Kalibraatiosta II

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

Avatar
Joensuu
Herttua
Viestit: 665
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 17:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joensuu » Perjantai, 20.01.2012 03:29

Mä olin myös edellisten treeniemme jälkeen aivan tyytyväinen. Kyllä, kerran tai pari kävi niin että löin mielestäni kelpo iskun hyvästä liikkeestä jota vastustajani ei tuntenut, mutta mun mielestä se nyt on oikeasti aivan se ja sama jos niin käy pari kertaa treeneissä. Ei ihan oikeasti vaikuta mun peli-iloon.

Ja sain myös niin kovan iskun niskaan/takaraivoon että täysin spontaani reaktio oli huutaa "Ai saatana". Sekään ei haitannut, treenien jälkeen oli todella hyvä mieli.

Toivon, ettei ainakaan kukaan kyräile mielessään että "se Aleksi-jätkä ei kyllä kuollut kun sitä lyötiin," vaan sanoisi sit suoraan jos niin kävi.

Skylark, jota Antiksi myös sanotaan, sanoi mun mielestä tosi fiksusti tässä keskustelussa. Ihmisellä on oikeasti aika rajattu tuntoaisti erottaa kehossaan seitsemää eri asiaa samalla kun yrittää parhaansa mukaan vielä voittaa toisen, joskus useammankin harrastajakumppaninsa suhteellisen monimutkaisessa kamppailussa. Ymmärrän täysin sen jos joku joskus ei osumaa huomaa. Mähinöissä parhaimmillaan yksi runttaa kilvellä kylkeen, toinen yrittää saada keihästään sieltä esiin, sitten peruutat taaksepäin ja törmäät toiseen kilpeen ja vastustaja tulee vielä astumaan varpaille, ja siinä samalla sitten pitäisi vielä tuntea jostain lantion reunasta hipaisu.

Mä yritän parhaani mukaan eikä mulle oo tullutkaan osumien ottamattomuudesta valitusta ties kuinka pitkään aikaan (mm. jossain Sohussa joku vastapuolen soturi huusi erikseen kentän laidalta, että "Etkä kuollut, se isku oli keihään lappeella lyöty"), mutta kyllä mä epäilen että silti joskus on ollutkin iskuja joita ei huomaa. Ja oon aika varma että mun iskuja menee myös huomiotta joskus. Mutta sen en anna omaa peli-iloani pilata.

Ainoastaan muutaman kerran on ottanu jossain SoHussa päähän se, että jotkut (en heittele nyt edes ryhmää ilmoille vaikka tapauksiin tietty ryhmä liittyykin, koska en halua lisätä YHTÄÄN bensaa liekkeihin) tekevät väkivaltaisia rynnäköitä ja jatkavat liikettä kaikesta kylkiin takomisesta huolimatta vielä muutaman askeleen. Se on sillee epäreilua että sillä puolustajan muoto murtuu vaikka soturi olisi oikeasti jo joutunut pysäyttämään ja hyppäämään polvelle heti kun ekat iskut tulivat.

No mutta, se siitä. Minä kiitän edellisistä treeneistä niiden järjestäjiä ja toivon että edelleen olemme tervetulleita. :)
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Perjantai, 20.01.2012 08:52

Vaikka osumien ottamattomuus ei pilaisi sun peli-iloa niin luulen, että olisi hyvä, jos olisit käynyt sanomassa skenaarion jälkeen kyseiselle henkilölle, joka ei mielestäsi kelpo osumaa ole ottanut. Useimmat varmaan kuitenkin haluavat itse kehittyä osumien ottamisessa ja siinä palaute auttaa. Samoin, jos sait kovia iskuja takaraivoon, niin siitäkin. Kukaan tuskin oikeasti haluaa lyödä tarkoituksella sellaisia critical hittejä.

Noissa tiiviissä mähinätilanteissa minä ainakin saan yleensä yksinkertaisesti niin monta iskua niin aseista, kuin kilvistä, ruumiinosista ja panssareistakin, ettei koskaan jää tulkinnanvaraa. En kyllä ihmettele yhtään, jos sinä tai joku muu tulkitsee sellaiset tilanteet eri tavalla. On ihan täysin realistinen mahdollisuus, että minä en vain osaa torjua! :D
Avatar
Joensuu
Herttua
Viestit: 665
Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 17:13
Paikkakunta: Tuusula
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joensuu » Perjantai, 20.01.2012 14:28

Mulla ei nyt oo mitään aikomusta alkaa vääntää tästä sun kanssa. Olemme hyvin erilaisia ihmisiä ja luulen että ajattelemme ja toimimme eri tavalla.

Sen kyllä sanon, että se joka löi lujaa oli siis ihan tilanteen tasalla ja pyysi oma-aloitteisesti anteeksi, kertoen ihan hyväksyttävän selityksen sille miten tuo vahinko syntyi.

Sanon myös toiseen kertaan ihan vaan toistaakseni, että mua ei ihan oikeasti kiinnosta jos joku joskus ei ota lyömääni osumaa selkeästi vahingossa. Kokisin itseni ihan hölmöksi jos alkaisin välittää niistä.
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Perjantai, 20.01.2012 14:38

Ei mun ollut tarkoitus lähteä vääntämään mistään, pahoitteluni, jos näet asian niin. :? Mielipiteiden vaihtoa nämä tällaiset keskustelut kaiketi tavallisesti ovat. Ensimmäinen viestisi ei mitenkään tuonut esille, että olit saanut selityksen ja anteeksipyynnön. Ajattelin asiaa enemmänkin niin, että jos joku ei yksinkertaisesti tiedosta lyövänsä niin kovaa, että lyönnit tavallisestikin kirvoittavat tuollaisia reaktioita, niin siitä on hyvä sanoa ennen kuin jollekulle oikeasti sattuu pahasti. Tämä siis ennen toista viestiäsi, jossa selvensit asiaa.
Avatar
Rumaahinen
Kreivi
Viestit: 277
Liittynyt: Lauantai, 31.01.2009 23:33
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Rumaahinen » Maanantai, 30.01.2012 00:23

Täytyy kyllä sanoa, että olen täysin samaa mieltä Peltsin kanssa: boffaajan oma taito kehittyy vain kun hän alkaa laskemaan myös ne hipaisevat osumat ja pelaamaan rehellisesti. Juuri kokeneempien boffaajien tulisi näyttää esimerkkiä ettei treeneissä pääsisi valloille "otan osumia kun siltä tuntuu"-asenne. Esimerkiksi meillä oli takavuosina Turussa käytössä todella vammainen "It's only a flesh wound"-systeemi, joka johti härskiin osumien ottamattomuuteen ja kenenkään taitotaso ei juurikaan kasvanut. Harjoituksien ilmapiiri säilyy hyvänä kun annetaan asiallista palautetta heti kun tuntuu ettei toinen ota osumia. Kun osumat myös lasketaan, olisivat ne millaisia tahansa, kukaan ei pahoita mieltänsä ja lajin mielekkyys säilyy. Se on paljon suurempi mielipaha kun ei saa selvää osumaa perille kun toinen ei vain laske sitä, kuin että laskee hipsut itseensä ja kuolee siksi. Kun kaikilla on käytössä sama kalibraatio, joka järkisyistä voi olla ainoastaan se, että kaikki osumat ovat tappavia, ovat kaikki harrastamassa ja kilpailemassa samalla lähtöviivalla.

Itse olen sitä mieltä, että sohussa osumien ottamattomuutta lisää erityisesti panssari ja kyky kadota massaan. Aika harva kehtaa alkaa huijaamaan härskisti pienissä harjoituksissa, mutta isossa sotahuudossa joutuu aika harvoin kohtaamaan sen tyypin uudestaan, jota kusettaa.
Kapselitus
Kreivi
Viestit: 291
Liittynyt: Keskiviikko, 27.05.2009 18:34
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kapselitus » Maanantai, 30.01.2012 03:28

Rumaahinen kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että olen täysin samaa mieltä Peltsin kanssa: boffaajan oma taito kehittyy vain kun hän alkaa laskemaan myös ne hipaisevat osumat ja pelaamaan rehellisesti. Juuri kokeneempien boffaajien tulisi näyttää esimerkkiä ettei treeneissä pääsisi valloille "otan osumia kun siltä tuntuu"-asenne. Esimerkiksi meillä oli takavuosina Turussa käytössä todella vammainen "It's only a flesh wound"-systeemi, joka johti härskiin osumien ottamattomuuteen ja kenenkään taitotaso ei juurikaan kasvanut. Harjoituksien ilmapiiri säilyy hyvänä kun annetaan asiallista palautetta heti kun tuntuu ettei toinen ota osumia. Kun osumat myös lasketaan, olisivat ne millaisia tahansa, kukaan ei pahoita mieltänsä ja lajin mielekkyys säilyy. Se on paljon suurempi mielipaha kun ei saa selvää osumaa perille kun toinen ei vain laske sitä, kuin että laskee hipsut itseensä ja kuolee siksi. Kun kaikilla on käytössä sama kalibraatio, joka järkisyistä voi olla ainoastaan se, että kaikki osumat ovat tappavia, ovat kaikki harrastamassa ja kilpailemassa samalla lähtöviivalla.

Itse olen sitä mieltä, että sohussa osumien ottamattomuutta lisää erityisesti panssari ja kyky kadota massaan. Aika harva kehtaa alkaa huijaamaan härskisti pienissä harjoituksissa, mutta isossa sotahuudossa joutuu aika harvoin kohtaamaan sen tyypin uudestaan, jota kusettaa.
Asiaa ei voi juuri tuon selvemmin ilmaista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”