Sääntöpohdinta: "Osuma joka tulee suoraan liikkeestä

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2011 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Sääntöpohdinta: "Osuma joka tulee suoraan liikkeestä

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 17.02.2011 23:50

2010 Sääntö:
Osumaksi lasketaan mikä tahansa aseen terän tai vaikuttavan osan (kuten sotanuijien kärki) osuma, joka osuu taistelijaan asti ja on tullut kunnon liikkeestä. Selvästi vartalosta erillään oleviin vaatteisiin tulleita osumia ei lasketa. Epäselvissä tilanteissa voi selvyyden vuoksi vaikkapa huutaa "Rikoit viittani, tämän saat maksaa!" tai nyökätä haarniskaan tulleen osuman merkiksi. On kohteliasta yrittää tehdä lyöjällekin selväksi osuiko annettu isku vai ei.

Jokainen laskee omat osumansa herrasmiesmäisesti. Jos joku ei laske osumia tästä voi skenaarion jälkeen käydä sanomassa kyseiselle taistelijalle ja valvojille. Epäselvissä tilanteissa on kaikkien kannalta parasta vain ottaa epäselvä isku herrasmiesmäisesti osumana vastaan, näin tulee vähiten sanomista.
Minusta tämä kaipaa hieman säätöä tai tarkennuksia. "Kunnon liikkeestä" tuntuu olevan monille hyvin eri käsite. Osalle se tarkoittaa pientä parin sentin pamputus liikettä ilman voimaa, osalle taas autenttista teknisesti puhdasta iskua mikä mäjähtää kunnolla tai työntää pistokärjen kasaan. Asiasta on jo varmasti väännetty mm. kalibraatio keskusteluissa. Itse olen ymmärtänyt, että suurin osa harrastajista kannattaa ns. Lasermiekkailu politikkaa, jossa ihan kaikki pienet hipsutkin lasketaan ja sitten pienempi osa laskee vain selvät kunnon osumat. Minusta "lasermiekkailu" on pahassa ristiriidassa tuon nykyisen säännön kanssa. Jos se nyt on vallitseva käsite.

Olen pohtinut asiaa pitkään ja nyt kun helmikuu lähenee loppuaan olen yrittänyt puristaa kultamunan ulos, mutta ilman tulosta. Mikä olisi vähemmän tulkinnan varainen sääntö? Minusta ns. lasermiekkailu tai vastaava pitäisi kirjoittaa sääntöihin. Säännöissä voisi olla myös lisää esimerkkejä eritilanteista, tyyliin rikoit viittani.

Henkilökohtainen kantani on, että peli-ilon parantamiseksi hipsuja tai epäselviä osumia ei pitäisi laskea. Monessa isommassa treenitapahtumassa näin on ollut ja vielä ei ole mitään sattunut. Sotahuudossa on sattunut, mutta siellä onkin tietysti 500 ihmistä joista kaikki eivät treenaa, eivätkä tunne sääntöjä ja kultuuria niin hyvin kuin treenitapahtumissa vierailevat. Mielestäni hipsujen ja epäselvien osumien pois jättäminen parantaa varsinkin uusien harrastajien fiilistä, kun ei tarvitse ekasta hipsusta istua kentän laidalla tuntia =( Tämä myös mielestäni kannustaa treenaamaan ja opettelemaan KONTROLLOITUJA JA TURVALLISEMPIA HALLITUJA TEKNIIKOITA. Ainakin itse olen oppinut OLEMAAN LYÖMÄTTÄ heikompiani täydellä huitomis voimalla kun olen treenannut autenttisia tekniikoita. Herrasmiesmäisyys on kuitenkin hyvä ja jos kaveri sanoo, että hei osuin sua käteen tai kypärään" tai näyttää myrtsiltä koska jatkat menoa, olisi silloin osuma hyvä ottaa vaikka et sitä välttämättä kiiressä huomannut tai tuntenut panssarin läpi. Myös lyöjän tulisi miettiä oliko isku hyvä, ennen kuin alkaa huutamaan?

Itse tulkitsen nykyisen säännön niin, että hipsuja tai mini pamputusta tai sahaamista ei lasketa lyönniksi, koska nämä eivät tuleet kunnon liikkeestä. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että yleinen kirjaamaton vallitseva käsite on, että kaikki hipsutkin lasketaan ns.lasermiekkailu tyyliin. Jos näin on pitäisi se näkyä säännöissä.

Täsä nyt muutamia hippuja joita olen saanut puristettua, toivottavasti joku viisaampi saa niistä parempia aikaiseksi?:

1. Lasermiekkailu
Osumaksi lasketaan mikä tahansa aseen terän tai vaikuttavan osan (kuten sotanuijien kärki) osuma, joka osuu taistelijaan asti ja olisi VÄHINTÄÄN vuodattanut verta paljaasta ihosta. Sahaavia iskuja ei kuitenkaan lasketa, eikä sallita. Selvästi vartalosta erillään oleviin vaatteisiin tulleita osumia ei lasketa. Epäselvissä tilanteissa voi selvyyden vuoksi vaikkapa huutaa "Rikoit viittani, tämän saat maksaa!" tai huutaa "Kypärä!" haarniskaan tulleen osuman merkiksi. On kohteliasta yrittää tehdä lyöjällekin selväksi osuiko annettu isku vai ei.

Jokainen laskee omat osumansa herrasmiesmäisesti. Jos joku ei laske osumia tästä voi skenaarion jälkeen käydä sanomassa kyseiselle taistelijalle ja valvojille. Epäselvissä tilanteissa on kaikkien kannalta parasta vain ottaa epäselvä isku herrasmiesmäisesti osumana vastaan, näin tulee vähiten sanomista. Kiiressä et välttämättä aina huomaa kaikkia osumia varsinkaan panssarinläpi, jos vastustaja ilmoitaa sinulle esimerkiksi heittäneensä sinua heittokeihäällä kypärään, niin ota se kohteliaasti vastaan, inttämisen ja riitelyn sijaan.

2. Hyvät osumat
Osumaksi lasketaan mikä tahansa aseen terän tai vaikuttavan osan (kuten sotanuijien kärki) osuma, joka osuu taistelijaan asti selvästi ja olisi auheuttanut vähintään haavoittavan / vammauttavan vahingon. Sahaavia iskuja ei lasketa, eikä sallita. Jokaisen pelaajan on pystyttävä sovittamaan voimansa jokaiseen tilanteeseen. Esim. 100kg panssari soturia lyödään erivoimalla kuin esim. 45kg miekatonta jousiampujaa. Selvästi vartalosta erillään oleviin vaatteisiin tulleita osumia ei lasketa. Epäselvissä tilanteissa voi selvyyden vuoksi vaikkapa huutaa "Rikoit viittani, tämän saat maksaa!" tai huutaa "Kypärä!" haarniskaan tulleen osuman merkiksi. On kohteliasta yrittää tehdä lyöjällekin selväksi osuiko annettu isku vai ei.

Jokainen laskee omat osumansa herrasmiesmäisesti. Jos joku ei laske osumia tästä voi skenaarion jälkeen käydä sanomassa kyseiselle taistelijalle ja valvojille. Kiiressä et välttämättä aina huomaa kaikkia osumia varsinkaan panssarinläpi, jos vastustaja ilmoitaa sinulle esimerkiksi heittäneensä sinua heittokeihäällä kypärään, niin ota se kohteliaasti vastaan, inttämisen ja riitelyn sijaan. Mieti myös aina oliko iskusi hyvä osuma, ennen kuin alat huutamaan tai valittamaan.

3. Kovat osumat
Osumaksi lasketaan mikä tahansa aseen terän tai vaikuttavan osan (kuten sotanuijien kärki) osuma, joka osuu taistelijaan asti selvästi ja olisi aiheuttanut raajassa vähintään tilapäisen toimitankyvyttömyyden ja torsossa & päässä lievän vamman. Jos jäät miettimään oliko isku tarpeeksi hyvä, ota se osumana. Sahaavia iskuja ei lasketa, eikä sallita. Jokaisen pelaajan on pystyttävä sovittamaan voimansa jokaiseen tilanteeseen. Esim. 100kg panssari soturia lyödään erivoimalla kuin esim. 45kg miekatonta jousiampujaa. Kovia iskuja päähän tulee välttää. Iskuja takaraivoon ja munuaisten alueelle on vältettävä. Takaapäin tuleviin lyönteihin on laitettava vähemmän voimaa tai asetettava terä tai vast. vastustajaan ja huudettava kuolit. Tekniikoita jotka tappaisivat ihmisen ilman terävää terää on vältettävä. esim. voimakas kokovartalon ja kahdenkäden pisto tai lyönti päähän. Selvästi vartalosta erillään oleviin vaatteisiin tulleita osumia ei lasketa. Epäselvissä tilanteissa voi selvyyden vuoksi vaikkapa huutaa "Rikoit nännini, tämän saat maksaa!" tai huutaa "Kypärä!" haarniskaan tulleen osuman merkiksi. On kohteliasta yrittää tehdä lyöjällekin selväksi osuiko annettu isku vai ei.

Jokainen laskee omat osumansa herrasmiesmäisesti. Jos joku ei laske osumia tästä voi skenaarion jälkeen käydä sanomassa kyseiselle taistelijalle ja valvojille. Kiiressä et välttämättä aina huomaa kaikkia osumia varsinkaan panssarinläpi, jos vastustaja ilmoitaa sinulle esimerkiksi heittäneensä sinua heittokeihäällä kypärään, niin ota se kohteliaasti vastaan, inttämisen ja riitelyn sijaan. Mieti myös aina oliko iskusi hyvä osuma, ennen kuin alat huutamaan tai valittamaan.

Nuo tarkennukset ehkä lisäisin jokaiseen kohtaan oli sääntö sitten mikä tahansa.

Laittakaa perusteltuja kommenteja ja parannusehdotuksia, jotta saadaan selvemmät säännöt. Tiedän jo, että jotkut tykkäävät lasersäännöistä kovasti ja kaikki kovempi johtaa turvattomuuteen, kaipaankin eniten apua tuon ”osuma joka tulee suoraan liikkeestä” ja lasermiekkailun selventämiseen / kirjaamiseen / poistamiseen.

Kuva
Viimeksi muokannut Susikukko, Perjantai, 18.02.2011 18:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sääntöpohdinta: "Osuma joka tulee suoraan liikkeest

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Perjantai, 18.02.2011 00:28

Susikukko kirjoitti:2010 Sääntö:
Osumaksi lasketaan mikä tahansa aseen terän tai vaikuttavan osan (kuten sotanuijien kärki) osuma, joka osuu taistelijaan asti ja on tullut kunnon liikkeestä. Selvästi vartalosta erillään oleviin vaatteisiin tulleita osumia ei lasketa. Epäselvissä tilanteissa voi selvyyden vuoksi vaikkapa huutaa "Rikoit viittani, tämän saat maksaa!" tai nyökätä haarniskaan tulleen osuman merkiksi. On kohteliasta yrittää tehdä lyöjällekin selväksi osuiko annettu isku vai ei.

Jokainen laskee omat osumansa herrasmiesmäisesti. Jos joku ei laske osumia tästä voi skenaarion jälkeen käydä sanomassa kyseiselle taistelijalle ja valvojille. Epäselvissä tilanteissa on kaikkien kannalta parasta vain ottaa epäselvä isku herrasmiesmäisesti osumana vastaan, näin tulee vähiten sanomista.
Minusta tämä kaipaa hieman säätöä tai tarkennuksia. "Kunnon liikkeestä" tuntuu olevan monille hyvin eri käsite. Osalle se tarkoittaa pientä parin sentin pamputus liikettä ilman voimaa, osalle taas autenttista teknisesti puhdasta iskua mikä mäjähtää kunnolla tai työntää pistokärjen kasaan. Asiasta on jo varmasti väännetty mm. kalibraatio keskusteluissa. Itse olen ymmärtänyt, että suurin osa harrastajista kannattaa ns. Lasermiekkailu politikkaa, jossa ihan kaikki pienet hipsutkin lasketaan ja sitten pienempi osa laskee vain selvät kunnon osumat. Minusta "lasermiekkailu" on pahassa ristiriidassa tuon nykyisen säännön kanssa. Jos se nyt on vallitseva käsite.

En näe ristiriitaa nykyisen säännön kanssa, koska se ei määrittele osuman voimaa, vaan liikkeen. Koska säännöissä ei sanota, että hipsuja saisi olla laskematta, niin kaikella järjellä se tarkoittaa, että jos miekka osuu kunnon liikkeestä, vaikka vain hipasemalla, niin se on osuma. :roll:

Näin muuten noihin ehdotuksiisi: ne tuntuvat epäselviltä ja tulkinnan varaisilta. Se että säännöissä lukisi " olisi auheuttanut vähintään haavoittavan / vammauttavan vahingon" voi tarkoittaa toisella taistelijalla ihan eri tason lyöntiä kuin toisella. Joku näkee että lyönnin pitää osua oikeasti keskelle ruumista että siittä tulisi haavoittava/vammauttava vahinko ja jonkun mukaan pieni hipaisu otsaan on jo vahingoittava, jos kyseessä olisi oikea miekka. :?
Lisäksi, koska pistokärjet ovat vaahtomuovia, jäisi puolet pistoista laskematta sen takia, että ne tuntuivat hipsuilta. Tämä ei ainakaan suosi niitä jotka osaavat tekniikan. :roll:
Lisäksi panssaroidulle hipaiseva lyönti taikka pisto tuntuu vielä enemmän kevyemmältä hipaisulta kuin panssaroimattomalle, jolloin panssaroitu voisi olla laskematta paljon enemmän osumia.

Itse laittaisin sääntöihin tuohon "ja on tullut kunnon liikkeestä" jälkeen vaikkaa suluilla taikka seuraavaksi lauseeksi "vaikka olisi vain hipaisemalla osunut".

En sano, että suosin "lasermiekkailua" turvallisuuden perusteella, vaan sen takia että sitten ainakin säännöt ovat kaikille samat ja ei jää tulkinnanvaraa siitä mikä on ollut tarpeeksi hyvä lyönti.

Painoitan vielä, että puhun hipaisuista jotka ovat tulleet kunnon liikkeestä, en sahauksesta tai vastaavasta.
Avatar
Ince
Herttua
Viestit: 770
Liittynyt: Torstai, 10.05.2007 12:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ince » Perjantai, 18.02.2011 00:39

Tuon "jonkinlaisen kunnon liikkeen" mainintaa puolustaa erillisten iskujen jonkinlainen havaittavuus erityisesti lyötäessä kahdesti peräkkäin samaan
kohtaan, tällöinhän tyypillisesti ainakin kiireessä toinen isku saattaa jäädä onnettoman rannekäännön tasalla, mitä tulisi välttää sillä silloin toinen ei käytännöllisesti katsoen, ainakaan panssarissa, pysty erottamaan näitä toisistaan useinkaan parhaalla tahdollakaan.

Tämä "kunnon liikkeen" määrittely ratkaisee näin ollen osaltaan myös panssaripisteiden merkityksen, sillä vaikka niitä annettaisiin kolme tms. niin vähäisin mahdollinen tikarilla rannekäännön määritelmä vie käytännössä hetkessä kaikki mahdolliset pisteet.

Tämä tietysti vaihtelee, kuten on keskusteltu, mutta periaatteessa "kunnon liikkeen" olisi lähdettävä, .. ainakin.., kyynärvarresta 1., näin omana periaatteena edellyttämättä sitä muilta. Kunnon liikkeestä tulleet hipaisutkin kannattaa laskea. 1. mikä ei tarkoita yksinomaan erityisen kovaa lyöntiä jos on kontrolli hallussa.. Tosin, asiaan hieman ei liittyen, ei teräsmiekkailussakaan.. aina.. kannata hakea snäkäri-koukku vauhtia iskulle jos suorempi ja nopeampi linja hoitaa saman. (vaikkakaan "liike" ei vaikuttaisi silloin niin massiiviselta kuin esim rottingissa.)

Tämä tosiaan kaipaa selvennystä, kun vain pitää mielessä jo todetun, oli linja mikä hyvänsä, herrasmies linjoilla on mukavinta.
Tutustu iloisiin miekkailukirjoihin:
https://forms.gle/iMUhVqe7vGBfzEFi8
Netin helmeilevin miekkailu blogi:
http://miekkailusta.blogspot.fi/
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 18.02.2011 09:56

Kyllä ja jos hipsutkin kerran pitää laskea niin se on luettava säännöissä. Sekä mini pamputus. Tuo lasermiekkailukin on monelle tulkinnna varainen, koska jotkut ymmärtävät sen juuri niin, että se pieni rannelyöntikin riittää. Mielestäni tällä hetkellä Suomessa ei ole täysin selvää pitääkö hipsut laskea ja mikä on kunnon liike.

Itse en laskisi hipsuja, koska se pilaa peli-iloa kun pitää pienestä naarmusta lähteä mököttämään kentänlaidalle. Korostaisin juurikin herrasmiesmäisyyttä, maalaisjärkeä ja harjoittelua sh varusteet päällä.

Minusta tällä hetkellä sotahuudoissa ja treeneissä joissa on lasermiekkailu sääntö tulee paljon riitaa, huutelua ja väärin käsityksiä juurikin tuon hipsu ja kunnon liikkeestä asian kanssa.

Fabassa (250 ihmistä), treenileireillä (100 ihmistä) ja treeneissä joissa hipsuja ei lasketa, en ole tätä ongelmaa havainnut? Tosin volyymi taas on pienempi kuin 500 ihmisen sohussa. Sohussa on myös tullut aivotärähdyksiä ja ilmoja on lähtenyt pihalle, hipsuttomissa tapahtumissa en ole tälläisistä kuullut.

Tästä aiheesta on tosiaan väännetty maailman ääriin asti ja varmaan väännetäänkin niin kauan kun ihmiset tulkitsevat sääntöjä ja laskevat omat ja vihollisen osumat? Koneet pelastakaa meidät.

Eniten kaipaisin nyt verbaalisesti lahjakkailta ihmisiltä neuvoja ja ehdotuksia tuon säännön tarkentamiseen, oli sitten hipsulinjaus mikä tahansa.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Perjantai, 18.02.2011 10:45

Hei,

Oletko käynyt katsomassa esitystä koko sääntöjen muuttamisesta, jossa tähänkin otetaan kantaa, ja todella pitkän vääntämisen jälkeen:

http://forum.sotahuuto.fi/viewtopic.php?t=5311

Esitys on menossa hallitukselle tänä viikonloppuna ja siinä todetaan tästä seuraavaa:
2.2 Hyökkääminen ja hyökkäysten osuminen
2.2.1 Hyökkäämistavat
Hyökkäämistapoja ovat lyönti, pisto, heitto, sekä laukaiseminen. Käytetty ase rajoittaa sille käytettävissä olevia hyökkäämistapoja. Muita kuin aseelle käytettävissä olevia tapoja ei saa käyttää. Asekohtaiset hyökkäämistavat on määritelty luvussa 3 Aseet ja aseyhdistelmät.
Lyönti ja pisto alkavat soveltuvan lähitaisteluaseen havaittavalla liikkeellä ja loppuvat havaittavaan palauttavaan liikkeeseen. Osuman tulee luvussa 2.2.3 Kohde ja hyökkäyksen osuminen määritetyllä tavalla tapahtua tällaisen hyökkäyksen alettua ennen sen loppumista. Jatkuva työntävä liike aseen hyökkäyksen alun havaitun liikkeen aiheuttaman osuman jälkeen on edelleen samaa hyökkäystä eikä aiheuta lisävauriota kyseiseen osumakohtaan. Sahaava tai pumppaava aseen terän liike tämän kuitenkin pysyessä havaittavasti kontaktissa kohteeseen on myös osa alkuperäistä hyökkäystä eikä aiheuta lisävauriota kyseiseen osumakohtaan. Liu’uttaen tehtyä hyökkäys voi yhden näin määritetyn hyökkäyksen aikana osua useampaan kuin yhteen osumakohtaan, jolloin osuma myös kohdistuu niihin kaikkiin.
Heitolla ja laukaisemisella tarkoitetaan näissä säännöissä kaikkia kantamalta tehtyjä hyökkäyksiä. Heittoaseet heitetään ja erilaisilla jousiaseilla ja sotakoneilla laukaistaan ammuksia. Kummallakin tavalla toteutettu hyökkäys alkaa aseen irtoamisesta lähettäjänsä hallinnasta heiton tai laukaisun voimasta. Onnistunut osuma tapahtuu edellä mainitun aseen teräosan osuessa kohteeseen.
Aseen liu'uttaminen kohteeseen mitään kiinteää rakennetta tai pintaa pitkin on kielletty.
2.2.2 Hyökkääjä ja hyökkäyksen toteuttaminen
Hyökkääjä toteuttaa hyökkäyksen käyttämälleen aseelle ominaisella tavalla. Hyökkäykseen käytetyn voiman säätely on aina hyökkääjän vastuulla ja hyökkääjältä edellytetään harkintaa voimankäytössä. Hyökkääjän tulee käyttää sellaisia hyökkäämistapoja, jotka voidaan hyökkäämiseksi havaita. Hyökkääjä ei valvo hyökkäyksistään seuraavien osumien havaitsemista, mutta voi huomauttaa asiallisesti osumia ottamatta jättänyttä taistelijaa skenaarion jälkeen tämän osumien havaitsemisen puutteellisuudesta. Hyökkääjää voidaan huomauttaa skenaarion jälkeen liiallisesta voimankäytöstä. Valvojat voivat poistaa taistelijan tapahtumasta tämän varoituksesta huolimatta jatkuvasta liiallisesta voimankäytöstä.
Yllättävät tai olosuhteista johtuen vaikeasti havaittavat hyökkäykset tulee toteuttaa poikkeuksellista varovaisuutta noudattaen sekä voimankäytön että hyökkäyksen kohdentamisen osalta, välttäen näin vauriolle erityisen alttiita ruumiinosia kuten jalkoväliä, munuaisia ja takaraivoa.
2.2.3 Kohde ja hyökkäyksen osuminen
Osuma aseen terästä hyväksytyllä hyökkäämistavalla mihinkään osaan taistelijaa aiheuttaa osumapaikasta ja -kerrasta riippuen joko haavoittumisen tai kuoleman. Hyökkäyksestä aiheutuvan osuman vastaanottaminen ja sen seuraamuksia koskevien sääntöjen noudattaminen on aina kohteen vastuulla. Kohteena oleva taistelija voi skenaarion jälkeen huomauttaa liiallista voimaa hyökkäyksissään käyttävää taistelijaa tämän liiallisesta voimankäytöstä. Osumien tietoinen huomiotta jättäminen mistään syystä ei ole sallittua. Osuman tahaton huomaamattomuus on inhimillistä. Osumien huomiotta jättämisestä voidaan huomauttaa kohteena ollutta taistelijaa skenaarion jälkeen. Vartalosta selvästi irrallaan olevaan vaatekappaleeseen kohdistunutta osumaa ei lasketa osumaksi kohteena olevaan taistelijaan.
Tämä ei suoranaisesti siis liity esitykseesi, mutta sivuaa sitä. Minä lähdin nimittäin tekemään tätä muutosta, koska nuo "hei, osuit mun viittaan" -määritelmät eivät mielestäni kuulu SÄÄNTÖTEKSTIIN. Säännöt pitää kyetä määrittelemään tarkemmin. Tulkinta ja selitys ovat asia erikseen.

Tämä siis siksi, ettei soudeta ja huovata ja tuoda ajattelematonta tekstiä sääntöjen tasolle.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 18.02.2011 18:54

Joo. Tuohan kuullostaa jo paljon fiksummalta. En ole valitettavasti ehtimyt aiheeseesi tutustua kun tekstiä on niin paljon.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Perjantai, 18.02.2011 21:02

Eipä mitään, vakkariongelma näköjään!

:wink:
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Minkkinen
Kapteeni
Viestit: 104
Liittynyt: Sunnuntai, 05.07.2009 22:30
Paikkakunta: Raasepori

Viesti Kirjoittaja Minkkinen » Lauantai, 19.02.2011 15:15

Hipaisuja ei pitäisi laskea. Tulee muuten turhan tulkinnanvaraista jos esim. joku hipelöi toisen tabardinreunaa keihäällä. Kyllä iskun pitää olla ihan kunnon isku. Ei puolihutastut näpäykset oikeastikkaan vahinkoa tuota.

Miten muuten nuolien kanssa on? Jos nuoli viistää kypäränreunaa niin kai se täytyy laskea... Toisaalta jos on kyse kattilahatusta ja nuoli osuu sen reunaan, on osuma tullut n. 10 cm päähän päästä.
Sanat lyhennetään lopusta, sisästä, sekamuotoisesti, tai vakiintuneen käytännön mukaan.
Vaahtopelti
Paroni
Viestit: 203
Liittynyt: Keskiviikko, 10.09.2008 20:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Vaahtopelti » Lauantai, 19.02.2011 16:41

Ei siis käytetä väljiä vaatteita tai suojia jottei tarvitse jäädä pohtimaan osuiko isku perille asti.

Haarniskaakin voi lisätä jos ei halua ensimmäisestä osumasta jäähylle.
Viimeksi muokannut Vaahtopelti, Lauantai, 19.02.2011 16:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Tuomir
Herttua
Viestit: 539
Liittynyt: Keskiviikko, 21.05.2008 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomir » Lauantai, 19.02.2011 16:49

Minkkinen kirjoitti:Hipaisuja ei pitäisi laskea. Tulee muuten turhan tulkinnanvaraista jos esim. joku hipelöi toisen tabardinreunaa keihäällä. Kyllä iskun pitää olla ihan kunnon isku. Ei puolihutastut näpäykset oikeastikkaan vahinkoa tuota.

Miten muuten nuolien kanssa on? Jos nuoli viistää kypäränreunaa niin kai se täytyy laskea... Toisaalta jos on kyse kattilahatusta ja nuoli osuu sen reunaan, on osuma tullut n. 10 cm päähän päästä.
Käsittääkseni panssariin tuleva osuma tulee ottaa aina, riippumatta siitä onko sen alla mitään haavoitettavaa.
Kunnes lääkäri kieltää!
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Lauantai, 19.02.2011 17:56

Minkkinen kirjoitti:Hipaisuja ei pitäisi laskea. Tulee muuten turhan tulkinnanvaraista jos esim. joku hipelöi toisen tabardinreunaa keihäällä.
Tätähän varten säännöissä jo lukee että selvästi ilmassa heiluviin vaatteisiin tuleva osuma ei ole osuma.
Ja kyllähän panssariin tullut osuma on osuma, oli se sitten kettle taikka great helm tyyppiä.

Ja komppaan Vaahtopeltiä siinä, että selvempää olisi jos ei käytä liian väljiä vaatteita. Lisäksi, haarniska on juuri sitä varten että pysyy pelissä mukana.

Ja hyvänä vinkkinä voisi vielä sanoa tähän, mitä olen itse monta kertaa kuullut, jos on epäselvää, oliko se osuma, älä jää miettimään vaan ota osumaksi.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Lauantai, 19.02.2011 18:23

Jos hipsuista ei pidetä. Niin heittoaseille ja nuolille pistäisi edelleen olla hipsu sääntö, koska ne nyt on muutenkin aika avuttomia verrattuna koviin versiohin.

Itse en millään ymmärrä tuota jos et tiedä mikä se oli, ota se osumaksi juttua? Jos kaveri ilmoittaa, että hei löin sua tai kattoo myrtsisti niin tietysti silloin. Itse olen saanut usein osumia aseiden ei tappavista osista tai omien kilpien reunoista siltatyönnöistä. Usein kun olen lähdössä pois, joku sanoo ei se oli varsi vaan tms.

Minusta myös selvien hyvien osumien ottaminen lisää peli-iloa ja vähentää epäselviä tilanteita.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Lauantai, 19.02.2011 18:34

Tarkoitin sillä "jos et tiedä, ota osuma"-jutulla esimerkiksi sitä, että sua lyödään hilparilla, koska et näe osuuko suhun varsi vaiko terä, niin päätät jatkaa, koska et tiedä varmaksi. Sitten tulee valitusta skenaarion jälkeen kun ei ota osumia. Eri asia on se, jos sulle sanotaan "se oli varsi" ym.

Itse näen, että peli-iloa on juuri se, että kaikilla on samat säännöt, eikä niitä voi tulkita monella eri tapaa ja perustella sillä sitä että miksei ota osumia, joita toinen pitää ihan hyvinä.

Mut nuolten ja heittoaseiden lisäksi hipaisut kyllä pitäis ottaa pistoistakin, nekun tuntuu monesti hipaisuilta kun pehmeä kärki osuu. Tosin, tuoko tuo sitten lisää epäselvyyksiä?
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Lauantai, 19.02.2011 18:58

Hipaisuja ei pitäisi laskea. Tulee muuten turhan tulkinnanvaraista jos esim. joku hipelöi toisen tabardinreunaa keihäällä. Kyllä iskun pitää olla ihan kunnon isku. Ei puolihutastut näpäykset oikeastikkaan vahinkoa tuota.
Se että kaikki osumat lasketaan nimenomaan jättää tulkinnan varan pois.
Kunnon isku ei ole mikään määritelmä. Ainut minkä kaikki poffaajat voivat tulkita osumaksi on että kaikki osumat on osumia.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Lauantai, 19.02.2011 20:15

Kaikenlaisten tursausten osumiksi ottaminen on kyllä yksinkertaista, mutta tekee mättämisestä nautinnollisuudeltaan veriseen ripuliin verrattavaa.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Sunnuntai, 20.02.2011 00:58

Niinno pitää opetella torjumaan. Viehän se aikaa ja vaivaa. 8(humalassa joo olen)
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 20.02.2011 11:44

Tämä nyt taas johti tähän. Minusta tämä keskustelu TAAS juuri hyvin tuo ilmi sen, että tulkinnan varaa on nykyisissä säännöissä ja kulttuureissa eroja. En ole vielä ehtinyt lukemman kaikkea Aarimoton juttuja, mutta toivottavasti se korjaa kaiken?

SCA miehet (omaa sukua rottinki) ovat 40 vuoden aikana tulleet siihen tulokseen, että ainoa toimiva systeemi on laskea vain hyvät osumat ja vain tuomari ja osuman kohteena oleva taistelija voi päättää oliko osuma hyvä vai ei. Tosin tästäkin löytyy varmasti omat koulukuntansa, mutta näin minulle on opetettu. Tosin siinä huijaamis into laantuu kun mestari lyö sinulle käden kokoisen mustelman reiteen.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Sunnuntai, 20.02.2011 11:56

Susikukko kirjoitti: SCA miehet (omaa sukua rottinki) ovat 40 vuoden aikana tulleet siihen tulokseen, että ainoa toimiva systeemi on laskea vain hyvät osumat ja vain tuomari ja osuman kohteena oleva taistelija voi päättää oliko osuma hyvä vai ei. Tosin tästäkin löytyy varmasti omat koulukuntansa, mutta näin minulle on opetettu. Tosin siinä huijaamis into laantuu kun mestari lyö sinulle käden kokoisen mustelman reiteen.
Tässä pitää ottaa huomioon se, että SCA:ssa sulle opetetaan alun alkaen mikä on oikea kalibraatio ja sitten kun luulet osaavasi taistella sääntöjen mukaan, pitää hankkia virallistus (jotta pääsee tapahtumiin taistelemaan). Näin pystytään kontrolloimaan sitä, että kaikki pelaavat samoilla säännöillä. Virallistuksia voivat antaa vain siihen luvan saaneet marskit (eli ns. tuomarit).
Boffaajilta ei voida odottaa samaa, koska ei meillä ole resursseja tehdä jokaiselle Sotahuutoon tulijalle testiä kuinka hyvin säännöt osataan ym.

Silti, vaikka SCA:ssa yritetään kontrolloida virallistuksella, on eri kalibraatiota olemassa eripuolella maailmaa. Joissakin paikoissa kalibraatio tarkoittaa sitä, että mustelman on pakko tulla kohteeseen, että lyönti on hyvä, joissakin sitä, että kunhan sen edes jotenkin tuntee sen osuman haarniskan läpi.
Tästä juuri syntyy ongelmia, valitusta ja sitä että sitten lyödään jotakuta vaarallisen kovaa ihan vain sen takia, että toinen ottaisi osuman.

Nimim.
Ruotsin sotakentällä keihäsmiehenä, jota kilpimies pääsi lyömään kolme kertaa ihan vapaasti, eikä edes saanut lyötyä tarpeeksi kovaa Suomalaisella kalibraatiolla. :roll:
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Tiistai, 22.02.2011 10:26

Mutta tähän on ilmeisesti siirrytty jotta saataisiin yhtenäinen linja. Minusta meidänkin tulisi pyrkiä tähän ainakin isoissa tapahtumissa, mutta kevyimillä järjestelyillä. Esim. Vähintään kirjaamalla se sääntöihin, oli kalibraatio sitten mikä tahansa.Tästä myös esimerkit briiffeissä ja muistuttelu päivän puoliskojen alussa.

Moni vanhempi sca mies on myös aikoinaan vaihtanut boffauksen sca:han juuri tuon hipsun ja kaikki osumat lasketaan ja lyöjä laskee / huutaa osumat. Sama on kyllä käynyt monesti mielessä.

Kokeillaan yksi sohu hyvillä, mutta ei kovilla osumilla. Eikä mennä aina niin kuin on menty. Tuskin siihen kukaan kuolee, siis siihen että säännöt kehittyy. Ero varmasti näkyy peli-ilon lisääntymisellä, kärvistelyn ja huutelun vähentymisellä. Emmekös me ole kaikki niin hienoja herrasmiehiä, että voimme tehdä tämän kirjoittamalla ja opettamalla selvät säännöt, byrokratiamaisen salaseura käytännön sijaan. Tosin sekin on ihan hyvä jos on resursseja.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
mikko
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Maanantai, 26.03.2007 16:20
Paikkakunta: Espoo/(Laukaa)

Viesti Kirjoittaja mikko » Tiistai, 22.02.2011 16:28

Mainittakoon susikukolle, että vaikka sinä et ole huomannut mitään ongelmaa mm. pk-seudun reenileirillä, se ei välttämättä tarkoita, että sitä ei olisi. Viime keväänä nimittäin huomasin välillä selvää tarvetta lyödä kovempaa.

Minulle tämä ei varsinaisesti ole ongelma. Jos joku ei jostain syystä laske tai huomaa minun lyöntiäni, lyön kovempaa, jos ei sittenkään, kolmas lyönti lasketaan taatusti. Ongelma on tosiaan se, että kun tätä tapahtuu usein, lyön jo ensimmäisellä kerralla samoin kuin toisella aiemmin. Tällä tavalla iskujen voima kovenee.

Minusta vain tuntuu, että ihmisiä ei harmita niinkään kalibraation olemassolo tai sen puute tai mikä ikinä. Ihmisiä tuntuu harmittavan aika lailla huutelu. Tuntuu, että täällä monet yhdistävät huutelun ja lasermiekkasäännöt toisiinsa. Itse ainakin pyrin noudattamaan täydellistä lasermiekkailua, mutta en ainakaan toivottavasti ole kertaakaan koskaan missään sohussa huutanut ketään kuoliaaksi koska luulin osuneeni. Jos vastustaja ei huomaa/laske, en jää sitä murehtimaan vaan lyön uudestaan, sitähän tänne on tultu tekemään. Matsin jälkeen voi aina halutessaan mennä asiasta mainitsemaan.

Eli voisiko olla ideaa kieltää turha huutelu sohussa?

Puututaan mahdollisiin törkeyksiin tietysti heti kentällä, mutta pienemmät erimielisyydet voivat odottaa skenaarion loppuun. Silloin myös vastapuolen palautteenottokyky on parempi kuin adrenaliinihuuruissa kentällä.
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Tiistai, 22.02.2011 17:23

Susikukko kirjoitti: Esim. Vähintään kirjaamalla se sääntöihin, oli kalibraatio sitten mikä tahansa.Tästä myös esimerkit briiffeissä ja muistuttelu päivän puoliskojen alussa.
En usko että kukaan on sitä vastaan, jos sääntöä selkeytetään tuon osalta.

Uskon että SCA-porukka vaihtoi boffauksen (joka oli 90-luvun alkupuolella se, mitä SCA porukka käytti vielä Suomessa) sen takia rottinkimiekoilla tappelemiseen, että siinä voi lyödä selvästi kovempaa, joka taas johtaa erilaiseen (realistisempaan?) tekniikkaan.
Kyse siis ei ole mistään hipsuista, vaan ihan kokonaan erilaisesta tekniikasta ja taistelutyylistä.
Se, mitä olen kuullut, niin SCA-porukka ei viitsi kauheasti
Sotahuutoon tulla, koska pelkäävät että mukiloivat muita omilla kyynärpääkupeilla/gauntleteilla (tosin, suurin syy taitaa olla se, että kesällä on niin paljon tapahtumia SCA:n puolella, ettei riitä aika).

Mutta takaisin aiheeseen, tarviiko sitä aina vain kokeilla uutuuden vuoksi? Varsinkin kun jo tässä ketjussa selvästikkin on erimielisyyksiä siitä, mikä on "hyvä osuma". :roll:
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Tiistai, 22.02.2011 21:24

No juuri siksi pitäisikin kokeilla sitä erimielisten tapaa. Sca miehet joiden kanssa olen jutellut ovat parjanneet nimenomaan huutelua siitä kun joku ei laskenut hipasua. Itse näen että tuo huutelu ongelma johtuu nimenomaan tuosta ilmiöstä. Uskon että myös se ongelma poistuisi jos hipsut poistettaisiin.

Iloboffaus säännöt: Huutelu ja kovat lyönnit kielletty. Jos vastustaja ei ota osumaa, lyö uudestaan, ehkä se osui huonosti. Vältä arkoja paikkoja. Mieti aina ennen valitusta mihin ja miten lyötini osui? Oliko siinä kohtaa nuoliviini tai juomapullo tms.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 22.02.2011 22:40

SCA-puolella on se ero että siellä kunnia on keskeinen harrastuksen osa. Se johtaa maineeseen, se johtaa palkintoihin, ilman sitä on pirun paha päästä ikinä ritariksi. Meillä ei vastaavaa järjestelmää ole eikä ole tulossa. Siinä missä rottinkihommissa kunnian ylläpito, turnajaisten elävöittäminen, on asian ydin me olemme vain rytkämässä. Homman tarkoitus, elävöittäminen vs. kilpaurheilu, on erilainen ja tässä mielessä ei täysin vertailukelpoinen.

Ja kuten aiemmin todettua, meillä se että pari kaveria pieksee ottelussa ei anna opetusta lajin perusolemuksesta. :twisted:

Itse en kyllä ole ollenkaan niin huolissani eritasoisesta kalibraatiosta kuin monet. Ongelmia tuottavat ja saavat tällä hetkellä lähinnä poikkeuksellisen kummallisesti toimivat yksilöt ja ryhmät. Tässäkin keskustelussa liki kaikki sen mitä minä heitä tiedän ja olen kohdannut ovat lopulta sitä mieltä että jonkinlaisen järkevän matkan tarkoituksella liikkuva ase joka osuu on okei. Kukaan ei ole vielä alkanut huudella että keihään tavallisenpehmeä pisto ei ole ok koska se menisi vain 10cm pään sisään osuessaan. Eikä kukaan myöskään ole ilmoittautunut sen näkökannan kannattajaksi että miekan 10cm kaarella tapahtuva ranneläpsyvatkaus jonkun kainalossa välissä on ok osumista. Tai sitten olen ymmärtänyt jotain väärin kohtaamisistamme.

Että jossain siellä välillä se sopiva kontakti on.

Minulla raja-arvona toimii 15v hintelä juniori. Hän ei tule lyömään yhtä lujaa kuin 190cm/100kg/25v kaveri 10v taistelulajikokemuksella eikä tekniikka esimerkkihenkilölläni ole mistään kotoisin - silti hänen lyöntinsä pitäisi minusta laskea. Muuten osallistuminen muuttuu aika surulliseksi hommaksi. Mutta se on siis oma rajani.

Minusta turha huutelukin on vähentynyt viime vuosina Sotahuudossa. Onneksi. Olen nähnyt lähinnä törkeimmistä tapauksista huomauttamista. Joskus 6v sitten porukka jäi pohtimaan osumakeskustelujaan keihäsfestin keskellä tuon tuosta - kaikki osalliset tietysti kuolivat n. 5 sekunnissa joka kerta ja tästäkin ehkä opittiin jotain. :lol:

Samoin itseäni ärsyttäneenä tämän keskustelun ulkopuolisena asiana automaattinen holdin huutaminen on vähentynyt. Itse muistelen näiden huippuvuotena kai vuotta 2007 jolloin jotakuinkin puolet skenaarioista pysäytettiin. Sen jälkeen jokainen vuosi on ollut melkein edellistä parempi. Erityisesti turhia "jätkä kaatui apua" -holdeja ei ole kuulunut viime aikoina. Kun on huudettu niin on huudettu aiheesta vakavassa paikassa. Pienet nirhaumat, venähdykset ja verenvuodot on ymmärretty siirtää ea-pisteelle ilman turhia panikointeja.

Ehkä tämä sujuvuuden tunne on vain omaa kokemustani. En tiedä. Mutta tällä hetkellä tuntuu että omaa taistelun illuusiotani on helpompi ylläpitää. On tuntunut että tappeluita on kyetty kokemaan ilman suurempia pysähdyksiä ja säätämisiä. Se on ollut sinänsä minulle tärkeää. Että jotain tehdään tällä hetkellä oikein ja aika hyvällä yhteisymmärryksellä.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Keskiviikko, 23.02.2011 20:16

[quote="JonTzu"][/quote]

What the man said. +1
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Keskiviikko, 23.02.2011 21:25

Komps.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”