Kalibraatiosta II

Keskustelu taistelutekniikasta, taktiikasta, harjoituksista ja bofferoinnista yleensä.

Valvoja: Ylläpito

Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Keskiviikko, 18.01.2012 03:33

Yhden käden miekka voisi kyllä rauhoittaa menoa. Molemmat kerrat, joina Rämä on saapunut isommalla miehityksellä, ovat jättäneet mulle vähän kurjan fiiliksen. Osumien laskeminen on tosi huonolla tasolla, kun vertaa vaikkapa Corona+Valdyrin (vaimikäsenyoli) yhteisiin treeneihin tai Omnialla järjestettäviin yhteistreeneihin. Tai mihin tahansa boffaustapahtumaan. Tuntui myös, että ylivoimalla runnottiin yksittäisiä tyyppejä päin seiniä ihan surutta.

Rämä on kuitenkin täynnä hyviä tyyppejä ja hyviä matsaajia, niin en näe mitään syytä, miksi osumat pitäisi jättää laskematta. Kalibraatiosta ei voida puhua niin kauan, kun sohusäännöissä selvästi sanotaan, että hipaisukin on osuma. "Kunnon liikkeestä" ei ole mikään sääntö, ellen nyt ole pahasti väärässä. Mä en treenaa juurikaan panssari päällä ja huomaan silti siihen tulleet osumat, teistä useimmat kaiketi treenaavat niiden kanssa, joten uskoisin, että osumien laskemiseen on saatu ihan tarpeeksi harjoitusta.

Kun vastustajalla on jo valmiiksi enemmän panssaria, kilpiä ja keihäitä kuin meillä, muuttuu treenaaminen tosi ankeaksi, kun osumat ignorataan ja torso-osumat muuttuu jalkaosumuksi ja olkapääosumat käsiosumiksi. Panssarit tuntuu ikuisilta. Ennen ajattelin, että kyseessä on parin ihmisen ongelma, mutta kun seisoi linjassa varsiaseita suojaamassa, huomasi että pistot jalkoihin ja jopa päähän jäivät usein huomiotta (miten pääosumaa keihäästä voi olla huomaamatta? En mä ainakaan voi) jopa ihan uusilta kavereilta.

Jos meidän puolella perseiltiin samalla tavalla (ite voin ihan suorilta tunnustaa kusettaneeni epähuomiossa, kun Pekka pisti mua jalkaan ja heti perään huudettiin HOLD, minkä jälkeen en muistanut koko pistoa kuin vasta skenaarion jälkeen, anteeksi), niin toivoisin rämäläisiltä jotain kannanottoa asiaan. Paikan päällä ilmeisesti annettiin jotain palautetta.

Tämä ei varmastikaan ole mikään yleinen mielipide, vaan mun ihan omaa kitinää, mutta vähän voisi ihmisiä herätellä siihen, että muualla Suomessa matsataan kuitenkin lasermiekkailusäännöillä. Sotahuutoa silmällä pitäen olisi ehdottomasti hyvä matsata samoilla säännöillä. Ja treenien mielekkyyteen vaikuttaa huomattavasti se, että ylipäätään kaikki pelaavat samoilla säännöillä.

Isolla porukalla treenaaminen on mukavaa, kehittää pelisilmää ihan eri tavalla kuin pienemmät treenit, mutta jatkossa jättäytynen pois näistä yhteistreeneistä jos meno ei muutu. Tuntuu vähän kurjalta olla parin tunnin treenien jälkeen suurin piirtein yhtä paskana, mitä Sohun jälkeen on joskus ollut.

editt. No_Recessin viestin jälkeen. On joo hyvä, että suositellaan Sohu-varustusta ja asianmukaisia suojia, mutta ota huomioon, että kaikilla ei sellaisia ole tai kaikki eivät aio sellaisia Sohussa käyttää. Oletan, että treenit ovat edelleen avoimia sellaisillekin henkilöille? Vaikka "vedetään täysillä", pitää silti pystyä huomioimaan ne taistelijat, joilla ei kattavaa panssarisettiä syystä tai toisesta ole käytettävissään.
Viimeksi muokannut Triks, Keskiviikko, 18.01.2012 17:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vibelius
Herttua
Viestit: 692
Liittynyt: Keskiviikko, 14.05.2008 18:01
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Vibelius » Keskiviikko, 18.01.2012 11:23

Olipa ihan kiva tapella Rämää vastaan. Ite en huomannu ees mitään törkeitä osumien ottamatta jättämisiä. Helpotti kyllä tällaista hieman yksinkertaisempaa kaveria et kaikilla vihollisilla oli samanvärinen tapardi ni ei tullu friendly fireä olleskaan.

Ps. Yhenkädwnmiekkailua lisää

Edit: ainii, mun mielestä vois välillä olla jousiakin hillitysti mukana, edes parin matsin ajan, jos joku on vaivautunut tuomaan.
Jätä se herkkukori siihen.
Avatar
No_Recess
Kapteeni
Viestit: 126
Liittynyt: Lauantai, 01.03.2008 15:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja No_Recess » Keskiviikko, 18.01.2012 14:33

Varustus huomio!

Silloin kun rämä tulee vierailee kerran kuukaudessa niin ne treenit on tarkotettu armeija toiminalle, panssari ja sohu varustuksen kanssa, toki muina kolmena viikkona voidaan harjoitella yhdenkäden miekkaa jne, se vaati vaan et ihmisiä tulee paikalle muinaki tiistaina.

Eli loppu selvennyksenä kaikille. PANSSARIT ja SUOJAT mukaan sillä nämä treenit on tarkoitettu suoraan Sohua varten missä myös vedetään täydellä teholla. Muina tiistai treeneissä on vapaampaa.

Tietenkin on suotavaa ettei seinätaklauksia tule tai lyödä täysiä selkään, kummallekki puolelle riittä risuja tästä. Mutta treenejä tullaa kehittämään vielä, että vältytään turhilta riskeiltä.
Valdyrin noitakuningas
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Keskiviikko, 18.01.2012 14:59

Pahoittelut Triksille monista "kovista" osumista, joita usein saat kaikissa treeneissä. Miksi et siis käytä kypärää? En tarkoita, että kaikilla pitää olla kypärä, jotta voi lyödä täysillä päähän, mutta en itse ymmärrä ketään joka ei käytä kypärää? On täysin selvä fakta, että jos tällaista harrastaa niin siinä aina sattuu ja tapahtuu. Olen saanut ja nähnyt todella kovia tai muuten vaarallisia pääosumia tällaisissa JA rauhallisissa treeneissä! Niitä tulee myös kaatuilusta. Triks, minulle moni ihmetteli myös sinun ja eräiden muiden osumien ottamattomuutta yhtä paljon kuin rämä sai palautetta. Myös itse totesit tehneesi inhimillisen virheen, mikä ei minun mielestä ole huijaamista. Muistakaa, että jopa rämäläiset ovat ihmisiä ja useilla heistä on jopa ihmisäiti. Sain myös itse muutaman kerran osumia joita en ollenkaan huomannut, pahoitteluni niistä. Olen harjoitellut itse paljon panssareissa, enkä ole oppinut tuntemaan "hipaisuja" panssareiden läpi, jos huomaan iskun niin silloin sen toki otan vaikken sitä tunne. Mitä panssarien ikuisuuteen tulee niin, itse ainakin sain ja huomasin lähes joka matsissa osuman käsi-, torsopanssariin ja kypärään, jolloin olen vielä täydessä kunnossa. Usein myös rämä voittaessa, panssaroituja sotureita ei enää ollut jäljellä vaan kokematon panssaroimaton reservi siivosi salin. Osumien ottamattomuus kasvaa aina samaan tahtiin kun panssari ja väkimäärä nousee sekä tila pienenee. Tämä johtuu inhimillisistä syistä ja tilasto harhasta. Minusta sohussa on aina suurin ongelma osumien kanssa. Kaikkein pitää ehdottomasti treenata samoilla säännöillä, jotka pitää jaksaa kerrata seka treenein alussa. Minusta kannattaisi juuri nimenomaan sohua varten treenata ilma hipasuja, koska sohussa niitä ei lähes kukaan huomaa?

Huomautin säännöistä Rämälle jo treeneissä ja huomautan vielä uudelleen. Pahoittelut kaikille, jotka kokivat vääryyttä.

Vinkkejä ikuisiin ongelmiin: Mieti osuitko oikeasti? Itse mietin tätä usein ja pyrin lyömään sitten taitavammin seuraavaksi. Et tarvitse hirveästi voimaa, jos lyöt teknisesti oikein ja selvästi. Lyö panssarimiestä KAKSI KERTAA kovaa samaan paikkaan ja panssaroimatonta sopivasti. Jos joku selvästi huijaa kysy häneltä matsin jälkeen kohteliaasti. Kesken matsin osumista huomauttelua voi tietysti tehdä varsinkin treeneissä, mutta tässä on oltava maltillinen ja 100 varma että osui. Sotahuudossahan ”huutelu” taitaa olla kielletty? Ennen kuin syytät tabardia kantavaa soturia huijaamisesta, mieti onko hän sama soturi vai samannäköinen soturi?

Rämän ratkaisuja ikuisiin ongelmiin: Vaikuttamissääntö pysyy samana, mutta raajoja tai muita kehon osia ei enää eritellä. Kahdesta osumasta minne tahansa kuolee, oli osuma sitten hipaisu tai kova. Herrasmies voi ottaa yhden kovan ”kuolettavan” osuman kuolemaksi, mutta tätä ei voi keneltäkään vaatia, koska lyöjä ei tunne miten osuma osui. esim. hipaisu varpaaseen ja hipaisu päähän tappaa. Panssarisäännöt pysyvät ennallaan mutta on hyväksyttävä, että ihminen ei voi huomata osuu, jota hän ei tunne tai näe. Panssariin tullut havaittu hipaisukin lasketaan, koska vaahtomuovi on pehmeämpää kuin teräs, jota ase yrittää mallintaa. Rämä on testannut järjestelmää ”ulkopuolisilla” yritystapahtumissa ja sotaväessä kamppailuharrastajien kanssa, erittäin hyvillä kokemuksilla. Itse näen, että tämä sääntö ”rauhoittaisi” treenejä, lisäisi selkeyttä & yksinkertaisuutta ja LISÄISI PELI-ILOA! Tosin tätä emme saa koskaan tietää, koska mitään uutta ja kovin mullistavaa ei haluta kokeilla sotahuudossa, eikä oikein muuallakaan?

Yhden käden miekka juttu, kuulostaa hyvältä idealta! Vishna on pedagogista syistä treenannut linja / sohu taistelua välillä ilman kilpiä sekä pelkillä kilvillä. Kehittelen tästä jotain järkevää ja mielekästä, jota voidaan testata 26.2. Espoon treeneissä (osan ajasta). Rämä nähdään siellä seuraavan kerran isommassa koossa ja sitten taas maaliskuun alussa Vuosaaressa. Mikä olisi sopiva päivä maaliskuun alussa? Perinteistä yhden käden miekkaa on aina tarjolla keskiviikkoisin Espoossa ja missä tahansa missä kehtaa miekkailla, mutta sotahuudon simuloimista on tarjolla vain harvoin.

Kiitos ja anteeksi kaikille mahtavista treeneistä, olo on tosiaan kuin sohun jälkeen??? ikä painaa.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Keskiviikko, 18.01.2012 16:52

Susikukko kirjoitti:Kehittelen tästä jotain järkevää ja mielekästä, jota voidaan testata 26.2. Espoon treeneissä (osan ajasta).
Tähän voisi off-topicina todeta, että tuolloin on Oriveden treenileiri, johon on PK-seudulta aika paljon porukkaa tulossa. Ei toki estä harjoitteiden pitämistä tuolloin, mutta yleisön maksimoimiseksi joku toinen viikonloppu saattaa toimia paremmin?
Susikukko kirjoitti:Minusta kannattaisi juuri nimenomaan sohua varten treenata ilma hipasuja, koska sohussa niitä ei lähes kukaan huomaa?
Ja itse aiheeseen lyhyenä kommenttina, se mitä harjoitellaan iskostuu selkärankaan ja jos treenaa ilman hipsuja, niin sitä huonommin niitä tapahtumissakaan osaa huomioida. Siksi minusta pitäisi aina treenata minimikalibraatiolla. Jos kaikki alkaisivat treenata hipaisujen ignorointia (sohun takia), niin vähitellen kalibraatio väistämättäkin kasvaa isossakin mittakaavassa. Ja kalibraatio on (kuten todettua niissä pitkissä väittelyissä aiheesta) hyvin erilaista eri yksilöillä - etenkin kun bofferoinnissa ei ole mitään taistelijoiden ratifiaatiosysteemiä, jolla säilyisi edes jokin kontrolli "oikeasta" kalibraatiotasosta. Rottingissahan tällainen systeemi on ja ulkopuolisen näkökulmasta näyttää silti siltä, että sielläkin kalibraatiovaihtelu on huomattavaa ratifoinnista huolimatta.
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Keskiviikko, 18.01.2012 17:16

(Sinä et kyllä käy niin usein treeneissä että voisit sanoa, että saanko usein kaikissa treeneissä kovia tai "kovia" osumia, ottaen huomioon että pk-seudulla voi treenata parhaimmillaan neljä kertaa viikossa. Suuri osa niistä kovista osumista, joita olen saanut, ovat tulleet sulta. Ja ne ovat kovia, eivät "kovia" osumia. Tiedät varmasti, etten ole ainoa, joka on laskenut lukua sun osumista. Musta tuollainen vittuilu on ihan turhaa asiallisesti annetun palautteen jälkeen. Enkä tainnut viestissäni edes ottaa kantaa kovaa lyömiseen, vaan osumien ottamattomuuteen. Useimmilla muilla on tapana oikeasti pahoitella kovia osumia skenaarion aikana tai sen jälkeen. Mutta se siitä.)

Mä ihmettelen sitä, että usein kun teille antaa palautetta osumien laskemisesta, jonka varmaan tiedostatte olevan ongelma myös Sohun jälkeen annetun palautteen perusteella, kuittaatte takaisin että "tekin kusetatte". Vaikka vastapuoli kusettaisi minkä kerkiäisi, olisiko se sitten syy kusettaa itsekin? Zambo sanoikin hyvin tuosta Sohua varten ilman hipaisuja treenaamisesta. Jos hipaisut saa jättää hyvillä mielin laskematta, huomataan nopeasti että yleinen käsitys siitä, millainen osuma on hipaisu muuttuu niin, ettei normaaleja, hyviä ja teknisesti puhtaita lyöntejäkään enää lasketa.

Anteeksi omasta puolestani, jos multa on jäänyt osumia laskematta. Sain yhden palautteen osumien laskemattomuudesta tilanteen jälkeen, jossa lyöjää tikattiin keihäällä sivusta ja omakin miekkani oli lyöjän kyljessä. Laskin tulleen osuman panssariin, johon se osuikin. Asia selvitettiin silloin. Jos muuta palautetta omasta osuman ottamattomuudestani on tullut, olisi kiva, että siitä tultaisiin sanomaan mulle. Muusta ryhmästä en osaa sanoa mitään, samojen ihmisten kanssa tulee treenattua kerran viikossa muutenkin ja tähän mennessä ollut rehdeintä boffausta, mitä pk-seudulla olen nähnyt. Siksi ihmetyttää moinen palaute. Itse kuolin usein siihen, että mut ajettiin useammin kaverin voimin päin seinää ja lyötiin muutama napakka varmistuslyönti perään; ei siinä kauheasti kusetusvaraa jäänyt. ;)

Ja mitä tulee siihen, mun mielestä on vastustajan aliarvioimista, kun pyydetään miettimään, että osuitko oikeasti. Lyöjän näkökulmasta on aika vaikea olla huomaamatta, osuiko lyönti vai ei. Kun lyöt jalkaan ja osut johonkin kovaan, tuntuu kummalliselta, jos vastustaja toteaakin, että lahkeeseen osui. Rautalankaesimerkkinä. Inhimillisille virheille tietysti on varaa ja niitä sattuu ihan varmasti kaikille. Huomaamattomuus vain ei enää näytä inhimilliseltä virheeltä siinä vaiheessa, kun se kolmas selkeä pisto jalkaan ei vaikuta mitenkään.

On hyvä, että Rämä testaa erilaisia sääntöjä, mutta vähän näytti siltä, että joillekin oli jäänyt omat säännöt -moodi päälle näissäkin treeneissä, joiden tarkoitus oli tosiaan ilmeisesti simuloida Sotahuutoa. Minusta peli-iloa lisää nimenomaan se, että mitkä säännöt ikinä ovatkin, kaikki pelaavat samanlaisilla säännöillä. Oletan kuitenkin, että näissä treeneissä jatkossakin treenataan Sotahuudon normaaleilla säännöillä.
Viimeksi muokannut Triks, Keskiviikko, 18.01.2012 19:06. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
DiabolusIgnis
Sotalordi
Viestit: 1240
Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja DiabolusIgnis » Keskiviikko, 18.01.2012 17:54

Heitän mukaan omat kokemukseni kovista osumista treeneissä.

Treenien alussa en lyö mielestäni niin kovaa, mutta useimmissa treeneissä saan kuulla toiveen heikommasta lyöntivoimasta. Uskon asian olevan niin, että oman väsymyksen kasvaessa en kontrolloi voimaani yhtä tehokkaasti ja lyön sekä nopeasti, että lujaa, sen sijaan että löisin vain nopeasti. (Mikä on muuten täysin mahdollista, harjoittelemalla oppii. Lyökää seinää niin että terä tulee mukavasti kiinni siihen, muttei lujaa. Nopeuttakaa tahtia ja avot.) Tämän takia toivonkin että kaikki muistaisivat vähintään vartin välein 'kalibroida' sen oman lyöntivoimansa sopivaksi ja pysyä siinä.

Voi toki myös olla, että toisesta vain tuntuu pahalta väsyneenä saada niitä samoja osumia. Mutta vaikutan asiaan omalta puoleltani jos vain voin.

Toinen minkä olen huomannut on se, että saan treeneistä riippumatta kovia osumia tasapuolisesti. Niiltä ei voi välttyä kokonaan mielestäni. Mutta siinä vaiheessa kun se osuma on tullut, on syytä hyökkääjän ajatella omaa lyöntivoimaansa ja useimmiten myös laskea sitä. Anteeksipyyntö on aina plussaa vaikkei teknisesti olekaan mitään väärää tehnyt. Boffaushan on herrasmieslaji. Se on hyvin ikävää kun toinen mäjäyttää ensin päähän lujaa, ja toteaa sen jälkeen 'käytä kypärää/en mä tehny väärin!' jos asiasta mainitsee. Olkaa ystävällisiä toisillenne.

Sitten osumien ottamiseen. Itse menen periaattella "Jos täytyy miettiä osuiko se, niin se osui." Sen voi myös soveltaa "Jos täytyy miettiä oliko se raaja vai torso, niin se oli torso." Tämä heikentää omaa hyödyllisyyttä kummasti, mutta mieluummin niin kuin että kusettaisin, edes vahingossa. Tämä opettaa minua myös varomaan paremmin, ettei se lyönti edes raapaise minua. Tämä on treenaamisen kannalta hyvä asia.

Panssarien vaikutuksesta osuman huomaamiseen. En tiedä onko se vain minä, mutta omaan osumien huomaamiseen ei panssarit ole hirveästi vaikuttaneet. Käytän siis umpikypärää, pitkähihaista ketjupanssaria ja levyt jaloissa. Huomaan kyllä jos toinen raapaisee panssariani, koska ketju ainakin liikkuu osumasta ja se tuntuu näin läpi. Olen kokeillut myös kyrassia ilman mitään epäselviä tilanteita. Ymmärrän kyllä jos ei ihan pienintä raapaisua tunne levyn lävitse, mutta osuma jonka hyökkääjä tuntee selvästi tulee kyllä tarpeeksi vahvasti läpi jotta sen tuntisi siellä peltipotan sisällä. Kypärässä varsinkin koska sen tuppaa kuulemaan aika hyvin siellä sisällä. Jalkapanssarini mainitsin koska olen huomannut ja ottanut osuman niihin mitä itse hyökkääjäkään ei huomannut osumaksi. Pitää keskittyä.

Tässä omat rehelliset ajatukseni.
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Water Boy"

"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Keskiviikko, 18.01.2012 19:36

(Sinä et kyllä käy niin usein treeneissä että voisit sanoa, että saanko usein kaikissa treeneissä kovia tai "kovia" osumia, ottaen huomioon että pk-seudulla voi treenata parhaimmillaan neljä kertaa viikossa. Suuri osa niistä kovista osumista, joita olen saanut, ovat tulleet sulta. Ja ne ovat kovia, eivät "kovia" osumia. Tiedät varmasti, etten ole ainoa, joka on laskenut lukua sun osumista. Musta tuollainen vittuilu on ihan turhaa asiallisesti annetun palautteen jälkeen. Enkä tainnut viestissäni edes ottaa kantaa kovaa lyömiseen, vaan osumien ottamattomuuteen. Useimmilla muilla on tapana oikeasti pahoitella kovia osumia skenaarion aikana tai sen jälkeen. Mutta se siitä.)
Pahoittelen jos kirjallinen ulosantini ei tavoittanut sinua. Minun ei missään nimessä ollut tarkoitus vittuilla tai kitistä. Ihmettelin vain miksi et käytä kypärää ja suosittelen sitä kaikille. Ottelen ihan eri volyymillä sinua ja muita tyttöjä vastaan, jos silloin lyön liian kovaa niin pahoitteluni se on puhdas vahinko.
Mä ihmettelen sitä, että usein kun teille antaa palautetta osumien laskemisesta, jonka varmaan tiedostatte olevan ongelma myös Sohun jälkeen annetun palautteen perusteella, kuittaatte takaisin että "tekin kusetatte". Vaikka vastapuoli kusettaisi minkä kerkiäisi, olisiko se sitten syy kusettaa itsekin? Zambo sanoikin hyvin tuosta Sohua varten ilman hipaisuja treenaamisesta. Jos hipaisut saa jättää hyvillä mielin laskematta, huomataan nopeasti että yleinen käsitys siitä, millainen osuma on hipaisu muuttuu niin, ettei normaaleja, hyviä ja teknisesti puhtaita lyöntejäkään enää lasketa.
Saimme 2010 ja 2011 sohun palautteessa kehuja asiasta ja 2011 palaute lapuissa (joita oli kaikki ryhmät kertaa SH11 skenaariot) oli vain muutama merkintä rämän osumista, joista useimmat jos selvitettiin paikanpäällä. On kuolematon legenda, että rämä ei ota osumaa eikä se koskaan poistukkaan täysin.

Olisi hienoa jos kaikki pelaisivat sohussa sääntöjen mukaan, mutta näin ei ole. Ne ketkä eivät pelaa sääntöjen mukaan ovat usein niitä jotka eivät treenaa ja joille sohu on vuoden ainoa boffaus kerta, joten mielestäni hipasujen harjoittelu ei treeneissä tähän ongelmaan auta. Kadehdin kovasti SCA:ta ja siirryn sinne 2 vuoden sisällä itsekin, viikko treenaamisen suhteen.

Kaikissa treeneissä yleiset pelisäännöt tulee kerrata alussa, muistuttaa välissä ja valvoa vetäjien toimesta. Yritän aktiivina kiinnittää tähän enemmän huomiota.

Niin kuin kirjoitin pitäisi olla objektiivisempi palautteissa, eikä lähteä heti syyttelemään kusettamisesta. Olemme kaikki ihmisiä ja ihmiset tekevät virheitä sekä vahinkoja. Eihän voi olla niin, että kun yksi rämästä ei ota osumaa se on heti kusettamista ja kun joku muu unohtaa osuman se on vahinko?

Hyvä, että tästä Rämälle sanotaan ja pyrin aina pahoittelemaan tilannetta, sekä etsimään järkiperäisiä syitä kusettamiselle. Joskus myös tuntuu, että Rämä on ainoa jolle asiasta sanotaan? Johtuu varmaan siitä, että kukaan ei anna SOS:n palautetta minulle. Jos olette 100 varma, että joku huijasi tahallaan niin kertokaa minulle kuka se oli?

En tarkoita, että kaikilla pitää olla kypärä, jotta voi lyödä täysillä päähän, mutta en itse ymmärrä ketään joka ei käytä kypärää? On täysin selvä fakta, että jos tällaista harrastaa niin siinä aina sattuu ja tapahtuu. Olen saanut ja nähnyt todella kovia tai muuten vaarallisia pääosumia tällaisissa JA rauhallisissa treeneissä! Niitä tulee myös kaatuilusta.

Niin kuin sanoin en tyrkytä kypärää sen takia, ette voin lyödä täysillä päähän vaan SUOSITTELEN SITÄ TURVALLISUUDEN TAKIA. Korostan nyt vielä kerran huomiomaan ihmiset inhimillisinä olentoina, ennen syyttelyä.

Vaikka tästä on jauhettu sata kertaa niin hyvä, että jauhetaan eikä lyödä hanskoja naulaan (paitsi minä, joka vaihdan SCA:n=)

Kiitos Zambolle päivämäärä huomautuksesta, yritetään vaihtaa.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Keskiviikko, 18.01.2012 20:03

Taisin itsekin viestissäni sanoa, että kaikille tapahtuu inhimillisiä virheitä. Uskon vakaasti, että suuri osa osumien ottamatta jättämisistä on nimenomaan inhimillisistä virheistä kiinni, niin näissä treeneissä, kuin muuallakin. En perustanutkaan mielipidettäni ainoastaan sohunjälkeisillä palauteketjuille, vaan sille, mitä itse näin ja mitä kuulin muiden nähneen eilisissä treeneissä. Jos olisin nähnyt vain pari yksittäistä kertaa, kun joltain jää osuma ottamatta, en olisi ottanut asiaa alun perinkään puheeksi foorumilla. Ongelma oli todella yleinen ja selvästi havaittavissa. Pahoittelen kärkkäyttäni, kaipaan vain tietynlaista asennemuutosta koko pk-seudun (huom, ei pelkästään Rämän) treenikulttuuriin.

Nimeltä en halua ketään lähteä osoittelemaan, on aika inhottavaa julkisesti foorumilla lähteä ketään syyttelemään, oli siihen aihetta tai ei. Kävin kyllä sanomassa sellaisille henkilöille, joista pystyin varmasti sanomaan, etteivät laskeneet osumia. Teillä oli myös paljon sellaista porukkaa, jotka ottivat osumat todella esimerkillisesti.

Tarkoitukseni ei viesteilläni ollut mollata ketään yksittäistä henkilöä, vaan kiinnittää huomiota vallitsevaan treeniasenteeseen ja siihen, että riippumatta siitä, ketkä ihmiset tai mitkä ryhmät ovat kyseessä, huijaamista esiintyi ja paljon. Olisi pitänyt odottaa viestin kanssa seuraavaan päivään ja kirjoittaa vasta sitten, kun pystyy katsomaan tilannetta vähän laatikon ulkopuoleltakin.

Rämä ei varmastikaan ole ainoa, jolle asiasta sanotaan, muut ryhmät saavat myös paljon palautetta osumien laskemisesta ja te annoitte sitä myös eilen treeneissä meille, sekä tänään foorumilla. Ja niin pitääkin tehdä, jos huomautettavaa on. Myös Omnian sunnuntaitreeneissä annetaan palautetta osumien ottamattomuudesta niille henkilöille, joiden sellaista nähdään tekevän ja se on yksinomaan hyvä asia. Harvalla varmaan osumien huomaamattomuus on täysin tahallista oman edun tavoittelua, vaan mahdollisten vanhojen tapojen syvälle juurtumista tai yksinkertaisesti sitä, ettei tunne nykysääntöjä. Olen täysin samaa mieltä tästä osasta viestiäsi "Kaikissa treeneissä yleiset pelisäännöt tulee kerrata alussa, muistuttaa välissä ja valvoa vetäjien toimesta. Yritän aktiivina kiinnittää tähän enemmän huomiota." ja toivon, että muutkin aktiivit ja ryhmänjohtajat pitävät väkensä tietoisina siitä, kuinka toimitaan.

Toivottavasti ensi kerrasta jää parempi fiilis kaikille.
Viimeksi muokannut Triks, Keskiviikko, 18.01.2012 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sapfon
Kreivi
Viestit: 470
Liittynyt: Lauantai, 24.05.2008 19:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sapfon » Keskiviikko, 18.01.2012 20:10

Harmittaa että jäi treenit itsellä väliin töiden takia, toivottavasti ensi kerralla pääsen paikalle. Mutta sitten itse aiheeseen:

Tulemme käymään uusien treenaajien kanssa erityisen tarkasti läpi sitä kuinka tärkeää on osumien ottaminen. Vaikka tietenkin harmittaa että homma katkeaa siihen yhteen just ja just hipaisuun lonkan kohdalla, on tärkeää muistaa että se harmittaa löyjää enemmän jos sitä ei ota.

Osuma-alueista sen verran, että en tiedä mikä on nykyään virallinen mitta mutta itse olen ottanut perskannikasta ylöspäin kaiken torsona, Cristianin neuvoa lainaten: jos mietit oliko osuma tai oliko torsoa, niin sivuun vaan :) Kyllä sinne matsaamaan vielä kerkeää.

Olen itse huolestunut tuosta palautteesta että "Tekin kusetatte" koska olen aina pitänyt Coronaa erinomaisena osumanottajana. Disgloriaa aiheesta ei ole Sohussa vielä tullut ja pyritään myös pitämään tilanne tälläisenä.

Kehoitan aina antamaan palautetta suoraan asianomaiselle, antakaa se kohteliaasti ja kysykää huomasiko osumaa, osuiko kenties panssariin, oliko kenties liikaa adrenaliinia veressä että sitä ei edes huomannut ? Syitä on monia, joskus sitä luulen itsekin osuneeni jotakuta kylkeen tai selkään, mutta todellisuudessa kilven reuna esti ilmeisesti osumani juuri ja juuri.

Huutamalla, raivoamalla ja kiroamalla ei päästä haluttuun tulokseen. Ihmisellä on tapana siirtyä puoluskantille herkästi.
Etelän Imperiumin organisaattori, jos on asiaa voi laittaa viestiä

Alas! How many noble and valiant knights we've lost.

Kuva
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Keskiviikko, 18.01.2012 23:03

Olen täysin samaa mieltä Sapfonin kanssa.

Korostan nyt vielä kerran kuitenkin juuri tuota mitä Sapfonkin sanoi, että miettikää myös itse mitä tapahtui ja antakaa sen jälkeen suora palaute, kertokaa ryhmän johtajalle tai treenien vetäjälle. Älkää lähtekö heti syyttelemään kusettamisesta!

Kiitos vielä treeneistä. Rämälle jäi kaikesta huolimatta hyvä fiilis.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Torstai, 19.01.2012 00:22

kertokaa ryhmän johtajalle tai treenien vetäjälle. Älkää lähtekö heti syyttelemään kusettamise
Kyllä avoimuus on hyvä juttu ja kokemuksesta voin sanoa että paras tapa on puhua kusettajalle suoraan. Oli se tahallista tai ei tai edes totta niin suora palaute ohjaa paraiten siihen osumien ottamiseen. Pitää olla sen verran kypsä vaikka miekoilla leikitäänkin että osaa ottaa kritiikin vastaan eitä pistä kaikkea henkilökohtaiseksi.

Osumien ottamattomuus on iso ongelma joka vain korostuu sohun ja muitten yheistapahtumien keskuudessa ja kun susikukko sano että ei kannata reenata osumien ottamista kun sohussakaan ei oteta niin nimenomaan pitää reenata että ne sohussakin tulisi otettua.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 19.01.2012 01:34

Susikukko kirjoitti: ja antakaa sen jälkeen suora palaute,
Juuri niin kuin sanoin? Peltsi ja muut keskittykää sisälukutaitoon? Usein tuntuu, että foorumilla EI lueta viestäjä kokonaan vaan kommentoidaan heti alun otsikon tai ekan lauseen jälkeen? Puhumattakaan, että luettaisiin koko ketju. Niin kuin Triks sanoi ja Aarimoto sekä Aleksi ovat todenneet, että on parempi kirjoittaa viesti ylös -> tarkastaa se vähän ajan päästä uudestaan ja julkaista vasta sitten.

Osa ihmisistä on ujoja tai eivät muuten vain halua antaa suoraa palautetta vaan välittävät sen jonkun muun kautta. Tässäkin olisi hyvä huomioda ihmisten omat tarpeet, eikä vain oma näkemys ja mielipide. Jos antaa jollekkin palautetta suoraan tai kollektiivistä koko ryhmälle on syytä myös odottaa vasta reaktioita jonka pitäisi olla yhtä asiallinen kuin palautteenkin, mutta tässä tulee taas veijo ihminen mukaan.

Osumien ottamattomuus on suurin ongelma niille, jotka eivät treenaa. Sohussa suuri osa taistelijoista on tällaisia. Olisi pitänyt kirjoittaa selvemmin, että tiivistä linjataistelua tms. kannattaa harjoitella mielestäni ilman hipasuja, koska sohussa lähes kukaan ei ahtaissa tiukoissa väännöissä niitä huomaa tai laske? Tämä on fakta johon olen törmännyt jokaisessa taistelutapahtumassa 7 vuoden aikana. En usko, että ongelma poistuu sillä, että treenataan tarkasti hipasuilla, koska sohuun tulee niin paljon väkeä joka ei treenaa aktiivisesti. En halua opettaa rämää tai muitakaan, että älkää laskeko hipasuja vaan lyökää selviä ja tilanteen mukaisia osumia. Tämä on minun näkemys ja teillä on omanne. Pelataan yhteiset tapahtumat edelleen yhteisillä säännöillä ja tiedotetaan valtavirrasta poikkeavista treenimuodoista erikseen kyseisissä treeneissä.

Älkää käyttäkö tota kusettaja sanaa. Siinä on sellainen kaiku, että oletatte jo valmiiksi, että toisen inhimillinen virhe on huijaamista.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 19.01.2012 01:49

Osumien ottamattomuus on suurin ongelma niille, jotka eivät treenaa. Sohussa suuri osa taistelijoista on tällaisia. Olisi pitänyt kirjoittaa selvemmin, että tiivistä linjataistelua tms. kannattaa harjoitella mielestäni ilman hipasuja, koska sohussa lähes kukaan ei ahtaissa tiukoissa väännöissä niitä huomaa tai laske?
En ymmärrä miten tämä ajatusketju perustelee yhtään mitään. Eikai se, että (kaikki) kokemattomat eivät osaa laskea osumia, tarkoita sitä että kokeneempien pitäisi myös jättää osumat laskematta (edes puolitietoisesti)?
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 19.01.2012 02:24

Susikukko kirjoitti: En halua opettaa rämää tai muitakaan, että älkää laskeko hipasuja vaan lyökää selviä ja tilanteen mukaisia osumia. Tämä on minun näkemys ja teillä on omanne. Pelataan yhteiset tapahtumat edelleen yhteisillä säännöillä ja tiedotetaan valtavirrasta poikkeavista treenimuodoista erikseen kyseisissä treeneissä.
Niin kuin kirjoitin tarkoitus ei ole opettaa tai huijata osumissa, vaan harjoitella mahdollisimman sohun mukaisissa olosuhteissa ja opettaa ihmisiä lyömään selviä osumia. Sohussa sohun säännöillä, mutta treeni muotoja voi olla monia joista voidaan olla montaa mieltä, niiden syvällisistä vaikutuksista puhumattakaan.
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Torstai, 19.01.2012 02:42

Älkää käyttäkö tota kusettaja sanaa. Siinä on sellainen kaiku, että oletatte jo valmiiksi, että toisen inhimillinen virhe on huijaamista.
Joo vika harvemmin on ihmisessä vaan nimenomaan reenauksen puutteista tai sen suunnasta.

Tuntuu vaan tuo ei lasketa kaikkia osumia kun ei muutkaan sitä tee asenne olevan aika vahvasti läsnä ainakin sulla. Kokeneempien nimen omaan pitäisi ottaa vastuu ja esimerkillä, reenillä ja valvonnalla suunnata tappelua oikeeseen suuntaan.

Vaikka osa osumien ottamattomuudesta on inhimillistä virhettä niin kuitenkun suurin osa siitä on sitä kusettamista niin ilkeeltä ku se kuullostaakin. Kokemuksesta voin sanoa että osumat voi oppia huomaamaan. Reeniporukan kesken pitääkin alottaa itestä ja osata ottaa kritiikkiä vastaan. Eikä ottaa itteensä niinku tunnut tekevän.

Varmasti pärjäämiseen tulee takapakkia ku rupeaa laskemaan pienimmätkin osumat ja ego ottaa hittiä mutta sitten alkaa oppia torjumaan ne hipsutkin ja hipsukuolemista tulee samanlainen tilanne ku lujemmasta osumasta eli matsi on hävitty. Siitä otetaan opiksi ja pärjätään taas paremmin ensikerralla. Näin loppuu muitten valittaminen osumien otosta eikä tarvi ressata että kuolinkohan tohon vai en. Kaikilla on parempi mieli ja reenien taso nousee useammalla tavalla.

Sitten voi alkaa koulia muita asian suhteen tai vaikka ottaa asiasta yhteisprojektin porukka skarppaa yhessä. Minun käsitykseni on että valtaosa poffaajista on sitämieltä että kaikki osumat lasketaan oli se sitten heidänmielestä hyvä tai huonojuttu. Eli osumienoton reenaaminen toisi myös lähemmäksi muuta suomea.

Itelläni tuli isoja onkelmia osumienoton kanssa inttiaikana ja sen jälkeen. Sain valituksia muilta ja intin (heh) vastaan mutta asia on aikapitkälle korjaantuunut vaikka niitä "inhimillisiä" erehsyksiä sattuu vieläkin. Toivon että saan asiasta suoraa palautetta koska muuten tilannetta on vaikeampi muuttaa. Nyt meiän reeneissä on onkelmaa kanssa ollu mun mielestä parilla kokeneemmalla kaverilla joista toinen on jyri. Jyrille on mainittukkin asiasta ja osumien otto on jo hemmetisti paremmalla kannalla. Näistä opin ainakin sen että kun kokenu kaveri kusettaa se alkaa levitä nopeasti muihin. Kun taas alottelia kusettaa niin monesti sitä on helpompi ohjeistaa asiassa.
Juuri niin kuin sanoin? Peltsi ja muut keskittykää sisälukutaitoon?
Pyrin kyllä ymmärtämään viestit kokonaisuudessa. Mun mielestä vaan se suora palaute ilman mitään isompaa showta sille reenikaverille on hyvä tapa. Ei siinä reenien vetäjää joka ei ole tilannetta nähnyt tarvita tuomitsemaan.

Hyvä tapa mitä mää käytän on sanoa että vaikutti siltä että et kaikkia osumia ottanut ja kotia keskittyä niihin vähä paremmin. Näin ei tuu mitään tilannetta pissä pitäs alkaa syyttelemään ja puollustelemaan tekosia. Jos kaveri sanoo että lähellä kävi tai een kyllä huomannu mitään niin voi sanoa että joo en tosiaan ole varma mutta kiinnitä huomiota asiaan.

..ja mitään kokemusta ei teiän reeneistä vähään aikaan oo eikä mulla oo mitään hajua ihmisten osumien ottamisesta muutaku meiän reeneistä niin ketään en ole syyttelemässä. Ihan vaan foorumi keskustelun perusteella piti tulla tänne kitisemään.Tässä vana omia mielipiteitä miten saadaan parannettua osumienottoa vähenettyä kusetusta ja tehtyä reeneistä paremmat jokasuhteessa.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Torstai, 19.01.2012 02:44

Niin kuin kirjoitin tarkoitus ei ole opettaa tai huijata osumissa, vaan harjoitella mahdollisimman sohun mukaisissa olosuhteissa ja opettaa ihmisiä lyömään selviä osumia
Meitsikin aina koittaa painottaa tommosissa tilanteissa lyömään selviä osumia mutta se ei estä samalla niiden osumien laskemisen painottamista.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Avatar
Jesua Sukaton
Herttua
Viestit: 898
Liittynyt: Perjantai, 24.03.2006 12:37
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jesua Sukaton » Torstai, 19.01.2012 04:40

Susikukko kirjoitti:
Niin kuin sanoin en tyrkytä kypärää sen takia, ette voin lyödä täysillä päähän vaan SUOSITTELEN SITÄ TURVALLISUUDEN TAKIA.
Kypärä on kyllä kieltämättä turhan aliarvostettu. Hilparin varresta tai kilvitörmäyksestä olisi huomattavasti selvinnyt mukavammin kypärän kanssa kuin ilman. Eikä loppupeleissä normaalit iskutkaan hyvää päälle tee vaikkeivat kovia olekaan.

En tiedä kannattaako aikaa käyttää yhden käden miekkaa kun rämä tulee paikalle vai ei. Yllättävän paljon se muuttaa vaikka pohjimmiltaan onkin samaa asiaa mutta aika moni poistuu samalla mukavuusalueeltaan. Itse vingun kuitenkin aina aiheesta koska se on kuitenkin parasta ja sitä on liian vähän.
Jos Steel Panthers kiinnostaa eikä häviäminen pelotan niin laita viestiä.
t: ex Corona Muraliksen keihäsmies
Avatar
Ince
Herttua
Viestit: 770
Liittynyt: Torstai, 10.05.2007 12:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Ince » Torstai, 19.01.2012 05:19

Sotahuudossahan ”huutelu” taitaa olla kielletty?
Hmm. eikai absoluuttisesti, mutta kai siitä kulmakarvat nykyään kuitenkin
vähän nousee.. itse huudan omille esim. "X(nimi), nuoli osui kylkeen
äsken" jos satun huomaamaan eikä vaikutelmallisesti hän noteeraanut
asiaa. Toisaalta jos vastapuolella on hyvin läheinen tuttu niin saatan
hänelle huutaa jostain tilanteesta (viime sohussa näin kävi kerran, mutta
kannattaa muistaa, ettei kannata olettaa olevansa tilanteessa
absoluuttisen oikeassa vaan vahvasta vaikutelmastasi huolimatta olet
saattanut kokea vinoon, eikä maininnan huomiotta jättäminen ole siten
välttämättä kyseenalaista.) mutten missään nimessä muille. (ellei käytös
ilmennä "oikean vaaran mahdollisuutta" esim. suhteessa ympäristöön
jne.)

Yksi mikä ehkä vaikuttaa, niin alussa osa osallistujista lyö sitoutuneemmin
ja enemmän >nuijamaisesti> läpi. Heidän liikkeensä on myös
sitoutuneempaa ja etäisyyden hallinta rajoitetumpaa. Myös tilanne
vaikutelma poikkeaa. (nämä ovat tilastollisia, keskimääräisiä huomioita,
eivät niinkään kategorisia.) Näiden eri sitoutuneisuuden ulottovuuksien
kautta mentäessä tilanteisiin jälki on aina ennakoimattomampaa kuin
etäisyydeltään hallitusta varauksellisessa liikkeessä. Myöskin iskujen
lievennys saattaa puuttua (tästä moni on kanssani eri mieltä) esim. jos
pistän päähän niin "oikeastihan" tai orientaatio tason tiputuksen kannalta
kannattaisi pistää suoraan ikään kuin nenästä tai silmästä läpi, mutta
käytännössä pistän (yleensä) viiltävästi. Jolloin pisto viiltää otsaa/poskea
suunnaten iskun voiman itseasiassa ohi pikemminkin kuin läpi. (tämähän
on osittain sama kuin harjoitella melkein ohi pistämistä, mutta se on
kohteliaampaa vastustajan kannalta, monissa tilanteissa.) Myöskin voisi
ajatella "kaikella hyökkäämisen" ilman varoasentoa vaikuttavan usein
tapaturmiin. Tiivistettynä, tekniikat, varoasentojen, tilan hahmottamisen ja
eri lyömisen ja liikkumisen muotojen hahmottaminen auttaa usein, ei aina,
myös turvallisuuteen.

Karu facta on vain se, ettei kontrolli ole juuri missään sellaisella tasolla
mikä mahdollistaisi siihen luottamisen. Johtuen ennenkaikkea kahdesta
asiasta, meillä ei ole mitään selkeää esiintuotua etikettiä ja kontrolli
sääntöjä, joita paukutettaisiin päähän aluksi ja lopuksi. Lisäksi on
"rapatessa roiskuu" mentaliteetti eli vahinkoihin suhtaudutaan liian "näitä
käy" kontekstissa. Toinen on "mitä nyt tapahtui" perinteen osittainen
puuttuminen, eli yksittäisten seurattujen ottelujen kommentointi ja
spekulointi, joka kehittäisi omaa silmää toimintatapojen suhteen.
(historiallisessa miekkailussa nämä kaikki ovat ainakin muodollisesti,
mutta siitä seuraa taas monia muita asioita jotka eivät ole pelkästään
hyviä miekkailulle miekkailuna.)

Toinen turvallisuuteen liittyvä asia on mahdollisuus "sijoittaa" miekka vastustajan pään viereen hänen jo asiallisesti ottaneen pudonneen ottelusta.* Jos hän vielä ilmentää mukana oloa voi miekan painaa esim. päätä vastaan. Tällöin vältetään kokemus "kahdesti häviämisestä." * Tämä koskee erityisesti harjoitusotteluita, saman voi sitten eri yhteyksissä varsinaisesti lyödä. (eli eri tilanteisiin on opittavissa karu, normi ja kevennetty harjoitus ratkaisu.)

Sitten kypärään liittyen, jos olet tyrmääntynyt (taju hetkeksi pois ja
tiput maahan) tarpeeksi monta kertaa kannattaa vakavasti harkita
lopettamista sillä loppuelämä ei kiitä, itse olen tyrmääntynyt kerran ja
siitä meni kuukausia selvitä, en suosittele. Lisäksi nämä kertautuvat, eikä
periaatteessa ole yksiselitteistä turvallisuus rajaa päähän kohdistuville
iskuille ja yksikin voi periaatteessa aiheuttaa pysyvän ja vaikean
vamman. http://fi.wikipedia.org/wiki/Markus_Helanen Tämä on tietenkin
epätodennäköistä ja riippuu sekä lajin luonteesta että osallistujien
keskenäisestä kunnioituksesta.
Tutustu iloisiin miekkailukirjoihin:
https://forms.gle/iMUhVqe7vGBfzEFi8
Netin helmeilevin miekkailu blogi:
http://miekkailusta.blogspot.fi/
Avatar
Aarimoto
Työn Sankari
Viestit: 1323
Liittynyt: Sunnuntai, 24.09.2006 08:20
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aarimoto » Torstai, 19.01.2012 08:25

Juuri siihen, ettei huudeltaisi on pyritty, vaikka se onkin aika kohteliaasti sanottu:
2.2.2 Hyökkääjä ja hyökkäyksen toteuttaminen
Hyökkääjä toteuttaa hyökkäyksen käyttämälleen aseelle ominaisella tavalla. Hyökkäykseen käytetyn voiman säätely on aina hyökkääjän vastuulla ja hyökkääjältä edellytetään harkintaa voimankäytössä. Hyökkääjän tulee käyttää sellaisia hyökkäämistapoja, jotka voidaan hyökkäämiseksi havaita. Hyökkääjä ei valvo hyökkäyksistään seuraavien osumien havaitsemista, mutta voi huomauttaa asiallisesti osumia ottamatta jättänyttä taistelijaa skenaarion jälkeen tämän osumien havaitsemisen puutteellisuudesta. Hyökkääjää voidaan huomauttaa skenaarion jälkeen liiallisesta voimankäytöstä. Valvojat voivat poistaa taistelijan tapahtumasta tämän varoituksesta huolimatta jatkuvasta liiallisesta voimankäytöstä.

Yllättävät tai olosuhteista johtuen vaikeasti havaittavat hyökkäykset tulee toteuttaa poikkeuksellista varovaisuutta noudattaen sekä voimankäytön että hyökkäyksen kohdentamisen osalta, välttäen näin vauriolle erityisen alttiita ruumiinosia kuten jalkoväliä, munuaisia ja takaraivoa.

2.2.3 Kohde ja hyökkäyksen osuminen
Osuma aseen terästä hyväksytyllä hyökkäämistavalla mihinkään osaan taistelijaa aiheuttaa osumapaikasta ja -kerrasta riippuen joko haavoittumisen tai kuoleman. Hyökkäyksestä aiheutuvan osuman vastaanottaminen ja sen seuraamuksia koskevien sääntöjen noudattaminen on aina kohteen vastuulla. Kohteena oleva taistelija voi skenaarion jälkeen huomauttaa liiallista voimaa hyökkäyksissään käyttävää taistelijaa tämän liiallisesta voimankäytöstä. Osumien tietoinen huomiotta jättäminen mistään syystä ei ole sallittua. Osuman tahaton huomaamattomuus on inhimillistä. Osumien huomiotta jättämisestä voidaan huomauttaa kohteena ollutta taistelijaa skenaarion jälkeen. Vartalosta selvästi irrallaan olevaan vaatekappaleeseen kohdistunutta osumaa ei lasketa osumaksi kohteena olevaan taistelijaan. Osuma muuhun kuin kädessä kannettuun aseeseen, kilpeen tai nuoliviineen lasketaan osumaksi osumakohtaan jonka se peittää poislukien osumat, jotka kohde voi kiistatta havaita sellaiseksi, ettei osuma muuten olisi osunut kohteeseen (esimerkiksi nuolten päät olkapään yläpuolella).
Teh Aarimoto
Gonahtanut vanha karhu
Avatar
Susikukko
Hauhocanus
Viestit: 3064
Liittynyt: Lauantai, 04.02.2006 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Susikukko » Torstai, 19.01.2012 11:29

Itse olen hipasuja vastaan, mutta tiedän ettei se sääntö poistu koskaan sohusta tai boffauksesta, enkä sitä haekaan. Tarkoitin tässä yhteydessä yhtä treeni harjoitusta, enkä sitä tarpeeksi selvästi tuonut esiin. Täytyyhän jokaisen saada harrastaa OMISSA treeneissä mitä ja miten haluaa. Eihän esim. SCA tai Teräsmiekkailu mieheltä voi kieltää sohua, koska hän treenaa eri tavalla? Yhteisissä treeneissä ja tapahtumissa pitää tietysti olla yhteiset selkeät säännöt joita kaikki kunnioittavat ja jos yhteistreenien harjoituksissa on poikkeuksia pitää sitä tiedottaa. Muutenkin meidän pitää selvästi pk-seudulla ottaa mallia keski-suomesta ja tiedotta & kouluttaa ihmisiä treeneissä säännöistä.

Olen sanonut nyt saman asian jo kolme kertaa. Tämä keskustelu alkaa vaikuttaa siltä, että kohta ihmiset riitelevät eri asioista ja toisten mielipiteistä? Ehdotan, että keskustelu päätetään ja tämä siivotaan omaksi alueeksi tai poistetaan, ettei minun ego laske enää enempää. Tämä ketju on Helsingin treenien tiedottamiselle ja osuma keskustelu taas jälleen lähti lapasesta. Laitan kohta asiaa koskevan uuden ketjun sääntömuutosehdotus osioon, älkää kuitenkaan tulko sinne jatkamaan TÄTÄ keskustelua vaan lukekaa se viesti kokonaan siellä olevan ohjeen mukaan, nukkukaa taas 3-5 tuntia =) ja kommentoikaa vasta sitten.

Hyvää huomenta rakkaat pehmomiekkailijat veljet ja siskot
Koskahan sitä ehtis taas sohuun?
Avatar
ZamboNet
Rautasydän
Viestit: 3505
Liittynyt: Lauantai, 29.07.2006 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja ZamboNet » Torstai, 19.01.2012 11:53

Aihe siirretty. Jos on parempia ehdotuksia otsikoksi tuokaa esille.

Aiheeseen:
- Omissa harjoituksissa kaikki saavat tottakai tehdä ja harjoitella sitä mitä haluavat, mutta kannattaa huomioida kuinka se vaikuttaa pidemmän päälle isommassa kontekstissa ja mikä on erilaisen harjoittelun motiivi. Aiemmin esille tuotu "koska aloittelijat ei osaa laskea" ei ole mielestäni erityisen mielekäs motiivi.
- En ole huomannut, että kukaan olisi sanonut mitään sohun (tai muun ison tapahtuman) kieltämisestä SCA- tai teräsmieheltä? Tai edes vihjannut sitä.
- Minusta näille kättä pidemmällä lyömisen lajeille on vaan rikkaus, että eri lajeissa (bofferointi, SCA, teräs) on erilaiset osuma-/lyömäsäännöt. Tekevät lajeista erilaisia ja sopivat näin erilaisille ihmisille. Jos bofferointia vietäisiin rankempaan kalibraation suuntaan, niin veikkaan että tämä homogenisoisi harrastajakuntaa huomattavasti (tai ainakin jonkin verran) - nykyinen heterogeenisyys on rikkaus.
Avatar
Par
Kreivi
Viestit: 466
Liittynyt: Maanantai, 05.07.2010 23:13
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Par » Torstai, 19.01.2012 16:16

Kaikki paha johtuu panssareista. Panssarit, boffauksen syöpä.
Toistaiseksi poissa kentiltä. Paluuta odottaessa.
Avatar
Skylark
Sotalordi
Viestit: 1146
Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Skylark » Torstai, 19.01.2012 16:37

Kaikki paha johtuu aistien ylikuormittamisesta. Jos toinen tökkii kilpeäsi edestäpäin, toinen halaa takaa, on vaikea niiden seasta tuntea "kuolettavia" pistoja kylkeen. Lisäksi osumiskokemus perustuu hyvin suurelta osin näköaistiin ja tilanteen ymmärtämiseen. Kun sekä näköaisti että tuntoaisti antavat saman viestin, on se helppo havaita osumaksi. Kun taas on umpipotta päässä eikä osumaa näe, ei sitä ole niin helppo tunteakaan vaikkei olisi torsopanssaria.
Duelissa voi lisäksi keskittyä yhteen viholliseen kerrallaan sataprosenttisesti, mutta sodan kaaoksessa tämä ei onnistu. Toisin sanoen päällä olevan panssarin paksuus on vain yksi tekijä osuman havaitsemisessa. Kaikkeen tähän toki auttaa säännöllinen treenaus, niin panssareissa kuin ilmankin. Se ei ole nahan tuntoaistin herkkyystreenausta (vai onko se perimmäinen syy Ruton vartalonöljyämisdoktriiniin :) ? ) vaan harjoittelua ymmärtää ottelutilanteita.
Terveisin keittiöpsykologian dosentti.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Avatar
Amileontti
Herttua
Viestit: 566
Liittynyt: Maanantai, 16.10.2006 01:36
Paikkakunta: Hki.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Amileontti » Torstai, 19.01.2012 17:23

Kuva

Loppu se vihaus!

Onks mus jotain vikaa kun kuulun siihen vähemmistöön joka on aina ihan tyytyväinen treenien jälkeen, vai boffaanko/sopeudunko vain muita paremmin? Menkää kaikki vähän itteenne!

Lisäys: ..Tai ehkä se johtuu siitä että olen itsekin sellainen perhanan kusettaja?
Varmalla sydämellä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Bofferointi”