Aseen Valinta

Yleistä keskustelua liittyen Sotahuutoon.

Minkä aseen otat mukaan?

Lyhyt miekka
23
24%
Kirves
6
6%
Nuija/vasara
3
3%
Jousi
7
7%
Keihäs
16
17%
Pitkä miekka
29
31%
Pallonuija
1
1%
Jokin muu
9
10%
 
Ääniä yhteensä: 94
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Torstai, 16.03.2006 01:28

Conan kirjoitti: Joo, sillä oikean keihään varrella tosin voisi myös paukauttaa sitä kiinnioton yrittäjää kylkeen tahi päähän, joten jos keihääseen saa tarttua, pitäisi tasapuolisuuden nimissä sallia myös keihään varrella lyöminen, mutta koska se voi olla vaarallista, olen sitä mieltä että sekä varteen tarttuminen että sillä lyöminen voivat olla aivan hyvin molemmat kiellettyjä.
Keihään varrrella lyömisessä on hyvä muistaa että ei sitä sovi ihmisiä piekseä kirveen hamaralla, miekan pommelilla tai kilvelläkään, vaikka niin oikeasti tehtäisiinkin. Tuo keihään hajoamattomuus on yhtä ikävää kuin kilpien hajoamattomuus. Itse sallisin keihääseen kiinni tarttumisen ja sen viemisen kädestä. Jos joku onnistuu sen minulle tekemään rivitaistelussa, niin on keihäänsä ansainnut. 1 vs 1 tuo on jo sitten vähän helpompaa. Vähänkään pätevämmän keihäänkäyttäjän keihään vieminen tai kiinniottaminen on vaikeaa.

Lähinnä tuo kiinnioton salliminen estäisi tyhmien tekniikoiden käyttämisen keihäällä. Pahimmillaan olen nähnyt "tekniikkaa" jossa napataan keihään toisesta päästä kiinni ja sitten sitä roikotetaan mahdollisimman kaukana ja koitetaan vaaputtaa se vastustajaa vasteen samalla kun itse ollaan kilpimiehen takana. Tuo (täysin epähistoriallinen ja oikealla keihäällä kelvoton) tekniikka on surkeaa jos huonosti kontrolloidusta keihäästä saa ottaa kiinni, mutta antaa ylimääräistä pituutta jos vastustaja ei saa suoraan kontrolloida keihästä (ja itse ollaan muiden takana suojassa lähelletulolta). No huonosti selostettu, mutta toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan :wink: Toivottavasti tuollaista epämääräistä tekniikkaa ei nähdä Sotahuudossa.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Torstai, 16.03.2006 02:13

Doomcrow kirjoitti:kyllä tätä "vaaputtamista" näkyi viime sotahuudossa ainakin siltatyönnössä... tais katkoa ihmisten jalkoja niin... "erinomaista" keihään käyttöä joo... ei auta kyllä muutakun toivoa ettei tänä vuonna samaa näkisi... eli toisinsanoen pelinjohdon puuttumista asiaan kiitos :D
Keihästä voi käyttää tosiaan monella tavalla. Tässä tapahtumassa, jo ihan tapahtuman luonteen takiakin pelkästään, olen ainakin itse jättämässä kaikenlaiset aseista heitot tahi horjutukset toisaalle. Ja koska jätän nämä muualle, toivon että en ole ainoa joka näin tekee. Keihään tulen antamaan siihen tarttujalle oikeastaan heti ensimmäisen irrottamisyritykseni epäonnistuessa. (Mitä se luultavasti tekeekin, tietäen miten helppoa on pitää kiinni keihään varresta kun siitä kiinni saa. Varsinkin jos siitä ei saa tai turvallisuussyistä kannata yrittää taistella.)

Jos ihmisillä on vaikea uskoa puheitani tosiksi, suostun näyttämään teorian ja käytännössäkin jos se on läpi mennäkseen, mutta en sano mistään juuri tuota enempää.

Jaa sen vielä sanon uudelleen että yksi miekka yksinään on keihästä vastaan edelleen mielestäni parempi kuin kaksi asetta, johtuen vasurin vapaudesta kiinniottoon. Olkaa eri mieltä jos olette, kyseessä on oma näkeykseni omiin kokemuksiini perustaen. Ei bofferiin vaan puuhun ja metalliin pääasiallisesti. Ja tietoon siitä miten ihmistä voidaan horjuttaa pienellä vaivalla jos ajoitus on oikea. :wink:
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Keihäistä tarraaminen

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Torstai, 16.03.2006 11:57

Tässä on tullut hyvä pointteja mitä on syytä täsmentää kotivujen taistelusääntöihin.
En muista täsmennettiinkö viimevuonna aseisiintarttumisen yhteydessä juuri sitä seikkaa, että keihäsmies on se joka irroittaa. Itse käytin keihästä viimevuonna joka toisessa skenaariossa. Tapahtuman aikana keihääseeni tartuttiin yhden kerran siltatyönnön aikana, kun olin tökännyt erästä huono-onnista taistelijaa päähän ja tämän vierustoveri sai tarrattua keihäästä kiinni. Ensireaktio oli tietysti yritys irroittaa ase riuhtaisemalla sitä taaksepäin. Kun tämä ei auttanut riuhdoin keihästäni hetken edes takaisin kunnes kaveri irroitti... Prosessin aikana kaveri johon olin aluksi osunut sai tarpeettomasti muutaman ylimääräisen osuman voimatta vaikuttaa niihin itse (onneksi kaverilla oli sentään kypärä). Toimintani ei kuitenkaan ollut järkevää tai turvallista ja siitä kärsi vain sivullinen. Näin jälkiviisaana voisi sanoa, että minun olisi pitänyt päästää irti ja kiinniottajan olisi pitänyt tämän jälkeen nakata keihäs pois.
Tilanteessa jossa sivullisille ei ole aiheutumassa vaaraa, saa mielestäni keihäsmies yrittää aseensa riistää takaisin ja ottaa sen riskin, ettei ase kestä sitä. Aseen "terään" ei kuitenkaan saa tarrata kiinni. Tarttumissääntö on siltäosin reilu, että oikeat keihäät tosiaan olisi mahdollista lyödä poikki ja ne katkeavat helposti.
Viimeksi muokannut Keisari_P, Torstai, 16.03.2006 14:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Torstai, 16.03.2006 12:49

Tosi kuin vesi. Kannatan aseistariisumissääntöä turvallisuusmielessä. Tyyliin yksi yritys sallittakoon minun puolestani mutta kun keihäässä ollaan tukevasti kiinni, pitää keihäsmiehen päästää irti aseestaan ettei satu tarpeettomia vammoja.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Nightblade
Soturi
Viestit: 32
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 22:32
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Nightblade » Perjantai, 17.03.2006 16:31

Minusta kaikesta voi ottaa kiinni kunhan ajattelee että jos se olisi oikea ase.
Jos esimerkiksi joku haluaa yrittää ottaa kohti tulevasta miekasta kiinni nappaamalla se lennosta kämmenien väliin leikkaavaan pintaan suoranaisesti koskematta. Kaikinmokomin. Toki haluaisin nähdä miten kahdenkäden miekan iskun nappaaminen noin onnistuu. Ja keihäästä kiinni jos saa. Keihästähän ei pitäisi ojentaaa vastustajalle ja jokaisella kuuluisi olla perussidearm valmiina tällaisten varalle.

Ja kilpiä ei liene mahdollista mitenkään rikkoa esim. varta vasten sitä varten tarkoitetulla ketjupallolla. Tulisi sillekin yksi käyttötarkoitus ja antaisi pelon aihetta kilpikeihäsmiehille. Aina sitä olen toivonut. Lisäisi taktiointia kun pallomiehet kierrettäisiin kaukaa ja mieluummin ammuttaisiin nuolia täyteen.

Tuosta aseenvääntömittelö tilanteesta en voi kommentoida kuin että mieluummin irroittaa suoraan tai sitten jos haluaa sivulliset mukaan laskettuna ja aseen hajoamisriski mukaanluettuna niin eikun vetämään. Tämähän antaa samalla kiinniottajalle hyvän mahdollisuuden tulla lähemmäksi vaikka tuikkaamaan tikarin keihäsmiehen suoliin.
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Perjantai, 17.03.2006 17:40

Jos tuo aseistariisumissääntö tulee vaikuttamaan kaikkiin aseisiin, toivon todella, että ihmiset eivät yritä napata viuhuvaa kahdenkäden miekkaa ilmasta kiinni sillä varjolla, että "Mähän sain lappeesta kiinni, eli noi lyöntipinnat ei osu mun käsiin!"
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Perjantai, 17.03.2006 17:52

Nightblade kirjoitti: Ja kilpiä ei liene mahdollista mitenkään rikkoa esim. varta vasten sitä varten tarkoitetulla ketjupallolla. Tulisi sillekin yksi käyttötarkoitus ja antaisi pelon aihetta kilpikeihäsmiehille. Aina sitä olen toivonut. Lisäisi taktiointia kun pallomiehet kierrettäisiin kaukaa ja mieluummin ammuttaisiin nuolia täyteen.
Onko sinulla mitään tarkempää lähdettä siitä että ketjupalloa olisi tarkoituksella käytetty (muita aseita tehokkaammin) kilpien rikkomiseen? Itse olen ymmärtänyt että etu tulee ennen kaikkea siitä että ketjupallolla on helppo lyödä kilven taakse. Ihan fysiikkaa ajatellen tulisi mieleen että ketjukuula olisi huono kilven rikkoja koska viistoissa osumissa kuula vaihtaa suuntaa ja siten osa energiasta menee "hukkaan". Vastaavasti kiinteävartisissa raskaissa aseissa (isot kirveet, sotavasarat ja ylisuuret kahdenkädenmiekat) koko voima suuntautuisi kilpeä vasten eikä luistaisi niin helposti syrjään.

Tätä siis kysyn ihan mielenkiinnosta.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Perjantai, 17.03.2006 18:06

Siis tuota.. Ase terästä kiinni kämmenien väliin.. Ninjat tekee sitä elokuvissa.. Tuskin kukaan muu täysijärkinen yksilö. Ei edes suurmestarit.
:lol:
Paitsi neukkuninja.

Ja jos tämä sallitaan niin mistä sitten lasketaan osumat?!

Ja mitä vääntämiseen tulee niin tässä olen ainakin sitä mieltä että turvallisuus ennen kaikkea. Ei vääntämistä keihään hallinnasta, sillä siinä päätyy joku maahan ja siitä taas voi seurata ei-niin-ihana tallantumiskuolema. Mitä se sitten tekee tapahtuman seuraavalle osalle, on aika ilmiselvää..

"Larppaajia tallaantui hengitä, väki jonottaa jo nyt pääsyä seuraavan vuoden tapahtumaan..." Not.

Jos miekkapainia haluat koittaa jonkun kanssa niin paikan päällä haasteissa se varmasti onnistuu. Älä missään nimessä ala sitä tekemään keskellä monisatapäistä vaihtelevantasoista miekka- ja keihäsmieslaumaa. Keihäästä tappelu on vaarallista noin suuren lauman keskellä, eli jos vaikka saisinkin toisen peitottua mitelössä keihään varresta, tai muusta sellaisesta, en aio niin tehdä, sillä se käy liian vaaralliseksi.

Ja mitä taas tulee tikarin laittamisesta juuri sen sinun keihäästä kiinni ottaneen miehen mahaan, tervemenoa jos tunnet olevasi siihen valmis. Suosittelen kuitenkin ottamaan sen tyypin kymmenen kaveria siinä vieressä jotka eivät välttämättä ole häikäistyneet taidoistasi vaan laittavat miekalla sinua naamaan.

Niin ja muista ottaa kypärä mukaan ettei satu kun menet noin tekemään. :wink:
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Perjantai, 17.03.2006 18:11

Kops-Max kirjoitti:Jos tuo aseistariisumissääntö tulee vaikuttamaan kaikkiin aseisiin, toivon todella, että ihmiset eivät yritä napata viuhuvaa kahdenkäden miekkaa ilmasta kiinni sillä varjolla, että "Mähän sain lappeesta kiinni, eli noi lyöntipinnat ei osu mun käsiin!"
Niin.. Ei sitä varmaan ole tarkoitettu ihan tuohon tilanteeseen tuota sääntöä. Luulen että kyseessä on enemmänkin kahvasta pois otettu miekka, tai varresta pois otettu keihäs. Terästä kiinni otto luulisi olevan kiellettyä aina. Ja kun käsilukot on luultavasti kieltolistalla turvallisuussyistä, ei sen miekan kainaloonkaan ottaminen sitomismielessä ole sallittua. Siinä kun terä voi koskettaa kylkeä mutta tuskin siinä suurempaa vamma aikaan saisi.

Kai näistäkin sitten keskustellaan vielä tarkemmin. Luulen ainakin että moiset ninjafeatit jää muihin tapahtumiin kuin tähän. Toivottavasti.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
FreakyM
Kapteeni
Viestit: 133
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 21:42
Paikkakunta: Kuusamo.

Viesti Kirjoittaja FreakyM » Perjantai, 17.03.2006 18:43

Nightblade on aina ollut vähän kajahtanut yksilö =D

Uskokaa minua, ei se ole noin hullu kentällä..
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 17.03.2006 22:08

Automaattinen kirjoitti: Niin.. Ei sitä varmaan ole tarkoitettu ihan tuohon tilanteeseen tuota sääntöä. Luulen että kyseessä on enemmänkin kahvasta pois otettu miekka, tai varresta pois otettu keihäs. Terästä kiinni otto luulisi olevan kiellettyä aina. Ja kun käsilukot on luultavasti kieltolistalla turvallisuussyistä, ei sen miekan kainaloonkaan ottaminen sitomismielessä ole sallittua. Siinä kun terä voi koskettaa kylkeä mutta tuskin siinä suurempaa vamma aikaan saisi.
Viime vuoden säännöissä tarttumisia vastustajan kehoon ei sallittu, mutta ruumiskontaksi sallittiin. Täten esmes kilven kanssa sai mennä toista päin, vastustajan iskevän käden sai torjua ja vaikka ohi juostessa sai kontaktilla estää vastustajaa lyömästä. Tavallaan yhden aseen skoutitkin saivat samanlaisen fyysisen estämisen mahdollisuuden kuin kilpimiehet, jos refleksit riittivät.

Kiinnipito vastustajasta oli sen sijaan kiellettyä, sillä painia, onnistumattomien lukkojen avulla tehtyjä murtumia yms. hölmöilyä ei haluttu.

Tuosta ei kenelläkään ollut silloin sanomista ja Orbitin peräänkuuluttama fyysinen koskemattomuus toteutui kun ketään ei voitu pistää pakettiin vaan kaikista tilanteista periaatteessa pääsi omin voimin pois jos halusi.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Nightblade
Soturi
Viestit: 32
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 22:32
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Nightblade » Lauantai, 18.03.2006 21:06

Ei valitettavasti ole mitään lähdettä tukemaan väitettäni. Ehkä olen sitten liikaa Dominions-foorumeilla pyörinyt ja tällainen tullut päähäni. Kuitenkin jos fysikaalisuutta jatkettaisiin niin eikö ketjukuulalla olisi huomattavasti isoa kirvestä suurempi törmäysenergia? Riippuu tosin paljon miten lyö. Kylläkai suoran lyönnin kilvenkaarevuuden mukaan saisi tehtyä ketjukuulalla.

Ja se ase terästä kämmenien väliin tarkoitin lähinnä sallittua tyhmyyttä. Jos joku oikeasti saa napattua kahdenkäden miekan ilmasta kiinni ja vielä pysäytettyä sen siihen väliin niin aplodit ja tunnustuspalkinto. Kuitenkin uskoisin että kukaan ei tätä taidonnaytetta pysty suorittamaan. Koska kuten kaikki tietävät, ninjat eivät tällaisissa tilaisuuksissa viihdy. Ninjan tarkoitus on seota ja tappaa ja ninjoilla on "oikea ultimaattinen voima". Ja kitara valittaa TODELLA kovaa.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Lauantai, 18.03.2006 22:09

Nightblade kirjoitti:Ei valitettavasti ole mitään lähdettä tukemaan väitettäni. Ehkä olen sitten liikaa Dominions-foorumeilla pyörinyt ja tällainen tullut päähäni. Kuitenkin jos fysikaalisuutta jatkettaisiin niin eikö ketjukuulalla olisi huomattavasti isoa kirvestä suurempi törmäysenergia? Riippuu tosin paljon miten lyö. Kylläkai suoran lyönnin kilvenkaarevuuden mukaan saisi tehtyä ketjukuulalla.
Siihen kirveeseen saa koko kehon mukaan tukemaan sitä iskua. Olen nähnyt livenä kun teräskirveellä pistetään puukilpi kädestä silpuksi puolessa minuutissa.

Ketjukuula puolestaan heiluu yksinään ja siihen ei saa kehoa taaksen tukemaan, vaikka voimaa voikin kehosta tuottaa. Palloa ei tue yhtään mikään eikä se leikkaa kilpeä. Jotenkin en kuvittelisi sen tekevän kummoistakaan tuhoa kilvelle. Vaan tosiaan jos jollakulla on aiheesta historiallista tietoa tai käytännön testauskokemusta niin käsi pystyyn ja ääni kuuluviin.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Sunnuntai, 19.03.2006 12:28

Nightblade kirjoitti:Ja se ase terästä kämmenien väliin tarkoitin lähinnä sallittua tyhmyyttä. Jos joku oikeasti saa napattua kahdenkäden miekan ilmasta kiinni ja vielä pysäytettyä sen siihen väliin niin aplodit ja tunnustuspalkinto. Kuitenkin uskoisin että kukaan ei tätä taidonnaytetta pysty suorittamaan.
Tuossa nyt vaan on semmonen pikkujuttu, että tuo on oikeasti bofferilla varsin helppoa. Pari kertaa sain miekasta päähäni kun tuota kokeiltiin, sen jälkeen alkoi luonnistua. Oikealla miekalla sitä vastoin liki mahdotonta. Niin että unohdetaan vaan suosiolla koko juttu.
It'll be awesome.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Sunnuntai, 19.03.2006 15:59

Aseiden terästä kiinniottoa ei sallita. Aseen varresta tarttumistakaan ei saa harjoittaa iskevästä aseesta. Nuijaa ei siis saa ottaa suoraan lyönnistä kiinni varresta paljaalla kädellä, vaan esimerkiksi torjunnan tai iskun osumisen jälkeen kun ase on pysähtynyt. Vastapelaajasta ei saa ottaa kiinni, mutta esim kilvellä saa työntää vastustajaa turvallisuuden rajoissa. Vastaavati kilpeä saa mielestäni yrittää vääntää sivuun. Uskoisin, että tapahtumassa mahdollisesti aiheutuvat loukkaantumiset johtuvat lähinnä metsässä kaatumisesta tai nilkan nyrjähtämisestä. Kilpimiehien pitääkin pitää järki mukana toiminnassaan. Aseen kahvalla lyöminen ei ole sallittua, turvallisuus syistä.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Sunnuntai, 19.03.2006 23:00

Miten sitten toimitaan jos ottaa vahingossa terästä kiinni ja pistää toisen samalla hengiltä? Käsi pois pelistä ja tilanne jatkuu normaalisti vai kiinnipitäjän iskua ei lasketa osumaksi? Vai jopa sanktioita kiinniottajalle?

Tulee paljon kuitenkin pistettyä kontaktin puolelle luultavasti.. :lol:
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Sunnuntai, 19.03.2006 23:19

Minusta ensinnäkin sen pitäisi olla erittäin paheksuttavaa sen miekasta kiinniottamisen, saati sitten, jos samaan aikaan tappaa sen, jonka miekasta pitää kiinni.

Mielestäni kiinnipitäjä menettäisi kätensä, niinkun järkeä käyttämällä tajuaa, ja sitten ei pitäisi laskea kiinnipitäjän lyöntiä. Tai jotain. Tapahtuiko viime vuonna tämän kaltaista sitten?
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Sunnuntai, 19.03.2006 23:28

Tiedä siitä sitten mutta tässä nyt viittasin tyyliin "tekevälle sattuu" terästä kinniottoja, eli jostain väistimen tienoilta tai siihen suuntaan. Ja ketjulla voisi surutta pitää terästä hetken jos toisenkin.

Ja jos tilanteessa ei toinen tajua mitä on tapahtunut tai jos itse ei huomaa moista? Veikkaan että tulee tapahtumaan useita kertoja tapahtuman aikana jotain vastaavaa varmaan aika monelle varsinkin raskaissa haarniskoissa kun kösi koordinaatio tulee raskaammaksi monikiloisten hihojen ansiosta..
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Sunnuntai, 19.03.2006 23:40

Kops-Max kirjoitti:Minusta ensinnäkin sen pitäisi olla erittäin paheksuttavaa sen miekasta kiinniottamisen, saati sitten, jos samaan aikaan tappaa sen, jonka miekasta pitää kiinni.
Tässä ei kyllä ole mitään paheksuttavaa, ihan tavallista aseidenkäyttötaktiikkaahan tuo on. Ei pidä tuoda asettaan tyrkylle.
Kops-Max kirjoitti:Mielestäni kiinnipitäjä menettäisi kätensä, niinkun järkeä käyttämällä tajuaa, ja sitten ei pitäisi laskea kiinnipitäjän lyöntiä. Tai jotain. Tapahtuiko viime vuonna tämän kaltaista sitten?
Historiallisten lähteiden pohjalta miekoista ja puukoista on kyllä otettu ihan terästä kiinni.(1) Liikkuvaan terään ei tietenkään kannata mennä kättään silvottavaksi laittamaan, mutta pysäytetystä terästä on voinut kyllä pitää kiinni.

Sotahuudossa tai muissa vauhdilla taisteltavissa mittelöissä tällaisia tekniikoita ei voi käyttää, sillä näissä hommissa menee täydellä vauhdilla sormia niin että raksuna vain kuuluu. Lisäksi on vaikea sanoa, koska kiinniotto onnistuisi ja koska ei. Teräsmiekoilla tällaisia tekniikoita kuitenkin voi kontrolloiduissa oloissa harjoitella ja ne ovat kuuluneet asemiesten tekniikkarepertuaariin puoli vuosituhatta sitten.

(1) Tartunnat vastustajan terästä esimerkiksi Hans Talhofferin taisteluoppaassa vuodelta 1467 sivuilla 49, 59, 184 ja 257.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Maanantai, 20.03.2006 21:55

No tuo ehkä kuulosti melko ehdottomalta tuo minun viestini.

Lähinnä sitä tarkoitan, että mikäli rytäkässä hyökätessään kaverin kimppuun tarraa hänen miekkansa omaan kainaloonsa, ja sitten tappaa hänet. En usko, että miekkataistelujen aikana on käytetty sellaista taistelutekniikkaa, että juostaan vastustajan miekkaan, ja sitten voitetaan ottelu. Ka' yleensä se terä sattuu, eikä sen ollessa käsivarressa, reidessä, taikka kyljessä, voi taistella. Sitäpaitsi itsemurhaiskuhan se olisi. Vastustaja kerkeäisi hyvin miekallaan viiltää kyljen auki ottaessaan sen takaisin, vaikka samalla itse kuolisikin. Boffereista vaan on niin pirun paljon helpompi ottaa- ja pitää kiinni, kuin terävistä painavista teräsmiekoista, joten sitä mahdollisuutta ei tule sille, jonka miekasta pidetään kiinni.

Sotahuutosäännöillä tilanne päättyisi siten, että miekasta kiinni pitäjällä menisi käsi, ja siltä, jonka miekasta pidetään kiinni, menisi henki. Ei kuulosta realistiselta minusta. Kummaa, jos asia on ollut siten..
telakka
Nostoväki
Viestit: 3
Liittynyt: Sunnuntai, 19.03.2006 19:15

Viesti Kirjoittaja telakka » Tiistai, 21.03.2006 00:05

Nightblade kirjoitti:
Ja se ase terästä kämmenien väliin tarkoitin lähinnä sallittua tyhmyyttä. Jos joku oikeasti saa napattua kahdenkäden miekan ilmasta kiinni ja vielä pysäytettyä sen siihen väliin niin aplodit ja tunnustuspalkinto. Kuitenkin uskoisin että kukaan ei tätä taidonnaytetta pysty suorittamaan. Koska kuten kaikki tietävät, ninjat eivät tällaisissa tilaisuuksissa viihdy. Ninjan tarkoitus on seota ja tappaa ja ninjoilla on "oikea ultimaattinen voima". Ja kitara valittaa TODELLA kovaa.



Örr...Nyt minä seksuaalisesti ahdistelen pilkkua sillä, kyllä ninjoja taistelu kentillä nähtiin ja itseasiassa nämä ninjat olivat kenties kaikista käytännöllisin ninja luokka.



Itse otan sinne jonkinmoisen arsenaalin:

1.'Kroisantti' kirveeni.
2.Kilpi & Miekka
3.Keihäs
4.Lyhyt miekka
5.Nuija

+ vara-aseita


siis mielestäni kainaloon ei ainakaan saa vastustaja asetta lukita, siitähän kuolisi itsekkin(tai jos haluaa leikkiä kamikaze rivisolttua), mutta kämmenellä aseen lukitseminen on sallittua.Luonnollisesti jos sen ottaa kiinni iskusta menettää kätensä, mutta jos se ase on paikallaan niin silloin mielestäni ei pitäis ottajalle tulla vahinkoa.
VERTA TULTA JA KUOLEMAAAAAA!
Avatar
Abelius
Ritari
Viestit: 61
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:02
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abelius » Tiistai, 21.03.2006 00:11

On olemassa käsite nimeltä "herrasmiespeli", kuten aiemmin on viitattu. Kädellä ja osumapisteillä hävytön taktikointi ei ole herrasmiesmäistä saati suotavaa.
Hulluja nuo roomalaiset.
Avatar
C22
Herttua
Viestit: 909
Liittynyt: Keskiviikko, 15.03.2006 11:18
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja C22 » Tiistai, 21.03.2006 00:13

tämän kesän SoHu:oon varustaudutaan maailman epäreiluimmalla aseistuksella, kuitenkin turvallisuuden rajoissa:

Iso ja kevyt tornikilpi (ja iso myös meinaa isoa)

H#lvetin pitkä puolentoistakädenmiekka

Levyä ja rengaspaitaa niin paljon kuin mahtuu

:twisted:
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Tiistai, 21.03.2006 00:18

Mielestäni aseen terään ei saa tarttua vaikka ase olisikin pysähtynyt. Tätä perustelen sillä, että oikea teräsmiekka on vielä mahdollista vetäistä kädestä pois samalla kättä haavoittaen. Bofferin kanssa tämä ei aina onnistu, sillä käden ja jesseteipin välinen kitka estää aseen irroittamisen vetämällä varsin tehokkaasti jos joku ihan tosissaan terästä tarraa. Jos irroittaminen vetämällä ei onnistu on seuraava mielessä oleva temppu sitten vääntää ase vastustajan kourasta. Tässä voi kuitenkin sattua pahastikin, sillä ihmisen ranne on varsin herkkä kaikenlaiselle väännölle. Toisekseen terän tavoittelu johtaa helposti sormille tulevaan miekanterään, jolloin kuvaan astuvat ystävämme Riks, Raks ja Poks.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua”