FaBaPalaute - panssarisäännöistä ja raajaosumista

21.-23.8.2009 Hauholla (http://fantasybattle.ryhmarama.fi)

Toimiko panssaripistepooli?

Paremmin kuin Sotahuutojärjestelmä
25
46%
Huonommin kuin Sotahuutojärjestelmä, mutta kiva silti
14
26%
Huommin, en perustanut siitä
4
7%
En osaa sanoa
11
20%
 
Ääniä yhteensä: 54
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Maanantai, 24.08.2009 20:12

Oman kokemuksen perusteella huutelua tuli eniten liittyen erikoisjoukkoihin ja -sääntöihin*. Olin usein panssaroituna toisia panssaroituja vastassa, niin siinä hyvässä ymmärryksessä jätettiin ihmettelemättä jos kestikin hetken että väki alkaa poistua rivistä, voi olla että tämä vähän vääristää.

*Erityisesti Nekromagia aiheutti hämmennystä; kun kaveri x tappaa minut, porukan chevalier herättää, ja tavataan taas hetken päästä. ''Tapoin sut, löin ainaki viis kertaa!'' Lisäksi minulle jäi sellainen vaikutelma että vastustajat usein yliarvioivat Epäkuolleiden (erityisesti sormusaveiden) taistelutehoa, koska monasti meistä puolet oli nostettuina liikkeellä, siis ''oikeasti ilman'' panssareita. Itse heitin herätyksen jälkeen edes kypärän pois merkiksi siitä että kuolen kyllä kun oikein lyö, mutta aina (esim. metsässä) sitä ei voinut helposti tehdä. Tavallaan se oli tietysti ihan huvittavaa vaan kirkua 1hp+0pp mittarissa ja katsoa kun tusina kaveria pakittaa. Uftum-izish! :)
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Maanantai, 24.08.2009 20:44

Teillä muilla nazgûleilla oli niin paljon panssaria, että minä sain osani siitä kärsimyksestä. :'D Joku, ilmeisesti sama henkilö tappoi minut pariinkin kertaan tulemalla selkäni taakse ja hakkaamalla tikarilla naamaan parhaimmillaan 5-10 kertaa, vaikka ei mulla tainnut olla panssaria kuin sen yhden pisteen verran.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Avatar
Beatific
Kuningas
Viestit: 2797
Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Beatific » Maanantai, 24.08.2009 21:55

Ridge kirjoitti:No ainakin Lumenorin kuninkaalla oli 5 pisteen setti päällä. Eli hirmuinen peltikasa. Tyylikkyyden takia pelasi ilman kypärää ja saikin yhden mainion nuolen suoraan päähänsä ihan lauantain ekassa skenariossa.
Voiko viisi pistettä edes saada ilman kypärää?

Mutta joo, niitä pisteytyksiä pitää vielä tietty hioa.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Maanantai, 24.08.2009 22:01

Beatific kirjoitti:Voiko viisi pistettä edes saada ilman kypärää?
Voi, jos se on juonellisesti (lue: EPH & sankari) perusteltua. Tietenkin.

Teurastaja ei pisteitä laskenut, mutta ottikin koko tapahtuman aikana ehkä kol me oikeata matsia, lähinnä Norretiaa vastaan. Ei ihme, että se halusi sen shamaanittaren hengiltä...
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
olho
Sotalordi
Viestit: 1105
Liittynyt: Tiistai, 26.09.2006 20:43
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja olho » Maanantai, 24.08.2009 22:32

Rackham kirjoitti:Olisit kyllä ainakin minua voinut yksinkertaisesti vain tähdätä paremmin vikassa kenttäskenussa ja lyödä selän sijasta vaikkapa kepeästi takaraivoon. : D
Juuri tuota vältin. Eli aina näpäytin kevyesti pari kertaa ja annoin olla, koska inhoan liiallista paukutusta, josta täälläkin on satunnaisesti kuullut valitusta.
Ridge kirjoitti:No ainakin Lumenorin kuninkaalla oli 5 pisteen setti päällä. Eli hirmuinen peltikasa. Tyylikkyyden takia pelasi ilman kypärää ja saikin yhden mainion nuolen suoraan päähänsä ihan lauantain ekassa skenariossa.
Ekan skenun uusinnassa, kentällä myös toisena skenuna tunnettu. Olin siitä niin ylpeä. Ottaen huomioon yleisen osumatarkkuuteni, sen että kyseessä oli viimeinen nuoleni ja etten edes tiennyt kyseessä olevan johtaja, ennen kuin sitä alettiin suureen ääneen kuuluttamaan.
Nuoska
Sotilasmestari
Viestit: 84
Liittynyt: Tiistai, 04.08.2009 22:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nuoska » Tiistai, 25.08.2009 00:41

