Kypärän sisällä.

Yleistä keskustelua liittyen Sotahuutoon.

Haarniska?

Levyhaarniska
14
16%
Rengaspanssari
26
31%
Nahkaa sen olla pitää
9
11%
Iho se on ennenkin suojannut
36
42%
 
Ääniä yhteensä: 85
Avatar
SaunaChum
Kersantti
Viestit: 47
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 10:56
Paikkakunta: Vaala

Kypärän sisällä.

Viesti Kirjoittaja SaunaChum » Perjantai, 03.02.2006 14:02

Ihan mielenkiinnosta kyselisin että minkälaista siellä täyskypärän tai vaihtoehtoisesti levyhaarniskan sisällä on olla taistelun aikana?
Eli miten iskut päähän tuntuvat kypärän sisällä (kolahtaako?!), ja minkäslaisia pehmusteita mahdollisesti on?
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Perjantai, 03.02.2006 14:18

Oman sugarloaf-mallisen kypärän sisästä on sangen rajoittunut näkökenttä, joten se vaikuttaa havainnointiin aika paljon. Sopivien pehmusteiden avulla bofferien osumat eivät tunnu käytännössä paljonkaan, vain jonkinlainen tärähdys ja jymähdys kertovat osumasta. Mitään tärykalvoja räjäyttävää meteliä siellä sisässä ei ole, paitsi ehkä metallimiekan iskusta. Niskathan tuollaisen 2,5 kiloisen lisäpainon kanssa voi olla kovilla, jos vähänkään kovempi heilauttava isku tulee.
Pehmusteena on itselläni kypärän sisässä oleva nahkamyssy (tuli kypärään kiinnitettynä) sekä sitten retkipatjaa liimailtuna tarvittaviin paikkoihin. Noiden pehmusteiden kanssa saa kyllä tehdä aikamoista kehitystyötä, aina löytyy treenien jälkeen jotain parannettavaa.
Avatar
Strigo
Kapteeni
Viestit: 146
Liittynyt: Perjantai, 03.02.2006 18:55

Viesti Kirjoittaja Strigo » Lauantai, 04.02.2006 21:55

Itse käytin edellisessä Sotahuudossa kahdessa skenaariossa pot helm mallista kypärääni, ja eipä pehmoaseiden iskut kovinkaan kolahtanut, kun alla oli rengashuppu ja sen alla villasta ja pellavasta kyhätty pehmustehuppu. Historiallinen pehmustemalli toimii kyllä varmasti retkipatjaa paremmin, siitä voi olla varma.

Lähinnä käytin sitä kypärää siksi niin vähän, koska sääntöjen nojalla sai rengashupustakin ihan yhtä hyvän suojan päälle ja ilman näkyvyyshaittaa. Tosi kivaa kun tuikataan kypärän kylkeen kaks kertaa peräkkäin keihäällä ja sitten tyhmänä kaatuessani maahan tajuan ettei leukaremmi olekaan kiinni ja kypärä valahtaa silmille. Kivasti jäin tallotuksi siinä ^^

Se ois tosiaan ihan hyvä sääntö kyllä tänä vuonna, että avokypärät ei suojais kasvoja, niin kuin jossain toisessa keskustelussa jo puhuittekin, mutta sekään ei silti mielestäni motivoi tarpeeksi ihmisiä käyttämään koko naaman suojaavia kypäriä, niistä kun mielestäni yksinkertaisesti ei voi saada boffotaistelussa tarpeeksi hyötyä.

Muutenkin toi panssareiden vain yhden iskun suojaavuus antaa aina tuon inhottavan vaihtoehdon, että vastustaja tökkää nopeasti kaksi tai useampaa kertaa ja kappas, olet kuollut panssarista huolimatta.

Mutta paremman puuttessahan kyllä se toimii. Tässä valitan vaikka itselläni ei ole tarjottavana juuri sen parempaa sääntösysteemiä :) Joten hiljenen.
-Tity-
orbitti
Paroni
Viestit: 226
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 21:25

Viesti Kirjoittaja orbitti » Sunnuntai, 05.02.2006 00:33

Olen sitä mieltä, että turvallisuusnäkökohtien olevan tärkeämpiä, kun on kyse sekä turvallisuudesta että sääntötasapainosta.

Tarkoitan tällä sitä, että kypärän tulisi antaa sama suoja koko päähän, riippumatta sen mallista, vaikka tämä saatetaan kokea "epiksenä". Ensinnäkin se rohkaisee käyttämään kypärää, mikä osaltaan vähentää tapaturmariskiä. Toisaalta mikäli kypärä suojaa vain peittoalueeltaan, rohkaisee se tähtäämään suojaamattomiin alueisiin siis niskaan ja kasvoihin. Aivan samoihin alueisiin, joihin bofferi todennäköisimmin saa aikaan oikeita vammoja.

Soisin tämän edun luonnollisesti myös rengas- tai suomupanssarisille kypärille, vaikka ne eivätkään samoissa määrin suojaa murskaavalta ("tylpältä") vahingolta, mitä bofferit reaalisesti aiheuttavat.

Ja kyllä, itse käytin sotahuudossa avointa kypärää, jonka alla minulla oli vielä paksu kankainen huppu. Kypärä on mallia puolan armeijan intendenttiosasto.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Sunnuntai, 05.02.2006 01:34

Itse käytin 2005 metallipottaa, joka oli sisältä pehmustettu retkipatjalla. Hyvin suojasi, ei valittamista.

2006 harkitsen rautahupun (onko chain coiffille viisaampaakaan sanaa?) pitämistä, alla sitten kunnollinen nakkipipo suojaamassa kolhuilta. Olen kuitenkin tankkina paikalla enkä juoksijana tahi jousimiehenä, joten parasta sitten pistää kunnolla rautaa niskaan.

Toisaalta kunnollisen ritarikypärän sisään saisi silmälasit ja silloin näkisi ehkä enemmän kuin rautahupun kanssa. Hmmm...
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Avokypärä vs umpiantero

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Sunnuntai, 05.02.2006 02:42

Se, että avokypärä ei suojaa kasvoiskuja, kenties saa ihmiset panostamaan edes jonkilaisiin silmikoihin. Kasvoihin tähtääminen ei turvallisuus syistä ole suotavaa, mutta osumia niihin jokatapauksessa tulee. Itse sain viime vuonna pehmeästä keihäästä naamaani, olin ottamassa sen kuolettavana osumana, kunnes muistin avokypäräni pelastavan tältä osumalta. Kyllä se vähän huijaamiselta tuntui...
Sääntöjen pitäisi tuntua oikeudenmukaisilta ja mielekkäiltä noudattaa. Se on sitten eri asia, jos jotain ei adrenaliinin virratessa huomaa.
Avatar
Ourboros
Paroni
Viestit: 151
Liittynyt: Keskiviikko, 15.02.2006 23:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Ourboros » Torstai, 16.02.2006 10:32

Kaiken panssarin tulisi mielestäni suojata siellä missä sitä on. jos sinulla on lyhythihainen panssari, niin panssari suojaa hauista ym. Samoin jos sinulla on avokypärä, sen ei tulisi suojata kasvoja. En usko että kukaan, paitsi eräs tuntemani miekkamies, kykenee taistelun tiimellyksessä tähtäämään suojaamattomiin ruumiinosiin turhan menestyksekkäästi. Silloin kun rivit on tiiviit , kaikenlainen tähtääminen menettää merkityksensä.

Olen samaa mieltä Keisari_P kanssa siitä että sääntöjen tulisi olla yksinkertaiset ja mielekkäät noudattaa. Jos avokypärät suojaavat kasvoja ei kenälläkään ole mitään syytä hankkia täysikypärää. Tiedän kokemuksesta että täysikypärässä aistit katoavat jossain määrin. Itselläni oli viime sotahuudossa crusaderhelm mallinen "potta" ja huomasin sen edut ja varsinkin haitat. Ensi kerralla päähäni tulee spangenhelm tyyppinen ratkaisu jossa tulee olemaan nenäsuojus ja poskisuojat. haluan nähdä ja kuulla taistelussa.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Tiistai, 21.02.2006 12:14

Lähitaistelussa ei juuri pääse tähtäämään, siinä olette oikeassa. Keihäällä tuo tähtäily on kuitenkin melko helppoa, ja sillä päähän pistäminen kilpirivin yli on varsin helppoa. Viime sotahuudossa parhaani mukaan koetin jopa tähtäillä pään sivuille ja yläosaan kun yritin vältellä kasvoihin osumista. Rauhalisemmissa tilanteissa (1-3 vs 1-3) tai keihäällä rivistössä on mahdollista tähdätä kasvoihin ja silloin tehokas taistelija tarjoaisi asettaan aina kasvoille jos se on varma konsti hakea tappoja. Turvallinen taistelija taas joutuisi lyöään kahdesti muualle kuin kasvoihin.

Arvioikaa itse sitten paljonko minkäkinlaista mätkettä tulee. Siitähän se riippuu onko tähtäys mahdollisuuksia tulossa.
Avatar
Meorgor
Kersantti
Viestit: 55
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 03:08
Paikkakunta: Hameenlinna

Viesti Kirjoittaja Meorgor » Keskiviikko, 22.02.2006 03:26

Viime vuonna paassani istui se Wanainmaan musta metallikypara. Enismmaista kertaa elamassani kyparaa paassani pidin kyseisessa tapahtumassa, joten ensimmaisissa skenaarioissa ei sen sisalta nakynyt yhtikas mitaan. Kypara oli muutenkin yksi helvetti kayttaa, painoi kuin synti, kuumeni auringossa lahes polttavaksi, eika sielta ollut mitaan toivoa nahda tahi kuulla yhtikas mitaan. Pelin jalkeen niskat olivat jumissa likipitaen viikon. Mutta ainakin se suojasi koko paan, kaulan ja niskan mukaan lukien. Hammentava kokemus tapasi olemaan iskut silman aukkoihin, jolloin ei todellakaan ollut minkaanlaista kasitysta mista ne iskut tulivat.

Saa nahda, kuinka ensi kesana toimitaan. Suomeen saavun kaksi viikkoa ennen pelia taalta ameriikan ihmemaasta. Joten hiukan hoppu tulee mitaan jarjellista kehittaa.
Avatar
Morhgoz
Paroni
Viestit: 186
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:40
Paikkakunta: Hiidensalmi

Viesti Kirjoittaja Morhgoz » Keskiviikko, 22.02.2006 11:24

Kuolan kaarti suunnittelee tälläkin hetkellä yhä pirullisimpia keihäitä eteläisten päänmenoksi, joten kannattaa harkita varustuksiaan... Itse taidan varustautua petruskalla tai danekirveellä tänä vuonna...

Kypärä tulee, jos semmiosen kerkiän tekemään. Jotain venäläis/persilais -tyyliä, ehkä.
Tärkeintä ei ole voitto vaan mahdollisimman iso kasa verisiä kalloja...
...vaikka omia, jos ei muita...

O ksei angellein lakedaimonios hoti tede
keimatha tois remasi peithomenoi
Avatar
Grislan
Paroni
Viestit: 178
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 17:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Grislan » Keskiviikko, 22.02.2006 18:01

Avoimenkin kypärän tulisi ehdottomasti suojata myös kasvot...joskus on tullut otettua kasvoihin aivan liian voimakkaita iskuja, joissa on ollut vaara tehdä ihan oikeaa vahinkoa. Ei mättämisen tarkoitus ole murskata vihulaista oikeasti vaan pitää hauskaa. Ja hauskaa ei ole enää, kun leegot kolisevat maaperässä. Hyvä miekkailija nimittäin osuu lähitaistelussa juuri sinne, mihin tahtoo...en tahtoisi ottaa sitä riskiä että vastaani sattuu sellainen, joka on päättänyt läväyttää mua kasvoihin. Kaikilla ei sitä paitsi ole resursseja/taitoa alkaa väsäämään silmikkoa kypäräänsä. Itselläni on rottinkitaisteluun tarkoitettu, 4-5kg painava teräskypärä, mutten ole aivan varma, otanko sitä lainkaan mukaan...
Avatar
Carolin
Nostoväki
Viestit: 3
Liittynyt: Torstai, 02.02.2006 15:47
Paikkakunta: Helsinki

yh

Viesti Kirjoittaja Carolin » Torstai, 23.02.2006 09:05

Ehkä se olen vain minä, mutta en suosi mitään metallia päällä kun pitää pomppia ja hyppiä. Mielummin väistelen iskuja kun luotan siihen että panssariin se menee. Cheini on jees, mutta pitäkää se levypaita kaukana minusta =D
Nahkaa sen olla pitää *grins*
"Run!!! It´s an Elite Squirraarrggh!!!"
Putting the Laughter back inot manslaughter...
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Torstai, 23.02.2006 14:52

Komppaan Caroa. Eihän siitä mitään tule kun on peltiä päällä koko romuvaraston verran. Nahkaa päälle, tai korkeintaan se rengaspanssari.

Viime vuonna pelattiin kevyttä juoksijapoppoota, ja kyllä oli päivän viimeisissä skenaarioissa mukava fiilis, kun raskaampi porukka oli ihan kanttuvei ja meikäläiset vaan porskuttaa. 8) Ja hyvin muistaakseni pärjättiinkin.
It'll be awesome.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Kypärä mukaan.

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Perjantai, 24.02.2006 05:13

Avoimenkin kypärän tulisi ehdottomasti suojata myös kasvot...joskus on tullut otettua kasvoihin aivan liian voimakkaita iskuja, joissa on ollut vaara tehdä ihan oikeaa vahinkoa
Löikö vastustajasi sinua tarkoituksella kovaa päin pläsiä? Uskoisin, että ei lyönyt. Osumia kasvoihin kuitenkin tulee, ja olisi parempi jos ihmiset varautuisivat niihin asiamukaisilla suojilla (kypärän ei välttämättä tarvitse olla historiallinen). Jos kaikki kypärät suojaavat peliteknisesti kasvot, harva viitsisi panostaa minkäänlaiseen silmikkoon. Henkilö joka haluaa optimaalisen ja kattavan panssarin, panostaa myös kunnolliseen kypärään.
Keihäsmies joka pystyy valitsemaan kohteensa muita paremmin, pystyy toivonmukaan myös kontrolloimaan iskunsa siten, että ne ovat turvallisia. Keihäiden pistokärkien tarkastuksen kanssa tullaan olemaan tiukkoja.
Itse olen saanut omasta keihäästäni muutaman kerran aika kovaakin suoraan keskelle pläsiä, ilman mitään vaurioita. Nämäkään iskut eivät olleet tarkoitettu naamaan, vaikka siihen kuitenkin päätyivät. Jos uskallatte ottaa omasta keihäästänne kovan iskun naamaan, se on todennäköisesti turvallinen.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 24.02.2006 10:56

Se järki tuossa kasvojen suojaamisessa vielä olisi, että se yhdenmukaistaisi sääntöjä. Muuallekaan ei haarniska jatku virtuaalisesti, joten miksi päähänkään.

Päitä kohti tulee joka tapauksessa iskuja, varsinkin silloin kun ihmisiä on paljon liikenteessä, joten tässä suhteessa sääntö voi lisätä turvallisuutta. Toisaalta päähän kohdistuvat iskut yksittäistilanteissa voivat tästä syystä lisääntyä. Toisaalta on hyvä korostaa oikean turvallisuuden merkitystä suojavarusteissa ja vähentää tweakkausta säännöissä.

Puolensa ja puolensa. Mielekäs ja perusteltavissa järjestäjien sääntömuutos kuitenkin selvästi on. Yksinkertaiset säännöt on helppo muistaa, joten olen miltei tämän muutoksen puolella, vaikka itse viime vuonna tuota muutettua sääntöä olinkin keksimässä.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
SNiLD
Ylläpito
Viestit: 399
Liittynyt: Tiistai, 24.01.2006 23:30

Viesti Kirjoittaja SNiLD » Lauantai, 25.02.2006 13:52

Mahti teki hyvän pointin tosta pääosumasta Säännöt osiossa. Jos suojaamaton alue päästä kestää myös sen kaksi osumaa ni sillonha sä saat kaks osumaa suojaamattomaan osaan, jolloin se on peräti suurempi turvallisuusriski kuin, että saisit vain yhden. ;)
Avatar
Grislan
Paroni
Viestit: 178
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 17:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kypärä mukaan.

Viesti Kirjoittaja Grislan » Lauantai, 25.02.2006 16:56

Löikö vastustajasi sinua tarkoituksella kovaa päin pläsiä? Uskoisin, että ei lyönyt.

