Sivu 1/2

FaBaPalaute - panssarisäännöistä ja raajaosumista

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 09:18
Kirjoittaja Beatific
FaBan panssari- ja taistelusäännöissä oli kolme keskeistä poikkeamaa perinteiseen sohusäännöstöön:
1 panssaripistepooli
2 raajaosumat
3 hieman korkeampi kalibraatio (tiivistettynä "hipsuja ei lasketa")

Tähän keskustelua kohdista 1) ja 2) - oikea kalibraatio on ollut niin ikuisuuskysymys että ei tukita tätä ketjua sillä.

Raajaosumien käsittely toimi mielestäni hyvin, kenties paremmin kuin vallitseva sohusäännöstö. Tärkeimpänä syynä peli-ilon maksimointi, ja se, että se kädettömyys ja erityisesti jalattomuus eivät nyt vaan simuloi sitä haavoittumista mielestäni kovinkaan hyvin. En nyt perustele mielipidettäni sen pidempään, kenties jotkut tekevät sen puolestani.

Myös panssaripistepooli toimi hyvin. Keskeinen kehityskohde nykyisessä sohusäännöstössä oli mielestäni se, että raskaammasta ja oikeasti suojaavasta setistä ei palkita peliteknisesti riittävän hyvin (jotkut varmaan toteavat tähän, että se pelti on itseisarvo sinänsä, mutta ainakin minulle peltiäkin tärkeämpää on hyvä taistelu). Omat kommenttini ovatkin tästä lähtökohdasta kirjoitettuja.

Vedin lauantain aikana kattavilla viiden (2 ekaa skenua) ja neljän (linnaskenut) pisteen seteillä, sekä optimoidummalla kahden pisteen setillä (metsäskenut) kerätäkseni kokemusta ja näkemystä. Minulle kahden pisteen setti oli noista vaihtoehdoista lopulta sekä nautittavin että tehokkain.

Jokaisessa setissä kuitenkin tuntui siltä, että saa ansionsa mukaan. Paitsi ehkä viidessä pisteessä, jonka - paitsi että kriteerit olivat todella tiukat - joidenkin varusteiden toimimattomuus teki lopulta elinkelvottomaksi (no, niinhän sen pitääkin mennä).

Suurin osa porukasta oli, niin kuin sohussakin, kevyesti panssaroitua, ja sai siitä sen yhden hiparin suojaa kohtiin jossa sitä panssaria oli. Tuntui hyvältä, kun joutui napauttelemaan useamman kerran sitä vastapuolen panssarimörköä - samoin kun se, kun pää- ja kaulaosumilla (sori!!!) tipautteli niitä suojaamattomia heppuja kertalaakista.

Kaiken kaikkiaan, olisi mielestäni positiivista kehitystä, jos sohun säännöt olisivat enemmän FaBan sääntöjen kaltaiset raajaosumien ja panssarilaskennan suhteen (joo, tämäkin olisi kokonaan oma keskustelunsa...)

Mutta lisää myöhemmin, tämä oli tällainen pelinavaus.

P.S.
Ja sitten kokonaan oma keskustelunsa on sitten vielä pisteytyskriteerien hiominen paremmiksi ja kattavammiksi. Kenties väännän tästä wikiin omaa sivuaan Skylarkin kanssa lähitulevaisuudessa.

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 19:49
Kirjoittaja saloneju
Kohtaa kolme tosiaan sen tarkemmin kannattaa jatkaa ja kohdasta yksi en kommentoi sen suuremmin koska olin niin kevyesti panssaroitu.

Raajaosumista olen eri mieltä, ainakin näin yhden viikonlopun kokemuksesta. Ehkä hiukan odottamattomasti kyllä, se tuntui sotkevan kauheasti taistelun selkeyttä ja ylipäätään kyseenalaisti raajoihin lyömisen. Ehdottomasti olen kuitenkin sitä mieltä, että Sotahuutoonkiin pitäisi tehdä parin sanan muutos siinä asiassa, että kaksi raajaa menettänyt taistelija kuolisi riippumatta siitä mitkä menneet raajat ovat. (Tähän mennessähän Sotahuudossa kuolee jos on mennyt kaksi kättä tai kaksi jalkaa, mutta ihan selkeyden ja järkevyyden nimissä näkisin positiiviseksi kehitykseksi, että jo yhden jalan ja yhden käden menettänyt taistelija olisi kuollut.)

Jatkossa toivoisin muuten edes näennäiseen objektiivisuuteen pyrkivää äänestyksen luomista, jos oikeasti halutaan kuulla ihmisten näkemys aiheesta? Vaihtoehdoissa kaksi kertaa toimi hyvin, yksi en osaa sanoa eikä yhtään negatiivista äänestyksen mahdollisuuutta? :?

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 20:33
Kirjoittaja Lijacote
3 hieman korkeampi kalibraatio (tiivistettynä "hipsuja ei lasketa")
Tuo johti mielestäni ehkä hieman brutaaleihin iskuihin, itse ainakin koin että jotkut ihmiset hakkaavat vähän turhan innokkaasti, varsinkin mielellään juuri kaulan, niskan ja naaman alueelle. Sitä voisi ehkä hieman itsehillintää harrastaa panssaroimatonta ihmistä vastaan, jos edes jättäisi sen viidennen iskun (kaulaan takaapäin!) pois.

Se olisi aika kiva.

Muoks: Oho, neuvoin käyttämään järkeä. Olipas turha viesti. Anteeksi.

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 20:57
Kirjoittaja Joensuu
Vaikka Beatific ei halunnutkaan keskustelua osumakalibraatiosta niin kommentoin nyt kuitenkin tätä:
Lijacote kirjoitti:
3 hieman korkeampi kalibraatio (tiivistettynä "hipsuja ei lasketa")
Tuo johti mielestäni ehkä hieman brutaaleihin iskuihin, itse ainakin koin että jotkut ihmiset hakkaavat vähän turhan innokkaasti, varsinkin mielellään juuri kaulan, niskan ja naaman alueelle. Sitä voisi ehkä hieman itsehillintää harrastaa panssaroimatonta ihmistä vastaan, jos edes jättäisi sen viidennen iskun (kaulaan takaapäin!) pois.

Se olisi aika kiva.

Muoks: Oho, neuvoin käyttämään järkeä. Olipas turha viesti. Anteeksi.
En ollut itse taistelemassa, mutta pakko kommentoida että jotenkin tuo kuulostaa tosi uskomattomalta.. Osumakalibraatiossa on kyse siitä että muokataan sitä kynnystä minkä mukaan isku lasketaan tarpeeksi kovaksi aiheuttamaan vamma, ja FaBan linjaus oli enemmän siihen suuntaan että iskujen täytyy olla niin selkeitä että ajattelisi niiden oikealla aseella lyötynäkin olevan tarpeeksi vakavia.

Jos joku on käsittänyt sen niin, että "takaapäin kaulaan" pitää hakata viisi kertaa kovaa niin se on kyllä melkomoista eikä mielestäni ole osumakalibraation syytä vaan jonkun henkilön omaa taistelukiimaa.

Samalla kyllä pakko kysyä että miten ihmeessä joku lyö viisi kertaa kaulaan takaapäin, eikö kohde sitten ensimmäisen jälkeen ilmaissut tarpeeksi selkeästi kuolleensa?

Silti, jos oikeasti on jäänyt sellainen havainto että ihmiset FaBassa hakkasivat toisiaan niskaan tarpeettomasti turhan kovaa niin onhan se ihan vakavasti otettava huomio. Johtuuko se itse kalibraatiotasosta vai jostain muusta, esim. tapahtuman "hengestä" tai "tyylistä", en itse osaa sanoa. Harmillista se kuitenkin on jos sellainen on tosiaan ollut trendi.

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 21:03
Kirjoittaja frozen
Toimi se ihan kohtalaisesti, en kyllä vaihtaisi nykyisiin Sohu sääntöihin ;D.

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 21:57
Kirjoittaja Jesua Sukaton
En tiedä lyötiinkö liian kovaa vai ei, itsellä oli haarniska ja kypärä vain kolisi kun joku pääsi takaa. Ei sattunut.