Näkyikö FaBassa muuten yhtään varstoja?
Avatar
Ridge
Kreivi
Viestit: 416
Liittynyt: Lauantai, 11.07.2009 05:52
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ridge » Tiistai, 25.08.2009 01:22

Näkyi. Suhteellisen hyvin. Ja olivat erittäin mainio lisä esim linnamissioissa.
Sometimes world is just not enough.
kerettiläinen
Sotilasmestari
Viestit: 89
Liittynyt: Keskiviikko, 21.05.2008 23:19
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kerettiläinen » Tiistai, 25.08.2009 18:18

Itse en kyllä FaBan panssarisäännöistä pidä, vaikkeivat ne minua millään lailla tässä tapahtumassa haitanneetkaan. En pitänyt panssaria lainkaan ja niissä skenuissa, joissa tosissani tappelin käytin keihästä.

Ongelma on tässä panssaripoolissa, että panssaroidun kaverin nopea tiputtaminen on mahdotonta, paitsi äärettömän nopealla pamputtamissella lähietäisyydeltä. Tämä tavallaan sorsii varsiaseita, mikä ei mielestäni ainakaan sotahuudossa ole positiivista. Monien pitkien aseiden tekniikat perustuvat siihen mahdollisuuteen tiputtaa vastustaja ennen lähiteaistelua. Se on perin vaikeaa jos panssarihiru vain maksaa yhden kolmesta pisteestää kaikkein pysäyttävimpäänkin hyökkäykseen, ja sen jälkeen vain pamputtaa tikarillaan.

Positiivisena huomiona voidaan sanoa, että säännöstö tukee esimerkiksi niitä kahden käden aseita kantavia panssaroituja kavereita, joita Sotahuudossa harvemmin näkee. Taidettiinpa ottaa pataan tai ainakin hirveitä tappioita aina kun jäätiin sormusaaveiden tielle keihäinemme. Näin sen kaiketi kuuluisi mennäkkin.

Ei näissä säännöissä tässä yhteydessä mitään vikaa ollut, eikä mikään sinänsä harmittamaan jäänyt. Oma ryhmä (Reublandia) ei oikeastaan menestystä tai optimointia lähtenyt alun alkaenkaan hakemaan, ja olen tyytyväinen siitä, ettei kovin moni muukaan. SoHussa optimointi on kuitenkin arkipäivää joten en kannata tätä sääntösysteemiä SoHussa käytettäväksi.
"korvessa monta asuu voimaa
vielä karhu kynsin teitäkin paikastanne muistuttaa"
Avatar
Jesua Sukaton
Herttua
Viestit: 898
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 12:37
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jesua Sukaton » Tiistai, 25.08.2009 20:49

Jep, näillä säännöillä keihäät ovat kehnoja panssaroituja vastaan. Jousetkin vaativat melkoisen kasan osumia. 2k-miekat toimivat osittain myös siksi että fabassa raskasta panssaria ja kilpiä oli niin harvalla.

Äärettömän nopea pamputus tikarilla lähietäisyydellä kyllä hivenen häiritsi vaikka itsekin käytin kyseistä tekniikkaa. Tuntuu vaan niin tyhmältä kuolla kun kaveri pamputtaa tikarilla levypanssaria.
Jos Steel Panthers kiinnostaa eikä häviäminen pelotan niin laita viestiä.
t: ex Corona Muraliksen keihäsmies
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Tiistai, 25.08.2009 20:52

Minulle taas kävi useaan otteeseen niin, että joku tuli selkäni taakse ja pamputti sieltä useaan kertaan kasvoihin tikarilla, vaikken ollut läheskään yhtä raskaasti panssaroitu kuin muut sormusaaveet. Mikä tämä tikari-juttu oikein on!
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Tiistai, 25.08.2009 21:10

Triks kirjoitti:Minulle taas kävi useaan otteeseen niin, että joku tuli selkäni taakse ja pamputti sieltä useaan kertaan kasvoihin tikarilla, vaikken ollut läheskään yhtä raskaasti panssaroitu kuin muut sormusaaveet. Mikä tämä tikari-juttu oikein on!
Epäillisin jonkun saanen 10 pisteen idean "Hei naamassa ei ole panssari junttaan sinne nyrkin kanssa sen 20 iskua niin varmasti kuolee"

Toisaalta näihin keihäsmiehen valituksiin voidaan sanoa että keihäs on tarkoitettu kilven taakse suojaan ja jos tämä on vaikeaa niin lyödään itsekkin panssaria päälle. Eli kyse on vain ollut oma vika, kun hypitään etulinjassa ilman panssareita panssarimörköjen edessä.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
kerettiläinen
Sotilasmestari
Viestit: 89
Liittynyt: Keskiviikko, 21.05.2008 23:19
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kerettiläinen » Tiistai, 25.08.2009 21:34

Haiden kirjoitti:Toisaalta näihin keihäsmiehen valituksiin voidaan sanoa että keihäs on tarkoitettu kilven taakse suojaan ja jos tämä on vaikeaa niin lyödään itsekkin panssaria päälle. Eli kyse on vain ollut oma vika, kun hypitään etulinjassa ilman panssareita panssarimörköjen edessä.
En minä lopputuloksesta valittanutkaan. Kuten sanoin, ei meillä otettu aivan liian tosissaan tuota taistelupuolta, mutta ennemminkin koitettiin tehdä se tyylikkäästi.

SoHussa varsiasevaltainen ryhmä kuitenkin toimii, vaikka sitten ilman kilpiä ja raskaimmassakin rytinässä. Näin myöskin oikeilla vanhoilla taistelukentillä. Keihästä ei ole tarkoitettu istumaan kilven takana, vaan se on enemmänkin SoHu säännöstön yleistämä käytäntö bofferitaistelussa. Faban panssarisäännöt aiheuttavat sen, että teoriassa varsiase on heikommassa asemassa kuin mikä tahansa nopeasti lyövä kombo. Taidon sekä panssarointitason ollessa sama(oletetaan että keihäilläkin on se panssari), puukolla voittaa näillä säännöillä keihään.
"korvessa monta asuu voimaa
vielä karhu kynsin teitäkin paikastanne muistuttaa"
Avatar
Riffi
Sotilasmestari
Viestit: 84
Liittynyt: Sunnuntai, 15.03.2009 17:05
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Riffi » Tiistai, 25.08.2009 21:52

Itse koin panssarisäännöt hyviksi. Itselläni oli torsossa 1 piste eikä muuta ja kahta skenua lukuunottamatta olin jousen kanssa liikkeellä. Jousiampujana minua ei huolettanut ollenkaan nämä tyypit joilla oli panssaria enemmän, valitsin vain toiseen kohteen. Ne tyypit joilla oli panssaria enemmän, eivät todellakaan jahdanneet minua pitkin peltoa, vaan ne joilla sitä panssaria ei juurikaan ollut.

Mun mielestä toi panssarisääntö toimi hyvin ja tykkäsin siitä kovasti. Se että tyyppi oli raskaammin panssaroitu ja sai siitä palkkioksi sen, että tappaminen vaati vähän enemmän on vain hyvä juttu.

Varstasta en saanut osumia, mutta lähellä oli ja ne sai kyllä vähän ajattelemaan ryntääkötuohon väliin vai en. Sillon kun joku pyörivä piikkipallo tuli vastaan, olin juurikin riskin aikana miekalla ja kirosin, että nyt kun olisi jousi.

Berserkit olis ollut kiva tunnistaa jotenkin, se osuus ei oikein toiminut.

Edit: Raajaosumat unohtu käsitellä.

Eli, tykkäsin raajaosumista. Tällöin jousiampuja ei ollut täysin hyödytön ekasta raajaosumasta. Eli minulla oli tässä ihan oma lehmä ojassa. Eikä mua harmittanut vaikka jousella osuinkin "vain raajaan". Tämmöinen kohtelu raajaosumissa toi mulle ainakin todella paljon sitä Peli-Iloa mistä oli puhetta ennen FaBaa.
Avatar
Isokisu
Kreivi
Viestit: 495
Liittynyt: Perjantai, 05.01.2007 20:09
Paikkakunta: Kuopio

Miukumouku

Viesti Kirjoittaja Isokisu » Torstai, 27.08.2009 19:01

Moe !!


Mitä panssareihin tulee, niin ostin itselleni kypärän, koska sitä vain pikkuhiljaa on kyrsiintynyt niihin jotka lyövät takaapäin päähän. Kypärä toimi hyvin ja opin pitämään siitä todella paljon ja tämän kokemuksen jälkeen osaan käyttää sitä oikein.
Mutta Murphyn lain mukaan FaBassa kukaan ei enää tainnut pahemmin päähäni lyödä, kun oli sen kerrankin suojannut. :D

Panssarisäännöstö tuntuu aavistuksen monimutkaiselta sekä panssarimörköjä suosivalta, mutta käytännössä se on tainnut toimia. Ideointi on käynnissä, josko voisi kehittää jonkin panssaripisteitä tuhoavan örkkien spesiaalikärpässieniboffonuolen tai jotain muuta yhtä nerokasta... (Tietenkin jousiampujille olisi kivaa, jos kaikki olisivat paljain päin ja paitasillaan.)

Raajaosumat herättivät aina välillä hiukan hämmennystä, kun osumilla ei ollut mitään näkyvää vaikutusta, niin loppupeleissä oli aina vaikea sanoa, oliko osuma edes huomattu. Eli kun osui jotakuta raajaan ja heppu ravasi boffonsa kanssa eteenpäin kuin Varma Vitonen Vermon raveissa, niin väistämättä kävi mielessä että joku huijaa (vaikka pelasikin sääntöjen mukaan). Näin myöhemmin on kyllä hiukan mietityttänyt, kuinka helpoksi tuo sääntö mahdollisesti tekee sen, että raajaosuman voi "unohtaa" koska sitä ei alunperinkään tarvitse noteerata millään tapaa, eikä haavoittumista millään tavalla tarvitse antaa ilmi.

Nuolien respawn oli iloinen asia, siitä kiitos. Respawn-skenaarioissa jousiampujilla on yleensä ollut melko turhautunut olo nuoliviinen tyhjentymisen jälkeen, koska ammukset ovat olleet kertakäyttöisiä.

Nuolien palautuspisteen olisi voinut merkitä jollain näkyvällä tavalla. Kaikki eivät ehtineet kuulla ja/tai ymmärtää että löydetyt nuolet pitää kiikuttaa johonkin. Mutta kiitettävän moni jo tuntuu sisäistäneen sen, että tuovat nuolet ja muut löydetyt aseet paikkaan X.

Nuolien hävikki on ollut melkoinen tänä vuonna, 27 nuolesta on jäljellä enää 10 kappaletta. Muutama on kadonnut, mutta kaikki muut ovat yksinkertaisesti menneet rikki taistelun tiimellyksessä. Tämä tietenkin jonkin verran ketuttaa, mutta asiallehan ei mitään voi. Täytynee opetella tekemään kaksi tappoa samalla kertaa yhdellä nuolella, niin tulee säästettyä niitäkin. ;)

Kellotettu respawn toimi mielestäni hyvin. Oli paljon selkeämpää, kun porukat lähtivät ryppäissä liikkeelle. Sillä pystyy myös hyvin säätelemään skenaarioiden dynamiikkaa.
"Ken ei käy miekan mittelöhön,
lähe kalvan katselohon,
sen minä siaksi laulan,
alakärsäksi asetan."

- Kalevala 3:275
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Fantasy Battle I - Menneisyyden Kaiku”