Säännöt: 1.0
-
- Sotahuuto '10 -järjestäjä
- Viestit: 889
- Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
- Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina
Säännöt: 1.0
Seuraavassa säännöt puhtaaksikirjoitettuna. Muutoksia aiemin esillä olleeseen luonnokseen on jonkin verran. Tästäkin kommenttia ja parannusehdotuksia perään.
Säännöt
Vaatetuksesta
Verierässä on pukupakko. Minimaalinen kansainvaellus-/merovingiajan tyylinen asu vaaditaan; tunika+housut, viitta on myös hyvä lisä. Kansainvaellusajan vaatteista on enemmän tekstiä toisessa ketjussa, merovingiajalla perusvaatteiden mallit alkavat lähentyä myöhempiä viikinkiajan tyylejä joista verkosta löytyy n+1 artikkelia ja ohjetta. Vaatteet eivät ole loppuunsa vaikeita hankkia, 25-40e jos osaa työntää kangasta omaan, kaverin tai äidin ompelukoneeseen (vaatteita saa tietysti ostettuakin, mutta saa varautua maksamaan enemmän). Halvemmallakin voi tietysti päästä; ohjenuora on että asustus päällisin puolin on historiallisen näköistä. Materiaaleissa voi siis käyttää puuvillaa, pitää mekon alla hikeä siirtävää kerrastoa tms pientä vilunkipeliä harrastaa. Farkuissa tai kahisevissa toppatakeissa kentälle ei kuitenkaan ole asiaa. Poikkeuksena kengät saavat olla modernit (koska ovat turvallisuustekijä, ynnä kalliita/vaikeita tehdä), mutta eivät räikeät. Maiharit sopii myös peittää sitomalla kangasta nyörillä päälle. Kledjujen kanssa saa luonnollisesti myös hifistellä niin paljon kuin haluaa (haluan ehdottomasti nähdä Juliuksen ninjakarvakengät ;)).
Asesäännöt
Jos toisin ei mainita, aseiden vähimmäispehmusteissa sekä materiaaleissa seurataan vallitsevaa käytäntöä, ts. Sotahuuto 2009 sääntöjä.
-Keihäistä, heittokirveistä ja kilvistä tulee kuvalliset esimerkit/rakennekaaviot tähän piakkoin.
Keihäät
Maks 220cm, minimi 160. Keihäässä on pistokärki, muttei viltävää terää. Keihään saa heittää, aina yläkautta, jos varsi on kevyesti pehmustettu, takapää tulpattu ja pehmustettu siltä varalta että keihäs kimpoaa perä edellä silmille. Heitettynä keihäs läpäisee panssarin ja jos heitetty keihäs torjutaan kilvellä, kilpi pitää pudottaa pois. Kerran heitettyä keihästä (tai pudotettua kilpeä) ei saa poimia uudestaan käyttöön. (Heittokeihään kärki voi vaurioitua osumassa/oltuaan mahdollisesti taistelijoiden jaloissa; lisäksi tyypillinen ajan heittokeihäs vääntyi kärjestään juuri tämän estämiseksi). Tämä on luonnollisesti epärealistinen abstraktio, mutta selkeää pelissä, mikä on pääasia. Bambu sallitaan varsimateriaalina, mutta sen tulee olla väh 30 mm paksua ja muuten turvallista laatua. Eli sorttia joka ei sälöydy vaarallisesti. Bambuvarret käydään erityisellä huolella läpi tarkastuksessa. Varsien teippaamisesta katsellaan vielä kokemuksia kentältä sen verran kun keväällä nyt ehtii tapahtumaan, minimissään jesarikerros vaadittaneen varressa.
Käsikirveet
Kirves on yksiteräinen, eikä siinä ole pisto-osia. Terä ei ole kovin leveä, mutta sen verta sopii olla että pehmustevaatimukset täyttyvät. Vartta on suotavaa pehmustaa jonkun matkaa terän alta ohilyöntien varalle. Kirveen enimmäispituus on 100cm (olkoonkin että huskarlit ovat objektiivisesti pirun päheitä...).
Heittokirveet
Kevytrakenteinen kirves, jota ei saa käyttää lyömiseen. Pituus 35-50cm. Heitettyä kirvestä saa käyttää uudestaan, ts. heittää takaisin. Käytetään putkimateriaalina joko parikertaista puutarhaletkua tai vastaavaa. Käytettävä putki ei saa kokomatkaltaan olla jäykkää tai raskasta, painoa voi sitten viritellä leijailun estämiseksi esim. rautalangalla kunhan painotukset suojataan asianmukaisesti. Terä voi olla reilunkin kokoinen, mutta heittokirveen kaikki osat katsotaan vahingoittaviksi. Aseet merkitään erilleen lyöntikirveistä punaisella nauhalla tai väriteipillä varteen.
