Mystiset kuviot

Kristikunnan etuvartion leiri.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Mystiset kuviot

Viesti Kirjoittaja Azor » Torstai, 27.05.2010 09:18

JP666 kirjoitti:Mihinkään mystisiin kuvioihin ei ainakaan meillä riitä älykapasiteettiä muutakun yhdellä.
Taktisia manöveereitä voi hieroa täällä, jos sellaisista tykkää. Myös yleistietoa ryhmästä sen vahvuuksista, heikkouksista.

EDIT: Rämä toimii kolmikkoina, on viimeisimpien tietojen mukaan vahvuudeltaan 24 ja jakautunut kahteen osastoon: nyrkki ja skirm. Oman skirmin tarkoitus ei ole lähteä seikkailemaan Ruton kanssa (jotka hoitavat sen paremmin) toiselle puolelle karttaa, vaan pitää oman ryhmän selusta jokseenkin puhtaana ja sivusta hyödynnettynä.

Aktiiveja max. puolet vahvuudesta. Itsehän en paljoo reenaa, lahjattomat reenaa.

Terveisiä vielä äitille ja kaikille tutuille. Mukava olla voittavalla puolella Sotahuutoa tänä vuonna.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Torstai, 27.05.2010 16:20

Mitä mystisiin kuvioihin tulee, niin minä taas näkisin, että Rämän skirmish osasto voisi hyvinkin toisinaan lyöttäytyä Ruton kanssa yhteen (lähinnä seuraten Ruttoa).
Näkisin, että Unkarin skirmish porukka ottaa vastustajan hallintaan riistämällä aloitteen ja hakemalla härskisti paikkaa, pyrkien iroittaa vastustajia tai rankaista selustaa. Mielestäni juuri tässä Rutto on erinomaisen hyvä, ja Rämän näillä näkymin ~7 hengen srirmausporukka tukisi hyvin Ruton skirmausta.
Idea kuitenkin olisi, ettei Rämän skirmaajat vain lähde ja häviä metsään, vaan pysyy sellaisella etäisyydellä, että pystyy tarvittaessa tukeutumaan Nyrkkiin. Tämä vaati Nyrkiltä (pääjoukolta) aktiivista hakeutumista kontaktiin saman kohteen kimppuun jonka skirmish on valinnut, hyökäten tasaisen varmasti sinne missä se tuntuu eniten.

Koko konseptin tulisi muutenkin nähdäkseni olla se, että taistelu viedään aina vihollisen päättyyn ja aina otetaan vihollisen ryhmittymän laidat väkisin haltuun hyvällä pelisilmällä ja ruttomaisella viekkaudella.

Uskokaa tai älkää, "linjaryhmän" maineestaan huolimatta Rämä on parhaimmillaan juuri metsässä. On aina ollut. Kun Ruton touhuja on katsellut vuodesta toiseen, tulee aina mieleen, että tuo on kuin Ryhmä Rämä vuodelta 2005, jolloin jatkuvasti kuului huutoja "Rämä selässä!". :)

Rämän erikoisuutena on pitkien keihäiden käyttö myös skirmauksessa ja anti-skirmauksessa.
Uskoisin, että juuri nämä tehokkaat tukiaseet tehdessään yhteistyötä Ruttolaisten kanssa nostaa oman skirmausosastomme tappotehokkuuden ja kyvyn uhata isompia ylivoimaisia ja keihäin varustettuja ryhmittymiä omaan luokkaansa. Mukana tulee myös panssaroitu jousiampuja jonka ensisijainen tehtävä on passivoida vastustajan keihäsmiehet ja hätistellä muut jousiampujat loitommalle.
Skirmish osaston aseistus uusimman hahmotelman perusteella olisi:
2 keihästä (s-kettu, Vesku)
2 kilpi+miekka (Joensuu, Annukka D)
1 jousi (Keisari_P)
1 duelwield (Azor)
1 kahdenkäden miekka (skylark)

Viedään taistelu vihollisen päätyyn, pidetään aloite meillä, pysytään hengissä, ja voitto on meidän. Meillä on mielestäni pelisilmältään kehittynyt porukka. Nähdäkseni meillä tulee olemaan keihäsylivoima, mikä edesauttaa hengissä pysymistä niin kauan kuin keihäsmiehiä vain kärsivällisesti suojellaan.
Meillä on vahva skirmish. Annetaan niiden juosta vihollinen solmuun ja pääjoukko välttää liiallista säntäilyä ja hyvä tulee!