Systeemi oli yllättävän mielekäs. Itse tykkään raajaosumista, mutta niiden puuttuminen oli ihan hauskaa, ei hajonnut yksin metsään kun ei ollut kättä tai jalkaa.

Tämä kyllä palkitsi panssarista. Kolme pistettä oli melko tuskainen liikuttava, varsinkin Riskissä joten voi kuvitella kuinka pahasti se viiden pisteen panssari kostautuu siinä liikkuvuudessa. Tosin panssarimörkö vs panssarimörkö kohtaamisista en tiedä mitä niissä tapahtui kun ei hirveästi tullut kohdalle.

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 22:07
Kirjoittaja Pyry Veteli
Muutamaan kertaan sattui pari sormusaavetta (joilla kahdesta neljään panssaria yleensä) vastaan Lumenorin peltimiehet (ilmeisesti kolmesta neljään). Siinä lätkittiin kyllä jonkun aikaa, ja varsin hauskaahan se oli; joskin sikäli sekavaa että vastustajan todellista kestoa oli vaikeaa tai mahdotonta arvioida. Ei auttanut kuin hakata ja hakata ja hakata ja päähän ja hakata :)

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 22:09
Kirjoittaja Haiden
Sotahuudon säänöissä voitaisiin ottaa kyllä tämä raajaosuma homma. Toimi hyvin ja nätisti.

Ainoa mikä jäi pahasti harmittamaan oli osuma kalibraatio, joka tarkoitti joillekkin "En laske ellet lyö täysiä päähän". Seuraavana vuonna toivoisin samoja sääntöjä ilman osumakalibraatiota.

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 22:44
Kirjoittaja Beatific
Saloneju, myönnän että tein aamuväsyksissäni kyllä aika apinamaiset äänestysvaihtoehdot, pahoittelen! Joku modeoikeudet omaava voisi kenties resetoida sen, ja sorvata paremmat tilalle.

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 23:20
Kirjoittaja Falcata
Tykkäsin tosta raajaosumasäännöstä. Todellakin oli selvä peli-iloa nostattava tekijä kun sen ensimmäisen jalkaosuman sai tavallaan anteeksi, mutta sitten pitikin valppaasti pitää huolta ettei tule toista osumaan.

Kokonaisuudessaan systeemi toimi Fantasybattle kehyksessä ja tällä osallistujamäärällä hyvin.

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 23:24
Kirjoittaja Vibelius
Hyvä systeemi oli, en keksi valittamista. Paljon helpompihan tämä on laskea panssareita näillä Faba säännöillä kun ei tarvitse miettiä mistä panssari on mennyt, vaan voi vain laskea osumien lukumäärän mukaan pisteet.

Nämä raajaosumasäännöt tekevät 2k aseista paljon toimivampia kun ei rampaudu siitä yhdestä osumasta. Siitä pidän.

Kalibraatiokin tuntui enimmäkseen toimivan hyvin, fiksusti porukka otti niitä oikeita iskuja ja jätti ottamatta jos oli ihan kevyt hipaisu. Olihan siellä kai joku yksittäinen poikkeuskin, mutta näitä nyt kai löytyy aina. Ainoa miinuspuoli oli, että saattoi saada jotkut lyömään kovemmin kuin mitä olisi oikeasti edes tarvis.

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 23:43
Kirjoittaja Kantti
Äänestys nollattu, toivottavasti uudet vaihtoehdot ovat paremmat. Jos hait jollain tavalla erilaista, pyydä muokkaamaan taasen. Oletin, että tällaista suunnilleen oli takana.

Muuten pikaisena kysymyksenä haluaisin kuulla, miten kevyet kokivat panssarisäännöstön? Vaikeuttiko kuinka paljon raskaiden kanssa matsaamista? [Haen tässä sitä, että vaikka raskaille kuuluisi (jollain täydellisillä kriteereillä höystettynä, todella vaikeaa, muttei mahdotonta) jonkinlaisen oikeustajun mukaan lisäpisteitä, aiheutuuko siitä kohtuuttomasti haittaa tapahtuman massan muodostaville kevyille (ja usein ensikertalaisille, joita emme toki halua karkottaa)? Tästä aspektista ja sen merkityksestä voidaan sitten keskustella ihan toisaalla]

EDIT: jotain häikkää minulla foorumeilla. Äänestys käyttäytyy omituisesti. Koetan selvittää nyt tai viimeistään huomenaamulla.

EDITEDIT: Homma kunnossa.

Lähetetty: Sunnuntai, 23.08.2009 23:51
Kirjoittaja Haiden
Ei vaikuttanut kevyesiin muuten kuin jouset rupesivat tähtämään skirmaajia paremmin, skirmaaja ei saanut tapettua sitä 15 tyyppiä putkeen selästä ja haarniska hirviötten tappaminen kuullui toiseelle raskaalle tyypille, eikä pelottavalle hiidelle 2 pikku tikarin kanssa. :roll:

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 00:04
Kirjoittaja Jesua Sukaton
Jep, hitaammat pamputtajat hivenen yllättyivät kun panssaroidut soturit eivät kaatuneetkaan ensimmäisiin selkälyönteihin vaan kääntyivät kostamaan.

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 00:10
Kirjoittaja olho
1. Panssaripooli

Itselle kostautui useampaan otteeseen osumapistemäärät. Esim. takaapäin taistelevan yksittäisen vihun kimppuun hyökätessä napautin pari kertaa kevyesti selkään ja jatkoin matkaa, vain huomatakseni että sillä oli ainakin sen verran panssaria jäljellä ja nyt se niittää alas minun armeijakumppaneita. Vastaavia kävi myös Berserkien kanssa, joita oli hyvin vaikea (mahdoton) tunnistaa. Olisi pitäny vain humauttaa monta kertaa jokaista kohdetta, kuten neuvottukin oli. Kaipa tuosta oppisi pois, mutta inhottavaahan se on JOKAISTA joutua varmuuden vuoksi se 4 kertaa lyömään JOS sillä sattuu olemaan "raskasta" panssaria.

Nuolien kanssa en onneksi vastaavia virheitä tehnyt, vaan ammuin joka kerta naamaan kun vain mahdollista. Nämä osumat myös noteerattiin kerrasta (muut osumakohdat jäivät satunnisesti kyseenalaisiksi).

En taistellut kuin kerran panssaroitua kohdetta vastaan ja se oli pelin ulkopuolinn duel pienellä lentopallokentällä 3 pisteen örkkiä vastaan. Siinä tuntui nopeudesta olevan enemmän hyötyä kuin ylimääräisistä kestopisteistä, mutta rintamalla tilanne on niin erilainen etten osaa asiaan ottaa sen enempää kantaa. Itse kun panssaroidut kohteet jätin muiden huoleksi kunhan keihäsmies oli välistä poistettu.

2. Raajat.

Menetin käden, mutta samalla tapoin vihun meleessä, juoksin pois ja tapoin myöhemmin toisen tyypin jousella ja kolmennen taas käyttäen miekkaa ja kilpeä. Ilman toista kättä tuskin olisi kumpikaan onnistunut. Toisaalta se jousimiehen kimppuun alunperin käynyt epäkuollut olisi saanut hyvän tunteen tiedettyään että nyt tuli mahdollisesti pari kaveria pelastettua vaikka henki menikin. Nyt siitä jäi vaan minimaalinen harmin aiheutus joka korjuisi vaikka parantajalla jos tarvetta siihen koettaisiin.

Toisaalla taas vain muutama fiksu ihminen osasi esim. vilkuttaa kun nuoli osui käteen. Suurin osa ei edes sanonut mitään joten toisen nuolen raajoihin ampumisen sijaan varmistin tapon ottamalla askeleen lähemmäs ja tähtäämällä hieman ylemmäs. Jos se kävelee pois käsi naamalla, niin ainakin se on varma osuma. Raajojen poistuessa käytöstä tätä ongelmaa ei ainakaan olisi.

3. Kalib.. Aijoo.

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 14:11
Kirjoittaja McManus
Kerran harmitti kun osuin nuolella erästä kaveria pään laitaan, ohimon kohdalle niin että nuoli otti selvän kontaktin mutta jatkoi kuitenkin eteenpäin siitä vielä, ja kaveri vain jatkoi... ei kypärää, ja kun huusin huusi vain jotain kalibraatiosta... Ei niin etteikö hipsuja voisi olla ottamatta, mutta näin kyllä kuinka nuoli osui selvästi, eikä ollut vain hipaisu, ainakaan minun mielestä.

Harmittaa jos täytyy jokaisen osuman lävähtää keskelle naamaa jotta ihmiset ottavat ne.

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 14:38
Kirjoittaja Sus Scrofa Domestica
Olin kyllä tyytyväinen näihin sääntöihin kun ei panssaria vielä meinaa löytyä minulta.

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 17:24
Kirjoittaja Rackham
olho kirjoitti:1. Panssaripooli

Itselle kostautui useampaan otteeseen osumapistemäärät. Esim. takaapäin taistelevan yksittäisen vihun kimppuun hyökätessä napautin pari kertaa kevyesti selkään ja jatkoin matkaa, vain huomatakseni että sillä oli ainakin sen verran panssaria jäljellä ja nyt se niittää alas minun armeijakumppaneita. Vastaavia kävi myös Berserkien kanssa, joita oli hyvin vaikea (mahdoton) tunnistaa. Olisi pitäny vain humauttaa monta kertaa jokaista kohdetta, kuten neuvottukin oli. Kaipa tuosta oppisi pois, mutta inhottavaahan se on JOKAISTA joutua varmuuden vuoksi se 4 kertaa lyömään JOS sillä sattuu olemaan "raskasta" panssaria.

Nuolien kanssa en onneksi vastaavia virheitä tehnyt, vaan ammuin joka kerta naamaan kun vain mahdollista. Nämä osumat myös noteerattiin kerrasta (muut osumakohdat jäivät satunnisesti kyseenalaisiksi).

En taistellut kuin kerran panssaroitua kohdetta vastaan ja se oli pelin ulkopuolinn duel pienellä lentopallokentällä 3 pisteen örkkiä vastaan. Siinä tuntui nopeudesta olevan enemmän hyötyä kuin ylimääräisistä kestopisteistä, mutta rintamalla tilanne on niin erilainen etten osaa asiaan ottaa sen enempää kantaa. Itse kun panssaroidut kohteet jätin muiden huoleksi kunhan keihäsmies oli välistä poistettu.

2. Raajat.

Menetin käden, mutta samalla tapoin vihun meleessä, juoksin pois ja tapoin myöhemmin toisen tyypin jousella ja kolmennen taas käyttäen miekkaa ja kilpeä. Ilman toista kättä tuskin olisi kumpikaan onnistunut. Toisaalta se jousimiehen kimppuun alunperin käynyt epäkuollut olisi saanut hyvän tunteen tiedettyään että nyt tuli mahdollisesti pari kaveria pelastettua vaikka henki menikin. Nyt siitä jäi vaan minimaalinen harmin aiheutus joka korjuisi vaikka parantajalla jos tarvetta siihen koettaisiin.

Toisaalla taas vain muutama fiksu ihminen osasi esim. vilkuttaa kun nuoli osui käteen. Suurin osa ei edes sanonut mitään joten toisen nuolen raajoihin ampumisen sijaan varmistin tapon ottamalla askeleen lähemmäs ja tähtäämällä hieman ylemmäs. Jos se kävelee pois käsi naamalla, niin ainakin se on varma osuma. Raajojen poistuessa käytöstä tätä ongelmaa ei ainakaan olisi.

3. Kalib.. Aijoo.
Olisit kyllä ainakin minua voinut yksinkertaisesti vain tähdätä paremmin vikassa kenttäskenussa ja lyödä selän sijasta vaikkapa kepeästi takaraivoon. : D

Ja tykkäsin kyllä panssaripistepoolista, mukava kun sai jotain vastinettakin sille että jaksoin roikottaa kilokaupalla terästä ja proppautua mageesti. En myöskään kokenut että olisin ollut missään vaiheessa panssarointini takia ns. "juusto" ainoastaan enemmän osumia kestävä sälli. Tietysti asiaa kompensoi se että kunnollisen kilven käyttö oli osaltani tapahtumassa erittäin vähäistä. Enkä nyt juuri satu muistamaan tilannetta jossa olisin nimenomaan panssarointini takia voittanut itseäni taitavamman vastustajan.

Minusta panssaripistepoolin ja kalibraation rikkinäisyys löytyy lähinnä niiden käyttäjäkunnasta, on tietysti totta että joitakin sääntöjä on helpompi ja houkuttelevampi käyttää hyväkseen.

Linnaskenujen porttityönnössä esiintyi harmillisen paljon kuolleeksi huutamista (omalle kohdalleni ei moista onneksi missään vaiheessa sattunut, ainoastaan yksi reublandialainen kysäisi että montako pistettä on vielä jäljellä, johon vastasin että kannattaa tähdätä seuraava hyvin, koska tipun siitä). Sillä ei ole mitään väliä, onko kuolleeksi huutaminen oikeutettua vai ei, sillä saa aina ainoastaan tuplattua, tai jopa moninkertaistettua pahan veren ja vitutuksen määrän puolin ja toisin.

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 17:44
Kirjoittaja Falcata
Mä en pistänyt tota huutelua pahakseni missään vaiheessa. Välillä pahoissa paikoissa rytisee oikein kunnolla eikä aina tosiaan voi huomata panssaroituna kaikkia osumia. Omakohtaisia (hyviä) kokemuksia huuteluista on Fabasta kaksin kappalein. Toisessa torjunnan seurauksena oma kilpi jysähti pottaan niin kovaa että tipahdin tikkailta. Joku sitten ystävällisesti huomautti että oli lyönyt minua samaan aikaan päähän mikä oli ainakin mun mielestä okei. Toisella kertaa Olli tirpaisi zweikalla kuuppaan niin että vähän aikaa helisi, tuolloin tosin tajusin itsekin kysyä että löikö kerran vai kaksi.

Ja ainakin osa porukasta huuteli fiksusti esim. "Berserkki!" kun oli berserkkinä ollessaan saanut tavallisesti tappavan osuman, tai "Jalka" kun oli saanut jalkaansa osuman. Tämmöinen huutelu olisi hyvä saada iskostettua mahdollisimman monelle.

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 18:16
Kirjoittaja Tuomir
Itse arvostaisin sitä, että esim hyvät pistot, jotka eivät vain juuri ja juuri osu vaan "lävistävät" otettaisiin suoraan kuolemaksi (paitsi raajoihin).

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 18:45
Kirjoittaja Leipe
Kyllä nuo säännöt mielestäni sopivat FaBa: n kaltaiseen "rennompaan" tapahtumaan. Ei kylläkään haluaisi nähdä noita panssaripistemääriä SoHu: n kilpilinnalla. FaBa: n vähäinen kilpimäärä ja optimoinnin puute saivat panssaripoolit kimaltamaan. Myös varsinkin jalan irtoamisen puuttuminen, vaikkakaan ei niin selkeää, toi menoon runsaasti lisää mukavuutta.
Oma kantani on, että jatkukoon SoHu entisillä säännöillään, mutta FaBa: ssa vaihtelu virkistää. (Panssarivaunu-Nazgulit olivat kivoja :D)

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 18:56
Kirjoittaja Rackham
Falcata kirjoitti:Mä en pistänyt tota huutelua pahakseni missään vaiheessa. Välillä pahoissa paikoissa rytisee oikein kunnolla eikä aina tosiaan voi huomata panssaroituna kaikkia osumia. Omakohtaisia (hyviä) kokemuksia huuteluista on Fabasta kaksin kappalein. Toisessa torjunnan seurauksena oma kilpi jysähti pottaan niin kovaa että tipahdin tikkailta. Joku sitten ystävällisesti huomautti että oli lyönyt minua samaan aikaan päähän mikä oli ainakin mun mielestä okei. Toisella kertaa Olli tirpaisi zweikalla kuuppaan niin että vähän aikaa helisi, tuolloin tosin tajusin itsekin kysyä että löikö kerran vai kaksi.