Miekat
Miekat ovat kaksiteräisiä, kahvan ja terän enimmäismitta yhteensä on 100 cm. Kuppikahvoja ei sallita. http://www.vikingsword.com/virtmus.html
http://www.myarmoury.com/review_alb_mig.html
Väkipuukko Yksiteräinen ase, joka on kokonaismitaltaan enintään 50 cm pitkä. Väkipuukossa ei myöskään saa olla kuppikahvaa eikä jäykästä materiaalista tehtyä väistintä.
Jouset& Nuolet
Nuolet lävistävät panssarin. IDV- nuolet sallitaan. Järjestäjistä olisi mielenkiintoista kokeilla paunasenttejä jousten kanssa, mutta tässä on pari komplikaatiota liittyen käytännön asioihin. Kts. työvoimaketju (tulossa).
Nuijat
Kokonaismitta maksimissaan 80 cm. Aseessa oltava tunnistettava lyömäosa jonka pituus 15-20cm. Nuijalla ei voi pistää.
Kilvet
Voivat olla pyöreitä tai ovaalinmuotoisia. Suurin halkaisija on maksimissaan 1 metrin, pienin 60. Kilven täytyy olla keskikahvainen tai otteen muuten välittömästi irrotettavista (kts. keihäs). Kilven tulee olla hyvin pehmustettu ja kilpi pitää peittää vähintään kankaalla (myös sisäpuolelta, jos rakenne on räikeä) ulkonäkösyistä. Useampaa kilpeä voi kantaa mukanaan, mutta ainoastaan kädessä pidetty suojaa iskuilta. Ts. jos saat kirveeniskun tai nuolen selkään jossa roikkuu kilpi, otat osumaa kuin sitä ei olisi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ld_946.jpg
Panssarisäännöt
Panssarointi suojaa kaikilta muilta osumilta, paitsi nuolia ja heittokeihäitä vastaan, niissä paikoissa joissa sitä on. Panssaria voi olla enintään neljäsosalla joukkueen jäsenistä. Kypärä on tästä poikkeus.
Rengaspanssari
Panssari on tehty 1:4 europunoksella, 8mm sisähalkaisijalla 1,6 mm lankaa, 10mm sisähalkaisijalla 2 mm, tai tiheämmällä lanka/halkaisija-suhteella. Selvästi epärealistisen harvat verkkopaidat sun muut avainlenksutopit hyllytetään armotta. Rengaspanssareissa käytetään galvanoimatonta lankaa. Rengaspanssareissa tulee olla hihat (ei välttämättä täyspitkiä, mutta säädylliset).
Toppapanssari
Toppaus on tehty riittäväksi suojaamaan oikeilta iskuilta ja kangaskerros on noin 10-15 mm. Esim. Tikattu kaftaani on aivan mahdollinen toppapanssari.
Käsien – ja jalkojen panssarointi
Käsivarret ja sääret on mahdollista suojata 1+ mm metallisuikaleilla tai 3+ mm yhtenäisellä kovetetulla nahalla. Sormia ei ole mahdollista panssaroida peliteknisen osumasuojan merkityksessä (rautahansikkaita ei tiedetä käytetyn), mutta hillittyjen nahkahansikkaiden tai rukkasten käyttö on fiksua kipeiltä kolahduksilta suojautumiseksi.
Kypärät
Epähistorialliset kypärämallit on kielletty. (Kts. Linkki keskusteluun)
Yllä mainitsemattomat
Jos sinulla on kaapissa hauenleuka-lamellaari, niinikypärä tai komea, ajatuksen kanssa tehty nahkapanssari, niin ota asia esille (mieluiten kuvien kanssa), ihmetellään sitten.
Taistelusäännöt
Kontakti ja kalibraatio
Eritoten tässä, mutta luonnollisesti myös kaikessa muussakin toiminnassa, peräänkuulutetaan osallistujilta tervettä järkeä ja hyvää urheilijatapaa. Taistelut käydään usein vaikeassa maastossa jossa kaatuminen voi sattua oikeasti, eli kilvellä tai keihään varrella (yms) kaatamista ei sallita. Osumien tulee olla selviä pistoja, iskuja tai viiltoja; hipsuja olemattomalla voimalla ja aseen ei-vahingoittavalla osalla tehtyjä kosketuksia ei katsota osumiksi, esim. keihään varrella tai 'terällä'. Osumien laskeminen on niiden ottajan vastuulla.
