SÄÄNNÖT

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2011 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Mr McTwister
Paroni
Viestit: 217
Liittynyt: Maanantai, 05.10.2009 18:57

SÄÄNNÖT

Viesti Kirjoittaja Mr McTwister » Perjantai, 05.11.2010 21:13

Olisi erittäin mieluisaa jos joku kertoisi mistä voi lukea viralliset,kiveen hakatut sh-säännöt? Wikissä ja foorumilta löytyy kummaltakin kaikenlaisia sääntöjä mutta mikä on virallinen sääntöjen lähde?
Kapselitus
Kreivi
Viestit: 291
Liittynyt: Keskiviikko, 27.05.2009 18:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kapselitus » Perjantai, 05.11.2010 21:47

Ei taida olla missään. Työn alla vissiin.
säästää pari grammaa
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Lauantai, 06.11.2010 10:31

Viralliset säännöt ovat tällä hetkellä olemassa vuodelle 2010 ja ne löytyvät osoitteesta: http://sotahuuto.greywolves.org/saannot/

Näihinhän mitä suurimmalla todennäköisyydellä tulee erinäisiä muutoksia ennen vuoden 2011 tapahtumaa, sillä nykyiset säännöt ovat paitsi ongelmallisia, myös puutteellisia.

Kapselituksen viittauksen uskoisin liittyvän omaan missiooni kirjoittaa uusiksi perussääntökokonaisuus. Tässä on, kuten olen aiemmin foorumilla todennut, tarkoituksena vain selkeyttää olemassa olevia sääntöjä ja lisätä niistä puuttuvia, mutta varsin vakiintuneita sääntökohtia. Lisäksi on foorumilla jo esitetty (tässä viestikategoriassakin) erinäisiä sääntömuutoksia, mutta ne lienee hyvä käsitellä erikseen tästä paketista, joka itsessään on aika kattava koko sääntötekstin muuttumisen vuoksi.

Kävin noita juuri läpi, mutten vielä ole ehtinyt muuttaa tekstiä (jonka olen tännekin julkaissut), koska syksy on ollut kohtuullisen hektinen töissä. Koitan kuitenkin tässä vuodenvaihteen ympärillä saada aikaiseksi uuden esityksen kommentoitavaksi.

Nämä ovat kuitenkin VAIN ehdotuksia, ja lopullisista sääntömuutoksista päättää yhdistyksen hallitus sille lähetettyjen ponsien käsittelyn myötä.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Mr McTwister
Paroni
Viestit: 217
Liittynyt: Maanantai, 05.10.2009 18:57

Viesti Kirjoittaja Mr McTwister » Lauantai, 06.11.2010 11:26

Minä näen. Kiitos tiedosta.
Edit: ilmeeni kun SH2010:ssä sai torjua aseilla nuolia ja heittokeihäitä ja itseasiassa ehkä myös tykinkuuliaKuva
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Sunnuntai, 07.11.2010 01:57

Löysitkö kohdan joka sanoi niin suoraan, vai eivätkö säännöt vain kieltäneet?
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Mr McTwister
Paroni
Viestit: 217
Liittynyt: Maanantai, 05.10.2009 18:57

Viesti Kirjoittaja Mr McTwister » Sunnuntai, 07.11.2010 02:09

Säännöt ei kieltäneet,mitä ainakin minä luin.(Eli eikös se siinätapauksessa periaatteessa ole sallittua?)

Edit: SH-wikin Säännöt/kysymyksiä ja vastauksia osiossa lukeekin näin:

"Q: Voinko torjua nuolia ja heittokeihäitä miekalla tai jousella?
A: Passiivitorjunta, jossa et liikuta asetta mihinkään suutaan ja nuoli törmää siihen suoraan on hyväksytty torjunta. Jos tarkoituksella (tai tahattomasti? pitää varmistaa) lyöt nuolen sivuun, se aiheuttaa vaaratilanteen ja lasketaan osumaksi (tappaako, syökö panssarin?). Myös jousella saa torjua passiivisesti nuolia (ja heittokeihäitä?), mutta torjuttu melee-lyönti johtaa kuolemaan."

Eli taas joku sääntöpieru joka sallii enemmän kuin kieltää. Ei tiedetä,tappaako vai tuleeko pelkkä osuma-> powerplayer X päättää valita osuman ottamisen-> mutta mikä kohta illeagal torjunnasta menetetään?-> nuoli/heittis torjuttu miekalla-> osumakohtana siis miekka?-> ase ei hajoa koskaan-> epäsuorasti on sallittua torjua miekalla niin nuolia kuin tykinkuuliakin? (P.S. Ninjapeikkojen huhutaan taitavan tanssivan projektiilin kevätlohikäärmeen salaisen tuulitorjunnan, jolla pystyy torjumaan nuolia lennosta)
Kapselitus
Kreivi
Viestit: 291
Liittynyt: Keskiviikko, 27.05.2009 18:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kapselitus » Sunnuntai, 07.11.2010 16:21

Buttspikeistäkään ei taida olla mitään mainintaa? Eli en nyt kovinkaan kattaviksi säännöiksi kutsuisi. Referenssi pikemminkin.
säästää pari grammaa
Mr McTwister
Paroni
Viestit: 217
Liittynyt: Maanantai, 05.10.2009 18:57

Viesti Kirjoittaja Mr McTwister » Sunnuntai, 07.11.2010 16:25

kopiomakaronia wikin "FAQ" osiosta:

Q: Missä aseissa buttspike on sallittu ja mitkä ovat buttspiken pehmustevaatimukset?
A: Buttspiken on täytettävä keihään pistokärjen vaatimukset. Ne on sallittu ainoastaan varsiaseissa (glaive/hilpari, tai samanmittainen keihäs).

Edit: Ei vitalis oikeesti,jos edellämainittuun ja muutamaan muuhunkin camulosinreikään ei jakseta tehdä korjauksia niin ensi sohuun kyllä tulee oikeasti aika hitonmoisia superninjoja.
:)
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Sunnuntai, 07.11.2010 19:53

Säännöthän itseasiassa sallivat pistokärjenkin tekemisen käyttämättä lainkaan solumuovia. Asetarkastajat tosin poiminevat moiset pois.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Mr McTwister
Paroni
Viestit: 217
Liittynyt: Maanantai, 05.10.2009 18:57

Viesti Kirjoittaja Mr McTwister » Sunnuntai, 07.11.2010 20:20

Kuva Luit tämän äänelläni
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Maanantai, 08.11.2010 00:05

Mr McTwister kirjoitti:Minä näen. Kiitos tiedosta.
Edit: ilmeeni kun SH2010:ssä sai torjua aseilla nuolia ja heittokeihäitä ja itseasiassa ehkä myös tykinkuulia
Tosin tykinkuula tappaa aina osuessaan ihan mihin vain mukana olevaan, miten röpöisesti vain.

Ja joo, kyllä: se kyrsii kohdalle sattuessaan. :lol:
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Mr McTwister
Paroni
Viestit: 217
Liittynyt: Maanantai, 05.10.2009 18:57

Viesti Kirjoittaja Mr McTwister » Maanantai, 08.11.2010 00:08

Tosin tykinkuula tappaa aina osuessaan ihan mihin vain mukana olevaan, miten röpöisesti vain.
Lol? minun muistaakseni ainostaan kilpeen tai itse tyyppiin osuessa?+bouncing hits
Toisaalta mikä minä olen sanomaan kun ei ole koskaan tykki minuun osunut :P
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Maanantai, 08.11.2010 09:25

Itse asiassa vuoden 2010 säännöissä ei ollenkaan sanota mitään sotakoneen ammusten tappavuudesta. Tämäkin on korjauslistalla. Pitää kuitenkin muistaa, että sotakoneiden osalta mallinnetaan aika vaikeasti käsiteltävää asejärjestelmää, ja määrätty määrä tulkinnallista joustoa on tarpeen.

Mitäs olette mieltä tuosta Pahistontun maininnan mukaisesta solumuovittomasta pistokärjestä? Pitäisikö tätä sääntökohtaa vaan suoraan muuttaa?
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Mr McTwister
Paroni
Viestit: 217
Liittynyt: Maanantai, 05.10.2009 18:57

Viesti Kirjoittaja Mr McTwister » Maanantai, 08.11.2010 12:27

Itse asiassa vuoden 2010 säännöissä ei ollenkaan sanota mitään sotakoneen ammusten tappavuudesta. Tämäkin on korjauslistalla. Pitää kuitenkin muistaa, että sotakoneiden osalta mallinnetaan aika vaikeasti käsiteltävää asejärjestelmää, ja määrätty määrä tulkinnallista joustoa on tarpeen.

Mitäs olette mieltä tuosta Pahistontun maininnan mukaisesta solumuovittomasta pistokärjestä? Pitäisikö tätä sääntökohtaa vaan suoraan muuttaa?
Eikös järjestäjät aina itse tapahtumassa kerro miten sotakoneiden kanssa menetellään? Omat tietoni asiasta ovat kuitenkin vuodelta 2007 :P

Itse olen ainakin tehnyt pistokärjet kokonaan vaahtomuovista,mutta mitä tämä solumuoviton pistokärki meinaa?
Avatar
Hesekiel
Kapteeni
Viestit: 130
Liittynyt: Torstai, 19.11.2009 12:10
Paikkakunta: Iitti-Myllykoski -akseli

Viesti Kirjoittaja Hesekiel » Tiistai, 09.11.2010 13:20

Tämän vuoden SoHussa ainakin selitettiin, kun kone kentälle kannettiin, paikan päällä että kone tappaa osumasta jopa kilpeen osuessaan; tiedä sitten päteekö tämä kaikkiin sotakoneisiin.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Tiistai, 09.11.2010 17:54

Öhhhh. Vai että "saa torjua" jos puhutaan passiivitorjunnasta, aka että kun ase ei liiku. Tykinkuula tappaa aina osui minne vain. Näin aina, myös 2007.

Jännää että joku silti jaksaa tällästä vääntää. :D
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Tiistai, 09.11.2010 19:11

Se, että näistä jaksetaan vääntää kertoo sääntöjen puutteellisuudesta ja siitä, että Aaron työ tulee tarpeeseen. Multa ainakin hatunnosto siihen suuntaan.
It'll be awesome.
Mr McTwister
Paroni
Viestit: 217
Liittynyt: Maanantai, 05.10.2009 18:57

Viesti Kirjoittaja Mr McTwister » Tiistai, 09.11.2010 20:13

Tykinkuula tappaa aina osui minne vain. Näin aina, myös 2007.
Ei välttämättä. Ainakaan tänä vuonna,kuten hesekiel sanoi,tykinkuula tappoi osuessaan itse boffaajaan tai kilpeen,ja minusta näin on ollut aina jo vuodesta 2007?
Avatar
E.Hirvelä
Herttua
Viestit: 985
Liittynyt: Maanantai, 02.10.2006 20:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja E.Hirvelä » Tiistai, 09.11.2010 21:12

Mr McTwister kirjoitti:
Tykinkuula tappaa aina osui minne vain. Näin aina, myös 2007.
Ei välttämättä. Ainakaan tänä vuonna,kuten hesekiel sanoi,tykinkuula tappoi osuessaan itse boffaajaan tai kilpeen,ja minusta näin on ollut aina jo vuodesta 2007?
heh
Quadruple silver clubin jäsen.
Keksikeijo
Herttua
Viestit: 571
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 16:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Keksikeijo » Tiistai, 09.11.2010 22:11

Ai siis alle 230cm keihääseen saa tehdä buttspiken? <3
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 10.11.2010 03:16

Mr McTwister kirjoitti: Itse olen ainakin tehnyt pistokärjet kokonaan vaahtomuovista,mutta mitä tämä solumuoviton pistokärki meinaa?
Yleensä miekan kärkeen laitetaan vaahtomuovin alle myös solumuovikiekkoja (esim. tämä ohje: http://wiki.sotahuuto.fi/index.php/Miekan_teko-ohjeet), ilman noita kiekkoja on muoviputken ja ihmisen välissä pahimmillaan vain pari senttiä vaahtomuovia, jolloin putki tuntuu läpi. Putken pää tuntuu hyvässä pistossa jopa tuon 8 sentin läpi, mikäli solumuovia ei ole lisänä.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Keskiviikko, 10.11.2010 09:45

Keksikeijo kirjoitti:Ai siis alle 230cm keihääseen saa tehdä buttspiken? <3
Tehdä saa varmasti mutta saako käyttää? :)
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mr McTwister
Paroni
Viestit: 217
Liittynyt: Maanantai, 05.10.2009 18:57

Viesti Kirjoittaja Mr McTwister » Keskiviikko, 10.11.2010 12:44

Miksei? ainoa ero on siinä että buttspiken vastakkaisessa päässä ei ole lyömäterää kuten hiplarissa,eihän tämän pitäisi vaikuttaa mitenkään?
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Keskiviikko, 10.11.2010 13:09

Hyvä,

Mä mietin alustavasti siis seuraavaa tekstiä sotakoneille:
Sotakoneet arvioidaan aina erikseen ja yksittäin. Järjestäjille tulee ilmoittaa sotakoneen käyttämisestä ennen tapahtuman alkamista, ja kone pitää olla arvioitavissa hyvissä ajoin, päivänä ennen taistelutoiminnan alkamista. Sotakoneen hyväksymisestä päättää tapahtuman pääjärjestäjä tai hänen tähän tehtävään asettamansa henkilö.

Sotakone on syytä rakentaa siten, että sen suurinta laukaisuvoima on harkinnan mukaisesti säädettävissä tapahtuman aikana. Sotakoneen salliminen edellyttää itse koneen, sen ammusten ja miehistön arvioimista riittävän turvallisiksi Sotahuuto-tapahtumaan.

Osuma taistelijaan tai mihinkään tämän varustukseen sotakoneen sellaisesta ammuksesta, joka on liikkeessä sotakoneen tuottamalla voimalla, aiheuttaa välittömän kuoleman riippumatta milloinkaan osumapaikka-, kilpi-, tai haarniskasäännöistä.

Sotakoneita koskevat säännöt tulee niiden poikkeuksellisen luonteen takia tehdä tunnetuiksi tapahtuman alkaessa osallistujille.
Kommentoikaa ja kritisoikaa, niin korjataan.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
gobliini
Kreivi
Viestit: 479
Liittynyt: Tiistai, 27.02.2007 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja gobliini » Keskiviikko, 10.11.2010 16:47

Ainakin mielestäni tuon sääntöpätkä kattaa kaiken tarpeellisen. Pomput ym. voisi viellä selkeyttämään laittaa suluissa mukaan "joka on liikkeessä sotakoneen tuottamalla voimalla (mukaanlukien/poislukien pomppu, kimmoke), aiheuttaa välittömän".
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”