Niittejä?

Taisteluvälineet, niiden rakentaminen.
Vastaa Viestiin
Avatar
Delithreldor
Ritari
Viestit: 74
Liittynyt: Keskiviikko, 03.06.2009 21:47
Viesti:

Niittejä?

Viesti Kirjoittaja Delithreldor » Tiistai, 28.07.2009 12:03

Mistä saa sopivia niittejä nahkahaarniskan tekoon?

Olen tekemässä tämmöistä fabaan:
http://elads.biz/drizzfull.jpg

Ja huomasin että minulta loppuivat niitit joten mietin onko PK-seudun lähistöllä kauppaa joka myisi niittejä jotka soveltuisivat kyseiseen tarkoitukseen.
Mahd. halvalla :roll:
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 28.07.2009 13:43

Rautakaupoista tai suutareilta en ostaisi, katteet ovat aivan järjettömät. Verkosta on tullut tilattua seuraavasta paikasta:

http://www.slojd-detaljer.se/PSLWeb/dep ... deptid=107

Jos on tukkukortti kannattaa suunnata Nahkakuntaan. Siellä on todella hyvät valikoimat ja hinnat tosiaan tukkupuolen mukaiset.

Ja jos joku on Nahkakuntaan menossa niin olen kiinnostunut osallistumaan ostoksiin. Kimppaostaminen kannattaa, tavara kun myydään kokonaisina vuotina ja esimerkiksi niitit 1000-10000 kappaleen paketteina. Solkia yms. taitaa onneksi saada kilotavarana.

http://www.nahkakunta.fi/
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Delithreldor
Ritari
Viestit: 74
Liittynyt: Keskiviikko, 03.06.2009 21:47
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Delithreldor » Tiistai, 28.07.2009 17:07

JonTzu kirjoitti:Ja jos joku on Nahkakuntaan menossa niin olen kiinnostunut osallistumaan ostoksiin.

Sain juuri järjestettyä itselleni tukkukortin sinne ja olen menossa.
Kehvo
Paroni
Viestit: 234
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 20:28
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kehvo » Tiistai, 04.08.2009 21:51

Kävitkö jo? Mullakin olis tarvetta niiteille ja nahalle.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 04.08.2009 22:55

Kehvo kirjoitti:Kävitkö jo? Mullakin olis tarvetta niiteille ja nahalle.
Mille nahalle? Minulla olisi rajatulle määrälle tarvetta, löytyisiköhän yhteisostoksen mahdollisuus?
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
Lapidary
Asemies
Viestit: 13
Liittynyt: Perjantai, 07.03.2008 09:38
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Lapidary » Keskiviikko, 05.08.2009 00:48

Tuollainen tukkukauppa pk-seudulla kuullostaa houkuttelevalta. Itselläni olisi tarvetta nahkaan sekä niitteihin eikä mikään lämmitä mieltä niinkuin tieto tukkuhinnoista.

Mutta olenko tyhmä tai vastaavaa kun saan linkistä sivun, mikä mainostaa lähinnä kengänkiilotustuotteita ja pohjallisia eikä mainitse sanallakaan isomman nahkatavaran myymistä? Puhun nyt siis tästä 'Nahkakunnasta'.
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Keskiviikko, 05.08.2009 08:18

Lapidary kirjoitti:Tuollainen tukkukauppa pk-seudulla kuullostaa houkuttelevalta. Itselläni olisi tarvetta nahkaan sekä niitteihin eikä mikään lämmitä mieltä niinkuin tieto tukkuhinnoista.

Mutta olenko tyhmä tai vastaavaa kun saan linkistä sivun, mikä mainostaa lähinnä kengänkiilotustuotteita ja pohjallisia eikä mainitse sanallakaan isomman nahkatavaran myymistä? Puhun nyt siis tästä 'Nahkakunnasta'.
Kyllä ne muutakin myyvät, ainakin Tampereella liike on suuri halli jossa on kaikkea mahdollista nahkaan ja kenkiin liittyvää myynnissä.
Viimeksi muokannut JonTzu, Keskiviikko, 05.08.2009 10:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Sapfon
Kreivi
Viestit: 470
Liittynyt: Lauantai, 24.05.2008 19:27
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Sapfon » Keskiviikko, 05.08.2009 10:25

JonTzu kirjoitti:
Kehvo kirjoitti:Kävitkö jo? Mullakin olis tarvetta niiteille ja nahalle.
Mille nahalle? Minulla olisi rajatulle määrälle tarvetta, löytyisiköhän yhteisostoksen mahdollisuus?
Minullakin tarvetta nahalle (ns. pohjanahkaa panssarille eli about 2-3mm) eli pitäisköhän tehdä isompi tilaus porukalla ? Myös muuta nahkaa ehkä tuon joukkueen tarpeisiin...
Etelän Imperiumin organisaattori, jos on asiaa voi laittaa viestiä

Alas! How many noble and valiant knights we've lost.

Kuva
Avatar
Triks
Herttua
Viestit: 956
Liittynyt: Torstai, 03.01.2008 02:42
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Triks » Keskiviikko, 05.08.2009 15:43

Jos tällainen tilaus tulee, olisin minäkin enemmän kuin kiinnostunut.
"Huhut kuolemastani ovat vahvasti liioiteltuja."
Kuva
Avatar
Grokker
Kersantti
Viestit: 53
Liittynyt: Maanantai, 04.06.2012 23:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Niittien vahvuus ja ostopaikat vuonna 2013

Viesti Kirjoittaja Grokker » Tiistai, 16.07.2013 00:15

Tämä ketju näyttää olevan sen verran iäkäs, että asiasta tietämättömän lienee parempi kysyä: mistä mahdatte hankkia niittinne tätä nykyä? Ja ostatteko valmiina, vai tekeekö joku niittinsä itse?

Itseäni kiinnostaa aina ensin tietysti se halvin mahdollinen vaihtoehto, joten olen tuumaillut ja sieltä täältä lukenutkin että toimivia niittejä saisi esim. nauloista, pyörötangosta tai muusta vastaavasta pätkimällä. Ehkä tarpeeksi jämäkkä rautalankakin voisi toimia? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia, kannattaako itse tekeminen pidemmän päälle vai onko sama ostaa niitit valmiina.

Itse tehtäessä tullaankin sitten seuraavaan kysymykseen: mikä on se passeli niitin halkaisija? Lopullisen tuotoksen kestävyyden lisäksi kaltaiseni sentinvenyttäjä tulee miettineeksi muiden niittaukseen liittyvien työkalujen ja matskujen hintaa. Vaikkapa noissa pyörötangoissa minimihalkaisija taitaa olla 6 mm, joten siitä tehtäessä oikeanlaiset poranterät ja pultit välikasauksia varten pitäisi olla sitten myös samaa kokoa. Mutta onko 6 mm reiät ja niitit liian isoja vaikkapa, noh, mihin vaan?

Löysin sattumalta Etrasta 4 x 16 mm kupariniittejä kuperalla kannalla. Poistomyyntituote, jolle ei löytynyt hintaa mistään, joten 1000 kappaleen rasia lähti mukaan 20 eurolla. Tuosta onnenpotkusta riittää niittiä pitkäksi aikaa, ja halkaisijakin on noissa mielestäni kohdallaan, mutta kun ne mokomat on kuparia, eikä rautaa/terästä.. Mistä siis hommaatte omiin panssareihinne hyviä niittejä tai raaka-ainetta niiden valmistukseen?

Ja vielä: kuinka tarkkoja olette, tai yleensä kannattaa olla sen suhteen, että niitit ja pelti on tosiaan samaa materiaalia, ettei vähemmän jalo ala syöpyä jalomman vierestä? Vaikka ei sekään varmaan aivan yhdessä yössä tapahdu, mutta silti. Onhan se myös ulkonäkökysymys.

Kiitos!
Rottainsinööri. Avatar-kuva: Julia Järvelä
Pahistonttu
Kuningas
Viestit: 3422
Liittynyt: Maanantai, 20.03.2006 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Niittejä?

Viesti Kirjoittaja Pahistonttu » Tiistai, 16.07.2013 00:27

Pellin niittaamiseen soveltuvia sienen mallisia niittejä saa kilpailukykyiseen hintaan ja eri materiaaleista tehtynä slojd-detaljerista (http://www.slojd-detaljer.fi/). Teräsniitit ovat kestäviä, kupariniitit ovat turhan pehmeitä, messinkiniitit näyttävät kivoilta ja ovat ainakin toistaiseksi olleet riittävän kestäviä. Syöpymistä en ole vielä havainnut millään niteillä.
Hän, joka sitoutuu kunniaan on hävinnyt jo ennen taistelun alkua.
Avatar
saloneju
Keisari
Viestit: 5706
Liittynyt: Keskiviikko, 19.04.2006 23:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Niittejä?

Viesti Kirjoittaja saloneju » Tiistai, 16.07.2013 09:38

(Hiukan asiaa sivuten, tuon Sotahuutoon myyntiin muutamat pussilliset sisarniittejä. Toimivat hyvin nahkahaarniskan tekoon, mutta en voi suositella teräshaarniskoiden kanssa.)
"Kerron Veljesten legendaarisista uroteoista, kuinka vaari nuoruuden päivinään teki motin puita vartissa ja muori keitti niin maukasta puuroa, että puutkin heräsivät henkiin sitä maistelemaan.."
Avatar
JonTzu
Sotahuuto '11 -järjestäjä
Viestit: 2966
Liittynyt: Tiistai, 31.01.2006 20:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Niittien vahvuus ja ostopaikat vuonna 2013

Viesti Kirjoittaja JonTzu » Tiistai, 16.07.2013 10:38

Grokker kirjoitti:Itse tehtäessä tullaankin sitten seuraavaan kysymykseen: mikä on se passeli niitin halkaisija? Lopullisen tuotoksen kestävyyden lisäksi kaltaiseni sentinvenyttäjä tulee miettineeksi muiden niittaukseen liittyvien työkalujen ja matskujen hintaa. Vaikkapa noissa pyörötangoissa minimihalkaisija taitaa olla 6 mm, joten siitä tehtäessä oikeanlaiset poranterät ja pultit välikasauksia varten pitäisi olla sitten myös samaa kokoa. Mutta onko 6 mm reiät ja niitit liian isoja vaikkapa, noh, mihin vaan?
No kyllä, 6mm on aika äärimmäinen ratkaisu. Itse olen 3mm ja 4mm niiteillä selvinnyt ilman ongelmia terässuojien kanssa. Muiden tekemissä rottinkikypärissäni on 4mm teräsniittejä eikä niiden kanssa ole koskaan ole ollut mitään ongelmaa.
"Harjoittelemalla hyvä tulee."
Avatar
horsesarse-
Sotalordi
Viestit: 1371
Liittynyt: Keskiviikko, 17.05.2006 17:56
Paikkakunta: Kuopio

Re: Niittejä?

Viesti Kirjoittaja horsesarse- » Tiistai, 16.07.2013 11:23

Kannattaa kysellä Berner Pultin myymälöistä: http://shop.berner.eu/berner/fi/start. Ainakin Puijon Pultilla oli pari vuotta sitten hyvä valikoima. Tuommonen 3-4mm niitti lienee paras.
Avatar
Grokker
Kersantti
Viestit: 53
Liittynyt: Maanantai, 04.06.2012 23:42
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Niittejä?

Viesti Kirjoittaja Grokker » Tiistai, 16.07.2013 22:09

Ktoos! Ei ollutkaan tuo Pultin sivusto aiemmin tuttu, vaikka liikkeitä niillä on siellä täällä. Katellaanpa sieltä ensinnä.
Rottainsinööri. Avatar-kuva: Julia Järvelä
Ghostpig
Kapteeni
Viestit: 115
Liittynyt: Tiistai, 27.06.2006 23:50
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Niittejä?

Viesti Kirjoittaja Ghostpig » Tiistai, 16.07.2013 23:25

4mm teräsniitti on hyvä yleisniitti kaikkeen. Siitä isompia olen käyttänyt vain ulkonäöllisistä syistä. 3mm niitit olisivat hyviä hanskojen nivellyksiin mutta ongelmana on se, että 3mm pultteja ja muttereita ei tahdo löytyä normaaleista rautakaupoista. Ihan pienillä niiteillä voi kiinnitellä koristemessinkejä yms.

Ja Helsingin ruuvihankinnasta olen tilannut niittejä.
http://www.ruuvihankinta.fi:8080/home
Hail To The Hammer

E-mail: T.Aho1234(ät)gmail.com
Sudenraivo
Kapteeni
Viestit: 125
Liittynyt: Sunnuntai, 29.09.2013 14:38

Re: Niittejä?

Viesti Kirjoittaja Sudenraivo » Sunnuntai, 29.09.2013 18:51

Ok, mä siis en tunne alan sääntöjä juurikaan mutta... Koskapa toisaalla joku kertoi pulttej käyttävänsä, ni mikä estää vatteisiin jne tarkoitettujen ruuvattavien niittien käytön? Halpoja ne ei ole, mutta esteettisesti ihan ok. Siis esim tämmöiset:
Kuva tai Kuva

Nuo kuvat siis osoitteesta http://www.studsandspikes.com, suosittelen kimppatilausta. Tosin saa moisia suomestakin mut hinta sit ainakin kaksinkertainen.

Koristetarkoituksiin löytyy halvempiakin, kuten noi peltiset eli Kuva ja vastaavat.
Ritari kiiltavässä haarniskassa on mies joka ei ole koskaan laittanu itseään likoon.
Avatar
Mr-Headless
Kreivi
Viestit: 260
Liittynyt: Perjantai, 05.02.2010 00:54
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Niittejä?

Viesti Kirjoittaja Mr-Headless » Sunnuntai, 29.09.2013 22:38

Tollasten käytön kyllä kieltäsin itse. A) Lyö tuollaiseen pofferilla ja ihmettele miksi meni paskaksi.
B) Kunnon bodyslamin aikana ei tunnu mukavalta nimimerkillä : Kokemusta on.
helvetin elitistihomoilua eikä todellakaan kivaa, mukavaa ja reipasta goblinhenkeä 8)

Avatar Juha Valkeajoki
Sudenraivo
Kapteeni
Viestit: 125
Liittynyt: Sunnuntai, 29.09.2013 14:38

Re: Niittejä?

Viesti Kirjoittaja Sudenraivo » Maanantai, 30.09.2013 00:06

Mr-Headless kirjoitti:Tollasten käytön kyllä kieltäsin itse. A) Lyö tuollaiseen pofferilla ja ihmettele miksi meni paskaksi.
B) Kunnon bodyslamin aikana ei tunnu mukavalta nimimerkillä : Kokemusta on.
Niinpä joo, unohdin tuon turvllisuustekijän... Ei olis pitänyt koska tiiän kokemuksesta, rotsin selässä on tylpempien joukossa tusinan verran tuumaisia teräviä ja eikös niihin yks tyyppi törmännyt. Onneksi ei sentää hartioille koittanut, siellä olis 4" piikit olleet.

Mutta tuolla sivustolla on koristetarkoitukseen sopiviakin, joskin samanlaisia saa kangaskaupoistakin.
Ritari kiiltavässä haarniskassa on mies joka ei ole koskaan laittanu itseään likoon.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Aseet ja panssarit”