Kehitysideoita vuodelle 2011

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2011 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 07.07.2010 19:28

Miten tämä toimisi tiukassa rivimätössä? Jokainen eri keihäästä tullut pisto vaatisi kaksi osumaa tappaakseen per keihäs? Kuullostaa monimutkaiselta, toimivuudesta puhumattakaan. Lisäksi tämä kannustaisi huonoon tekniikkaan (päällä torjuminen, käsitorjunnat), koska seuraavassa matsissa panssarit olisi samantien käytössä taas.
Olettaisin ettei Vesa ihan tuota ajanut takaa :P Lähinnä viittasi nykysysteemiin ja kuinka siinä on mahdollista regenroida omat panssaripisteet, jos tuntee tarvetta huijata. Tai sitten missasin itse koko pointin.
Avatar
viikinkisoturi
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 12.03.2007 17:55
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja viikinkisoturi » Keskiviikko, 07.07.2010 19:51

Tämä kohta säännöistä olisi muutettava:
Varsiaseet: "Suositeltavaa on laittaa hieman lisäpehmustetta varteen iskuterän viereen ohilyöntien varalle"
Minusta tuo "suositeltavaa" on vaihettava "pitää", kun asetarkastajat sen tänäkin sohussa vaati. On turhauttavaa tehdä poffoja, jotka on "sääntöjen" mukaisia, mutta pitää silti fiksata.

Muutenkin nuo epäselvät sanat "mielellään", "suositeltavaa" jne. olisi vaihdettava, kun ne tuo sääntöihin liikaa tulkinnan varaa. Ärsyttävää :evil:
Kuva
Avatar
Tyrisalthan
Kreivi
Viestit: 363
Liittynyt: Lauantai, 17.06.2006 14:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan » Keskiviikko, 07.07.2010 21:19

Tänä vuonna asetarkastuksen yhteydessä tuli puheeksi, että on määritelty, kuinka paksulti pehmustetta on miekan terään laitettava, mutta ei sitä, kuinka leveä lyöntiterän tulee olla. Kaksi viime vuonna sohussa ollutta miekkaani meni tänä vuonna uusiksi koska lyöntiterä ei ollut tarpeeksi leveä. Voisiko terän leveyden määritellä tyyliin "vähintään 3cm", jotta tulevaisuudessa osaisi jo kotona tehdä tarvittavat fiksaukset.
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Keskiviikko, 07.07.2010 21:20

Tyrisalthan kirjoitti:Tänä vuonna asetarkastuksen yhteydessä tuli puheeksi, että on määritelty, kuinka paksulti pehmustetta on miekan terään laitettava, mutta ei sitä, kuinka leveä lyöntiterän tulee olla. Kaksi viime vuonna sohussa ollutta miekkaani meni tänä vuonna uusiksi koska lyöntiterä ei ollut tarpeeksi leveä. Voisiko terän leveyden määritellä tyyliin "vähintään 3cm", jotta tulevaisuudessa osaisi jo kotona tehdä tarvittavat fiksaukset.
Meinasin tehdä ehdotuksen tästä, en vielä muistanut. Minä siis tarkastin miekkasi, ja hylkäyksen tein sillä perusteella, millä oma vanha miekkani aikanaan hylättiin - liian kapeat iskuterät tekee kipeää kunnon tirvaisussa.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Keskiviikko, 07.07.2010 21:33

As said, säännöt kaipaavat täysremonttia. Esim. buttspikejä ei taideta mainita sanallakaan koko säännöissä ja kilven reunatkin täytyy pehmustaa "turvallisesti". Plus nämä baskettisäännöt sun muut.

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Jesua Sukaton
Herttua
Viestit: 898
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 12:37
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jesua Sukaton » Keskiviikko, 07.07.2010 22:50

viikinkisoturi kirjoitti:Tämä kohta säännöistä olisi muutettava:
Varsiaseet: "Suositeltavaa on laittaa hieman lisäpehmustetta varteen iskuterän viereen ohilyöntien varalle"
Minusta tuo "suositeltavaa" on vaihettava "pitää", kun asetarkastajat sen tänäkin sohussa vaati. On turhauttavaa tehdä poffoja, jotka on "sääntöjen" mukaisia, mutta pitää silti fiksata.

Muutenkin nuo epäselvät sanat "mielellään", "suositeltavaa" jne. olisi vaihdettava, kun ne tuo sääntöihin liikaa tulkinnan varaa. Ärsyttävää :evil:
Kyllä. Aika paljon tuli sanottua että "suositellaan" mutta pakko ei ole jos ei haluu kun säännöissä vaan suositellaan.
Jos Steel Panthers kiinnostaa eikä häviäminen pelotan niin laita viestiä.
t: ex Corona Muraliksen keihäsmies
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Torstai, 08.07.2010 07:48

Jos miekkaan haluaa tehdä käsisuojuksen (ns. käsikupin), on se tehtävä niin jäykäksi, että se todella suojaa sormia lyönniltä. Myöskään käsisuojuksessa ei saa olla teräviä kohtia, joilla saattaisi vahingoittaa itseään tai muita.

Eli tämäkin on mielenkiintoista. Missään ei sanota että kuppikahvaa pitää pehmustaa. Silti se oli vaatimus. Säännöt oikeasti ajantasalle. Minusta ei saisi vaatia mitään mikä ei ole sääntöihin kirjoitettua. Siinä on silloin valtuudet mielipuolisuuteen asioiden kannalta ja asetarkastajat ottaa silloin itse valtuuksia...
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Delvor
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 178
Liittynyt: Maanantai, 30.01.2006 22:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Delvor » Torstai, 08.07.2010 09:12

Haltia kirjoitti:Jos miekkaan haluaa tehdä käsisuojuksen (ns. käsikupin), on se tehtävä niin jäykäksi, että se todella suojaa sormia lyönniltä. Myöskään käsisuojuksessa ei saa olla teräviä kohtia, joilla saattaisi vahingoittaa itseään tai muita.

