[sääntöehdotus] Pääosuma ei tapa. (nuoli)

Keskustelua tapahtuman, sääntöjen ynnä muun kehittämisestä sekä asioista, jotka vuonna 2011 tulisi huomioida.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Jousesta tullut pääosuma ei tapa.

Kyllä.
6
4%
Ei.
122
90%
En osaa sanoa.
8
6%
 
Ääniä yhteensä: 136
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

[sääntöehdotus] Pääosuma ei tapa. (nuoli)

Viesti Kirjoittaja Haltia » Maanantai, 31.08.2009 15:22

Eli miten olisi tämmöinen sääntöehdotus? Pääosuma nuolesta ei tapa. Se varmaankin vähentäisi päähän kohdistuvia ampumisia.

Se tietenkin pitäisi kompensoida jotenkin, joten nuolet saisivat panssariläpäisyn.

Miltä kuulostaa?
Tekisimme jousiammunnasta turvallisempaa ja silti se kannattaisi.

Tietenkin tämähän on vain keskustelun herättelyä ja kokeilua saada aikaiseksi sääntölinjauksia jotka palvelisivat pelaajaa, peli-iloa ja turvallisuutta.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
mIIKKA.
Kreivi
Viestit: 305
Liittynyt: Lauantai, 19.05.2007 00:40
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mIIKKA. » Maanantai, 31.08.2009 15:35

Ymmärrän kyllä syyn ehdotukseen, mutta itse kilpimiehen kannalta olisin tuota vastaan.

Ensimmäisenä perusteluna tulisi mieleen tyhmän tekniikan kehittyminen jousia vastaan. Ymmärrän kyllä, että pääosumat sattuvat, varsinkin silmiin vahingoittavat, itsellenikin on niitä tullut(ei tosin Lehdon vahinkojen tasoa, lähelläkään), mutta jokainen osuma on ollut mulle yksi lisätekijä opettamaan sitä pään pyörittämistä ja myös nuolten seuraamista.

Varsiaseilla on tietenkin ongelmia jousien kanssa, itsekin olen varressa kironnut jousia, kun sellainen tulee vastaan, mutta, noh, se vaan on kivi-paperi-sakset näiden suhteen. Jousella kun olen (vähäisesti) pelannu, oon huomannu, että mun tähtäilyn huomannutta kilpimiestä on ihan turha enää ampua, koska sillon se osaa odottaa sitä.

Ei mulla selvästikään ollut sit muita perusteluja ton suhteen, kuin tuo tyhmän tekniikan tulo jousia vastaan ja pahimmillaanhan(okei, ehkä hieman pirujen maalailua seinille, mutta kuitenkin) tuossa sit tulee vahinkolaukauksia, kun tyyppi ei tajua suojata päätään, kun ei kerta tarvii laskea osumaksi. Eikös Lehdonkin pahin nuoliosuma tullut juurikin Virossa, ja eikös sielläkin ole pääosumat vahingottomia, vai olivatko jouset poikkeus? Ja minullehan tuossa henkilökohtaisella tasolla tulee vaan hyötyä, että :wink:
"Susta vaan tulee aina mieleen Tenavat. Siis ei sillai, mutta ku noi kuulokkeet on sulla tollanen treidmarkki." -IGNE
Avatar
Sigmarite
Kreivi
Viestit: 351
Liittynyt: Keskiviikko, 24.12.2008 09:52

Viesti Kirjoittaja Sigmarite » Maanantai, 31.08.2009 15:48

Se että päähän tullut osuma ei tapa ei kuitenkaan osuessaan poista vahingoittumisen riskiä. Ja vaikka ei tähtäisikään päähän niin se silti voi vahingossa osua kasvoihin.

Periaatteessa minkä tahansa aseen isku voi olla vaarallinen silmille, mutta eihän miekallakaan kasvoihin lyömistä olla kieltämässä.
Oikea vastaus on tehdä turvallisia nuolia ja vaikka vähän joustaa turvallisuuden nimessä nuolen tehokkuudesta,ennemmin 1m vähemmän lentomatkaa kuin puhjennut silmä.
Teme
Sotahuuto '15 -järjestäjä
Viestit: 169
Liittynyt: Maanantai, 02.07.2007 17:03
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Teme » Maanantai, 31.08.2009 15:49

Oma mielipide:

Tämä jousien vaarallisuus-kammo/-pelottelu/-kauhistelu on nyt kyl menny aika naurettavaksi.

Missä on pahimpia osumia silmiin saatu?

-Omissa pienissä treeneissä, joissa jouset on mukana.

Miksi?

-1.Koska näissä treeneissä jouset toimivat linjojen mukana, siis aivan tolkuttoman paljon lähempänä kuin sohussa.
-2.Treeneissä kohteiden määrä on vähäisempi. Jolloin on paljon suurempi mahdollisuus, että joku siel viiden rivis ei katso sinua kun ammut häntä päähän, josta hänet helposti tiputtaa pois, mutta juuri kun nuoli on osumassa hän katsookin mitä se jousiampuja siinä nyt tekee. Ja nuoli silmässä.
-3.Treeneissä käytetään ei hyviä nuolia ja moni ei jaksa iskeä kaikkia varusteita mm. kypäriä treeneissä päälle.

----------------------------------------

Onko Sohussa tullut vielä yhtään Lehdon tason silmä osumaa nuolesta? Osaako oikeasti kukaan kertoa, siis ihan raakana faktana?
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Maanantai, 31.08.2009 15:52

Kivaa, saadaan keskustelua.

Itse haluan vain saada ihmisten mielipiteet esille. Itse haluaisin kokeilla yhden sohun näillä säännöillä. Olisi kiva nähdä kuinka se oikeasti vaikuttaisi itse peliin.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
mIIKKA.
Kreivi
Viestit: 305
Liittynyt: Lauantai, 19.05.2007 00:40
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mIIKKA. » Maanantai, 31.08.2009 15:56

En muista nähneeni Lehtoa tänä kesänä ilman naaman suojaavaa kypärää kertaakaan, treeneissä siis. :D
"Susta vaan tulee aina mieleen Tenavat. Siis ei sillai, mutta ku noi kuulokkeet on sulla tollanen treidmarkki." -IGNE
Avatar
Evert
Kreivi
Viestit: 439
Liittynyt: Torstai, 22.11.2007 17:19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Evert » Maanantai, 31.08.2009 15:56

Teme kirjoitti:Oma mielipide:

Tämä jousien vaarallisuus-kammo/-pelottelu/-kauhistelu on nyt kyl menny aika naurettavaksi.

Missä on pahimpia osumia silmiin saatu?

-Omissa pienissä treeneissä, joissa jouset on mukana.

Miksi?

-1.Koska näissä treeneissä jouset toimivat linjojen mukana, siis aivan tolkuttoman paljon lähempänä kuin sohussa.
-2.Treeneissä kohteiden määrä on vähäisempi. Jolloin on paljon suurempi mahdollisuus, että joku siel viiden rivis ei katso sinua kun ammut häntä päähän, josta hänet helposti tiputtaa pois, mutta juuri kun nuoli on osumassa hän katsookin mitä se jousiampuja siinä nyt tekee. Ja nuoli silmässä.
-3.Treeneissä käytetään ei hyviä nuolia ja moni ei jaksa iskeä kaikkia varusteita mm. kypäriä treeneissä päälle.

----------------------------------------

Onko Sohussa tullut vielä yhtään Lehdon tason silmä osumaa nuolesta? Osaako oikeasti kukaan kertoa, siis ihan raakana faktana?
Samaa mieltä..

Vaikka silmäosumien vaara on olemassa, ei se silti edellytä ettei saa ampua päähän (kuten jo aiemmin mainittua kilpimiestä vastaan ei sitten voisi taistella jousella), parempi idea oli ne silmäsuojaimet :P
En ole filosofi, mutta voin vilkaista.
Avatar
mIIKKA.
Kreivi
Viestit: 305
Liittynyt: Lauantai, 19.05.2007 00:40
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mIIKKA. » Maanantai, 31.08.2009 15:58

Ihan mielenkiinnosta, mihin jouset yleensä sohussa tähtäävät/hakevat kohteiksi? jos on varsiaseet rivissä, niin eikös siinä ole aika paljon kilpeä torson edessä, niin vain pää näkyy sieltä, ellei ole sellanen hiton entti siellä hobittien takana keihään varressa. Mietin vaan että mitä sitten hakee järkevästi?
"Susta vaan tulee aina mieleen Tenavat. Siis ei sillai, mutta ku noi kuulokkeet on sulla tollanen treidmarkki." -IGNE
Avatar
Evert
Kreivi
Viestit: 439
Liittynyt: Torstai, 22.11.2007 17:19
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Evert » Maanantai, 31.08.2009 16:01

mIIKKA. kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta, mihin jouset yleensä sohussa tähtäävät/hakevat kohteiksi? jos on varsiaseet rivissä, niin eikös siinä ole aika paljon kilpeä torson edessä, niin vain pää näkyy sieltä, ellei ole sellanen hiton entti siellä hobittien takana keihään varressa. Mietin vaan että mitä sitten hakee järkevästi?
Jos päähän ampuminen ei tuottaisi tulosta, on tässä tapauksessa tehtävä kilvestä tuhoutuva, eli siis sillä on tietty määrä kestopisteitä (eli ei tule onnistumaan :D)
En ole filosofi, mutta voin vilkaista.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja saloneju » Maanantai, 31.08.2009 16:12

Ihan mielenkiintoinen ehdotus (nimenomaan täysläpäisyn kanssa), mutta en kannata. Voisi mielellään jossain Sohun ulkopuolella kyllä kokeilla.

Perusteluna samat syyt kuin miksi pääosumat on sallittu myös muilla aseille: potentiaalisesti esille tuleva tyhmä tekniikka. Mä ainakin juoksisin pää paljaana ja kilpi keskivartalon suojana joka kerta kun menisin tappamaan jousimiestä, jos säännöt kierouttaisivat hommaa tuolla tavalla.

Mielestäni ylipäätään pääosumien kieltäminen tässä hommassa millä tahansa perusteella on väärä lähestymistapa. Jos nuolet eivät ole riittävän turvallisia, niistä on sääntöjen puitteissa tehtävä sellaisia jotta ei tarvitse ruveta osuma-alueita rajaamaan. Enkä edes vitsaile :(

Lisäksi Temen kanssa samoilla linjoilla että silmäosumista on nyt tehty jonkinnäköinen peikko tässä hommassa. Paljon enemmän tapaturmia Sotahuudossa aiheuttaa maasto kuin yksikään ase. Kuten Lambda jossain aiemmassa viestissään hyvin kirjoitti, turvallisin Sotahuuto on Sotahuuto jota ei ole koskaan järjestetty. Eli ei oikeasti aina voi mennä turvallisuuskortin nojalla äärimmäisyyksiin.
Avatar
N.Hirvelä
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 2613
Liittynyt: Torstai, 08.06.2006 18:15
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja N.Hirvelä » Maanantai, 31.08.2009 17:11

saloneju kirjoitti:
Lisäksi Temen kanssa samoilla linjoilla että silmäosumista on nyt tehty jonkinnäköinen peikko tässä hommassa. Paljon enemmän tapaturmia Sotahuudossa aiheuttaa maasto kuin yksikään ase.
Kaikkia asioita voi liioitella, mutta on myös syytä katsoa löytyykö sille ehkä jotain syytä, eli se totuuden siemen. Murtuneella nilkalla pystyy kävelemään myöhemmin, sokeutuneella silmällä mahdollisuus nähdä myöhemmin on pienempi. Mutta, enempää liioittelematta/pelottelematta jatketaa itse asiaan, eli sääntöehdotuksesta:

Kyllähän tuo parempi olisi kuin jousien kieltäminen, mutten oikeasti suosittelisi kumpaakaan (pitäisin kypärä/suojalasipakkoa parempana vaihtoehtona). Kilpimiehet ovat melkeinpä tuhoutumattomia jousille tuon jälkeen, kun taas varsiasemiehet muuttuvat entistä heikoimmiksi.
Se että tuo avaa "uuden tekniikan" (älä suojaa päätäsi jousta vastaan) ei ole hyvä asia, kun tällä hetkellä kaikki tuntuu haluavan käyttää niitä pieniäkin porsaanreikiä säännöissä... itse voisin ainakin, jos en ole kilpimiehenä, laittaa pään nuolen eteen, koska en voi sitä aktiivisesti torjuakkaan aseilla. :roll:
http://scafightingfinland.com/ - Tule mukaan lyömään haarniskassa kovaa, mutta turvallisesti!
http://scafightingfinland.com/forums/ Rottinkitaistelun uudet foorumit
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Maanantai, 31.08.2009 17:38

En tykkää.. Ihan vaan en tykkää. Ymmärrän kyllä että tämä olisi turvallisempaa, mutta toisaalta, on turhauttavaa vissiin kun ei voi ampua tyyppiä jolla on iso kilpi =/
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Falcata
Kuningas
Viestit: 2839
Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Falcata » Maanantai, 31.08.2009 18:43

Ihan mielenkiintoinen idea mutta en kans kyllä oikein innostu. Linjoissa ei juuri enää päät käänny jousen nähdessään, eiväthän ne voi edes käytännössä vahingoittaa linjamiestä mitenkään. Toisaalta täysläpäisy kompensoisi kyllä ihan mukavasti, jolloin jousista tulisi nimenomaan se anti-hilpari patteristo, mutta täysläpäisyllä on sitten jo ihan omat ongelmansa. :?

"Learn to obey before you command."

"Ei se ase vaan se käyttäjä."
Avatar
Kalevi
Kreivi
Viestit: 345
Liittynyt: Sunnuntai, 06.05.2007 18:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kalevi » Maanantai, 31.08.2009 20:04

Mielestäni hyvä idea. Toisaalta paljon parempi olisi lisätä nuolten pehmusteita. Pari ylimääräistä senttiä nuolen halkaisijaan lisää sen turvallisuutta paljon. Toisaalta jos ihmiset ovat haluttomia kasvattamaan nuolen halkaisijaa järkeviin lukemiin, kuten 7 tai 8 cm, olisi päähänampumiskielto ihan hyvä.

Ja itseasiassa, miksi kieltää koko päähän ampuminen? Miksi ei vain naamaan? Kilven taakse voisi yhä ampua.
Kokemukseni mukaan normi bofferihörhö on melko harmiton tapaus, jopa parin kaljankin jälkeen. Niitä kiinnostaa eniten a) bofferi, b) sillä mätkyttäminen, c) koska syödään. -Isokisu
Avatar
Kakure
Kreivi
Viestit: 364
Liittynyt: Tiistai, 10.07.2007 13:35
Paikkakunta: Savonlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kakure » Maanantai, 31.08.2009 21:53

Nykyiset bofferit ovat melko turvallisia sellaisenaan, kunhan ne on kunnollta tehty. Aikoinaan nekin olivat hirvittäviä aseita nykyisiin verrattuna, joten eikö nuoliakin pitäisi kehittää jos ne nähdään vaarallisina? Vai onko nuolien turvallisuudessa tultu tien päähän, jolloin niissä ei saada enää turvallisempia ilman dramaattista lento-ominaisuuden menettämistä?
"Ei mistään tule mitään, jos ei ole verenmaku suussa"
Avatar
Isokisu
Kreivi
Viestit: 495
Liittynyt: Perjantai, 05.01.2007 20:09
Paikkakunta: Kuopio

Päätöntä menoa

Viesti Kirjoittaja Isokisu » Tiistai, 01.09.2009 11:06

Moe !!

Onpahan järjetön ajatus. Tuo vie kyllä pohjan pois siltä, että kukaan enää viitsii olla jousimies, sillä ainoa keino kuolla nuoleen olisi tällöin osuma panssaroimattomaan, taikka panssaripisteensä menettäneeseen torsoon.
Kun taas normi miekalla/muulla aseella saisi mättää kohdettaan kuin vierasta sikaa. (Hellästi, tietenkin.)

Ymmärtäisin tämän vielä, jos nuolilla olisi jokin merkittävä strateginen etu vastustajaa silmällä pitäen, mutta kun niillä ei ole. Boffonuolet eivät läpäise panssaria taikka kilpiä, ne saa ampua vain kerran skenun aikana, eivätkä ne tapa koskaan enempää kuin yhden henkilön kerrallaan.
Ainoa etu on se, että nuolia voi ampua etäisyyden päästä, mutta boffonuoli on niin hidas ja näillä paunamäärillä lyhytlentoinen, ettei se etu tule koskaan muodostumaan niin merkittäväksi että se suistaisi armeijakuntien tasapainon tolaltaan.

Ja luulisi että vuosien saatossa on tullut selkeäksi se seikka että jo ammutun nuolen lentorataan ei voi enää vaikuttaa, joten se, osuuko se kohteeseen jota alunperin tähtäsit, on usein silkasta tuurista kiinni. Ihmiset ovat myös liikkuva kohde, mikä vielä entisestään tekee vaikeaksi varmistaa että nuoli osuu tähdättyyn paikkaan.
Kuka tahansa skenaarioissa jousimiehenä ollut tietää tämän. Jousimiehillä ei ole maagisia kohteeseensa automaattisesti osuvia nuolia. Jousimiehet eivät myöskään ammu kohteitaan "vain päähän", samaan tapaan kun eivät muutkaan boffaajat lyö kohteitaan "vain päähän". Vaikka miekalla onkin se huomattavasti helpompi tehdä.

Voimme tietenkin kokeilla sitä, että ammumme vain alle 20-paunaisilla jousilla heittokeihään tapaan topattuja nuolia yli 10 metrin minimietäisyydeltä, emmekä koskaan tähtää päähän. Jousiampuja voisi myös aina antaa äänimerkin ampuessaan, että kohde ehtii suojautua ajoissa nuolelta.

Ehkä ei kuitenkaan.

Ehkä lopetamme nuolista vouhottamisen ja niistä turhan pelkospekuloinnin ja otamme terveen järjen käteen sääntöjen ja nuolien valmistuksen suhteen. Standardit ja hyvä laatu luovat turvallisuutta aseissa kuin aseissa.

Ja yhä edelleen: Ainoa 100% keino suojata ihmisten silmät taistelutapahtumissa ovat suojalasit/suojaava visiiri kypärässä. Tämä koskee ihan kaikkia lajeja boffauksesta muovikuula-aseisiin ja teräsmiekkoihin.

Nih.

T: Kisuli, jonka oli ihan pakko avautua. :)
"Ken ei käy miekan mittelöhön,
lähe kalvan katselohon,
sen minä siaksi laulan,
alakärsäksi asetan."

- Kalevala 3:275
Avatar
mikkotus
Kreivi
Viestit: 391
Liittynyt: Keskiviikko, 31.01.2007 15:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja mikkotus » Tiistai, 01.09.2009 12:40

Samaa mieltä. Suojusta naamaan ja homma jatkuu.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 01.09.2009 14:20

Kisulilla asiaa, mutta haluan vain 'rauhan' nimeen todeta, että tämä threadi oli keskustelua varten :) (Tai näin ymmärsin..)

Pidän yhtä kuitenkin siitä mitä sanoit. Kypärä päähän jos niitä silmäosumia pelkää.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Conan
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 643
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 01:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Päätöntä menoa

Viesti Kirjoittaja Conan » Tiistai, 01.09.2009 14:23

Isokisu kirjoitti:Ymmärtäisin tämän vielä, jos nuolilla olisi jokin merkittävä strateginen etu vastustajaa silmällä pitäen, mutta kun niillä ei ole.
Kyllähän haltian ehdotukseen sisältyy myös panssarinläpäisy nuolille. Se on kirjoitettu sinne aloitusviestiin.


Kaikesta huolimatta itse vastustan.
"Varo mäyrää."
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Tiistai, 01.09.2009 15:24

DiabolusIgnis kirjoitti:Kisulilla asiaa, mutta haluan vain 'rauhan' nimeen todeta, että tämä threadi oli keskustelua varten :) (Tai näin ymmärsin..)
Mua alkaa oikeasti mietiyttää nämä sinun viestit. :D Eikö Kisun viesti juuri jatka alkanutta keskustelua ja tuo esille uusia pointteja siihen? Vai onko minun käsitykseni keskustelusta vain vammautunut?

Olen samaa mieltä Kisun kanssa. Olen itsekin ollut yhden Sotahuudon jousiampujana ja vaikka itse ammuskelinkin lähinnä panssaroimattomia torsoja, olisi pääosumien laskematta jättäminen sääntönä aika turhauttava. Varsinkin, niin kuin jo todettiin, kun jo ammutun nuolen lentorataan ei voi kuitenkaan enää vaikuttaa.

Vaikka nuolet läpäisisivätkin panssarin, en kannata. En itse ainakaan haluaisi Sohu-säännöillä kuolla johonkin onnettomaan roikkunuoleen, joka puoliksi vahingossa tömähtää panssariini.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Avatar
Puranen
Kreivi
Viestit: 498
Liittynyt: Sunnuntai, 01.10.2006 14:03

Viesti Kirjoittaja Puranen » Tiistai, 01.09.2009 15:48

Triks kirjoitti:
DiabolusIgnis kirjoitti:Kisulilla asiaa, mutta haluan vain 'rauhan' nimeen todeta, että tämä threadi oli keskustelua varten :) (Tai näin ymmärsin..)
Mua alkaa oikeasti mietiyttää nämä sinun viestit. :D Eikö Kisun viesti juuri jatka alkanutta keskustelua ja tuo esille uusia pointteja siihen? Vai onko minun käsitykseni keskustelusta vain vammautunut?
Taisi olla vain huomautus Kisun viestin aggressiivisuutta kohden.
Itse aiheesta: Olen vastaan. Täyspenetraatio olisi minusta liian kova parannus, jopa sen uhalla, ettei päähän saisi ampua. Totta, kilpimiehet olisivat aika jumalaisia jousia vastaan, jopa enemmän kuin nyt. Kaikki muu taas sangen heikossa hapessa.
Oma ehdotukseni olisi jo muidenkin esittämä nuolien turvallisuuden parantaminen, sekä (varmasti jo muutenkin hyvällä mallilla oleva) jousiampujien tapakasvatus, millaista voimaa käytetään milläkin etäisyydellä, yms. vastaavaa.
Onko siellä paholainen, pappi vaiko kukaties…
Herrasmies, piillottaako pöytähopeat?
Vai kestitsetkö pojat kopeat. (Päätä, päätä) Tee päätös nopeaan!
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Tiistai, 01.09.2009 16:07

Haa! Hienoa. Tässä hyvä uusi aihe lisää.
Jousiampujien "tapakasvatus". Tämä voisi olla nuolen rakenteen korjaamisen lisäksi yksi hyvä tapa saada turvallisuutta sohuun.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
mummomikael
Kreivi
Viestit: 297
Liittynyt: Torstai, 12.06.2008 14:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mummomikael » Tiistai, 01.09.2009 16:20

Enemmistön puolella. Eli ei.

Isokisuko sen hienon asian mainitsi, että nuolen kulkusuuntaa ei voi ampumisen jälkeen muuttaa. Tyhmä se joka muuta väittää.

Mikäli pääosumien tappavuus poistettaisiin, joku melkeimpä varmasti olettaisi päähän ampumisen kielletyksi kokonaan. Ja kun perttu peruspohvaaja hyppää nuolen eteen ja nuoli osuu häntä silmään, lähtee ampujan ryhmälle melko varmasti miljoona epäklooriaa. Että eipä näinkään.

Ennemmin kypäräpakko, vaikken kyllä siitäkään pitäisi.
_________________
Hyökätään on hyökätä-verbin passiivi.
Unis
Kreivi
Viestit: 290
Liittynyt: Tiistai, 10.10.2006 06:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unis » Tiistai, 01.09.2009 18:53

Haltia kirjoitti:Haa! Hienoa. Tässä hyvä uusi aihe lisää.
Jousiampujien "tapakasvatus". Tämä voisi olla nuolen rakenteen korjaamisen lisäksi yksi hyvä tapa saada turvallisuutta sohuun.
Tapakasvatusta ehdotettu ja kannatettu. Kun jousiampujien määrä muiden harrastajien myötä kasvaa, olisi hyvä saada kokeneemmilta pointtereita ja kohteliaisuussääntöjä jousien käytössä. Kuulostaisi myös joltain mitä laittaa wikiin sitten kun on keskustelussa tullut riittävästi pointteja esiin
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Tiistai, 01.09.2009 19:28

Puranen kirjoitti:
Triks kirjoitti:
DiabolusIgnis kirjoitti:Kisulilla asiaa, mutta haluan vain 'rauhan' nimeen todeta, että tämä threadi oli keskustelua varten :) (Tai näin ymmärsin..)
Mua alkaa oikeasti mietiyttää nämä sinun viestit. :D Eikö Kisun viesti juuri jatka alkanutta keskustelua ja tuo esille uusia pointteja siihen? Vai onko minun käsitykseni keskustelusta vain vammautunut?
Taisi olla vain huomautus Kisun viestin aggressiivisuutta kohden.
Näinhän se meni...

Tapakasvatuksesta, mitä jos ihmiset sitten kuitenkin eivät mene tämän kasvatuksen mukaan? Epäglooriaa? Minä ainakin antaisin sitä ilmankin tapakasvatusta.. Johtunee siitä että itse vältän kovia vetoja läheltä.(Vaikka onkin vain 15 paunan jousi..)
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Kehitysideat”