No, sehän ei tunnetusti ole uskon asia...kyllä, olen saanut kovia, tähdättyjä iskuja päin näköäni. Tietysti olisi hyvä, jos ihmiset osaisivat varoa lyömästä suojaamattomiin kasvoihin kovaa, mutta tiedän tuolla olevan niitä, jotka eivät välitä siitä, mitä vastustajalle käy. Voitonhimo ja adrenaliini tekevät toisinaan tehtävänsä.
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Lauantai, 25.02.2006 19:15

Kilpimiehillä on luonnollisesti muita suurempi riski saada keihäästä naamaansa, koska esim. iso tower shield -mallinen kilpi käytännössä peittää kaikki muut mahdolliset pistokohteet. Keihäsmies tässä tilanteessa äärimmäisen harvoin lähtee etsimään sivummalta aukkoa puolustuksessa vaan päättää pistää kilpimiestä päähän kun se siinä kilven takana kuitenkin nätisti hollilla on.
Vaikka tarkoituksellinen päähän tähtäily säännöissä kielletyksi mainitaankin, en usko kovinkaan monen (lue: yhdenkään) keihäsmiehen tuota kieltoa vastaavanlaisessa tilanteessa noudattavan. Joten kilpimiesten on siis parempi pistää jotain oikeasti suojaavaa päähänsä. Ja mielellään mahdollisimman monen muunkin, totta kai.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Lancelot
Asemies
Viestit: 10
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 23:16
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja Lancelot » Lauantai, 25.02.2006 21:26

Itse olen juuri nyt tekemässä itselleni rengashaarniskaa, joka on muuten tosi kova homma... Pitäähän semmonen olla että pärjää, kun olen varmaan tapahtuman nuorimmasta päästä=) Silloin kesällä olen vasta 14v, mutta kaipa minut päästetään, silla olen boffannut täällä maalla kaveriporukan kanssa jo kohta 2v, ja olen( omasta mielestäni) jo melko taitava nuijalla ja kilvella=) ryhmäkin on jo kohta valmis
The Force is strong
-Master Yoda-
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Lauantai, 25.02.2006 22:51

Lancelot: ei se rengaspanssari mikään tae pärjäämisestä ole, mutta kyllä se n. 10kg lisämassaa aina hyvästä on :). Voi vain sanoa, että onneksi on oma jo valmis ja pariin kertaan paikkailtu/laajennettu.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Avatar
SaunaChum
Kersantti
Viestit: 47
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 10:56
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja SaunaChum » Tiistai, 28.02.2006 16:18

Näin kevyen varustuksen miehenä (eikä tuossa ole mitään kaksimielistä sitten :wink: ) ajattelin hankkia itselleni kasvosuojat, esimerkiksi sellaiset mitä salibandyn pelaajilla on tapana käyttää. Viime vuodessa saadessani siltatyönnössä nyrkin kasvoihini (jaa, ehkä ei pitäisi rynniä niin paljoa), ajattelin että ehkä sellainen kevyt muovikapistus ei niin paljoa painaisi.. Toisaalta näyttäähän se hieman moottorisahamurhaajamaiselta, mutta mitäpä sitä ei tekisi näkönsä säilyttämisen puolesta...
Avatar
Kuolemanpeleko
Soturi
Viestit: 27
Liittynyt: Tiistai, 28.02.2006 17:41
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Kuolemanpeleko » Tiistai, 28.02.2006 18:07

Itselläni on kypärä hieman aina ollut hakusessa että mistä sen oikeanlaisen saisi -->tällä hetkellä ei kypärää mutta kyllä siellä niillä Sotamaalauksilla pärjää :D
orbitti
Paroni
Viestit: 226
Liittynyt: Keskiviikko, 01.02.2006 21:25

Viesti Kirjoittaja orbitti » Tiistai, 28.02.2006 18:24

Öö.. ei.

Kylmä fakta on, että kypärä, tähän nimeomaiseen tarkoitukseen suunniteltuna, vaimentaa päähän osuvia iskuja - toisin kuin kerros Grimasia.
Avatar
Kuolemanpeleko
Soturi
Viestit: 27
Liittynyt: Tiistai, 28.02.2006 17:41
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Kuolemanpeleko » Tiistai, 28.02.2006 18:36

Voihan niitä päähän kohdistuvia iskuja koettää väistää tai jotain.Ihan sama,hankin kypärän joka tapauksessa.
Avatar
Abelius
Ritari
Viestit: 61
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:02
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abelius » Tiistai, 28.02.2006 18:38

Kokemuksesta voin sanoa että kypärä on oikein jees juttu kun saa kahden käden miekasta päähän.
Hulluja nuo roomalaiset.
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua”