Hyviä ehdotuksia tähän mennessä.
Mahdin ehdotukset voitaisiin minun puolestani kirjata sellaisinaan sääntöihin. Toisaalta, se saattaisi ennemminkin lisätä peli-iloa, että liittolaispappi pystyisi parantamaan. Tämä rasismi-rajoitus ei nähdäkseni maksimoi peli-iloa.
Tässä on vielä viisi viikkoa aikaa tehdä varusteita. Panssarisääntöjen osalta juuri kattavuus palkitsee eniten Fabassa. Rengaspanssareita ei oikeasti ole ilman gambesonia käytetty. Bofferointi ja panssarit osiosta löytyy hyvä
ohje Gambesonin tekoon. Koostan piakkoin havainnollistavan ohjeen viikinkikypärän tekoon jälleen runsain valokuvin kaikista työvaiheista.
Kun huomaatte epäkohdan, asia tulee parhaiten huomioiduksi kirjoittamalla epäkohdan korjaamiseksi se ehdotus joka voitaisiin suoraan kopioida säännöksi.
Rengaspanssarin osalta 6in1 punokset ja niitatut 4in1 punokset voisivat ehkä automaattisesti nousta pykälää ylemmäs. Olisiko se reilua?
Kestopistesääntö on mielestäni jo nyt aika selkeä. Säännön voi kirjoittaa monella eri tavalla niin, että se tarkoittaa samaa. Ihmiset hahmottavat asiat eri tavoin. Tässä sääntö selitettynä vielä yhdellä tavalla:
Jokaisella soturilla on kaksi kestopistettä. Osuma päähän tai torsoon kuluttaa kaksi kestopistettä, osuma raajaan kuluttaa yhden kestopisteen. Käytännössä tämä vastaa Sotahuudon sääntöä sillä poikkeuksella, ettei ensimmäinen raaja-osuma vaikuta millään lailla, eli yhdellä jalalla ei tarvitse hyppiä tai asetta vaihtaa toiseen käteen. Kun yhdellä jalalla ei tarvitse hyppiä peli-ilo nähdäkseni kasvaa.
Osuma panssariin vie aina yhden panssaripisteen, huolimatta siitä, osuiko isku kypärään tai raajapanssariin. Näinollen yksi osuma päähän ei kuluta kerralla kahta panssaripistettä.
Panssaripisteet suojaavat vain osumilta jotka osuvat panssariin.
Kuolemisen suhteen olen salonejun kanssa samoilla linojilla. Ketään ei pakoteta jäämään pahimman taistelun keskelle telottavaksi, mutta henkilöt joilla on tähän riittävät suojavarusteet voisivat näinkin tehdä.
En haluaisi ihmisten vaeltelevan epäeepisesti kuolleena sinne tänne. Myös parannusääntö menisi mielestäni rikki, jos ihmiset vaeltelevat minne sattuu kuolinpaikaltaan.
Kuolleiden tulisi kuitenkin jäädä matalaksi mahdollisimman lähelle kuolinpaikkansa. Turvallisuussyistä ei ole suotavaa, että maahan jäädään retkottamaan kuollutta näytellen. Kyykkyyn jääminen riittää. Jos käytössä on hyvä kypärä ja tukeva kilpi, voi kilven alle hyvin jäädä piiloon.
Virossa on käytössä juuri tämä sääntö. Itse olen ollut virossa kolmessa taistelutapahtumassa ja mielestäni kaikissa tämä sääntö on toiminut hienosti. Yleensä soturit siirtyvät kuoltuaan hieman sivummalle pahimmasta taistelusta, mutta eivät suinkaan aina. Itsekin jäin umpikypäräni ja kilpeni kanssa maahan Nordic Equinox tapahtumassa muutaman muun hyvin varustautuneen suomalaisen kanssa virolaislinjan juostessa päältä. Mitään ei sattunut ja kokemus oli eeppinen ja positiivinen.
Kun taistelua ei ole näköpiirissä, saa kuollut siirtyä taukopaikalle pitäen asetta kuolleen merkkinä kädessä väärinpäin aseen kahva mahdollisimman korkealla, jotta näkyy mahdollisimman kauas, ettei aseella olla taistelemassa. Keihään, jousen tai muun vähän epämääräisemmän aseen osalta, jossa kahva ei ole yhtä sekeä kuin miekassa, on hyvä pitää kättä ylhäällä.
Respawnin eli henkiinheräämisen sisältävissä skenaarioissa kuolleet siirtyvät heti kuoltaan henkiinheräämispisteelle. Respawnien osalta kannatan kellotettuja Respawneja jolloin esim. 5min välein kaikki respawn paikalle saapuneet heräävät henkiin samanaikaisesti. Kellotusväli riippuisi vahvasti skenaariotyypistä. Tällä simuloidaan samalla parhaiten "täydennysjoukkoa".
HOLD huudon osalta maassa makaavan tulee itse huutaa hold, kokiessaan tilanteen liian uhkaavaksi. Jotta holdia ei huudeta aivan turhasta ensimmäinen holdin huutaja kuolee peliteknisesti (ei peliteknisesti parannettavissa). On kuitenkin parempi olla peliteknisesti kuollut, kuin että joku kuolee oikeasti. Tähän mennessä Holdia on huudeltu aivan liian hövelisti ja lähinnä väärin kuullun perusteella. Ne tilanteet joissa Hold on ollut aiheellinen, ovat olleet hyvin selkeitä.
Antautuminen - Kuka tahansa saa alakynteen jouduttuaan antautua. Pahasti alakynteen joutunutta vastustajaa voi myös kehoittaa antautumaan jos on selvää, että hän tulee tilanteen häviämään. Näin vältytään ylimääräisiltä iskuilta ja peli-ilo maksimoituu. Vankien otto on lisäksi eeppistä.
Peliteknisistä syistä antautumisen suhteen ei saa huijata, vaan antautunut on peliteksnisesti yhtä lopullisesti pois pelistä kuin kuollut. Tarvitaan parantaja jotta antautunut voi jatkaa. Voisi toki olla eeppistä, että antautuneet voi ottaa vangeiksi. Peliteknisesti vangit eivät saisi karata, ellei joku tule vapauttamaan.