Kypärän sisällä.

Yleistä keskustelua liittyen Sotahuutoon.

Haarniska?

Levyhaarniska
14
16%
Rengaspanssari
26
31%
Nahkaa sen olla pitää
9
11%
Iho se on ennenkin suojannut
36
42%
 
Ääniä yhteensä: 85
Avatar
Kuolemanpeleko
Soturi
Viestit: 27
Liittynyt: Tiistai, 28.02.2006 17:41
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Kuolemanpeleko » Tiistai, 28.02.2006 18:40

Mistä saisi halpoja kypäriä?tämä tuskin liittyi aiheeseen kovin paljoa mutta ihan sama.
Avatar
Abelius
Ritari
Viestit: 61
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:02
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abelius » Tiistai, 28.02.2006 18:43

Offtopicin päätökseksi voisin vaikka suositella kaverin ostokokemuksen perusteella seuraavaa liikettä:

http://www.medieval-arms.co.uk

Tavara oli kohtuuhintainen ja saapui ostajalleen nopeasti. Blueskieltä voi tiedustella lisää.
Hulluja nuo roomalaiset.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Keskiviikko, 01.03.2006 17:32

Grislan kirjoitti: Hyvä miekkailija nimittäin osuu lähitaistelussa juuri sinne, mihin tahtoo...en tahtoisi ottaa sitä riskiä että vastaani sattuu sellainen, joka on päättänyt läväyttää mua kasvoihin...
Niin paitsi jos vastassa on väistäjä joka on päättänyt väistää päin juuri heilauttamaasi iskua. Varmoja mustelmia tiedossa eikä varmasti tähdätty samaan paikkaan kun osuttiin.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Strigo
Kapteeni
Viestit: 146
Liittynyt: Perjantai, 03.02.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Strigo » Keskiviikko, 01.03.2006 17:48

Huomautettakoon, että 1410-lukua ajatellen ei tuon sivuston kypärämalleista sopivia ole juuri kuin bascinet ja mahdollisesti se kulmikkaampi chapel de fer. Eli nämä:

http://www.medieval-arms.co.uk/ma/actio ... elmet.html

http://www.medieval-arms.co.uk/ma/actio ... ombat.html

Ja jos nyt vielä arvostelen enemmän, niin tuon bascinetin camail (se rengasjuttu kypärän alareunassa) on naurettavan pieni ja vääränmallinen ja kiinnitetty väärin. Visiirin muodossakin voisi olla parantamista... se pitäisi lisäksi pystyä irrottamaan kypärästä. Itse kypärä siinä visiirin alla kyllä näyttää sitten ihan kohtuu hienon malliselta.

Lisäksi tämän mallisia celatoja olen nähnyt 1400-luvun alun yhteyksissä, mutta en uskalla sanoa kovinkaan varmasti, millon kyseinen kypärämalli ilmestyi. Lambda saa korjata minua.
http://www.medieval-arms.co.uk/ma/actio ... 01500.html
-Tity-
Avatar
Abelius
Ritari
Viestit: 61
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:02
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abelius » Keskiviikko, 01.03.2006 18:09

Paheksutaanko saman tien verkkareita, nykyaikaisia polyesterialushousuja ja rengaspanssareita joissa ei ole niittejä? :)
Hulluja nuo roomalaiset.
Avatar
Strigo
Kapteeni
Viestit: 146
Liittynyt: Perjantai, 03.02.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Strigo » Keskiviikko, 01.03.2006 18:24

Helppohan sinun on sanoa, kun hyppelet itse ilmeisesti paikalle kuvasta päätellen roomalaispanssarissa, joka sattuu olemaan VAIN noin 1200 vuotta ajasta taaksepäin 1400-luvulla. En halua tehdä tästä tappelua, mutta syy miksi huomautin noista kypäristä, oli yksinkertaisesti se, että jos joku vaivautuu tuonkin linkin vaikutuksesta tilaamaan itselleen tavaraa Sotahuutoon, niin olisihan se nyt aika loogistakin valita tapahtumaan historiallisestikin sopiva malli jos vain mahdollista.

Ja ajattele asiaa tältä kannalta: minkä näköisenä pitäisit 1800-luvulle sijoittuvaa sotalarppia jossa osa sotilaista olisi 2000-luvun huippuvarusteissa rynnäkkökiväärien kanssa ja osa 1600-luvun panssareissa ja keihäiden kanssa? Koska niin suurista (ja suuremmistakin) aikahyppäyksistä on kyse jos esim. viikinki- tai roomalaisvarusteita sekoitetaan 1400-luvun tapahtumaan. Ja toisin kuin monet tuntuvat uskovan, muoti ja tyyli kyllä kehittyivät ja vaihtuivat keskiajallakin, hyvin paljonkin itse asiassa.

Mainitsemiasi vaatteita ja rengaspaitoja mielestäni mitään järkeä ei olisi kieltää (ja enhän minä ole kieltämässä mitään muutakaan, kun en ole tapahtumaa järjestämässä, yritän vain kannustaa ihmisiä katsomaan edes hieman oikeaan suuntaan), mutta kyllä varmaan sinun mielestäsikin olisi naurettavaa jos jokainen pelaaja olisi nykyaikaisessa lenkkipuvussa kyseisessä tapahtumassa? Joten kyllähän sen jokaisen järkikin sanoo, että verkkareja ei välttämättä katsota yleensäkään larpeissa iloisesti ja että nykyisillä resursseilla ei suomalaisilta larppaajilta voida vielä niitattuja rengaspaitoja olettaakaan. Alushousuista en kommentoi mitään.
-Tity-
Avatar
Abelius
Ritari
Viestit: 61
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:02
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abelius » Keskiviikko, 01.03.2006 18:38

Enpä lähde tästä kättä vääntämään. Jos jotakuta häiritsee se, että nyt sattuu muutaman sadan vuoden huti menemään kypärän malli, ei minulla mitään sitä vastaan ole. Sotahuuto nyt kun on Sotahuuto, varusterajoja ei voi vetää lähellekään niin tarkasti kuin moni tahtoisi.

Harkitsen itse asiassa rengaspanssarin ostoa Sotahuutoa varten. En sen takia, että se olisi autenttisempi ja keräisi vähemmän paheksuvia katseita, vaan sen takia, että se on helpompi kuljettaa ja pukea päälle. Jos puolestaan en rengaspanssaria hommatuksi saa, en epäile hetkeäkään pukea vanhaa kunnon Loricaani päälle. Käytännöllisyys voittaa silmissäni historiallisen tarkkuuden, varsinkin kun Sotahuudosta on kyse.
Hulluja nuo roomalaiset.
Avatar
Azor
Ylläpito
Viestit: 1442
Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Azor » Keskiviikko, 01.03.2006 18:49

Asiallista puhetta. Sotahuuto2006:ssa pääasia on kuitenkin hauskanpito ja mättö, eikä historian millintarkka elävöittäminen.
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Keskiviikko, 01.03.2006 18:49

Sotahuuto tosiaan on Sotahuuto. Viime vuonna parhaimpia vetoja oli mielestäni jonkun lätkäkypärä. Ei siinä mitään, varmasti suojasi hyvin, mutta... :roll:

Itse en kypärää ole käyttänyt, enkä tule käyttämäänkään. Todella rajoittava vehje, varsinkin täysmalli. *väristys*
It'll be awesome.
Lambda^
Ylläpito
Viestit: 162
Liittynyt: Maanantai, 30.01.2006 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Lambda^ » Keskiviikko, 01.03.2006 19:36

Hei,
Jos harrastetaan oikein hc-välimerkkierotiikkaa, mielestäni vain bascinet on sivuston kypäristä malliltaan vuoteen 1410 sopiva. Kumpikin toinen kypärä on lähellä, muttei ihan. Tuo chapel de fer mukailee 1400-luvulla hieman myöhemmin ilmestynyttä tyyliä, jota näkee paljon esimerkiksi sveitsiläisten päissä. En usko, että kyseinen tyyli on vielä 1410 tullut, vaan hieman myöhempi. 1440-luvulla niitä on jo runsaasti.

Tuo viimeinen celata vaikuttaa yritykseltä kopioida Xalkis-löydön (=Chalcis) venetsialaistyylistä kypärää (hieman risteytyst B10 ja B12 kypäristä). Boccia ajoitti ne välille 1430 - 1460. Tosin, tämä tyyli ei kovin rankasti eroa saman löydön toisesta kypärästä, jossa on bascinet-tyylinen kärki pään päällä ja joka ajoitettettiin 1300-luvun loppuun tai 1400-luvun alkuun -- Sotahuudon aikakauteen sopivaksi.

Kumpikin kypärä on lähellä, muttei ihan. (No, olen siinä määrin pilkunnussija, että minusta kaikki sivuston kypärät ovat lähellä, mutteivat ihan uskottavan näköisiä)

Jottei tämä viesti menisi täysin turhaksi, voisin kanssa kommentoida jotain muutakin.

Itse aion varustautua sotahuutoon mahdollisimman historiallisesti, koska minulle se on keskeinen osa hupia. Aion tehdä paljon uutta panssaria, housusukat, mahdollisesti uudet kengät, uuden asetakin ja niin edelleen. Olen tarkka historiallisuuden suhteen, enkä siksi aio käyttää jo minulla olevia 1470-1480 -luvun kamoja.

Tiedän ja hyväksyn kuitenkin, että tuskin monikaan muu panostaa historiallisuuteen yhtä innokkaasti, eikä tämä minua haittaa.
Toisaalta, aina kun vain tulee mahdollisuus, pyrin kyllä puhumaan historiallisuuden puolesta ja vaikuttamaan muiden ratkaisuihin. Esimerkiksi, kuten Strigo teki, kertoi mitkä jonkin sivuston panssareista ovat aikaan sopivia. Jos joku tilaa Sotahuutoa varten kypärän, mielestäni on oikein pitää huolta, ettei hän osta muun aikakauden kypärää tietämättömyyttää; tietoiset ratkaisut ovat eri asia.

Sitten alkuperäiseen aiheeseen:
Itse aion pitää kypärää. Tällä hetkellä on usea kilpaileva vaihtoehto, enkä osaa päättää mihin päädyn. Helpoimmalla pääsisi, jos tilaisi valmiina esimerkiksi tämmöisen: http://www.matuls.pl/grafika/armour/helm1.html
Toisaalta, olisi mielenkiintoista tehdä itse. Siinä minulla on kolme vaihtoehtoa: saksalaistyylinen bascinet, varhainen armet (jommankumman Churburgin kypärän mukaan) tai erikoinen great bascinet (http://gallery.the-exiles.org/view_phot ... ons&id=aax). Jäkimmäinen tosin ei välttämättä ole ajankohtaan sopiva: Boccia ajoitti sen vasta 1430-luvulle, mutta muualla ajoituksia on ollut 1410- ja 1420-luvuille. Kuvallisissa lähteissä en vastaavia ole muistaakseni nähnyt.

/Lauri
Avatar
Strigo
Kapteeni
Viestit: 146
Liittynyt: Perjantai, 03.02.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Strigo » Keskiviikko, 01.03.2006 19:40

Kyse ei ole siitä, että voisiko varusterajoja vetää tiukoiksi, vaan pikemminkin siitä, että halutaanko ne vetää tiukoiksi. Hyvinkin mahdollista olisi rajoittaa niitä ja mielestäni tehdä tapahtumasta siten hienompi ja uskottavampi kokonaisuus, mutta koska tämä ei enemmistön silmissä kuitenkaan haluttava asia ole, niin hyväksyn minäkin Lambdan tapaan vähemmistönä asian. Omalta kohdaltani myös Lambdan tavoin sitten vaikka itseni iloksi tulen kuitenkin varustautumaan täyspanssariin ja niin historiallisesti kuin suinkin minulle on mahdollista.

Kiitoksia Lambda tarkennuksista. Minulla muuten on yksi kuva, joka väittää olevansa vuodelta 1411 ja siinä näkyy selvästi puheena olleen näköinen celata. Pitää keskustella siitä joskus.

TiarAnon, myönnän minäkin, että se koko pään suojaava kypärä toki on rajoittava, mutta on se myös hiano kokemuskin :) Sitä minä olen lähdössä tällä kertaa hakemaan ^^

Hassua, että vain jo yhden Sotahuudon jälkeen on ihmisille tullut tuollainen käsite, että "Sotahuuto nyt kun on Sotahuuto" joka siis tarkoittaa vain ilmeisesti hassua mättämistä boffopötköillä eikä mitään muuta. Ounastelen, että tällainen perusolettamus tulee jarruttamaan tapahtuman kehitystä jatkossa. Mutta hauskuushan se pääperiaate kuitenkin tosiaan on, rauha maahan.
-Tity-
Avatar
Naktu
Sotilasmestari
Viestit: 85
Liittynyt: Maanantai, 30.01.2006 18:49
Paikkakunta: Vaala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Naktu » Keskiviikko, 01.03.2006 20:46

Juu, kyllä olisi huikean mahtavaa mättää historiallisesti pilkkuanussivan korrekteissa varustuksessa. Tosin mikäli rajat vedettäisiin vallan tiukoiksi laskisi osallistujamäärä kuin lehmän häntä.

Järkeä päähän arvoisat herrat. Liiallinen pilkunnussinta on melkoisen rasittavaa luettavaa, varsinkin kun voisi keskustella yleisölle oikeasti merkityksellisistä asioista. Historiantuntijat voivat sitten näyttää pätevyytensä jollain asialle omistetulla foorumilla.

Itse taidan kuitenkin turvautua mahdollisesti ulkoiseen nahkaan tai omaani. Viimeksi tuli riittävän kuuma ilman panssarointiakin, ja on eri rentoa pomppia metsässä tuntien, että hallitsee ruumiinsa.
Viimeksi muokannut Naktu, Keskiviikko, 01.03.2006 21:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Keskiviikko, 01.03.2006 21:25

Vielä aiempaan pilkun seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyen:
Itse tulen heilumaan tulevana kesänä ristiretkeläiskypärä päässä, vaikka kyseinen kypärämalli onkin sen parisataa vuotta vanhempi kuin historiallisesti tapahtumaan sopivat. Tämä on tietoinen valinta ja johtuu omista mieltymyksistäni. Täytyy kuitenkin muistaa, että Sotahuudon tapahtumakehys vaihtuu vuosittain ja tämän myötä usein myös vuosisata. Jos joku haluaisi joka Sotahuutoon historiallisesti oikean mallisen kypärän ja muun varustuksen, tulee hänen joka vuosi sellainen ostaa/tehdä. Valitettavasti harrastajakunnasta vain murto-osalla on tähän mahdollisuus vaikka halua olisikin.

Joten jos minä nyt olen jonkun varusteen ostanut ja siitä huomattavan summan rahaa maksanut, niin toivon myös, että kyseiselle kapistukselle olisi käyttöä myös tulevaisuudessakin eikä vain yhdessä ainoassa mättöjuhlassa. Olen lukenut Strigon ja Lambdan postaukset, ja on ehdottomasti hienoa, että jaksatte pitää historiallisuudesta kiinni, mutta rajansa kaikella.
Hassua, että vain jo yhden Sotahuudon jälkeen on ihmisille tullut tuollainen käsite, että "Sotahuuto nyt kun on Sotahuuto" joka siis tarkoittaa vain ilmeisesti hassua mättämistä boffopötköillä eikä mitään muuta. Ounastelen, että tällainen perusolettamus tulee jarruttamaan tapahtuman kehitystä jatkossa.
Abelius käsittääkseni tarkoitti lausahduksellaan nimenomaan sitä, että kun tapahtuma kuitenkin on tarkoitettu hieman normaalia suuremmaksi taistelutapahtumaksi, niin orjallista historiallisuutta ei voi vaatia, jotta tapahtumaan myös niitä osallistujia saataisiin (ks. viestini ensimmäinen kappale). Mitä taas tulee tapahtuman kehitykseen, en haluaisi Sotahuudon muuttuvan historiallisuuden perään kuuluttavien elitistien tapahtumaksi, josta lentää ulos siinä silmänräpäyksesä kun huomataan, että rengaspanssarin hihojen kudos on vääränsuuntainen (tai kypärän visiiri on hieman väärän muotoinen ;)).

PS. Osa kommenteistani on tahallisen kärjistettyjä ja toivon, että kukaan ei niistä vedä hernettä henkitorveen.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Keskiviikko, 01.03.2006 21:46

Itse ainakin mielelläni näkisin historiallisesti suhteeellisen tarkkaa varustusta. Siinä 1000-1500 luvun varustus näyttää aika kivalta silmissä ja ei näin puusilmän elämää kovin pahasti haittaa vaikka ei ihan 100% autenttista olisikaan. Joku roomalaisvarustus alkaakin sitten mennä jo aika eri aikakauteen. Se on mielestäni aivan yhtä huono veto, kuin ilmaantua paikalle ninjana tai atsteekkina. Toivottavasti Abeliuskin saat sen rengaspuseron, koska roomalainen varustus ei kyllä pääsääntöisesti sovi muuhun paikalla olevaan varustukseen mitenkään.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
Strigo
Kapteeni
Viestit: 146
Liittynyt: Perjantai, 03.02.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Strigo » Keskiviikko, 01.03.2006 22:02

Järkeä päähän arvoisat herrat. Liiallinen pilkunnussinta on melkoisen rasittavaa luettavaa, varsinkin kun voisi keskustella yleisölle oikeasti merkityksellisistä asioista. Historiantuntijat voivat sitten näyttää pätevyytensä jollain asialle omistetulla foorumilla.
En voi olla esittämättä kysymystä, että jos historiallisuus kerta ei ole yhtään yleisölle oikeasti merkityksellinen asia, niin miksi koko tapahtumalle sitten vaivaudutaan edes kehittämään historiallista taustaa? Syytä siihen miksi tätä pilkunnussintaa ilmentyy voisi etsiä siitä, että ei ole tehty yhtenäistä määritelmää sille kuinka tarkka tapahtuma oikeasti on historiallisuudessaan, minkä vuoksi kaikilla ihmisillä on sitten omat mielipiteensä ja mielikuvansa asiosta joita he haluavat kiivaasti puolustaa.

Edellisen sotahuudon ohjeistus meni muistaakseni jotenkin niin, että varusteet tähdättäisiin 1200-lukua kohden, mutta muutkin keskiaikaiset panssarit kelpaisivat. Tästä huolimatta oikeastaan ihan kaikenlainen varustus pääsi läpi, minkä vuoksi syntynyt sekoitus oli välillä surkuhupaisankin näköistä.
Itse tulen heilumaan tulevana kesänä ristiretkeläiskypärä päässä, vaikka kyseinen kypärämalli onkin sen parisataa vuotta vanhempi kuin historiallisesti tapahtumaan sopivat. Tämä on tietoinen valinta ja johtuu omista mieltymyksistäni. Täytyy kuitenkin muistaa, että Sotahuudon tapahtumakehys vaihtuu vuosittain ja tämän myötä usein myös vuosisata. Jos joku haluaisi joka Sotahuutoon historiallisesti oikean mallisen kypärän ja muun varustuksen, tulee hänen joka vuosi sellainen ostaa/tehdä. Valitettavasti harrastajakunnasta vain murto-osalla on tähän mahdollisuus vaikka halua olisikin.
Ymmärrän hyvin tämän mielipiteesi, ja see saakin minut sitten miettimään, että voitaisiinko tapahtuman ulkoista näyttävyyttä sitten parantaa ehkä lopulta varsin helposti jos historiallinen tausta pidettäisiinkin suunnilleen samana vuodesta toiseen? Hiljaa hyvä tulee tyyliin siis.
Abelius käsittääkseni tarkoitti lausahduksellaan nimenomaan sitä, että kun tapahtuma kuitenkin on tarkoitettu hieman normaalia suuremmaksi taistelutapahtumaksi, niin orjallista historiallisuutta ei voi vaatia, jotta tapahtumaan myös niitä osallistujia saataisiin (ks. viestini ensimmäinen kappale). Mitä taas tulee tapahtuman kehitykseen, en haluaisi Sotahuudon muuttuvan historiallisuuden perään kuuluttavien elitistien tapahtumaksi, josta lentää ulos siinä silmänräpäyksesä kun huomataan, että rengaspanssarin hihojen kudos on vääränsuuntainen (tai kypärän visiiri on hieman väärän muotoinen Wink).
Mainitsen tähän vain, että pienilläkin muutoksilla saataisiin ihmeitä aikaan. En minäkään olettaisi alushousuja myöten historiallista vaatetusta kaikilta boffotapahtumaan, mutta ulkoinen näyttävyys ei olisi edes kokonaisuudessaan hankala saada hienommaksi. Useimmilla tuntuu olevan edellisten viestien perusteella semmoinen kauhukuva, että toinen vaihtoehto olisi vain millintarkka historiallisuus, siis tämänhetkisen tilanteen täysi vastakohta. Kultainen keskitiekin on olemassa. Ja pienillä muutoksilla harrastajakuntakin pysyisi mukana.

Onnitelkaamme kuitenkin itseämme, että tästä ei ole vielä kehkeytynyt juupas eipäs tyylinen väittely niin kuin yleensä suomalaisten päästessä kunnolla kinaamaan.
-Tity-
Avatar
Abelius
Ritari
Viestit: 61
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:02
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abelius » Keskiviikko, 01.03.2006 22:41

Strigo kirjoitti:...see saakin minut sitten miettimään, että voitaisiinko tapahtuman ulkoista näyttävyyttä sitten parantaa ehkä lopulta varsin helposti jos historiallinen tausta pidettäisiinkin suunnilleen samana vuodesta toiseen? Hiljaa hyvä tulee tyyliin siis.
Tästä olen muuten täysin samaa mieltä. Jos teeman ja kehyksen pitäisi jokseenkin samana vuodesta toiseen, vähitellen nostaen varusterajoja ja autenttisuuden rajaa, kuitenkin järki pelissä, olisi jalostumisen lopputuloksena vähitellen hyvinkin vaikuttava ja esikuvalleen uskollinen tapahtuma.
Mahti kirjoitti:Joku roomalaisvarustus alkaakin sitten mennä jo aika eri aikakauteen. Se on mielestäni aivan yhtä huono veto, kuin ilmaantua paikalle ninjana tai atsteekkina. Toivottavasti Abeliuskin saat sen rengaspuseron, koska roomalainen varustus ei kyllä pääsääntöisesti sovi muuhun paikalla olevaan varustukseen mitenkään.
Jos se, että joku ilmestyy paikalle ninjana, atseekkina tai roomalaisena on suurin huolenaihe ihmisten varustautumisen suhteen, voimme taputtaa itseämme olalle ja huokaista helpotuksesta. Viime Sotahuudossakin oli sen sorttista porukkaa että huhhuh, jos heikkohermoinen on. ;)
Hulluja nuo roomalaiset.
Lancelot
Asemies
Viestit: 10
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 23:16
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Lancelot » Keskiviikko, 01.03.2006 22:43

Itse varmaan laitan kuntoon oman jääkiekko kypärän ja maalaan sen harmaaksi ja muutenkin parantelen. :D
The Force is strong
-Master Yoda-
orbitti
Paroni
Viestit: 226
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 21:25

Viesti Kirjoittaja orbitti » Torstai, 02.03.2006 02:04

Pitää tuoda tämä toinenkin näkemys esiin.

Minulle Sotahuuto on urheiluhenkinen bofferitaistelutapahtuma. Suhtaudun myös varusteluun sen mukaisesti. Varusteideni primäärinen arvo on käytettävyys, sitten tulevat pelilliset arvot, ulkonäkö ja viimeisenä historiallinen tarkkuus. Panssarille käytettävyys tarkoittaa parasta (todellista) suojausta pienimmällä mahdollisella haitalla. Pelillinen arvo taas pelitekenistä optimointia haittaa kasvua ja käyttettävyyden pienenemistä vastaan.

Kyllä, minulla oli päälläni edellisessä sotahuudossa päällä polykarbonaatista tehty rintapanssari, hiottu puolalainen armeijakypärä ja jalassa collegehousut. Jos haluaa vakoilla, miltä näytti, niin olen se violettitakkinen tyyppi trebuchen lähistöllä. Tänä vuonna tullen pitämään kehiteltyä versiota tuosta.

Ei minulla ole mitään historiallisen tarkkuuden tavoittelua vastaan, mutta mielestäni sen ei pitäisi olla itseisarvo tai sitä pitäisi pakkopullana tuputtaa.

Rintapanssarini pelasti minut todellakin pahemmalta vammalta:Ensimmäisessa kukkula-skenariossa kaaduin aika voimalla pehmeältä näyttävään sammalmättääseen. Yllätykseksi siinä oli piilossa noin parikymmensenttinen, vinoon sahattu, kanto. Onneksi kanto kalahti panssariin eikä vatsaani.
Avatar
Ailmyrin
Nostoväki
Viestit: 9
Liittynyt: Torstai, 02.03.2006 17:04

Viesti Kirjoittaja Ailmyrin » Torstai, 02.03.2006 17:16

Itselläni oli viime vuonna sellainen ihme kajakkikypärä (?). Ei suojannut kasvoja ja eturivissä ollessa tuli peitsistä kovaa kasvoihin. Ei se kipeää tehnyt mutta pysäytti. Muuten ei sen kypärän suojaamaan alueeseen juurikaan iskuja tullut...
Wanainmaan Klaanin ihku kirvesmies.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Torstai, 02.03.2006 23:21

Ahhahhahahahaaaaa. Muahhahahhahaha. Hehe. Hah.

Joo. Jos nyt tosiaan unohdetaan ne autenttisuudet panssareiden ja varusteiden kohdalta. Itseäni ei ainakaan haittaa jos paikalla olis vaikka neljäsataa ihmistä pukeutuneena vaikka tynnyreihin. Se että miekat on vaahtomuovia ja retkipatjaa tekee tapahtumasta jo vähän vähemmän realistisen. Hauskaa jos joku jaksaa paneutua. Keskustelut siitä että muidenkin pitäisi koska yksi tai kaksi viitsii ovat aivan turhia. Kaikki ei vaan voi tai jaksa.

Sitäpaitsi jos paikalla on paljon ihmisiä verkkareissa, on se teidän autenttinen 1410-luvun haarniska sitäkin hienompi. Bonusta siitä. Mutta myöskin se siitä.
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Torstai, 02.03.2006 23:43

Itselläni on yllä mitä todennäköisimmin eräänlainen "coat of plates". Tuttavallisemmin Wisby plate. Kai tämä muoto kyseisestä haarniskasta 1400-luvulle sijoittuukin. Tai ehkä ei. Muistelen lukeneeni niin. Nahkainen vaate, jonka sisäpuolelle on niitattu teräslevyjä. Kai se sitten menee levyhaarniskasta..

Toivon, ettei tapahtuman henki ole sellaista, että väärän aikakauden-, taikka historiallisesti väärin tehtyjä haarniskoja, ja heidän omistajiaan paheksuttaisi. En minä niin oletakaan, mutta mukana varmasti on paljon keskiajan elävöittäjiä, ja kaikkea... Meinaan, ettei tätä aihetta oteta liian vakavasti. ^^
Avatar
RasWiz
Kersantti
Viestit: 53
Liittynyt: Sunnuntai, 12.03.2006 21:54
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja RasWiz » Tiistai, 14.03.2006 14:47

Ku osaiski tai ois jotaa jossa tehä kypärä nii ois kiva mut jos kesätöihin pääsee nii kai se pitää tollain hieno potta tilata :) viel sellain ois kiva josta jotaa näkee.
Avatar
Nightblade
Soturi
Viestit: 32
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 22:32
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Nightblade » Tiistai, 21.03.2006 22:16

Noin niinkuin arviolta kuinka hikinen chain mailin teko on.Mitkä kustannukset ja paljon painoa? 5-10kg?
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Tiistai, 21.03.2006 22:25

Itseltäni meni T-paitamallisen chainin tekoon yhteensä noin 120 tuntia. Hihat ulottuvat kyynärpäihin, helma strategiselle alueelle. Painoa kertyi n. 12,5 kg. Paita on tehty 2mm paksusta hehkutetusta rautalangasta 9mm lenkin sisähalkaisijalla.

Siinä tekemisessä on todellakin hommaa ja vaatii ennen kaikkea pitkäjänteisyyttä. Ei kannata lannistua työn määrästä vaan ottaa sellainen oikeanlainen taistelutsemppi päälle. Suosittelen musiikkia ja elokuvia seurattavaksi panssarinteon aikana, omiin ajatuksiin ehtii kyllästyä useampaan kertaan tuon projektin aikana.

Kustannukset vaihtelevat hieman käytettävän langan, lenkin koon ja paikkakunnan mukaan. Itse maksoin langasta yhteensä noin 50€. Lisäksi tarvitset hyvät pihdit lenkkien leikkaamiseen. Itseltäni meni kahdet halpispihdit hajalle, joten päätin sitten panostaa kunnon katkaisuvälineisin ja ostin sellaiset 70€:n rautaleuat.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
Nightblade
Soturi
Viestit: 32
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 22:32
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Nightblade » Tiistai, 21.03.2006 22:50

Kiitos vielä täytyy löytää hyvät ohjeet sellaisen tekemiseen.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua”