Viesti
Kirjoittaja Kreivi Sinisulka » Torstai, 01.07.2010 23:35
Saraseenipäällikön kiihottunut, kuumeinen ääni ja palavat silmät tämän vaatiessa kuolemaa ja tuhoa Kultaiselle Kaupungille häiritsivät minua yhä, kun kävelin poispäin hänen teltaltaan. Tämä kirottu helle pani miehen pään pyörälle. Fanaatikko oli lyhyen kiihotussaarnansa aikana onnistunut mainitsemaan useampia tapoja kuolla tuskallisesti kuin tiesin entuudestani olevan olemassakaan. Saatoin melkein nähdä veren valumassa hänen huuliltaan. Jotkut näistä uskonsotureista menivät kiihkossaan aivan liian pitkälle. Enemmän kuin käännytetyt vääräuskoiset tai Allahin voitto, tätä verenhimoista jihad-päällikköä tuntui kiinnostavan vain tappaminen, polttaminen ja kauhun herättäminen.
Lähdin alas jyrkkää, hiekkaista rinnettä, kohti pääleiriä. Koetin olla varovainen, mutta ilmeisesti en varonut tarpeeksi, sillä kompastuin ja kierin useamman askeleenmitan hiekassa. Mies nauroi ylempänä rinteessä. Kirosin.
- Kuka pilkkaa? Huusin. Mies, joka oli istunut kuivuvan puun varjossa rinteen harjalla, lähellä saraseenipäällikön pientä leiriä, nousi seisomaan. Hänellä oli yllään muhkea musta turbaani ja kultakirjailtu kafta sotilaanpuvun päällä.
- Abdul Rasid Hassan, Allahin palvelija. Salaam aleikum, veljeni. Tarkoitukseni ei ollut pilkata, näytitte vain kovin huvittavalta kaatuessanne.
- Aleikum salaam, imaami Abdul Rasid, minä olen Akli.
- Istu seurakseni, Akli, nauttikaamme taateleista, juustosta ja leivästä, niin voimme vaihtaa sanoja.
En tohtinut vastustaa imaamia, vaikka tämä olikin nauranut minulle, enkä toisaalta ollut syönytkään vielä tänään, joten istuin tämän rinnalle ja aloimme puhella. Kerroin, miten olin värväytynyt erään sipahin asemieheksi ja kuinka kaikki toverini olivat kuolleet yrittäessämme murtaa Kultaisen kaupungin muureja. Minä yksin olin selviytynyt haavoittuneena ja nyt etsin itselleni uutta joukkoa jossa taistella.
Imaami oli pitkään hiljaa. Kai hän halusi kuulla, olinko uskon asialla, kuten heidän joukkonsa, palavasieluisia jihadisteja tuhoamassa vääräuskoisia. Istuessamme hiljaa huomasin, kuinka vaalea hän oli ollakseen arabi, kaiken tavanomaisen leiriolosuhteiden lian alla.
- En tunne arabian kieltä, imaami, kysyin rikkoakseni omituisen hiljaisuuden, - Mitä El Muerte tarkoittaa?
Imaami nauroi.
- Se ei ole arabiaa, poikani, vaan espanjaa. El Muerte tarkoittaa kuolemaa.
- Taistelitteko maurien kanssa espanjalaisia vastaan?
- Ehkä joku taistelikin, ehkä joku taisteli maureja vastaan, imaami vastasi kohauttaen harteitaan, - En tiedä. Se on menneisyyttä.
- Ettekö te olekaan pyhiä sotureita?
Imaami nauroi pilkallisesti ja aloitti pitkän tarinan.
- Olen Italiasta syntyjäni. Lähdin nuorena miehenä kuljeskelemaan Balkanille onneni perässä ja tulin värvätyksi Unkarin kuninkaan kaartiin, kun ryyppäsin väärässä seurueessa. Käytiin tappelusta sitten, ryypättiin ja ryöstettiin, eikä kovin kauaa mennyt kun jo nuorena ja kiivaana päädyin napit vastakkain vääpelin kanssa, oli tullut vähän remuttua leirissä ja huudeltua hävyttömiä. Ylpeyteni ei sietänyt moista nokittelua. Häivyin sitten yön selkään vähin äänin, haalittuani tarvitsemaani evästä ja tavaraa mukanani. Ajattelin paremmaksi jatkaa kauemmas etelään, Turkkiin asti, jotten vahingossa törmäisi niihin kaartilaisiin, jotka vapautin liiallisesta maallisesta omaisuudestaan.
Huoleton tapa, jolla Abdul Rasidiksi esittäytynyt mies kertoi vastuuttomasta elämästään, hämmensi minua. Hän oli lähes yhtä välinpitämätön kuin joukon johtaja oli kiihkeä. Jatko kuitenkin hämmennyksen sijaan pikemmin hyysi sydäntäni.
- En koskaan oppinut muuta ammattia kuin valehtelun, varastamisen ja salamurhan jalon taidon, joten törmätessäni Sharm En Talian villeihin koiriin olin kuin kotonani. Rymysin joukon jatkona lähes kaksi vuotta. Leikkasimme kurkkuja, ryöstimme karavaaneja ja rikkaita matkalaisia, poltimme kartanoita ja seraljeja. Anatolian vuoret ja metsät tarjosivat hyvää turvasijaa rosvoille. Elimme leveästi metsäsisseiksi, vaikka välillä saastan keskellä. Se oli ihan hyvää aikaa.
Abdul Rasid nauroi kertoessaan kuinka oli ryöstänyt, juhlinut, tappanut ja raiskannut villien koirien kanssa, ja naurun vilpitön riemu teki siitä kahta kauheampaa kuunnella. Mies ei todella katunut yhtäkään leikattua kurkkua, vietyä kukkaroa tai juotua viiniruukkua. Selvittelin hetken ajatuksiani.
- Allahin nimeen... Luulin että olitte näiden... Muertelaisten kanssa?
- Niin olenkin. Latinalainen aatelinen ei oikein sopinut villien turkkilaisten metsäryöväreiden joukkoon. Vallan, kunnian ja nautinnon himo on meillä verissä. Se rosvoilu ei johtanut mihinkään, ja näin Ali Hadi Abbasin johtavan koiria kohti tuhoon tuomittua taistelua. Heitin viirimme menemään juuri ratkaisevan yhteenoton kynnyksellä.
Kunniaton roisto piti dramaattisen paussin, kuin ylpeilläkseen halveksuttavalla teollaan.
- Petin toverini, puukotin leirin vartiomiehet, vein kaiken mitä pystyin mukanani kantamaan ja juoksin koiria jäljittävien vihollisten luo. Sieltä löysin muertelaiset. Koiravuosinani tapasimme satunnaisesti El Muerteksi itseään kutsuvaa heittiöjoukkoa, toisinaan ryöstimme yhdessä, toisinaan taistelimme vastakkain, heidän johtajaansa tuntui kiinnostavan vain taisteleminen, muut olivat mukana kuka mistäkin syystä. Nyt he toivottivat minut tervetulleeksi joukkoonsa. Petoksellani olin ostanut kunniaa heidän silmissään.
Tämä selitti, miksi Sharm En Talialaiset sylkivät aina maahan katsoessaan saraseenitelttoja kukkulan päälle ja jotkut koettelivat jousenjänteitään aina jonkun liikkuessa kukkulalla.
- Ilmeisesti Koirat eivät kuitenkaan tuhoutuneet, vaikka niin luulit?
Abdul Rasid irvisti.
- Ei. Ali oli rohkeampi ja viisaampi kapteeni kuin osasin aavistaakaan. Hän tanssitti koirat pakoon pahemmasta kuin pulasta ja antoi synkeitä iskuja hyökkääville joukoille liittolaistensa kuollessa usein turhaan kahinoissa. Vaihdoimme itsekin puolta ja löysin itseni puolustamasta entisiä tovereitani, jotka olin pettänyt. Hävisimme kerta toisensa jälkeen ja pakenimme vain niukin naukin.
Abdul sylkäisi maahan.
- Sen retken jälkeen Muerte jakautui omille teilleen, ketkä ryöväämään, ketkä muihin armeijoihin. Itse lähdin Kyprokselle pakoon Hullujen Koirien vihaa, sillä tiesin näiden haluavan yhä päänahkaani, vaikka olimmekin kohtalon oikusta olleet taas hetken aseveljiä. Johaniittaritareiden kanssa harjoittelin asetaitoja ja syvennyin Herran sanaan. Minusta tuli kristitty, hurskas mies. Kuultuani Konstantinopolin olevan uhattuna, olin jo värväytymässä saarella lähtöön valmistautuvien latinalaisjoukkojen mukaan purjehtiakseni puolustamaan kristikuntaa. Joku ilmeisesti saarella majailleista unkarilaisista kuitenkin tunsi minut ja maineeni, sillä en kelvannut lähtemään mukaan. Jälkeenpäin ymmärsin, että tämäkin oli vain minulle valittua polkua.
- Lähdin Syyriaan, esittäydyin italialaisena linnoitusinsinöörinä ja sainkin pestin eräältä paikalliselta ruhtinaalta. Kaivoimme vallihautaa umpikallioon, aurinko paahtoi täydeltä terältä kuivaa hiekkaa ja orjat raatoivat poriensa ja hakkujensa kanssa aamusta iltaan. Abdul Rasid irvisti jälleen, - Se oli hirveää touhua. Ihmisiä kuoli kuin kärpäsiä ja täysin turhan tähden, tapatimme heitä sillä turhalla työllä, passa pieksi meitä ja me pieksimme orjia. Meillä vain oli pehmeät vuoteet ja kunnollista ruokaa. Ihmisparat.
Yllätyin, kun puhekumppanini osoitti minkäänlaista sääliä muita luojan lapsia kohtaan. Hän vaikutti olevan todella pahoillaan.
- Sekö teidät toi Syyriasta tänne, Abdul Rasid?
- Ei. Minun paikkani on täällä. Minun osani on tämä. Kenties Allah antaa minulle Jihadissa syntini anteeksi, kenties ei. Tutkimattomia ovat herran tiet, kuten kristityt sanovat.
- Uskotteko te Jumalaan? Voitteko Te sanoa itseänne Allahin palvelijaksi, kaiken tekemänne jälkeen?
- Eikö Saatanakin ole Allahin palvelija? Ettekö Te toivo Saatanalle armahdusta synneistään? Abdul Rasid kysyi, kääri mattonsa ja käveli pois. Jäin katsomaan miehen perään. En ollut kysynyt edes hänen oikeaa nimeään ja tokkopa hän olisi sitä minulle kertonutkaan, jos edes sellaista omisti. Alhaalla soivat rummut ja Sharm En Talialaiset tanssivat villisti valtavan kokon loimussa.
Vedin tikarini esiin. Viilsin haavan vasemman käteni poikki, puristin käteni nyrkkiin ja annoin veren tihkua hiekalle sormieni välistä. Olin tullut tänne liittyäkseni fanaatikkoihin, kuollakseni Jihadissa. Mutta missäpä olisi parempi syntisen etsiä vapahdusta, kuin kadotettujen joukossa?
- Syntieni tähden. Sieluni Muertelle, kunnes Allah minut armahtaa. ALLAH AKBAR!
La vérité suivra l'épée du vainqueur