Osumasäännöistä

Palautetta ryhmille ja järjestäjille. Jälkipelit, tulokset ja valokuvat.

Valvoja: Ylläpito

Vastaa Viestiin
Avatar
Aldaron
SH07 vastuupäällinen
Viestit: 89
Liittynyt: Keskiviikko, 12.07.2006 00:05

Viesti Kirjoittaja Aldaron » Keskiviikko, 07.07.2010 19:14

Accu kirjoitti:
Bosmare kirjoitti:Kenenkään tulkinta subjektiivisista säännöistä ei ole mitenkään oikea tai ylivertainen
"Hipsut" tai miekan kärjen raapaisut eivät mielestäni missään vaiheessa ole olleet tulkinnanvaraisia miltään osin. Kuten ZamboNet sanoi, 07 niitä ei laskettu, muina vuosina ne on yksiselitteisesti laskettu vahingoittaviksi osumiksi. Ei pitäisi olla niin vaikeaa? Mielipiteitä toki voi ja saakin olla sen suhteen, pitäisikö hipaisut laskea mutta on tökeröä väittää pelaavansa sääntöjen mukaan jos vetoaa hipaisujen laskemattomuuteen "tulkinnanvaraisina sääntöinä".
Tiedoksesi: säännöissä ei lue mitään hipsuista (tai itse en löytänyt - valota toki missä lukee jos lukee).

Keskustelussa aiemmin mainittu tulkinta jonka mukaan iskun tuleminen "kunnon liikkeestä" vaatii että se liike myös itseasiassa osuu kohteeseensa, on minusta aivan validi tulkinta.

Itseasiassa minusta tuntuu ettei asiassa ole koskaan oltu turhantarkkoja, ja koko hipsu- ja teräkysymys tuli tällä kertaa eteen aika yllätyksenä kun Maahinkaiset tulivat syyttäen kertomaan minulle sotahuudon aikana ilmeisesti omia sisäisiä sääntöjään ja väittivät niitä sotahuudon säännöiksi (mitäpä sitä kaunistelemaan). Myönnetään, en ole viime vuosina mättänyt ropeconissa enkä ihan hirveästi treeneissäkään joten en ole perillä esimerkiksi ropeconin säännöistä tai siitä jos Sotahuuto ry tai jokin muu bofferointijärjestö on kehittänyt säännöt joita ei kuitenkaan käytetä Sotahuuto-tapahtumassa.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Keskiviikko, 07.07.2010 19:17

Kaikkien hipsujen laskemininen kyllä vaikuttaa linjataisteluun aivan valtavasti. Yksinkertaisuuden ja yksiselitteisyyden helpon perusteltavuuden varjolla on helppoa paskoa koko linjataistelu aivan toisenlaiseksi mitä se nyt on. Mikäli hipsusääntö tulee, lisääntyy huijaaminen valtavasti ja ihmisten vitutus siinä samalla.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Keskiviikko, 07.07.2010 19:20

Jos et osaa torjua/väistää, niin kuolet. En sen yksinkertaisempaa sääntöä en oikeen keksi.

Jos tappava kohta aseesta osuu, se on osuma. Keihään lappeet eivät tapa, kun taas 5cm (oikean-)miekan kärkeä naamassa tappaa.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Aldaron
SH07 vastuupäällinen
Viestit: 89
Liittynyt: Keskiviikko, 12.07.2006 00:05

Viesti Kirjoittaja Aldaron » Keskiviikko, 07.07.2010 19:28

Eglardion kirjoitti:Lasermiekkailu ja hipaisujen laskeminen muuttaa mielestäni Sotahuutoa olennaisesti negatiiviseen suuntaan. Itse olen elävöittämis linjalla ja pelkkä ajatuskin SH:sta lähinnä urheilutapahtumana, jolla on oltava mahdollisimman yksiselittäiset säännöt kuvottaa. Itse en näe suurtakaan onglemaa nykyisessä muotoilussa.