Haavoittuminen
Taistelijoilla on kolme osuma-aluetta: Raajat, torso ja pää. Taistelija kestää yhteensä kaksi osumaa raajoihin (ei väliä mihin), mutta vain yhden osuman päähän tai torsoon. Saatuaan osuman joko päähän, torsoon tai kaksi raajoihin, taistelija on haavoittunut.
Haavoittunut menee matalaksi, esim. polvilleen, ei voi taistella eikä liikkua muuten kuin pois vielä jatkuvan taistelun välittömästä tallaantumisvaarasta. Hän voi suojata itseään kilvellä kuolemiselta mikäli omaa sellaisen (ei kuitenkaan sitä keihäskaveria takana). Panssari suojaa haavoittunutta normaalisti.
Haavoittunut voi parantaa itseään (kts. lisää alempana).
Toisen henkilön avustamana haavoittunut voi liikkua kävelyvauhtia. Avustamisen ei tarvitse olla suoranaista kantamista, mutta auttajan tulee kulkea haavoittuneen mukana koko matka. (Tässä, kuten muuallakin haavoittumisen ympärillä, saa mehustella eläytymisellä minkä jaksaa :) ) Mikäli henkilö näin saatetaan takaisin aloitusalueelle tai erikseen skenaariossa määrättyyn paikkaan, hänet katsotaan eloon jääneeksi taistelun jälkeisessä pisteytyksessä.
Vastapuolen haavoittunut on mahdollista vangita.
Jos soturi on haavoittuneena kentällä skenaarion lopussa, hänet lasketaan kuolleeksi mitä tulee pisteisiin.
Vangitseminen
Jos vastapuolen taistelija tulee haavoittuneen viereen ja ilmoittaa tämän olevan vanki, haavoittuneen täytyy nousta ja kävellä normaaliin, ei-vitkastelevaan tahtiin minne vangitsija tätä komentaa. Varsinaista retuuttamista ei tarvita (eläytymiselle paikka tietysti tässäkin), mutta vangitsijan täytyy pysyä vangin mukana jotta tämä katsotaan vangiksi.
Skenaariokohtaisesti on määritelty etukäteen joku merkitty alue taistelualueella minne vangit kerätään.
Vangittu ei voi parantaa itseään.
Vangitseminen voidaan tehdä vain jos välitöntä taistelukontaktia ei ole. Jos tällainen syntyy vankien kuljetuksen aikana, ts. vangitsijat osallistuvat taisteluun, vangit palaavat haavoittuneen tilaan ja menevät matalaksi. Jos löytyy nauhoja, he voivat tällöin parantaa itseään/toisia.
Parantaminen
Haavoittuneen parantaminen tapahtuu sitomalla haavan hoitamista merkitsevä kangasnauha haavoittuneen ruumiinosan ympärille. Kangasnauhoja jaetaan joukkueelle ennen jokaisen taistelun alkua, joukkue jakaa ne keskenään miten mielii. Näillä on mahdollista palauttaa haavoittunut taistelukykyiseksi; nauha kumoaa yhden osuman. Mikäli nauha irtoaa, osuma palautuu takaisin. Jo parannettua aluetta on mahdollista parantaa uudelleen.
Kuollut
Pelaaja on kuollut silloin, kun hän saa haavoittuneena osuman mihin osuma-alueeseen vaan. Kuolleet poistuvat aseitaan terästä pitäen aloitusalueelleen termospullolle. (Huom. panssarointi suojaa haavoittunuttakin.)
-muutos tässä perustuu muutokseen skenaariosäännöissä
Peruspisteytys
Pisteitä saa lähes kaikissa skenaarioissa seuraavan taulukon mukaisesti:
1 piste surmatusta vihollissoturista (tämä piste tulee liitoissa molemmille osapuolille)
3 pistettä vangitusta vihollissoturista (nämä pisteet tulevat aina kaappauksen suorittaneelle suvulle)
4 pistettä panssaroidusta* soturista
1 piste heittokirveellä aseistautuneesta soturista
1 piste miekalla aseistautuneesta soturista
2 pistettä jousella varustautuneesta soturista
*Taistelija lasketaan panssaroiduksi, kun hänellä yllään mitä tahansa haarniskaa, pois lukien kypärä.
