Metsätaktiikkaa

Perkeleen kohortti, Wanainmaa, Camulosin villikarjut, Morriganin lauma, Herrasmiehet
Unis
Kreivi
Viestit: 290
Liittynyt: Tiistai, 10.10.2006 06:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Metsätaktiikkaa

Viesti Kirjoittaja Unis » Torstai, 02.07.2009 14:10

Mietinpä sitten hieman näitäkin ääneen sulateltavaksi. Eli perustaktiikoita taisteluun, oletuksena jonkinmoinen metsäkohtaaminen:

Amiraali Akbarin Erikoinen (eli Ansa)

Tämä on lähinnä skirmaajien erikoisuus. Pohdiskelin tätä jo possujen kesken yhtenä irkkuosaston taktiikkana mutta sopiihan se suuremmillekin piireille.

Homman ideana on tehdä yhdellä ryhmällä/joukolla nopea pistohyökkäys vahvemman vihollisosaston kylkeen. Tämän (ja mahdollisesti muiden) kiinnittäessä huomiota hyökkääjiin lähtevät hyökkäjät takavasemmalle. Takavasemmalla odottaa kavereita hyvissä asemissa. Kun hyökkääjät tulevat riittävän kauas omasta pääjoukosta (tai pääjoukko on huonosti järjestäytyneenä perässä), isketään kiinni kuin sika limppuun. Tarkoituksena aiheuttaa paljon vahinkoa pienillä tappioilla, kuten aina.

Paras tulos: kohderyhmä lähtee takaa-ajoon yksin ja joutuu mottiin ja tuhotaan miltei täysin.

Odotettu tulos 1: kohderyhmä ei lähde takaa-ajoon vaan jatkaa normaalia kulkuaan katsottuaan ensin että hyökkäyksiä ei tule lisää. Eli ryhmän kulku hidastuu hieman. Vaihtoehtoisesti kohderyhmä huomaa ansan eikä lähde takaa-ajoon kuin muutaman askeleen.

Odotettu tulos 2: kohderyhmä lähtee voimalla perään, ottaen pari muuta ryhmää mukaansa. Seuraa ankaraa mutta sekavaa taistelua metsässä epävarmoin tuloksin:

Heikoin tulos 1: huomattava osa kohderyhmän armeijasta kääntyy hyökkääjiä kohti, ajaen nämä pakosalle. Vihollisen skirmaajat mahdollisesti tappavat monta.

Heikoin tulos 2: pistohyökkäys kärsii raskaita tappioita ja pakotetaan vetäytymään nopeasti. Vihollisyksikkö ei hidasta olellisesti tahtiaan.

Pistoryhmään olisi hyvä saada paljon varsiaseita ja miekka+kilpi rynnäkkövarustuksia. Heittokeihäät varsinkin kilpimiehillä olisivat bonus. Väijytysosastoon etenkin jousia ja varsiaseita.
Avatar
Sefraim
Herttua
Viestit: 556
Liittynyt: Keskiviikko, 07.05.2008 15:41
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja Sefraim » Torstai, 02.07.2009 14:14

Kuva
Jos Sotahuuto olisi korttipakka, Camulos olisi jokeri. Ikinä ei tiedä mitä siitä tulee loppujen lopuksi.

Entistä Camulosin komentoporr(s)asta. Kuninkaantekijät II - Pääjärjestäjä ½.

KT2 Hauholla 16-18.8.2013!
Unis
Kreivi
Viestit: 290
Liittynyt: Tiistai, 10.10.2006 06:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Unis » Torstai, 02.07.2009 14:32

Metsätaktiikoita lisää mietittynä:

Karjavankkurit

Kevyt jalkaväki ottaa vastaan linjaa. Kuitenkin linjan lähestyessä ei jäädä istuksimaan paikoilleen vaan lähdetään juoksemaan linjan ympäri jotakuinkin ympyränmallista reittiä. Juostessa ympäri sohitaan keihäillä ohimennen sopiviin aukkoihin, ammutaan jousella, vähän huidotaan miekalla. Epäilen suuresti että tämä ei toimi kokonaiseen linjaan vaan korkeintaan muutamaan yksikköön kerrallaan. Toisaalta tähän taktiikkaan riittää kohtuullisen pienikin määrä skirmaajia. Tarkoituksena on, kuten yleensä, estää näiden yksiköiden osallistuminen muuhun taisteluun ja jos mahdollista, heikentää näitä yksiköitä.

Ideana on siis olla jäämättä lähikontaktiin pitkäksi aikaa vaan pysyä liikkeessä. Vihollisen liikkeitä väistetään tai niihin mukaudutaan.

+ Nopea taktiikka, ei vaadi paljoa miettimistä tai suunnittelua
+ Toimii suht pienelläkin porukalla hyvin, kunhan saa joka suunnalle jonkun pari tyyppiä juoksemaan
- uuvuttavaa pidemmän päälle
- vihollinen voi murtautua helposti ulos keskittämällä voimansa tiettyyn suuntaan
- vihollisen skirmaajien paikalletulo/läsnäolo estää taktiikan käytön kokonaan.

Pitkä marssi

Jotkut 2007 sohussa olleet voivat muistaa tämän vielä. Vähän ketku mutta toimii ;-). Käytettiin saatossa mutta saattaisi metsäkohtaamisessakin toimia, jos alue on riittävän iso.

Armeijan raskaista yksiköistä muodostetaan kolonna. Kolonnan sille puolen missä arvellaan vihollisen olevan sijoitetaan skirmaajat. Skirmaajien tehtävänä on hämmentää vihollista omasta sijainnista, tuhota vihollisen skirmaajia tilanteen niin suodessa ja pitää raskaat osastot suojattuina.

Armeija poistuu kolonnasta saatuaan viholliskontaktin jolloin raskaat yksiköt muodostavat jonkinmoisen taistelurivin ja käyvät päälle. Vihollisen päälle syötetään jatkuvasti kolonnasta purkautuvia joukkoja sekä mahdollisesti skirmaajia vihollisrivin selustaan (jos mahdollista).

Paras tulos: vihollisen takalinjajoukot ovat hoo-moilasina raskaiden yksiköiden pelmahtaessa esiin ja vihollinen tuhotaan yksikkö kerrallaan.

Odotettu tulos: vihollinen juoksee pitkin kenttää miettien missä vihollinen. Armeijoiden kohdatessa on vihollinen uupunut juoksemisesta.

Heikoin tulos: vihollinen arvaa ennalta taktiikan ja sijoittaa pääjoukkonsa väijytykseen. Kolonna saa niskaansa ikävyyttä kahdelta tai kolmelta suunnalat.

Huomioita:
- vaatii ennakkosuunnittelua ja skenaarion aikana tiedustelua
- vaatii kukkulaista maastoa ja/tai tiheää kasvistoa että kolonna pysyy piilossa
- tätä on käytetty ennenkin ja kokeneet upseerit voivat arvata tämän ennalta jos näkevät merkit
- metsän läpi pikkupolkuja ei ole kiva marssia linjamiehenä nimim. kokemusta on.
- hidas
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Skotlanti”