Harvemmin minun iskujani jätetään ottamatta ja jos jätän iskun ottamatta itse, se johtuu siitä että siinä käytetty voima oli mitätön tai en huomannut iskua (johtuen luultavasti samasta syystä. Tiedän, että joitain iskuja varmasti jää ottamatta, eikä hipaisujen hyväksyminen muuta tätä asiaa ollenkaan. Vain kehittämällä omaa lyöntitekniikkaansa saa varmemmin sellaisia osumia, jotka huomataan ja joihin vastustaja kuolee skenussa mieluusti.
Erittäin hyvin sanottu. Sanoisin jopa että jos sotahuudosta todella halutaan yksiselitteistä, hyvin määriteltyä ja täysin tasapuolista kilpaurheilua, olisi parempi jättää sotahuudosta ryhmätaistelu pois.

Olen aika lailla samoilla linjoilla tuosta urheilutapahtuma-kuvotuksesta. Vaan eipä siinä mitään, sotahuudon ei tietenkään edes tarvitse pyrkiä olemaan kaikkien boffaajien ryhmämättötapahtuma ja sitä saa kehittää muihinkin suuntiin ne jotka ovat asiasta päättämässä (jotka muuten ovat ne jotka tekevät suurimman työn ja joille boffaus on muutenkin kaikkein tärkeintä - hyvä muistaa että itse ainakin oon lähinnä sivustahuutelija ja loppukäyttäjä tässä).

Eipä silti, ei minun tietenkään pidä väkisin sohussa roikkua vaan mennä sinne missä viihdyn itse.
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Keskiviikko, 07.07.2010 19:34

Misumasu kirjoitti:Jos et osaa torjua/väistää, niin kuolet. En sen yksinkertaisempaa sääntöä en oikeen keksi.
Linjataistelussa kaikenlainen väistäminen ja kummalisten selkäwrappien torjuminenkin on täysin mahdotonta. Tällähetkellä jos molemmilla on miekat, suurin osa kuolee välittömästi kun kosketus otetaan. Tämä ei ole millään tavalla hyödyksi tälle lajille. Skirmaajienkin kannalta parasta olis jos linja jyrät saisi vähän aikaa jyystää toisiaan ennen kuin tarvitsee kuolla. Oikeat taistelut kestivät porukan määrästä riippuen useita tunteja. Ei ihme ettei sotahuudossa ehdi paljon taktikoida.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Eglardion
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Keskiviikko, 29.10.2008 11:12
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Eglardion » Keskiviikko, 07.07.2010 19:38

Sanomasi johtuu lähinnä panssarisäännöistä joita SH:ssa käytetään. Miekat ei oikeasti lävistä kypäriä tai mene rengaspanssarista läpi kuin kuuma veitsi voista.
There is no good, no evil - Only decisons and consequenses.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Keskiviikko, 07.07.2010 19:44

Mutta koska kuitenkin auttamatta osa hipaisuista/ei-niin-selkeistä-osumista jää vahingossa huomaamatta, tasapainon kannalta tulisi hyväksyä kaikki ne, jotka tuntee/näkee/kuulee.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Accu
Kapteeni
Viestit: 134
Liittynyt: Maanantai, 02.07.2007 10:48

Viesti Kirjoittaja Accu » Keskiviikko, 07.07.2010 19:47

Aldaron kirjoitti:Tiedoksesi: säännöissä ei lue mitään hipsuista (tai itse en löytänyt - valota toki missä lukee jos lukee).
Säännöt ovat selkeät:
Säännöt kirjoitti:Osuma aseesta raajaan tekee raajan käyttökelvottomaksi ja osuma vartaloon tai päähän tappaa. Uusi osuma jo vahingoittuneeseen raajaan johtaa kuolemaan.
Säännöt eivät toden totta määrittele sitä mitä puhekielessä kutsutaan "hipsuksi", toisin sanoen hipsua ei sääntöteknisesti ole olemassa. Joko isku osuu tai se ei osu, piste. Jos tunnet osuman, painui vaahto- tai solumuovi kasaan tahi ei, isku on vahingoittava. Aivan käsittämätöntä miten tämä voi olla joillekin ihmisille niin vaikea ymmärtää.

