Sääntöuudistuksista ja niiden testaamisesta ylipäätään

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2011 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Keskiviikko, 23.09.2009 14:36

Järjestän taas kevään alussa PK-seudun ryhmätreenipäivän, siellä voidaan SH10 JÄRJESTÄJIEN pyynnöstä testa sohuun tulevia sääntöjä. Viime vuonna oli n.100 soturia parhaimmillaan.

Oma ehdotukseni panssarisääntöihin niin sohuun kuin fabaankin olisi:

- Muuten sama kuin sohussa, mutta jos on kaksi panssaria päällekkäin niin siinä kohtaa on kaksi pistettä. esim. paksu gambeson ja rengaspaita tai rengasta alla ja levyä päällä.

- yksi osuma panssariin poistaa yhden panssaripisteen siitä raajasta, torsosta tai päästä. Ensimmäinen osuma paljaaseen raajaan ei vielä haittaa menoa, mutta toinen osuma mihin tahansa raajaan tappaa.

- Todella hyvästä koko pään ja kaulan peittävastä kypärästä / panssarista kaksi pistettä, pään ja kaulan alueelle. Kypärän oltava turvallinen ja oikeasti suojaava. esim. 1.5mm gorget ja 2mm umpikypärä tai 2mm pannu ja aventaili.

- Yksinkertainen on kaunista.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Keskiviikko, 23.09.2009 14:58

Susikukko kirjoitti: - Muuten sama kuin sohussa, mutta jos on kaksi panssaria päällekkäin niin siinä kohtaa on kaksi pistettä. esim. paksu gambeson ja rengaspaita tai rengasta alla ja levyä päällä.
Mistä näkee että on kahdet päällekkäin? Ja nostaisi myös panssarien tehokkuutta..
Susikukko kirjoitti: - yksi osuma panssariin poistaa yhden panssaripisteen siitä raajasta, torsosta tai päästä. Ensimmäinen osuma paljaaseen raajaan ei vielä haittaa menoa, mutta toinen osuma mihin tahansa raajaan tappaa.
Tykkään... Jousille vaan aika huono kun ei voi ampua perässäjuoksevien jalkoihin.
Susikukko kirjoitti: - Todella hyvästä koko pään ja kaulan peittävastä kypärästä / panssarista kaksi pistettä, pään ja kaulan alueelle. Kypärän oltava turvallinen ja oikeasti suojaava. esim. 1.5mm gorget ja 2mm umpikypärä tai 2mm pannu ja aventaili.
Tästä en taas tykkää. Esim. minä en tiedä mikä on gorge tai aventaili. Ja kesken taistelua on vaikea nähdä mikä äijällä on päässään, joka voi johtaa tarpeettomiin 'tarkistuslyönteihin', ja näin ollen kovaan v*tutukseen kun joku lyö turhan monta kertaa päähän.
Voisi ehkä toimiakin, jos vain voisi jotenkin selventää nämä kypärät.


Näin äkkiä ajateltu.. Aivot taas sammuneet >.<
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Zinkki
Kreivi
Viestit: 460
Liittynyt: Torstai, 24.01.2008 19:22
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zinkki » Keskiviikko, 23.09.2009 16:03

Ihan pätevän ja ainakin testattavan kuuloisia ehdotuksia. Oikeasti raskaasta panssarista saisi kyllä jotain porkkanaa antaa mutta kaikki ylimääräiset säännöt nakertavat selkeyttä niinkuin moneen kertaan on todettukin.
DiabolusIgnis kirjoitti:Tästä en taas tykkää. Esim. minä en tiedä mikä on gorge tai aventaili. Ja kesken taistelua on vaikea nähdä mikä äijällä on päässään, joka voi johtaa tarpeettomiin 'tarkistuslyönteihin', ja näin ollen kovaan v*tutukseen kun joku lyö turhan monta kertaa päähän.
Voisi ehkä toimiakin, jos vain voisi jotenkin selventää nämä kypärät.
Veikkaan että lyötävien vitutusta tuplapiste raskaissa kypärissä ei hirveästi lisää, koska kunnon peltipotan läpi bofferin isku ei satu ollenkaan ja mitään kovin heppoisia kypäriä ei edes luultaisi tuplapisteellisiksi. Ainakin olettaisin näin. Ja sama pätee ainakin suurimmaksi osaksi myös muuhun panssariin.
Enemmän säännön luulisi lisäävän lyöjän vitutusta, kun tiukassa paikassa ei ylimääräisiin lyönteihin ole usein aikaa ja tekee mieli ottaa riskejä epäselvien tapausten suhteen. Tosin napapaitachainin spottaaminen tabardin alta on ainakin itselleni ollut ongelmallista jo aiemminkin.
Avatar
Kakure
Kreivi
Viestit: 364
Liittynyt: Tiistai, 10.07.2007 13:35
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kakure » Keskiviikko, 23.09.2009 22:15

Raajaosumien haittavaikutusten poistaminen on kyllä buustia kaikille kilpimiehille jo liiaksi. Varsiaseet, zwei händerit, jouset ja keihäät joutuvat entistä kovemmille, kun raaja kestää parhaassa tapauksessa 4 osumaa ennen kuolemaa. Juokse syliin ja pamputa.

Tru optimoijat kyllä saavat tuplapanssarinsa nahkapanssarilla ja katiskachainilla. Eivät ne poistu. Saman asian hoitaa chaini ja 1mm paskaplate. Ka-tsing! Tarvikkeet omaaville ja varusteensa jo tehneille mannaa. Buustaisi kyllä jo liiaksi panssarihemmoja, jos raajaosumista ei tule haittoja. FaBassa panssarit olivat melko suhteutettuja, paitsi nyt chainin naurettavat pisteet haittoihin nähden. Sama kuten Lamellaarin laittaminen brigandiinien luokkaan. Ei me voida nykyisilläkään säännöillä kaikkia miellyttää, mutta onhan se hyvä kompromissi kuin huono ratkaisu. Lisäpojot kuitenkin houkuttelis kivasti, kun nykyään on tuota varustustakin.
"Ei mistään tule mitään, jos ei ole verenmaku suussa"
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Keskiviikko, 23.09.2009 23:47

Kakure kirjoitti:Raajaosumien haittavaikutusten poistaminen on kyllä buustia kaikille kilpimiehille jo liiaksi. Varsiaseet, zwei händerit, jouset ja keihäät joutuvat entistä kovemmille, kun raaja kestää parhaassa tapauksessa 4 osumaa ennen kuolemaa. Juokse syliin ja pamputa.
Viro-style, ainoa oikea taktiikka on juosta päin ison kilven kanssa ja hakata pohkeeseen! Porukalla!

Sama ongelma koskee vähemmässä määrin kaikkia lisäpistesysteemejä. Homma menee nitkutuspamputukseksi ja kaikki isot aseet muuttuvat turhemmiksi avoimessa matsauksessa joten hommasta tulee yksipuoleisempaa.

Ei sillä, minä saan vaikka 3 kerrosta haarniskaa päälle ja olen hyvä nilkkapamputuksessa. Härskiltä tuntuisi silti kannattaa mitään tällaista.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 24.09.2009 11:35

Mutta laittaisitko? Veikkaan että panssarimöröt jäisivät sohussa alle 50:n (eli 2 pisteen kypärä ja tupla panssaria kattavasti) ja kahden pisteen torso sotureita olisi noin 100 (eli esim.gambeson ja rengaspaita). Vaikutus olisi pieni (500 nähden), mutta kannustaisi käyttämään käyttäjän turvallisuutta lisääviä autenttisia varusteita, varsinkin pään alueella.

Jos 2:n kädenase & jousi miehille tulee suru puseroon voisihan tehdä säännön, että kahdella kädellä lyöty isku tai nuoli raajaan tappaa tai poistaa sen. Mutta taas yksinkertaisuus katoaa. Faban peruste uusille raaja säänöille oli autenttisuus ja ihmisen kestävyys taistelutilanteissa. Pk-seudun treeneissä oli eilen faban raaja säännöt ja mielestäni niiden tuoma positiivinen lisä oli pidemmät ja mielekkäämät duelit kun homma ei loppunut heti ekaan hipsuun vaan jatkui MIEKKAILUNA / eeppisenä taisteluna loppuun asti. Myös pitkässä skenaariossa vitutus on armoton kun jalka lähtee.

Osumien tai panssareiden huomaamiseen säännöissähän ON JO kohta missä kehoitetaan huutamaan, että rikoit viittani! tai panssari!
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Torstai, 24.09.2009 11:43

