Apuvoimaskenaario
Valvojat: Ylläpito, Järjestäjät
- AnttiT
- Kreivi
- Viestit: 384
- Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 14:14
- Paikkakunta: Espoo
Apuvoimaskenaario
Tulipa tässä mieleen taas skenaariotyyppi, jota saattaisi voida kokeilla. En ole varma onko tästä puhuttu jo jossakin, mutta kirjoitanpa kuitenkin.
Otetaan metsätaistelu. Kummallakin puolella on yksi kenraali. Heille on annettu lappu, jolla kerrotaan viisi tunnussanaa. Milloin tahansa halutessaan kenraali voi lähettää viestinviejän kertomaan tunnussanan omien kuolleiden kokoontumispaikalle, jossa tämä aiheuttaa välittömän respawnin.
Toisin sanoen respawn-skenaario, jossa respaukset eivät ole sidottuja aikaan vaan johtajien päätöksiin. Tässä myös viestinviejät ja "kill the messenger"-taktiikat olisivat tärkeitä.
Skenaarion tavoitteena voisi olla joko johtajan tappaminen (johtajat eivät saisi poistua etukäteen määrätyltä rintama-alueelta) tai sitten esim. kukkulan puolustus.
"Missä ne apujoukot viipyvät? Tilanne alkaa käydä kriittiseksi.."
Otetaan metsätaistelu. Kummallakin puolella on yksi kenraali. Heille on annettu lappu, jolla kerrotaan viisi tunnussanaa. Milloin tahansa halutessaan kenraali voi lähettää viestinviejän kertomaan tunnussanan omien kuolleiden kokoontumispaikalle, jossa tämä aiheuttaa välittömän respawnin.
Toisin sanoen respawn-skenaario, jossa respaukset eivät ole sidottuja aikaan vaan johtajien päätöksiin. Tässä myös viestinviejät ja "kill the messenger"-taktiikat olisivat tärkeitä.
Skenaarion tavoitteena voisi olla joko johtajan tappaminen (johtajat eivät saisi poistua etukäteen määrätyltä rintama-alueelta) tai sitten esim. kukkulan puolustus.
"Missä ne apujoukot viipyvät? Tilanne alkaa käydä kriittiseksi.."
- LehtoA
- Herttua
- Viestit: 755
- Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
- Paikkakunta: Espoo
Kuulostaa mielenkiintoiselta.
En sitten tiedä miten käytännössä toimisi, mutta ei heti tule mieleen mitään muita ongelmia, paitsi sen jos toinen puoli löytää toisen respauspaikan ja pistää jonkun pienen mutta kovan ryhmän sinne passiin. Estäen näin vastapuolen viestinviejän pääsyn. Tätä toki voisi kiertää niin että pelkästään se että respapisteen valvoja kuulee tunnussanan voi hän lähettää vahvistukset matkaan. Silloin olisi respapisteen ympäristöä valvottava laajemmalta alueelta kun pelkkä kovaääninen huuto riittäisi.
En sitten tiedä miten käytännössä toimisi, mutta ei heti tule mieleen mitään muita ongelmia, paitsi sen jos toinen puoli löytää toisen respauspaikan ja pistää jonkun pienen mutta kovan ryhmän sinne passiin. Estäen näin vastapuolen viestinviejän pääsyn. Tätä toki voisi kiertää niin että pelkästään se että respapisteen valvoja kuulee tunnussanan voi hän lähettää vahvistukset matkaan. Silloin olisi respapisteen ympäristöä valvottava laajemmalta alueelta kun pelkkä kovaääninen huuto riittäisi.
- Peltokorppi
- Marsalkka
- Viestit: 2442
- Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
- Paikkakunta: Jykylä
- Archibald
- Marsalkka
- Viestit: 2182
- Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
- Paikkakunta: Stockholm
No jos kukkula on yhtä vaikea kuin tänä vuonna niin saadaan monta taistelua ennen kuin mitään on ratkaistu. Tyyliin otettaisiin tämän vuoden kukkula uudestaan ja Ranska korjaisi ne tuhannet taktiset mokat niin mikäs siinä. Tai jos ensi vuoden kenttä on yhtä valtava kuin mitä ollaan luvattu niin voisi kokeilla.
-a
-a
- Athene
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 627
- Liittynyt: Perjantai, 06.07.2007 17:31
- Paikkakunta: Jyväskylä
- AnttiT
- Kreivi
- Viestit: 384
- Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 14:14
- Paikkakunta: Espoo
Kentällä on se ongelma että näkee välittömästi jos toinen kutsuu apuvoimia, ja toiseksi kentällä usein tulee tuo Peltokorpin mainitsema "yksi tappelu ja se siitä".
Sen sijaan maastossa pystyy toimimaan ikään kuin huomaamatta, jättämään porukkaa reserviin, lähettämään pienen selkäänpuukotusporukan siltä varalta että toinen armeija jättäisi johtajansa suojatta jne. Varsinkin jos johtajien käytössä oleva alue on riittävän laaja, että on mahdollisuus oikeasti kiertoliikkeisiin, piileskelyyn ja sellaiseen. Ei saattoakaan ratkaistu yhdellä isolla tappelulla.
Tuo LehtoA:n mainitsema juttu respauspisteen valvonnasta on nimenomaan osa ideaa Sinne lähetetty ryhmä on pois muusta toiminnasta, mutta se laittaa sanansaattajien taidot koetukselle. Tai sitten johtaja voi laittaa viestin kahta reittiä yhtä aikaa, tai varmistaa asian lähettämällä pienen saattojoukon..
Sen sijaan maastossa pystyy toimimaan ikään kuin huomaamatta, jättämään porukkaa reserviin, lähettämään pienen selkäänpuukotusporukan siltä varalta että toinen armeija jättäisi johtajansa suojatta jne. Varsinkin jos johtajien käytössä oleva alue on riittävän laaja, että on mahdollisuus oikeasti kiertoliikkeisiin, piileskelyyn ja sellaiseen. Ei saattoakaan ratkaistu yhdellä isolla tappelulla.
Tuo LehtoA:n mainitsema juttu respauspisteen valvonnasta on nimenomaan osa ideaa Sinne lähetetty ryhmä on pois muusta toiminnasta, mutta se laittaa sanansaattajien taidot koetukselle. Tai sitten johtaja voi laittaa viestin kahta reittiä yhtä aikaa, tai varmistaa asian lähettämällä pienen saattojoukon..
- LehtoA
- Herttua
- Viestit: 755
- Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
- Paikkakunta: Espoo
Tietysti, mutta minusta olisi parempi että sen sanansaattajan eliminoimis porukan pitäisi etsiä aktiivisesti sitä sanansaattajaa eikä niin että siellä on 10m * 10m alue jonka sisälle sen sanansaattajan pitää päästä, vaan että esimerkiksi juuri kunhan sen respauspisteen hoitaja kuulee sen tunnussanan jolloin se antaa paikalla oleville luvan lähteä liikkeelle. Näin ne etsijätkin joutuvat tekemään partiointia ja valvomaan aluetta.
- AnttiT
- Kreivi
- Viestit: 384
- Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 14:14
- Paikkakunta: Espoo
Totta, mutta toisaalta on epätarkoituksenmukaista jos tunnussanan voi huutaa toiselta puolelta aluetta tms. Sanoisin että vähintäänkin näköyhteys täytyy olla..LehtoA kirjoitti:Tietysti, mutta minusta olisi parempi että sen sanansaattajan eliminoimis porukan pitäisi etsiä aktiivisesti sitä sanansaattajaa eikä niin että siellä on 10m * 10m alue jonka sisälle sen sanansaattajan pitää päästä, vaan että esimerkiksi juuri kunhan sen respauspisteen hoitaja kuulee sen tunnussanan jolloin se antaa paikalla oleville luvan lähteä liikkeelle. Näin ne etsijätkin joutuvat tekemään partiointia ja valvomaan aluetta.
- LehtoA
- Herttua
- Viestit: 755
- Liittynyt: Torstai, 24.05.2007 17:42
- Paikkakunta: Espoo
- Oravainen
- Paroni
- Viestit: 200
- Liittynyt: Lauantai, 01.09.2007 21:26
- Paikkakunta: Espoo
Tässä on kieltämättä mahdollisuuksia. Itselläni tulee mieleen johtoportaan dissaaminen . Mieleeni tuli kanssa, että mitenkäs voittaja ratkaistaan, jos kerran voidaan pitää jotain epäselvää respawnia? Hyvä On/Off ratkaisu olisi yksi piste, jonka pitää olla omassa hallinassa. Meinaan että esmes jos kyse olisi perus kohtaamistaistelu -ajatuksesta, niin joko ilman aikarajaa voisi mennä siihen, että odotellaan että mahdollisimman monta on ehtinyt kuolla, ja maksimoidaan respaajien määrä, tai aikarajallisessa skenussa "Oho, respattiin viimesellä minuutilla. Mietä taitaa olla enemmän hengissä repslolol"
Tämä skenu-idea on mielestäni kehittämisen arvoinen
Tämä skenu-idea on mielestäni kehittämisen arvoinen
-
- Asemies
- Viestit: 17
- Liittynyt: Keskiviikko, 09.05.2007 21:55
- Paikkakunta: Espoo
kuten tuossa edellä jo mainittiin täytyy respapaikan olla tarpeeksi iso ja respat vain oman joukon tiedossa (Kai se sanottiin aikasemmin ).
ja tietysti mitä isompi alue sitä hauskempaa.
minustakin aivan mukavan kuuloinen skenu, joka tosin voi mennä monella tapaa pieleenkin, kuten vaikka kenraalin kuolema pelin alussa kiitos perskierto porukan ja aiheuttaa lisää valitusta foorumeilla, tai se voi onnistua todella hienosti.
Kysyisin nyt kuitenkin:
1. Mitä jos kenraali kuolee?
2. Loppuvatko respaukset siihen?
3. Onko kenraalilla varamies, joka kenraalin kuoltua ottaa hänen paikkansa?
4. Onko kenraalilla liikaa vaikutusta pelin lopputulokseen?
En ole ollut yhdessäkään sotahuudosta, joten en tiedä voisiko tämä edes toimia, mutta vielä kerran, hyvältä kuullostaa.
ja tietysti mitä isompi alue sitä hauskempaa.
minustakin aivan mukavan kuuloinen skenu, joka tosin voi mennä monella tapaa pieleenkin, kuten vaikka kenraalin kuolema pelin alussa kiitos perskierto porukan ja aiheuttaa lisää valitusta foorumeilla, tai se voi onnistua todella hienosti.
Kysyisin nyt kuitenkin:
1. Mitä jos kenraali kuolee?
2. Loppuvatko respaukset siihen?
3. Onko kenraalilla varamies, joka kenraalin kuoltua ottaa hänen paikkansa?
4. Onko kenraalilla liikaa vaikutusta pelin lopputulokseen?
En ole ollut yhdessäkään sotahuudosta, joten en tiedä voisiko tämä edes toimia, mutta vielä kerran, hyvältä kuullostaa.
- AnttiT
- Kreivi
- Viestit: 384
- Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 14:14
- Paikkakunta: Espoo
En ole varma tarvitseeko respauspaikkojen edes olla erikseen salaiset, kunhan sitä ei voi saartaa täydellisesti. "Kill the messenger" kuitenkin tuntuu sen verran olennaiselta osalta ideaa (njoo, ei sen välttämättä tarvitse olla). Kannattaa huomata myös, että viestintuojan onnistuessa mahdollinen blokkaajaryhmä saa äkillisesti niskaansa ~puoli armeijaa.arturo kirjoitti:kuten tuossa edellä jo mainittiin täytyy respapaikan olla tarpeeksi iso ja respat vain oman joukon tiedossa (Kai se sanottiin aikasemmin ).
ja tietysti mitä isompi alue sitä hauskempaa.
minustakin aivan mukavan kuuloinen skenu, joka tosin voi mennä monella tapaa pieleenkin, kuten vaikka kenraalin kuolema pelin alussa kiitos perskierto porukan ja aiheuttaa lisää valitusta foorumeilla, tai se voi onnistua todella hienosti.
Kysyisin nyt kuitenkin:
1. Mitä jos kenraali kuolee?
2. Loppuvatko respaukset siihen?
3. Onko kenraalilla varamies, joka kenraalin kuoltua ottaa hänen paikkansa?
4. Onko kenraalilla liikaa vaikutusta pelin lopputulokseen?
En ole ollut yhdessäkään sotahuudosta, joten en tiedä voisiko tämä edes toimia, mutta vielä kerran, hyvältä kuullostaa.
Mitä noihin kysymyksiin tulee.. Olen enemmän mietittyäni tullut siihen tulokseen että kenraalin tappaminen voisi olla hyvä voittoehto (kiitos ideasta, Wizzyli). Saattoskenaarioissa on aina ollut selkeä roolijako, kuinka toinen armeija suojelee ja toinen hyökkää.. voisi tulla dynaamisempi taistelu jos molempien pitäisi suojella ja hyökätä samanaikaisesti.
Vaihtoehtoisesti voisi ajatella, että kenraalin tulo respawnpaikalle aiheuttaa välittömän spawnin, tai että hän "juuri ennen kuolemaansa" luovuttaa päällikkyyden toiselle.
- s_kettu
- Paroni
- Viestit: 180
- Liittynyt: Keskiviikko, 01.03.2006 23:07
- Paikkakunta: Helsinki
Jos kenraalilletaas annettaisiin eri värinen spessu tabardi tsm. Se ainakin auttaisi myös vastustajia tietämään kuka kenraali on ja sitten että jos kenraalia pitää vaihtaa niin silti se olisi tunnistettavissa. Tämä myös estäisi sen että kenraalin huomatesa että nyt menee huonosti ei sekunnissa voisi luovuttaa asemaansa. Että siihen tarvitaan myös vähän suunnitelmallisuutta.
Notre victoiries écrasantes sont incessant.
- Suontakanen
- Herttua
- Viestit: 548
- Liittynyt: Tiistai, 03.07.2007 01:44
- Paikkakunta: Helsinki
mielestäni tämä skenaario olisi erittäin hyvä. Siinä olisi kaikille mahdollisuuksia. Isoille-, raskaille joukoille oli käyttöä kun pitää kuningas tappaa ja viedä vastustaja ahtaalle. Pienemmät ja kevyemmät joukot ovat sopivia etsimään Kenraali ja tappamaan viestinviejää. Olisi aika mukavaa jos tälläinen olisi mahdollisesti ensi vuonna
Etelän Imperiumin Patriarkka ja taistelujohtaja.
Sotahuuto 2018 pääjärjestäjä
Sotaa pk-seudulta vuodesta 2007
"Aina ilolla taisteluun!"
Sotahuuto 2018 pääjärjestäjä
Sotaa pk-seudulta vuodesta 2007
"Aina ilolla taisteluun!"
-
- Ritari
- Viestit: 63
- Liittynyt: Sunnuntai, 29.04.2007 16:33
- Paikkakunta: Kankaanpää (55km Porista pohjoiseen)
- Viesti:
Oravainen:
Mieleeni tuli kanssa, että mitenkäs voittaja ratkaistaan, jos kerran voidaan pitää jotain epäselvää respawnia
No siis jos nyt lapussa on se esmek. viisi (ehkä vähempikin riitäisi) tunnus sanaa jotka on myös respawnaus paikan valvojalla tiedossa. Aina kun sanan saattaja tulee hakemaan apujoukot niin valvoja yli- tai aliviivaa sanan listasta ja näin pysytään laskuista selvillä. Kaiken varalta valvoja voisi olla järjestäjien määrämä luotettava henkilö jotta hiujauksilta väötyttäisiin.AnttiT:
Kummallakin puolella on yksi kenraali. Heille on annettu lappu, jolla kerrotaan viisi tunnussanaa. Milloin tahansa halutessaan kenraali voi lähettää viestinviejän kertomaan tunnussanan omien kuolleiden kokoontumispaikalle, jossa tämä aiheuttaa välittömän respawnin.
Ja sitten vielä tuosta kenraalin tunnistamisesta. Jos molemille kenraaleille hommataan kirkas viitta ja voitan näkyvää ja värikästä koristetta kypärään (toivon mukaan sellainen on).
It's not the size of your army, it's not the strength of your arm, it's not the lenght of your blade. Only thing that matters, it's the will from your heart.
-
- Nostoväki
- Viestit: 4
- Liittynyt: Lauantai, 15.12.2007 21:57
- Paikkakunta: Mikkeli
- AnttiT
- Kreivi
- Viestit: 384
- Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 14:14
- Paikkakunta: Espoo
Tällaiset tyypit viedään illalla saunan taakse lupaamaan etteivät tee sitä toiste.Skedu kirjoitti:Kuulostaa hyvältä, tykkäisin taistella tälläisessä.
Mutta entäpä sitten kun joku viisastelija saa päähänsä menne respawnaamaan omat ilman lupia, esim. kuultuaan sivukorvalla tunnussanat, sen jälkeen kun kaveri kuoli ja haluaan sen takas eloon?
Lisäksi jos kenraali on antanut salasanan tietoon (niitä siis on x kpl ja ne ovat kertakäyttöistä) niin hän luultavasti haluaa sen respawnin tapahtuvan.
Jos voittotavoite on tuo viholliskenraalin tappaminen, mikä luultavasti toimisi parhaiten, niin skenaario päättyy kun tavoite on saavutettu. (Kenraali ei siis respawnaa.)Skedu kirjoitti:Ja mihin skenu päättyy? Kun kaikki sanat on käytetty?
Mitä tulee tuohon kenraalin tunnistamiseen mistä on edellisissä viesteissä puhuttu.. Lähtökohtaisesti voisi ajatella että kenraalin täytyy pysyä oman joukkueensa sotalipun tuntumassa. Tietysti jonkinlainen tabardikin voisi olla hyvä.
- Oravainen
- Paroni
- Viestit: 200
- Liittynyt: Lauantai, 01.09.2007 21:26
- Paikkakunta: Espoo
(Itelle tuli mieleen sashimonot mutta ne on vissiin aika kiellettyjä paristakin syystä mutta)AnttiT kirjoitti:Mitä tulee tuohon kenraalin tunnistamiseen mistä on edellisissä viesteissä puhuttu.. Lähtökohtaisesti voisi ajatella että kenraalin täytyy pysyä oman joukkueensa sotalipun tuntumassa. Tietysti jonkinlainen tabardikin voisi olla hyvä.
Joku tosi näyttävä vaatetus olisi aika 1337, mutta vielä paremmin kenraalin tunnistaisi, jos tyyppi kantaisi jotain spesiaali-lippua. tr00sti kenraalilla pitäisi olla henk. koht. lipunkantaja, joka seuraisi tyyppiä kuin varjo, mutta selkeämpää lienisi jos kenraali kantaisi itse omaa lippuaan. Ja kun pitäisi kantaa lippua niin tulis kenraalille se komentamisen fiilis kun ite on vähän huono mättää ylimääränen risu ja riepu toisessa käressä(se olis kaiken lisäks inspiroivan näköstä kun komentaja hilluu jonkun eeppisen lipun kanssa)
- Athene
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 627
- Liittynyt: Perjantai, 06.07.2007 17:31
- Paikkakunta: Jyväskylä
- AnttiT
- Kreivi
- Viestit: 384
- Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 14:14
- Paikkakunta: Espoo
Luonnollisesti, mutta kaikki miehet jotka lähetät, ovat pois muusta toiminnasta. Eli jos lähetät puoli armeijaa varmistamaan respawnia, toivo ankarasti, ettei vastustaja keksi aloittaa suurhyökkäystä samaan aikaan.Athene kirjoitti:Ja viestinviejän tueksi saisi lähettää haluamansa määrän henkivartijoita, jotka kannattaisi tapattaa matkallaviimeiseen mieheen, koska he kuitenkin hetken kuluttua respaavat?
"Selvennykseksi", ajattelin että skenaarioalue olisi yksinkertaistettuna muotoa
Respawn A * -----------| --Kenraalien liikkuma-alue-- |----------- * Respawn B
Eli kenraalit eivät voi mennä respawnpaikkojen lähelle odottelemaan, ja sanansaattajan henkivartijoiksi lähetetyt sotilaat ovat melko varmasti pois muusta taistelusta. Ellei sitten toinen ole lähettänyt koko armeijaa kiertämään selustan kautta.
- Automaattinen
- Komentaja
- Viestit: 1605
- Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
- Paikkakunta: Mouhijärvi
- AnttiT
- Kreivi
- Viestit: 384
- Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 14:14
- Paikkakunta: Espoo
-
- Kapteeni
- Viestit: 123
- Liittynyt: Tiistai, 03.06.2008 09:35
- Paikkakunta: Espoo, (Tapiola)
- Tuomir
- Herttua
- Viestit: 539
- Liittynyt: Keskiviikko, 21.05.2008 11:08
- Paikkakunta: Helsinki
Ja jos vastapelaaja saisi liktivoitua sanansaattajan jolla olisi jokin lappu jossa yksi sana niin se saisi käyttää sen itse tai viedä omalle kenraalille. Ja taistelukentällä kenraalialueet olisivat päissä ja respat sivuilla, jos olisi "vinoneliö". Tuo yksittäinen lappu myös estäisi sen että tulisi noita perusjunttejajotkarespaa kamunsa ja käskyn pitäisi oikeasti tulla kenraalilta. Eiväthän sotilaat kenen tahansa käskystä sieltä reservistä lähde
Kunnes lääkäri kieltää!
-
- Soturi
- Viestit: 26
- Liittynyt: Perjantai, 04.07.2008 20:00
- Paikkakunta: Jyväskylä
Pesäpallon ympärille sidottu paperitollo / boffakeihään ympärille kääritty paperi tai kangas jossa salasana lukee. Sen voi sitten heittää respauspaikan hoitajalle, tai respausalueelle. Huonosti käy jos yliarvioi heittoetäisyytensä eikä ihan lennä sen rajatun neliön sisään, vastustaja ottaa sen ja tappaa sanansaattajan.AnttiT kirjoitti:Totta, mutta toisaalta on epätarkoituksenmukaista jos tunnussanan voi huutaa toiselta puolelta aluetta tms. Sanoisin että vähintäänkin näköyhteys täytyy olla..LehtoA kirjoitti:Tietysti, mutta minusta olisi parempi että sen sanansaattajan eliminoimis porukan pitäisi etsiä aktiivisesti sitä sanansaattajaa eikä niin että siellä on 10m * 10m alue jonka sisälle sen sanansaattajan pitää päästä, vaan että esimerkiksi juuri kunhan sen respauspisteen hoitaja kuulee sen tunnussanan jolloin se antaa paikalla oleville luvan lähteä liikkeelle. Näin ne etsijätkin joutuvat tekemään partiointia ja valvomaan aluetta.
Eipähän voisi valvoa täydellisesti aluetta, näköyhteys käytännössä tarvittaisiin jne jne. Ja saattaisi tulla innovatiivisia ratkaisuita mihin sen kangaspalan käärii että se lentää mahdollisimman tarkkaan ja pitkälle.