Kilvet

Yleistä keskustelua liittyen Sotahuutoon.

Kilvet

Buckler
17
22%
Heater (normi?)
39
51%
tornikilpi
16
21%
jotain viela isompaa? >:D
5
6%
 
Ääniä yhteensä: 77
Avatar
C22
Herttua
Viestit: 909
Liittynyt: Keskiviikko, 15.03.2006 11:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Kilvet

Viesti Kirjoittaja C22 » Lauantai, 18.03.2006 22:32

eli siis:

Oletko ylipäätänsä tuomassa sotahuutoon kilven, jos olet, niin millaisen?

JA huomatkaa!
vaihtoehdoista on jätetty pois tuo "en ota kilpeä ollenkaan"
koska en koe sitä tarpeelliseksi tässä äänestyksessä :)
Viimeksi muokannut C22, Lauantai, 18.03.2006 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Lauantai, 18.03.2006 22:38

Jos jaksas tehä niin bucleri lähtis.
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
RasWiz
Kersantti
Viestit: 53
Liittynyt: Sunnuntai, 12.03.2006 21:54
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja RasWiz » Lauantai, 18.03.2006 22:39

Tornikilpi aika naamavesake joten normi heateri pitää tehä :)
Avatar
Abelius
Ritari
Viestit: 61
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:02
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abelius » Lauantai, 18.03.2006 23:59

Semmoinen kilpi jonka takaa tuskin näen (pituutta vajaat 190cm).
Hulluja nuo roomalaiset.
Avatar
Naktu
Sotilasmestari
Viestit: 85
Liittynyt: Maanantai, 30.01.2006 18:49
Paikkakunta: Vaala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naktu » Sunnuntai, 19.03.2006 00:00

Itse yritän lähinnä keksiä jotain, jolla pääsisi antamaan iskua kilven taakse. Olkoon se sitten ryhmätaktiikkaa, atleettisia suorituksia tai joku kiero ja katala ase :twisted:
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Ohjeita ja vaatimuksia kilven tekoon.

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Sunnuntai, 19.03.2006 02:27

Kilven pehmustuksessa vaatimuksena ainakin on, että levyn reuna on reunustettu aukiviilletyllä kasteluletkulla koko matkalta ja pehmustettu vähintään yhdellä putkieriste kerroksella. Keskusta pitää myös olla pehmustettu.

Olen tehnyt useita kilpiä ja suurimman osan keskustat olen pehmustanut noin 4-5cm paksuisella vaahtomuovilla. Nykyisessä tornikilvessäni reunassa on koko matkalla kasteluletku ja kaksinkertainen putkieriste. Levyn keskustaan olen leikannut tavallista paksummasta retkipatjasta pehmusteen. Keskuspehmusteen olen perinteisesti kiinnittänyt kuumaliimalla. Keskustaa en teippaa vaan päällystän kankaalla.
Runkolevynä olen käyttänyt 3mm paksua koivuvaneria (pitkittäissyistä) jonka olen vahvistanut toisella 10-15 cm leveällä 3mm vanerilla vaakasuunnassa estämään levyn halkeamisen ja tuomaan lisäjämäkkyyttä. En usko, että 3mm paksuus riittää pidemmän päälle ilman tuota lisävahvistusta. Tornikilvessäni vahvistuspaloja on kaksi. Vahvikkeiden kiinnitys kuumaliimalla ja läpiniittauksella. 8 vuoden kovalla käyttökokemuksella voin sanoa, että kestää kovaakin käyttöä.
Kahvan olen tehnyt poraamalla levyyn reijät josta olen laittanut nahkaa tai satulavyötä läpi ja niitannut ulkopuolen suunnasta kiinni. Koko alue jolla kyynervarsi koskee levyyn on pehmusteettu noin 5cm paksulla vaahtomuovilla ja päällystetty nahkalla. Kiristysremmeinä olen käyttänyt armeijan irtohihnaa tai vanhoja lyhennettyjä nahkavöitä, joihin olen tehnyt nahkalla verhoillun levikkeen 5cm leveästä jämäkästä satulavyöstä. Juuri tämä kädensijan pehmustus ja kiristysremmin levike lisää kilven käyttömukavuutta oleellisesti.
Kiinnikkeitä on turha alkaa näpertämään kiinni millään ilmastointiteipillä eikä remmeinä pidä edes harkita mitään aitoa nahkaa heikompaa materiaalia. Tehkää kiinnitykset läpiniittaamalla ja kuumaliimalla niin saatte kilven jonka käyttöikä ei lopu kesken.

