Uusi nuolenteko ohje?

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Torstai, 30.07.2009 01:51

Niin... Siis selventääkseni. Vielä ei ole tullut mitään isompia vaurioita. En usko, että se 1cm lisää leveyttä parantaa tilannetta yhtään.
Tämä laji on vaarallinen. Kun varren tukkeena on puuta, kumilattiaa ja vaikka mitä se sattuu silti. Oli sitä pehmustetta siinä kärjessä vaikka kuinka.
Se, että kun pehmusteita suurennetaan, nokkisuojia lisätään voidaan ilman hyviä kokeiluja saada aikaiseksi vaan huonommin ja turvattomammin lentäviä nuolia.
Jos joku rakentaa ja testaa niin mikäs siinä.
Itse en näe vielä ainakaan lähituleivaisuudessa tarvetta muuttaa tämän hetkisiä vaatimuksia jyrkemmiksi.

ja sitten siihen asiaan, että ammutaan päähän. Minä tein lähes kaikki tapponi tänä vuonna torsoon... No, yksi osui kaulaan.
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Klasu
Kreivi
Viestit: 398
Liittynyt: Tiistai, 24.04.2007 18:53

Viesti Kirjoittaja Klasu » Torstai, 30.07.2009 09:01

Athene kirjoitti:...Maahinkaisen treeneissä silmäosumia on alkukesästä tullut säännöstään ainakin yksi per treeni, ainakin yksi näistä on tehnyt ihan haavan sarveiskalvoon (onneksi ei kuitenkaan pupillin kohdalle). Miksi meillä on näin, en tiedä...
Voitko kuvailla millä vetopituudella ja paunamäärällä tämä nuoli ammuttiin ja millainen oli nuolen kärjen rakenne? Tuliko osuma suoraan edestä vai enemmän sivulta?
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 30.07.2009 09:22

Haltia kirjoitti:Itse olen saanut paljon pahempia osumia esim. keihäistä...
Saako tiedustella kuinka monta suoraa silmäosumaa olet ottanut nuolesta? Sehän tässä on nyt pointtina. Itse otan mieluummin vaikka 10 keihään pistoa päähän (tahi silmään) kuin sen yhden nuolen silmään. Innolla odotan syksyn paluuta Tampereen treeneihin, kun siellä jousien määrä on yleensä välillä 0-1 :lol: Ja kyllä se yhden sentin ero varmasti vaikuttaa. En edes halua kuvitella ottavani silmäosumaa esim sentin nykystandardia kapeammasta kärjestä.

Kärjen lisäksi toinen asia, jota mielestäni voisi nuolissa rajoittaa on varren paksuus. Nykyään käytössä on yleisimmin käsittääkseni 10mm ja 8mm puuvarret. 10mm puuvarsi toki kestää paremmin käyttöä, mutta osumaa ottavassa päässä se tuntuu huomattavasti enemmän etenkin osumissa herkkiin paikkoihin (kaula, silmä tms). 8mm rungolla varustetun nuolen vastaanottaminen on ainakin omien kokemusten mukaan paljon mukavempaa. Onko jousiampujilla mietteitä asiasta olisiko iso vaiva, että nuolia jatkossa tehtäisiin 8mm rungolla kympin sijasta?

EDIT. Ja ei, en yritä ajaa hommasta mitään tyynysotaa. Vuosikausiin vain ei ole tullut oikeasti ikäviä osumia muista kuin jousista.
Viimeksi muokannut ZamboNet, Torstai, 30.07.2009 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Athene
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 627
Liittynyt: Perjantai, 06.07.2007 17:31
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Athene » Torstai, 30.07.2009 13:09

Klasu kirjoitti:
Athene kirjoitti:...Maahinkaisen treeneissä silmäosumia on alkukesästä tullut säännöstään ainakin yksi per treeni, ainakin yksi näistä on tehnyt ihan haavan sarveiskalvoon (onneksi ei kuitenkaan pupillin kohdalle). Miksi meillä on näin, en tiedä...
Voitko kuvailla millä vetopituudella ja paunamäärällä tämä nuoli ammuttiin ja millainen oli nuolen kärjen rakenne? Tuliko osuma suoraan edestä vai enemmän sivulta?
En muista ulkoa, kenen ampuma tuo haavan tehnyt silmäosuma oli. Kaikkien jouset ovat kuitenkin alle tuon 25 paunaa, ja nuolet tehty näillä tavallisilla standardeilla. Muistelen, että näiden jälkeen alettiin syynätä nuolten kärkirakenteita, ja todettiin, että se noin 5cm ja kimmoisuutensa menettänyt, vanha vaahtomuovi on a) uskomattoman yleistä ja b) ei vaimenna osumaa kovinkaan paljon, ts. solumuovi tuntuu läpi selvästi.

Luuttasin 08-Huudosta Vishnan hajonneista nuolista kärkiä. Ne ovat todella hyviä monesta syystä: Jämäkkä vaahtomuovi vaimentaa iskun paremmin, melkein kärkeen asti tehty ympärysteippi lisää vaimennusta, kärjet ovat leveitä (6,5cm) ja tasaisia. Lisäksi ne lentävät hyvin ja suoraan. Kun tällaisen kärjen lyö kämmentä vasten voimalla, liike pysähtyy ennen kuin kovemmat solumuovikerrokset tuntuvat läpi.

Haltia, siinä olet oikeassa, että mitään pakkoa päähän ampumiseen ei ole, ja torso-osumia on kivempi ottaa. Huomasin kuitenkin tässäkin Sotahuudossa napsivani ne Rämän kilpi/keihäsmiehet nimenomaan naama/pääosumilla (useita peräkkäisillä nuolilla muutaman minuutin sisällä), koska he seisoivat isojen kilpien rivin takana, mutta pää/ naama paljaana. Kotitreeneissä en kuitenkaan enää mielelläni ammu vanhoilla nuolilla (enkä oikein uusillakaan) päähän kypärättömiä, vaikka se tiputtaakin tehoani aika tavalla. :(
Avatar
qMp
Herttua
Viestit: 841
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 18:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qMp » Torstai, 30.07.2009 14:00

ZamboNet kirjoitti:
Haltia kirjoitti:Itse olen saanut paljon pahempia osumia esim. keihäistä...
Saako tiedustella kuinka monta suoraa silmäosumaa olet ottanut nuolesta? Sehän tässä on nyt pointtina. Itse otan mieluummin vaikka 10 keihään pistoa päähän kuin sen yhden silmään.
Omissa treeneissä olen ottanut nolla silmäosumaa nuolesta ja ainakin kaksi ilkeää silmäosumaa keihäästä. Joo en ole Haltia, mutta tulipa mieleen.

Sohussa olen saanut päähän vain yhden osuman nuolesta. Taisi tulla Acculta (olihan se Accu?) '06 suuhun, eikä oikeastaan sattunut millään tavoin.

Omissa treeneissä tullut pääosumia enemmän. Silmät toistaiseksi säästyneet.
Kantti kirjoitti:Mielestäni qMp on aika jännän äärellä kommentoidessaan.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Torstai, 30.07.2009 15:57

ZamboNet kirjoitti:
Haltia kirjoitti:Itse olen saanut paljon pahempia osumia esim. keihäistä...
Saako tiedustella kuinka monta suoraa silmäosumaa olet ottanut nuolesta? Sehän tässä on nyt pointtina.
En yhtään...
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Torstai, 30.07.2009 16:10

Sain tämän vuoden Sohussa ensimmäisen suoran silmäosuman jo ennen skenaarioiden alkua perjantai-iltana. Jousen kanssa liikenteessä nuo pääosumat on varmaan paljon harvinaisempia, kuin esimerkiksi juuri kilpimiehillä ja varsiaseilla, joista jälkimmäiset ovat jatkuvat tulituksen kohteena.

Itse olen nähnyt ja ottanut muutaman suoran silmäosuman nuolesta, vittumaiselta se tuntuu joka kerta, mutta tämän riskin hyväksyn treeneissä, koska en ole kypärää käyttänyt treenatessa. (Tähän tulee varmaan tosin muutos, kun kerta tuon umpikypärän kanssa pitää opetella tappelemaan.)
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Torstai, 30.07.2009 22:12

Itse jäin miettimään myös toennäköisyyttä pääosumille. Kuinka moni sai itse SoHussa pääosuman nuolesta? Paikalla oli siis 550 pelaajaa. Mikä on prosenttuaalinen luku pääosumille?
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja olho » Torstai, 30.07.2009 23:05

Misumasu kirjoitti:Sain tämän vuoden Sohussa ensimmäisen suoran silmäosuman jo ennen skenaarioiden alkua perjantai-iltana.
Olinko edes minä joka ampui? Tosin suojatonta keihäsmiestä ennemmin suurempaan torsoon tähtään...
Haltia kirjoitti:Itse jäin miettimään myös toennäköisyyttä pääosumille. Kuinka moni sai itse SoHussa pääosuman nuolesta? Paikalla oli siis 550 pelaajaa. Mikä on prosenttuaalinen luku pääosumille?
Todennäköisesti ei moni, koska etäisyydet olivat isoja (vähemmän osumia), ihmisiä oli paljon (enemmän helppoja suojattomia torsoja), skenuja oli vain 12 (jos ammuit kaikki nuolet joka skenussa, ammuit silti puolet vähemmän kuin yksissä kahden tunnin mittaisissa Maahinkais-treeneissä). Tällä hetkellä Maahinkaisen ulkotreeneissä onkin herrasmiessopimuksella sovittu että kiinnitetään erityishuomiota nuoliin, jonka seurauksena itsekin otin vanhemmat ja kapeammat nuolet pois, vaikka ne selkeästi SoHu-vaatimukset kattoivatkin ja läpi menivät.

Silti siitä huolimatta tänään lähti taas kaveri treeneistä kesken tarkistettavaksi silmään osuneen nuolen aiheuttaman kivun takia. Minun 15 paunan lelujousi ja SoHua ennen tehty "turvallinen" nuoli, jotka lainattu ensimmäistä kertaa ampuvalle toiselle kaverille. Heti parin erän jälkeen ensiksimainitun kaverin silmässä. (Veto saattoi olla läheltä ja hätäinen eli pitkälle vedetty, mutta kyseessä oli silti reilusti paunarajan alle jäävä jousi.) Eli turvallisiahan nuo eivät ole. Kypärää suosittelen kaikille, itse en sellaista aio pitää.
Chasselas
Kapteeni
Viestit: 121
Liittynyt: Maanantai, 05.06.2006 14:27
Paikkakunta: savonlinna

Viesti Kirjoittaja Chasselas » Torstai, 30.07.2009 23:31

Itse en näkisi järkevänä kasvattaa nuolten päiden ympärysmittoja kuin korkeintaan sillä sentillä. Lähemmäs kymmensenttiä leveät pallot alkavat olla jo laittoman huonoja lentämään yhtään mihinkään. Samalla sitä voisi käyttöiästä puhua. Jos ihmiset puhuvat siitä, ettei pitäisi käyttää vanhaa patjaa nuolien päässä jne, miksi sitten Sotahuutoonkin tuotiin muutaman vuotta vanhoja nuolia? Ristiriitaista, niissä kun ei millään voi olla kovin kimmoisat pehmusteet enää, vaikka muuten voisivatkin olla ihan hyvää tavaraa. Nuolten päiden ja muidenkin aseiden päiden putsaamista voisi myöskin suositella. Ei se nuoli silmässä ole niin ikävä kuin nuolesta tai keihäästä silmään lentänyt hiekka. Sain nuolen poskeen, siitä hiekat silmään ja oli sangen ikäviä seuraavat päivät kun hiekkaa silmässä. Hyvä ettei pahemmin käynyt. On sitä nuolestakin silmään saatu, mutta hiekka on epämukavampi reilusti kuin pelkkä osumasta johtuva särky. En käytä kypärää, en pidä niistä, mutta suosittelen muille.

Ehkä joku on jo sanonutkin, muttaa.. Eikö sitä voisi melkein todeta jo keskusteluidenkin perusteella, että oma moka jos saat nuolensilmääsi ja sitten sitä särkee. Kypärän käyttöä suositellaan, silmien suojaamista moni suosittelee ja molemmat ehkäisevät nuolten osumisia silmiin. Ei se jousimies tahalteen ketään silmään ammu tai sitten saa olla jo Robin Hood. Turvallisuutta on hyvä suosia, pakko myöntää, mutta nuolen tekoon puuttumalla siihen ei suurta muutosta saa. Ne on vaarallisia, ne on aina olleet vaarallisia ja siitä se. Kannustamalla silmiä suojaavien kypärien hankintaan ja käyttöön voisi sitä vastoin säästyä paremmin nuolien aiheuttamilta silmä vaurioilta. Tai edes niitä jonkin moisia suojalaseja, jos ei kypärään tahdo rahaansa laittaa. Säästyy jousimiesten hermot ja pysyy vielä jokin järkikin jousimiesten olemassa ololle kun nuolet lentää enemmän kuin 5m suoraan ja säästyy huono-onnisten Sotahuutajien silmät. Tämä nyt ei ollut kypärä pakon puolesta puhumista, kun sitä en kannata, mutta totesimpa kuitenkin..
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Torstai, 30.07.2009 23:47

Haltia kirjoitti:Itse jäin miettimään myös toennäköisyyttä pääosumille. Kuinka moni sai itse SoHussa pääosuman nuolesta?
Minua ammutaan joka vuosi päähän monesti, kasvosuojalle on käyttöä pöntön soidessa tuon tuosta. Näin on tapahtunut aina vuodesta 2006 lähtien. Viime vuonna naamaan tuli nuolia eniten, Maahinkaiset ampuivat minua koko ajan päähän koska en ollut samalla puolella. :lol:

Yleensä keskusteluun voisi todeta että tässä meidän lajissamme on valittu tieksi että aseet ovat turvallisia, haarniskointi vapaaehtoista. Tämä siis menee toisinpäin kuin esimerkiksi rottinkimätkepuolella jossa mies panssaroidaan ja sitten lyödään kovalla pulikalla. Tästä syystä on syytä käydä keskustelua välineistä joilla näyttää tulevan säännöllisesti potentiaalisesti erittäin vakavia vammoja.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Perjantai, 31.07.2009 00:38

JonTzu kirjoitti:
Haltia kirjoitti:Itse jäin miettimään myös toennäköisyyttä pääosumille. Kuinka moni sai itse SoHussa pääosuman nuolesta?
Minua ammutaan joka vuosi päähän monesti, kasvosuojalle on käyttöä pöntön soidessa tuon tuosta. Näin on tapahtunut aina vuodesta 2006 lähtien. Viime vuonna naamaan tuli nuolia eniten, Maahinkaiset ampuivat minua koko ajan päähän koska en ollut samalla puolella. :lol:

Montakos osumaa se Saloneiju otti nassuun tänä vuonna? :lol:
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Accu
Kapteeni
Viestit: 134
Liittynyt: Maanantai, 02.07.2007 10:48

Viesti Kirjoittaja Accu » Perjantai, 31.07.2009 09:30

Athene kirjoitti:Muistelen, että näiden jälkeen alettiin syynätä nuolten kärkirakenteita, ja todettiin, että se noin 5cm ja kimmoisuutensa menettänyt, vanha vaahtomuovi on a) uskomattoman yleistä ja b) ei vaimenna osumaa kovinkaan paljon, ts. solumuovi tuntuu läpi selvästi.
Jos nuolen vaahtomuovikärki on menettänyt kimmoisuutensa, ei se lisäsentti paljoa pelasta. Itse olisin enemmänkin 8mm nuolten kannalla koska ne vähentävät nuolen kokonaismassaa ja tekevät impaktista kevyemmän.

Hyvillä nuolilla ja riittävän kevyellä jousella kun ampuu, naamaan ampuminenkin on olosuhteet huomioonottaen ihan turvallista.
Haltia kirjoitti:Kuinka läheltä te ammutte?
Ei kannata tähdätä päähän, kannattaa oppia ampumaan torsoon. Se onko jollain torsopanssaria tai ei, ei pitäisi olla väliä.
Ehdoton maksimi 10m, pidän niin vähän nuolia mukana (15 maksimissaan) että ammun vain jos voin olla (lähes) varma osumasta, minkä lisäksi ammun melkein aina päähän, jos tilanne sen sallii (sohussa tosin taisi tulla vain 11 pääosumaa). Näillä panssarimäärillä mitä sotahuudossa näkyy (vaikka umpikypäriäkin on paljon), pää on usein se panssaroimattomampi osa-alue. En todellakaan ala rajoittamaan omaa ampumistani tuhlaamalla nuolia kilpiriviin tai panssaroituihin torsoihin ennen kuin laittavat panssarinläpäisyn ;)
ZamboNet kirjoitti:8mm rungolla varustetun nuolen vastaanottaminen on ainakin omien kokemusten mukaan paljon mukavempaa. Onko jousiampujilla mietteitä asiasta olisiko iso vaiva, että nuolia jatkossa tehtäisiin 8mm rungolla kympin sijasta?
Komppaan. Itse olen joka vuosi tehnyt nuoleni 8mm rungosta ja olen ehdottomasti samaa mieltä että 8mm nuolen osuma naamaan tuntuu huomattavasti vähemmän kuin 10mm. Yhtä lailla se 10mm varsikin napsahtaa poikki jos päälle astuu että sen suhteen ei pitäisi olla eroa; ainut ero tulee ehkä kantamassa (10mm varsilla isomman massan takia lentää varmaan pidemmälle), mutta kuka oikeasti ampuu sinne yli 10 metriin? Tästä nuolten paksuudesta ei kyllä kannata mitään sääntövääntöä ottaa (ainakaan täällä foorumeilla) tai pakottaa ihmisiä 8mm varsiin mutta olisi hyvä jos esim. nuolenteko-ohjeen saisi suosittelemaan ensisijaisesti 8mm varsia.
Sapfon
Kreivi
Viestit: 470
Liittynyt: Lauantai, 24.05.2008 19:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sapfon » Perjantai, 31.07.2009 10:29

Itse olen tehnyt kaikki nuolet tasakärkisiksi, joka mielestäni ei pahemmin vaikuta lentorataan. Tosin ne "terävät" reunat on pyöristetty mutta itse kärki osa on edelleen tasainen. Eli periaatteessa ympyrälieriö. Mielestäni sillä on vaikea saada osuma silmään aikaiseksi niin että nuoli aiheuttaa vakavampaa vammaa. Osumaa voidaan verrata pistoon. Esim miekan kärki on suunnilleen saman levyinen. Kärjen pitäisi olla niin leveä että osuma tulee silmän ulkopuolelle, silmähän on kuopassa eli reunojen pitäisi ottaa nuoli vastaan, ei silmän. Riittääkö 5x5 (itsellä 6x6cm) tähän vai paljonko nuolen pitäisi olla halkaisijaltaan?

8mm vs 10mm. Tähän en ota vielä kantaa. Ajattelin rakentaa muutaman 8mm varren nuolen ja ampua nuolia seinään nähdäkseni voiko varsi murtua tästä kuinka helposti. Joskus nimittäin nuoli osuu panssariin / kilpeen jolloin varsi ottaa vastaan törmäyksen.

Vanha vaahtomuovi. Vanhaa vaahtomuovia joka ei ajaa enää asiaansa ei saa käyttää pistokärjissä, joten miksi sitä saisi käyttää nuolissa? Omat nuolet olleet käytössä osa vain sotahuudon, osa treenejä. Huonoimmat voi heittää roskiin. Ei siitä niin isoa taloudellista vahinkoa tule.

Jos jollakin on kokemusta jäykemmästä vaahtomuovista/parempia ehdotuksia miten nuolia saadaan turvallisemmiksi niin kokemuksia vaan nettiin. Otetaan niitä testiin treenileireillä ja sitten sotahuudossa? Kunhan vaan ei tule muutosta sääntöihin 1-2 viikkoa ennen sohua, koska ei siinä tavallinen työssäkäyvä henkilö enää nuolia ehdi uudestaan tehdä...
Etelän Imperiumin organisaattori, jos on asiaa voi laittaa viestiä

Alas! How many noble and valiant knights we've lost.

Kuva
Avatar
Haltia
Kuningas
Viestit: 2733
Liittynyt: Maanantai, 28.05.2007 12:45
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Haltia » Perjantai, 31.07.2009 10:41

Accu kirjoitti: Ehdoton maksimi 10m, pidän niin vähän nuolia mukana (15 maksimissaan) että ammun vain jos voin olla (lähes) varma osumasta, minkä lisäksi ammun melkein aina päähän, jos tilanne sen sallii (sohussa tosin taisi tulla vain 11 pääosumaa). Näillä panssarimäärillä mitä sotahuudossa näkyy (vaikka umpikypäriäkin on paljon), pää on usein se panssaroimattomampi osa-alue. En todellakaan ala rajoittamaan omaa ampumistani tuhlaamalla nuolia kilpiriviin tai panssaroituihin torsoihin ennen kuin laittavat panssarinläpäisyn ;)
Mistä pääsemmekin seuraavaan. haluammeko lisää panssaria ihmsiille vai panssarit pois? Panssariläpäisy olisi nuolien turvallisuuden kannalta paras ratkaisu, mutta se saattaisi saada ihmiset luopumaan siitä panssarista mikä olisi muuten tehokas ja oikeasti suojaava...
Selene! Nainen, liity meihin!
http://selenejousineidot.multiply.com/
Avatar
Accu
Kapteeni
Viestit: 134
Liittynyt: Maanantai, 02.07.2007 10:48

Viesti Kirjoittaja Accu » Perjantai, 31.07.2009 10:54

Haltia kirjoitti:Mistä pääsemmekin seuraavaan. haluammeko lisää panssaria ihmsiille vai panssarit pois? Panssariläpäisy olisi nuolien turvallisuuden kannalta paras ratkaisu, mutta se saattaisi saada ihmiset luopumaan siitä panssarista mikä olisi muuten tehokas ja oikeasti suojaava...
Heh. Se nyt oli puolivitsillä heitetty, ei jouset tottapuhuen tarvitse panssarinläpäisyä; ne on ihan tarpeeksi tehokkaita nytkin.

Sapfon: Itellä kaikki nuolet katkenneet aina siististi varresta kun joku on (arvatenkin) astunut päälle, ampuessa ei ole hajonnut yhtään. Tosin tänä vuonna käytinkin puisia valmisvarsia sherwood-shopista (suosittelen muuten!)
Avatar
qMp
Herttua
Viestit: 841
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 18:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qMp » Perjantai, 31.07.2009 12:55

Komppaan 8mm varsia. Viime vuonna oli sekä kymppiä, että kasia: tänä vuonna pelkkiä 8mm varsia. Ja kuten Accu, suosittelen myös lämpimästi Sherwood shoppia :)
Kantti kirjoitti:Mielestäni qMp on aika jännän äärellä kommentoidessaan.
Avatar
mikko
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Maanantai, 26.03.2007 16:20
Paikkakunta: Espoo/(Laukaa)

Viesti Kirjoittaja mikko » Perjantai, 31.07.2009 23:16

Tässä hieman faktaa ihmettelijöille. Velipoika sai eilen reeneissä nuolen silmään. Tämä siis olhon mainitsema sarveiskalvossa 3x4mm haavauma ja mies lähinnä möllöttää sohvalla ja KUUNTELEE telkkaria kun ei oikeastaan muuta voi tehdä. Tappaa aikaa. Silmä on kipeä eikä voi siksi oikein mitään tehä. Sairaslomana on viikko rennosti ja toivotaan, että paranee entiselleen. Ei loppujen lopuksi niin kivaa katseltavaa. Omaan kypärään lisäsin jo tänään silmäsuojan enkä enää mene maahinkaisreeneihin ilman sitä jos siellä on jousia.

Tämä tapahtui siis lähes 6cm halkaisijaisella nuolella. Se päivä kun sohussa jollekin käy näin on tulossa. Milloin se tulee siihen me voidaan vaikuttaa parantamalla nuolisääntöjä. 6cm halkaisijaisilla se päivä tulee toivottavasti myöhemmin.

5cm halkaisija 6cm halkaisija. Ihan sama? Ei nyt ihan niinkään. Tässä teille hieman matematiikkaa ja fysiikkaa. (oletetaan että nuolet on lieriökärkisiä)
lieriö päädyn ala on (pii)xsädexsäde
5cm: (pii)x2.5cmx2.5cm = 19.6cm^2

6cm: (pii)x3cmx3cm = 28.3cm^2

Eli pinta-alojen suhde on noin 1.5. Paine on fysiikan tunnilla opitun mukaan voimaa pinta-alalle. Jos siis alan kertoo 1.5:llä voimasta häviää kolmannes. SILLÄ ON IHAN HELVETISTI VÄLIÄ.

Voin sanoa että jousiampujat on myöskin jäävejä sanomaan paljonko pääosumia tulee. Ostin sohusta jousen ja olen nyt kokeillut parit reenit sillä. Jousiampujalla on niin paljon parempi yleiskuva tilanteesta, että se huomaa nuolet lähes aina etukäteen ehtii sitten väistää tai ei. Pään ehtii käytännössä aina ja jousia ei tähdätä päähän koska torsoon tuleva nuoli on vaikeampi väistää.

Varsien paksuudesta ja nokkisuojista en kyllä osaa sanoa mitään niistä ei ole kummempia kokemuksia.

Sitten blunteista: Ei taida olla olemassa mitään saantöjä bluntin lopullisesta leveydestä? Omissa nuolissa rakenne tällainen
Kuva

Perusideana että näkisin lähinnä tuon bluntin rakenteessa, että kova osa on lähes yhtä leveä kuin nuolen lopullinen leveys. Vaikka meillä olisi 10cm leveitä nuolenkärkiä, mutta bluntti on vain 3cm leveä, se bluntti iskee vaahtomuovin läpi keskeltä vaarallisen kovaa. Toinen huomionarvoinen seikka on, että vaahtomuovin jälkeen ei ole solumuovia, vaan äänieristelevyä,(klasun suosittelemaa) joka ei kulu nopeasti kuten solumuovi, mutta on silti tapeeksi jäykkää.

Nuolet lentää suoraan ja niitä on kehunut mies, joka itse ampuessaan valitsee jommankumman kiveksen :lol:

Eka sairaalaan lähtenyt juttu oli sellainen että ei mitään näitä sattuu aina joskus, mutta toinen sairaalareissu samana kesänä on kyllä LIIKAA. Kyllä näitä sääntöjä nyt täytyy muuttaa. Pelkkä se, että bluntin leveys pitäisi olla lähes yhtä paljon (4,5cm) kuin kärjen. Se auttaisi varmasti jo paljon.

Lopullinen ehdotus tämän vuodatuksen perään on kuitenkin, että 6cm nuolen kärjelle ja 5.5cm bluntin leveydelle minimihalkaisijaksi.
Avatar
qMp
Herttua
Viestit: 841
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 18:03
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qMp » Lauantai, 01.08.2009 04:55

Meillä on bluntin ja vaahtomuovin välissä 30mm paksu solumuovipala, leikattu 50mm paksusta monikerroksisesta solumuovista poikittain. Niistä ei ole koskaan bluntti syönyt tietään läpi. Vanhimmissa puretuissa näkyy millin tai enintään kahden syvyinen painauma. Tosin yleensä käytössä onkin aivan uudet nuolet, vanhoja ei ole kuin muutama jäljellä ja niitä tulee käytettyä enimmäkseen muissa kuin isoissa mättötilanteissa. Sotahuudossa ei ollut mukana yhtäkään vanhaa nuolta.

Olen silti samaa mieltä tuosta kovan osan leventämisestä. Kunhan ei ole mitään vaaraa, että se kolahtaa sivuttain johonkin. Toisaalta yhtä kovaahan se varsikin kolahtaa, eli eipä varmaan väliä?

Toisaalta jos käytämme samaa rakennustapaa jatkossakin, voisimme tunkea harjanvarsibluntin ja solumuovin väliin vielä nahkaa. Sittenpä varmaan poistuisi tuo enintään kahden millin painaumakin. Metallilevylle ei tosiaan ole ollut mitään tarvetta.

(Pelottaa melkeen postata tämmönen, että hei meillä on ollut kahdessa sohussa jo metalli- yms -palattomia nuolenkärkiä, vaikka niitä suositellaankin. Mitään ongelmaa ei kuitenkaan ole ollut, joten älkää vielä heti teloittako.)
Kantti kirjoitti:Mielestäni qMp on aika jännän äärellä kommentoidessaan.
Avatar
Tuomir
Herttua
Viestit: 539
Liittynyt: Keskiviikko, 21.05.2008 11:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tuomir » Lauantai, 01.08.2009 11:45

Lisäksi, kimmotessa esm. kilvestä, muu nuoli pyörii kärjen ympärillä jos lähtee pyörimään. Eli sinänsä isommasta bluntista ei olisi tuohon asiaan haittaa.
Kunnes lääkäri kieltää!
Avatar
Klasu
Kreivi
Viestit: 398
Liittynyt: Tiistai, 24.04.2007 18:53

Viesti Kirjoittaja Klasu » Sunnuntai, 02.08.2009 22:45

@Mikko:

1.) En ole suositellut 'äänieristyslevyä' vaan LIMI220:aa. Etolan hyllyssä on 'äänieristelevyn' nimellä myytävää vaahtomuovipuristetta mutta se on luultavasti LIMI100:sta mikä on liian pehmeää solumuovin korvikkeeksi. Tätä ei kärkiin kannata laittaa.

2.) Hyvä kuva kärjestä mutta tuliko mieleen että tuolla tavalla ruuvattuna ruuvihan puree puun säikeet poikki jo ruuvatessa. Jossain vaiheessa siellä voi olla irtoruuvi tuolla kärjessä. Uh, huh.

Varsien paksuuksista 8/10 mm:

Pelkän nuolen painon vaikutustahan voi kokeilla helposti lisäämällä nuoleen painoa, teippiä vaikka. Varren halkaisijahan vaikuttaa vain nuolen painoon, vai vaikuttaako?

Pystyn nimittäin ampumaan 8 mm:n mänty- tai seetrivarren poikki puunrunkoon tai kypärään siten että kärki osuu hieman sivuun jolloin varsi kääntyy poikittain ja napsahtaa poikki varren osuessa kohteeseen. 71 cm vetopituus, 25 paunaa, lasikuituvastakaarijousi ja nuolen varsi on teipattu lasikuituteipillä.

10 mm:n mäntyvartta en ole yrityksistä huolimata saanut tällä tavalla vielä poikki joten pidän 10 mm:stä parempana tässä suhteessa. 8 mm voi olla hieman liian ohut jos haluaa välttää varren katkeamisen varsiosumatilanteessa.
Avatar
mikko
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Maanantai, 26.03.2007 16:20
Paikkakunta: Espoo/(Laukaa)

Viesti Kirjoittaja mikko » Torstai, 06.08.2009 13:37

En tiiä mitä mulla on nuolissa levynä. Se on jotain kotoa löytynyttä tukevaa ja käyttämätöntä tavaraa. Kokeilin kyllä että ei ole liian pehmeää. Huomasin tosiaan biltemassa käydessäni, että "äänieristelevy" ei kelpaa koska on liian pehmeää.

Ruuvi on varressa harjanvarren sisällä tuettuna sivuilta ja edessä on paperikonehuopaa (3mm paksua, saksilla ei oikein saa leikattua tarvitsee puukon tai jtn.). Koko komeus on vielä tiukattu useaan kertaan lasikuituteipin sisälle. (unohtui kuvasta) Ei siis ole pelkoa, että olisi irtoruuveja. Kärki pitää tuhota täysin jos haluaa saada ruuvin ulos.

EDIT: Klasu, voitko kertoa mistä tätä LIMI220:aa voisi saada?
Viimeksi muokannut mikko, Torstai, 06.08.2009 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Torstai, 06.08.2009 14:05

Nykyinen nuolenteko-ohjehan on wikissä osittain siksikin, että jokainen pystyisi sitä muokkaamaan ja tekemään vähintäänkin ehdotuksia lopputulosten suhteen. Lisäksi kirjoittamani teksti on monen mielestä epäselvää, joten sitäkin saa muokkailla järkevämpään muotoon.
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja olho » Perjantai, 07.08.2009 14:13

Wizzyli kirjoitti:Nykyinen nuolenteko-ohjehan on wikissä osittain siksikin, että jokainen pystyisi sitä muokkaamaan ja tekemään vähintäänkin ehdotuksia lopputulosten suhteen. Lisäksi kirjoittamani teksti on monen mielestä epäselvää, joten sitäkin saa muokkailla järkevämpään muotoon.
Nokkisuojaohje on osana kuvaa. Sitä ei voi muokata. Ei sillä että kukaan nuolijumalan arvonimen saaneen Wizzyn teksteihin uskaltaisikaan kajota.
Avatar
Wizzyli
Herttua
Viestit: 632
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 23:48
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Wizzyli » Perjantai, 07.08.2009 14:56

Kopioikaa se kuva sieltä, editoikaa teksti pois ja lisätkää takaisin.

Ja mie oon lopettanut ne nuolijumalan hommat. :)
Kuva ALL HAIL MIGHTY CELESTIAL
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen keskustelu”