Selän ja vatsan erottaminen

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2011 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Avatar
AnttiT
Kreivi
Viestit: 384
Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 14:14
Paikkakunta: Espoo

Selän ja vatsan erottaminen

Viesti Kirjoittaja AnttiT » Tiistai, 10.08.2010 23:45

Itseäni on taistelussa osumia laskiessa usein hämännyt tosiseikka, että koko "torso" on yhtä osuma-aluetta, tilanteissa mallia "yksi isku selkään, toinen vatsaan.. hetkinen, taisin kuolla?" IMHO koska ne ovat selkeästi erillisiä alueita, ja koska voisi ajatella ettei isku selkään yleensä hajota vatsapuolen panssaria, vartalon osuma-alueen voisi mielestäni jakaa kahteen osaan kylkiviivoja pitkin.

Nimim. tahtoo yhden panssaripisteen lisää :D
No plan survives the first enemy contact intact. We have no plan. Ergo, we survive the enemy contact intact.
Ceterum censeo, Rämä esse delendam.
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Keskiviikko, 11.08.2010 06:13

Kylkiosuman (vie molemmat pisteet) määrittäminen voi olla hankalaa, "ensimmäinen vei edestä, toinen takaa ja vasta kolmas olisi tappanut" -selityksiä voisi tulla varsin runsaasti.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Keskiviikko, 11.08.2010 10:04

Itselläni on jonkin verran erilainen mentaalimalli panssareiden mallinnuksen suhteen kuin "lasipanssarimalli", jossa ensimmäinen osuma ei tee vahinkoa, mutta ensin hajoaa panssari kokonaan, ja sitten toisella lyönnillä täysi damage ihmiseen.
Tosiasiassa panssari tuskin merkittävästi hajoaa suurestakaan määrästä lyöntejä, paitsi ehkä juuri lyöntikohdasta johon on lähes mahdoton osua tarkalleen uudelleen. Näkisin että panssarit päällä isku tuntuu vähemmän ja tekee vain osittaista vahinkoa ihmiselle siten, että hän haavoituttuaakin pystyy vielä taistelemaan toiseen osumaan asti.
Luonnollisesti iskujakin on parempia ja huonompia ja erityisen hyvä osuma tappaisi jo ekasta vaikka olisi panssaria, mutta on tulkittavissa niin että panssarin kanssa kestetään keskimäärin se kaksi osumaa ja koska lyöntien laatua ei erikseen arvioida, pitäydytään tähän määrään joka kerta.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Kapselitus
Kreivi
Viestit: 291
Liittynyt: Keskiviikko, 27.05.2009 18:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kapselitus » Keskiviikko, 11.08.2010 12:00

Olen tällaista myyttiä kuullut, että kypärä suojaisi koko pään huolimatta sen oikeasta suojaavuudesta, eli toisin sanoen aukinainen kypärä suojaisi myös kasvot. Perusteltua kyllä, mutta mites todenperäisyyden laita?
säästää pari grammaa
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 11.08.2010 12:30

Kapselitus kirjoitti:Olen tällaista myyttiä kuullut, että kypärä suojaisi koko pään huolimatta sen oikeasta suojaavuudesta, eli toisin sanoen aukinainen kypärä suojaisi myös kasvot. Perusteltua kyllä, mutta mites todenperäisyyden laita?
Villejä huhuja olet kuullut. Säännöt ovat minust jo nykyisellään aika yksiselitteiset asian osalta:
SH säännö 2010 kirjoitti:Panssari suojaa yhdeltä osumalta jokaisessa osumapaikassa, jossa sitä on, mutta vain panssarin peittämältä alueelta.
Käsittääkseni myös kypärä lasketaan panssariksi ja ainoa poikkeus kypäriä koskien on se, että myös urheilukypärät kelpaavat suojaavuutensa takia panssaripisteen arvoisiksi.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Keskiviikko, 11.08.2010 19:18

Joo, ei pidä paikkaansa että osittain suojaava kypärä suojaisi koko pään. Olen kyllä nähnyt yhden porukan käyttävän tätä mallia ainakin aikanaan... :?
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Lauantai, 14.08.2010 12:10

Juu ainakin itse tähtään aina siihen naamaan, jos kypärä on avomalli ja jättää kasvot suojatta. Hyvin on vastustajat pudonneet ilman turhaa voimankäyttöäkin.

AnttiT:n ehdotukseen:

En ihan ole samalla aaltopituudella kahdesta syystä;

A.) jos vastustaja pääsee lyömään itseäni selkään, voi syyttää vain omaa hölmöyttäni ja "laput silmillä"-taistelemistani tai sitten olen liian lähellä ja kaveri saa wrapin olan yli selkääni. Anyhows, oma vika

B.) juurikin kylkiosumat ja muut rajatilanteet voisivat aiheuttaa liikaa epäselvyyksiä. Tyydyn KISS-linjaukseen.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Lauantai, 14.08.2010 12:57

saloneju kirjoitti:Joo, ei pidä paikkaansa että osittain suojaava kypärä suojaisi koko pään. Olen kyllä nähnyt yhden porukan käyttävän tätä mallia ainakin aikanaan... :?
Kyllä tänäkin vuonna tätä nähtiin, tosin kyseisellä maagisella soturilla oli lisätaikapisteitä myös selässä ja rintakehässä eikä aina kai kypärääkään suojana. Ehkä se kilpi antoi jonkinlaisen suojakentän. :lol:
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Partanauraja
Sotilasmestari
Viestit: 90
Liittynyt: Sunnuntai, 09.12.2007 23:54
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Partanauraja » Lauantai, 18.12.2010 21:51

Toi kypäräjuttu on kyllä ollut hankala tässä lähiaikoina... Viime fabassa kävi kanssa niin, että sain tehtyä iskuja naamaan (suoria keihään pistoja, vielä laillisia :D), mutta ihme ja kumma äijät pomppii edelleen hengissä, vaikka panssaria ei naamassa ollutkaan... eikä ollut vastassa yliluonnollisia demoja tms. Sohussa myöskin kävi samanlaista - iskusta ainakin 2/3 osui naamaan, loput kypärän reunaan. Itse olisin sen laskenut kuolemaksi... kai se on makuasia tai jotain...
Wanainmaan veteraani, nykyinen perkele. Jos buhurt kiinnostaa, ota yhteyttä.
Avatar
gobliini
Kreivi
Viestit: 479
Liittynyt: Tiistai, 27.02.2007 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja gobliini » Lauantai, 18.12.2010 23:18

Nokkisuoja on tässä mielessä melko ikävä, että keihäänpisto naamaan kyllä osuu siihen pääasiassa, mutta suojaa tästä ei oikeasti tässä asiassa olisi. Harvemmin tosin taitaa tämä rehellisellä taistelijalla minkäänasteinen ongelma olla.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Sunnuntai, 19.12.2010 00:28

No jos siitä aseesta pieniki osa osuu muuuhn ku panssariin niin se on osuma. Muu on ihan selkeää kusetusta.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Sunnuntai, 19.12.2010 13:43

Juuri näin.

Minulla on ollut jo jonkin aikaa avonainen bassinet, ja sen ongelma oli rivissä juuri tuo. Keihään osuma tuli aina naamaan. Otin ne aina osumiksi ja teetätin tälle vuodelle kypärään teräsristikon. Eivät enää keihäät osuneet iholle.

Panssarin pitää estää osuma kokonaisuudessaan vaatteisiin ja/tai iholle, muuten se ei suojaa. Tämä on sekä olemassa olevista säännöistä selvästi luettavissa että käytössä oleva "maan" tapa. Olen hahmotellut sen näin myös muutosehdotukseen.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 21.12.2010 14:20

Kypäräkeskusteluun liittyen.

Itse käytän kypärää, mutta olkapäät ovat paljaana. Eli mitä kuuluisi tehdä näin 'virallisemmin' kun tulee lyönti ylhäältä joka osuu kypärään, ja jatkuu edelleen olkapäähän.

Itse olen tehnyt nyt niin että jos isku on hidastunut kunnolla, eikä olkapäähän tullutta osumaa enää oikeastaan lyönti ole, olen ottanut kypärään. Jos taas isku on muitta mutkitta jatkanut olkapäähän olen sitten kuollut.

Pahoittelen jos tuo on jotakuta haitannut, mutta korjataanhan asia nyt. =)
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 21.12.2010 16:02

Itse käytän kypärää, mutta olkapäät ovat paljaana. Eli mitä kuuluisi tehdä näin 'virallisemmin' kun tulee lyönti ylhäältä joka osuu kypärään, ja jatkuu edelleen olkapäähän.

Itse olen tehnyt nyt niin että jos isku on hidastunut kunnolla, eikä olkapäähän tullutta osumaa enää oikeastaan lyönti ole, olen ottanut kypärään. Jos taas isku on muitta mutkitta jatkanut olkapäähän olen sitten kuollut.
Selkeä kuolema. Riippumatta siitä millä nopeudella miekka olkapäähäsi valahtaa.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 21.12.2010 18:37

Niinpä sitten, tyhmältä vaan tuntuu =D

Eli pahoittelen etten kuollut niitä monia kertoja.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Torstai, 23.12.2010 13:25

Joo, kyllä tuo kuolemalta vaikuttaa aika selkeästi, koska ylhäältä alas tullessaan miekassa on aina jonkun verran vauhtia takana, joten epämääräistä sahailua tai hipsuakaan tuskin voi syyttää.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”