Kahvan teippaus/pehmustus

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Avatar
Sananjalka
Nostoväki
Viestit: 9
Liittynyt: Lauantai, 02.05.2015 12:57
Paikkakunta: Lohja

Kahvan teippaus/pehmustus

Viesti Kirjoittaja Sananjalka » Perjantai, 15.05.2015 19:01

Teippasin uuden sapelini kahvan kangasteipillä. Ongelmia olivat teipin tahmaisuus ja se että pari tuntia miekkailtuani teippi hiersi kädet rakoille.
Millä miekan kahva kannatta pehmustaa/teipata?
Viimeksi muokannut Sananjalka, Keskiviikko, 03.06.2015 16:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Re: Kahvan teippaus/pehmustus

Viesti Kirjoittaja Triks » Lauantai, 16.05.2015 22:59

Kangasteippi toimii ihan hyvin, kunhan liiman antaa kuivua kunnolla ennen käyttöä. Mieltymyksiä kahvan teippaukseen on erilaisia, itse pidän eniten tennismailagripistä, mutta se on kohtuullisen hintavaa. Hiertymiä ehkäiset parhaiten varmaankin käyttämällä hanskoja. Kädet kyllä tottuu ajan myötä muutenkin, eikä rakkoja enää tule.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Avatar
Hyppyrotta
Kapteeni
Viestit: 100
Liittynyt: Sunnuntai, 19.06.2011 17:13
Paikkakunta: Rovaniemi/Oulu

Re: Kahvan teippaus/pehmustus

Viesti Kirjoittaja Hyppyrotta » Sunnuntai, 17.05.2015 21:20

Ite käytän liukuesteteippiä. Sitä mitä laitetaan pesuhuoneen lattiaan ettei liukastu. Ihan ku karkiajakosta hiekkapaperia se tavara. Sen kanssa sitten piän halpoja raksahanskoja, joita kuluu puhki 3-4 hanskaa ennenku tuo liukuesteteippi on kulunu semmoseksi että paljaalla kädellä kehtaa pitää. Pito on uskomattoman hyvä; harvemmin miekka lentää kädestä.

Toinen hyvä (ja erityisesti pirun hienon näkönen) on leikata pitkä nahkasuikale, vaikka vanhasta nahkatakista, ja kiertämällä se kahvan kohalle jonkun liiman avulla. Erikeepperikin käy.
Avatar
Peltokorppi
Marsalkka
Viestit: 2442
Liittynyt: Torstai, 14.06.2007 21:10
Paikkakunta: Jykylä

Re: Kahvan teippaus/pehmustus

Viesti Kirjoittaja Peltokorppi » Tiistai, 19.05.2015 13:29

Omaan käteen parhaalta tuntuu sulkapallokripit. Niissäkin on paljon eroja mutta esim wilssonilla on aika selkeesti paketeissa kuvattu teipin ominaisuudet. Sulkapaolloteipit ei kasvata juurikaan kahvan profiilia jolloin ohuemmissa miekoissa kannattaa ensin tehä kahvasta sopivan muotoinen. Tennis ja erityisesti sählymailateipit on omaankäteen ollut liian paksuja ja pehmeitä. Pehmeys vähentää miekan kontrollia.
"Can you quack
Can you quack like a duck when you suck"
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kahvan teippaus/pehmustus

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Lauantai, 23.05.2015 22:31

Itse olen suosinut rauskunnahkaa. Rauskunnahka antaa erinomaisen pidon ja näyttää hyvältä. Historiallisesti sitä on myös käytetty esimerkiksi japanilaisessa miekkaperinteessä kahvamateriaalina.
Kuvassa tekemäni kahva, jossa musta rauskunnahka ja etsattu messinkilista kämmentä vasten
Kuva
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
Tyrisalthan
Kreivi
Viestit: 363
Liittynyt: Lauantai, 17.06.2006 14:11
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kahvan teippaus/pehmustus

Viesti Kirjoittaja Tyrisalthan » Perjantai, 05.06.2015 14:44

Täällähän on kaikilla kunnon hifistelyä. Itse olen yleensä vetänyt junttina ihan erkkaria kahvaan jäkismailatyyliin. Ei ole niin pro-ratkaisu kun nuo aiemmat, mutta erkkari on suht. halpaa ja grippi on helppo tehdä.
Avatarin kuvasta kiitokset Joona Lönnille
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”