Sääntöuudistuksista ja niiden testaamisesta ylipäätään

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2011 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Avatar
Athene
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 627
Liittynyt: Perjantai, 06.07.2007 17:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Athene » Keskiviikko, 30.09.2009 19:05

goblintaikuri kirjoitti:Anteeksi jos astun jonkun varpaille mutta heitän silti ilmaan seuraavan ajatuksen. Aluksi lähtötilanne: Väitetään raskaasta panssarista saatavan hyödyn esimerkiksi bonuspisteen muodossa karkoittavan uudet henkilöt lajin parista, sillä he joutuvat panssarin vähyyden vuoksi eriarvoiseen asemaan raskaasti panssaroituihin veteraaneihin verrattuna.

Tiedättekö ketään ihmistä, joka aloittaessaan uuden lajin suuttuu siihen ettei välttämättä heti voita monta vuotta harrastanutta vanhaa partaa? Tai henkilöä jolle ei valkene, että raskaan panssarin hankkiminen voi useille olla vuosien projekti ja ehkä ei ole realistista, saatika reilua vaatia että molemmat taistelijat olisivat yhdenvertaisia. Jos todella tiedät,niin mielipiteeni on että tällaista henkilöä harrastuksemme ei tarvitse. Itse en ainakaan ole ikinä aloittanut lajia ja kuvitellut olevani jo ns. mestari. Kaikkihan ovat olleet aloittelijoita joskus, mutta kaikista ei tule veteraaneja.

On tietysti olemassa urheilukilpailulajeja joissa kaikki on standardoitua ja tasavertaistettua, mutta mielestäni ne voidaan jättää omaan arvoonsa.

Kiitos.
Muuten hyvä, mutta käsittääkseni tässä ketjussa on puhuttu siitä, ettei aloittelijan ja veteraanin taitoeroa haluta entisestään selventää sillä, että aloittelijalla on huonommat mahdollisuudet panssaripisteisiin. Ero on jo riittävän suuri, sillä ilman muuta taitavamman kuuluukin voittaa!

Vertauksena (jos se on kehno vertaus, älä tartu siihen ;) ): Ei mustasta vyöstä saa Judossa mitään taisteluteknistä boonusta keltaista vyötä vastaan matsatessa, riittää ihan hyvin, että musta vyö on taitavampi.
Avatar
goblintaikuri
Herttua
Viestit: 887
Liittynyt: Lauantai, 12.04.2008 21:01
Paikkakunta: Paikkakunta:

Viesti Kirjoittaja goblintaikuri » Keskiviikko, 30.09.2009 19:51

Mutta tuleeko judokilpailuja järjestävän tahon suosia matalemman vyön taistelijoita esimerkiksi sen takia että he eivät välttämättä ole ehtineet harrastaa lajia yhtä montaa vuotta kuin mustan vyön judoka? Vai pitääkö tuoreempien judokien vain hyväksyä oma taitotasonsa ja tehdä parhaansa sen perusteella?
always FIGHTING~~
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Keskiviikko, 30.09.2009 21:02

Tällä hetkellä suurin yksittäinen varustetekninen asia jolla voi kurottaa kaulaa muihin nähden on hyvät aseet. Panssari on siihen nähtynä melko epäoleellinen tekijä tälläkin hetkellä. Suurin etu, mikä kokeneilla taidon lisäksi on extra-raha ja kokemus valmistaa parempia aseita. Keskimääräinen 15-vuotias aloittelija ei ole varustettu maksimipitkällä hilparilla, lasikuitukeihäällä tai kaarretulla isolla kilvellä. Sen sijaan nähdään sankareita epämääräisellä ja yleensä raskaiksi rakennetuilla aseilla, joilla ei ole juuri sananvaltaa näppärämmällä tekniikalla tehtyjä vastaan. Boffauksessa aseiden optimipainolla, mallilla ja pituudella on todella suuri merkitys. Ehkäpä lasikuitu ja varsiaseet yleensäkin tulisi kieltää tai niitä tulisi rajoittaa, että vähemmän kokeneet toverini voisivat taistella minua vastaan tasaisella mahdollisuudella?

Olen sanonut tämän aiemminkin. Minusta on aavistuksen loukkaavaa, että sitä ei pidetä minään, että olen valmis panostamaan aikaa ja rahaa varusteisiini. Panssareiden rakentelu ja hankkiminen on aivan yhtä oleellinen osa harrastusta todella monelle, kuin itse pehmopötkylällä huitominen. Tälläkin hetkellä kaapista löytyy se great helmi ja jämäkkä hauberkki. Sotahuudossa sen sijaan tulee vedettyä niskaan nahkaliivi (6mm) ja pelitkypärä mallia Ruotsin armeija. Syynä puhtaasti säännöstö, joka potkii niin raakasti hienoa keskiaikaista settiäni nivusiin. Jälkimmäistä settiä kantaa joten kuten paikasta toiseen vaikka yhdellä sormella. Ensimmäistä ei tahdo jaksaa siirtää kaksin käsinkään.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Keskiviikko, 30.09.2009 22:48

Komppaan Mahtia. Voisimme kai yksin tein kaikki ryhtyä käyttämään Gladiaattori-asuja ja molemmista päistä pehmustettuja keppejä, jos ainoaa hauskaa hommassa on porukalla paukuttaminen?
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Keskiviikko, 30.09.2009 23:09

goblintaikuri kirjoitti:Mutta tuleeko judokilpailuja järjestävän tahon suosia matalemman vyön taistelijoita esimerkiksi sen takia että he eivät välttämättä ole ehtineet harrastaa lajia yhtä montaa vuotta kuin mustan vyön judoka? Vai pitääkö tuoreempien judokien vain hyväksyä oma taitotasonsa ja tehdä parhaansa sen perusteella?
Tässä sekoitetaan nyt komeasti taito ja varusteet. Taitotasonsa pitää hyväksyä, mutta minä en olisi jaksanut aikidon peruskurssin jälkeen pätkääkään, jos vielä taitoedun lisäksi kokeneemmat olisivat saaneet hakamastaan bonusta. Saatan toki siis kuulua siihen ryhmään, jota ei tähän skeneen kaivattu.

Ymmärrän oikein hyvin silti Mahdin esittämän huolen. Osa tätä lajia on tuo varustuksen ja panssaroinnin näperrys. Jos kaikki vain askartelisivatkin itse, olisin valmis nielemään tämän argumentin liki sellaisenaan. Keljuna lieveilmiönä siitä kaikesta pääsee yli puhtaasti lyömällä euroja tiskiin. Varusteiden boostaaminen sääntöteknisesti on minusta siksi hieman arveluttavaa, että siinä rahalla saa ja hevosella pääsee, eikä kumpikaan liity bofferimätkytykseen mielestäni.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Torstai, 01.10.2009 01:27

Melkein kaikessa rahalla saa ja hevosella pääsee. Jalkapalloa on kiva pelata kunnon nappulakengillä. Juoksuharrastuksessa piikkarit on aika must olla. Sählyäkin oli muuten ihan kiva pelata, vaikka kaikilla muilla oli kalliit uudet mailat ja itellä halpamarketin viiden pennin räpsy. Boffauksessa sentään pääsee leikkiin mukaan melkein ilmaiseksi. Jääkiekkoon ei olisi tällaista varusteetonta sankaria huolittu mukaan ollenkaan. Rahankin sijoittaminen harrastukseen on sitä panostamista. Ymmärrän kyllä, että jotkut ovat rikkaampia kuin toiset, mutta se on tämän yhteiskunnan ihan yleinen ilmiö.

Minun on ihan oikeasti hankala kuvitella että kovin massiivisesti kukaan aloittelija herneitä nenäänsä vetäisi jos kattavasta ja raskaasta panssarista saisi hieman enemmän hyötyä. Oma lukunsa olisi tietysti, jos puhuttaisiin liki kuolemattomuudesta. En minäkään kaipaa mitään 2000-luvun taitteessa larpeissa näkemiäni 10 pisteen mörköjä. Jonkinlainen bonus kattavasta panssaroinnista kuitenkin olisi kiva. Ihan näin konkreettisena ehdotuksena hyvä tasapaino voisi löytyä esimerkiksi jokeripisteestä, jonka saisi ensimmäistä panssariin tullutta osumaa vastaan. Jokeripisteen saamiseen vaadittaisiin joko kunnollista umpikypärää tai jytäkkää panssaria torson alueella. Susikukon kaksi pistettä on vähän ongelmallinen. Sen laskeminen alkaa olla oikeasti vaikeaa, sekä se nostaa taistelijan teoreettista kestävyyttä aika huimasti. Käytännössäkin pitkittyneessä taistelussa hyöty voisi nousta huimaksi esimerkiksi keihäsmiehellä, joka saa aina silloin tällöin osuman epämääräiseen paikkaan toisesta varsiaseesta.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Hellowenisti
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 503
Liittynyt: Sunnuntai, 21.05.2006 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Hellowenisti » Perjantai, 02.10.2009 10:45

Mahti kirjoitti: Ihan näin konkreettisena ehdotuksena hyvä tasapaino voisi löytyä esimerkiksi jokeripisteestä, jonka saisi ensimmäistä panssariin tullutta osumaa vastaan. Jokeripisteen saamiseen vaadittaisiin joko kunnollista umpikypärää tai jytäkkää panssaria torson alueella. Susikukon kaksi pistettä on vähän ongelmallinen.
Tuosta jokeripisteen omaavan henkilön tunnistamisesta kun on ollut puhetta, niin helppohan se on merkata esimerkiksi kypärään kiinnitettävällä tietynvärisellä kankaanpalalla.
Life is a bitch, too expensive to be your friend.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Perjantai, 02.10.2009 11:29

Tai miksi sitä tarvii tunnistaa ollenkaan? Ei tälläkään hetkellä panssareita erota tabardien ja muiden riepujen alta. Kuka oikeasti lyö vihollistaan muuten kuin hakkaamalla niin kauan, että kaveri nostaa kädet pystyyn? Kyllä meillä on esimerkiksi ihan ohjeistettua porukkaa lyömään niin kauan, että vastapuoli tekee selväksi kuolleensa.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Puranen
Kreivi
Viestit: 498
Liittynyt: Sunnuntai, 01.10.2006 14:03

Viesti Kirjoittaja Puranen » Perjantai, 02.10.2009 13:36

Sama täällä. Tuota jokeripistettä voisi kokeilla jossain isommassa treenileirissä tai vastaavassa. Lähinnä mikä tässä voi olla tasapainoa horjuttavaa alkuun, on 20+ hengen ryhmä täysissä raskaissa. Tietty ajan kanssa tähänkin opitaan vastalääke, kuten Muerteenkin aikoinaan. ;)
Onko siellä paholainen, pappi vaiko kukaties…
Herrasmies, piillottaako pöytähopeat?
Vai kestitsetkö pojat kopeat. (Päätä, päätä) Tee päätös nopeaan!
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Perjantai, 02.10.2009 15:43

Jokeripistettähän kokeiltiin yhden iltapäivän ajan taannoisella Oriveden treenileirillä (III). Sääntö oli muodossa, että jokeripisteen sai autenttisesta umpikypärästä. Paikalla oli 50+ taistelijaa. En muista tarkkaa analyysia, mutta pääpiirteittäin sillä oli kaksi näkyvää vaikutusta:

1) Umpikypäriä oli enemmän
2) Päällä torjuminen ja välinpitämättömyys pään suojaamisen suhteen korostui. Siis periaatteessa sama ilmiö kuin mitä Virossa kun ei saa lyödä päähän, mutta huomattavasti lievempänä.

Lopputulema siitä oliko jokeripiste jees vai ei, jäi epäselväksi. Aiheesta ei kyllä sen kummemmin kyseisen leirin jälkeen jatkettu, joten muistelisin että sääntö siinä muodossaan ei osoittautunut järin toimivaksi.

Joku muu joka oli paikalla voi jatkaa aiheesta jos muistaa. Kyseessä oli Oriveden treenileiri III joka pidettiin keväällä 2008.
Avatar
horsesarse-
Sotalordi
Viestit: 1371
Liittynyt: Keskiviikko, 17.05.2006 17:56
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja horsesarse- » Perjantai, 02.10.2009 16:48

Itse ehdotin jokeripistettä jo 2 vuotta sitten ja olen edelleen tämän sääntöehdotuksen kannalla.

Rähinäriäkäsyssähän testattiin toissa keväänä taistelua useammalla panssaripisteellä ja palaute oli positiivista. Ihmiset tykkäsivät kun linjat olivat hetken kauemmin toistensa kimpussa ja kun kentällä oli raskaitakin joukkoja luomassa tunnelmaa ja strategista vaikutusta. Eipä olisi arvannut että boffaajat tykkäävät asteen ankarammasta ja strategisemmasta mättämisestä... :roll:

Mitä tulee muunmuassa Kantin puheisiin siitä, että asteen raskaampi panssarointi vaikuttaisi siten, että enää välttämättä taitavampi ei voittaisi 1 v 1 tilanteessa, niin minusta niin pitää ollakkin. Kuulostaa aluksi tyhmältä ja sitä se olisikin jos puolijaot olisi esimerkiksi 100 panssaroimatonta vastaan 100 raskasta soturia. Mutta se ideahan tässä olisi nimenomaan se, että kevyttä väkeä olisi luonnollisesti enemmän aina jokaista raskasta yksikköä kohden. Niin ja tietenkin molemmilla puolilla olisi raskaita yksikköjä.

Mielestäni sotahuudon ei pidä olla samanlainen yksilölaji, kuin vaikka RopeConin bofferiturnaus, jossa selvitetään kenellä on paras taitotaso samanlaisilla varusteilla otellessa! On ihan oikein, että supertaitava Drizzt-Do-Urden kuolee yrittäessään tappaa edestäpäin huonompaa, mutta raskaasti varusteltua soturia, mitäs lähti haastamaan yksin. Tai että kevyt ryhmä tuhoutuu hyökätessään YKSIN samankokoisen raskaamman kimppuun. Sotahuudossa pitäisi olla taidon lisäksi merkitystä nimenomaan taktiikalla ja kentällä olevat raskaat ryhmät olisi strateginen elementti, jota ei voi ohittaa olankohautuksella. Ja jos haluaa pärjätä yksin niin rekrytoi sitten tarpeeksi kevyttä väkeä ryhmään, että voi varmasti olla koko viikonlopun tekemättä yhteistyötä ja pärjätä raskaillekkin ryhmille yksin.

Tämä aiheuttaisi sen että ryhmät joutuisivat oikeasti a) miettimään miten mennään ja kenenkä kimppuun b) TEKEMÄÄN YHTEISTYÖTÄ, varsinkin kevyet ryhmät. 2 kevyttä ryhmää häviää varmasti raskaalle jos yhteistyötä ei ole ja hyökätään yksitellen, mutta jos raskas porukka saarretaan ylivoimalla, niin voiton mahdollisuudet ovat aika hyvät.

Lisäksi taistelukentälle tulisi lisää 1) näyttävyyttä, kun jofat ja nahkaliivit korvattaisiin oikeilla ritarin vermeillä ja 2) strategiaa, kun pitäisi miettiä enemmän armeijatasolla miten raskaat ryhmät aiotaan itse sijoittaa ja toisaalta miten vihollisen raskaat ryhmät saadaan tuhottua. Lisäksi raskaan ritarin tai ryhmän tuhoaminen tuntuisi varmasti aika hemmetin hyvältä, kun onnistuisi voittamaan ennakolta vahvemman vastustajan.

Kyllähän nytkin kentällä osataan hakea ja iloita tunnettujen johtajien tappamisesta, sitten kun tappaisi vielä jokeripisteellä varustetun veteraanin, niin ai että lämmittäisi sydäntä :)

Muutoksen on pelätty tuovan mukanaan haittapuolia. Haittapuoleksi en laskisi sitä, että umpikypäräisiä lyötäisiin kolmesti päähän. Hyvällä kypärällä se ei tunnu missään. Ja jos joku haluaa torjua mielummin päällään, kuin kilvellä niin siitä vaan, omaa tyhmyyttähän se olisi ja arvokas raskas soturi olisi aiemmin pois pelistä. Myöskään se, että taistelun vilskeessä lyöjä ei heti välttämättä huomaisi kenellä on jokeripiste ei mielestäni haittaa. Tähänkin mennessä jokainen on vastannut itse osumien laskemisesta ja vihollisia lyöty niin kauan että käsi nousee ylös.

Mahdollinen huijaaminen on toki vaarana, mutta niin on nykysäännöilläkin. Ehkä ryhmää, josta tulee paljon valituksia voisi tarkkailla joku järjestäjien määräämä tuomari kentänlaidalta, että miten ne osumat otetaan. Tänäkin vuonna EA-henkilöt kuulemma näkivät kaikenlaista kun pääsivät katsomaan taistelua ulkopuolelta.

Suurin "haitta", jonka kyllä pystyy välttämään suunnittelulla ja ohjeistuksella on se, että järjestäjien pitää tietää tarkkaan ryhmien aiottu panssarointitaso, jotta he pystyvät tekemään mahdollisimman tasaiset puolijaot.

Yhteenveto:

1) Lisää strategisia elementtejä ja taktista pohdittavaa
2) Lisää näyttävyyttä ja eeppisyyttä (hieman pidemmät väännöt ja enemmän sankartöitä raskaiden tuhoamisen muodossa)
3) Toivottavasti lisää yhteistyötä ryhmien kesken, eikä pihaboffauksesta tuttua yksityisyrittäjyyttä.
4) Ilmottautumisessa pitäisi arvioida mahdollisimman tarkkaan yksilöiden panssarointiaste ja pitää järjestäjät ajantasalla, jotta puolijaot eivät sekoittuisi.

Ps. Mielestäni ajatusmaailma, jossa yhden ryhmän pitäisi aina voittaa kokemattomampi samankokoinen ryhmä on huono. Siitä seuraa se, että ryhmät toimivat enemmän yksin, kuin armeijan osana. Hyvä ettei itku pääse, kun sohussa ryhmät eivät tee yhteistyötä, vaan katselevat vierestä kun oman armeijan ryhmiä tuhotaan ylivoimalla :(

EDIT: Alla olevaan= ai niin muuten olikin :D Vaikutus ei todellakaan ollut massiivinen, saati pelimekaniikkaa rikkova, kun en edes muistanut että sitä käytettiin tänä vuonna. Ainakin muutama panssari saatiin kaivettua vaatekaapista käyttöön, kun siitä sai edes vähän kompensaatiota. Ja vaikka osa boffaajista on erittäin huonoja matematiikassa, niin kaikki osasivat laskea jokeripisteen pois raskaasti panssaroidulle alueelle tulleesta iskusta ja sitten jatkaa osumien laskemista tuttuun sohu-tyyliin. Onkohan boffaajien älykkyys kuitenkin lähellä normaali ihmistä, vaikka mielikuvat ovat negatiivisia?
Viimeksi muokannut horsesarse-, Perjantai, 02.10.2009 17:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Perjantai, 02.10.2009 17:12

Jokeripiste oli käytössä tämän vuoden rähinäriäkäsyssä ja sen sai käyttöönsä umpikypärällä ja/tai kahden erilaisen sotahuudon standardit täyttävän panssarin pukemisella päällekäin. Itse en ainakaan havainnut mitään ongelmia tai haittoja moisessa järjestelyssä. Näppärästi niitä raskaita lanattiin sillonkin, mutta olipa sentään jotain hyötyä siitä kunnollisesta panssaroinnista.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Kantti
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1647
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 10:41
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Kantti » Sunnuntai, 04.10.2009 14:52

horsesarse- kirjoitti:Itse ehdotin jokeripistettä jo 2 vuotta sitten ja olen edelleen tämän sääntöehdotuksen kannalla.


Mitä tulee muunmuassa Kantin puheisiin siitä, että asteen raskaampi panssarointi vaikuttaisi siten, että enää välttämättä taitavampi ei voittaisi 1 v 1 tilanteessa, niin minusta niin pitää ollakkin. Kuulostaa aluksi tyhmältä ja sitä se olisikin jos puolijaot olisi esimerkiksi 100 panssaroimatonta vastaan 100 raskasta soturia. Mutta se ideahan tässä olisi nimenomaan se, että kevyttä väkeä olisi luonnollisesti enemmän aina jokaista raskasta yksikköä kohden. Niin ja tietenkin molemmilla puolilla olisi raskaita yksikköjä.
Täsmennettäköön, että puheeni koskivat erityisesti ehdotusta, jossa raskaasta saa osumakohtakohtaisia ylimääräisiä panssaripisteitä. Jokeripiste on jo paljon vähemmän tasapainoa rikkova kokonaisuus, eivätkä kaikki argumenttini suinkaan kestä sitä vastaan.

Tämä nyt voi tuntua jo turhalta ininältä, mutta sanon kuitenkin yhden pienemmän komplikaation, mikä tuosta nousi mieleen. Siihen ei tämän enempää tarvitse puuttua, kunhan kiva on, jos huomioidaan. Eli tämä lisää tarvetta tiedolle siitä, millaisella panssaroinnilla ryhmä on oikeasti liikenteessä. Ja hyvissä ajoin, jo puolijakoja tehtäessä. Tästä kammottavin esimerkki on 2006, jolloin osa, kuten tuolloin aloitellut Entalia (muistaakseni, saattoi olla joku muukin, ryhmän identiteetillä ei sinänsä esimerkissä ole väliä) oli ilmoittanut itsensä keskiraskaaksi, vaikka oli selvästi kevyttä ja Maahinkainen taas ilmoitti itsensä keskiraskaaksi, vaikka suhteellisesti katsoen oli selvästi raskasta. Tämä toistui useamman ryhmän kohdalla ja lopputuloksena olivat käsittämättömän epätasaiset jaot. Mutta ei tästä enempää, sietää kuitenkin miettiä tätäkin puolta, vaikkei se ylitsepääsemätön olekaan.

EDIT: ei kun jos kunnolla olisi lukenut, niin sinähän tuon jo sanoit. Ei muuta tältä puusilmältä.
"The Almighty says this must be a fashionable fight. It's drawn the finest people."
Avatar
Hörhö
Sotilasmestari
Viestit: 83
Liittynyt: Lauantai, 05.09.2009 18:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hörhö » Maanantai, 12.10.2009 14:55

Komppaan horsearse-:a, teksti oli kuin suoraan omasta päästä! :P
Forumavatariksi päätynyt kuva by Petra Takamäki
Avatar
Sefraim
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Sefraim » Keskiviikko, 13.01.2010 03:21

Jokeria kannatan.
Ensimmäinen osuma paljaaseen raajaan ei vielä haittaa menoa, mutta toinen osuma mihin tahansa raajaan tappaa.
Tätä en. Se kusee silmään jokaista huutajaa joka ei ole generisoitu 20-kilon panssari-kilpi-miekka/varsiase-yhdistelmämörkö.

Ja pelataan vielä se realistisuuskorttikin. Onhan se vähän natsikortti mutta sopii tilanteeseen.

Ainoa peruste tälle muutokselle tuntuu olevan "Ei ole kiva menettää jalkaa ja sitten hypähdellä, eikä ole kiva menettää kättä ja sitten ei voi käyttää 2h-asetta."

No älkää menkö ottamaan hittiä, niin ette menetä raajoja. Kevyen skirmaporukan näkökulmasta raajojen poisnapsiminen on todella hyvä (ja realistinen) taktiikka, jolla on tarkoitus hidastaa sitä 20 kilon nötköttipurkkia joka muuten jyristelee ylitsesi porilaisten marssin soidessa. Joku mainitsi myös jousimiehet. Leikkaa jousimiestenkin tehoa aivan jäätävän paljon.

Skirmishmiehet ja kevyethän eivät tästä sääntömuutoksesta paljoa hyödy; yleensä jos otat yhden osuman, otat myös toisen, ja kevyenä sinulla tuskin on sitä panssaria pelastamassa. (Yleisin osumakombo on se että joku torppaa rintaan/päähän, ja toinen raajaan.)

Näin 2h-asetta käyttävän ihmisen näkökulmasta, jonka tärkein sotahuutovaruste on jalat (joita ilman ei voi skirmata). Tämä huomio siksi, ettei joku luulisi minun ajavan vain omaa asiaani.
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.

Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.

KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
Avatar
Hesekiel
Kapteeni
Viestit: 130
Liittynyt: Torstai, 19.11.2009 12:10
Paikkakunta: Iitti-Myllykoski -akseli

Viesti Kirjoittaja Hesekiel » Keskiviikko, 13.01.2010 11:29

Sefraim ilmeisesti necromantikoinut oikein urakalla tänään, mutta pakko on ollut myöntää että asiapuheelta kuulostaa. Syvempiä mielipiteitä en kuitenkaan mihinkään uskalla ilman varsinaista taistelukokemusta ilmoille esittää.
Avatar
Sefraim
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Sefraim » Keskiviikko, 13.01.2010 21:29

Juu, nekromantikoin koska asialle ei ole saatu päätöstä. Ergo, se on vielä kesken. :P
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.

Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.

KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”