Paikalla oli ~4-5 jokerimiestä:
- Muerten Heikki (nick tuntematon minulle; haarniskojen anatomia ei tarkemmin tiedossa, miekka + iso kilpi)
- Rämän Kommando (panssaripisteen gambe + chain, armeijakypärä, säärisuojat, miekka + rämäkilpi)
- LehtoA (BM:n täyspitkä posh chain, oma rottinkikypärä + Ivarin nahkalamellaari, bambuhilpari)
- Muerten Finecando_Elensar (en ole varma nickin oikeinkirjoituksesta, tai siitä oliko jokeria..., aseistusta en muista)
- joku vielä, kuka?
Tuosta yli oli haarniskointia paikalla upgradettaa muutama chainimies jokeriksi, mutta halukkaita ei löytynyt. Eräs jota sitkeästi yritin (Nico Peltola) sovitti gambea, mutta kieltäytyi sitten kunniasta koska setti kuulemma haittasi mobiliteettia liikaa.
Minun havaintojani:
- Lehdon tehot mielestäni nousivat kokonaisuutena hieman; mies oli paljon tavallista hitaampi, mutta häntä oli vaikea saada hengiltä; ei kuitenkaan merkittävästi vaikeampi kuin jos jokeri olisi puuttunut (olin vastapuolella
lähes koko ajan); isommassa skenaariossa ulkona olisi tehot varmaan tippuneet lisää
- kerran lipunryöstössä paetessaan lipun kanssa Lehto sai (näin tilanteen alusta loppuun) mielestäni iskua enemmän kuin olisi tarvinnut tappamiseen; ei kuitenkaan pysähtynyt
- Ivarin raflaava pesisesimerkki (ei siis tapahtunut taistelussa vaan erien välissä demohengessä) ei tarkemmin ajateltuna ole relevantti koko keskustelulle
- muutoin minulla ei laajempia kokemuksia, että jokerit eivät olisi ottaneet iskuja; kokonaisuutena jokerin "osuman ottamattomuus" on minun näkökulmastani, tuon Lehdon kujanjuoksun jälkeenkin edelleen myytin asteella; ei tarpeeksi evidenssiä, että se olisi pahempaa kuin ihan tavallisestikin, panssareilla tai ilman
- Heikki teki setissään ehkä enemmän itsemurhasyöksyjä kuin tavallisesti; kenties harjoittelun puutetta, luuli että jokeri auttaa. Joka tapauksessa ei jättänyt "vaarallista muistikuvaa"
- Muerten paikalla olleesta viisihenkisestä poppoosta selkeästi vaarallisimmat olivat haarniskoimattomat veljekset Ivar ja Assar
- haarniskointi (en puhu jokerista) haittaa osumien väistämistä, erityisesti huonojen sellaisten
- haarniskointi haittaa myös osumien ottamista, erityisesti huonojen osuminen
- haarniskointi haittaa selästä tulevien osumien ottamista (et näe mitä tapahtuu, joten vaikeampi havainnoida)
Itse vedin haarniskoiden puolesta merkittävästi downgreidatussa setissä grillibascinet + aventail & kendohanskat. Tehot olivat parhaat varmaan tänä vuonna, oikein hämmästelin omia taitojani pariin otteeseen

Lukisin hyvin mielelläni jokerimiesten omista kokemuksista, muutenkin kuin Lehdon osalta! Samoin kuulisin mielelläni jousimiesten tuntoja tämän aiheen ympäriltä.
Mielestäni pelitestaus jatkukoon edelleen ja samoilla jokerin ehdoilla. Erityisen vaaralliselta pelitasapainon kannalta jokeri ei mielestäni vaikuta, oikeastaan tuntuu tässä vaiheessa epäselvältä onko siitä edes haittoja kompensoivaa hyötyä.
Kuten (muusta kuin optimoidusta) haarniskoinnista ylipäätäänkin kun boffauksesta puhutaan...