Jalattomat?
Valvojat: Ylläpito, Sotahuuto 2007
- Ketku
- Sotahuuto '09 -järjestäjä
- Viestit: 1097
- Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere
-
- Paroni
- Viestit: 222
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 23:24
- Paikkakunta: Helsinki
Mielestäni muutos olisi erittäin looginen, sillä menettäisihän siinä oikeastikkin tajunsa verenhukan ansiosta. Sitapaitsi ainoastaa kahden raajan omaavan boffaajan pomppiminen ei todellakaan nosta boffaamisen katuuskottavuutta (mikäli olettaa että boffaamisessa olisi koskaan ollut katuuskottavuutta )Ketku kirjoitti:Hmm pitäisiköhän muuten tulevaisuuden sääntöihin tehdä muutos siihen, että kahden raajan menetyksestä kuolee? Mitä mieltä tästä ehdotuksesta?
Mutta säännön muutos toisi haavoittumis sääntöjä lähemmäs jossain toisessa threadissa mainittua "shokkikuolemaa"
Praise the sun!
- saloneju
- Keisari
- Viestit: 5706
- Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
- Paikkakunta: Tampere
En oikein lämpene ajatukselle. Kahden saman raajan menetyksestä seuraava kuolema on ok, eipähän siinä tilassa ole enää mitään järkeäkään jatkaa riehumista, mutta toisen jalkansa ja toisen kätensä menettänyt soturi voi vielä boffokentillä tehdä paljonkin. Hyvältä kriteerinä kuolemiselle tuntuukin juuri se, että kun tappelemisen jatkamisessa teknisesti ei ole enää mitään järkeä (esim. molemmat kädet pois pelistä), seuraa kuolema, mutta niin kauan ei ennen. Jokainen tulee Sotahuutoon pitämään hauskaa ja haluaa mättää koko rahan edestä. Kahden raajan menettämisestä seuraava välitön kuolema johtaisi vaan siihen että saisi mättää vähemmän. Eihän me sitä haluta... vai?
- Ketku
- Sotahuuto '09 -järjestäjä
- Viestit: 1097
- Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere
Itse en kyllä kertaakaan ollut siinä tilanteessa, että mättäminen olisi päättynyt kahden saman raajan menetykseen mistään. Enkä kyllä muista, että minulta olisi käsiä lyöty pois. Jalat taisivat pariin otteeseen lähteä. Oikeastaan hengettömäksi pääty joko päähän tulleista lyönneistä taikka takaa torsoon tulleista iskuista.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
- Wilhelmus
- Paroni
- Viestit: 213
- Liittynyt: Maanantai, 21.08.2006 20:12
- Paikkakunta: Helsinki
-
- Kapteeni
- Viestit: 118
- Liittynyt: Keskiviikko, 11.10.2006 20:28
- Paikkakunta: Kotka
-
- Kuningas
- Viestit: 3422
- Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
- Paikkakunta: Porvoo
Mitä nopeammin soturit tippuvat, sitä useampia taisteluita tarvitaan, jotta saadaan aikaan sama määrä taistelua per henkilö, ja sitä enemmän tarvitaan uusia taistelupaikkoja ja muotoja, jotta homma pysyisi mielenkiintoisena... Eli enemmän päänvaivaa järjästäjille ja siirtymistä pelaajille. Tästä syystä vastustan myös ns. shokkisääntöä.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
- vesmurmel
- Paroni
- Viestit: 153
- Liittynyt: Maanantai, 03.04.2006 15:28
- Paikkakunta: Lappeenranta
Hahahaa! Tuli mieleen ekas skenus ku sain valoille osuman niin siel mie hyppelin ympäri ämpäri karkuu kaikelaisii vihulaisii
Oha se aikase rankkaa hyppii yhel jalal esimerkiks mäkee alas tai varsiki ylös! Lukuun ottamat kaikelaisii kantoi, kivei ja mitä kaikkee kummallisempaa roinaa metäst yleesä löytyykii.
Pitää vaa yrittää siin toivos kinkata et sais jottai helpompii vastuksii ettei kummikaa heti kuolis ja oha se vähäse säälittävä näköstkii pomppii siel. Yheki kerra kävin vaa nauramaa ku ei meinannu tulla mittää siel metäs pomppimisest. Nykyine on paras miust ku sitä pystytää kutakuinki noudattamaa.
Oha se aikase rankkaa hyppii yhel jalal esimerkiks mäkee alas tai varsiki ylös! Lukuun ottamat kaikelaisii kantoi, kivei ja mitä kaikkee kummallisempaa roinaa metäst yleesä löytyykii.
Pitää vaa yrittää siin toivos kinkata et sais jottai helpompii vastuksii ettei kummikaa heti kuolis ja oha se vähäse säälittävä näköstkii pomppii siel. Yheki kerra kävin vaa nauramaa ku ei meinannu tulla mittää siel metäs pomppimisest. Nykyine on paras miust ku sitä pystytää kutakuinki noudattamaa.
Hmm...
- Azor
- Ylläpito
- Viestit: 1442
- Liittynyt: Keskiviikko, 25.01.2006 03:44
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Sotahuuto ja bofferointi lienevät ennenkaikkea urheilua ja hupia. Yksijalkaisina pomppivat sankarit kuuluvat urheilulajiin olennaisena osana . Kuten sanottu, molemmat kädet tai jalat käyttökelvottomana, ei ole paljokaan mieltä jatkaa taistelua.
Sideharson epärealistinen taikaparannus on otettu mukaan, jotta taistelun tauottua mahdollisimman moni soturi voisi vielä jatkaa hauskanpitoa. Tämä myös vähentänee huijaamisen kiusausta ja mahdollisesti lisää taistelun intensiteettiä, sillä mikäli vastustajaa ei tuhota täysin, he voivat vielä koota rivinsä ja haastaa voittajansa uudelleen. Sideharso tekee myös taktisesta perääntymisestä varteenotettavan vaihtoehdon.
Sideharson epärealistinen taikaparannus on otettu mukaan, jotta taistelun tauottua mahdollisimman moni soturi voisi vielä jatkaa hauskanpitoa. Tämä myös vähentänee huijaamisen kiusausta ja mahdollisesti lisää taistelun intensiteettiä, sillä mikäli vastustajaa ei tuhota täysin, he voivat vielä koota rivinsä ja haastaa voittajansa uudelleen. Sideharso tekee myös taktisesta perääntymisestä varteenotettavan vaihtoehdon.
http://nivaro.fi/fantasybattle | FaBa puuhamies
- ZamboNet
- Rautasydän
- Viestit: 3505
- Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
- Paikkakunta: Jyväskylä
Sideharso tosiaan on mielestäni näin "pienessä" tapahtumassa todella hieno oivallus, kun ei ole aikaa sellaiseen, että yksittäiset taistelut kestäisivät päiväkausia, niin että vihollinen pystyisi oikeasti keräämään joukkojansa kasaan jossain kilometrien päässä ja hoitaa vammautuneita. Sideharson ansiosta näitä tapahtumia (kuten Azor totesi) voidaan simuloida lyhyemmissäkin skenaarioissa, joita kaikki sotahuudon skenaariot ovatkin.
- BlueSkie
- Herttua
- Viestit: 862
- Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
- Paikkakunta: Kuopio
Sivuhuomautuksena todettakoon kuitenkin, että sideharsojen joukkuekohtainen lukumäärä oli ainakin tänä vuonna niin naurettavan pieni, että ei niillä mitään ryhmää yhden taistelukontaktin jälkeen kokoon kursita. Meidän 18 hengen ryhmällämme taisi olla 3 sidettä per skenaario. Emmepä niihin siis paljoa luottaneet vaan joko taistelimme itsemme vihollisen läpi tai kaaduimme sitä yrittäessämme. Sidontavetäytymisessä ei oikein ollut ideaa.ZamboNet kirjoitti:Sideharso tosiaan on mielestäni näin "pienessä" tapahtumassa todella hieno oivallus, kun ei ole aikaa sellaiseen, että yksittäiset taistelut kestäisivät päiväkausia, niin että vihollinen pystyisi oikeasti keräämään joukkojansa kasaan jossain kilometrien päässä ja hoitaa vammautuneita. Sideharson ansiosta näitä tapahtumia (kuten Azor totesi) voidaan simuloida lyhyemmissäkin skenaarioissa, joita kaikki sotahuudon skenaariot ovatkin.
- Ketku
- Sotahuuto '09 -järjestäjä
- Viestit: 1097
- Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
- Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere
- Nipsu
- Herttua
- Viestit: 682
- Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
- Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi
Tuo kahden raajan menetykseen kuoleminen kuulostaa tyhmältä juuri sen nopean kuoleman takia. Kaikkihan me halutaan tapella mahd. pitkään
Sideharsojen määrää pitäisi nostaa koska ne tosiaan lisäävät pelin taktisuutta ja pidentävät peliä yms. olisiko puolet osaston lukumäärästä liikaa harsoja per skenu? siteiden pitäisi kyllä silloi olla ryhmäkohtaisia ettei joku 20 miehen kevyt osasto jää selustaan vaan parantamaan vetäytyviä... paitsi jos tämä olisi tarkoitus!
Sideharsojen määrää pitäisi nostaa koska ne tosiaan lisäävät pelin taktisuutta ja pidentävät peliä yms. olisiko puolet osaston lukumäärästä liikaa harsoja per skenu? siteiden pitäisi kyllä silloi olla ryhmäkohtaisia ettei joku 20 miehen kevyt osasto jää selustaan vaan parantamaan vetäytyviä... paitsi jos tämä olisi tarkoitus!
Smells like... Victory!
Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
- tiarAnon
- Sotalordi
- Viestit: 1379
- Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
- Paikkakunta: Espoo
- Verimakkara
- Sotilasmestari
- Viestit: 97
- Liittynyt: Keskiviikko, 12.04.2006 20:18
-
- Sotahuuto '11 -järjestäjä
- Viestit: 1427
- Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
- Paikkakunta: Lahti
Sideharsot toimivat asteen paremmin kevyemmillä kuin raskaammilla kavereilla. Kevyet kykenevät irtautumaan kosketuksesta helpommin ja rampanakin liike on parempi kuin haarniska päällä kinkaten. Lisäksi panssaritankit tuppaavat kuolemaan useamman siihen että joku pääsee selkään tai jäädään jyrän alle ja otetaan tarpeeksi monta iskua lyhyessä ajassa kuin yksittäisiin satunnaisiin osumiin.
Mielestäni siteiden käyttö tuo hieman lisää taktisuutta ja valintoja ja lisäksi pidemmissä skenaarioissa mahdollistaa sen että loukkaantuneen ei tarvitse kinkata seuraavaa varttituntia. Kun määrä ja käytön nopeus on harkittu, niin siteet ovat paikallaan.
Mitä tulee kahden saman raajan menetyksestä kuolemaan, niin se on milestäni järkevää. En ainakaan halua nähdä että molemmat kädet menettänyt kaveri ryntäilee vihollisen kilpiin itsemurhasyöksyllä tehdäkseen kaverilleen iskupaikkaa. Molemmat jalat menettänyt ja silti taisteleva on historiallisesti harvinainen. Yleensä kunnon jalkaosuma tiputtaa kaverin tehokkaasti. Yhtä osumaa voi ajatella raapaisuksi joka ei lamauta kokonaan, mutta se että molemmat jalat telottu kaveri jatkaa taistelua on epätodennäköistä (historialliselta kannalta) ja tyhmää. Tyhmää sen takia että 1vs1 tai liikkumattomassa linjassa jalaton kaveri on yhä varsin tehokas ja toisekseen siksi että kontillaan maassa rymyävä henkilö jää jossain vaiheessa muiden jalkoihin ja silloin onnettomuuden riski on varsin suuri.
Jos joku silti haluaa ettei kahdesta samasta raajasta kuole, niin ainoa järkevä sääntö on se että samat raajat menettänyt on taistelukyvytön, mutta yhä parannettavissa jos aikaa ja siteitä riittää. Tämä tosin pahimmillaan tarkoittaa myös sitä että "kuolleisiin" tullaan iskemään varmistava isku ettei taistelukyvytön vihollinen pääse paranemaan. Vai keksiikö joku jonkun nopean ja selkeän tavan jolla voi ilmaista eron kuolleen ja taistelukyvyttömän välillä?
Mielestäni siteiden käyttö tuo hieman lisää taktisuutta ja valintoja ja lisäksi pidemmissä skenaarioissa mahdollistaa sen että loukkaantuneen ei tarvitse kinkata seuraavaa varttituntia. Kun määrä ja käytön nopeus on harkittu, niin siteet ovat paikallaan.
Mitä tulee kahden saman raajan menetyksestä kuolemaan, niin se on milestäni järkevää. En ainakaan halua nähdä että molemmat kädet menettänyt kaveri ryntäilee vihollisen kilpiin itsemurhasyöksyllä tehdäkseen kaverilleen iskupaikkaa. Molemmat jalat menettänyt ja silti taisteleva on historiallisesti harvinainen. Yleensä kunnon jalkaosuma tiputtaa kaverin tehokkaasti. Yhtä osumaa voi ajatella raapaisuksi joka ei lamauta kokonaan, mutta se että molemmat jalat telottu kaveri jatkaa taistelua on epätodennäköistä (historialliselta kannalta) ja tyhmää. Tyhmää sen takia että 1vs1 tai liikkumattomassa linjassa jalaton kaveri on yhä varsin tehokas ja toisekseen siksi että kontillaan maassa rymyävä henkilö jää jossain vaiheessa muiden jalkoihin ja silloin onnettomuuden riski on varsin suuri.
Jos joku silti haluaa ettei kahdesta samasta raajasta kuole, niin ainoa järkevä sääntö on se että samat raajat menettänyt on taistelukyvytön, mutta yhä parannettavissa jos aikaa ja siteitä riittää. Tämä tosin pahimmillaan tarkoittaa myös sitä että "kuolleisiin" tullaan iskemään varmistava isku ettei taistelukyvytön vihollinen pääse paranemaan. Vai keksiikö joku jonkun nopean ja selkeän tavan jolla voi ilmaista eron kuolleen ja taistelukyvyttömän välillä?
- ZamboNet
- Rautasydän
- Viestit: 3505
- Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Tyrisalthan
- Kreivi
- Viestit: 363
- Liittynyt: Lauantai, 17.06.2006 14:11
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Kersantti
- Viestit: 59
- Liittynyt: Torstai, 01.06.2006 13:06
Kyllähän niistä siteistä varmasti hyötyä monelle oli. Itse lipunkantajana taasen en tullut tarvinneeksi - tiukan paikan tullen joko kuolin tai pääsin karkuun.
Muttajoo henkilökohtaisesti suhtaudun tietyllä tavalla Sotahuutoon kuin larppiin - siis eläytyen keskiaikaisen soturin rooliin. Kannatan todellakin "shokkisääntöjä" ja kivun näyttelemistä. Nostavat tunnelmaa niin mukavasti.
Muttajoo henkilökohtaisesti suhtaudun tietyllä tavalla Sotahuutoon kuin larppiin - siis eläytyen keskiaikaisen soturin rooliin. Kannatan todellakin "shokkisääntöjä" ja kivun näyttelemistä. Nostavat tunnelmaa niin mukavasti.
-
- SH07 päävastuullinen
- Viestit: 99
- Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 21:40
Edustan tässä nyt puolen matkan ratkaisun kannattajia, eli:
En kannata shokkisääntöä, jossa jalan menettäminen olisi välitön kuolema.
Toisaalta en myöskään halua nähdä yhtään soturia pomppimassa puolellatoistajalalla ympäri taistelukenttää "menetettyään jalan".
Ehdottaisinkin siksi, että jalan menetettyään laskeudutaan korkeaan polviasentoon, jossa saa edelleen kääntyillä polven varassa, mutta josta ei ponnisteta, tai nousta jalalle ilman taistelutoverin tukea tai läheiseen puuhun nojaamista.
Tukevan kaverin poistuessa paikalta laskeudutaan takaisin korpoon, jossa ollaan kunnes joko haavuri hoitaa jalan, taistelu loppuu tai kuolema korjaa.
Itse kukin pystyy arvioimaan riskit rikkoa itsensä metsässä yhdellä jalalla pomppiessa, joten en puutu nyt siihen. Taistelussa esimerkiksi jalkaosuman ottanut saattoi viime vuonna "ottaa painon pois jalalta" ja jatkaa taistelua sujuvasti molemmat jalat maassa tukemassa. Tämä aiheutti sekä epäselvyyttä että henkilökohtaista harmistusta.
Jos taistelija tietää omaavansa heikot polvet, suosittelen ottamaan halpoja polvisuojuksia (niitä saa esim rautakaupasta) mukaan tällaista tilannetta varten. Vaihtoehtoisesti voi myös julistautua halutessaan kuolleeksi ja välttää mahdollinen polvien rasittuminen korpossa taisteltaessa.
En kannata shokkisääntöä, jossa jalan menettäminen olisi välitön kuolema.
Toisaalta en myöskään halua nähdä yhtään soturia pomppimassa puolellatoistajalalla ympäri taistelukenttää "menetettyään jalan".
Ehdottaisinkin siksi, että jalan menetettyään laskeudutaan korkeaan polviasentoon, jossa saa edelleen kääntyillä polven varassa, mutta josta ei ponnisteta, tai nousta jalalle ilman taistelutoverin tukea tai läheiseen puuhun nojaamista.
Tukevan kaverin poistuessa paikalta laskeudutaan takaisin korpoon, jossa ollaan kunnes joko haavuri hoitaa jalan, taistelu loppuu tai kuolema korjaa.
Itse kukin pystyy arvioimaan riskit rikkoa itsensä metsässä yhdellä jalalla pomppiessa, joten en puutu nyt siihen. Taistelussa esimerkiksi jalkaosuman ottanut saattoi viime vuonna "ottaa painon pois jalalta" ja jatkaa taistelua sujuvasti molemmat jalat maassa tukemassa. Tämä aiheutti sekä epäselvyyttä että henkilökohtaista harmistusta.
Jos taistelija tietää omaavansa heikot polvet, suosittelen ottamaan halpoja polvisuojuksia (niitä saa esim rautakaupasta) mukaan tällaista tilannetta varten. Vaihtoehtoisesti voi myös julistautua halutessaan kuolleeksi ja välttää mahdollinen polvien rasittuminen korpossa taisteltaessa.
Valhalla tai Kuolema!
-
- SH07 päävastuullinen
- Viestit: 99
- Liittynyt: Maanantai, 17.07.2006 21:40
En sinänsä pidä ajatuksesta, bofferoinnissa perinteisesti on kunniakkaasti voitettu maassa jalattomana makaavana yksikätisenä soturina.Ketku kirjoitti:Hmm pitäisiköhän muuten tulevaisuuden sääntöihin tehdä muutos siihen, että kahden raajan menetyksestä kuolee? Mitä mieltä tästä ehdotuksesta?
Sotahuudossa jalattomien haitta taistelussa korostuu kuitenkin entisestään, kun ei voi puolustautua samalla tehokkuudella satunnaisista suunnista ympäriltään tulevia vihollisia vastaan.
Toisaalta olen sitä mieltä, että molemmat kädet menettänyt soturi pudottaa kaiken kantamansa jos haluaa vielä yrittää juosta haavurille.
Valhalla tai Kuolema!
- Beatific
- Kuningas
- Viestit: 2797
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Kuulostaa ihan hyvältä, luultavasti toimii paremmin kuin entinen säännöstö. Kokeilemme tätä varmaan Assasiinien treeneissä lähitulevaisuudessa.Ascen kirjoitti:Ehdottaisinkin siksi......Vaihtoehtoisesti voi myös julistautua halutessaan kuolleeksi ja välttää mahdollinen polvien rasittuminen korpossa taisteltaessa.
Yksijalkaisten pomppivien sotureiden kysymys on vähän makuasia, minua ei haittaa paljoa, mutta siinä tulee niin helposti fuskattua, että kenties Bofferin Tien kannalta uudistus johtaa oikeaan suuntaan.
En vastusta periaatteessa myöskään kädettömän juoksua haavurille, voisi olla ihan hauskaa... näen tosin potentiaalisen ongelman siinä, että kenttä täyttyy kädettömistä, sideharsoa kaipaavista sotureista, mikä voi lisätä hieman sekavuutta.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
- Keisari_P
- Ylläpito
- Viestit: 2524
- Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
- Paikkakunta: Helsinki
Viimevuotisissä säännöissä tämä kyllä oli kiellettyä. Jalka olisi tullut pitää ilmassa haavoittumisesta lähtien, tai mennä polvilleen.Ascen kirjoitti:Taistelussa esimerkiksi jalkaosuman ottanut saattoi viime vuonna "ottaa painon pois jalalta" ja jatkaa taistelua sujuvasti molemmat jalat maassa tukemassa.
Näin SH06 säännöt kirjoitti aiheesta: "Loukkaantunut jalka nostetaan ilmaan, eikä sille saa laskea painoa. Uusi osuma jo vahingoittuneeseen raajaan johtaa kuolemaan."
Yritin viimevuonna varovasti ajaa läpi ideaa, että raajaparin menettänyt voisi olla hetken parennattavissa, mikäli lääkintämies pääsee haavoittunutta heti sitomaan. Ajatukselle ei kuitenkaan lämmetty juuri epäselvien tilanteiden vuoksi. Olen itsekin nykyisin sillä kannalla, että raajaparin menettänyt on heti kuollut. Ei siis kahden eri raajan vaan kahden saman raajan = raajaparin.
Pidän hyvänä ehdotuksena sääntöä, että jalan menettäneenä tulisi käydä polviasentoon. On lisäksi uskottavamman näköistä videolla, jos soturit eivät siellä hypi yhdellä jalalla. Videolla näyttäisi myös paremmalta, jos kuolleet eivät vaeltelisi laiskasti kentällä, mutta se nyt ei liity tähän keskusteluun.
- Humppamies
- Kreivi
- Viestit: 271
- Liittynyt: Sunnuntai, 26.03.2006 19:28
- Paikkakunta: Keminmaa
- Archibald
- Marsalkka
- Viestit: 2182
- Liittynyt: Torstai, 30.03.2006 19:56
- Paikkakunta: Stockholm