DiabolusIgnis kirjoitti:Mistä näkee että on kahdet päällekkäin? Ja nostaisi myös panssarien tehokkuutta..
Ihmetten sitä tarvetta että pitää aina tarkkaan tietää kuinka monta pistettä vastustajalla missäkin on. Minulle riittää että vastustaja osaa itse laskea osumansa ja että jos se näyttää raskaalta, varaudun tappalemaan hieman kauemmin sitä vastaan. Lyön niin kauan kunnes se lopettaa. On se nykyäänkin mahdoton usein nähdä vaatetuksen ja tabardin alta niitä suojia.
Kakure kirjoitti:Tru optimoijat kyllä saavat tuplapanssarinsa nahkapanssarilla ja katiskachainilla. Eivät ne poistu. Saman asian hoitaa chaini ja 1mm paskaplate. Ka-tsing! Tarvikkeet omaaville ja varusteensa jo tehneille mannaa. Buustaisi kyllä jo liiaksi panssarihemmoja, jos raajaosumista ei tule haittoja.
Kaikkihan riippuu, miten määritellään vaatimukset kahteen pisteeseen. Vaikka optimointi on mahdollista, joutuisi räikeinkin optimoija kohtalaisen kuorman alle jos vaan vaatimukset kahteen pisteeseen nostettaisiin riittävän korkealle. Nythän on pikemminkin niin, että nykyiset säännöt kannustavat räikeään optimointiin. Raskasta panssaria ei kannata pukea nykysäännöillä ollenkaan koska kevyellä panssarilla saa samat edut mutta liikkuvuus säilyy kohtalaisen hyvänä.
Kakure kirjoitti:FaBassa panssarit olivat melko suhteutettuja, paitsi nyt chainin naurettavat pisteet haittoihin nähden. Sama kuten Lamellaarin laittaminen brigandiinien luokkaan.
Voi olla haittoihin nähden, mutta pelkkä niittaamaton rengaspanssari ilman gambesonia on oikeasti aika onneton suoja oikein mitään asetta vastaan. Kovemmille pisteille vaadittiin panssaria joka suojaa kunnolla. Siis pikemminkin kriteerinä oli oikea suojaavuus kuin haittaavuus (puhdas kilopohjainen pistejärjestelmäkin olisi aika jännä). No, faba-säännöt ovat oma keskustelunsa...
JonTzu kirjoitti:Viro-style, ainoa oikea taktiikka on juosta päin ison kilven kanssa ja hakata pohkeeseen! Porukalla!
Säännöillä, joilla raaja kestää parhaimmillaan neljä osumaa, kannattaa keskittyä päähän ja torsoon. Viron nilkkatouhu johtui erityisesti siitä ettei pääosumia lasketa. Totta kyllä on että jos jamppa kestää useamman osuman, tulee aseen tulinopeudesta entistä tärkeämpi ominaisuus pituuteen verrattuna. Toisaalta, kahden pisteen panssarointi vaatii enemmän, joten se tekee taistelijasta automaattisesti hitaamman eli siinä mielessä hitaamman keihäsmiehen lanaajan (jota ehtii karkuun kun tankki lähtee vyörymään).

Uudet säännöt luonnollisesti vaikuttavat aseiden ja panssareiden balanssiin. Ne joiden mielestä vallitseva tilanne on sellainen jota ei tule muuttaa, tietysti tuovat mielellään (mikä on oikein) ilmi keitä uusi järjestelmä sorsisi ja keitä suosisi. Nykyinen systeemi on mielestäni ihan toimivat, mutta kieltämättä suosii keveitä panssareita (tai panssarittomia) raskaamman panssaroinnin kustannuksella. Aseiden kohdalla tilanne on parempi (poislukien nuijat ja kahdenkäden miekat). Tämä ehdotettu ei panssaria(0p) - kevyt panssari (1p) - raskas panssari (2p) vaikuttaa ihan mahdolliselta, kunhan vaatimukset nostetaan riittävän korkealle. Mukailee etäisesti aiemmin ehdottamaani "panssarisääntöjen täysuudistus v2.0":aa.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
LehtoA
Herttua
Viestit: 755
Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja LehtoA » Torstai, 24.09.2009 12:43

Taas nostetaan tämä "niittaamaton rengaspanssari on huono" argumentti. Ilman gambesonia chaini on oikeastikin aika turha, mutta niittausta en lähtisi vaatimaan. Itse ainakin olen käsittänyt että tuo niittaamaton chaini kuvitellaan niitatuksi, se kun kuitenkin haittaavuudeltaan vastaa sitä. Eihän pelleiltäkään vaadita karkaisua.
Kuva
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Torstai, 24.09.2009 14:10

Uskallan kyllä väittää, ettei kunnollinen chaini ole huono ilmankaan gambesonia, on sitä kuitenkin sen verran yleisesti käytetty pitkin historiaa ilman kummempia pehmusteita alla. Kyllä se chaini pitää pukijansa hengissä, joskin ilman sitä gambesonia iskut tuntuu kyllä varmaan aika muikeilta.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Jehuletti
Paroni
Viestit: 231
Liittynyt: Tiistai, 22.07.2008 14:15
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jehuletti » Torstai, 24.09.2009 15:54

Itse en kyllä haluaisi panssarisääntöjen uudistusta. Saattaisi pahimmassa tapauksessa jäädä sohu väliin monelta ja samalla vähenisi uusien harrastajien määrä, jos aletaan vaatimaan liikoja panssareilta, ja samalla uskon, että jos rengaspanssareilta vaaditaan niittausta tai gambesonia alle vähenisi panssaroidut sotahuutajat melko paljon vähemmälle :( Vanhat säännöt olivat ihan tarpeeksi hyvät ja toivon, että nyt pidettäisiin ne ainakin seuraavan sohun ajan. Söisi aikalailla peli intoa, kun pitäisi kaikkien panostaa panssareiden todenmukaisuuten. Jos jotain muutoksia, niin sitten pieniä sellaisia, sillä en todellakaan tahdo panssarisääntöjen täys uudistusta, kun vanhatkin ovat toimivat. Ei me kuitankaan tietääkseni olla oikeilla miekoilla alkamassa paiskomaan toisiamme, niin miksi niitten tarvisi sitä kestää? ;) Susikoukon ehdotus oli ihan kiva, mutta tuo versio 2.0 on jo liian suuri harppaus mielestäni, kun olen vanhoihin jo tottunut.
Avatar
Kommando
Herttua
Viestit: 831
Liittynyt: Perjantai, 06.02.2009 22:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kommando » Torstai, 24.09.2009 16:01

Pointti, kun aseet on pehmustettuja (melkein)kaikilla, ei panssareidenkaan tarvitse olla just fiinejä ja kestää yhtä poljon kuin oikeat versiot.
Rämäpää Rämäläinen 09-14, Etelän Imperiumin Insinööri -15, Akatemian Patterin Luutnantti -16, Valdyrin Skaldi -17-19, Etelän Imperiumin Patterin komentaja -22.

PK-seudun hullu tiedemies
Beatific kirjoitti:Tulipa rekrytoitua oikea kultakimpale Pirttimäen treenileirillä :-)
Avatar
E.Hirvelä
Herttua
Viestit: 985
Liittynyt: Maanantai, 02.10.2006 20:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja E.Hirvelä » Torstai, 24.09.2009 17:46

Susikukko kirjoitti:Myös pitkässä skenaariossa vitutus on armoton kun jalka lähtee.
Samoin se, että menet hilparimiehenä lyömään jalkaan kilpimiestä joka sitten pamputtaa päähän. Sen jälkeen näet saman miehen juoksemassa koko ryhmäsi kumoon selästä.
Quadruple silver clubin jäsen.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 24.09.2009 17:52

Jehuletti kirjoitti:Itse en kyllä haluaisi panssarisääntöjen uudistusta. Saattaisi pahimmassa tapauksessa jäädä sohu väliin monelta ja samalla vähenisi uusien harrastajien määrä, jos aletaan vaatimaan liikoja panssareilta,
Aika ämmäkästä toimintaa jos tuon takia jättää sohun väliin? Uskon että uusiin harrastajiin sääntömuutokset vaikuttaa kaikista vähiten, koska he eivät tiedä vanhasta ja ovat vähän jäävejä sanomaan 5 sohun veteraaneille kokemuksesta. Kukaanhan ei ole vaatimassa liikoja, vanhoilla seteillä saisi edelleen yhden panssaripisteen. Ajatukseni ovat kannustaa suojaaviin ja autenttisiin varusteisiin.
Jehuletti kirjoitti:ja samalla uskon, että jos rengaspanssareilta vaaditaan niittausta tai gambesonia alle vähenisi panssaroidut sotahuutajat melko paljon vähemmälle :(
Ei tuon takia kukaan jätä panssariaan pois jos siitä saakin vain yhden pisteen (niin kuin aikaisemminkin). En ole vaatimassa mitään vaan EHDOTTAMASSA. Itse en puuttuisi rengaspanssarin kudonta tapaan. Jos luet tarkkaan huomaat ettei gambesonia VAADITA vaan siitä saa vain lisäpisteen.
Jehuletti kirjoitti:Vanhat säännöt olivat ihan tarpeeksi hyvät ja toivon, että nyt pidettäisiin ne ainakin seuraavan sohun ajan. Söisi aikalailla peli intoa, kun pitäisi kaikkien panostaa panssareiden todenmukaisuuten.
Miksi kaikkien pitäisi panostaa? Eihän kukaan ole vaatimassa, että kaikilla pitää olla autenttiset kamat, haluaisin vain systeemin joka KANNUSTAA turvallisiin ja autenttisiin varusteisiin, näin myös tapahtumasta tulee 100 kertaa näyttävämmän näköinen. Minun peli intoa ainakin vain lisää se kun soturit ovat upeita ja autenttiasia (eivätkä pakarat paljaana juoksentelivia ruskeita örkkejä=)
Jehuletti kirjoitti:Jos jotain muutoksia, niin sitten pieniä sellaisia, sillä en todellakaan tahdo panssarisääntöjen täys uudistusta, kun vanhatkin ovat toimivat. Ei me kuitankaan tietääkseni olla oikeilla miekoilla alkamassa paiskomaan toisiamme, niin miksi niitten tarvisi sitä kestää? ;)
Itse olen ainakin ymmärtänyt sotahuudon tarkoituksen olevan keskiaikaisen taistelun mallintamista, ei kilpaurheilua naama irvessä vain voittoa optimoiden, mutta tästähän onkin jo keskusteltu 8)
Jehuletti kirjoitti:Susikoukon ehdotus oli ihan kiva, mutta tuo versio 2.0 on jo liian suuri harppaus mielestäni, kun olen vanhoihin jo tottunut.
Tällä asenteella ei saavuteta mitään kehitystä vaan fackiinnutaan ja kangistutaan vanhoihin kaavoihin. Oletko kenties kotoisin Jyväskylästä =) (Anteeksi oli pakko keventää) Lauri Lehtoruusu sanoi hyvin jääkiekkoa on pelattu 50 vuotta joten niin vanhaan lajiin ei hevillä ilman kovia perusteita tehdä muutoksia, mutta sotahuutoa on nähty vasta 5 vuotta. Minustakin lajin pitäisi vielä hakea uriaan ja kehittyä. Nyt on olemassa minun mielestä ilmapiiri jossa pelätään muutosta liikaa. Nytkin järjestäjät pyysivät ehdotuksia kun niitä tulee ne ammutaan alas harhaluuloisilla perusteilla ja asenteella ei kannata muuttaa mitään. Pikku testit tai 100 ihmisen treenit tai edes yksi sohu ei välttämättä tuo vielä validia tietoa siitä mikä toimii ja mikä ei. Toivottavasti jollain on vielä tulevaisuudessa rohkeutta kokeilla jotain muutoksia.

Junaakin varmasti aluksi pelättiin, mutta nyt sillä pääsee jo monelle festarille ryyppäämään :twisted:
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 24.09.2009 17:58

E.Hirvelä kirjoitti:
Susikukko kirjoitti:Myös pitkässä skenaariossa vitutus on armoton kun jalka lähtee.
Samoin se, että menet hilparimiehenä lyömään jalkaan kilpimiestä joka sitten pamputtaa päähän. Sen jälkeen näet saman miehen juoksemassa koko ryhmäsi kumoon selästä.
Olisit lyönyt päähän, olisit ollut taitavempi. Tuohan nyt on sama kun minä valittaisin siitä, että skirmaajat tulee aina rämän selkään, eikä juokse kilpi/keihäs muuria edestäpäin ja kuole siihen eteen? Oletko käyttänyt paljon hilpari? Itse olen, ja jos kilpimies yritää minua jalkoihin (millä säännöillä vain) hän on jo tehnyt suuren virheen.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
KatkaChee
Kreivi
Viestit: 346
Liittynyt: Torstai, 08.02.2007 04:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja KatkaChee » Torstai, 24.09.2009 18:02

Susikukko kirjoitti:Oletko kenties kotoisin Jyväskylästä =) (Anteeksi oli pakko keventää)
En näe mitään keventämistä siinä, että Susikukko harrastat asuinpaikkaamme ja täällä asuvia ja harrastavia ihmisiä kohtaan yleistä ja välillä melko loukkaavaa vattuilua foorumilla. Jyväskylässä on pitkä kokemus boffaamisesta ja aktiivinen harrastajaporukka, revi välillä siitä huumoria. Tai vaikka siitä, kuinka Rämää ei koskaan ollut missään, mutta Maahinkaislippu aina komeasti kyllä liehui.
Avatar
E.Hirvelä
Herttua
Viestit: 985
Liittynyt: Maanantai, 02.10.2006 20:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja E.Hirvelä » Torstai, 24.09.2009 18:04

Susikukko kirjoitti:
E.Hirvelä kirjoitti:
Susikukko kirjoitti:Myös pitkässä skenaariossa vitutus on armoton kun jalka lähtee.
Samoin se, että menet hilparimiehenä lyömään jalkaan kilpimiestä joka sitten pamputtaa päähän. Sen jälkeen näet saman miehen juoksemassa koko ryhmäsi kumoon selästä.
Olisit lyönyt päähän, olisit ollut taitavempi. Tuohan nyt on sama kun minä valittaisin siitä, että skirmaajat tulee aina rämän selkään, eikä juokse kilpi/keihäs muuria edestäpäin ja kuole siihen eteen? Oletko käyttänyt paljon hilpari? Itse olen, ja jos kilpimies yritää minua jalkoihin (millä säännöillä vain) hän on jo tehnyt suuren virheen.
Siis enhän minä ikinä kilpimiehenä hilparia jalkaan yritä. Esimerkkini tarkoitti sitä, että hilparimies lyö kilpi miestä jalkoihin.

Hilpari kokemukseni on hyvin pientä, muttaa tuntuu siltä että keskimäärin hilparimiehet valittavat eniten aseestaan. Aina on jonkun kilpi liian iso, aina on jonkun keihäs liian pitkä eikä sitä jousta jaksa raskaalla aseella ikinä juosta kiinni. Enkä nyt siis tarkoita tai millään tavalla leimaa kaikki hilparinkäyttäjiä, tälläisen asian olen vain huomannut. Toisaalta taitavat hilparin käyttäjät ovat hyviä lähes joka komboa vastaan.
Quadruple silver clubin jäsen.
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Torstai, 24.09.2009 18:17

KatkaChee kirjoitti:
Susikukko kirjoitti:Oletko kenties kotoisin Jyväskylästä =) (Anteeksi oli pakko keventää)
En näe mitään keventämistä siinä, että Susikukko harrastat asuinpaikkaamme ja täällä asuvia ja harrastavia ihmisiä kohtaan yleistä ja välillä melko loukkaavaa vattuilua foorumilla. Jyväskylässä on pitkä kokemus boffaamisesta ja aktiivinen harrastajaporukka, revi välillä siitä huumoria. Tai vaikka siitä, kuinka Rämää ei koskaan ollut missään, mutta Maahinkaislippu aina komeasti kyllä liehui.
Aktiivinen harrastajaporukka löytyy etelästäkin, vaikkei kyse ehkä olekaan yksittäisestä ryhmästä vaan useamman ryhmän aktiivisista jäsenistä. Voisin kuvitella ja olen kuullutkin, että kyllä siellä J-kylän suunnallakin samanlaista settiä heitetään, toivottavasti hyvässä hengessä kuitenkin.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Torstai, 24.09.2009 18:24

Susikukko kirjoitti:Mutta laittaisitko?
Totta kai laittaisin haarniskaa ronskisti. Monipisteisen panssarin kanssa pystyy myllyttämään parikin kokeneempaa haarniskatonta tuosta vain. Aloittelijoita voisi mennä ison kilven kanssa viisi pinoon ilman mitään järkeilyä, silkalla hakkaamisella. Kyllä se kelpaisi.

Mutta ei se reilulta tuntuisi. Saisin euroilla ostettua itselleni ylimääräisen törkeän edun aloittelijoihin ja muita Sotahuuto-matsaamisen muotova harrastaviin nähden.

Sotahuudossa olen heilunut 25 kg -setissä 2006-2008, hyvin sillä pärjää ja liikkuu. Käytännössä tuohon täytyisi pistää pari kiloa lisää ehdotetun tuplapistesetin aikaansaamiseen, se ei enää paljoa tuossa painossa tunnu.

Lajin iästä: muita samaa teemaa käsitteleviä lajeja on harrastettu 1960-luvulta lähtien. Saamme oppia myös muiden tekemistä viisaista (ja miksei huonoistakin) linjauksista ja kokeiluista.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
mikko
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Maanantai, 26.03.2007 16:20
Paikkakunta: Espoo/(Laukaa)

Viesti Kirjoittaja mikko » Torstai, 24.09.2009 18:53

Oma mielipide ei periaatteesa ole pientä määrää lisäpisteistä vastaan. Kuitenkin olen niitä vastaan.

Olen tässä viimeisen puolen vuoden aikana väsännyt aika raskaastikin panssarointia rottinkipuuhaa varten. Kun ei noita rottinkireenejä oo vielä paljoakaan ollut niin kaikkien suojien toimivuutta (hiertääkö?,kestääkö?) olen testannut maahinkaisen reeneissä ja muutenkin.

Suojat päällä huomaa yhden asian helposti. Kaikkia osumia ei vain yksinkertaisesti pysty huomaamaan, koska niitä on MAHDOTON tuntea. Tämä vaiva on erityisesti gauntleteilla, jotka ohjaa iskun voiman aseen varteen kun ne on kuitenkin suunniteltu kestämään rottinkikeppi.

Tastä herää kysymys. Kuinka moni raskaasti panssaroitu henkilö täällä foorumeilla voi rehellisesti väittää että häneltä ei koskaan jää mitään osumia ottamatta koska ei yksinkertaisesti tunne niitä? Olen aika varma että vastaus on pyöreä 0. Tästä päästäänkin aiheeseen.

Mitä enemmän touhussa suositaan päällekkäisiä panssarikerroksia, sitä enemmän ongelma alkaa näkyä. Tähän aika kärjistetty esimerkki. Jos käytössä on 15mm gambeson, chaini ja jonkinasteinen levy ja siitä saisi teoreettisesti vaikka 3 pistettä. Kuitenkin kun taistelija tuntee neljännen osuman, joka hänet tappaa, saatetaan olla helposti menossa kymmenennessä osumassa, mutta niitä ei vaan ole voinut tuntea. Sitten jos mukaan otetaan vielä kevyt kalibraatio niin huh huh. Ei kuitenkaan oteta sitä kantaa tähän sen enempää.

Tässä on se ongelma, jonka perusteella en itse haluaisi lisäpisteitä käytöön. Myönnettäessä lisäpisteitä erityisen paksuista panssareista myönnetään samalla virtuaalipisteitä, jotka aiheuttavat närää ja kuvitelmaa huijauksesta kanssapelaajissa. Valitettavasti ongelmaa ei voi mitenkään poistaa. Panssarissa voi opetella tuntemaan iskuja paremmin, mutta kaikkea ei voi tuntea.

Tulipa melkonen selostus.
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Torstai, 24.09.2009 21:11

Rahalla saa enemmän panssareita ja pärjää paremmin, eikös tuollainen ajattelu ole muotia nykyään? Ainakin politiikkojen parissa se näyttää toimivan... :wink:
Susikukko kirjoitti:Oletko kenties kotoisin Jyväskylästä =)
Voi hitt... olen aikomassa muuttaa Jyväskylään, pitäisiköhän sittenkin vaa olla muuttamatta ettei kommenttini muutu painoarvottomiksi... :wink:

Niin, oma mielipiteeni on se, ettei ole järkeä alkaa heikentää joidenkin aseiden tehoa, nyt kun kaikki ovat aika hyvässä tasapainossa. Saati suosia kokeneempia.
Susikukko kirjoitti:
E.Hirvelä kirjoitti:
Susikukko kirjoitti:Myös pitkässä skenaariossa vitutus on armoton kun jalka lähtee.
Samoin se, että menet hilparimiehenä lyömään jalkaan kilpimiestä joka sitten pamputtaa päähän. Sen jälkeen näet saman miehen juoksemassa koko ryhmäsi kumoon selästä.
Olisit lyönyt päähän, olisit ollut taitavempi. Tuohan nyt on sama kun minä valittaisin siitä, että skirmaajat tulee aina rämän selkään, eikä juokse kilpi/keihäs muuria edestäpäin ja kuole siihen eteen?

Ei ole sama asia. Hirvelän kommentissa vaikuttaa säännöt ja taito, kun taas omassasi onnistunut vastapuolen taktiikka (eli pelkkä taito, enkä näe että säännöissä pitäisi kieltää/rajoittaa taktikointia ja ajattelua).
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
Avatar
Kakure
Kreivi
Viestit: 364
Liittynyt: Tiistai, 10.07.2007 13:35
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kakure » Torstai, 24.09.2009 21:43

JonTzu kirjoitti:Mutta ei se reilulta tuntuisi. Saisin euroilla ostettua itselleni ylimääräisen törkeän edun aloittelijoihin ja muita Sotahuuto-matsaamisen muotova harrastaviin nähden.
Jontsu jo vilauttelee tätä ideaa julkisesti, mitä itsekin mietin taustalla. Varusteista saatava etu on oltava sellainen, että se innostaa hankkimaan niitä, mutta samalla oltava sillä tasolla, ettei varustuksella saada kohtuutonta etua. Haluan että kanssapelaajillakin voisi olla hauskaa. Yorkin turpaan saanti tänä vuonna tuntui jo ilkeältä, kun Lancester veti jatkuvasti pidempää kortta.


Ai niin... maantieteelle emme voi mitään.
"Ei mistään tule mitään, jos ei ole verenmaku suussa"
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Torstai, 24.09.2009 21:52

Hei kaikki. Nykymaailmassa voi valuuttaa vaihtaa erilaisiin hyödykkeisiin. Tällöin ne, jotka omaavat paljon valuuttaa voivat hankkia paljon hyödykkeitä elämänsä iloksi. En tiedä miksi sotahuudon pitäisi taistella tällaista tuulimyllyä vastaan.
always FIGHTING~~
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Torstai, 24.09.2009 22:12

Lasikuitukeihäät ovat kalliita ja aloittelijoilla ei ole niihin varaa. Vaadin lasikuidun kieltämistä asemateriaalina.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 24.09.2009 22:41

KatkaChee:

Olen pari kertaa heittänyt läppää aiheesta joka on jo muodostunut yleiseksi läpäksi ja ilmeisesti myös teidänkin keskuudessa. Läppä puhuttelee muutamia henkilöitä sieltäpäin, jos sen ottaa vittuiluna Jyväskylässä asuvia, harrastavia tai itse paikkakuntaa kohtaa on huono itsetunto.

Jyväskylässä on pitkä kokemus boffaamisesta ja aktiivinen harrastajaporukka, revi välillä siitä huumoria. Tai vaikka siitä, kuinka Rämää ei koskaan ollut missään, mutta Maahinkaislippu aina komeasti kyllä liehui. Tuo komennti taas tiivistää hyvin yleisen ongelman. Minusta ja monesta muusta tuntuu siltä, että mitä tahansa joku rämästä ehdoittaa niin 90% tapauksista se torpataan ja ehdoittaja lynkataan yleensä juuri tämän alueen ihmisten toimesta.

E.Hirvelä:

Joo ups luin huonosti. Mutta pointtini on silti sama. Ensiksi kuollut häviää.

Jonzu:

Ehdotuksessani max. pisteet ovat siis kaksi 2. Jos veteraani kohtaa hyvissä panssareissa aloittelijan verkkareissa huonoissa aseissa. En näe, että tilanne muuttuu enää epäreilummaksi jos veteraanilla onkin MUUTAMASSA paikassa kaksi pistettä.

Lajin iästä: muita samaa teemaa käsitteleviä lajeja on harrastettu 1960-luvulta lähtien. Saamme oppia myös muiden tekemistä viisaista (ja miksei huonoistakin) linjauksista ja kokeiluista. Olisiko näistä tietoa jossain?

Mikko:

Tuota panssarin läpi ei tunne ongelmaa on jo paljon käsiteltykkin, enkä näe että kaksi panssaria päällekkäin toisi enää siihen mitään lisä ongelmia. Itse tunnen osumat huonosti panssarin läpi, mutta lähes aina kun lähtö tulee niin on 2-3 soturia kimpussa, ei siinä ole mitään epäselvää. Virossa minulla taisi olla 7 pistettä, en muista koskaan laskeneeni niitä osumia kesken kiivaan taistelun, vaan kun niitä tulee monta samaan aikaan niin totean, että kiitos joo kuolin. Jos niitä tulee muutamia ja selviä esim. linjassa tai linnassa totean, että nyt on panssarit menny.

N.Hirvelä:

En näe, että panssarisäännöt vievät joltain aseelta tehoa?

Kakure:

Yorkilla oli todella paljon panssaria. Lacaster vei koska oli selvästi parempi.

Oulun deekut:

Myös taivutetut ja isot kovarunkoiset kilvet pitäisi kieltää koska aloittelijalla ei ole yleensä taitoa ja resursseja kaarevan kilven rakentamiseen.

Foorumeiden väki:

Minusta ilmassa on oikeasti nyt liikaa muutosvastarintaa. Aina kun joku ehdoittaa jotain uutta se torjutaan ja lynkataan. Olemmeko niin pikkusieluisia, että emme voi kokeilla yhdessä tai jopa kahdessa sotahuudossa vähän erilaisia sääntöjä ja vasta sitten kun on oikeasti KOKEMUSTA asiasta linjata mikä toimii ja mikä ei. Omalla takapihalla muutamalla mätöllä tai edes treeniviikonloppuna ei saada vielä mitään validia tietoa, vasta pari sohua kertoo sen. Kokeilkaa silti hyvät ihmiset ehdotettuja sääntöjä omissa treeeneissänne ENNEN kuin lynkkaatte ne foorumeilla. Jos se ei ole rikki sitä ei tarvitse korjata, mutta kyllä ainakin minun mielestä lajia pitää vielä tutkia ja kehittää. Tiedän myös, että on paljon ihmisiä ja porukoita jotka haluaisivat kokeilla tai säätää sääntöjä autenttisempaan ja realistisempaan suuntaan. Eräs sanoi foorumi keskusteluista kerran 10 tyhmää ehtii kommentoida, ennen kuin yksi viisas ehtii vastata.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Torstai, 24.09.2009 22:45

Susikukon idea noiden sääntöjen testaamisesta on ehdottomasti _kokeilemisen_ arvoinen idea.
En oikein pysty ymmärtämään mistä tämä kitinä ja natina aina tulee, kun asioita täällä foorumeilla lähdetään ehdottamaan. Tälläkin kertaa oli kyse suhteellisen harmittomasta ehdotuksesta, jota voisi testata ensin treenileirillä, eikä todellakaan mistään lopullisesta päätöksestä.

Mitä sitten tulee tähän ehdotukseen niin olen henkilökohtaisesti puolesta.
Historiallisesti raskaasti panssaroituja henkilöitä sotahuudossa on oikeasti vain kourallinen tai pari. Mielestäni voisi hyvinkin antaa jonkinlaisen porkkanan, jotta kynnys panssareiden käyttämiseen madaltuisi.
^Tuolla raskaalla tarkoitan kerroshaarniskointia, jota ei sotahuudossa juurikaan harrasteta. Olihan se huomattavasti suojaavampaa, jos esimerkiksi platen tai lamellaarin alla oli vielä chainmail viimeisenä esteenä.
Life is a bitch, too expensive to be your friend.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”