Ja ainakin osa porukasta huuteli fiksusti esim. "Berserkki!" kun oli berserkkinä ollessaan saanut tavallisesti tappavan osuman, tai "Jalka" kun oli saanut jalkaansa osuman. Tämmöinen huutelu olisi hyvä saada iskostettua mahdollisimman monelle.
Nojoo, totta. Itse viittasin lähinnä linjataistelussa olleeseen huuteluun jota käytiin välillä tyyliin "Suakin siellä on varmasti useamman kerran osunut kun selkäkin vilahdellut välillä siihen malliin ettäh!", ja johon yleensä vastataan "Ite oot!" -tyylisesti. Taistelun jälkeen asiasta asiallisesti huomauttaminen on minusta vähintäänkin suotavaa, ja itsekin omalle kohdalleni tällaisia toivon että voin välittää myöhemmin pahoitteluni aiheesta. Linjamätössä taas juurikin panssareiden takia ihan ilman kalibraatioitakin ei aina tule kaikkai osumia edes tunnettua, ja se on tiukkojen kontaktien arkipäivää. Parempi tapa näissä tilanteissa on vain keskittyä lyömiseen niin kauan että selvää tulosta syntyy.

Skenaarionjälkeinen spekulointi on pop, tilanteessa not.

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 19:17
Kirjoittaja Mahti
Pasaripistepooli toimi hyvin. Itse riehuin yhden pisteen miehenä, mutta sain siitä huolimatta aina silloin tällöin nohevalla toiminnalla rokoteltua pois niitä 4 pisteen mörköjäkin. Toisaalta edestäpäin sai varsiaseen kanssa miettiä kahdesti lähtikö haastamaan. Sen sijaan panssaristeiden myöntämisperusteet olivat osaltaan hieman hämärät. Varsinkin sen 6mm nahkaliivin ja jämäkän rengaspanssarin niputtaminen samaan kategoriaan hymyilytti. Osaisin kuvitella faban panssaripistepoolin kaltaisen järjestelmän faban ja -08 rähinäriäkäsyn kokemuksien perusteella ihan hyvin sotahuutoonkin. Molempien perusteella tosin voisi sanoa, että maksimipistemäärä isoja kilpiä sisältävässä tapahtumassa voisi olla 3-4.

Raajaosumasäännöistä jäi vähän ristiriitainen tunnelma. Ennen tapahtumaa idea tuntui nerokkaalta, mutta käytännössä jäi vähän outo maku suuhun. Monesti kävi niin, että veti puhtaan kovan swingin kaverin jalkoihin glaivella, mikä aiheutti nopean juoksun syliin ja oman kuoleman. Ei tuntunut kovin kivalta tai realistiselta. Oikeasti kaveri olisi ollut kuolemassa maassa, näillä säännöillä tipahti itse pois ja kaveri jatkoi ilman pienintäkään efektiä. Loppua kohti lopetin käsiin ja jalkoihin lyömisen lähes kokonaan, koska se oli melko turhaa ja riskaabelia jopa panssaroimattomia vastaan. Samaten berserkkisäännöt eivät oikein toimineet. Pari kertaa luulin antaneeni tappavan iskun ja vain vähän myöhemmin sai huomata kuolleensa itse kun kaveri sattuikin olemaan berserkki. Näin jälkiviisaana voisi todeta, että berserkit olisi pitänyt merkitä jotenkin. Kaiken kaikkiaan en innostunut näistä raajasäännöistä, joskin mielestäni myös sohun säännöt yhdellä jalalla konkkaamisineen ovat huonot. Paras sääntö lienisikin wanha shokkisäännöstö jossa myös raajaosumat ovat tappavia.

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 19:45
Kirjoittaja Sir Overpond
Olisiko olemassa mitään tilastotietoja siitä, kuinka raskaasti panssaroitua porukkaa oli mukana? Kuinka moni sai viisi pistettä? Jäikö useimmilla alle kolmeen?

Monilla taisi olla ongelmana se, että kun on tottunut lyömään vihollista kaksi kertaa, jörrikkä jäikin henkiin :)

Lähetetty: Maanantai, 24.08.2009 19:50
Kirjoittaja Ridge
No ainakin Lumenorin kuninkaalla oli 5 pisteen setti päällä. Eli hirmuinen peltikasa. Tyylikkyyden takia pelasi ilman kypärää ja saikin yhden mainion nuolen suoraan päähänsä ihan lauantain ekassa skenariossa.