Eli tämäkin on mielenkiintoista. Missään ei sanota että kuppikahvaa pitää pehmustaa. Silti se oli vaatimus. Säännöt oikeasti ajantasalle. Minusta ei saisi vaatia mitään mikä ei ole sääntöihin kirjoitettua. Siinä on silloin valtuudet mielipuolisuuteen asioiden kannalta ja asetarkastajat ottaa silloin itse valtuuksia...
Itseasiassa sanotaan: "Muissa sellaisissa osissa joilla voi osua vahingossa, esimerkiksi miekan lape, pehmustetta on oltava vähintään 15mm."

Mutta kyllähän noiden suhteen pitäisi a) kirjoittaa uudelleen selkeyttäen sanamuotoja ja b) uudistaa rakennetta hieman.
Aloittelijat tarvitsevat mahdollisimman yksinkertaisen ja helpon kuvauksen siitä miten homma toimii, kun taas samanaikaisesti selvästikkin on kysyntää myös tarkemmille tulkinnoille joistain sääntöjen yksityiskohdista
-Arto Lampila
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Torstai, 08.07.2010 09:35

Hyvä kamaa ihmiset,

Nämä ongelmat, joita olette ottaneet esiin, ovat juuri niitä, miksi minä näin tarvetta sääntöjen kieliremonttii. Tehdessäni sitä koitan pitää kirjaa sellaisista asioista, joita ei ole määritelty. Näihin voidaan sitten tehdä muutosehdotuksia, kun nähdään kokonaisuus.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Torstai, 08.07.2010 10:22

Nightingale kirjoitti:
Gnomus kirjoitti:Ongelma onkin, että se käsi pidetään kiltisti vartaloa vasten, mutta käännetään aina kylki kohti vihollista. Torjuu mukavasti kaikki sivulta tulevat lyönnit.

Conissa todellakin käytetään terveitä käsiä ja jalkoja, mutta ideana on suojata vasemman käden kämmenellä pää ja siitä kyynärpää alaspäin. Toisen jalan polvi nostetaan suojakäden kyynärpäähän asti. Sitten riittääkin loikata vihollisen syliin kääntäen käden ja jalan muodostama suojavalli vihollisen aseen puolelle. Vihollinen osuu 99.99% todennäköisyydellä, mutta miltei aina vain käteen tai jalkaan. Samalla kuitenkin voitiin rynnätä varmaan lyömäpaikkaan ja saada voitto. Siis todella surkeaa tekniikkaa oikeaan taisteluun, mutta malliesimerkki siitä miten asioita voidaan rikkoa "sääntöjen" puitteissa. Jos kuolleita raajoja ei enää lasketa uudestaan, niin uskon, että tulemme näkemään hämmentäviä taisteluasentoja, joissa kuolleet raajat vaan sattuvat päätymään suojaaviin kohtiin.

Kuten niin monessa muussakin hyvässä sääntömuutos ehdotuksessa, ne toimivat hyvin kun niiden halutaan toimivan. Sotahuudon sääntöjen pitäisi kuitenkin toimia myös silloin, kun ne halutaan rikkoa.

Tästä samasta syystä vastustan kalibraatiota. Toimiessaan se voisi tuoda lisää mielekkyyttä osalle, osalle sillä ei ole väliä. mutta jos (tai siis kun) paikalta löytyy pieni ongelma porukka, joka saa "tekosyyn" olla ottamatta osumia, niin pelkään, että hyvin monen Sotahuuto kokemus kärsii siitä. Nollatoleranssilla voi jäädä joitain hipsuja laskematta, mutta sitten parannetaan lyöntejä, ja jos nekään ei toimi, niin asiaan voidaan puuttua. Jos/kun vain kohde on oikeutettu päättämään mikä on tarpeeksi hyvä, niin se antaa huijaajille todella vahvat välineet todeta melkein mikä tahansa pesäpallolyöntiä kevyempi "huonoksi" (riippumatta osuman selkeydestä tai liikeradasta, sillä hänhän saa päättää). Tämä ongelma ei siis ole 95%, tai luultavammin 99% osallistujista. Aiempien vuosien palautteiden perusteella uskollan kuitenkin sanoa, että se yksikin ongelmahenkilö voi pilata skenaarion useammalta kuin yhdeltä ryhmältä (lue, usealta kymmeneltä henkilöltä). Ja jos/kun linja jatkuu useammissa skenaarioissa, niin se ei pilaakaan vain skenaariota, vaan koko Sotahuudon.
Vastaan lyhyesti kun on kiire lähteä kotiin.

1. Miski se on huono asia että blokataan olkapäällä? Jos kaveri ei osaa lyödä olkapäästä ohi niin on se kumma. Tapellaan niin näytän. Jos se että käännän jo rikkinäisen kylkeni vihollista kohti ja suojaan vitaaleitani on jotenkin hämmentävä niin huhuh.. minusta on todella paljon hämmentävämpää että kuolen jos teen näin.

Tähän liittyen, miten perustelet panssarisäännöt jotka mahdollistavat uudet panssaripisteet per jokainen vastaantuleva vihollinen?

2. Jos sanot että 95% (tai 99%) sotahuutajista eivät aiheuta ongelmaa, niin minusta ei ole millään tasolla perusteltua muuttaa sääntöjä millään tavoin näiden 5% (tai 1%) tekemisistä. Nämä ovat ihmisiä jotka huijaavat täysin riippumatta säännöistä ja sääntöjen on voitava lähteä oletuksesta että niitä noudatetaan.

