtumasta tulisi mahdollisimman mukava ja hauska kaikille osallistujille.

Pelinjohdollisia lisäpisteitä tulemme jakamaan ainakin seuraavista asioista:
Ajanmukainen pukeutuminen
Toisten huomioiminen, toisten auttaminen
Hyvän hengen luominen
Sääntöjen epäkohtien osoittaminen pelinjohdolle käyttämättä niitä kuitenkaan hyväksi, tapahtuman kehittäminen hyvässä hengessä

Miinuspisteitä taasen ropisee ainakin seuraavista:
Sääntöjen tietoinen rikkominen
Epäasiallinen pukeutuminen
Sääntöjen porsaanreikien etsiminen ja tietoinen hyväksikäyttö
Yleinen epäurheilijamainen käytös

Pelinjohto varaa oikeuden lisätä molempiin kriteerejä jos niin parhaaksi näkee.

Verierä 2011:sten voittaa se osallistuja, jolla on eniten pisteitä tapahtuman loputtua. Simple. Laskemme myös voittavan osapuolen yleisesti, mutta koska pelaajia tullaan siirtelemään pelitasapainotuksellisessa tarkoituksessa joukkueesta toiseen, ei tällä ole niin suurta merkitystä kuin normaalisti.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Pistejärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 16.03.2011 18:26

Terba kirjoitti: Pelinjohto voi antaa harkinnanvaraisia lisä/miinuspisteitä +5 - -5 pistettä/osallistuja koko tapahtuman ajalta...
...Sääntöjen epäkohtien osoittaminen pelinjohdolle käyttämättä niitä kuitenkaan hyväksi, tapahtuman kehittäminen hyvässä hengessä
Voiko näitä pluspisteitä hankkia jo näin etukäteen, vai tuleeko ne karjun mentävät aukot "huomata" vasta tapahtumassa?
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Sipi
Kreivi
Viestit: 324
Liittynyt: Sunnuntai, 10.05.2009 23:18
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja Sipi » Keskiviikko, 16.03.2011 19:44

kyllä minusta näitä voidaan myöntää ansiokkaasta sääntötekstin korjauksestakin. pioneerihengestä siis. mitä parempa korjauksia lakitekstiin tulee, niin sitä tiukempaa kilpaa annettavista pisteistä käydään(emme ole tässä johdonkulaisia, vaan olemme päässämme päättäneet, ettei näitä korjauspisteitä annettaisi jotan mielivaltaista määrää enempää)

(siis ei niitä turhaan jaeta mielivaltaisin perustein)
Rahat on loppu ja kutittaa
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 16.03.2011 23:12

No aloitetaan nyt vaikka tästä huomiosta: Voin siis "ostaa" itselleni oikeuden käyttää kaikkia löytämiäni porsaanreikiä hyväkseni ottamalla tuon -5 pistettä. Eli mikäli uskon saavani sääntöjenne puutteiden avulla vähintään kymmenen (omat -5 ja kaikille muille annetut +5) pistettä, minun ei kannata käräyttää näitä aukkoja, vaan mieluummin hyödyntää niitä.
Mielestäni tämä on jo porsaanreikä itsessään :D
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terba » Keskiviikko, 16.03.2011 23:24

Pelinjohto varaa extraperseilylle n+1 verran extramiinuspisteitä. Jos lähtökohtaisesti mielessä ei ole muuta kuin muiden ilon pilaaminen, ei kannata tulla paikalle ollenkaan.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Torstai, 17.03.2011 01:30

Erinomaista, näin toivoinkin. :D

Tällä hetkellä pisteytysjärjästelmä ei oikein kannusta yhteistyöhön. Esimerkiksi kavereiden ottamien vankien tappaminen on kannattavaa, jo kolmen tai neljän vangin tappamisesta saa riittävästi pisteitä, että se -5p saadaan kompensoitua. Myös kilpailu frägeistä voi johtaa friendly fireen. Jos joku keihäsmies näyttää keräävän paljon tappoja, niin suojamiehen kannattaa joko tapattaa hänet livistämällä, tai hoitaa homma itsenäisesti. Myös vankien varastaminen tappamalla alkuperäinen vanginvartija voi olla tehokasta. Jos nauhat respaavat skenaarioiden välillä, voi olla järkevää käyttää ne kaikki, "mä lyön sua ja parannan sit sut, ja sä teet sit saman mulle" periaattella. Omien tappaminen voi tulla myös kyseeseen, mikäli he jäävät vangiksi: Pete ja Pate ovat samalla puolella ja Pelle eri puolella, Pelle ottaa Paten (aseistautunut jousella) vangiksi ja yrittää saaliinsa kanssa karkuun (saamassa 3+2=5p). Pete ampuu Paten, jolloin Pelle ei saa yhtään pistettä. Sekä Pete, että Pate siis jäävät voitolle.

Kunhan mieleen tulee lisää, niin kirjoittelen uusia viestejä.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terba » Torstai, 17.03.2011 08:10

Ihan hyviä huomioita. Tulemme sääntöpäivityksessä lisämään sääntöihin kiellon friendly firestä, vankien kaappaamisesta yms. Kyllähän tuo omien auttaminen kannattaa, sillä skenaarion voitosta saa kuitenkin aina 5 pistettä.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terba » Torstai, 17.03.2011 08:31

Piti vielä lisätä, että kovin paljon pelkkään omaan pussiin pelaamisella ja erityisesti pisteet mielessä oman puolen toimintaa vaikeuttamalla saattaa pahimmillaan menettää 20 pistettä yhdessä minikampanjassa, jos vastapuoli tällaisen toiminnan johdosta voittaa kaikki skenaariot. Pistemääräisesti tämä tarkoittaa siis 10 tavallisen tai 5 panssaroidun vastustajan surmaamisesta saatavaa pistemäärää.

Jos ja kun kiellämme esim. omien tappamisen tai vankien tappamisen, astu extraperseily-clausaali voimaan niissä tapauksissa. Mietimme asiaa vielä järjestäjäporukalla, mutta koska tässä ollaan järjestämässä yksilötapahtumaa, ei diskauskaan ole poissuljettu vaihtoehto keinovalikoimasta jos tuntuu että pelinjohdolliset miinuspisteet eivät kyseisen sankarin kohdalla riitä.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Sipi
Kreivi
Viestit: 324
Liittynyt: Sunnuntai, 10.05.2009 23:18
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja Sipi » Torstai, 17.03.2011 14:36

Avistin, että iivarilla olikoukku mielessä, mutta saimpa hövelillä(ja takeettomalla) lupauksella keskustelua aikaan.

oman puolen voitosta saa tosiaan pisteitä niin paljon, että tapahtuman voittaja tod. näk. löytyy useampia seknaarioita voittaneelta puolelta(näkemyksiä siitä, mitä tää tarkoittaa roskaväen kohdalla?). oman joukkueen sisällä saa ja pitää käydä jaloa kilpaa voitosta. Toisen suorituksen sabotointi ei ole halutun laista toimintaa, mutta sen estämiseen voisi olla jokin elegantimpikin tapa kuin rpämääräinen kielto"niin ei saa tehdä". Mitä kaikkea siis ei saa tehdä?
jos joku perseilee oikein urakalla, niin että hänestä on joukkueelleen enemmän haittaa kuin hyötyä pitää siihenkin puuttua(juoksee joka skenussa saman vastustajan tapettavaksi tms.)
Rahat on loppu ja kutittaa
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Torstai, 17.03.2011 15:24

Skenaarion voittaja on usein selvillä jo ennen torven soittoa, ja monet näistä taktiikoista toimivat, kun niitä käytetään juuri näissä tilanteissa. Vaikka ei itse löisi kuolettavaa iskua, on omia varsin helppo tapattaa avaamalla vastustajalle paikkoja. Vaikka vastustaja saisikin voitosta pisteitä, voi oma kokonais-sijoitus parantua kiistämällä joltakin tietyltä aistelijalta pisteitä. Esimerkiksi Pekalla on 100 pistettä, Matilla 70 pistettä ja Pelle, Pate ja Pete ovat kaikki 45 pisteessä. Kilpailu siis käydään lähinnä Matin ja Pekan välillä, jotka ovat tällä kertaa samalla puolella, järjästämällä Pekan hengiltä jokaisen skenaarion alussa Matti varmistaa, ettei Pekan kaula häneen voi kasvaa mutta säilyttää edelleen mahdollisuuden sen umpeen kuromiseen.
Tilanne on mielestäni realistinen, sillä eniten tappoja keräävät aseet ovat riippuvaisia suojamiehistä, eivätkä yksistään pysy kauaakaan hengissä. Pike on duelissa vähän heikko valinta, kun taas linjassa sillä saa joskus jopa kymmeniä tappoja (SoHussa).
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Torstai, 17.03.2011 15:49

Kuin suoraan jostain reality-sarjasta. Mielenkiintoinen ihmiskoe sinänsä tämä, varsinkin jos kaikilla olisi samanlainen paatuneen pelurin asenne,
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 17.03.2011 15:53

Minusta bofferoinnin yksi hienoimmista aspekteista on yhdessä tekeminen. Siksi yksilösuorittamiseen näinkin vahvasti kannustava pisteytys on minusta aika erikoinen valinta järjestäjiltä. Ehkä se tällaisessa pienemmässä tapahtumassa voi (jotenkin) toimiakin järkevästi (vaikka epäkohtia riittää kuten Pahistonttukin on tuonut esille). Jo lähtökohtaisesti on hyvin haastavaa lähteä tekemään pisteytysjärjestelmää, joka tasapainoisesti kykenisi palkitsemaan niin yksilö kuin ryhmätyösktelystäkin, jos tavoitteena on kuitenkin yksilövoitto. Ainakin jos osallistujilla on kilpailunhalua, niin tullaan näkemään (peliteorian nimissä) aika erikoisiakin ratkaisuja kilpailijoilta :D

Toivottavasti tämä suuntaus ei kuitenkaan tule osaksi isompia tapahtumia, vaikka onhan tällaisestakin kokeilusta ihan mukava kuulla saadut kokemukset sitten jälkikäteen. Toisaalta on jännä nähdä myös kannustaako näin erilainen pisteytysjärjestelmä enemmän kisaajia paikalle vaiko vähemmän.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Torstai, 17.03.2011 17:21

Skylark kirjoitti:Kuin suoraan jostain reality-sarjasta. Mielenkiintoinen ihmiskoe sinänsä tämä, varsinkin jos kaikilla olisi samanlainen paatuneen pelurin asenne,
Jos kaikki yrittävät voittaa, niin tämä on tilanne. Jos taas kaikki eivät yritä voittaa, vaan osa yrittää vain boostata oman suosikkinsa voittajaksi (kuten vaaleissakin) pelistä tulee taas aivan erilainen. Esimerkiksi kaverukset Pete, Pate ja Pelle pelaavat "joukkueena" ja sopivat keskenään, että Pelle ottaa kaikki vangit ja tarpeen tullen irtautuu kentän laidan yli, Paten ja Peten viivyttäessä vihollista. Hyvinkin keskitasoiset Pate, Pete ja Pelle eivät todennäköisesti pärjäisi pistekisassa yksinään, mutta yhdistämällä voimansa he saavat yhdelle heistä kerättyä riittävästi pisteitä voittoon. Toisaalta tämäkin taitaa rikkoa sääntöjen perusideaa vastaan.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Torstai, 17.03.2011 17:39

Tapahtuma vaikuttaa luonteeltaan sekä järjestäjiä tuntien sellaiselta että verkkarihousuisten urheiluboffaajien armeijaa paikalle tuskin ilmaantuu. Siitäkin huolimatta että tapahtumassa julistetaan yksilövoittaja. Säännöt voivat olla tai olla olematta, mutta pohjimmiltaan osallistujat tekevät tapahtumansa.
always FIGHTING~~
Avatar
Terba
Herttua
Viestit: 866
Liittynyt: Perjantai, 20.06.2008 07:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Terba » Torstai, 17.03.2011 17:46

Kieltämättä tällä hetkellä houkutus on suuri pyyhkiä koko systeemillä takaluukkua ja muuttaa tapahtuma puhtaasti fiilistelypohjaiseksi elämysboffaustapahtumaksi. Ei muuta voittoa kuin henkilökohtainen hyvä mieli omista ja oman puolen onnistumisesta taistossa.
Kuola Tier 1 Operator | Hydenin vihermädättävä mielikuvitusolento

Profiilikuva: © Jari Kuskelin 2014
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Torstai, 17.03.2011 18:48

Ei ollenkaan hullumpi idea. Jos voittajia kuitenkin halutaan, niin järjästäjähän voisi päättää ne täysin mielivaltaisesti tyyliin: "Paras eläytyjä", "Hienoimmat romut" ja niin edelleen. Äänestyskin on vaihtoehto.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Sipi
Kreivi
Viestit: 324
Liittynyt: Sunnuntai, 10.05.2009 23:18
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja Sipi » Perjantai, 18.03.2011 10:15

Paaskat, sanon mää. tässä millekkään epäilyxelle ole varaa. Niinkuin skylark tuossa totesi, niin kyllähän näillä säännöillä aika kummaa miekkailua saadaan aikaan.
Yksilöturnaus kiinnittää huomiota jokaisen omaan suoritukseen, kun pisteitä ei saa siitä, että hoitaa vain jonkin kapean alan erikoistehtävän hyvin joukkueen parhaaksi.8epäluottamus muihin voi saada jättämään sen keihään leiriin, tuossa pahistontun esittämässä pikekuviossa)
nuijasodassa ei suuria muodostelmataisteluita nähty. säännöt, jotka kannustavat yksilösankarointiin saavat konfliktin luonnetta esille, ainakin paperilla.

jännittee pitäisi synytä siitä, että oman puolen pitäisi menestyä vastustajaa paremmin, mutta itse pitäisi menestyä joukkueen sisällä muita paremmin. tässä tarkoituksessa joukkueen voitosta saatavaa hyötyä voitaisiin kasvatta, jos se nykyisellään tuntuu liian pieneltä.

Pehmomiekkailusta ei kummoisia palkintoja saa, eikä sitä taida kukaan tehdä ammattimaisesti. jos tulee fiilistelemään, niin ei se taida haitata,että joku toinen voittaa omilla mittareillaan. Ongelma on, jos pisteytys kannustaa epäkohteliaaseen, ärsyttävään suuhunpaskomiseen... minua itseäni vähän kiinostaisi, että kuinka monenneksi paras poffaaja olen jossain tapahtumassa- ja tässä ei mitata pelkkää miekkailutaitoa.
Rahat on loppu ja kutittaa
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Perjantai, 18.03.2011 11:29

Jotkut meistä suhtautuvat boffaamiseen, kuin mihin tahansa muuhunkin urheilulajiin. Minulle tämä tarkoittaa sitä, että annettujen sääntöjen puitteissa yritetään pelata mahdollisimman tehokkaasti ja voittaa. Näytösotteluissa ja treeneissä voi mennä vähän kevyemmällä asenteella, mutta näissä oikeissa kisoissa (pisteet jne.) vedetään parhailla mahdollisilla kamoilla satanen lasissa. Tähän toimintamalliin kuuluu myös mm. sääntöjen analysointi etukäteen, tehokkaimpien toimintatapojen ja varusteiden määrittämiseksi sekä jatkuva varustetekninen kehitys.
Jos säännöt ovat riittävän selkeät, tämä ei ole mitenkään epäreilua. Useimmissa urheilulajeissa tämä on jopa arkipäivää, tuskin kukaan lätkässäkään pelaa turnauksessa yhtään huonommin tai huonommilla varusteilla kuin on pakko. Kuitenkin mikäli sääntöjärjästelmä on rikki, tästä tulee ongelma, sillä sen heikkouksia hyödyntämällä voi saada "ansiotonta etua" minkä muut pelaajat kokevat epämiellyttävänä.
Vinkkinä kaikille omaa pistejärjästelmää kehittäville: etsikää niitä porsaanreikiä, ja miettikää mikä on järjästelmänne suosima taistelutapa. Saatatte yllättyä! Virheitä ei myöskään kannata jättä korjaamatta periaatteella "ei niitä kukaan kuitenkaan huomaa", joku nimittäin hoksaa ne aivan varmasti.
minua itseäni vähän kiinostaisi, että kuinka monenneksi paras poffaaja olen jossain tapahtumassa- ja tässä ei mitata pelkkää miekkailutaitoa.
Asia kiinnostaa myös itseäni, ja laskeskelin, että alkuperäisillä säännöillä yhdellä kunnon killingspreellä vankien keskellä saisin todennäköisesti riittävästi pisteitä päästäkseni selvään johtoon. Samalla olisin myös lunastanut oikeuden käyttää kaikkia muitakin porsaanreikiä, se -5p tulisi joka tapauksessa. Suunnitelmassa oli oikeastaan vain kolme ongelmaa, joiden takia edes vaivauduin kirjoittamaan tähän ketjuun yhtään mitään: 1. Toisin kuin urheilussa yleensä, järjästäjä olisi voinut mielivaltaisesti muuttaa sääntöjä ja kiistää pisteitäni. 2. Muut osallistujat olisivat todennäköisesti tulleet pahalle tuulelle, koska eivät itse tajunneet hyödyntää näitä aukkoja. Toisin kuin urheilussa yleensä, syytöksiä ei esitettäisi sääntöjä laatinutta organisaatiota vastaan vaan sitä yksittäistä osallistujaa kohtaan "joka ei leikkinyt kiltisti". Nämä syytökset eivät jäisi tapahtumaan (kuka muistaa vuoden -06 voittajasta käydyn keskustelun?). 3. Se helkkarin heinäsirkka oli sitä mieltä, että en saa toimia niin. :wink:
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Lauantai, 19.03.2011 14:15

Seuraavia asioita voisi pisteyttää: peruspisteet:
* vihollisen surmaaminen [+x1..+x2 riippuuko varustetasosta?]
* kuoleminen (-x pistettä; entä vahingoittuminen, joka oli tunnetusti myös potentiaalisesti kuolettavaa?)
* vihollisen vangitseminen
* vangiksi jääminen
* vangitun liittolaisen vapauttaminen (tappamalla/vangitsemalla vihollinen, jolla liittolaisvanki on)

Vangiksi jääminen pitäisi olla kannatavampaa kuin kuoleminen, eli jos taistelua ei voi voittaa, kannattaa antautua. Kuitenkin vastustaja saa siitä mahdollisesti enemmän pisteitä! (jotta se ei vain lahtaisi antautujia), joten pisteitä pitää hieroa kunnolla.
Vangitun on pysyttävä vangitsijan lähellä ja vangittu ei voi yrittää vapautua, paitsi jos vangitsija vangitaan tai tapetaan. (ja varmaan vain vankeus skenaarion lopussa on merkitsevä! --> antautunut voisikin vapautua jos vangitsija tapetaan eikä näin ollen menettäisikään pisteitä!, joten sikäli antautumispisteet voisi olla jopa yhtäsuuret kuin kuolopisteet mutta sisältäisivät tämän vapautumismahdollisuudet jos liittolainen tekee sankaritekoja...)

Sitten osasto "likainen peli":
* surmattu oma vanki
* surmattu liittolaisen vanki
* surmattu liittolainen(!) (pitäisi olla mahdollista mutta PAHUUTTA)
* surmattu vangittu liittolainen

Muu toiminta:
* koska keihäs on ryhmä-ase ja ryhmän muut aseen tukiaseita (riippuu tietyisti miten taistelee mutta näin esimerkkinä), voisi ajatella että apupoikana ei ole palkitsevaa toimia, jos keihäskapteeni ei joutuisi tappopisteitä jakamaan partionsa kesken. Eli joku tämmöinen voisi olla hyvä systeemi. --> määritetäänkö partiot ja sidonnaisuudet etukäteen?
* mainitut parantaminen, haavoittuneen saattaminen ulos alueelta jne.

Koko skenaarion tavoitteet:
* oman puolen voitto. (pitää saada pisteitä jotta ei vain pelata omaan pussiin)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Lauantai, 19.03.2011 14:26

Skylark kirjoitti: * koska keihäs on ryhmä-ase ja ryhmän muut aseen tukiaseita (riippuu tietyisti miten taistelee mutta näin esimerkkinä), voisi ajatella että apupoikana ei ole palkitsevaa toimia, jos keihäskapteeni ei joutuisi tappopisteitä jakamaan partionsa kesken. Eli joku tämmöinen voisi olla hyvä systeemi. --> määritetäänkö partiot ja sidonnaisuudet etukäteen?
Jolloin meillä on taas ryhmäkisa. Koska boffaus on joukkuelaji, on ryhmien muodostaminen varsin luonnollista, tässä tapauksessa sitä ei vain oikein voi tehdä. Ellei sitten sallita ryhmiä, joiden kaikki kerätyt pisteet jaetaan tasan sen jäsenille, jolloin kaikki ryhmän jäsenet asetetaan ryhmän keskiarvon osoittamalle sijalle.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Lauantai, 19.03.2011 14:54

Pahistonttu kirjoitti:
Skylark kirjoitti: * koska keihäs on ryhmä-ase ja ryhmän muut aseen tukiaseita (riippuu tietyisti miten taistelee mutta näin esimerkkinä), voisi ajatella että apupoikana ei ole palkitsevaa toimia, jos keihäskapteeni ei joutuisi tappopisteitä jakamaan partionsa kesken. Eli joku tämmöinen voisi olla hyvä systeemi. --> määritetäänkö partiot ja sidonnaisuudet etukäteen?
Jolloin meillä on taas ryhmäkisa. Koska boffaus on joukkuelaji, on ryhmien muodostaminen varsin luonnollista, tässä tapauksessa sitä ei vain oikein voi tehdä. Ellei sitten sallita ryhmiä, joiden kaikki kerätyt pisteet jaetaan tasan sen jäsenille, jolloin kaikki ryhmän jäsenet asetetaan ryhmän keskiarvon osoittamalle sijalle.
En kyllä ihan ymmärrä miksi tässä asiassa pitäisi mennä välttämättä äärilaidasta toiseen? Osaatko selventää tarkemmin tätä mahdollista epäkohtaa. Kyllähän yksilöidenkin kannattaa toisinaan toimia yhdessä. (tosin skenaariovoitto sinänsä on jo yksi sellaisista porkkanoista), mutta voiko suojamies koskaan saavuttaa kirkkaimpia pokaaleja elämässään?
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Lauantai, 19.03.2011 16:04

Viittasin tuohon etukäteen määritellyt partiot ja sidonnaisuudet -ajatukseen.

Lähtökohtaisestihan kisa sijoituksista käydään osapuolen sisällä, osapuolelle myönnettävä pistepotti kun ei muuta voittavalla osapuolella olevien taistelijoiden keskinäisiä piste-eroja, eikä hävinneellä osapuolella olleiden välisiä piste-eroja. Ellei joukkueita muutella radikaalisti jokaisen matsin välillä, ei skenaarion voittopisteillä ole juurikaan merkitystä siellä top viidessä.
Tämä taas tarkoittaa sitä, että taistelijan kannattaa pyrkiä olemaan oman osapuolensa pistekuningas niin voitossa, kuin tappiossakin. Skenaarion voittaminen on kannattavaa, mutta ei kaikissa tilanteissa kuitenkaan oman sijoituksen kannalta tärkeintä. Piste-eroja saadaan aikaan lähtökohtaisesti kahdella tavalla: Parantamalla omaa suoritusta ja/tai huonontamalla muiden suorituksia. Voit mainostaa itseäsi tai levitellä juoruja kilpailijoistasi. Esimerkiksi vankien lahtausideassa sekä kerätään itselle pisteitä, että vähennetään muiden pisteitä.
Yleensä pistejohdossa olevat henkilöt tai joukkueet ovat samalla puolella (paljon voittoja=paljon tappoja ja vankeja=paljon pisteitä). Tämä johtaa tilanteeseen, jossa joukkueen sisäiset piste-erot muuttuvat voittoa tärkeämmiksi, ja muroihin kusemisesta tulee oikeasti tärkeä taktiikka. Jos jossain skenaariossa pistekakkosen tai -kolmosen on mahdollista saada eroa ykköseen kavennettua, jopa skenaarion häviäminen voi olla siitä pieni hinta.
Omat ovat siis voittoa ajateltaessa suurempia kilpailijoita, kuin vastustajat, ja parhaiten tämän sisäistävät pyrkivät Pyrrhoksen voittoihin, jossa omia sabotoidaan juuri sen verran, että vielä voitetaan skenaario, mutta jäädään itse ainoina henkiin keräämään kentälle jääneet haavoittuneet. Tähän sabotaasiin löytyy aina säännöistä huolimatta välineet.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Lauantai, 19.03.2011 17:37

Toinen tapa palkita yhteistyö (eli siis verrattuna siihen viralliseen partiojakoon) on tietysti partion sisäinen suullinen sopimus kaapattujen vihollisien jaosta. Mikäli nyt sitten sopimuksiin voi luottaa - voisin kuvitella, että juuri vangeista voisi käydä veristä kamppailua, tyyliin winner takes it all. Ja taas jos on 12 munaa kennossa yksittäisellä jampalla, hän mielummin lahtaa vangit kuin antaa ne kanssaveljilleen. Suo, miekka ja Jussi.
Tällaista siitä voi rankimmillaan tulla, riippuen asetetuista pistekertoimista ja siitä mitä muita sääntöjä tulisi mukaan...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Sipi
Kreivi
Viestit: 324
Liittynyt: Sunnuntai, 10.05.2009 23:18
Paikkakunta: iisalami

Viesti Kirjoittaja Sipi » Lauantai, 19.03.2011 18:48

Tuossa skylarkin esittämässä pistelistassa on parikin aika selvän tuntuista asiaa, joita emme itse tulleet ajatelleeksi:
*Miinusta omasta kuolemasta. Tottakai! Pääsee vähän kattomaan, milloin pitää antautua ja milloin tapella.
*Miinuspisteitä skenaariokohtaisesti. kuten Pahistonttu ositti, on viisi miinuspistettä tapahtumasta niin vättö rangaistus, ettei sitä tarvitse juuri pelätä.Jos miinuspisteitä jaetaan huonosta käytöksestä selvien kriteerien mukaan joka skenussa, vähenee ainakin hyöty huonosta käytöksestä(jos ei ite häiriköinti).

Ja siinäkin oon samaa mieltä, että pisteitä ei jaettaisi porukoille, vaan porukka voisi keskenään päättää vaikka vankien jaosta parantaakseen yhteistyötään.
Oikein hyvää keskustelua piseytyksestä tässä.
Rahat on loppu ja kutittaa
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Sunnuntai, 20.03.2011 01:08

Sipi kirjoitti: Ja siinäkin oon samaa mieltä, että pisteitä ei jaettaisi porukoille, vaan porukka voisi keskenään päättää vaikka vankien jaosta parantaakseen yhteistyötään.
Oikein hyvää keskustelua piseytyksestä tässä.
Huono puoli pisteiden vapaassa jaossa on, että joku moraaliton skirmuryhmä jakaisi pisteet keskenään niin, että saisivat oman miehensä kärkeen. Ratkaisevaa on, saako Muerte yhteensä riittävästi pisteitä, että on varaa nostaa se kolmaskin mies jakkaralle, vai pitääkö tyytyä kahteen. :wink:
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Verierä 2011”