Muutamaan kilpeen olen lisäksi satulavyöstä muotoillut kotelon tikarille. Tästä vara-aseesta on ollut todellista hyötyä yhden ainoan kerran kuin ropeconissa joku sai ketjukuulalla vedettyä miekan kädestäni. Vastustaja yllättyi saadessaan tikaristani. :D

Edit: Käyttämäni vaneri onkin 4mm vaneria
Viimeksi muokannut Keisari_P, Sunnuntai, 22.07.2007 02:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pimeyden Ritari
Kreivi
Viestit: 441
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:02
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pimeyden Ritari » Sunnuntai, 19.03.2006 13:20

Satulavyötä? Mahtanut tulla kalliiksi kilpesi. Käytitkö nahkaista vai nylonista?
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Sunnuntai, 19.03.2006 14:17

Minä otan varmaankin mukaani neliön muotoisen keskikokoisen kilven (heaterikö se sitten on..), jota rottinkitaistellessa tulee käytettyä. Pehmustan tietenkin boffokäyttään sopivaksi.. Sen lisäksi samanlaisella kiinnityksellä varustetun pyöreän kilven, jonka halkaisija on kämmenestä kyynärpäähän.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Sunnuntai, 19.03.2006 14:54

Kops-Max kirjoitti: Sen lisäksi samanlaisella kiinnityksellä varustetun pyöreän kilven, jonka halkaisija on kämmenestä kyynärpäähän.
...eli buklerin :wink:
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Sunnuntai, 19.03.2006 15:17

"Satulavyö" tai sellaiseksi ainakin isäni sitä kutsui, on tavallisesta hamppuköydestä valmistettua litteää 1-2mm paksua ja noin 4-5cm leveää köyttä. Itselläni sitä oli suunnaton rulla, joka nyt on tosin hävinnyt jonnekkin. En tiedä mistä kyseistä materiaalia saa hankittua lisää, mutta nimestä päätellen liittynee hevosiin. Kyseinen rulla oli varmasti kymmeniä vuosia vanha, enkä tiedä valmistetaanko sitä enää. Olen tässä tuskaillutkin mikä sopisi jäykkyytensä ja kestävyytensä puolesta korvaavaksi materiaaliksi.
Viimeksi muokannut Keisari_P, Torstai, 23.03.2006 15:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Sunnuntai, 19.03.2006 15:40

Nipsu kirjoitti:
Kops-Max kirjoitti: Sen lisäksi samanlaisella kiinnityksellä varustetun pyöreän kilven, jonka halkaisija on kämmenestä kyynärpäähän.
...eli buklerin :wink:
Eipäs eipäs. Google kuvahaulla "buckler" löytyy seuraavanlainen kilpi, kuten oletinkin:
http://www.albion-swords.com/images/arm ... kler-b.jpg

Ja bucklerin käyttötarkoitus on seuraavanlainen:
http://www.higginssword.org/guild/demo/ ... kler_b.jpg

Ja minun kilvissäni kiinnitys on tämmönen:
http://www.kingdom-of-heaven-collection ... g_back.jpg

...vaikka ovatkin neliö, ja ympyrä...
Avatar
C22
Herttua
Viestit: 909
Liittynyt: Keskiviikko, 15.03.2006 11:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja C22 » Sunnuntai, 19.03.2006 16:13

Keisari_P: "Olen tässä tuskaillutkin mikä sopisi jäykkyytensä ja kestävyytensä puolesta korvaavaksi materiaaliksi."

Itse olen käyttänyt käden tukemiseen leveää ja paksua kangas-remmiä, ja se kestää hyvin, en kyllä tiedä kuinka autenttinen se on, mutta toimii, pienillä miinuksilla, joka on hiertyminen, mutta asian voi korvata vaikkapa pitkähihaisella paidalla :wink:
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Sunnuntai, 19.03.2006 17:16

Satulavyökin olisi päällystämättömänä tappavan hiertävää, mutta kun sen verhoilee nahkalla saa mukavampaa tukipalaa hakea. Kuumaliimaus on helpoin tapa kiinnittää palat toisiinsa. Kannattaa huomioida, että kuumaiima tarttuu paremmin nahan mokka-puolelle.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=K ... d=31723792 vanhan kilpeni sisäpehmustus, huono kuva ja kilpikin on pölyinen.
http://irc-galleria.net/view.php?nick=K ... d=31722714 Uuden kilpeni levyn vahvikkeet.
Viimeksi muokannut Keisari_P, Torstai, 23.03.2006 15:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Sunnuntai, 19.03.2006 17:50

Itse otan mukaan pyöreän kilpeni, sekä luultavasti sitten joissain skenuissa tulen käyttämään heateria, jonka varmaan tuossa jossain välissä ennen tapahtumaa teen.

Itse olen kaksi kilpeä tehnyt joista toinen on tehty naurettavan ohuesta vanerista ja oli kyllä lerppukin. Tämän uudemman olen tehnyt sellaisesta 12mm:stä vanerista ja on kyll jämäkkä ja kestävän tuntuinen, toisaalta painaa, mutta mitäs sitten. Painohan lisää realistisuutta. Tuon suunnitteilla olevan heaterin teen kyllä varmasti ohuemmasta kuin 12 mm:ä paksusta vanerista.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
C22
Herttua
Viestit: 909
Liittynyt: Keskiviikko, 15.03.2006 11:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja C22 » Sunnuntai, 19.03.2006 17:53

sanoit tehneesi tuon kilpilevyn 3 mm vanerista?

itse teen tornikilpeni 10mm mäntyliimalevystä, sen luulisi kyllä kestävän jos jonkinäköistä ryminää, koska siihen tulee taotut tuet poikittain, toisaalta, tuet voisi tehdä vanerista, jolloin painoa olisi vähemmän ja olisi optimaalisempaa käyttää.
Avatar
C22
Herttua
Viestit: 909
Liittynyt: Keskiviikko, 15.03.2006 11:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja C22 » Sunnuntai, 19.03.2006 18:32

Abelius kirjoitti:Semmoinen kilpi jonka takaa tuskin näen (pituutta vajaat 190cm).
siis sinulla vai kilvellä? :wink:
Avatar
Abelius
Ritari
Viestit: 61
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:02
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abelius » Sunnuntai, 19.03.2006 19:55

C22 kirjoitti:
Abelius kirjoitti:Semmoinen kilpi jonka takaa tuskin näen (pituutta vajaat 190cm).
siis sinulla vai kilvellä? :wink:
Jätetään se yllätykseksi. ;)
Hulluja nuo roomalaiset.
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Sunnuntai, 19.03.2006 20:00

Kops-Max kirjoitti:
Nipsu kirjoitti:
Kops-Max kirjoitti: Sen lisäksi samanlaisella kiinnityksellä varustetun pyöreän kilven, jonka halkaisija on kämmenestä kyynärpäähän.
...eli buklerin :wink:
Eipäs eipäs. Google kuvahaulla "buckler" löytyy seuraavanlainen kilpi, kuten oletinkin:
http://www.albion-swords.com/images/arm ... kler-b.jpg

Ja bucklerin käyttötarkoitus on seuraavanlainen:
http://www.higginssword.org/guild/demo/ ... kler_b.jpg

Ja minun kilvissäni kiinnitys on tämmönen:
http://www.kingdom-of-heaven-collection ... g_back.jpg

...vaikka ovatkin neliö, ja ympyrä...
:oops: No okei . Oma käsitys ko. kilvestä on seuraava: ranteesta
kyynärään pieni ja pyöreä. Kiinnitys hieman erillainen mutt itse laskisin kaikki pienet pyöreät kilvet buklereiksi.
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Sunnuntai, 19.03.2006 23:51

Nipsu kirjoitti:Jos jaksas tehä niin bucleri lähtis.
Kuningasvalinta! Ketku metsäsissi pärjää kyllä bucklerilla.

Mutta enpä kyllä haluaisi joutua riviä vastaan bucklerin kanssa. Täytynee ottaa mukaan siis useampia kilpiä. :D
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Maanantai, 20.03.2006 08:48

JonTzu kirjoitti:
Nipsu kirjoitti:Jos jaksas tehä niin bucleri lähtis.
Kuningasvalinta! Ketku metsäsissi pärjää kyllä bucklerilla.

Mutta enpä kyllä haluaisi joutua riviä vastaan bucklerin kanssa. Täytynee ottaa mukaan siis useampia kilpiä. :D
Bukler onkin tehty kaksin taisteluihin, mutta itse saan siitä irti enemmän kuin kömpelöstä towerista. Toinen vaihto ehto on sitten keski suuri "pisara" mallinen kilpi.
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Maanantai, 20.03.2006 12:56

Keskisuuri pyöreä kilpi on myös varsin kätevä kapistus kyynärvarteen sidottuna. Suojaa oikein käytettynä todella hyvin eikä rajoita näkökenttää tai oman miekan liikeratoja samalla tavalla kuin vastaavan kokoinen heater. Tosin jättää jalat hieman suojattomimmiksi kuin heater.

Tuollainen lähtee mukaan tornikilven lisäksi, tiheä ryteikkö kun sattuu olemaan aikamoista tuskaa tornikilven kanssa. Kun sinne metsään mitä luultavimmin ollaan joutumassa oltiin sitten raskasta tai kevyttä jalkaväkeä. Monipuolisuus kunniaan.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Maanantai, 20.03.2006 14:41

Monipuolisuus, as in monta kilpeä. :wink:
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Grislan
Paroni
Viestit: 178
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 17:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Grislan » Maanantai, 20.03.2006 18:38

Pyöreä, halkaisijaltaan ehkä 50-60cm kilpi. Suosin pieniä kilpiä, koska niillä saa tehdäkin jotain puolustautuakseen. Eikä haittaa näkyvyyttä/liikkuvuutta niin kuin suuremmat. Isot kilvet ovat varsinkin kaksintaisteluissa tylsiä, liikaa passiivista puolustusta. Tällaisessa rivitaistelussa ne tietysti toimivat hyvin...kunhan ei vaan tarvitse itse käyttää sellaista!
Avatar
Jesua Sukaton
Herttua
Viestit: 898
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 12:37
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jesua Sukaton » Perjantai, 24.03.2006 15:59

Tälläisellä normi pyöreällä kilvellä oletettavasti.
Ei minulla tietenkään mitään tornikilpiä vastaan ole mutta kun en sellaista omista niin käyttö on hieman hankalampaa.
Jos Steel Panthers kiinnostaa eikä häviäminen pelotan niin laita viestiä.
t: ex Corona Muraliksen keihäsmies
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Lauantai, 25.03.2006 12:46

Jep jep. Viime vuonna oltiin vallan kilvettä, mutta tänä vuonna voisi panostaa sen verran, että voisi kilven rakentaa. Varmaan tulee pyöreä ja keskikokoinen. Tornikilpi olisi kyllä vihoviimeinen vaihtoehto, meillä päin kun on aina arvostettu liikkuvuutta yli suojaavuuden... :roll:
It'll be awesome.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua”