Sääntöuudistuksista ja niiden testaamisesta ylipäätään

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2011 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Torstai, 24.09.2009 23:11

Niinhän se menee että jyväskyläläiset ovat kaavoihinsa kangistuneita konservatisteja ja Rämää kuuluu dissata koska se nyt vaan on Rämä. No ei vaineskaan, vähän huumorintajua kehiin. :wink: Mutta jostain nuo vitsitkin saavat kyllä alkunsa...

Kait se kuuluu jo vähän tähän SH-foorumikulttuuriinkin että kauhistellaan kaikkea uutta. Varsinkin kun Sotahuuto on niin iso ja tärkeä juttu monelle, että ei haluta ottaa sitä riskiä että ensi Sohu meneekin ihan piloille. Kaikkea pitää kuitenkin kokeilla (paitsi insestiä, huumeita ja larpp... eiku eipä mitään, joku pahastuu kuitenkin), mutta kyllähän se testaaminen kannattaa aloittaa niistä pienemmistä treenitapahtumista. Eihän ne täysin simuloi Sotahuutoa, mutta ainakin saadaan jonkinlaista konkreettista kokemusta. Jos vaikuttaa siltä että homma voisi toimia niin voihan sitä sitten kokeilla Sohussakin. Eikös Backstab-säännön poistaminen mennyt juuri näin? Ensin hirveä foorumisota, mutta kokeilujen jälkeen päädyttiin kokeilemaan sitä Sohussakin.

Eipä sillä, itse ainakin tunnustaudun ajatusmaailmaltani jyväskyläläiseksi ja en ainakaan paperilla pidä 2p ideasta, mutta odotan että pääsen jollain treenileirillä kokeilemaan ideaa käytännössä. Ja kun oikein miettii niin onhan ne junatkin aika turmiollisia vekottimia...

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Torstai, 24.09.2009 23:17

1) Tämä ketju ei välttämättä(?) ole selkein paikka käydä nojatuolista spekuloiden läpi, mielipiteenomaisesti, mahdollisten muutosten vaikutuksia siihen ja siihen. Joku voisi moderoida asiasta oman aiheensa harkinnan mukaan. Tämä nyt toisaalta oli vain minun mielipiteeni.

Sitten kuitenkin niitä mielipiteitä ynnä spelatiivisia ajatuskulkuja.

Silmääni panssari* on nätin näköistä. Seuraa siis; lisää panssaripornoa on lisää panssaripornoa. Tämän kohtuu yksinkertaisen premissin pohjilta kaikki panssaroinnista palkitsevat säännöt ovat aika todennäköisesti hyviä sääntöjä. Mitä tulee väläyteltyyn lajin lähestyttävyyden heikentymiseen, niin tohdin uumoilla että vakuuttavannäköinen harrastus saa kyllä enemmän kiinnostuneita kuin joku takapellon ''urheilu'' lakanoissa ja jäkispotissa.

Ongelmat 2p-panssaroitujen, tässä debatissa 'kokeneiksi' mainostettujen, ja ilkosillaan juoksevien, 'nuubien' jne, suhteissa ovat mielestäni ongelmia lähinnä jos ne kokee sellasiksi; noin periaatteessa silloinkin pelin sisällä tasattavissa esim. skenaariosuunnittelulla/pisteytyksellä. Ylimääräisissä panssaripisteissä, noin pelillisesti, minua kutkuttelee eniten mahdollisesti isojen kilpien kanssa vaihtoehtoinen vastaus lisääntyville keihäille. Fabassa kahdella panssaripisteellä uskalsi iskeä keihäistä läpi 2k-aseen kanssa, mikä oli pirun hauskaa. Vrt. tätä Sotahuuteluun missä kypärän ja torsopanssarin kanssa mainittu on itsemurhaa tyhmimmillään. Ja mikäpä kieltää viime kädessä rajaamasta jumbopanssarien määrää armeijassa, esim. 10-20%?

Huomattavaa on myös että panssari* painaa/hiostaa, joten ei siitä niitä etuja ihan ilmaisella saa. Taas pitkälle skenaarioista kiinni että paljonko haittaa nopeasta väsymisestä on. Mikon pointti panssarien virtuaalipisteistä on ehkä paras argumentti merkittävän paksuja suojia vastaan. Sitten taas, raskaat aseet kuten hilparit ja keihäät kyllä tuntuvat miten paksun kaman läpi vain, ja niillä todennäköisesti linjan mukana kulkevia, raskaasti suojattuja lyödäänkin.

Raajaosumista. Tää on melkeenpä aidosti kakspiippunen juttu. Nykyisillä kilpimäärillä ja koilla jalkaosumien ''normalisointi'' torppaisi varsiaseet aika tiiviisti massataisteluaseiksi, sinne kilpi-keihäs-blogin osaksi. Ei sinällään rassaa, on meinaan jopa historiallistakin. 2k-miekoille jäisi vähän vähemmän elintilaa (vai pitäisikö niille vain kehittää erilainen lähestymistapa? Esim. galloglach -09 käytti 2k-miekkaa lähinnä erimallisena keihäänä/hilparina, usein ryhmänä rynnäköiden. Viimeksimainittua ei oltu erityisemmin harjoiteltu, joten täyttä varmuutta metodin järkevyydestä en uskalla sanoa. Hauskaa se oli enivei.) se on taas totta. Toisaalta pomppiminen _on_ vähän ärsyttävää. Kaikki olisi niin paljon helpompaa jos voisi luottaa siihen että jokainen yksinkertaisesti klinkkaa jalkaosuman jälkeen vähän hitaampaa.

Tai ehkä käy niin että uusilla säännöillä yksinkertasesti kahakointi vain muuttaa luonnettaan; aselajeja kenties käytetään enemmän yhdistelmänä; hilparin mukana kulkee aina kilpimies, tai yksinäinen 2k-miekka ei edes lähde haastamaan miekkamiestä ilman varmuutta omista taidoista ...tai lyhyttä sivuasetta :p

Tällainen jossittelu nyt kuitenkin on ihan turhaa, hakataan jossain tapahtumassa ehdotetuilla säännöillä ja katsotaan sitten. Vaikka siellä pk-ryhmäreeneissä.

*''Panssari'' on siis oikeaa rautaa historiallisten esikuvien mukaan eikä mikään katiskamaili t-paidan päällä. Ihan älytöntä että sensortin viritelmiä saa käyttää, ja vieläpä jonkun edun eteen.

edit: kirjoitin viestin mikon kommentin jälkeen, mutta se taisi jäädä odottamaan lähettämistään hetkeksi kun välissä on puoli tusinaa viestiä :)
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Avatar
Jesua Sukaton
Herttua
Viestit: 898
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 12:37
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jesua Sukaton » Perjantai, 25.09.2009 02:10

Pyry Veteli kirjoitti:Tällainen jossittelu nyt kuitenkin on ihan turhaa, hakataan jossain tapahtumassa ehdotetuilla säännöillä ja katsotaan sitten. Vaikka siellä pk-ryhmäreeneissä.
Asiapuhetta. Sotahuuto ei ole paikka kokeilla uusia sääntöjä vaan niitä kannattaa testata pienimuotoisemmissa tapahtumissa. Tosin en kyllä usko että Ruton treenileirille hirveästi panssaria eksyy...

Itse käytin pitkään chainia lähinnä sen takia että sen kanssa oli helpompi tuntea osumat. Viimeksi rieuhuin levyssä ja barbutassa ja osumat joihin kuolin olivat sellaisia jotka näin tai kuulin. Kaksi kertaa joku pisti niin kovaa että tunsin. Fabassa taas optimoin itseni kolmeen pisteeseen, hyvä kompromissi suojan+liikkuvuuden kanssa.
Jos Steel Panthers kiinnostaa eikä häviäminen pelotan niin laita viestiä.
t: ex Corona Muraliksen keihäsmies
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Perjantai, 25.09.2009 11:05

Pyry Veteli kirjoitti: Mitä tulee väläyteltyyn lajin lähestyttävyyden heikentymiseen, niin tohdin uumoilla että vakuuttavannäköinen harrastus saa kyllä enemmän kiinnostuneita kuin joku takapellon ''urheilu'' lakanoissa ja jäkispotissa.
[/i]
Ensin ihan pohdittavaksi kolme kirjainta ja niiden yleisömenestys (Suomessa): SCA. Sotahuutoa lähdettiin aluperin rakentamaan helpommin lähestyttäväksi, kun todettiin, että sca-rytkeessä Suomessa käy parikymmentä ihmistä huolimatta erittäin päheästä menosta ja vielä päheämmistä kamppeista. Ei siitä sen enempää, ajat ovat voineet muuttuakin.


Sitten tuohon Jyväskyläläisyys-keskusteluun: Täällä kotona varmasti muutosvastarintaa esiintyy sen tähden, että täällä on toisiamme pätkytetty hopeapatongeilla organisoidusti/opetetusti komeasti yli 10 vuotta, satunnaisesti vielä pidempään. Siinä on ehtinyt kehittyä tietysti rakkautta siihen omaan tapaan tehdä. Me nautimme tavastamme tehdä tätä ja näin on meille hyvä, siitä huolimatta, että kuulumme vuodesta toisen Sotahuudon raskaimmin panssaroituihin ryhmiin (Sotahuudon sekalaisimmasta varustelusta huolimatta). Tämä näkyy siinä, että nuoremmatkin juniorimme (ei perhana, ovatko nekin treenanneet jo keskimäärin 5 vuotta? :roll: ) ovat alkaneet foorumeilla vastustaa muutosehdotuksia.

Toinen asia sitten on, että yli 10 vuoden kokemus on taatusti tuonut jonkinlaista silmää, joka saa arvioimaan muutoksia hieman eri vinkkelistä. Ei välttämättä paremmasta, mutta selittää kuitenkin erilaisen näkemyksen. Tämä selittää vanhemman portaan vastustusta. Lisäksi Sotahuudosta vastuullisena olevien on aina vaikeampi vaihtaa sääntöjä radikaalisti (riski taloudellisesti merkittävälle tapahtumalle ja kulttuurihistoriallisellisesti merkkitävälle skenelle :wink: ) kuin osallistujien näkökulmasta huudellen. Samaten näkyy se, että täkäläinen vanhempi väki on ollut kehittämässä sotahuutoskeneä noin pisteestä nolla ja omaa pesää on aina vaikea rymsteerata. Viimeisin ei enää olekaan hyvä syy, kunhan saman arvoinen kuin muutoksia muutoksien takia vaatiminen (muutos ei aina ole kehitystä sanan positiivisessa merkityksessä samalla tavalla kuin ei paikallaan pysyminenkään ole paras vaihtoehto).

Toivoisin silti, että nämä otetaan huomioon, kun arvioidaan tätä jyväskyläläisten aktiivisuutta foorumeilla. Läppä menee toki läppänä, mutta sitä heittäessään voi valmistautua siihen, että joku täkäläinen siitä aina ajoittain vetää herneen nenään.

p.s. Kunhan ehdin ja jaksan moderoin tämän keskustelun kehitys-ideat -puolelle, nyt takaisin töiden pariin.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Delvor
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 178
Liittynyt: Maanantai, 30.01.2006 22:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Delvor » Perjantai, 25.09.2009 11:54

Jeps, ryhmien ja paikkakuntien välinen läpänheitto kuuluu jossain määrin asiaan niin kauan kuin se pysyy huumorina. Eli eipä siihen kannata kummemmin kiinnittää huomiota.

ja sit itse asiaan. En minäkään voi väittää näistä ehdotuksista erityisemmin tykkääväni. Jos tälläiseen kuitenkin mennään, niin suurimman buustin imo saavat kilpeä käyttävät paljon liikkuvat taistelijat, joihin itsekkin kuulun.

1) raajaosumien vaikutuksen pienentäminen. Kyllähän se ärsyttää menettää se jalka/käsi skenaarion alkuvaiheessa, mutta ongelma muutoksessa on se mihin itse sanoit "löisit päähän". Eli jos raajaosumalla ei ole mitään vaikutusta ellei niitä saa kahta aikaiseksi, on hirveän vähän syitä edes yrittää muualle kuin torsoon/päähän, mikä yksipuolistaa taistelua todella paljon. Erityisesti jalkoihin lyömiseen olisi todella vähän muita syitä kuin virolainen rumpusoolo.

2) kahdesta panssaripisteestä (erityisesti yhdistettynä edelliseen) Taistelutyylistäni johtuen osumia tulee pääasiassa lävitse ainoastaan miekkakäden ranteeseen, vasempaan jalkaan ja erittäin satunnaisesti torsoon. ==> melko helpolla optimoinnilla saisin tuplapanssaripisteet juuri käteen ja jalkaan/jalkoihin, ja jos ekan raajaosumankin voi ignoroida tipahtaisin käytännössä vasta neljännestä osumasta, mikä on jo tooodella paljon liikaa.

Tällä hetkellähän käytännössä sohussa kuolen yleensä skenun toiseen virheeseen menettäessäni jalan jolloin en pääsekkään pois absoluuttisen tyhmästä paikasta.

Yksi panssareita boffoissa vääristävä tekijä, on se että käyttäjä voi täydellisesi luottaa panssarinsa kestävän säännöissä määrätyn määrän osumaa ==> panssaroitu voi panssaroimatonta vastaan ottaa yhden vaparin sisään ja voittaa paremman taistelijan vain hyppäämällä iholle.

Juuri tästä syystä pidän sohussa chainia päällä: harvassa tilanteessa se on oikeasti pelastanut, mutta se ehkäisee typerän itsetuhoisia iskuja jo näkymällä.
Avatar
Ince
Herttua
Viestit: 770
Liittynyt: Torstai, 10.05.2007 12:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ince » Perjantai, 25.09.2009 13:40

Susikukko kirjoitti:
Oletko kenties kotoisin Jyväskylästä =)
Ainakin itse naurahdin, tuon kohdalla, edustan nimittäin ylpeästi
jyväskyläläisiä (ääri-)konservatiivejä, jokainen uusi uudistus vie
meidät kohti perikatoa, you know, ennen, nuoriso, oli kultainen aika
jolloin boffosäännöt olivat taivaallisia, jos Buddha olisi syntynyt myöhemmin,
hän ei olisi halunnut nirvanaan vaan mättämään näillä säännöillä.

Oi joi, taas tuli kirjoitettua paljon lisäarvoa keskusteluun.. (phist, lisää
panssaripisteitä, vaikken tuota panssaria itse lisäisikään, muttei raajojen
menettämisen poistoa. Jousille läpäisy (yksinkertaisesta panssarista),
vaikken jousta käytäkään.. kokeilua ennen muuta muualla kuin
suoraan Sohussa, kuten tuotiinkin esille..)

Onhan kuitenkin niinkin, että boffot ovat melko keveitä verrattuna esim. kunnon
kilpeen (lue, ei ufo tms.) tai toisaalta panssarin tuomaan haittaan, joten pisteet saa
syötyäkin, esim. rannelyönneillä, joita ei tosin käytännössä tunne, kuten Mikko esitti,
mutta jotka voi holistisesti joskus päätellä kuten Sussari mainitsi..
Avatar
Leipe
Sotilasmestari
Viestit: 85
Liittynyt: Lauantai, 27.06.2009 14:00

Viesti Kirjoittaja Leipe » Perjantai, 25.09.2009 18:19

(poistettava)
Viimeksi muokannut Leipe, Lauantai, 11.12.2010 01:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Perjantai, 25.09.2009 18:34

Tuo ongelmahan ratkeaa sillä että säännöissä kielletään kaatuminen.
always FIGHTING~~
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Perjantai, 25.09.2009 19:04

No niin tulipa vihdoinkin tolkun miesten kommentteja (edit: ei kaksi ylintä). Olen ehdottomasti sitä mieltä, että uudet jutut pitää testa ennen sohua, mutta vasta parin sohun jälkeen voi sanoa mikä toimii ja mikä ei.

Pyry vetelin ehdotus luottamisesta pelaajien rehellisyyteen on mielenkiintoinen. Olisiko meissä kaikissa niin iso sielu, että voisi olla seuraavat säännöt, jotka perustuisivat pelaajien rehellisyyteen.

- heikon, viiltävän tai raapaisevan osuman raajaan voi sivuuttaa, mutta seuraava mihin tahansa raajaan tappaa oli heikko tai kova osuma.

- Kova osuma (hilparista tai vast.) / normaali osuma tai projektiili raajaan poistaa sen käytöstä.

- Huuto rikoita viittani (ohi menneessä iskussa) kerhoon lisättäisi it's just a flesh wound 8) (heikossa iskussa) ja hyvässä iskussa tietysti huuto My knee bend!

Ekasta hipsusta ei menisi "skenu pilalle" ja hilparilla & jousilla pärjäisi edelleen (jos taidot ei muuten riitä=). Jos joku pelkää, että tämä kannustaisi lyömään aina kovaa tai tähtäämään päähän, niin en usko, että tämä johtuu koskaa säännöistä vaan henkilöistä jotka lyövät lujaa tai liian lujaa. Itse yritän olla lyömättä liian kovaa, mutta usein lyön ilmeisesti kovaa? Sotahuuto 08:ssa oli perus sohu säännöt ja backstab sääntö, silti ainakin minä sain monta todella kovaa iskua takaraivoon ja joltain tytöltä lähti taju?
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
horsesarse-
Sotalordi
Viestit: 1371
Liittynyt: Keskiviikko, 17.05.2006 17:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja horsesarse- » Perjantai, 25.09.2009 19:14

Olen samoilla linjoilla pyryn kanssa, eli 2 pisteen panssarisääntöjä voisi kokeilla ja jos toimii niin järjestäjät voisivat vakavissaan miettiä sohussa kokeilemista.

Uudelle raajaosumasäännölle en lämpene, ja sen sotkeminen uuteen panssarisääntöön oikeastaan vain haittaa keskustelua.

Tämä "sitten t-paidassa juokseva maajussi ei voisi tappaa raskasta ritaria :´( " -napina kannattaa jättää omaan arvoonsa ja odottaa järjestäjien mielipiteitä. Samanlaista kitinää oli selkäänpuukotus ketju pullollaan, mutta lopulta järki voitti :)
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Lauantai, 26.09.2009 02:10

Veljekset ilmoittautuvat kannattamaaan yhtenä miehenä raajanmenettämättömyyssääntöä ja toista panssaripistettä joka osuma-alueeseen! Lisää tappoja meille kokeneille taistelijoille 8)

Ihan vakavissaan, kyllä munkin mielestä lisäpanssaripisteet suosisivat aika julmetusti strategisesti fiksuimpia taistelijoita - mikä olisi toki yksinään ihan hieno juttu - mutta samalla musta korostaisi varusteiden merkitystä aika huomattavissa määrin, mikä taas urheilullisesti on aika arveluttavaa. Pohjimmiltaan tässäkään sääntöehdotuksessa ei ole kysymys kuin siitä, mille kohdin janaa urheilullisuuden ja jonkinasteisen realismin välillä halutaan asettua.

Joka tapauksessa on hyvä että sääntöehdotuksilla taas näin syksyn tullen rillutellaan näin ahkerasti - kunhan ne ei jää foorumisodan tasolle vaan sääntöjä päästään testaamaankin treenitapahtumissa ym. Kyllä hyvät säännöt aina tiensä Sotahuutoon ajan kanssa löytävät. Tai ainakin mun mielestä ovat tähän asti löytäneet, en mä ainakaan äkkiseltään muista sääntömuutosta joka olis vienyt tapahtumaa huonompaan suuntaan(?). Tai toisaalta erityisen hyvää sääntöehdotusta joka ei olisi mennyt läpi byrokratian (tosin tahmeista) rattaista.

Ei mulla tosin mitään vahvaa mielipidettä ole aiheesta, kivahan tuota olis ainakin asian harrastamisesta kokeilla. Tietyllä tapaa tekee mieli ajatella, että onhan tälläkin hetkellä valinta panssaroitumisen ja ei-panssaroitumisen välillä, miksei siinä voisi olla yksi "aste" lisää, kunhan rajat onnistuisi määrittelemään hyvin (yhden ja kahden pisteen siis). Niiden kanssa voisikin kyllä joutua sitten hinkkailemaan! Vähän skeptisesti suhtaudun kuitenkin siihen, että joka osuma-alueen kahden panssaripisteen laskemisessa pystyisi pysymään mukana rytäkän keskellä. Yksi pistekin vaatii aika paljon tottumista ja harjoittelua että rekisteröiminen onnistuu (tuntuu että monille kokeneillekin sekin tuottaa jo liiaksi päänvaivaa), joten pieni pelko olisi taka-alalla jos kahteen pisteeseen kummallisten koukeroiden kautta päädyttäisiin, että hommasta taas sitä surullisenkuuluisaa Viron-meininkiä. (Yleisin mun kuulema kommentti siitä miten pysyä laskuissa Viron panssari- ja kestopisteissä, niin virolaisten kuin suomalaistenkin suusta: "Ei niitä osumia kannata liikoja laskeja, siinä vaiheessa kun kolme - neljä tyyppiä hakkaa sua olan takaa voi ruveta näytteleen kuollutta.")
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Lauantai, 26.09.2009 11:24

saloneju kirjoitti:(Yleisin mun kuulema kommentti siitä miten pysyä laskuissa Viron panssari- ja kestopisteissä, niin virolaisten kuin suomalaistenkin suusta: "Ei niitä osumia kannata liikoja laskeja, siinä vaiheessa kun kolme - neljä tyyppiä hakkaa sua olan takaa voi ruveta näytteleen kuollutta.")
Näin mulle kävi tänä vuonna sohussa monta kertaa. Vaikka olin hyvin panssaroitu kun lähtö tuli ei siinä jäänyt mitään epäselvää tai tupla pisteet eivät olisi auttaneet (siis silloin kun tuli 2-3 päälle). En usko, että lisä piste toisi lisää "ongelmia" panssari juttuihin. Vain lisää suojaa käyttäjille ja näyttävyyttä tapahtumaan. Sekä lisää taisteluteknisiä valintoja, ollakko kevyt, keskiraskas vai raskas?
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 27.09.2009 20:17

Susikukko kirjoitti:Jos joku pelkää, että tämä kannustaisi lyömään aina kovaa tai tähtäämään päähän, niin en usko, että tämä johtuu koskaa säännöistä vaan henkilöistä jotka lyövät lujaa tai liian lujaa. Itse yritän olla lyömättä liian kovaa, mutta usein lyön ilmeisesti kovaa? Sotahuuto 08:ssa oli perus sohu säännöt ja backstab sääntö, silti ainakin minä sain monta todella kovaa iskua takaraivoon ja joltain tytöltä lähti taju?
Tähän liittyen yksi nuori ja kauniskin herrasmies pyysi anteeksi SH08:ssa tullutta liian kovaa takaraivo lyöntiä, tarkkennan että, no harm done. Minun päänihän on umpiluuta ja puuta, joten se kestää bofferit hyvin. Pointtini oli juuri tuossa, että lähes millä tahansa säännöillä ja ainakin nykyisillä, ihmiset välillä lyövät kovaa. Minua kannattaa ja pitää lyödä kovaa, jotta huomaan. Minusta koko lajin "hauskuu" tai viihdyttävyys piilee tuossa "jätkä löi oikeesti", eli kukaan ei näyttele tai larppaa vaan laji ON KAMPPAILU-URHEILUA. Vaikkeivat muut kaimppailu-urheilijat sitä tajuakkaan kun eivät tule kokeilemaan =)
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Sunnuntai, 27.09.2009 21:00

Vaikka ketjun otsikko ei vastaakaan täysin tätä panssaripistepuimista, niin kannan minäkin korteni tähän offtopickekoon :wink:

- lähtokohtani on, että sääntöjen pitäisi tukea kunnollista haarniskointia nykyistä paremmin!
- en ainakaan ensimmäisenä kokeiluna lähtisi lisäämään osumapaikkakohtaisia pisteitä; JonTzun kanssa samoilla linjoilla niiden osalta (niitä tulee paaaljon...)
- oma ehdotukseni voisi olla jotain tyyliin "raskaan haarniskoinnin kriteerit täyttävällä veikkosella on jokeripiste, joka suojaa ensimmäiseltä osumalta joka haavoittaisi tai tappaisi jos ko. osumakohdassa on panssaria"
- "raskaan haarniskoinnin" kriteerit tulisi miettiä tarkkaan, vähän samassa hengessä kuin FaBan panssaripistelaskenta
- en kuitenkaan nostaisi "raskaan haarniskoinnin" kriteereitä mihinkään älyttömyyksiin (gambe-chain-plate-joka-paikassa-a'la-FaBan-viisi-pistettä) vaan tekisin siitä sellaisen, että se olisi laajemmankin joukon kuin muutaman skenen eniten haarniskoihin panostavan hepun saavutettavissa
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Sunnuntai, 27.09.2009 23:02

Vaikka upseeri ei koskaan peräänny tai taivu muiden mielipiteistä, niin tuo Beatyn ehdotus panssarin jokeripisteestä voisi olla alkuun toimivampi.

Esim. jos omaat jonkun seuraavasti tai kaikki niin saat "jokeripisteen" ja voit sivuuttaa ensimmäisen panssariin tulleen iskun ja sen jälkeen normi sh panssari säännöt.

- Kaulan ja pään suojaava autenttinen kypärä

- Kaksi kerrosta panssaria torson alueella

- 70 - 80 % kattava panssari. esim. kypärä, säärisuojat, käsivarsi suojat, hanskat ja pitkä reidet suojaava rengaspanssari t-paita hihoilla.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Ahneman
Paroni
Viestit: 176
Liittynyt: Keskiviikko, 04.02.2009 14:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ahneman » Maanantai, 28.09.2009 00:17

Jotain Jokeripisteen kaltaista mietin itsekin tätä viestirypästä lukiessani.

Joo, mutta tosiaan. Tällä sääntöuudistuksella on ehdottomasti (niinkuin kaikilla muillakin) hyvät ja huonot puolensa. Itse pystyn ainakin samaistumaan sekä uudistusta kannattaviin, että sitä vastustaviin. Hyviä pointteja molemmilta suunnilta.

Omat mielipiteeni tähän ovat hieman ristiriitaiset.. On totta, että hyvin panssaroidut ja kokeneet metallimöröt saisivat tästä uudistuksesta etua. Keskiverto pihaboffaaja taas (like myself) joko 1. Hankkii itselleen panssaria tai 2. Kyllästyy koko lajiin.

Jotenkin mulle tuli tästä fiilis, että sotahuudosta yritetään tehdä enemmän Boffauksen SM-kisat. Ei siinä sinänsä mitään pahaa, mutta itse näkisin tapahtuman enemmänkin kivana viikonloppuna jonne kuka tahansa voi osallistua pitämään hauskaa. Eikö riitä, että ne kokeneet siellä jo tappaa jengiä? Pitääkö niille antaa vielä ekstapisteitä haarniskasta? Tehdään niistä vielä tehokkaampia puimujyriä! (okei, kaikilla kokeneilla ei oo panssaria, mutta vielä vähemmän on aloittelijoilla yms. häröpihaboffaajilla) lyödään lyötyä meininki..

Nojoo, sit se toinen puoli. Fabassa oli jopa jokseenkin hauskaa se, että jengillä oikeesti oli niitä pisteitä! Niitä panssarityyppejä osas varoa! Mulle synty siellä suunnaton halu pukeutua itekin raskaisiin panssareihin. Lähdinkin sellaisia heti hankkimaan. Ja kyllä mun mielestä olisi varsin reilua saada sitä enemmän panssaripisteitä, mitä enemmän kiloja päälleni pistän. Jos panssaria on kaksi kerrosta, haluaisin myös kestää sen pari iskua. Jos siitä ylimääräisestä kerroksesta ei ole mitään etua, niin turhaan sitä päälleni pistän. Panssari tuo tapahtumaan näyttävyyttä ja raskas panssarointi ihan uusia ulottuvuuksia taisteluihin.

Okei, eli molemmisa on puolensa. Miten olisi kompromissi? Jotain jonka sekä Jyväskylän konservatiivit, että uudistusmieliset hipit voisivat hyväksyä :D
Jokeripiste kuulostaa mun mielestä erittäin hyvältä. Sitä kannattaisi ehdottomasti kokeilla! Jotain muita vastaavantyylisiä ideoita?

Mitä raajaosumiin tulee, noh. Siihenkin voisi yrittää löytää ns. "sopuratkaisua" tyyliin raajaan tuleva lyönti poistaa raajan käytöstä, mutta esim. suoranaisen tilanteen jälkeen, esim. taistelun hellitessä raajaa saisi kuitenkin käyttää taas (mutta seuraavasta osumasta luonnollisesti pihalle) Tällä tavoin vältyttäisiin siltä ärsyttävältä tunteelta, kun on jäljellä vain yksi jalka ja silti pitäis juosta sinne kentän toiseen laitaan...

Okei, pahoittelut. Epämääräistä settiä jälleen. Toivottavasti mun pointtini tuli edes osittain esille. :P
Keihäs on rapid fire -ase.
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Maanantai, 28.09.2009 00:35

Jokeripiste on suht tasapainoisen kuuloinen, mutta siinä on noin periaatteessa pieni ongelma(ko?): vastustajalle ei välttämättä ole aina selvää oliko siellä tilanteessa se piste käytössä vai ei. Fabassa jokeripojot hämmensi jonkun aikaa, joskaan sitä nyt ei voi suoraan verrata, koska kentällä ei ollut mitään varsinaista tuntomerkkiä mistä erottaa berserkkeri (muista barbaareista/paidattomista teineistä). Ei mikään iso juttu, mutta voi siitä joku (vaikkapa nuori, aloitteleva harrastaja taistelukiimassa) epähuomiossa saada huuteluun innoketta. Ja se vaan ärsyttää kaikkia osapuolia.

Eikö vaihtoehtona ne lisäpisteet voisi rajoittaa esim. torsoon ja päähän? Siellä ne kuitenkin lisäävät jonkin verran sitä panssarimörön kestoa, mutteivät niin paljoa kuin esim. käsissä. Mahdollisesti lisääntyvät iskut panssaroitujen tyyppien päihin eivät ole mikään turvallisuusriskikään, näin itsestäänselvyytenä ennen kuin joku ehtii vetämään sen päänpaukutus-kortin :P
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Maanantai, 28.09.2009 13:18

Ahneman kirjoitti:Okei, eli molemmisa on puolensa. Miten olisi kompromissi? Jotain jonka sekä Jyväskylän konservatiivit, että uudistusmieliset hipit voisivat hyväksyä :D
Vaikka tällaisella sanoituksella on kiva asettaa rajoja keskustelulle niin tehdään nyt vähän todellisuustarkastusta koska tämä sekaannus näyttää tarttuvan.

Tämä keskustelu ei ole mikään "raikkaat kirkasotsaiset uudistajat" vs. konservatiivit. Raskaasti panssaroidut tyypit (tai platea käyttävät) ovat vääntäneet itselleen bonussektoria Suomen boffoskenessä ainakin vuodesta (tietääkseni) 1996 asti. Kovin määrä haarniskapisteitä johon törmäsin taisi olla larp-ympyröissä 16 pistettä, jokainen voi miettiä miksi sieltä on tultu alaspäin. Nykyinen SH:n foorumien keskustelu jatkuu neljättä vuotta. SCA:n piirissä keskustelua on käyty (tietääkseni) 1970-luvun lopulta asti. Eli keskustelu ei ole uusi eikä mitenkään freesi.

Kansainvälisillä foorumeilla keskustelu on ymmärretty "kaikkien osallistujien hauskuus ja sääntöjen selvyys" vs. "rahalla ja kiloilla saa hauskaa ja kovempi sääntötekninen suoja on realistista hyvin suojaavilla seteillä" -keskusteluksi.

Sotahuudon lähtökohta on ollut tuo kaikkien hauskuus joten se on ollut säännöissäkin lähtökohta josta väännetään pois.

Samanlaisia keskusteluja käydään jousien asemasta kaikissa tällaisissa taistelusimulaatioissa, vuodesta toiseen. Nämä kaksi toisiinsa limittyvää keskustelua ovat kaikkein pitkäaikaisimmat väännöt näissä harrasteissa.

SH:n säännöt on vuosi vuodelta päätetty kokeilujen ja järkevien ehdotusten pohjalta, ei änkyröiden puoleen taikka toiseen. Tai niin minä olen ymmärtänyt, en ole ollut vuosiin hallituksessa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Maanantai, 28.09.2009 13:59

Ja koska keskustelua ja myös konkreettisia ehdotuksia on aikojen saatossa ollut paljon, on aiheesta tehty koostesivu jottei keskustelut painu unholaan. Siitä pitäisi saada jonkinlainen kuva mistä on keskusteltu ylipäätään. Olen yrittänyt ohjata sitä mahdollisimman neutraaliin ilmaisuun. Vastaavasti voimakkaat kannanotot, porttiteoriat ja olkinuket kuuluvat jonnekin muualle. Kannattaa tsekata läpi:
Kooste panssarisääntöehdotuksista.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
Puranen
Kreivi
Viestit: 498
Liittynyt: Sunnuntai, 01.10.2006 14:03

Viesti Kirjoittaja Puranen » Maanantai, 28.09.2009 14:11

Heitän tälläisen ehdotuksen. Määritellään raskaat ja kevyet panssarit. Raskaille panssareille annettaisiin panssaripisteisiin niinsanotusti respawn, jos taisteluiden välille syntyy kummempaa taukoa. Tämä on toki vähän epämääräinen, mutta uskoisin, että jonkun suuntaa antavan ohjeistuksen, sekä boffaajien keskuudessa vahvasti elävän herrasmiesmäisyyden avulla tämä voisi toimia.
Käytännössä homma toimisi näin: Skenu alkaa, pyöritään metsässä ja etsitään vihua. Joku tiedusteluosasto löytyy jä tätä myllytetään. Sitten rämmitäänkin suossa/pusikossa jälleen ilman välitöntä viholliskontaktia suhteellisen pitkä aika (lue: ei mitään 5sec kun taistelijat tuijottavat toisiaan, puntaroiden tilannetta)=> raskaat panssarit palautuisivat, mikäli näitä olisi menetetty.

Tämä antaisi uutta lähestymistapaa tehdä pesäeroa raskaille ja kevyeille panssareille, tekisi irtaantumisista fiksumpia ja vähentäisi all-out-berserKING toimintaa.
Onko siellä paholainen, pappi vaiko kukaties…
Herrasmies, piillottaako pöytähopeat?
Vai kestitsetkö pojat kopeat. (Päätä, päätä) Tee päätös nopeaan!
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 28.09.2009 15:56

Purasen ehdotus on kyllä tuore näkökulma asiaan. Muutoin en ota kantaa; voi olla hyväkin, ainakaan heti välittömästi ei tule semmoinen fiilis että karsea ehdotus. Tosin hieman vaikeampi testata isompien tapahtumien ulkopuolella.
Susikukko kirjoitti:Jos omaat jonkun seuraavasti tai kaikki niin saat "jokeripisteen" ja voit sivuuttaa ensimmäisen panssariin tulleen iskun ja sen jälkeen normi sh panssari säännöt.
Selkeämmin ilmaistu kuin oma versioni :)
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Maanantai, 28.09.2009 16:05

Useisiin asioihin kommentteja, kun en malta olla tarttumatta:

1. "Mielestäni liikaa muutosvastarintaa"

Eikö tämä tarkoita toiselta kannalta ajateltuna: "Paljon ihmisiä, jotka pitävät kovasti nykyisestä"?


2. "Raskaat panssarit tulisivat olemaan marginaali-ilmiö"

Tavalliset panssarit olivat marginaali-ilmiö 2005. Säännöillä ohjataan toimintaa ja sen kehittymistä. Säännöt kannustivat panssarointiin ja aika on tehnyt tehtävänsä. Panssari on sääntö, ei poikkeus. Jos säännöt tukevat vielä raskaampaa, tulee se valtaamaan alaa poikkeuksetta.


3. "Panssarin aiheuttama tunnottomuus ei haittaa. Tilanteet jossa olen kuollut ovat olleet selviä, kun ympärillä on ollut 3-4 ihmistä".

Mietitäänpä hetki, onko tämä suunta, johon skene oikeasti haluaa mennä? Eikö olisi ihan mukava kyetä voittamaan joku ihan yksinkin?

Lisäksi ihan omasta kokemuksesta, kehno miekkailija kun olen, harva asia sapettaa enemmän kun lopulta saa selvän iskun perille, eikä toinen vain huomaa/noteeraa sitä. Tiedän, etten saa yleensä toista tilaisuutta. Vuonna 2008 kaikista suurin itku ja poru järjestejille tuli virolaisten osumanottamattomuudesta (josta he ovat ottaneet esimerkillisen upeasti opikseen, enkä tässä missään nimessä halua heitä syyllistää, tarvitsen vain tämän esimerkin.) Sitä tuli kautta linjan, ryhmästä kuin ryhmästä ja väki kävi todella kuumana. Se vaikutti selvästi siihen, kuinka mukavaa ihmisillä oli. Ja uskokaa minua, kun sanon, ettei niillä ihmisillä jotka valittivat ollut mukavaa.


4. Retoriikka yleensä.

Yhtäkkiä historiallisuus ja turvallisuus kelpaavat argumenteiksi, kun taas toisissa ketjuissa niillä on heitetty vesilintua, kun ne eivät ole sopineet omaan pirtaan ja ovat olleet väittelyn toisen osapuolen tukena. Tätä sopii kunkin tykönään ja threadissaan miettiä.


5. Jalkojen menetyksestä.

Meillähän itse asiassa oli tähän upea sääntö, jonka palauttamista voisi jossain muodossa harkita: haavurit. Itse näkisin tilanteen toimivan parhaimmin niin (itse asiassa hieman Purasen mielenkiintoisen ehdotuksen hengessä), että isku jalkaan tiputtaa taistelutilanteessa maahan, nojaamaan tukeen tjsp. Taistelun hieman tauottua haavurilla on sitten mahdollisuus kerran per henkilö (mahdollisesti muita rajoitteita määrään) paikata rikki mennyt raaja, jolloin ei tarvitse kinkata toiselle puolelle skenaarioaluetta. Jos täysparannus tuntuu liian rankalta, aina voi ottaa käyttöön, että paikattuun jalkaan seuraava osuma tappaa.

Missään nimessä en haluaisi tilannetta, jossa puhtaalla, kovalla osumalla panssaroimattomaan (tai panssarin menettäneeseen) jalkaan ei olisi mitään merkitystä sen hetken taistelulle.


6. Omia kokemuksia panssarista. Subjektiivista, mutta haluan jakaa.

Minulla on rehellisesti sanottuna vaikeuksia nykyisenkin systeemin kanssa muistaa, mikä osa panssaristani on käyttökelvotonta, etenkin jos taistelu taukoaa hetkittäin (olen muuten oikeasti aika kiinnostunut Purasen ajatuksesta :wink: Se ei vaikuta nykyistä, minusta aikalailla kivaa balanssia rikkovalta, mutta on porkkana kuitenkin). Teen liian usein virheitä, usein väärään suuntaan ja jälkikäteen hävettää. Yritän harjoitella mahdollisimman paljon panssarin kanssa oppiakseni tässä.

Edellisestä seuraa, että olen ensimmäinen, joka Jykylässä tuo panssarin treeneihin keväällä ja viimeinen joka lopettaa sen käytön syksyllä. Olen parhaimmillani keskinkertainen taistelija ja kyyti Maahinkaisen treeneissä tuppaa olemaan kylmää. Kestofinalisteista Sampo vie minua ehkä 15-1. Mutta, mutta. Treeneissä, joissa olen ainoa panssaroitu tehoni on näppituntumalta noin nelinkertainen. Pystyn (vain ja ainoastaan) varustukseni (puhtaasti näpräyksellä ja rahalla hankitun) ansiosta yhtäkkiä haastamaan Sampon ja kumppanit ja usein selviytymään voittajana. Koetan ottaa sen tärkeänä treenielementtinä, että muut oppivat taistelemaan panssaria vastaan, mutta silti harmittaa kun tietää, ettei voita millään tapaa omaa ansiotaan. Syksyisin panssarinpitoni loppuukin siihen, että alkaa tuntua kiusalliselta. Lisäksi sitä alkaa aina miettiä että olisi kiva taas välillä oppiakin jotain.

Sillä panssaripisteiden määrällä on ihan oikeasti aika paljon merkitystä toiminnassa, eikä mielestäni hyvällä, peli-iloon vaikuttavalla tavalla.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Maanantai, 28.09.2009 16:15

Anteeksi jos astun jonkun varpaille mutta heitän silti ilmaan seuraavan ajatuksen. Aluksi lähtötilanne: Väitetään raskaasta panssarista saatavan hyödyn esimerkiksi bonuspisteen muodossa karkoittavan uudet henkilöt lajin parista, sillä he joutuvat panssarin vähyyden vuoksi eriarvoiseen asemaan raskaasti panssaroituihin veteraaneihin verrattuna.

Tiedättekö ketään ihmistä, joka aloittaessaan uuden lajin suuttuu siihen ettei välttämättä heti voita monta vuotta harrastanutta vanhaa partaa? Tai henkilöä jolle ei valkene, että raskaan panssarin hankkiminen voi useille olla vuosien projekti ja ehkä ei ole realistista, saatika reilua vaatia että molemmat taistelijat olisivat yhdenvertaisia. Jos todella tiedät,niin mielipiteeni on että tällaista henkilöä harrastuksemme ei tarvitse. Itse en ainakaan ole ikinä aloittanut lajia ja kuvitellut olevani jo ns. mestari. Kaikkihan ovat olleet aloittelijoita joskus, mutta kaikista ei tule veteraaneja.

On tietysti olemassa urheilukilpailulajeja joissa kaikki on standardoitua ja tasavertaistettua, mutta mielestäni ne voidaan jättää omaan arvoonsa.

Kiitos.
always FIGHTING~~
Avatar
Poltergeist
Sotilasmestari
Viestit: 99
Liittynyt: Keskiviikko, 15.10.2008 13:41
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Poltergeist » Maanantai, 28.09.2009 16:32

Susikukko kirjoitti:- Muuten sama kuin sohussa, mutta jos on kaksi panssaria päällekkäin niin siinä kohtaa on kaksi pistettä. esim. paksu gambeson ja rengaspaita tai rengasta alla ja levyä päällä.
Kannatan kunhan se kaksi kerrosta on se enimmäismäärä josta saa panssaripisteitä.
Susikukko kirjoitti:- yksi osuma panssariin poistaa yhden panssaripisteen siitä raajasta, torsosta tai päästä. Ensimmäinen osuma paljaaseen raajaan ei vielä haittaa menoa, mutta toinen osuma mihin tahansa raajaan tappaa.
Kannatan myös tätä, koska kinkkaaminen on erittäin turhauttavaa ilman panssariakin ja käytän isohkoa asetta jota ei saa kunnolla heilutltua yhdellä kädellä tai dual wieldiä
Susikukko kirjoitti:- Todella hyvästä koko pään ja kaulan peittävastä kypärästä / panssarista kaksi pistettä, pään ja kaulan alueelle. Kypärän oltava turvallinen ja oikeasti suojaava. esim. 1.5mm gorget ja 2mm umpikypärä tai 2mm pannu ja aventaili.
Tätäkin kannatan kunhan siitä ei saa kolmatta pistettä kun on 2mm umpikypärä+chaini huppu. Kolme panssaripitettä päässä on jo liikaa.

Mutta, jos jotkut aseet vievät panssaripisteitä enemmän kuin yhden/osuma (sotakoneita lukuunottamatta) menee liian monimutkaiseksi, koska ei ole selvää rajaa missä ase kuuluu laskea kahdenkäden aseeksi, ja vaikka olisikin, ei sitä kukaan tajua kesken taistelun että millaisella aseella häntä on juuri lyöty kun aina ei edes huomaa laskea kaikkia iskuja joita pitäisi.
"As long as my icon has flesh
no one puts me to the test
and as long as my spirit permit
here will be no final rest"
Avatar
Jehuletti
Paroni
Viestit: 231
Liittynyt: Tiistai, 22.07.2008 14:15
Paikkakunta: kuusankoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jehuletti » Maanantai, 28.09.2009 17:31

Poltergeist kirjoitti:
Susikukko kirjoitti:- Muuten sama kuin sohussa, mutta jos on kaksi panssaria päällekkäin niin siinä kohtaa on kaksi pistettä. esim. paksu gambeson ja rengaspaita tai rengasta alla ja levyä päällä.
Kannatan kunhan se kaksi kerrosta on se enimmäismäärä josta saa panssaripisteitä.
Susikukko kirjoitti:- yksi osuma panssariin poistaa yhden panssaripisteen siitä raajasta, torsosta tai päästä. Ensimmäinen osuma paljaaseen raajaan ei vielä haittaa menoa, mutta toinen osuma mihin tahansa raajaan tappaa.
Kannatan myös tätä, koska kinkkaaminen on erittäin turhauttavaa ilman panssariakin ja käytän isohkoa asetta jota ei saa kunnolla heilutltua yhdellä kädellä tai dual wieldiä
Susikukko kirjoitti:- Todella hyvästä koko pään ja kaulan peittävastä kypärästä / panssarista kaksi pistettä, pään ja kaulan alueelle. Kypärän oltava turvallinen ja oikeasti suojaava. esim. 1.5mm gorget ja 2mm umpikypärä tai 2mm pannu ja aventaili.
Tätäkin kannatan kunhan siitä ei saa kolmatta pistettä kun on 2mm umpikypärä+chaini huppu. Kolme panssaripitettä päässä on jo liikaa.

Mutta, jos jotkut aseet vievät panssaripisteitä enemmän kuin yhden/osuma (sotakoneita lukuunottamatta) menee liian monimutkaiseksi, koska ei ole selvää rajaa missä ase kuuluu laskea kahdenkäden aseeksi, ja vaikka olisikin, ei sitä kukaan tajua kesken taistelun että millaisella aseella häntä on juuri lyöty kun aina ei edes huomaa laskea kaikkia iskuja joita pitäisi.
Jep. Täysin samaa mieltä! Nuo sääntöehdotukset todellakin kuulostavat hyviltä. Ei liikoja vaatimuksia (chaini vaati gambesonin tyyliin) ja kannustaa (ainakin minua) käyttämään jotain ihan kunnon panssaria. Aseiden kanssa myös samoilla linjoilla poltten kanssa. Mielestäni menee tyrhan sekavaksi, jos täytyy alkaa tarkkailemaan, mikä se ase oli josta juuri tuli osuma. Taistelun tiimellyksessä sitä ei aina huomaa.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”