Edit: 3. Jos minua oikeasti yritettäisiin lyödä miekalla mahaan niin nostaisin aivan varmasti käden ja jalan siihen eteen jos en enää pysty väistämään tai blokkaamaan (aivan niinkuin konissakin)
Muut jo noihin hieman vastailivat.

1. En puhu vain olkapäästä, vaan koko olkavarresta. Sillä saadaan suojattua koko kylki kaikilta sivulta tulevilta iskuilta. Vitaalien suojaus on ihan luonnollista, mutta käytä siihen sitten sitä tervettä kättä. Se kuollut käsi tuskin pysäyttää kunnon iskua, tai vaikka kymmentä. Se mahdollistaisi typerän kikkailun, ja kikkailut pois, niin kaikki ovat tyytyväisempiä.

Mistä tämä uusi panssaripiste per jokainen uusi vastustaja tuli? Yhtä hyvin raajat voi regeneroitua, jos tarkoitat mahdollista huijaamista. Tämä ei liity mitenkään tuhoutuneen raajan kykyyn ottaa uusia osumia, joten tarkennatko mitä tarkoitat.

2. Jos luit tarkkaan mitä tarkoitin, niin ongelmatapauksia on se 1%, mutta se riittää aiheuttamaan paljon harmia muille. Kyse ei ole siitä, että 1% osallistujista harmittaa, vaan se, että se 1% aiheuttaa harmia sanotaan vaikka 20% osallistujista. Minusta sille 1% ei pidä antaa tekosyytä toiminnalleen, vaan tehdä selväksi, että sellaista ei sallita.

Sääntöjen lähtökohta on tietysti, että niitä noudatetaan. Mutta sääntöjen pitää myös estää typerä säännöillä kikkaileminen. Mitä enemmän säännöissä on tulkinnan varaa, sitä vaikeampi sitä on valvoa. Sääntöjen pitäisi myös toimia, kun joku pyrkii rikkomaan niitä. Kaikkea huijausta ei voi karsia, mutta sääntöjen pitäisi tarjota välineet huijarin paljastumiseen. Nykyisellään osuma=osuma, ja jos joku ei ota osumaa niin siitä voi sanoa (mieluiten jälkikäteen tietysti, ei huutelemalla). Tällöin "huijari" jää kiinni, ja toivottavasti sosiaalinen paine ajaa hänet ruotuun. Jos taas vain kohde määrittelee mikä on osuma, niin "huijari" voi ohittaa melkein kaikki osumat vedoten siihen ettei ne olleet hyviä. Hyvän osuman osoittaminen jälkikäteen on paljon vaikeampaa kuin pelkän osuman osoittaminen, joten mitään huijaamista ei ole tapahtunut, eihän?

Koska kaikki sotahuutajat eivät treenaa aktiivisesti keskenään, niin en usko, että mitään kalibraatiota saataisiin yhtälaisena kaikille osallistujille. Etenkin, kun osallistumiselle ei ole mitään ennakkoehtoa, kuten bofferiperuskurssin läpikäyntiä hyväksytyn ohjaajan ohjauksessa. Nyt kiistaa voi tulla siitä, että kohde ei huomannut hipsua tai ei ainakaan ottanut sitä osumaksi. Tilanne korjautuu saamalla oikea osuma. Jos lähtökohdaksi otetaan, että vain oikea osuma lasketaan, niin osumavaikeuksisiin ei toimi enää nekään, vaan niihin tarvitaan jo todella kova osuma. Pelkään, että porukkaan mahtuu aina se pieni ryhmä, joiden osumanottamattomuus on virallinen raja + pari pykälää. Jos virallinen raja nousee, niin heidän kalibraationsa nousee mukana, ja silloin mennään helposti liian ylös. Uskallan myös väittää, että kovin montaa ei harmita, jos se selvä hipsu jää laskematta, mutta kun kunnon osumiakin alkaa jäädä huomiotta, niin kiukkukertoimet alkaa nousemaan.

3. Tuo oli esimerkki siitä, miten sääntöjä voidaan rikkoa sääntöjen puitteissa. Jos joku tulee lyömään minua kadulla miekalla, niin tottakai laitan sinne raajaa vartalon ja pään suojaksi. Jos kuitenkin minun pitäisi tapella puolen kymmentä tappelua peräjälkeen oikeilla miekoilla, niin en ehkä haluaisi aloittaa ensimmäistä taistelua hyppäämällä vastustajan terään saadakseni voittopisteen.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 08.07.2010 10:35

Ensi vuodelle metsää, metsää ja metsää... ja ryhmäliput vapaaehtoisiksi.

Ilmoitetaan sitte etukäteen, et esim. aamupäivän aikana on skenuja missä lippuja tarvitaan.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 08.07.2010 10:52

Järkkärit tämän vuoden sohu oli kyllä yksi parhaista, mutta ensi vuonna voisi olla enemmän metsää.

BTW. Jos halaut paljon skirmausta SIIVOTUSSA metsässä ja runsaasti avointa isoa niitettyä kenttää, joka on keskellä tapahtumaa niin tulee FABAAN!!!!!!!!!!!!

