
Olkaa hyvä ja anteeksi! Mielestäni olen nyt kehittänyt erittäin minimaalisen sääntösetin panssarisääntöjä ja koko taistelua varten. Olen kirjoittanut tiiviisti joten lukekaa huolella. Muistuttaa viime kevään Nightingalen esittämää sääntöjä.
Ehdotetut panssari- ja taistelusäännöt
* On olemassa kevyttä ja raskasta panssarointia.
* Kevyt panssari tarkoittaa tyypillistä nykyiset säännöt täyttävää suojaa kuten rengaspanssari, kangaspanssari, brigandine, nahka (3mm/6mm), splintit 1,5mm ja levyhaarniska 1 mm (alle 1,5mm). Päässä coiffi, urheilukypärä tai metallikypärä 1mm (alle 1,5 mm). Naamassa "raskaankin" kypärän grilliratkaisu tai viikinkinaamio lasketaan naaman osalta kevyeksi (eli miekan lyönnit eivät pure mutta pistot sujahtavat pinnojen välistä)
* Raskas panssari tarkoittaa joko vähintään 1,5mm levyhaarniskaa + alla gambeson 5mm tahi sitten gambeson 5mm + rengaspanssari + brigandine. Päässä vähintään 1,5mm metallikypärä. Naaman visiiri kunnon umpipottamainen (silmänreijät/aukko muttei mitään ristikkovirityksiä) jotta lasketaan raskaaksi.
* Järjestelmässä ei ole kuluvia panssaripisteitä, edes sitä yhtä. Kukin hyökkäys panssariin joko tappaa/haavoittaa tai sitten siitä ei käy mitään.
* Ilman haarniskaa kaikki aseet ovat tappavia (tahi luonnollisesti raajassa haavoittavia)
* Kevyeen haarniskaan ei tehoa yhden käden aseen lyönnit. Kaikki muut tappavia, myös yhden käden miekan pistot.
* Raskaaseen haarniskaan tehoaa VAIN kahden käden aseiden lyönnit (ei pistot) ja varsijousi.
Tässä ne säännöt olivat.
Seurauksia ja muita huomioita
* Normaalit vahingoittumissäännöt luonnollisesti pätevät: pää/torso-osuma on kuolema, raajasta menee raaja (tai FABAn kaksi raajaosumaa on kuolema mutta ei tarvitse näytellä. Tämä ei ole tämän keskustelun pointti).
* Pisteiden lasku poistuu. Sen sijaan sinun pitää muista VAIN YKSI aselyönti joka toimii/ei toimi sinulle. Tässä on yksinkertaisuudessaan koko systeemi! Jos et tiedä mistä isku/iskut tuli, etkä heti iskun jälkeen havaitse mitä tapahtui, ota se kuolemana.
* Panssaroidun vihollisen tappaminen ei vaadi paljon osumia vaan sen yhden oikean osuman. Kaikki tarpeet tehdä niin ja niin monta varmistuslyöntiä poistuvat ja se lisää turvallisuutta.
* Myös pelilliset kikat kuten tuplaiskut ja sahailut poistuisivat koska kahta osumaa ei tarvita vaan oikeanlainen osuma.
* Kevyt haarniska suojaa vain (yhden käden) miekan iskuilta. Miekalla voi kuitenkin pistää läpi. Samoin tässä voidaan tehdä eroa nyt sille aliedustetulle yhden käden nuijalle/kirveella, jolla voisi lyödä läpi mutta ei sitten taas ollenkaan pistää. Selvä hyöty aseesta mutta miekka on edelleen näppärin kevyt ase. Miekan pistot yleistyisivät ja kilpimiehet ehkä roomalaistuisivat (isot kilvet, lyhyet miekat jolla pistetään paljon).
* Jouset menevät kevyestä panssarista läpi, mikä varmasti vastaa todellisuutta tyypillisestä sohuetäisyydeltä ammuttaessa. Tämä saa porukan pitämään isot kilvet mukana pelissä vaikka keihäätkin muuttuvat koviksi aseiksi kevyen panssarin läpäisyn myötä.
* Raskaat panssarit yleistyvät varsinkin varsiasemiehillä jousipelon takia. Ja muutenkin koska kevyellä ei pötkitä loputtoman pitkälle.
* Hilparit ja 2k-miekat saavat järkevämmän tehtävän purkinavaajina. Nykyään näinkin kauniit aseet uhkaavat marginalisoitua ja se on sääli.
* Varsijousiakin saatettaisiin nähdä vaikka ne ovatkin hitaita.
* Uudet säännöt muokkaavat armeijoiden rakennetta ja taistelutaktiikoita. Samalla saadaan marginaalissa olleita aseita paremmin esiin.
* Tappaminen toisinaan (realistisesti) hidastuu koska esim miekan piston perille saaminen on vaikeampaa kuin armoton pamputus.
* grillikypärän, urheilukypärän ja umpiteräskypärän optimointiongelma ratkeaa. Naamassa ja kallossa voi siis olla eri panssarointiaste kuten nykyäänkin on panssaria jollain alueella ja jollain ei (SCA-grillikypärässä on raskas kallo, mutta kevyt naamapanssari; urheilukypärä kokonaan kevyttä panssaria, umpiteräskypärä kokonaan raskasta).
* Säännöt näin yleisesti tekevät oikeutetusti eroa erilaisten aseiden ja haarniskoiden välillä. Se myös kannustaa oikeasti pukemaan sitä raskastakin panssaria päälle.
* Kalibraatio, lähikontakti, aseisiin tarttuminen, halfswordaus toistaiseksi jätetty keskustelun ulkopuolelle. Ei välttämättä tarvitse juurikaan muuttaa näitä.
* Jos ottelu joillain aseella menee nyhjäykseksi, se on vain realistista ja kertoo siitä että ase ei vain oikein toimi kyseistä haarniskaa vastaan kovin hyvin (kilpi+miekkamiehet kevyessä panssarissa huomaavat että pistojen sisään saanti on tuskallista. Kokeile rautanuijaa tai keihästä).
Pitäisi varmaan lähteä järkkäämään tapahtumaa jossa alussa käydään säännöt läpi, sitten vähän otetaan harjoitusotteluita ja sitten kentälle isompaa mättöä kokeilemaan. Avaan keskustelun aiheesta (kaikesta siitä huolimatta että säännöistä on väännetty ja lupasin jo itselleni että ikinä en enää ota foorumilla kantaa mihinkään panssari- ja kalibraatiokeskusteluihin. Mutta eihän sitä nyt loputtomiin malta). Sana on vapaa!