Osumasäännöistä

Palautetta ryhmille ja järjestäjille. Jälkipelit, tulokset ja valokuvat.

Valvoja: Ylläpito

Vastaa Viestiin
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Torstai, 29.07.2010 09:09

Okei, nyt kun on selvitetty mitä (hei, sain ääkköset ja öökkoset takasi, God Bless Suomi Finland) ihmiset tarkoittaa "lasermiekkailulla", ymmärän itse ainakin vähän paremmin mitä ajetaan takaa. Kyllähän meilläkin on ollut reeneissä, että vaikka se kurottava pisto vain koskettaa nenänpäätä, se lasketaan, kunhan siinä iskussa olis edes vähän yrittämisen makua takana. Mutta jos kaverilla on miekka kädessä ja mä vähän hipaisen sen terää ohikulkiessani, niin se ei todellakaan ole osuma.
Beatings will stop once morale improves.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Torstai, 29.07.2010 18:56

Njoo, jonkinlainen kommunikaatiokatkos on siis ollut. Mikäli "lasermiekkailu" käsitetään terminä kantin mainitsemalla tavalla, niin silloin ei mitään ongelmaa. Samalla lailla mekin vedetään. Ollaan siis jahkattu samasta asiasta eri termein :)
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
kullervo
Kersantti
Viestit: 58
Liittynyt: Lauantai, 16.05.2009 00:00
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kullervo » Torstai, 05.08.2010 22:14

Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Sunnuntai, 08.08.2010 02:14

Tuon yhden äänen lisää keskusteluun:

Minä lasermiekkailen, termin positiivisemmassa merkityksessä. Näen boffauksen urheilulajina, jossa tavoite on koskettaa toista aseen tietyllä osalla, en feikki-keskiaikaisena taisteluna jossa pitäisi kuvitella käteen oikea teräsmiekka jolla tähdätään tosielämän tappoon. Eihän siitä tulisi mitään, jos osuman ottaja alkaa arvioimaan, että tuliko isku nyt tarpeeksi suurella voimalla, osuman pitäisi olla osuma. Muuten kaikki pelaisivat eri säännöillä. Omaa arviointia pitäisi olla mahdollisimman vähän, nykyäänkin on ihan tarpeeksi kun pitää tietää osuiko kylkeen keihään lape vai terä jne.
Avatar
Rackham
Kreivi
Viestit: 424
Liittynyt: Maanantai, 30.04.2007 03:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Rackham » Torstai, 12.08.2010 20:51

Par kirjoitti:Tuon yhden äänen lisää keskusteluun:

Minä lasermiekkailen, termin positiivisemmassa merkityksessä. Näen boffauksen urheilulajina, jossa tavoite on koskettaa toista aseen tietyllä osalla, en feikki-keskiaikaisena taisteluna jossa pitäisi kuvitella käteen oikea teräsmiekka jolla tähdätään tosielämän tappoon. Eihän siitä tulisi mitään, jos osuman ottaja alkaa arvioimaan, että tuliko isku nyt tarpeeksi suurella voimalla, osuman pitäisi olla osuma. Muuten kaikki pelaisivat eri säännöillä. Omaa arviointia pitäisi olla mahdollisimman vähän, nykyäänkin on ihan tarpeeksi kun pitää tietää osuiko kylkeen keihään lape vai terä jne.
Jep, iteki vihaan tommosta ritarileikkimistä jossa niinku feikkimiekkaillaan eikä boffata.
Moskau, moskau.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Sunnuntai, 15.08.2010 18:47

Se on kyllä selvää että tämä on ihan oma asiansa ja oikeaa realistisuutta hakevat joutuvat kehittämään jotain muuta kuin sotahuutamisen ja bofferoinnin.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Maanantai, 16.08.2010 18:47

En minä nyt usko että kukaan vakavissaan yrittää tästä tehdä mitään historian elävöittämistä tai larppausta, mutta onhan asia niin, että jos jokainen pistäisi hynttyyt niskaansa ja katsois peiliin, niin et sä kyllä miltään jääkiekkoilijalta tai pesäpalloilijalta näytä. Ei golfissa tai jalkapallossa ole mitään viitekehystä ("Vuoden 2011 MM-jalkapallon viitekehys on vuoden 1975 MM-kisat. Joukkueiden pitää pukeutua ja toimia ajan mukaisesti, ja pelaajien kasvattaa pitkä letti/afro ja viikset.") eikä pelivälineitä rajoiteta historiaan vedoten ("Ei 1800-luvulla ollut tollaisia mailoja, dorka!")

Vaikka bofferoinnin mieltäminen urheiluksi kuullosta vähintäänkin irvokkaalta, sanottakoon että ei urheilussakaan riitä se, että pistetään se pallo/kiekko sinne maaliin. Kyllä sillekin on tietyt rajoitukset miten sen saa tehdä.

Jos osumaksi riittää se, että koskettaa aseen terää, niin tästä tulee vain kivoja tilanteita: Mortti Mortensen seisoo rivissä kilven kanssa. Oho, vastustaja tökkäisi keihäällä olkavarteen. Mortti nostaa kätensä, ilmoittaakseen vastustajalle, että se oli vain käsiosuma. Mutta voih, mortin käsi hipaisee vieressä seisovan tiimikaverin miekkaa ja toisen käsiosuman saattelemana painuu manan majoille. Tai kovassa työnnössä Martti Martan poika joutuu eturiviin ja painautuu vasten vihollislinjaa. Martilla on miekka kädessä, joka jää hänen ja vastustajan väliin. Kumpikin ottaa osuman painautuessaan miekan teriä vasten.

Se, että osumassa pitää olla liikettä takana, ei ole ollenkaan paska sääntö, eikä halvenna "lajia". Kyllä mulle hipsut menee, jos niissä on edes yrittämisen makua, mutta jos joku yrittää väittää, että otin osumaa kun kulkiessani ohi pyyhkäisin hänen kädessä roikkuvaa miekkaansa jalallani, niin terveisiä vain sinnekin päin.

Jos aletaan urheilee, niin sittenhän me voidaan unohtaa nämä typerät aikajanat ja "historialliset" aseet, ja tehdään vaikka sellainen vipuvarrellinen, neliteräinen peitsi, jonka varsikin on terillä varustettu, ja tietenkin butt spike kaupan päälle. Ihan sama millä osalla kosketat, osuma se on joka tapauksessa. Sitten vain kalastelemaan rivin keskelle sillä. Siitähän otat kiinni.


Kyllä on tästäkin saatu vaikea asia. Liekkö sitten ihmisillä vain niin paljon hampaan välissä, mutta ei ole kyllä tässä vuosien varrella tullut vastaan pahemmin ongelmia osumien ottamisesta tai jakamisesta, ja 99.99% niistäkin ovat selvinneet puhumalla. Luuletteko, että se osumia ottamaton kaveri ottaa niitä yhtään sen enempää jos säännöt muutetaan? Suomen boffoskene on loppujen lopuksi aika pieni ja kaikki tuntee toisensa jotakin kautta, ja ne "ongelmatapaukset" kyllä on kaikille tuttuja, tai vähintään tulevat tutuiksi vuosien saatossa.

Jos joku ei tahdo ottaa osumaa, niin perhana, lyö sitä lisää. Sotkekaa suohon, jos ei muutet ala. Ei voi olla ego niin pieni, että henki murtuu totaalisesti ja sitten naputetaan vaatimuksia sääntöuudistuksista ja eduskunnan välikysymystä, ehkä jopa Karpollekin olisi asiaa. Elämä vain on sellaista, että aina ne säännöt ei riitä. Tulee vain enemmän sanomista.

"Nimeämätön, tuntematon taistelija X sai kosketuksen miekastani, mutta ei ottanut osumaa. Pitäisiköhän nyt vähän fiilata näitä sääntöjä, että saatais tällaisetkin tilanteet kitkettyä pois."

Kyllä sitä on itseäkin kyrsinyt monesti vaikka mikä, ja montaa tiimikaveriakin, mutta ei niitä ole muisteltu kuin korkeintaan lasin ääressä, että "Muistattekos..." tai "Silloin kerrankin se yks..."
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 16.08.2010 19:26

Ihan asiallista tekstiä. Kyllähän asia on oikeasti niin, että ongelmia Sotahuudossa ja boffoskenessä ylipäätään on paljon vähemmän kuin kovaäänisimmät täällä foorumeilla huutelee. (Ainakin mun mielestä) tosiasiahan on se, että ongelmatapaukset ovat todella marginaalissa, mutta foorumeilla tuppaavat pienetkin viilausehdotukset vaan saavan aika hulppeita mittasuhteita. En tiedä onko se sinänsä niin pahasta; on melko rajattomaan pisteeseen saakka hyvä, että asioista keskustellaan ja yritetään kehittää entisestään, mutta vähän itse kultakin suun vaahdotessa unohtuu välillä huomauttaa hiljaa mielessään, kuinka pieneen asiaan sitä yrittääkään saada muutosta aikaiseksi...
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Maanantai, 16.08.2010 20:28

Naulan kantaan.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Keskiviikko, 18.08.2010 16:13

MrBigMr kirjoitti:En minä nyt usko että kukaan vakavissaan yrittää tästä tehdä mitään historian elävöittämistä tai larppausta, mutta onhan asia niin, että jos jokainen pistäisi hynttyyt niskaansa ja katsois peiliin, niin et sä kyllä miltään jääkiekkoilijalta tai pesäpalloilijalta näytä. Ei golfissa tai jalkapallossa ole mitään viitekehystä ("Vuoden 2011 MM-jalkapallon viitekehys on vuoden 1975 MM-kisat. Joukkueiden pitää pukeutua ja toimia ajan mukaisesti, ja pelaajien kasvattaa pitkä letti/afro ja viikset.") eikä pelivälineitä rajoiteta historiaan vedoten ("Ei 1800-luvulla ollut tollaisia mailoja, dorka!")

Vaikka bofferoinnin mieltäminen urheiluksi kuullosta vähintäänkin irvokkaalta, sanottakoon että ei urheilussakaan riitä se, että pistetään se pallo/kiekko sinne maaliin. Kyllä sillekin on tietyt rajoitukset miten sen saa tehdä.
Eihän jääkiekkoilijakaan pesäpalloilijalta näytä, kaikilla on omat pukukoodinsa. Kun boffaus on käsittääkseni larppauksesta kehittynyt, niin puvut käyvät järkeen, mitä niitä muuttamaankaan. Minulle puvut merkitsevät vain helppoa tunnistamista. Viitekehyksistä taas en ole piitannut. Ihan kympillä miellän urheiluksi! Herrasmiesurheiluksi.
Jos osumaksi riittää se, että koskettaa aseen terää, niin tästä tulee vain kivoja tilanteita: Mortti Mortensen seisoo rivissä kilven kanssa. Oho, vastustaja tökkäisi keihäällä olkavarteen. Mortti nostaa kätensä, ilmoittaakseen vastustajalle, että se oli vain käsiosuma. Mutta voih, mortin käsi hipaisee vieressä seisovan tiimikaverin miekkaa ja toisen käsiosuman saattelemana painuu manan majoille. Tai kovassa työnnössä Martti Martan poika joutuu eturiviin ja painautuu vasten vihollislinjaa. Martilla on miekka kädessä, joka jää hänen ja vastustajan väliin. Kumpikin ottaa osuman painautuessaan miekan teriä vasten.

Se, että osumassa pitää olla liikettä takana, ei ole ollenkaan paska sääntö, eikä halvenna "lajia". Kyllä mulle hipsut menee, jos niissä on edes yrittämisen makua, mutta jos joku yrittää väittää, että otin osumaa kun kulkiessani ohi pyyhkäisin hänen kädessä roikkuvaa miekkaansa jalallani, niin terveisiä vain sinnekin päin.
Osuma toki otetaan vain vastustajan terästä. Minulle tulee vain pari esimerkkiä mieleen: lyönti onkin vain kurotus, ehkä jopa pieni ranneläpsäys. Ei voi sanoa, että olisi suurta liikettä takana, mutta on liike. Jos ase päätyy iholle, niin pakkohan siinä on olla ollut jokin liike takana, liikkumista on ainakin tapahtunut. Tai sitten juoksee itse jonkun miekkaan, kaihan se nyt osumaksi pitää ottaa, muuten voisi torjua iskut vain menemällä tarpeeksi lähelle ettei ole tilaa lyödä. Eihän kädelläkään saa ottaa kiinni, tai kainaloon kaapata miekkaa, oli tilanne mikä vaan. Sanoisin, että jos joku asettaa miekkansa eteesi tarkoituksella ja sinä siihen juokset, niin sen pitäisi olla osuma. Ehkä jokin lepsu vahinko on sitten asia erikseen, onhan sitä äärimmäisiä tilanteita missä iskun voi jättää huomiotta. Tai sitten termi "heikko lyönti". Mutta lyönniksi myönnetään, niin miten se heikkous asiaan liittyy?
Jos aletaan urheilee, niin sittenhän me voidaan unohtaa nämä typerät aikajanat ja "historialliset" aseet, ja tehdään vaikka sellainen vipuvarrellinen, neliteräinen peitsi, jonka varsikin on terillä varustettu, ja tietenkin butt spike kaupan päälle. Ihan sama millä osalla kosketat, osuma se on joka tapauksessa. Sitten vain kalastelemaan rivin keskelle sillä. Siitähän otat kiinni.
Onhan kaikilla lajeilla sääntönsä mitä pelivälineet voivat olla ja mitä eivät saa olla.
Kyllä on tästäkin saatu vaikea asia. Liekkö sitten ihmisillä vain niin paljon hampaan välissä, mutta ei ole kyllä tässä vuosien varrella tullut vastaan pahemmin ongelmia osumien ottamisesta tai jakamisesta, ja 99.99% niistäkin ovat selvinneet puhumalla. Luuletteko, että se osumia ottamaton kaveri ottaa niitä yhtään sen enempää jos säännöt muutetaan? Suomen boffoskene on loppujen lopuksi aika pieni ja kaikki tuntee toisensa jotakin kautta, ja ne "ongelmatapaukset" kyllä on kaikille tuttuja, tai vähintään tulevat tutuiksi vuosien saatossa.

Jos joku ei tahdo ottaa osumaa, niin perhana, lyö sitä lisää. Sotkekaa suohon, jos ei muutet ala. Ei voi olla ego niin pieni, että henki murtuu totaalisesti ja sitten naputetaan vaatimuksia sääntöuudistuksista ja eduskunnan välikysymystä, ehkä jopa Karpollekin olisi asiaa. Elämä vain on sellaista, että aina ne säännöt ei riitä. Tulee vain enemmän sanomista.

"Nimeämätön, tuntematon taistelija X sai kosketuksen miekastani, mutta ei ottanut osumaa. Pitäisiköhän nyt vähän fiilata näitä sääntöjä, että saatais tällaisetkin tilanteet kitkettyä pois."

Kyllä sitä on itseäkin kyrsinyt monesti vaikka mikä, ja montaa tiimikaveriakin, mutta ei niitä ole muisteltu kuin korkeintaan lasin ääressä, että "Muistattekos..." tai "Silloin kerrankin se yks..."
Itse käytän keihästä sotahuudossa, mutta vierastan ajatusta, että vain sitä omaa lehmää pitäisi parkua. Keihäällä sentään kaikki iskut tulevat lähes pakosti liikkeestä, ellei tosiaan joku juokse sitä päin, mutta ei ole tilannetta tullut missä sitä ei olisi kuolemaksi otettu. Mutta iskuja otan vastaan, enkä tahtoisi pelata eri säännöillä kuin muut ottamalla niitä herkemmin. Ja iskuista voi aina ottaa vain ne jotka huomaa, eli silti menee jotain ohi. Minun motiivini on ensisijaisesti että säännöt olisivat mahdollisimman järkevät! Vaikka jonkin yhteisen hyvän vuoksi sitten.

Tuntuu, että ehkä luet erilaisella sisäisellä äänellä kuin mitä minä. Ainakin minä ihan kiihkottomasti kirjoittelen, enkä tätä asiaa edes ongelmaksi kutsuisi (haittatekijäksi?), mutta miksei siitä puhuttaisi ja vastakkaisiakin kantoja vaihdettaisi? Osumienkin ottamattomuudesta, enpä ole ikinä siitä vihastunut (taistelun huumassa ehkä vähän itsekseni kiroillut ;)). Sehän on vain osa peliä ettei kaikkea voi huomata, suosittelen muillekin asenteeksi! Ei nyt sillä, etteikö se varmasti olisi jo useiden asenne!
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Keskiviikko, 18.08.2010 16:54

Oikeaa puhetta Par. Puit hyvin pitkälle ajatuksiani sanoiksi. Juuri tolla asenteella on rutossa pyritty aina vetämään.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Kakure
Kreivi
Viestit: 364
Liittynyt: Tiistai, 10.07.2007 13:35
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kakure » Keskiviikko, 18.08.2010 18:32

Par kirjoitti:Osuma toki otetaan vain vastustajan terästä.
Kommentoitko MrBigMr:n tilannetta, vai yleisesti?
"Ei mistään tule mitään, jos ei ole verenmaku suussa"
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Keskiviikko, 18.08.2010 22:21

Kakure kirjoitti:
Par kirjoitti:Osuma toki otetaan vain vastustajan terästä.
Kommentoitko MrBigMr:n tilannetta, vai yleisesti?
Erikseen ne tilanteet, missä puolesta erehdytään ja tulee megaisku suoraan naamaan. Sehän on peli-ilonkin kannalta selkein ratkaisu, ettei mitään oman puolen hipaisuja aleta laskemaan, kuka sellaisesta tykkäisi. Mutta onhan noita omia tullut vuosien saatossa tapettua...

Vaikka en minä toisaalta tiedä, että miksi niitä superselkeitäkään pitää laskea? Kuka siitä pahastuisi, jos sitä ei laskisi? Tappaja itsekin vain harmistuu tilanteesta! Olisiko muutoksen paikka?
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 18.08.2010 23:00

Jos mokaa, siitä rangotaan. Oma maali lasketaan pallopeleissäkin.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Einherjer
Kersantti
Viestit: 53
Liittynyt: Tiistai, 10.07.2007 16:31
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Einherjer » Keskiviikko, 18.08.2010 23:53

Mielestäni tuo että liikkeestä tulevat iskut lasketaan on oikein hyvä sääntö, ihan ihmeellistä vääntöä niinkin yksinkertaisesta asiasta täällä. Me ollaan kaikki järjellisiä olentoja ja luulisi ihan oikeasti ihmisten pystyvän hahmottamaan sen että mikä on kunnon isku tai mikä ei. Tuo esimerkki miekkaan juoksemisesta on käytännössä mielestäni sama sillä erotuksella että siinä itse aiheutetaan se liike vastustajan sijaan. Tälli tapahtuu boffon kanssa samalla tapaa, päinvastoin kuin niissä satunnaisissa "oho, osuin jonkun aseeseen" -tilanteissa joita ei mielestäni tarvitse laskea, katsokaan esimerkit MrBigMr:n viestistä tilanteisiin.

Aseen osuessa sinuun mieti, että olisiko tuo osuma todellisuudessa oikeasta aseesta tehnyt kipeää vai ei. Sitähän meidän olisi tarkoitus simoloida, eikä mitään jeditaisteluja. Olen sillä yksinkertaisella säännöllä pärjännyt jalon lajimme parissa jotain kuudesta seitsemään vuoteen ilman ongelmia tähän päivään saakka.
Avatar
E.Hirvelä
Herttua
Viestit: 985
Liittynyt: Maanantai, 02.10.2006 20:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja E.Hirvelä » Torstai, 19.08.2010 00:26

Minä en itse ole ikinä ottanut osumaa oikeasta miekasta. Joten minun on hankala boffoilla tapellessa sanoa, että olisiko se tehnyt vahinkoa.
Quadruple silver clubin jäsen.
Avatar
MrBigMr
Sotalordi
Viestit: 1085
Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 11:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja MrBigMr » Torstai, 19.08.2010 01:15

Par, ei minun viestini ollut missään nimessä suunnattu yksinomaan sinua vastaan. Se oli vain yleinen kommentti monista asioista, joita on tullut vastaan.
Par kirjoitti:Osuma toki otetaan vain vastustajan terästä.
Tähän mennessä tuo näyttää olleen vain "osuma aseesta", ilman mitään selvitystä oman tai vastustajan kanssa. Muutaman kerran on tullut tilanteita, jossa on joutunut oman puolen lahtaamaksi, ja kyllä ne osumat on tullut otettua ihan reilusti.

Ensimmäinen kuolemani Sotahuudossa ikinä oli, kun omalla puolella oleva jousimies loikkasi puskasta suoraan eteen ja täräytti nuolella masuun.
Onhan kaikilla lajeilla sääntönsä mitä pelivälineet voivat olla ja mitä eivät saa olla.
Mutta ei niitä rajoiteta minkään historiallisten faktojen mukaan. Juuri tästähän syystä ei saa tulla vaikka Kiinalaisilla tai Intialaisilla aseilla ja panssareilla kentälle, vaikka olisivat samalta aikakaudelta, kun "Ei niitä ollut Itä-Euroopassa vuonna anttilan alennusmyynti." Yms.

Voidaanhan me asettaa säännöt asemalleille, mutta jos me ei haluta mitään leikkisotimista tai larppausta, niin eikös niiden asesääntöjen pitäisi sitten pohjautua täysin objektiiviseen tarkasteluun, ei niinkään siihen mitä tapahtuman viitekehyksen aikaan oli rintamalla käytössä?

Tämä siis, jos siis unohdetaan se leikkisotiminen ja larppaaminen, ja urheillaan. Itse miellän boffauksen harrastukseksi. Harrastus on hauskaa puuhaa, eikä sitä pidä vetää veren maku suussa suuntaan tai toiseen.
Minun motiivini on ensisijaisesti että säännöt olisivat mahdollisimman järkevät! Vaikka jonkin yhteisen hyvän vuoksi sitten.
Eikös meillä kaikilla?

