Spartan palaute (ei persialaisille)

Tänne palautetta tapahtumasta, ryhmien toiminnasta ja järjestelyistä.

Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät

Avatar
Misumasu
Marsalkka
Viestit: 2292
Liittynyt: Sunnuntai, 30.04.2006 20:55
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja Misumasu » Torstai, 09.07.2009 15:39

+Asenne
+Omaperäisyys
+Kuten odotettu, edestäpäin aika tuskallinen lyhyelle varsiaseelle
+miekat kilpien sisässä

-Lisää kokemusta, treeniä treeniä! Tästä on hyvä alkaa, mutta Spartalaisiksi en teitä hyväksy, ennenkuin yllätte yksilö&ryhmätasolla keskivälin paremmalle puolelle. Käytätte hyvin vaativaa asesettiä, joten oletuksena saatte opetella sen käytön hyvin. Yhdyn tässä siis saloneijuun.
-Jääräpäisyys, tämä menee ehkä suoraan linkkinä tohon asenteeseen, mutta turhaan kuoleminen ei ole rohkeutta, vaan tyhmänrohkeaa. :wink:
Sieluni Jumalalle, miekkani Maahinkaiselle.
Synnit meneekin sitten Ruton piikkiin.
Avatar
Vastapallo
Kapteeni
Viestit: 123
Liittynyt: Tiistai, 21.04.2009 15:28
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Vastapallo » Torstai, 09.07.2009 23:57

mosillan kirjoitti:
Vastapallo kirjoitti:Käyttikö kukaan spartalaisista sitä leonidas kypärää sohussa? minkä näin teijän camp paikassa.
Ei käyttänyt, se kypärä on vähän turhan painava ja vaarallinen itse taisteluun. Eikä sen sisältä näe mitenkään niin hyvin kuin meidän pitää.
Harmi sinäänsä se olis meinaan ollu pirun härön näkönen kentällä.
Liity armeijaan, näe maailma, tapaa mielenkiintoisia ihmisiä - ja tapa ne.
Medal
Herttua
Viestit: 626
Liittynyt: Maanantai, 07.04.2008 14:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Medal » Perjantai, 10.07.2009 00:09

Kiitos sparttalaisillekkin tappelemisesta puolella sekä vastaan.

Ensimmäiseksi haluaisin sanoa että hankkikaa hyvät pojat panssaria!
Itse suhtaudun yhä hieman skeptisesti tuohon teidän tappelu tekniikkanne :? teidänkin rivinne toimisi paremmin jos etu rivissä olisi kilpimiehiä miekkojen kanssa ottamassa vastaan mahdolliset rynnäköt. Teidän iholle kun pääsi niin tuntui että saa helppoja tappoja kun jouduitte vaihtamaan keihäät miekkoihin (jotka kyllä olivat olevasti käden ulottuvilla).

Kysymys vielä perään: miksi ihmeessä juuri sparttalaisia? viitekehyshän pyörii keskiajalla :? ootte / olitte 1400 vuotta myöhässä :D
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 10.07.2009 09:56

saloneju kirjoitti:Taisteluteho ei silti minua vakuuttanut, ja hiukan jopa ihmettelen täällä olevien kehujen määrää. Joko en nähnyt tarpeeksi Spartan toimintaa taistelukentällä (se myönnettäköön!) tai sitten olen kriittisempi sille, millä tavoin Spartalaiset suorituivat Sotahuudossa. Välillä tuntui, että Sparta ei ollut paljon muuta kuin lisää helppoja tappoja kokeneemmille taistelijoille ja keihäänkäyttötekniikka oli ontuvaa.

Se sanottakoon kuitenkin - ja yhdyn niihin - että edestä päin Spartaa oli yllättävän vaikea tappaa ilman kunnon kilpiriviä jolla tehdä se.
Tässä täysin samaa mieltä Juhanin kanssa. Teillä oli hyvä konsepti jonka saitte toimimaan kohtuudella mutta parantamisen varaa on vielä rutkasti.

Oudosti halusitte muuten laitaan taistelemaan. Juuri avoimemmissa tilanteissa teidät lanattiin helposti joten toiveenne tuntui erikoiselta. Keskellä riviä sen sijaan toimitte mallikkaasti ja pysyitte kohtuullisen pitkäänkin pystyssä. Toisaalta ihan periodiahan tuo on, ei hopliittien olekaan tarkoitus kestää mitä vain vaan mennä riviin ja tehdä hommaansa.

Ryhmän sisällä tikkausta / minuutti -tehossa tuntui olevan paljon eroja. Osa väestä ei myöskään ollut ilmeisesti paljoa vara-aseen vetoa opetellut?

Tulevaisuuteen suosittelen rivin keskelle hankkiutumista kuten hopliiteille sopiikin, haarniskoinnin laittamista niihin hopliiteillakin haarniskoituihin paikkoihin ja raakaa määrää keihästreeniä. Ja se treeni täytyy tehdä jollain teidän keihästänne vaativammalla pulikalla.

Aseet ja kilvet teillä oli ajateltu jo hyvään kuosiin, tästä on hyvä jatkaa. Tosin sinne kilven taakse en laittaisi sitä metallia vaan mieluummin vaikka paksun nahkaremmin. Olisi periodia ja vähemmän hasardi vastustajan kilpimiesten runnoessa omia kilpiä silmille.

Mieluusti teidät riviin otti, toivottavasti ryhmä kasvaa ja treenaa itsensä entistä hurjempaan kuosiin ensi vuodelle. Tästä on hyvä jatkaa!
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Co
Nostoväki
Viestit: 9
Liittynyt: Perjantai, 17.10.2008 12:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Co » Perjantai, 10.07.2009 11:24

JonTzu kirjoitti:Oudosti halusitte muuten laitaan taistelemaan. Juuri avoimemmissa tilanteissa teidät lanattiin helposti joten toiveenne tuntui erikoiselta. Keskellä riviä sen sijaan toimitte mallikkaasti ja pysyitte kohtuullisen pitkäänkin pystyssä. Toisaalta ihan periodiahan tuo on, ei hopliittien olekaan tarkoitus kestää mitä vain vaan mennä riviin ja tehdä hommaansa.
En tarkalleen osaa sanoa mitä ryhmien johtajat puhuivat aina ennen skenuja, mutta emme me laitoihin itseämme halua vaan meidät sinne useimmiten komennettiin. Varsinkin ensimmäisissä skenuissa, jotka olivat aikamoista jäätämistä... Veikkaisin että muut ymmärsivät meidän vahvuudet ja heikkoudet vasta toisena päivänä, jolloin meidät sijoitettiin taktisesti paljon parempiin paikkoihin.
LeCreation
Sotilasmestari
Viestit: 92
Liittynyt: Lauantai, 07.03.2009 10:29

Viesti Kirjoittaja LeCreation » Perjantai, 10.07.2009 13:54

Joo, nyt voisi sitten sanaista arkkua availla täällä omasta näkökulmasta, Salonejun ehdotus 2 käden miekkamiehistä siellä linjan takana tuskin tullaan hyväksymään, ideana on yhtenäinen aseistus! Ja ei me emme halunneet laitaan missään muussa tapauksessa kun siinä että lähtisimme skirmaamaan. Ja sitten vielä tuosta ideasta miekkamiehiä kilpien kanssa eteen: Niinhän meillä on (tai pitäisi olla) itse vedän miekan esiin noin sekuntia ennen linjojen törmäystä tai aikaisemmin ja keihään jättäminen ja miekan vetäminen kestää noin puoli sekuntia. Sitten siitä tehosta: totta tehokkuus taisi olla hieman hakusessa, mutta ottakaa huomioon että jotakuinkin puolet sotureista oli ensimmäistä kertaa sohussa ja osa oli estyneitä suurimmasta osasta treenejä työn tai jonkun muun takia, treenimäärän lisäämistä olen itse jo ehdotellutkin johtajalle. Mutta kiitoksia paljon palautteesta ja itse olen ylpeä ryhmän suoriutumisesta kentällä ja muualla.
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Perjantai, 10.07.2009 14:13

Komealtahan se teidän toiminta näytti, ei siinä mitään, mutta kyllä se tehokkuus mielestäni melko kauas jäi siitä mitä esim palkkasotureiden omilla foorumeilla hehkutitte :P Mutta kuten sanottua, hienoa, että joku muukin kuin vishna uskaltaa kokeilla pitkälle vietyä spesialisoitumista.
TTilus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 119
Liittynyt: Torstai, 11.06.2009 21:42
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TTilus » Perjantai, 10.07.2009 23:23

Yksi kentällä tekemänne taktinen liike hämmensi ainakin minua.

Lancaster tuli pellon tien puoleisesta päästä rivissä kohti ojaa. Hölkyttelitte ojalle ja parkkeerasitte rivinne juuri oikeaan kohtaan, niin että ojan toiselta puolelta ei yllä teihin pitkillä keihäillä ja itse yllätte juuri mukavasti tökkimään ojasta ylös kömpiviä. Siinä vaiheessa ajattelin vain, että "tästä tulee vielä pitkä päivä".

Teidän kaveriksi ojalle ei kuitenkaan tullut ketään. Ja kun olimme noin 10 m päässä ojasta, polkaisitte pystyyn ja lähditte peruuttamaan. Ajattelin teidän peruuttavan vahvistamaan Rämän kilpiriviä (jossa olisitte taas olleet aika pirullinen lanattava), mutta parkkeerasittekin puoleen väliin ja pistitte korkeaan polviasentoon keskelle peltoa :shock: . Ei siinä kyllä kovin hyvin teille käynyt.

Kuten JonTzu jo tuossa totesi, teidän setti toimii parhaiten rivin keskellä. Ensi kerralla ei yksin keskelle peltoa. :wink:
Avatar
Partanauraja
Sotilasmestari
Viestit: 90
Liittynyt: Sunnuntai, 09.12.2007 23:54
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Partanauraja » Lauantai, 11.07.2009 19:50

Hirmuisesti ei wanainmaa teidän rinnalla pomppinut, mutta esimerkiksi metsäskenaariossa, jossa lippu piti viedä sinne tuttuun risteykseen, näimme kuinka hyvin teidän ryhmä toimikaan! Meidän hyppiessä mettässä tiputtaen pois skirmaajia, te hoiditte lipun saattoa jonon kärjessä. Se näytti tosi hyvältä ja teitä oli vielä lopussakin jäljellä! mitä ihmettä!?

Ite olin liskojen puolella sillon joskus 07, kun wanainmaa ei porukalla lähtenyt hutkimaan. Vesalle kehut onnistuneesta ryhmästä. Hienoa menoa!

PS. martines, en ota sun keihästä ens kerralla... Nähtiin riskissä ja varastin sen keihään sen jaloista :lol:
Wanainmaan veteraani, nykyinen perkele. Jos buhurt kiinnostaa, ota yhteyttä.
phren
Nostoväki
Viestit: 5
Liittynyt: Lauantai, 15.11.2008 22:32

Viesti Kirjoittaja phren » Sunnuntai, 12.07.2009 21:53

TTilus kirjoitti:Yksi kentällä tekemänne taktinen liike hämmensi ainakin minua.

Lancaster tuli pellon tien puoleisesta päästä rivissä kohti ojaa. Hölkyttelitte ojalle ja parkkeerasitte rivinne juuri oikeaan kohtaan, niin että ojan toiselta puolelta ei yllä teihin pitkillä keihäillä ja itse yllätte juuri mukavasti tökkimään ojasta ylös kömpiviä. Siinä vaiheessa ajattelin vain, että "tästä tulee vielä pitkä päivä".

Teidän kaveriksi ojalle ei kuitenkaan tullut ketään. Ja kun olimme noin 10 m päässä ojasta, polkaisitte pystyyn ja lähditte peruuttamaan. Ajattelin teidän peruuttavan vahvistamaan Rämän kilpiriviä (jossa olisitte taas olleet aika pirullinen lanattava), mutta parkkeerasittekin puoleen väliin ja pistitte korkeaan polviasentoon keskelle peltoa :shock: . Ei siinä kyllä kovin hyvin teille käynyt.

Kuten JonTzu jo tuossa totesi, teidän setti toimii parhaiten rivin keskellä. Ensi kerralla ei yksin keskelle peltoa. :wink:
Sovittiin et viedään koko lössi ojalle, mut sit mikään muu ryhmä ei tullukaan. :) Jouduttiin sit pakosalle ettei meitä saarrettais.
Avatar
Aldaron
SH07 vastuupäällinen
Viestit: 89
Liittynyt: Keskiviikko, 12.07.2006 00:05

Ei me laitaan haluttu..

Viesti Kirjoittaja Aldaron » Maanantai, 13.07.2009 17:34

JonTzu kirjoitti:Oudosti halusitte muuten laitaan taistelemaan. Juuri avoimemmissa tilanteissa teidät lanattiin helposti joten toiveenne tuntui erikoiselta. Keskellä riviä sen sijaan toimitte mallikkaasti ja pysyitte kohtuullisen pitkäänkin pystyssä. Toisaalta ihan periodiahan tuo on, ei hopliittien olekaan tarkoitus kestää mitä vain vaan mennä riviin ja tehdä hommaansa.
Korostettakoon vielä mitä lauantain kenttäskenaarioissa tapahtui. Joka ikinen kerta johtajapalaverissa sovittiin, että Sparta on keskellä. Sitten kun järjestäydyttiin muotoon, kukaan ei tullutkaan Spartan vasemmalle puolelle. Johtuiko tämä mistä, siitä en tiedä - ehkä meidän käsityksemme siitä missä linjan keskikohdan olisi pitänyt olla oli erilainen kuin muilla.

Kyllähän tuosta yritettiin johtajapalaverin jälkeenkin linjassa useaan kertaan esim. Rämäläisille huomauttaa, mutta tilanne ei korjaantunut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Palaute ja jälkipelit”