Aseet?

Sääntöihin liittyvät asiat tänne

Valvoja: Ylläpito

Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Sunnuntai, 19.03.2006 20:29

Itse käytän vain ja ainoastaan nahkaa. Kuvassa näkyvistä aseista vain muutama on minun. Ostin eräältä konkurssipesältä ison jätesäkillisen erikokoisia nahkapaloja 10eurolla. Niistä saa aina pienellä valikoinnilla kahvaan hyvät nahkapalat tai ainakin leikattua nahkaremmiä mitä voi kiepittää kahvaan.
Avatar
Automaattinen
Komentaja
Viestit: 1605
Liittynyt: Tiistai, 14.02.2006 23:00
Paikkakunta: Mouhijärvi

Viesti Kirjoittaja Automaattinen » Sunnuntai, 19.03.2006 23:14

Juu. Ei tässä muuta voi kuin sanoa että miehellä tuntuu olevan harrastus. Huolellinen kokoelma aseita. Tosin käsiteristä en kyllä lämpene..
On mahdollista että ajattelen, näin ollen voin myös olla olemassa.
Avatar
Grislan
Paroni
Viestit: 178
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 17:29
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Grislan » Maanantai, 20.03.2006 18:01

Erkka on hyvää kahvan päällystämiseen...tukevaa pitää kiinni ja sitten, kun aseelle alkaa tulla ikää, niin liimat tulee hyvin läpi ja tarraa vielä paremmin kiinni käteen!

Yksi mättäjätoverini käyttää ohuehkoa nahkaa kädensijassa. Se on hyvää kestävyytensä takia, mutta on kömpelö kädessä mikäli nahkakerros on liian paksu.

Muita vakavasti otettavia vaihtoehtoja en ole muistaakseni nähnyt. Kai.
Avatar
Pimeyden Ritari
Kreivi
Viestit: 441
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:02
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pimeyden Ritari » Maanantai, 20.03.2006 19:00

Minusta se erkan liima taas on varsin häiritsevää. Nahkaa suosin ma.
Nahkaa voi olla vaikea kiertää siististi kahvaan suikaleena. Itse tein tässä juuri kokeilun ommella suorakaiteenmuotoinen pala kahvaan ja, hyvin pysyy. Tosin liimaa pitää laittaa väliin.
http://www.freewebs.com/teeseitse/yhdkadboffo.jpg
Ommella voisi siistimminkin... :oops:
Avatar
Nightblade
Soturi
Viestit: 32
Liittynyt: Torstai, 16.03.2006 22:32
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Nightblade » Maanantai, 20.03.2006 22:43

Miksei jotain lankaa tai narua tiukasti kahvan ympärille.
Avatar
Keisari_P
Ylläpito
Viestit: 2524
Liittynyt: Lauantai, 28.01.2006 14:04
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Keisari_P » Tiistai, 21.03.2006 00:51

Lanka ja naru hiertävät helposti. Suosittelen hyviä hanskoja rakkojen välttämiseksi. Vuorettomat nahkaiset työhanskat toimivat viime vuonna mainiosti ja tarjosivat mainion pidon aseenkahvasta. Nyt aijon panostaa hieman tuohon ulkonäköönkin.
Shameen
Nostoväki
Viestit: 2
Liittynyt: Lauantai, 04.03.2006 20:12
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Shameen » Keskiviikko, 29.03.2006 15:29

Keisari_P kirjoitti:Lanka ja naru hiertävät helposti.
Meillä löytyy yksi meilenkiintoinen yksilö joka on jo pitkään tehnyt miekan kahvansa kierittämällä narua kahvaan ja varmistaen kiinni pysymisen pienellä määrällä liimaa. Hiertämiseen voi myös vaikuttaa marun materiaalilla. Sama kaveri on myös päälistänyt miekkansa pommelin karvalla. Itse koitin joskus kiertää kahvan ympäri parin sentin paksuista pellava suiroa, mukava, mutta se lähti irti ja jos käytti liimaa se oli epämukava.
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Keskiviikko, 29.03.2006 15:54

Omassa äpärässäni on ollut vanhan nahkatakin reunasta leikattu suikale ympäri käärittynä, ja hyvin on toiminut. Pitäisi vaan liimaa kiinni, tuppaa irtoilemaan liiassa ryskeessä. Takki ostettiin UFFilta kolmella eurolla, malliston vaihdon yhteydessä. Vaihtavat muutaman kerran vuodessa mallistoa, kannattaa pitää silmällä, saa halvalla nahkaa.
It'll be awesome.
Mahti
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 1684
Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Mahti » Keskiviikko, 29.03.2006 19:15

Uusin keksintö mihin olen törmännyt on mm. portaissa liukuesteenä käytettävä erkkarin tapainen, mutta karkeampi tarra. Ei tipu miekka kädestä, joskin sen kanssa on hyvä käyttää hanskoja mikäli pitää käsiensä nahasta.
Sotahuuto 2012 pääjärjestäjä

Hyökkäys on aggressiivista toimintaa.
Avatar
tiarAnon
Sotalordi
Viestit: 1379
Liittynyt: Torstai, 23.02.2006 14:47
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja tiarAnon » Keskiviikko, 29.03.2006 21:25

Kuulostaa aikas tylyltä. Eikös se ole kuin hiekkapaperilla viuhtoisi? Mistäs tuollaista oikein saa?
It'll be awesome.
Epathus
Kersantti
Viestit: 54
Liittynyt: Torstai, 23.03.2006 15:59
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Epathus » Torstai, 30.03.2006 10:34

Hmmm.. Boffo ballista? :roll: Ei taida tulla tuosta toimivaa ideaa... Olisi ollut kyllä jännä laite kenttätaistossa. :)
Avatar
Stonetroll
Sotahuuto '12 -järjestäjä
Viestit: 266
Liittynyt: Torstai, 02.03.2006 13:44

Viesti Kirjoittaja Stonetroll » Torstai, 30.03.2006 10:49

tiarAnon kirjoitti:Kuulostaa aikas tylyltä. Eikös se ole kuin hiekkapaperilla viuhtoisi? Mistäs tuollaista oikein saa?
Ei se satu ;) Ite ostin ainakin tämän kyseisen erkkarin Claas Ööhlsonilta.
Toiset taistelevat sotahuudossa ja toiset foorumeilla, kaikille makunsa mukaan
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Torstai, 30.03.2006 15:32

Epathus kirjoitti:Hmmm.. Boffo ballista? :roll: Ei taida tulla tuosta toimivaa ideaa... Olisi ollut kyllä jännä laite kenttätaistossa. :)
No enpä tuosta nyt tiedä... Suurissa rottinkisodissa (ei Suomessa kuitenkaan..) on kyllä noita ballistoja nähty. Niiden lähtönopeus ei päätä huimaa, eivätkä ne kuulemma satu. Niissä on kärjessä suuri vaahtomuovipallo, ja runko on PVC -tyyppistä putkea. Ne ammukset eivät ole niin painavia, ettäkö ne ihmisen väistämättä kaataisivat.

Ymmärtääkseni valmistusmenetelmä on melko sama, kuin larppaajan käsikirjan nuolten, mutta isommassa mittakaavassa, ja runkona on muoviputki.

Joku muu, joka tietää enemmän, saa kertoa :)
Avatar
Nipsu
Herttua
Viestit: 682
Liittynyt: Tiistai, 21.02.2006 16:55
Paikkakunta: Lautiosaari, Lounais-Lappi

Viesti Kirjoittaja Nipsu » Torstai, 30.03.2006 17:20

Tuosta olisi tosiaan kiva kuulla lisää niin voitaisiin pistää hullu keksijä (humppamies) töihin :twisted:
Smells like... Victory!

Here comes the messenger,
Black crow on a tombstone!
Epathus
Kersantti
Viestit: 54
Liittynyt: Torstai, 23.03.2006 15:59
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Epathus » Perjantai, 31.03.2006 11:49

että sellaista peliä..
Avatar
Meorgor
Kersantti
Viestit: 55
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 03:08
Paikkakunta: Hameenlinna

Viesti Kirjoittaja Meorgor » Tiistai, 04.04.2006 03:56

Hyva keino noita nahkasuikaleita on miekan kahvaan kiinnitta myos pienella naulalla. Kunhan nyt vaan varmistatte etta sen naulan mitta on pienempi kun runkoputken halkaisija, muuten voi tulla kasi parasta aika tylya tavaraa..
Avatar
Pimeyden Ritari
Kreivi
Viestit: 441
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:02
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pimeyden Ritari » Lauantai, 08.04.2006 10:48

Itse olen käyttänyt aikaisemmin 1,5cm paksua putkieristettä pehmusteina. Nyt kuitenkin huomasin, että jotkut käyttävät vähän alle 1cm paksuista eristettä. Eli kuinka paksua putkieristeen tulee vähintään olla?
Avatar
Abelius
Ritari
Viestit: 61
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 23:02
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Abelius » Lauantai, 08.04.2006 10:53

Ainakin meidän ryhmämme viime Sotahuudossa sai vähän valitusta ohuemman eristeen käytöstä (muka sattuu), joten nyt pelaamme varman päälle ja käytämme juuri tuota paksumpaa, käsittääkseni 1,5cm paksuista.
Hulluja nuo roomalaiset.
Gnomus
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 1427
Liittynyt: Perjantai, 10.02.2006 14:13
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Gnomus » Lauantai, 08.04.2006 11:12

Pimeyden Ritari kirjoitti:Itse olen käyttänyt aikaisemmin 1,5cm paksua putkieristettä pehmusteina. Nyt kuitenkin huomasin, että jotkut käyttävät vähän alle 1cm paksuista eristettä. Eli kuinka paksua putkieristeen tulee vähintään olla?
Perinteisten ohjeiden (Korpinklaanin ohjeet / larp.fi) mukaan tuo 8mm paksuinen putkieriste (iskuterällä kaksi kerrosta) on riittävää. Itse käyttäisin sitä kuitenkin vain "näytös" miekoissa. Siis aseissa joiden pitää näyttää hienolta ja hoitaa joku lyhyt tappelu silloin tällöin (eli larp-kelpoinen).

Sitten kun puhutaan bofferointimiekkailuun tehdystä aseesta jolla hakataan useampi tunti viikossa ja Sotahuudossa tuntitolkulla adrenaliinin lisäämällä voimalla, niin käyttäisin suosiolla 1,5cm:n pehmustetta. Onhan se terä vähän paksumpi ja rumempi, mutta myös paljon turvallisempi. Lisäksi käytännössä on todettu että tuo 1,5cm eriste on "sitkeämpää" kuin se perinteinen 8mm tavara. Siten miekka kestää enemmän käyttöä ja eikä hajoa yhtä helposti. Pidemmän käyttöiän ansiosta boffo on myös halvempi kun ei tarvitse jatkuvasti uusia teräpehmusteita.

Tuo nyt n:n vuoden bofferikokemuksella. Organisoijat kertonevat jos asevaatimukset Sotahuudossa poikkeavat johonkin päin.
Avatar
Ketku
Sotahuuto '09 -järjestäjä
Viestit: 1097
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 23:31
Paikkakunta: Hämeenlinna / Tampere

Viesti Kirjoittaja Ketku » Sunnuntai, 09.04.2006 15:56

Itse olen kaikki boffoni tehnyt sillain, että ensin laitetaan yksi kerros eristettä, olisikohan tämä tätä 8mm paksua ja sitten sen päälle laitetaan terät, jotka on tehty veistämällä samanvahvuisesta eristeestä. Näin saa ainakin mielestäni hyvä, kestävän ja turvallisen aseen. Ulkonäkökään ei kärsi, eikä tämä vekotin näytä puuhalolta, niinkuin joidenkin muiden aseet.
Älä selitä, siten et voita ainakaan.
Avatar
Humppamies
Kreivi
Viestit: 271
Liittynyt: Sunnuntai, 26.03.2006 19:28
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Humppamies » Sunnuntai, 09.04.2006 19:35

Joo, aattelin, että oisin teheny ballistan ja raahata sen mukanani. Sitä tossa jo SinFairien kanssa aloteltiin.. Mutta asiaan. Haluaisin tietää, että mitä niillä saa ampua ja mitkä on vasamien kriteerit, ja onko vetopaineessa rajoituksia?
"Ei mitään kiirettä, taistelu näkyy jatkuvan vielä."
- Cpt. Sergei Fukov
Avatar
Kops-Max
Kreivi
Viestit: 480
Liittynyt: Sunnuntai, 26.02.2006 22:03
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Kops-Max » Sunnuntai, 09.04.2006 20:09

Jaa-a... Luulenpa kyllä, että mikäli ballistalla aiotaan ampua vaakatasossa, niin tässä tapahtumassa sen vetolujuus ei kaiketi sitten saisi olla juuri enempää kuin jousenkaan. Eli siis 25lb :D. Ei kuullosta kovinkaan tappokoneelta... Mutta en sitten noista ammusten kriteereistä tiedä. Kun rottinkitaistelu -ballistankaan kriteerit eivät ole minulle selvillä. Yritän selvittää asian. Tehkää vaikka testiammuksia käyttäen ohutta PVC-putkea, ja normia boffonuolen kärkeä suurennettuna. Katsokaa uskallatteko ottaa vastaan osumat, ja sen jälkeen, että sattuuko se.
Avatar
Humppamies
Kreivi
Viestit: 271
Liittynyt: Sunnuntai, 26.03.2006 19:28
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja Humppamies » Maanantai, 10.04.2006 14:52

Saattaa tulla aika heikkotehonen...
"Ei mitään kiirettä, taistelu näkyy jatkuvan vielä."
- Cpt. Sergei Fukov
Avatar
Pimeyden Ritari
Kreivi
Viestit: 441
Liittynyt: Keskiviikko, 22.02.2006 10:02
Paikkakunta: Lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pimeyden Ritari » Tiistai, 11.04.2006 19:25

Gnomus kirjoitti:
Pimeyden Ritari kirjoitti:Itse olen käyttänyt aikaisemmin 1,5cm paksua putkieristettä pehmusteina. Nyt kuitenkin huomasin, että jotkut käyttävät vähän alle 1cm paksuista eristettä. Eli kuinka paksua putkieristeen tulee vähintään olla?
Perinteisten ohjeiden (Korpinklaanin ohjeet / larp.fi) mukaan tuo 8mm paksuinen putkieriste (iskuterällä kaksi kerrosta) on riittävää. Itse käyttäisin sitä kuitenkin vain "näytös" miekoissa. Siis aseissa joiden pitää näyttää hienolta ja hoitaa joku lyhyt tappelu silloin tällöin (eli larp-kelpoinen).
Tuon tiedän, mutta hyväksytäänkö se 8mm pehmuste (+ 8mm ulkopehmuste) Sotahuudossa?
Avatar
BlueSkie
Herttua
Viestit: 862
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 19:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja BlueSkie » Tiistai, 11.04.2006 19:49

Pimeyden Ritari kirjoitti:Tuon tiedän, mutta hyväksytäänkö se 8mm pehmuste (+ 8mm ulkopehmuste) Sotahuudossa?
Viime vuonna ainakin oli hieman tiukkaa saada tuollaisella pehmustuksella varustettuja aseita läpi tarkastuksesta. Tarkastajien kesken kun oli pientä erimielisyyttä siitä, onko 8mm+8mm riittävä pehmuste. Kyseisellä pehmusteella varustettu ase kun sattuu hieman osuessaan kunnolla. Tämä sai muutamat asetarkastajat epäröimään, mutta loppujen lopuksi tuollaiset aseet pääsivät läpi. Tämän vuoden pehmustevaatimuksista puolestaan päättävät tämän vuoden järjestäjät, joten siitä on minun paha mennä sanomaan mitään.
"Pointy thing in squishy bits makes splodgy mess."
Viestiketju Lukittu

Palaa sivulle “Säännöt”