Joni, pienensin fonttia ja vaihdoin väriä, että on neutraalimpi. Ketjun pääasia ei ole FaBa -Azor
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Torstai, 08.07.2010 11:54

I hear ye. ;)

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
PattiJalka
Marsalkka
Viestit: 2390
Liittynyt: Lauantai, 05.04.2008 19:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja PattiJalka » Torstai, 08.07.2010 12:07

Hei modet, taitaa taas olla yks botti, tollanen ku Susikukko. Se on jo pitkään spämminy kaikkia mainoksia tänne, banaania sietäis saada? :lol:

Eimutta, hyvälle kuulostaa. <3
Kuvaajana Juha-Matti Marjamaa
Avatar
Nightingale
Kreivi
Viestit: 406
Liittynyt: Keskiviikko, 25.06.2008 10:07
Paikkakunta: Vantaa, Tikkurila

Viesti Kirjoittaja Nightingale » Torstai, 08.07.2010 12:18

Gnomus:

1. Vain aika jäätävät lyönnit irroittavat raajan kokonaan. Jos kädessä on panssaria niin juuri mikään lyönti ei irroita sitä kokonaan. Ajattelin ettei tätä tarvitse sano, mutta jos pidät rikkänäistä kylkeä eteenpäin niin pidät asekättäsi kauempana vihollisesta. Tällaisessa stancessa taisteleminen on boffoilla varsin tuhoisaa. En ole huolissani.

Viittasin regeroiviin panssaripisteisiin. En ole koskaan sotahuudossa iskenyt ketään niin että siltä olisi jo joskus aikaisemmin lähtenyt panssari siitä kohdasta. Ehkä minulla on käynyt huono tuuri, tai ehkä tämä järjestelmä on vain niin jäätävän läpinäkymätön että siitä on mahdoton sanoa.

2. Jos luit tarkkaan niin se mitä minä tarkoitin on että tämä 1% aiheuttaa niitä ongelmia ihan täysin riippumatta niistä säännöistä. Kaiken perseilyn voi kieltää erikseen, mutta tämä ei ole mikään syy yksinkertaistaa ydinpakettia lastentarhatasolle.

3. Enkä myöskään sohussa rikotuta sitä kättäni tahallani, mutta käytän sitä ennen kuin menetän henkeni. Mikä tässä nyt on se ongelma? Muuten kuin se että coniduelin säännöt ovat vielä todella paljon jäätävämpää kuraa kuin sohun säännöt.

(Antakaa anteeksi pieni sarkasmi, mutta coniboffaus on kyllä sähköpiiskamatsausta, ei miekkailua.)
Kuninkaantekijät II Hauholla 16-18.8! Tulkaa sinne!
Facebook: https://www.facebook.com/events/1676545 ... 2/?fref=ts
Foorumi: http://forum.sotahuuto.fi/viewforum.php?f=189
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Torstai, 08.07.2010 12:35

Nightingale kirjoitti:
Viittasin regeroiviin panssaripisteisiin. En ole koskaan sotahuudossa iskenyt ketään niin että siltä olisi jo joskus aikaisemmin lähtenyt panssari siitä kohdasta. Ehkä minulla on käynyt huono tuuri, tai ehkä tämä järjestelmä on vain niin jäätävän läpinäkymätön että siitä on mahdoton sanoa.
En mä paljon muuten kuolekaan. Harvoin tulee oikeasti kaks osumaa peräkkäin, koska taistelutyylistäni johtuen vastustaja ei kovin usein ole hengissä antamassa sitä toista. Kuolema korjaa pitkittyneissä taisteluissa, tai kun esim. metsäskenussa useampi rähinä peräkkäin. Kenties omassa taktiikassasi on jotain pielessä, jos hyppäätte kevyenä ryhmänä eniten panssaria kantavan eteen heti skenaariona alussa. Silloin ihan varmasti saat pistää monta kertaa, ennenkuin kaks osumaa saat perille.
3. Enkä myöskään sohussa rikotuta sitä kättäni tahallani, mutta käytän sitä ennen kuin menetän henkeni. Mikä tässä nyt on se ongelma? Muuten kuin se että coniduelin säännöt ovat vielä todella paljon jäätävämpää kuraa kuin sohun säännöt.

(Antakaa anteeksi pieni sarkasmi, mutta coniboffaus on kyllä sähköpiiskamatsausta, ei miekkailua.)
'Conissa systeemi on hyvin erilainen, koska A.) tapellaan yhdellä miekalla ja B.) kyse on puhtaasti kilpaboffaamisesta. Conissa on tärkeää, että joka osuma lasketaan, jolloin ei jää matsaajan vastuulle laskea vain "hyvät", vaan myös tuomari erottaa osumat ja voi siten hoitaa hommansa. Jos keksit paremmat säännöt ja pystyt ne järjellä perustelemaan, niin ole hyvä, kehitysideoita varmasti otetaan vastaan toisessa ketjussa.
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
TTilus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 119
Liittynyt: Torstai, 11.06.2009 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TTilus » Torstai, 08.07.2010 23:11

Nightingale kirjoitti:Jos luit tarkkaan niin se mitä minä tarkoitin on että tämä 1% aiheuttaa niitä ongelmia ihan täysin riippumatta niistä säännöistä.
Väitän ettei näin ole. Säännöt voivat olla enemmän tai vähemmän exploitattavia, joten xiittaus voi olla enemmän tai vähemmän ilmeistä ja sääntöjen avulla siitä voidaan tehdä enemmän tai vähemmän helposti kontrolloitavaa.
Nightingale kirjoitti:Kaiken perseilyn voi kieltää erikseen, mutta tämä ei ole mikään syy yksinkertaistaa ydinpakettia lastentarhatasolle.
IMO "lastentarhataso" on tavoittelemisen arvoinen. Mitä yksinkertaisemmiksi säännöt saadaan sohuajien fiilis säilyttäen, sitä parempi. Yksinkertainen kommunikoituu paremmin kuin monimutkainen.

Sääntöjä rakentaessa tulisi pyrkimyksenä mielestäni olla

- Mahdollisimman tiivis ja yksinkertainen kirjallinen säännöstö, joka
- maksimoi sotahuutajien hyvät fiilikset ja
- minimoi yksittäisen sotahuutajan huonojen fiilisten riskin
Sapfon
Kreivi
Viestit: 470
Liittynyt: Lauantai, 24.05.2008 19:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sapfon » Torstai, 08.07.2010 23:19

Nightingale kirjoitti:Gnomus:

Viittasin regeroiviin panssaripisteisiin. En ole koskaan sotahuudossa iskenyt ketään niin että siltä olisi jo joskus aikaisemmin lähtenyt panssari siitä kohdasta. Ehkä minulla on käynyt huono tuuri, tai ehkä tämä järjestelmä on vain niin jäätävän läpinäkymätön että siitä on mahdoton sanoa.
Itse nyt viikonloppuna vastustajan yllätykseksi kuolin, kun oli panssari mennyt aikaisemmin. Mutta se on kyllä totta että etenkin jos skenaario pitkittyy niin pitää oikein hokea itselle että torso on mennyt jo, ettei sitten rynnäkkö hetkellä jatka eteenpäin kun siihen panssariin tulee osuma.
Etelän Imperiumin organisaattori, jos on asiaa voi laittaa viestiä

Alas! How many noble and valiant knights we've lost.

Kuva
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Perjantai, 09.07.2010 09:32

TTilus kirjoitti:IMO "lastentarhataso" on tavoittelemisen arvoinen. Mitä yksinkertaisemmiksi säännöt saadaan sohuajien fiilis säilyttäen, sitä parempi. Yksinkertainen kommunikoituu paremmin kuin monimutkainen.

Sääntöjä rakentaessa tulisi pyrkimyksenä mielestäni olla

- Mahdollisimman tiivis ja yksinkertainen kirjallinen säännöstö, joka
- maksimoi sotahuutajien hyvät fiilikset ja
- minimoi yksittäisen sotahuutajan huonojen fiilisten riskin
Yksiselitteinen ja yksinkertainen eivät ole sama asia. Kun nyt olen osallistunut ja seurannut näitä keskusteluja tämän viikon aikana ja koittanut kirjoittaa sääntöjä uusin sanoin, mutta idean säilyttäen, on käynyt harvinaisen selväksi, että tarvitsemme paitsi säännöt, jotka kaikessa niukkasanaisuudessaan ovat mahdollisimman yksiselitteiset ja siis tarkoitukseltaan selvät, mutta myös sääntöjen selityksen, jota lukemalla selvästi käy ilmi, miksi säännöt ovat mitä ne ovat.

Ainoa piireissämme harrastettu laji, jossa on onnistuttu saamaan ns. lastentarha-säännöt on KPS. Meillä on sohussakin niin paljon liikkuvia osia, ja vaatimukset kontaktiin ja moniin muihinkin yksityiskohtiin liittyen ja vielä tärkeämmin eri osasten välillä ovat niin moninaisia, että merkitykseltään laadukas sääntöteksti vaatii jo vähän ajatusta.

Kunhan tämä sääntöprosessi etenee lienee tarkoituksen mukaista käydä jatkuvaa QA-keskustelua, jotta ihmiset saavat mielekästä informaatiota ja ymmärtävät säännöt. Sanoisin nyt, että mikäli sääntökielen kokonaisuudistus menee tässä ennen SH2011:tä läpi, on tällaiseen tiedottamiseen syytä ryhtyä ajoissa.

Sitten OT kukkanen, johon eilen törmäsin säännöissä:
Panssari suojaa yhdeltä osumalta jokaisessa osumapaikassa, jossa sitä on, mutta vain panssarin peittämältä alueelta. Panssari ei uusiudu skenaarion aikana.
Mikäli vuodelle 2010 vahvistettuja sääntöjä olisi noudatettu sääntöjen kirjaimen mukaisesti, eivät kenenkään haarniskat olisi regeneroituneet respaskenaarioissa. Näinhän ei menetelty, mutta niinhän tuossa lukee.

Tämä siksi, että kun sääntöjä lukee kuin se proverbiaalinen piru raamattua, tulee itsekin kirjoittaneeksi parempaa tekstiä.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Perjantai, 09.07.2010 09:36

Hei Aaro, propsit et oot ottanu noin ison duunin kontolles. Totahan kuuluteltiin jo tälle vuodelle, mutta sillon kukaan ei ollu valmis tarttumaan duuniin...

Jos pystyt/jaksat, ni varmaan raportoit edistymistä foorumeille/wikiin, ni jengi voi antaa palautetta ja kehitysehdotuksia?
It'll be awesome.
Hytti
Kreivi
Viestit: 489
Liittynyt: Maanantai, 27.02.2006 16:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hytti » Perjantai, 09.07.2010 14:31

Kehitysideana vuodelle 2011 haluaisin myös tuoda ajatukset pistelaskutuksen kehittämisestä ja muuttamisesta. Nykyiseltäänhän pistelaskutus perustuu ryhmien palautelappusiin ja elämä-kuolema-suhteeseen + ryöstettyihin lippuihin jne. Mielestäni ne mittaavat ryhmien menestymistä kehnonlaisesti.

1) Radikaalein muutosehdotukseni koskee koko nykyisenkaltaisen pisteytysjärjestelmän lakkauttamista. Tämä tuli mieleeni sen tähden, että pohdittuani nykyisen järjestelmän moninaisia ongelmia tulin siihen tulokseen, että systeemi, jossa ryhmiä ei pisteytettäisi ollenkaan, vaan ainoastaan osapuolet (esim. armeijapuolet) pisteytettäisiin voittojen ja häviöiden perusteella. Pisteytys olisi todella simppeli. Tämänkaltainen järjestely tosin saattaisi muuttaa tapahtuman luonnetta radikaalisti ja pohdittavaksi jää mikä vaakakuppi painaa eniten.

2) Nykyisenkaltainen elävien/kuolleiden määrä skenaarioiden lopussa toki kannustaa taktikoimaan ryhmää toimimaan mahdollisimman vähin tappioin, mutta se ei ota huomioon heikomman armeijapuolen osallisuutta ryhmän tappioon. Mielestäni on ongelmallista, että osaava ja menestyvä ja hirveästi läpimurtoja ja tappoja suorittanut ryhmä sijoittuu pistejärjestyksessä viimeisten joukkoon koska se on joutunut ylipäätään taistelemaan alivoimaisesti. Tämän vuoden esimerkkinä Perkele. Hävinneen armeijan osapuolet sijoittuvat aina loppupäähän koska kuolevat aina viimeiseen mieheen. Ainoa tapa korjata asiaa olisi mainitsemani kohta 1 tai pyrkiä luomaan mahdollisimman hyvin tasapainoiset armeijajaot, että kaikilla olisi yhtälaiset lähtökohdat taistelussa menestymiseen. Tämä on käsittääkseni ollut erittäin ongelmallista ja monille järjestäjille päänsärkyä aiheuttanut tehtävä.

3) Glooria / Mikä armeija vaikutti tapahtumien kulkuun on yksi kohta pistekortissa. Jos tästä jaetaan pisteitä niin ei oteta huomioon sitä, että juurikaan yksikään ryhmä ei pysty tarkastelemaan tilannetta muutoin kuin oman ryhmänsä näkökulmasta. Tällöin esimerkiksi gloriat saattavat mennä sille ainoalle ryhmälle, jota vastaan tapeltiin siinä skenaariossa eikä sille, joka todellisuudessa on ollut merkittävässä roolissa voiton/häviön kannalta. Tämä saattaa aiheuttaa myös sen, että kun sekalainen lössi tappelee jotakuta vihollista vastaan ja siellä sekalaisessa lössissä on yksi todella pitkällä keihäällä ja erittäin näkyvässä tabardissa, mutta muu ryhmä on geneerinen sekalainen porukka geneerisissä sekalaisissa tabardeissa niin glooriat saattavat mennä yhden näkyvän miehen takia koko ryhmälle, vaikka muu ryhmä olisi jossain vetämässä lonkkaa. Lisäksi glorian ongelma on se, että sitä voidaan jakaa selkääntaputtelun tavoin esimerkiksi foorumisaavutusten perusteella.

4) Liput. Tätä on mietitty kauan ja hartaasti. Liekö se johtuu siitä, että yksittinen ryhmä saattaakin yhtäkkiä pärjätä jos se keskittyy pysymään elossa ja ryöväämään lippuja. Muuten taistelun hallitessa kenttää he pysyvät kaukana vältellen kontaktia. Tätä ongelmaa on viilattu siten, että lipun ryöstämisestä saatavia pisteitä on vähennetty ja lipun menettämisestä menettää myös pisteitä. Tämä on puhtaasti kunniakysymys, mutta voidaan pohtia, että onko ryhmä, joka on vaikuttanut merkittävällä tavalla oman puolen voittoon mutta menettänyt yhden taistelijan ja lippunsa silti todellisuudessa ansainnut menetettyjä pisteitä. Hieman kärjistetty ääripään esimerkki, mutta mielestäni huomioitava seikka.


Koko tämän ruljanssin halusin tuoda esille sen takia, että kun sotahuudosta on kerran tulossa urheiluboffaamista ja koska kerran ryhmiä pisteytetään paremmuusjärjestykseen niin pisteytyksen tasa-arvoisuuteen yms. olisi kiinnitettävä huomiota, että kaikki osanottajaryhmät ovat pisteytettävissä samalta viivalta ja yhtälailla tasa-arvoisesti kykeneviä hankkimaan pisteitä. Jos tätä ehtoa ei voida toteuttaa on mielestäni pistelaskujärjestelmä epätasa-arvoinen ja siten jopa täysin turha. Siksi ehdotin kohtaa yksi.

Muutos olisi toki aika radikaali ja nykyisessä systeemissä on tietty hyviäkin puolia ja monet ajatukset vertaispalautteesta mahdollistavat nykyisenkaltaisen pisteytysjärjestelmän. Voisihan olla myös mahdollista, että nykyinen sääntöjärjestelmä hiottaisiin tasa-arvoisemmaksi pistejärjestelmän suhteen!
"Parempi pizza uuniin kuin vaaksa vaaraan"
-KuoLan Kaarti, Sotahuuto 2005-
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Perjantai, 09.07.2010 15:13

tiarAnon kirjoitti:Hei Aaro, propsit et oot ottanu noin ison duunin kontolles. Totahan kuuluteltiin jo tälle vuodelle, mutta sillon kukaan ei ollu valmis tarttumaan duuniin...

Jos pystyt/jaksat, ni varmaan raportoit edistymistä foorumeille/wikiin, ni jengi voi antaa palautetta ja kehitysehdotuksia?
Kiitos, katotaan nyt miten tämä menee. Onhan tästä puhuttu, ja tottavie ymmärrän, ettei homma ihan hirveän montaa tyyppiä kuumota, on tämä sen verran vaativaa, varsinkin kun tietää ne odotukset, joita tämmöiselle työlle voidaan halposti ladata. Eli katsotaan nyt miten homma etenee.

Ajattelin sellaista lähestymistä, että koitan saada jotain aikaan ensitilassa ennen 'conia, missä voin sitten esitellä asiaa kokeneille ja osaaville ihan siinä hengessä, että saan kritiikkiä tekeleilleni. Teen sitten tämän perusteella FaBan jälkeen version, jonka voisi laittaa foorumeille/wikiin yleisen keskustelun pohjaksi. Tästä versiosta käynnistynee sitten varsinainen uudistusprosessi, jonka myötä saadaan esitys Sotahuuto ry:n hallituksellekin sitten toivon mukaan aikaiseksi.

En tosiaankaan oleta, täälläkin viikon sisällä käydyn keskustelun perusteella, että esittämäni sanamuodot menisivät porukalle mitenkään helposti läpi, eikä näin saakaan olla, sillä ilman kovaa väittelyä ei, synny älyllisesti perustelua jälkeä.

Sitten ihan muuhun asiaan...

Hytti, heitit tiukan haasteen koko sotahuutoväelle. Erinomaista pohdintaa! Siinä onkin toinen iso haaste talvikaudelle. Kannatan ehdottomasti avointa ja välitöntä keskustelua pisteytysjärjestelmän luonteesta. Sanoisin vain lyhyesti, että näin monimuotoisessa porukassa, kuin me sotahuutajat, on vaikeaa, ellei mahdotonta löytää yhtä kaikille tasa-arvoista pisteytysjärjestelmää. Mielestäni El Muerten menestys perustuukin erinomaiseen sääntöbalanssin hyödyntämiseen, mitä sinänsä ei voi kuin ihailla. Olen miettinyt tätä uhrautumisen ja oman takamuksen suojelun merkitystä tapahtumissamme ja tullut seuraavaan TÄYSIN subjektiiviseen tulkintaan:

Minä kuolen mieluummin pelastaessani oman armeijani, kuin jään henkiin muiden kuoltua. Näin minulle on myös käynyt Ryhmä Rämän riveissä vuodesta toiseen (2008 linnaan peräytyminen ja 2010 hajoitettu armeija metsässä esimerkkeinä). Vaikka oma ryhmäni kuolisi viimeiseen mieheen, jos strategia sitä edellyttää ja siksi saavutetaan voitto, olen tehnyt osani ja voin olla tyytyväinen. Tiedän ihan hyvin, että tälla tavalla voi olla vaikea voittaa sotahuutoa, mutta olkoon.
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
TTilus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 119
Liittynyt: Torstai, 11.06.2009 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TTilus » Perjantai, 09.07.2010 16:30

Aarimoto kirjoitti:Sanoisin vain lyhyesti, että näin monimuotoisessa porukassa, kuin me sotahuutajat, on vaikeaa, ellei mahdotonta löytää yhtä kaikille tasa-arvoista pisteytysjärjestelmää.
On vähän hassua puhua "tasa-arvoisesta" pisteytyksen yhteydessä, koska eikös pisteytyksen idea nimenomaan ole arvottaa ryhmiä eri arvoisiksi. ;) "Oikeudenmukainen" kuvaisi mielestäni paremmin pisteytyksen ideaalia. Tosin voihan sitä varmaan puhua mahdollisuuksien tasa-arvosta.

Paljon pisteitä pitäisi kai tulla ryhmälle, jonka toiminnassa on näkyvillä paljon skenessä arvostettuja piirteitä. Sellaiselle porukalle siis, jonka matsia seurannut skenen tuntija sanoisi, että "noi vetää kyl hyvin/taitavasti". Jämäpisteille pitäisi jäädä ryhmä, jonka tekeminen ei nauti arvostusta.

Tästä vinkkelistä asiaa katsoen löytyy tämän sohun tuloksista ainakin yksi todennäköinen vastaesimerkki väitteelle "pisteytys on nyt oikeudenmukainen". Se on Perkeleen kohorttin sijoitus.
Aarimoto kirjoitti:Mielestäni El Muerten menestys perustuukin erinomaiseen sääntöbalanssin hyödyntämiseen, mitä sinänsä ei voi kuin ihailla.
Tälle komppi. Muerte ja Maahinkainen ovat mielestäni hyvät esimerkit siitä, miten erilaisilla kokoonpanoilla ja taktiikoilla voi menestyä hyvin. Se taas, että menestystä voi tulla monella tapaa, on tavoittelemisen arvoista ja siitä tulee pitää jatkossakin kiinni. Sivumennen sanoen Muertella on omassa lajissaan (pieni timmi porukka viirihippasilla) tiukkoja haastajia, kuten tämän vuoden tulosluettelosta näkee.
Aarimoto kirjoitti:Vaikka oma ryhmäni kuolisi viimeiseen mieheen, jos strategia sitä edellyttää ja siksi saavutetaan voitto, olen tehnyt osani ja voin olla tyytyväinen. Tiedän ihan hyvin, että tälla tavalla voi olla vaikea voittaa sotahuutoa, mutta olkoon.
Kuinka niin? Ymmärtääkseni viimeiset kolme sohua on voitettu nimenomaan menemällä tiukkaan paikkaan ja olemalla tarvittaessa valmiina ottamaan niitä pyrrhoksen voittoja.

Itse olin tänä vuonna pystyssä yhden skenun lopussa (omaa lippua kantaen), keskimääräinen elinaika ei ollut järin pitkä ja KD-ratio lienee jotakuinkin 1:5 tienoilla (viisi omaa kuolemaa yhtä itse tapettua kohden), mutta olen suoritukseeni silti varsin tyytyväinen.[/i]
Viimeksi muokannut TTilus, Perjantai, 09.07.2010 17:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TTilus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 119
Liittynyt: Torstai, 11.06.2009 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TTilus » Perjantai, 09.07.2010 16:59

Hytti kirjoitti:Nykyiseltäänhän pistelaskutus perustuu ryhmien palautelappusiin ja elämä-kuolema-suhteeseen + ryöstettyihin lippuihin jne. Mielestäni ne mittaavat ryhmien menestymistä kehnonlaisesti.
Kuten itsekin hyvin toit esiin, on pisteytyksessä havaittavissa säätämisen tarvetta. En itse kuitenkaan menisi niin pitkälle, että tuomitsisin nyt käytetyt metriikat vääriksi.
Hytti kirjoitti:systeemi, jossa ryhmiä ei pisteytettäisi ollenkaan, vaan ainoastaan osapuolet (esim. armeijapuolet) pisteytettäisiin voittojen ja häviöiden perusteella. Pisteytys olisi todella simppeli.


Jos vain skenaariotavoitteeseen pääseminen olisi ainut mitattava suure (sitä kai tarkoitit?) johtaisi systeemi siihen, että joko sohun mittaisia liittolaisuuksia ei enää olisi (koska jotenkin pitää saada ero kaikkien välille) tai voitto jaettaisiin armeijan kesken (koska koko sohun armeijassa liittolaisina taistelleiden pisteet olisivat väistämättä samat).

Voiton jakaminen ei olisi pöllömpi idea ollenkaan. Toisaalta voittajaryhmän löytymisessä on oma hohtonsa siinäkin. Voittajan löytäminen edellyttäisi jakojen vaihtamista joka välissä ja vähintään hyvin tarkkaa skenaariotasapainoa tai käytännössä varmaankin kaikkien skenujen pikauusintoja samoin jaoin puolet vaihtaen.

Vaikken ajatuksesta kovin paljon (ainakaan vielä) pidäkään, en suorilta keksi mitään ilmeistä syytä miksei pelkkä tavoitteeseen pääsemisen mittaaminen voisi toimia.
Hytti kirjoitti:Tämänkaltainen järjestely tosin saattaisi muuttaa tapahtuman luonnetta radikaalisti
No sen se toden totta tekisi.

Olisi mielestäni hyvä pitää sekä sääntöihin, että pisteytykseen kerralla tehtävät muutokset hallittavan kokoisina. Jos päätetään pisteytyksen tavoitteeksi vain tavoitteiden saavuttamisen laskenta, olisi se mielestäni toteutettava vähentämällä metriikoita vaiheittain muutaman vuoden aikana. Näin muutosten mahdolliset (ja todennäköiset) yllättävät sivuvaikutukset eivät pääse totaalisesti pilaamaan yhtäkään sohua.
Hytti kirjoitti:kaikki osanottajaryhmät ovat pisteytettävissä samalta viivalta ja yhtälailla tasa-arvoisesti kykeneviä hankkimaan pisteitä
Onko tässä suhteessa pisteytyksessä nyt jotain ilmeisiä ongelmia? (muita kuin se huonojen liittolaisten rinnalla tappiosta tappioon taivaltava timmi ryhmä)
Hytti
Kreivi
Viestit: 489
Liittynyt: Maanantai, 27.02.2006 16:07
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hytti » Perjantai, 09.07.2010 17:41

TTilus kirjoitti:
Hytti kirjoitti:kaikki osanottajaryhmät ovat pisteytettävissä samalta viivalta ja yhtälailla tasa-arvoisesti kykeneviä hankkimaan pisteitä
Onko tässä suhteessa pisteytyksessä nyt jotain ilmeisiä ongelmia? (muita kuin se huonojen liittolaisten rinnalla tappiosta tappioon taivaltava timmi ryhmä)
Kyllä toki. Mielestäni esimerkiksi pienien ryhmien on vaikeampaa haalia pisteitä kuin suurien ja varsinkin jos ne ovat tunnistamattomia ja vieläpä ensikertalaisia. Mielestäni ryhmät eivät voi saada pisteitä objektiivisesti koska pisteet jakaa toinen osapuoli, joka on sekasortoisessa taistelutilanteessa altis väärinkäsityksille. Yleensä ryhmissä on yksi mies joka täyttää sen skenaarion palautelapun ja huolimatta siitä, että hän kuuntelee ryhmänsä mielipiteitä ja kyselee lapussa esitettyjä kysymyksiä niin yleensä se pisteytys on sen sen mielipide joka ensimmäisenä kerkii suunsa avata. Esimerkiksi tällöin ryhmä X saattaa saada pisteitä jos tämä yksi taistelija on sen nähnyt tuosta vastustajien massasta ja muut omat eivät ole edes huomanneet tätä.

Tuo radikaali asetelmani kyllä pistäisi pakkaa sekaisin laajemmaltikin ja täytyisi huomioida tosissaan esimerkiksi armeijajaoissa. Jossei ota tuulta purjeeseen niin voidaan myös pohtia tapoja objekivisoida pisteytysjärjestelmää. Täytyy miettiä, onko parempi että onko parempi että ryhmä on tehnyt hurjaa tulosta hakatessaan vastustajiaan villisti pehmopötkylöillään mutta kuollut viimeiseen mieheen itse vai onko parempi se, että on seisoskeltu suojapaikassa ja jääty eloon saamatta paljoa aikaan. Lisäksi täytyy miettiä kuka arvioi koko pisteytysjärjestelmää.

Olisi muuten mielenkiintoista kuulla järjestäjiltä, että kuinka paljon hajanaisuutta pistelapuissa on ollut sen suhteen, että mikä ryhmä vaikutti kunniakkaimmalta skenaariossa ja mikä vähiten kunniakkaalta. Saisi vähän oksviittaa että miten paljon on hajanaisia mielipiteitä ja miten ne vaikuttavat
"Parempi pizza uuniin kuin vaaksa vaaraan"
-KuoLan Kaarti, Sotahuuto 2005-
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”