Eiköhän ne Suuremmat Herran(tm) päätä näistäkin asioista ilman että meillä maan matosilla on siihen hirveästi sanottavaa puolesta taikka vastaan, paitsi kirjoitella tyhmistä päätöksistä (eli kaikista päätöksistä) yleisönosastolle (eli foorumille). Ihan sama mitenkä päättävät, tuskin se mun pelitapaa muuttaa mitenkään dramaattisesti. Mutta jos joku alkaa itkemään, kun hänen pelisääntöjen mukainen, höyhen kevyt hipsuttelunsa ei tuottanut toivottua tulosta panssarimörössä, niin voin vain huokaista ja alkoholisoitua vähän lisää.
Beatings will stop once morale improves.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Torstai, 19.08.2010 07:22

Aseen osuessa sinuun mieti, että olisiko tuo osuma todellisuudessa oikeasta aseesta tehnyt kipeää vai ei. Sitähän meidän olisi tarkoitus simoloida, eikä mitään jeditaisteluja. Olen sillä yksinkertaisella säännöllä pärjännyt jalon lajimme parissa jotain kuudesta seitsemään vuoteen ilman ongelmia tähän päivään saakka.
Paitsi että noin rikot sääntöjä. Kun huitoo poffereilla niin varmaan ei kovinkaan moni iskuistani aiheuttaisi juurikaan oikeaa vahinkoa. Enkä pyri mihinkään muuhun kuin saattamaan pofferini vastustajaan.

Monesti on pitäny erillaisille ihmisille selitellä miksi niin pidän pehmoaseilla hutomisesta. Rakastan lajia hyvinkin pitkälle sen yksinkertaisen periaatteen takia. Kosketa aseella vastustajaa ja estä vastustajan asetta koskemasta sinua.

(toinen on tietysti agression purku ja kovaa lyön sen takia ku nopeat iskut vaan sattuu olemaan kovia..)
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Perjantai, 20.08.2010 00:00

Peltokorpin kanssa samaa mieltä, etenkin tuosta yksinkertaisesta periaatteesta. Kai tässä on vain tämä jako kahteen leiriin: simuloijat ja urheilijat. Kun sanot urheilijat, niin eihän se tarkoita että suu irveessä pitäisi vetää, vaan samaan tapaan kuin jos kaveriporukalla menee niitylle potkimaan palloa. Eli joillain päätetyillä säännöillä yritetään saavuttaa tietty tavoite, eikä sen enempää, kunhan hauskaa on. Ja jos olisi jotain enemmän, niin se olisi sitä että simuloidaan 30-luvun jalkapallotyyliä, sitä tarkoitan enemmällä.

Mutta tuosta kunnon liikkeestä, siinä näen ongelmaksi että se voidaan tulkita eri tavoin. Esimerkki: liu'utat miekkaa alas vastustajan kilpeä, kunnes kilpi loppuu ja miekka paiskautuu jalkaan. Sanotaan, että kilven ja jalan välillä on X määrä senttejä. Kuinka monta senttiä pitää olla, ennen kuin kyseessä on kunnon isku? 30? Vai muuttuuko senttimäärä käytetyn voiman mukaan? Kuinka paljon se muuttuu, voiko tähän laskea kaavan? Voiko sen kaavan laskea taistelun aikana? Boffataanko mittanauha kädessä? Vähän provo tämä viimeinen.

Menee katsos subjektiiviseksi. Osuiko vaiko ei on sentään objektiiivinen asia, siinä ei pitäisi olla epäselvyyttä mutta on silti. Se tapahtuu itse hetkellä, mutta jos se on vaikeaa tietää taistelussa, niin kuinka vaikeaa on muistaa mitä iskua ennen tapahtui? Entä periaate, mieluummin laskee iskun, jota ei tullut, kuin jättää ottamatta iskun, joka tuli? Omalle luonteenlaadulle se vaan jotenkin ei kävisi, että alkaisin arvottamaan toisten lyöntejä, myöhemmin vain miettisin että olihan se ehkä sittenkin aika hyvä lyönti.

Mutta kai kyseessä on vain tämä kahden leirin juttu, eri lähtökohdat. Minun mielestäni reunaehtoja ei pitäisi olla elleivät ne jotenkin tee asiaa paremmaksi, toisten mielestä ne reunaehdot ovat juuri se juttu itse. Edelleen, onneksi käytän keihästä :)!

Edit: ja sanotaan vielä sekin, että eiköhän tässä loppupeleissä ole aika pienestä erosta kyse, että 99% iskuista silti tulkitaan samalla tavalla.
Viimeksi muokannut Par, Perjantai, 20.08.2010 00:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Perjantai, 20.08.2010 00:20

Par kirjoitti:Esimerkki: liu'utat miekkaa alas vastustajan kilpeä, kunnes kilpi loppuu ja miekka paiskautuu jalkaan. Sanotaan, että kilven ja jalan välillä on X määrä senttejä. Kuinka monta senttiä pitää olla, ennen kuin kyseessä on kunnon isku?
Vastustajan osalta epäonnistunut torjunta, isku lasketaan senttimäärästä riippumatta.
Liikettä se on kilpeäkin pitkin tapahtuva. Itse olen katsonut, että tuo "kunnon liike" -kohta rajaa lähinnä pois räikeimmät tapaukset (astut heittokeihään päälle, etkä ota siitä jalkaosumaa). Esimerkkinä lajista jossa tällaista sääntöä ei ole, kilpa paintball, jos otat suojaa esteestä, johon joku on ampunut edellisessä pelissä, ja maalia tarttuu hieman hihaasi, se lasketaan osumaksi. Sama mikäli et ole putsannut kämojasi kunnolla.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Perjantai, 20.08.2010 00:38

Pahistonttu kirjoitti: Liikettä se on kilpeäkin pitkin tapahtuva. Itse olen katsonut, että tuo "kunnon liike" -kohta rajaa lähinnä pois räikeimmät tapaukset (astut heittokeihään päälle, etkä ota siitä jalkaosumaa). Esimerkkinä lajista jossa tällaista sääntöä ei ole, kilpa paintball, jos otat suojaa esteestä, johon joku on ampunut edellisessä pelissä, ja maalia tarttuu hieman hihaasi, se lasketaan osumaksi. Sama mikäli et ole putsannut kämojasi kunnolla.
Tässä tapauksessa olemme siis samoilla linjoilla!
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Perjantai, 20.08.2010 02:19

Itse olen pyrkinyt lyömään niin, että vastustajan ei tarvitse miettiä oliko riittävän hyvä. Jos ottaa osumaksi niin hieno juttu, jos ei niin sitten lyödään uudestaan ja paremmin. Ei ole koskaan tarvinnut stressata vastapuolen kaverin osumien huomaamisesta kun olen tätä toimintamallia käyttänyt. Uskon, että tällä mentaliteetilla ylipäätään voitaisiin välttää isommat ja pienemmät erimielisyydet ja tunteidenpurkaukset kentällä sekä sen ulkopuolella. Riippumatta käytetyistä osumasäännöistä.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 20.08.2010 13:01

BlueSkie kirjoitti:Itse olen pyrkinyt lyömään niin, että vastustajan ei tarvitse miettiä oliko riittävän hyvä. Jos ottaa osumaksi niin hieno juttu, jos ei niin sitten lyödään uudestaan ja paremmin. Ei ole koskaan tarvinnut stressata vastapuolen kaverin osumien huomaamisesta kun olen tätä toimintamallia käyttänyt. Uskon, että tällä mentaliteetilla ylipäätään voitaisiin välttää isommat ja pienemmät erimielisyydet ja tunteidenpurkaukset kentällä sekä sen ulkopuolella. Riippumatta käytetyistä osumasäännöistä.
Oikea meininki. Tämä toimii 95+% kerroista. Sitten on se vähemmistö jolla pää pyörii lyöntien mukana ja selkäpuoleltakin kuuluu rummutusääni mutta osumaa ei kuulemma tule sisään. Siihen porukkaan säännöt eivät sitten niin vaikutakaan. Sääntöjen idea lienee lähinnä hillitä tämän porukan jäsenmäärän kasvua - ja siinä on onneksi onnistuttu imho aika hyvin. :?
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Palaute”