Treeni miekka.

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

Avatar
mikko
Kreivi
Viestit: 411
Liittynyt: Maanantai, 26.03.2007 16:20
Paikkakunta: Espoo/(Laukaa)

Viesti Kirjoittaja mikko » Perjantai, 14.09.2012 11:14

Treenaan itse hieman painotetulla kohtuullisen lyhyellä miekalla. Kisoissa sitten lelu on pidempi mutta painottamaton.

Reeneissä tavoitteeni oppia dominoimaan vastustajaa, ja voittaa olemalla nopeampi ja vahvempi. Kun treeneissä käytän samanmittaista/toivottavasti lyhyempää asetta kuin vastustajillani, opin dominoimaan kaikella muulla kuin juuri aseella. Tapahtumaan mennessä kun otan pidemmän ja samanpainoisen aseen käteeni, se ei tunnu erilaiselta kuin treeniase, se tuntuu superaseelta lähes joka suhteessa. Eihän se toki ole joka suhteessa, mutta huomattavasti tehokkaampi se kyllä on. Sitten kun kyseeessä on kilpailutilanne, ja olen oppinut dominoimaan kaikella muulla kuin aseella ja nyt aseeni onkin yhtäkkiä pidempi/samanmittainen kuin vastustajilla, minulle jää pelivaraa ja varaa virheisiin enemmän.

Pidemmällä miekalla toki ei ole käytettävissä kaikkia samoja tekniikoita kuin lyhyemmällä, mutta minun mukavuusalueeni on se, kun kun minä lyön ja vastustaja ei lyö. Siihen pidempi miekka tiettyyn rajaan asti toimii lähes poikkeuksetta hyvin.

Tämä sama pätee myös kilpiin. Kun treenaan pienemmällä kilvellä, opin pakostakin aktiivisen kilvenkäyttötavan. Sitten kun tosipaikassa käytänkin yhtäkkiä tornikilpeä, kilvenkäyttötapani on edelleen hyvin aktiivinen (väittävät että tornikilvenkäyttöni on jopa tyhmän aktiivista). Aktiivinen tornikilvenkäyttöni mahdollistaa mielestäni äärimmäisen tehokkaan suojan enkä tyydy sen tarjoamaan passiiviseen laiskaan suojaan vaikka voisinkin. Tässä tulee tietysti väsymisongelma eteen, mutta en mielestäni voi antaa heikon olkalihakseni estää minua käyttämästä kilpeäni tehokkaimmalla tavalla, koska se on vain treeenaamiskysymys.
Haiden
Sotalordi
Viestit: 1393
Liittynyt: Maanantai, 02.04.2007 08:33

Viesti Kirjoittaja Haiden » Perjantai, 14.09.2012 11:49

höplimö2 kirjoitti: Aika mielenkiintoinen tapa treenata Haiden. Mietin vaan, että miten voit varmistaa sen 100% taidoistasi kun tulee se "kova" matsi, jos et ole treenannut sillä? Pyrin itse aina treenaamaan täysillä ja hyvää tekniikkaa käyttäen, niin voimaharjoittelussa salilla kuin boffauksessakin, koska siten pystyn tietämään oman kehoni rajat(voima, nopeus jne.), joita on sitten helppo lähteä kehittämään. Tosin pitää muistaa, että kroppaa ei kannata "viedä liian pitkälle", koska muuten paikat hajoo.
Muotoillin kai vähän väärin, ottelen täysin samalla tekniikalla ja taidoilla treeneissä, mutta teen lyönnit hitaamin/vähemällä voimalla. Ideana on ollut minulla, että jos opin lyömään tappavia lyöntejä tuolla 80%, niin dominoin sitten kun otan täyden nopeuden lyönteihin. (siis minun jalkatyöt ja muut kehonliikeet pysyy treeneissä normaalina, vaan rajoitus kohdistuu lyönteihin.) Se täyden nopeuden saaminen tulee luonnollisesti, kuin olisit käyttänyt nilkka-/rannepainoja.

Itse otin tämän käyttöön kun ropeconissa ja boffoliigoissa et saa monesti hyötyä lyhyemällä aseesta treenauksesta ( Koska monesti kaikki muut ovat myös käyttäneet lyhyempi treenimiekkoja.) Näissä turnajaisissa olen kokenut saavan hyödyn siitä, että saan "varastosta" sen ylimäärisen nopeuden. Tunne on sama kuin saisit sen 5-10cm pidemän miekan käyttöön.

Esimerkiksi normaalisti otan 10-0 peltsiltä turpaan treeneissä, niin yllätyin itsekkin miten pärjäsin peltislle boffoliigassa. Tulokseen ehkä vaikutti että peltsillä oli polvi paskana, mutta silti muistaakseni olin ainoa joka voitti hänet kilpi+miekka matseissa?
Viimeksi muokannut Haiden, Perjantai, 14.09.2012 13:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanhan ajan kyytiketju
Archibald
Musiikki on elektroninen. Tästä ei keskustella.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Perjantai, 14.09.2012 12:49

Yksin treenaamisesta mainitsisin tähän että kun treenaa yksin tekniikkaa ei kannata käyttää liian raskaita leluja. Niillä rikkoo paikkansa. Yksin treenatessa olen itse käyttänyt:

-Kevyitä mutta oikean pituisia leluja ihan ilmassaheiluttelun treenaamiseen, paikat eivät mene rikki mutta tekniikkaa saa hiottua. Mitä nopeampia lyöntejä ilman vastusta, sitä kevyempi on välineen oltava. Kun joskus teen tekniikkatreeniäkin teräksellä teen ne erityisen hitaasti ja liikeratoja tarkastaen. Teräksellä teen harjoituksia ihan vain että terän kulmat ja muu toimintani tulisi tarkastettua.
-Vastusta kuten säkkiä, mattoa, lunta/jäätä, puupölliä tms päin lyödessä käytän puisia tai rottinkisia mötiköitä. Teräs ei mene rikki eikä riko mitään mutta saan käytettyä oikean kokoisia ja painoisia välineitä. Painotukset ovat tietysti pielessä mutta kaikkea ei voi saada.
-Leikkaamisharjoituksissa käytän terästä.

Edit: Ja sellaisia harjoitteita joista keho sanoo pahasti ei kannata tehdä. Itse en osaa treenata wrappeja ilman vastusta niin etten rikkoisi itseäni. Niinpä en enää tee niitä ilman vastusta.

Yleisesti keskusteluun on sanottava että on hienoa nähdä ihmisten miettineen harjoitteluaan ja kykenevän kertomaan treenaustavoistaan. Enemmän tällaista keskustelua!
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”