Itse olen käsittänyt että Sotahuuto on lähinnä urheilutapahtuma historiallisella viitekehyksellä eikä mitään larpparimeininkiä. Kuten itsekin aiemmin sanoit, historiallisuus ei itseisarvona ole validi argumentti.
Nightingale kirjoitti:Skirmaajienkin kannalta parasta olis jos linja jyrät saisi vähän aikaa jyystää toisiaan ennen kuin tarvitsee kuolla. Oikeat taistelut kestivät porukan määrästä riippuen useita tunteja. Ei ihme ettei sotahuudossa ehdi paljon taktikoida.
Eihän ne nytkään samantien kuole. Kokeneet ja panssaroidut ryhmät kestävät pidempään kuin panssaroimattomat, vähemmän kokeneet ryhmät (yllätys). Sotahuudossa taktikointi kulminoituu siihen että oikea määrä ihmisiä on oikeassa paikassa, ei niinkään suuremman skaalan taktikointiin. Oletko ottanut huomioon että sotahuudossa on myös huomattavasti vähemmän porukkaa kuin oikeissa taisteluissa, ja kukaan sotahuutaja ei tee sitä ammatikseen (ei se historiallisuus-argumentti vieläkään toimi!). Armeijatason taktikointiin on muita pelejä (esim. total-warit tai warhammer), sotahuudossa on kuitenkin keskitytty, ja keskitytään jatkossakin, lähinnä mättämään.
Bosmare
Asemies
Viestit: 11
Liittynyt: Tiistai, 09.12.2008 00:23

Viesti Kirjoittaja Bosmare » Keskiviikko, 07.07.2010 19:47

Linjojen nopeampi kuoleminen johtuu tietysti myös osumasäännöissä. Esim. miekalla joka suuntaan kaapiminen kilpiraosta ei tapa ketään, säären nakuttelu ranteella ei välttämättä vie edes jalkaa, yksi läpi päässyt/kyljestä tullut soturi ei tuhoa kuutta tyyppiä sekunnissa. Panssarit ovat vain jäävuoren huippu.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Keskiviikko, 07.07.2010 21:06

Nyt aletaan mennä jo pitkälle sääntöuudistuksen puolelle. Sekin keskustelu on syytä käydä ennen uutta tapahtumaa, ja näitähän on aiemminkin mietitty täällä foorumeilla.

Minä päätin kuitenkin lähteä kirjoittamaan olemassa olevia sääntöjä selkeämpään asuun, ja uskokaa pois, siinä on ihan riittävästi hommaa. Teen siis sen, ja pyrin vaikuttamaan mahdollisimman vähän sääntöjen henkeen (kun kieltä muuttaa ajatuskin muuttuu, joten täysin neutraali ei koskaan voi olla, mutta yritän tietenkin).

Erinäisten sääntöjen uudistamista kannattaa tietenkin miettiä, mutta kannattaa pitää mielessä myös se, että me aktiiviset foorumikeskustelijat olemme osa hyvin sekalaista poppoota. Siksipä oikeat sääntömuutosesitykset kannattaa tehdä minun mielestäni jo vakiintuneessa päiväjärjestyksessä. Ne eivät suoranaisesti liity minun hankkeeseeni.

Haluan kuitenkin nyt kiittää teitä kaikkia tästä keskustelusta, sillä se on auttanut minua hahmottamaan näihin kappaleisiin liittyviä haasteita sääntöjä uudelleen kirjoitettaessa:
Osumaksi lasketaan mikä tahansa aseen terän tai vaikuttavan osan (kuten sotanuijien kärki) osuma, joka osuu taistelijaan asti ja on tullut kunnon liikkeestä. Selvästi vartalosta erillään oleviin vaatteisiin tulleita osumia ei lasketa. Epäselvissä tilanteissa voi selvyyden vuoksi vaikkapa huutaa "Rikoit viittani, tämän saat maksaa!" tai nyökätä haarniskaan tulleen osuman merkiksi. On kohteliasta yrittää tehdä lyöjällekin selväksi osuiko annettu isku vai ei.

Jokainen laskee omat osumansa herrasmiesmäisesti. Jos joku ei laske osumia tästä voi skenaarion jälkeen käydä sanomassa kyseiselle taistelijalle ja valvojille. Epäselvissä tilanteissa on kaikkien kannalta parasta vain ottaa epäselvä isku herrasmiesmäisesti osumana vastaan, näin tulee vähiten sanomista.
Helppoa ei tule olemaan, mutta hauskaa kukaties.

Järjestän tämän vuoden Ropeconin boffausturnauksen ja olen järkkärinä myös FaBassa. Minkä työtehtäviltäni molemmissa ehdin, olen käytettävissä sääntöpohdintaan revision ja ihan täysveristen uudistustenkin tiimoilta. Tämän keskustelun osalta haluan kuitenkin toivottaa uutislegenda Edward R. Murrow'n sanoin:

Hyvää yötä ja onnea!
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja olho » Keskiviikko, 07.07.2010 22:19

Ei tässä ole mitään uudistusta oltukaan tekemässä. Lähinnä ihmetellään miten niin moni on osannut lukea tuon nykyisen säännön siten, että kunnon liikkeestä (liike on nopeutta ja suuntaa) tullut heikko osuma ei yhtäkkiä olisikaan kunnon liikkeestä tullut osuma. Varsinkaan kun säännöt eivät tarkennat sitä miten hyvä osuman on oltava, ainoastaan että siinä on oltava liikettä.
Aldaron kirjoitti:Itseasiassa minusta tuntuu ettei asiassa ole koskaan oltu turhantarkkoja, ja koko hipsu- ja teräkysymys tuli tällä kertaa eteen aika yllätyksenä kun Maahinkaiset tulivat syyttäen kertomaan minulle sotahuudon aikana ilmeisesti omia sisäisiä sääntöjään ja väittivät niitä sotahuudon säännöiksi (mitäpä sitä kaunistelemaan). Myönnetään, en ole viime vuosina mättänyt ropeconissa enkä ihan hirveästi treeneissäkään joten en ole perillä esimerkiksi ropeconin säännöistä tai siitä jos Sotahuuto ry tai jokin muu bofferointijärjestö on kehittänyt säännöt joita ei kuitenkaan käytetä Sotahuuto-tapahtumassa.
Eli kyllä ne säännöt on ihan selkeät, kuten Accu on yrittänyt jo pitkään sanoa. Se että joku muu tulkitsee kunnon liikkeen tarkoittavan kovaa osumaa, ei ole kenenkään muun vika, kuin sen sääntöjä selkeästi pieleen ymmärtävän. Tässä ei ole muutettu mitään sitten Sohu-08:n.
Bosmare
Asemies
Viestit: 11
Liittynyt: Tiistai, 09.12.2008 00:23

Viesti Kirjoittaja Bosmare » Keskiviikko, 07.07.2010 23:22

Keskustelun perusteella on selkeää, että moni on kiinnostunut sääntöuudistuksesta ainakin jos nykyisistä säännöistä tehdään "kaikki lasketaan" tulkinta. Jos sääntöjä aletaan miettimään osallistun mielelläni keskusteluun. Uudelleen kirjoitus on kuitenkin arvokasta sinällään, ikävää jos pelataan monilla eri säännöillä.
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Keskiviikko, 07.07.2010 23:43

Bosmare kirjoitti:Keskustelun perusteella on selkeää, että moni on kiinnostunut sääntöuudistuksesta ainakin jos nykyisistä säännöistä tehdään "kaikki lasketaan" tulkinta. Jos sääntöjä aletaan miettimään osallistun mielelläni keskusteluun. Uudelleen kirjoitus on kuitenkin arvokasta sinällään, ikävää jos pelataan monilla eri säännöillä.
Jep, tärkeintä nyt on saada sellaiset säännöt, jotka oikeasti toimivat näin isossa tapahtumassa, eivätkä jätä tulkinnanvaraa josta seuraa huutelua, kun lyönnin eri osapuolilla on eri näkemys asiasta.

Kun vesa puhui siitä kuinka lasermiekkailusäännöillä ne panssarimöröt väistämättä jättävät jotkut hipsut laskematta kun eivät niitä tunne, hän oli oikeassa. Mutta nykysäännöissä on ihan sama ongelma, tosin se johtuu siitä että ne möröt eivät vain laske niitä kun ei heidän mielestään ollut hyvä lyönti. Tai sitten ne eivät oikeasti huomaa osumaksi. Kuten tuosta huomaamme, nykysäännöt antavat(no joo, mun mielestä ei anna mutta tulkintoja on useita, ollaan huomattu) kaksi "pätevää" syytä jättää osuma laskematta, lasermiekkailu vain yhden: Sen ettei oikeasti vain huomaa.
Jos nyt jää se hipsu huomaamatta, niin ei sille voi mitään. Samaa mieltä olen kuitenkin kanssanne, huutamaan ei pidä ryhtyä. Lasermiekkailu ei aiheuta yhtään enempää huutamista kuin nykysäännötkään.

Sitä hipsujen huomaamista panssareiden kanssa voi opetella treenaamalla panssarit päällä. Lisäks järkevä panssarointi auttaa.
Viimeksi muokannut PattiJalka, Torstai, 08.07.2010 12:08. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja olho » Torstai, 08.07.2010 00:10

PattiJalka kirjoitti:Sitä hipsujen huomaamista voi opetella treenaamalla panssarit päällä treenaamalla...
Yo dawg!
Avatar
viikinkisoturi
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 12.03.2007 17:55
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viikinkisoturi » Torstai, 08.07.2010 00:43

olho kirjoitti:
PattiJalka kirjoitti:Sitä hipsujen huomaamista voi opetella treenaamalla panssarit päällä treenaamalla...
Yo dawg!
Kuulin että tykkäät panssareista joten laitoimme sinun panssariisi panssarin jotta voit käyttää panssaria samalla kun käytät panssaria.

Teinkö sen oikein?
Kuva
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja olho » Torstai, 08.07.2010 01:26

viikinkisoturi kirjoitti:
olho kirjoitti:
PattiJalka kirjoitti:Sitä hipsujen huomaamista voi opetella treenaamalla panssarit päällä treenaamalla...
Yo dawg!
Kuulin että tykkäät panssareista joten laitoimme sinun panssariisi panssarin jotta voit käyttää panssaria samalla kun käytät panssaria.

Teinkö sen oikein?
Taikasana oli kyllä treenata...
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Torstai, 08.07.2010 08:10

Mehän pehmustetaan niitä aseita just sen takia et niillä voi löydä kovaa....
Toiset ei edes pehmusta aseitaan ja silti ne lyö kovaa: http://www.youtube.com/watch?v=nTUbBbgz ... re=related ;)

Jos aletaan mennä oikeastu tuohon "hipsu" ja "lasermiekka" elämään sohussa niin eipä niitä aseita kohta tarvitse enää pehmustaa. Huomaapa sen hipsunkin paremmin.

Itse tahtoisin tietää kuinka moni sotahuutaja prosenttuaalisesti tahtoo lasermiekkailua ja kuinka moni arvostaa sitä hirtoriallista viitekehystä myös taistelutaktiikoiden kanssa.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 08.07.2010 08:33

kuinka moni arvostaa sitä hirtoriallista viitekehystä myös taistelutaktiikoiden kanssa.
... Say what?
Oikeat taistelut kestivät porukan määrästä riippuen useita tunteja.
Näin pitkien taisteluiden toteutuminen tosiaan vaatisi vähintäänkin rottinkitaistelun tyylisen hyvien osumien määrittelyn. En ole taas niin vakuuttunut, että se olisi bofferoinnille paras mahdollinen suunta, koska joukkoon mahtuu kaikenlaista hiihtäjää, eikä meillä ole minimipanssarointivaatimuksia. Toisaalta säännöt olisivat silloin nykyistäkin enemmän tulkinnanvaraisia, joka todennäköisesti lisäisi pahaa verta.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Torstai, 08.07.2010 08:34

Historiallinen viitekehys: lyö kovaa, ota isku mikä tuntuu kunnolla perille asti tulleelta eikä hipsulta.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Torstai, 08.07.2010 09:18

Vrt. Lyö tarvittavalla voimalla, ota iskut jotka tunnet?
It'll be awesome.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 08.07.2010 09:24

Haltia kirjoitti:Historiallinen viitekehys: lyö kovaa, ota isku mikä tuntuu kunnolla perille asti tulleelta eikä hipsulta.
Aivan. Liian vähän aivosoluja minulla päässä, että olisin osannut yhdistää sanan tuohon kontekstiin. Ongelmahan tuon kanssa tulee lähinnä siinä, että jo nyt saa nähdä itkua liian kovista iskuista, niin kuinka käivisi kun säännöt kannustaisivat lyömään entistä kovemmin? Vaikka määrittely olisikin tiarAnonin äsken esiin tuoma "tarvittava voima", niin olen varma, että keskimääräinen lyöntikovuus kasvaisi melkoisesti ja joissain tapauksissa suorastaan räikeästi. Häädettäisiinkö tälläisellä sääntösysteemillä kenties pienempiä ja nuorempia harrastajia pois?
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Torstai, 08.07.2010 09:36

Itseasiassa olen valmis haastamaan käsityksen siitä että sääntömuutoksella olisi kovinkaan suurta vaikutusta ihmisten lyöntikovuuteen. Suurin osa ihmisistä ei halua satuttaa toisiaan ja alitajuisesti hidastaa kaikkia lyöntejään. Oli se sitten bofferilla tai nyrkillä tai millä tahansa muulla. Tästä irti pääseminen vaatii opettelua. Ne jotka eivät tätä tee ovat sellaiset harvat joilla on joko sosiopaattisia taipumuksia, tai joilta tällainen kontrollimekanismi puuttuu. Molemmatta ryhmät lyövät kovaa täysin säännöistä huolimatta.

Myönnän että tästä tarvittaisiin enemmän dataa, mutta jos edelleen linjataan ettei ole tarkoitus turhaan satuttaa, niin en usko että tämä on ongelma.
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Torstai, 08.07.2010 09:36

Jos ja kun me pehmustetaan aseet niin että ne sattuu mahdollisimman vähän, tuntuu äärimmäisen tyhmältä ottaa osuman määritelmäksi se, että isku tuntuu tarpeeksi kovaa.

Tietysti se että sattuuko isku ja kuinka paljon siellä on voimaa takana ovat kaksi eri asiaa, mutta jos tarpeeksi kovalta tuntuvasta tulee määritelmä voin vain kuvitella miten se vaikuttaa aseisiin. Kannattaisi alkaa tekemään painavampia ja kovempia miekkoja ihan vain sen takia että niillä osumat saisi helpommin otetuiksi. Ei ole turvallisuuden kannalta tavoiteltava kehityssuunta.
Kuva
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 08.07.2010 09:50

mutta jos tarpeeksi kovalta tuntuvasta tulee määritelmä voin vain kuvitella miten se vaikuttaa aseisiin.
Saadaanpa niille maahinkaisbanaaneille taas jotain hyötykäyttöä :P Ja kyllä minä ainakin (sosiopaattina) meinaan alkaa tehdä aseeni aivan minimivaatimuksilla, jos säännöt linjataan niin että osumien pitää tuntua selkeämmin. Myös painotuksen tuomista takaisin voisi jälleen harkita, kun solidaarisuussyistä siitä aikanaan luovuin :P
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Torstai, 08.07.2010 09:51

Samalla tulisi kannattavaksi panssaroida itsensä levy+gambe -yhdistelmällä ja olla näin ihan aidosti vain tuntematta mitään järkevää, mitä näillä aseilla voi saada aikaan.

Mutta kysymys on toki vaikea. Tähän asti järjenkäyttö on toiminut epämääräisen määritelmän kanssa, tänä vuonna taisi tulla ensimmäistä kertaa niin erilaisia tulkintoja, että joillakin oli hermo pettää.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Palaute”