Ehdotuksia sääntöihin?

21.-23.8.2009 Hauholla (http://fantasybattle.ryhmarama.fi)
Pyry Veteli
Sotahuuto '10 -järjestäjä
Viestit: 889
Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina

Viesti Kirjoittaja Pyry Veteli » Lauantai, 15.08.2009 20:35

olho kirjoitti: Olet osittain väärässä.

FaBassa kaksi RAAJAOSUMAA yhteensä on tappava, kun taas SoHussa se on kaksi KÄSIOSUMAA tai kaksi JALKAOSUMAA. Yksi käsi ja yksi jalka ei SoHun säännöilltä tapa.
Säännöt 09 kirjoitti: Taistelusäännöt ovat yksinkertaiset. Osuma aseesta raajaan tekee raajan käyttökelvottomaksi ja osuma vartaloon tai päähän tappaa. Uusi osuma jo vahingoittuneeseen raajaan johtaa kuolemaan.

Eikö tuon perusteella voi menettää kaikki raajansa (ns. musta ritari) ja silti roikkua mukana? Kunhan ei saa kahta osumaa samaan käteen/jalkaan. Tämä ihan vain tällaisena kuriositeettina.
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
Avatar
Trael
Kapteeni
Viestit: 114
Liittynyt: Maanantai, 06.07.2009 18:16
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Trael » Sunnuntai, 16.08.2009 13:35

Pyry Veteli kirjoitti: Eikö tuon perusteella voi menettää kaikki raajansa (ns. musta ritari) ja silti roikkua mukana? Kunhan ei saa kahta osumaa samaan käteen/jalkaan. Tämä ihan vain tällaisena kuriositeettina.
käytännössähän porukka jättää yleensä siinä 2 saman raajan poistuessa homman loppuskenaarioksi tauolle...
ottaen huomioon että ilman käsiä ei oikeastaan voi muuten kuin korkeintaan tähystäjänä vaikuttaa tapahtumiin...
ja ilman jalkoja... nooh maassa makaaminen ja huitominen menee pitemmänpäälle ehkä vähän epäselväksi... ja ehkä myöskin kuivaksi jos kerran ketään ei ole sitä loppulyöntiä siinä lähimailla toimittamassa... ja jos on... niin eipä niissä yleensä kauaa kestä käytännössä puolustuskyvyttömänä, ennenkuin joku tulee ja "poimii"
Avatar
Isokisu
Kreivi
Viestit: 495
Liittynyt: Perjantai, 05.01.2007 20:09
Paikkakunta: Kuopio

Sääntövääntöä

Viesti Kirjoittaja Isokisu » Torstai, 27.08.2009 15:03

Moe !!

Pakko on hämmentää tätäkin keittoa.

Kuolemisesta ja kuolleena olemisesta:
On huomattavasti selkeämpää, että kuollut poistuu kentältä, kuin että jää siihen istuksimaan tai muutoin olla möllöttämään. Sekaannuksia sattui tuon tuostakin, kun pelaajat eivät voineet olla varmoja epämääräisistä kentällä haahulijoista, notta ovatko nuo hengissä vaiko eivät.
Mielestäni ei kuitenkaan ole mahdoton ajatus, että kuollut voisi jäädä kuolleeksi keskelle kenttää, mutta silloin se pitäisi esittää selkeästi, (esim. makaamaan tai istumaan kädet ristissä rinnalla) niin ettei sekaannuksia synny. Yhtä kaikki, on vaarallista jäädä makaamaan keskelle pahinta myllerrystä muiden jalkoihin. Loukkaantumisriski on niin huomattava, että siihen jääminen, vaikkakin hyvillä varusteilla ja siksi että se on jännää, on ihan hemmetin tyhmää.
Ne jotka haluavat tulla tallatuiksi ja näin riskeerata oman terveytensä taikka muiden, tehköön sitä jossain muualla omalla ajallaan.

Erikoishahmoista:
Mielestäni erikoishahmot ovat varsin hyvä ajatus. Bubba osoittautui toimivaksi esimerkiksi ja kunnioitusta pojille, sillä sen tekemiseen on mennyt aikaa. Lisäksi puvussa ympäriinsä raahustaminen ei ole kovin kevyttä puuhaa, joten kaiken hahmoon liittyvien ekstrakivojen ominaisuuksien eteen on nähty vaivaa ja se on ansaittu. Tämän soisi myös toimivan yleisenä ohjenuorana muille möröille ja känninkäisille. Jos haluaa jotain supervoimia itselleen, on asian eteen tehtävä hiukan hommiakin. Pelkkä munchkaamisen tarve ja tabardi ei hirviötä tee.
Ja muistakaa, että kunnon Peelsepuupi on aina jollain tavoin haavoittuvainen. Bubbakin oli toimintakykyinen vain kavereittensa kera.

Erikoisaseista:
Tulinuolia, myrkkynuolia ja vastaavia olisi helppo propata lukuisin eri tavoin (esim huomioväriteipillä), mutta suuri ongelma on siinä, ettei aina näe mistä isku tulee. Erikoisempiin ammuksiin olisi siis melkein pakko liittää "paitsi takaapäin" -sääntö, koska selässä ei ole silmiä. Jälkeenpäin taikka perään huutelusta ei ole juurikaan iloa, sillä usein tempo taisteluissa on sen verran nopeaa, että kohde ei ehdi asiaasi kuunnella.
Mielestäni erikoisnuolilla olisi myös hyvä olla jokin kiintiö. Maksimimäärä taikka jokin prosenttiosuus koko nuolimäärästä.
Joka tapauksessa, nuolen pitää yhä edelleen osua tehdäkseen vahinkoa. :)

Ja vielä muutamiin pelin sääntöihin liittyen:
Ymmärrän hipaisusäännön ja mielestäni osuman pitää olla selkeä, mutta ilmeisesti joitain osumia tulkittiin "hipaisuiksi" liiankin usein. Hipaisusääntö ikävä kyllä taitaa antaa joillekin mahdollisuuden jättää osuma laskematta.
Tätä voisi selkeyttää hiukan.
Mitä raajaosumiin tulee, niin olisi ainakin järkeenkäypää, että jalkaosuman jälkeen sitä ei enää juokse kuin aropupu, taikka käsiosuman jälkeen pitelisit asettasi vain terveellä kädellä. Käytännössähän raajaan osunut on jo haavoittunut, joten eikö siitä kuuluisi tulla jonkin asteista haittaa? Kestopisteen menetys ei vielä kenenkään menoa hidasta. Entä jos jalkasouma vain veisi pelaajalta liikkumiskyvyn?


Palaillaan astialle,

T:Leipäkisuli
"Ken ei käy miekan mittelöhön,
lähe kalvan katselohon,
sen minä siaksi laulan,
alakärsäksi asetan."

- Kalevala 3:275
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Re: Sääntövääntöä

Viesti Kirjoittaja Triks » Torstai, 27.08.2009 18:35

Isokisu kirjoitti:Mitä raajaosumiin tulee, niin olisi ainakin järkeenkäypää, että jalkaosuman jälkeen sitä ei enää juokse kuin aropupu, taikka käsiosuman jälkeen pitelisit asettasi vain terveellä kädellä. Käytännössähän raajaan osunut on jo haavoittunut, joten eikö siitä kuuluisi tulla jonkin asteista haittaa? Kestopisteen menetys ei vielä kenenkään menoa hidasta. Entä jos jalkasouma vain veisi pelaajalta liikkumiskyvyn?
Itse olen miettinyt sellaista, että ensimmäinen jalkaosuma voisi viedä kyvyn juosta. Kävellä voisi ihan normaalisti. Käsiosumille en keksi vastinetta.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Fantasy Battle I - Menneisyyden Kaiku”