Todennäköistesti vihollisen pääjoukot pyrkivät myös olemaan säntäilemättä mihinkään, mikä tarjonnee Unkarin skirmaajille työrauhan. :)

Odotettavissa vastapalloon varmaankin "Entaliaa" ja "Turaa" jotka ryhmätreenipäivän perusteella ovat keventämässä varustustaan ja lähtemässä skirmaamaan. Heillä on hämmentävän kova päättäväisyys skirmatessa. Heihin pitää oikeasti keskittyä heitä lahdatessa.
Heidän vaarallisuutensa jää riippumaan nähdäkseni siitä, kuinka isossa porukassa he pystyvät toimimaan. Sanoisin, että heistä on todellista uhkaa Unkarin skirmaajille vain jos saavat isoja porukoita toimimaan hyvin yhteen. Jos tulevat hajallaan kontaktiin, heistä ei ole vaaraa.


SunTsun oppien mukaisesti voisimme harkita jonkinlaista kuviota, jossa näytellään heikkoutta ja epäjärjestystä, vaikka todellisuus olisikin vain houkutellen vastustaja ansaan.
Avatar
Rumiluntti
Herttua
Viestit: 610
Liittynyt: Sunnuntai, 06.01.2008 22:13
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rumiluntti » Torstai, 27.05.2010 20:17

Lesket on nykyään raskas tikkuryhmä, me mennään sinne mistä vihollista ei haluta päästää läpi.
Lesket ei mene metsään säntäilemään vaan jyystää vihollislinjaa ja pistää pottaa pyörimään.
Meitä ei ole montaa, n.5-6 tulee tänä vuonna.
Ugh, olen puhunut.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Perjantai, 28.05.2010 00:25

"Viedään taistelu vihollisen päätyyn"

Tämä voi johtaa helposti siihen, mennään jonossa & tullaan pinossa; varokaa!

Näkisin, että armeijan kokoinen taisteluameeba josta rutto irtoaa tekemään mitä parhaiten tekee olisi vahvin kombo. Leskikeihäät voisivat aivan hyvin pysyä Rämäytimen tuntumassa vahvistaen tökkimisvoimaa.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
JP666
Sotalordi
Viestit: 1116
Liittynyt: Tiistai, 27.03.2007 17:48

Viesti Kirjoittaja JP666 » Perjantai, 28.05.2010 01:02

Jos Rämän meinaa skirmata 7 sankarilla niin minun mielestä nuo keihäät pois. Näyttäisi siltä että 2 keihästä ja kakis kilpeä, eli kilpi suojaa keihästä vai :?: Suosittelisin varmaan enemmän hilparia kun keihästä metsässä sen teho tippuu niin jysrkästi skirmatessa ja jos siltä keihäsmieheltä tippuu/häviää mystisesti suojelia niin... Mutta jos katsotte että siitä on enemmän hyötyä joka tietysti selviää vain kokeilemalla niin miksipäs ei. Minulla eikä kenelläkään muullakaan meidän ryhmäläisellä ole mitään sitä vastaan että juoksentelette meidän kanssa, mukavempaahanse on porukalla mennä siellä selässä. :)
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Perjantai, 28.05.2010 08:42

Keihäs on kyllä toiminut hyvin semmosessa keskinopeassa skirmauksessa (ei sen kanssa tietysti voi munaravia vetää).?

Mutta, eikö Rämä skirmin kuitenkin pitäisi tukea Rämää (ja luonnollisesti samalla omaa armeijaa) eikä karata liian kauas oman lipun läheisyydestä? Tai sitten koko Rämä skirmaa, perkele! ;)
Tämä vaati Nyrkiltä (pääjoukolta) aktiivista hakeutumista kontaktiin saman kohteen kimppuun jonka skirmish on valinnut, hyökäten tasaisen varmasti sinne missä se tuntuu eniten.
Tämä on yksi vaihtoehto, toinen on päinvastainen: skirmish tukee pääjoukkoa. Mutta passiivisuuteen ei saa kummassakaan tilanteessa ajautua.

Pohjan väestä ei ole vielä kuulunut, olisi mukava kuulla kavereiden meiningistä.
SunTsun oppien mukaisesti voisimme harkita jonkinlaista kuviota, jossa näytellään heikkoutta ja epäjärjestystä, vaikka todellisuus olisikin vain houkutellen vastustaja ansaan.
Nyt se otsikon mukainen Mystinen Kuvio löytyi. ;)
Avatar
Theero
Paroni
Viestit: 158
Liittynyt: Maanantai, 09.02.2009 12:26
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Theero » Perjantai, 28.05.2010 09:30

Yleisön pyynnöstä voisin antaa pientä alustavaa tietoa meikäläisten perustaktiikoista: harjoituksen alla on nyt ollut kontaktia ottava skirmaus, jonka ideana on päästä vastustajan flänkkiin aiheuttamaan kaaosta ja paniikkia. Melee-aseiden laatu ja määrä on kasvanut, samoin kuin kilpien määrä, jotka ovat kaikki ufoja. Linjavalmiutta ryhmällä ei ole kovin paljoa, muuta kuin pistää jouset oman linjan taakse ja otaa sieltä tappoja niistä, jotka eivät ehdi jousiin keskittyä. Panssarin määrä ei tule olemaan kovin suurta, joten tiukan paikan tullen perääntyminen voittaa kontaktin, jotta saamme porukan kasaan ja hallinnan omaan tilanteeseen. Tuossa on jo jotain, mistä lähteä rakentamaan, mutta lisätiedot ja yksityiskohdat saatte ryhmänjohtajaltamme paremmin.
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Perjantai, 28.05.2010 14:10

Azor kirjoitti:Tai sitten koko Rämä skirmaa, perkele! ;)
Kyllä mä suon läpi vielä kävelen, mutten kyllä juokse kahta päivää. Joka muuta haluaa, hankkikoon elomassaa lisää 30 kiloa ja siihen haarniskat päälle.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Perjantai, 28.05.2010 16:37

Näin vähän aavistelinkin. ;)
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Perjantai, 28.05.2010 18:19

Kaikkia kuvioita mietittäessa on hyvä muistaa, että vastassa on 250-300 soturia, ja omalla puolella saman verran.

Muutaman soturin kokonaisuuksilla ei ole enää niin suurta merkitystä ja pitäisin melko epätodennäköisenä sitä, että sotahuudossa yksittäiset ryhmät kohtaisivat taistelussa yksittäisiä ryhmiä.

Koska tänä vuonna oletettavasti meillä on jatkuvasti myös vastassa reilusti skirmaajia (Possut, "Entalia", "Tura", +sadat sekalaiset ufokilvin varustetut pikkuporukat), pidän nimeomaan hyvänä asiana, että omien skirmaajiemme mukana olisi pitkiä keihäitä jotka voivat kääntää skirmishtaistelun linjajyystöksi, jota kaikki ufokilpiskirmaajat pelkäävät.

Uskoisin, että Unkarin skirmish porukka toimii parhaiten isona pallona. Jos mennään yksittäisinä ryhminä, käy helposti niin, että vastustaja-armeijan isommat skirmish osastot antavat pataan.

Anti-skirmish toiminnasta.
Sotahuudoissa skirmish osastoista usein puuttuu isot kilvet, pitkät keihäät ja panssarointi. Kun vertaa tätä menestyviin skirmish ryhmiin (Rutto, Muerte) nämä säännöt eivät päde. Edellämainituilla ryhmillä on selkästi suuremmat kilvet ja jonkin verran panssariakin löytyy.
Ruttolaiset voivat varmaankin vahvistaa, että kaikkein eniten teidän toimintaa treenipäivissä hillitsee vastustajan vastaan tulevat keihäsmiehet. Lähes aina kun olette olleet metsässä Rämää vastaan, valitsen aseekseni keihään.
"Kun sinä tulit keihään kanssa mukaan, Ruton selustauhka käytännössä loppui." -Eräs Rämäläinen minulle ryhmätreenipäivässä.

Jos vastustajan skirmaajat ovat erittäin aktiivisia ja innokkaita, he varmaankin lähtevät kiertämään nopeasti täysin omien joukkojensa tukietäisyyden ulkopuolella.
Tuolloin olisi fiksua sulkea vastustajan perääntymisreitti ja käydä syömässä vahvalla anti-skirmish osastolla metsä/kenttä puhtaaksi, hoitaen tapot juuri keihäillä, joita vastaan skirmaajat eivät pääsääntöisesti haluaisi taistella. TÄMÄ VOISI OLLA MEIDÄN ENNALTA SOVITTU KUVIO.
Tärkeää olisi, että kun vahva anti-skirmish lähtee putsaamaan metsää, muu porukka EI ETENE, vaan välttää kontaktia vastustajan pääarmeijan kanssa sillä oletettavasti olemme juuri lähettäneet iskukykyisimmät soturimme putsaamaan metsää.
Ehdottamana suunnitelma vaiheittain:
1. Todetaan merkittävän vastustajan skirmishjoukon kiertävän omaan selustaan. Unkarin upseerikerhon valtuuttama henkilö antaa operaation suorituskäskyn, joka välitetään koko armeijalle. Päästetään vastustaja selustaan ja suljetaan perääntymisreitti ennaltasovitulla osastolla. / Mikäli joukko ei ole merkittävä, omat antiskirmaajat estävät selustaan pääsyn, eikä operaatiota jatkata.
2. Pääjoukko keskeyttää etenemisen.
3. Omat skirmaajat juosevat kontantiin, sitoen taisteluun kunnes
4. keihäsmiehet ehtivät paikalle tuhoamaan vastustajat
5. Kun vastustajan skirmish osasto on tuhottu, uudelleen ryhmittyminen ja
6. Pääjoukko jatkaa etenemistä.
Näin siis saataisiin vastustajalta iskukykyiset joukot heti alussa pois pelistä ja voimmea jatkaa tasaisella jyystöllä ratkaisemaan skenaario välttäen turhia riskejä.

Mikä olisi hyvä käsky tälle operaatiolle?
Itse ehdotan suunnitelman toteuttamiskäskyksi PIKARUOKAA.
Käsky välitetään koko armeijalle.


Sotahuudossa 2009 sunnuntaina kenttätaistelussa kävi seuraavasti.
Oman ryhmittymämme vasen laita oli eritttäin heikko, joten ehdotuksestani Virolaiset jättivät sen kokonaan miehittämättä ja siirtyivät reserviin jossa oletettavasti pääsisivät parempaan paikaan sen sijaan, että heidät vain teilattaisiin laitaan.
Muun armeijan alkuperäissuunnitelma oli edetä ojan tasalle, jossa keihäät saavat taktisen edun kun vastustaja ei pääse suoraan rynnäköimään syliin.
Heti skenaarion alettua vastustajan suuri skirmish osasto lähti vastenta laitaamme juosten eteenpäin juosten suoraan ainakin Muerten ja Ruton vahvuudella selustaamme.
Tilanteessa oli mahtava tilaisuus sulkea skirmaajat kentän nurkkaan ja tuhoten heidät koko armeijalla! Muuttuneesta tilanteesta huolimatta, sparta ryhmittyi juoksuvauhdilla ojan tasalle (ilman muun armeijan tukea).
Valtaosa omasta armeijastamme jatkoi hidasta etenemistä kohti ojaa.
Suuri osasto saatiin skirmaajien kimppuun, mutta voima ei ollut riittävä koska vastustajan skirmaajia jäi henkiin. Myös ennen skenaarion alkua jollekkin omalle skirmish ryhmällemme oli annettu lupa lähteä omaa oikeaa laitaamme hakeutumaan vastustajan selustaan...

Se mitä tilanteessa olisi pitänyt tehdä ja ymmärtää:
1. Omien linjaryhmien olisi pitänyt keskeyttää eteneminen, jatkaen sitä vasta kun omat joukot vapautuvat selustan putsauksesta.
2. Oikeaa reunaa hyökkäävän oman skirmish osaston olisi pitänyt reagoida vastustajan huomattavasti suuremman skirmish-osaston hyökkäykseen jättämällä ennakkosuunnitelman mukainen oikeaa laitaa pitkin eteneminen tekemättä ja osallistua vastustajan skirmaajien tuhoamiseen.
3. Reservin lisäksi isommista ryhmistä olisi pitänyt saada lisää porukkaa skirmaajien nopeaan teilaamiseen, jotta tämä olisi ensinnäkin ylipäätään saatu tehtyä, ja toisekseen saatu tehtyä mahdollisimman pienin tappioin.

Jatkossa jos jokin ennakkosuunnitelma tehdään, pitäisi olla jokin yksinkertainen komento jolla siitä luovutaan ja siirrytään yksinkertaisesti "tilanteenmukaiseen toimintaan".
Käsky ennakkosuunnitlman hylkäykselle voisi olla vaikkapa URHO MATTI*.


*Urho Matti juontaa juurensa intissä usein käytettävästä lyhentämistavasta käyttää vain termien ensimmäisiä kirjaimia ja muita satunnaisia kirjaimia. Kirjaimet äännetään foneettisina aakkosina sekaanusten välttämiseksi. Urho Matti tarjoittaa siis UM eli Uusiksi Meni.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 28.05.2010 20:20

No niin lesbot hyvältä kuullostaa, mutta muistakaa...

Mikään monimutkainen ei toimi sohussa. Vain suunnitelmat luokkaa skirmaajat skirmaa ja linja etenee, nähdään kaikki tuolla, toimii.

SOTAHUUDOSSA TAISTELUNAIKANA EI VOI KÄSKEÄ MITÄÄN KENELLEKKÄÄN! tai voi yrittää, mutta harvoin menee perille. Armeija mikä ei ole harjoitellut yhdessä voi taistella vain barbaarilauman tavoin. Kaikki muu on harhakuvitelmaa. Mitään suunnitelmia ei voi, eikä kannata tehdä. Edeteään vaan pakkakasassa hallitsevaan maastonkohtaan ja toteutetaan yksikertain perustaistelumenetelmä nopeasti. Pessimisti ei pety ja realistia ei raiskata.

Edotan, että armeija taktiikka on aina liikkua kootusti hitaasti kohti vihollista hallitsevien maastonkohtien kautta. Kun vihollinen on juoksu etäisyydellä, päästetään skirm ryhmät irti ja pääjoukko etenee kosketukseen. Jos skirmaajilla kestaa, pääjoukko yrittää hidastaa ja pelaa passiivisesti. Jos taas skirmaajat ovat jo pelissä pääjoukko laittaa hanaa.

Taisteluajatus on, 1. vaiheessa liikutaan hyviin asemiin hallitsevaan maastonkohtaan, 2. vaiheessa skirmaajat lähtevät vääntämään vihollisen kieroon ja pääjoukko ryhmittyy hyökkäykseen, 3. vaiheessa vihollinen lyödään pääjoukon ja skirmaajien mahdollisimman samanaikaisella vihollisen elävänvoiman tuhoamisella. Tämä hetki vahvistetaan pillillä ja kaikkien barbaari huudolla.

En suosittele millekkään ryhmälle hajoamista erisuuntiin ja kiellän sen ehdottomasti Rämältä.

Ruton ja Pohjan Prikaatin kannattaa varmaan skirmata ja rämä & lesket menevät linjassa. Rämän skirm osasto hoitaa "lähi" skirmauksen, RÄMÄN EDESSÄ olevaa vihollista vastaan.

Keskustellan Rämä jutut omalla foorumilla, muuten tämä menee ihan tukkoon.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Perjantai, 28.05.2010 21:24

Tässä tuli tänään Torpparin kanssa jutellessa yksi hyvä pointti esiin:
Kun kirmaaja ryhmä kohtaa linjaryhmän, linjaryhmä aina voittaa.

Lisäksi tuli todettua, että pääjoukko on harvoin kyennyt hyödyntämään erillään toimivan skirmish osaston menestystä.
Eli erillään kiertäminen on huono ajatus.
Toisaalta mikäli vastustajan ryhmät kiertää erillään, sama pätee. Vastustajan pääjoukot eivät omia skirmaajiaan osaa tukea mikäli nämä toimivat erillään.
Tämän perusteella edellisen viestini PIKARUOKA kuvio on toimiva, ja pienessä mittakaavassa se kyllä on havaittu toistuvasti toimivaksi.
Kuvio ei lopulta tarvitse onnistuakseen koko armeijatason reagointia.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 28.05.2010 21:47

Skirmaajien virhe on usein lähteä heti skenaarion alussa sekoilemaan. Pitäisi pysyä pääjoukon mukana ja skirmata niin lähellä, että molemmat hyötyvät toisistaan. Vastustajan liian kaukana olevat skirmaajat kannaatta ehdottomasti tappaa, vaikka sitten niin, että pääjoukko pysähtyy, jos se sopii tilanteeseen. Mutta mikään sohu juttu ei voi perustua noin moni mutkaiseen kuvioon. Jos kokeneet skirm porukat tekevät sitä ilman komentoa niin hyvä niin.
Viimeksi muokannut Susikukko, Lauantai, 29.05.2010 09:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Perjantai, 28.05.2010 22:45

No siis yleensä skenaariot voittaa se, jonka linja voittaa vastustajan linjan. Eli siis se kenellä on isojen rähinöiden jälkeen tarpeeksi linjavahvuutta skirmaajien jämien kolaamiseen. Skirmaajien ensisijainen tehtävä on taas mielestäni auttaa omaa linjaa vastustajan linjan voittamisessa. Tämä voi tapahtua joko sitomalla vastustajan linjavahvuutta, syömällä itse sitä vastustajan linjaa kyljistä ja selästä, tai estämällä vastustajan skirmaajia tekemästä kahta edellä mainittua omalle linjalle. Hyvä skirmausryhmä toimii mukautuvasti ja tekee tilanteen mukaan noista kolmesta sitä mitä sen hetkinen tilanne edellyttää / mahdollistaa.

Eli nähdäkseni vastustajan skirmaajien tuhoaminen ei ole itseisarvo sinänsä. Jos se voidaan tehdä kustannustehokkaasti ja nopeasti poistamatta liiaksi taisteluvahvuutta linjasta niin senkin voi tietty tehdä. Rämällä on vahvat keihäät joita tarvitaan ehdottomasti linjassa. Mielestäni on virhe antaa vihollisen ufokilpiskirmaajien sitoa niin tärkeä osa linjavahvuutta, koska silloinhan ne vihollisen skirmaajat hoitavat juuri sitä omaa hommaansa: sitovat linjavahvuutta pois. Ufokilpiskirmaajat kun voivat ja useimmat myös osaavat pysyä pois siitä keihään kantamasta, jolloin niitä skirmaajia ei välttämättä saada edes lanattua. Sillä aikaa kun keihäät leipoo vihujen skirmaajia, vihollisen linja leipoo meidän liittolaisten linjaa. Huomasin kyllä että Pekka tuolla vahvasti alleviivasi sanaa _merkittävä_ skirmishjoukko, mutta nähdäkseni tuollainen kuvio soveltuu lähinnä yhteen tilanteeseen: Entalia ja Tura juoksemassa laidan kautta selkään kentällä, jolloin ne voidaan pussittaa nurkkaan. Metsässä on yleensä aina tilaa ottaa pakkia, jolloin ei yleensä ole mitään nurkkaa mihin ahdistaa, ja Tura+Entaliaa pienemmät skirmishosastot eivät ole mielestäni niin suuri tekijä, että Rämää kannattaisi irrottaa linjasta. Käytännössä nimittäin ei ole mahdollista / kannattavaa seisahduttaa muuta armeijaa siksi aikaa kun Rämä käy leipomassa skirmaajaosaston laitaa vasten. Nimittäin sillä aikaa kun me ollaan pysähdyksissä, aloite ja liike siirtyy vastustajan armeijalle, ja Kuolan tai Maahinkaisen kaltaisille ryhmille sitä aloitetta ei yksinkertaisesti voida antaa.

Ja yleisesti johtamisesta Susikukko poimikin jo sen mielestäni kaikkein tärkeimmän pointin: "Mikään monimutkainen ei toimi sohussa". Tärkeä juttu on ottaa aloite ja hallita taistelua liikkeellä. Sotahuudon mittakaavassa tilanteet muodostuvat ja ratkeavat niin nopeasti, että vastustajan on hyvin vaikea reagoida muuttuneeseen tilanteeseen. Esimerkiksi vahvan linjaryhmän siirtyminen oikeasta laidasta vasempaan laitaan juuri skenaarion alettua / juuri ennen skenaarion alkua pistää vihollisen pakan todella sekaisin, kun heikko linjaryhmä X joutuukin yllättäen ottamaan vastaansa sen vastustajan kovimman linjamoukarin.

Mielestäni Rämän kannattaisi keskittyä leipomaan vastustajan linja pannukakuksi sillä aikaa kun skirmaajat tekevät sen mitä niiden kuuluu tehdä. Rämän skirmaajiin en hirveästi halua ottaa kantaa, se on Rämän oma asia, miten vain katsotte hyödyntävänne skirmaajanne parhaiten. Rämän lähellä skirmaajat voivat tilanteesta riippuen antaa keihäille työrauhan pitämällä selän puhtaana tai vihuskirmaajien loistaessa poissaolollaan sitoa aggressiivisesti vihollisen linjavahvuutta ja sitä kautta helpottaa linjan hommaa. Just my 5 cents.

Siinä vaiheessa kun vastustajan linja on lyöty, on tärkeää rauhoittaa tilanne ja kerätä koko armeija kasaan. Jos kaikki lähtevät frägihuuruissa ravihevoslaput silmillä jahtaamaan helppoja tappoja, selät jäävät auki niille vihollisen skirmaajille joita kuitenkin on vielä siinä vaiheessa elossa. Jos me onnistutaan lyömään vihollisen linja ja ryhmittymään nopeasti, on skenaario käytännössä jo voitettu.

Tämmöstä. Tää ei siis nyt edusta mitään muuta kuin mun omaa henkilökohtaista näkemystäni asiasta. Torpataan Sohussa kaikki. 8)

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Lauantai, 29.05.2010 10:06

Oh Kitolan talon mies on siis meillä tänä vuonna, voitto on varma =)

Joo ei olekkaan tarkoitus, että koko rämä lähtisi jahtaamaan skirmaajia. Vaan juuri niin, että linja ryhmät on linjassa ja skirmaajat skirmaamassa juurikin tuon Falcatan mainitseman kolminaisuuden mukaan. Siellähän ei voi myöskään olla komentajaa vaan kaikkien skirmaajien on hallittava "hive mind" eli pitää vaan lukea tilannetta ja tietä mitä molemmat naapuri skirmaaja ryhmät tekee.

Mutta jos varsinkin metsässä kohtaamme vihollisen skirmaajat reilusti ennen vihollisen pääjoukkoa, kannattaa mielestäni pysähtyä ja tappaa ne, ja sitten taas jatkaa.

Vaikka itse mainitsin tuosta monimutkaisten kuvioden mahdottomuudesta, niin olisi hienoa jos kaikki, niin skirmaajat kuin linja ryhmät pystyisivät vetäytymään isomman voiman edessä ajoissa JA NAAPURILLA OLISI SITTEN ROHKEUTTA hyökätä vihollisen sivustaan & selkään jos se lähtee vetäytyvän ryhmän takaa-ajoon. Tätä kuviota näkee usein sohussa, mutta ilman tuota naapurin apua, koska jengi jäätyy.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Lauantai, 29.05.2010 11:17

Siinä vaiheessa kun vastustajan linja on lyöty, on tärkeää rauhoittaa tilanne ja kerätä koko armeija kasaan.
Ei tietenkään koske skirmaajia joitten tehtävä on ravata sillonki ravihevoslaput silmillä ja napsia vihollista ennen ku se ehtii kokoon.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Lauantai, 29.05.2010 12:39

joo
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Lauantai, 29.05.2010 19:08

Joo siis jos skirmaajat pystyvät omalla häröilyllään estämään vastustajan yritykset rauhoittaa tilannetta ja ryhmittyä niin totta kai. Ja eihän se voitto niinkään vaan mahdollisimman kova kills/death lukema 8) Eiku mites se menikään... Ja tietty kaikista vihollisen tyhmyyksistä pitää rokottaa, jos niillä tulee yksittäisiä porukoita suojatta muita ennen kontaktiin niin ne tietty torpataan porukalla saman tien. Täytyy vaan olla noissa tilanteissa varovainen sen kanssa ettei juosta niiden skirmaajien perässä pussiin. Jos jotain kuvioita haluaan koittaa niin juurikin tuo jo ehdotettu heikon esittäminen voisi olla toimiva. Jos saadaan ne vihollisen vahvat yksiköt juoksemaan meidän skirmaajien perässä pussiin niin mikäs sen maukkaampaa.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Sunnuntai, 30.05.2010 22:03

Jousille sitten tärkeää taktiikkaa.

Jousimiehen tehtävä ei olla skirmaassa vihollisen selässä/kyljissä ilman erillistä syytä. Jousimiesten pitää olla lähes aina oman linjassa heti kilpimiehen vierellä ampumassa headshottia keihäsmiehen nassuun.

Syyt ovat yksinkertaiset 3,5m lasikuitukeihään tiputtaminen rivissä vastaa helposti kolmea tai isompaa määrää skirmaajaa. Todella harvat linjaryhmät ryntäävät suoraan kontaktiin (Örkit, hurtat ja vishna) Mikä tarkoittaa aina keihästaistelua, jossa katsotaan kummalla on enemän tikkuja. Tasan kolme jousimiestä, jotka saavat tiputettua 4-6 varsiasemiestä tarkoittaa voitettua matsia. Jousimiehen pelkkä oleminen keihäsmiesten edessä tarkoittaa keihäsmiehen täydellistä taistelukyvyn menettämistä.

Myöskin 3-4m päästä tarkoittaa satavarmoja osumia ja samalla jousimiehet ovat 100% turvassa skirmaajilta. Jousimiehet juoksemassa pitkinpoikin kenttää ampumassa juoksevia ufomiehiä on ajan tuhlausta ja samalla jousimiehet keräävät täällä monesti peltsin kaltaisia pervoja juoksemaan perään.

Meidän armeijalla ei ole varaa laittaa jousimiehiä juoksemaan skirmaajien mukaan, koska possut tulevat voittamaan tämän tappelun, jolloin jousimiesten isoin tarkoitus tulisi olla tekemässä linjoissa tärkeitä tappoja antaen meidän omille keihäsmiehille työrauhaa.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Sunnuntai, 30.05.2010 22:40

On kyllä pakko myöntää että Hyden puhuu asiaa. Munkin mielestä jouset kuuluvat nimenomaan heti linjan perään snaippaamaan vihollisen keihäsjumalat. Eihän sinne tietty ketään voida pakottaa, mutta tässä vaikkapa Pohjan väelle ihan varteenotettava vaihtoehto jousien sijoittamiseen. ;)

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Rumiluntti
Herttua
Viestit: 610
Liittynyt: Sunnuntai, 06.01.2008 22:13
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Rumiluntti » Sunnuntai, 30.05.2010 22:48

Kilpimiehen takana oleva keihäs-jousi kombo... Taisin laueta lahkeeseeni.

Juu mutta tosiaan, keihäs voi hyvin pakottaa sen vihulaisen kilpimiehen laskemaan kilpensä (jaloille tökkimällä) ja tällöin jousimies täräyttää sitä keihäsmiestä jota tuo vihulaisen mokoma oli suojaamassa.

Kilpirivi tuo myös mukavaa näköestettä, ei kukaan luonnollinen ihmisolento pysty keskittymään kun niihin max 3 edessä olevaan kilpimieheen, se viistosta sivulta ammuttu nuoli tulee ihan yllärinä ja jousimies voi vetää trollfacen päälle.
Avatar
Joensuu
Herttua
Viestit: 665
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 17:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joensuu » Maanantai, 31.05.2010 10:10

Tätä edellistä on Rämänkin taktiikkaa mietittäessä tuumittu paljon. Työn alla olisikin että jo Rämän riveistäkin löytyisi tehokkaita, just tällä tavalla aggressiivisia jousimiehiä. Sen verran hyvin tuon on nähty toimivan sekä omissa testeissä että tietty itseämme vastaan ja ylipäätään pk-seudun treeneissä.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 31.05.2010 11:46

Lisäksi keihäsmiehelle yksikin menetetty raaja aiheuttaa merkittävät tehon tippumiset.

Jouselle hyvä liike lienee tähtäilemällä jähmettää niitä keihäsmiehet jotka näkevät että kuti olisi tulossa, ja laukaista sellaiseen joka ei näe tai ehdi reagoida.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Maanantai, 31.05.2010 16:24

Rämän oman skirmish osaston idea käytännössä on ketterä panssaroitu "linja metsässä".
Tämän porukan ei ehkä kannata juosta ravilaput silmillä, vaan omata kyky vihollisosaston sitomiseen, passivointiin ja jyystäen tappamiseen. Parhaiten uskon pienosastomme toimivan sellaisessa tilanteessa, jossa vastustaja on jo jollain tasolla sidottu taisteluun, ja tulemme vahvistamaan tilannetta kahden tehokkaan tukiaseen kanssa, passivoiden vielä vastustajan keihäät omalla jousiuhalla.
Käytännössä osaston vastuualueelle jäänee lähialueen anti-skirmish.

Lisäksi jos saamme joukkueen tasausvaiheessa kourallisen pieniä ryhmiä ja satunnaisesti varustettuja sotureita, nämä kannattaisi ehkä niputtaa toimimaan Rämän skirmish porukan mukana, mikä uskoakseni tämä toimisi hyvin jäänestoaineena.

Hyviä pointteja Hydeniltä. Olen ehdottoman samaa mieltä, että jousimiehet metsässä juoksemassa kerjäävät pervoja peräänsä. Kilpimiehenä itsekin aina riemastun nähdessäni jousimiehiä metsässä ilman tarpeeksi montaa suojamiestä.

Rutto on todennäköisesti Sotahuudon tehokkain ryhmä hyödyntämään vastustajan sekaannusta ja juoksemaan ravilaput silmällä keräten helpot tapot pois kuljeksimasta. Tämän toivon jatkuvan.
Tässä toiminnassa tukiaseilla ei ole niin suurta merkitystä, kuin alastoman mieskehon nopeudella.
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Maanantai, 31.05.2010 18:20

Myöskin unohdin heittokeihästä mainita, myöskin että näitä ei pidä koskaan heittää yli 3-4 metrin. Monesti on tullut itku silmään pelkästä näystä, kun porukkaa heittelee 20 metriin heittokeihällä toivoen osuvan, johonkin.

Näillä parhaimillaan pystytään lisämään tappo tehoa rivissä x100. Minun ja falcatan suunitellema nojatuolikenraali taktiikkat ovat tulleet tulokseen missä linjataistelu voitetaan 2-3 heittäkeihäsmiehen avulla helposti olettaen, että he osuvat 2-3 metrin päässä olevaan kaveriin.

Rivit ovat monesti syviä ja taakse jäävät yleensä arkajalkaiset kilpimiehet seisomaan tyhjänpanttina, kun tämä kaveri voisi 3-5 heittokeihään turvin tehdä elävää helvettiä vihollisen keihäsmiehille. Ryhmän takana juoksee 2-3 ufoskirmaajaa heittokeihäitten kanssa tehden Blitzkrieg iskuja teurastaen jokaisen varsiasemiehen ryhmän edestä. Ufoskirmaaja etsii keihäsmiehen silmiinsä, jonka jälkeen työntyy oman rivin etuosiin vinossa kulmassa keihäsmieheen heittäen hedarin.
Kuva
(siniset täplät ovat keihäsmiehiä ja lila on 1337 ufoskirmaaja heittokeihäitten kanssa.

Tämän jälkeen kun ufoskirmaaja on huutanut "lol omg noob headshot pwned!" ja lähtee karkuun bunnyhoppia käyttäen. Oman ryhmän selässä ufoskirmaaja katsoo uuden keihäsmiehen toistaen tempun. Samalla jos selkään tulee epämääräisiä hiippaaja possuja, hän voi kiusata heitä.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Unkarin kuningaskunta”