Lisäksi kussakin taistelussa on läjä tapauskohtaisia pistesampoja ja kertoimia tms peruspisteytykseen. Niistä enemmän kun saamme skenaariot julkaisukuntoon.
Säännöt
Vaatetuksesta
Verierässä on pukupakko. Minimaalinen kansainvaellus-/merovingiajan tyylinen asu vaaditaan; tunika+housut, viitta on myös hyvä lisä. Kansainvaellusajan vaatteista on enemmän tekstiä toisessa ketjussa, merovingiajalla perusvaatteiden mallit alkavat lähentyä myöhempiä viikinkiajan tyylejä joista verkosta löytyy n+1 artikkelia ja ohjetta. Vaatteet eivät ole loppuunsa vaikeita hankkia, 25-40e jos osaa työntää kangasta omaan, kaverin tai äidin ompelukoneeseen (vaatteita saa tietysti ostettuakin, mutta saa varautua maksamaan enemmän). Halvemmallakin voi tietysti päästä; ohjenuora on että asustus päällisin puolin on historiallisen näköistä. Materiaaleissa voi siis käyttää puuvillaa, pitää mekon alla hikeä siirtävää kerrastoa tms pientä vilunkipeliä harrastaa. Farkuissa tai kahisevissa toppatakeissa kentälle ei kuitenkaan ole asiaa. Poikkeuksena kengät saavat olla modernit (koska ovat turvallisuustekijä, ynnä kalliita/vaikeita tehdä), mutta eivät räikeät. Maiharit sopii myös peittää sitomalla kangasta nyörillä päälle. Kledjujen kanssa saa luonnollisesti myös hifistellä niin paljon kuin haluaa (haluan ehdottomasti nähdä Juliuksen ninjakarvakengät ;)).
Asesäännöt
Jos toisin ei mainita, aseiden vähimmäispehmusteissa sekä materiaaleissa seurataan vallitsevaa käytäntöä, ts. Sotahuuto 2009 sääntöjä.
-Keihäistä, heittokirveistä ja kilvistä tulee kuvalliset esimerkit/rakennekaaviot tähän piakkoin.
Keihäät
Maks 220cm, minimi 160. Keihäässä on pistokärki, muttei viltävää terää. Keihään saa heittää, aina yläkautta, jos varsi on kevyesti pehmustettu, takapää tulpattu ja pehmustettu siltä varalta että keihäs kimpoaa perä edellä silmille. Heitettynä keihäs läpäisee panssarin ja jos heitetty keihäs torjutaan kilvellä, kilpi pitää pudottaa pois. Kerran heitettyä keihästä (tai pudotettua kilpeä) ei saa poimia uudestaan käyttöön. (Heittokeihään kärki voi vaurioitua osumassa/oltuaan mahdollisesti taistelijoiden jaloissa; lisäksi tyypillinen ajan heittokeihäs vääntyi kärjestään juuri tämän estämiseksi). Tämä on luonnollisesti epärealistinen abstraktio, mutta selkeää pelissä, mikä on pääasia. Bambu sallitaan varsimateriaalina, mutta sen tulee olla väh 30 mm paksua ja muuten turvallista laatua. Eli sorttia joka ei sälöydy vaarallisesti. Bambuvarret käydään erityisellä huolella läpi tarkastuksessa. Varsien teippaamisesta katsellaan vielä kokemuksia kentältä sen verran kun keväällä nyt ehtii tapahtumaan, minimissään jesarikerros vaadittaneen varressa.
Käsikirveet
Kirves on yksiteräinen, eikä siinä ole pisto-osia. Terä ei ole kovin leveä, mutta sen verta sopii olla että pehmustevaatimukset täyttyvät. Vartta on suotavaa pehmustaa jonkun matkaa terän alta ohilyöntien varalle. Kirveen enimmäispituus on 100cm (olkoonkin että huskarlit ovat objektiivisesti pirun päheitä...).
Heittokirveet
Kevytrakenteinen kirves, jota ei saa käyttää lyömiseen. Pituus 35-50cm. Heitettyä kirvestä saa käyttää uudestaan, ts. heittää takaisin. Käytetään putkimateriaalina joko parikertaista puutarhaletkua tai vastaavaa. Käytettävä putki ei saa kokomatkaltaan olla jäykkää tai raskasta, painoa voi sitten viritellä leijailun estämiseksi esim. rautalangalla kunhan painotukset suojataan asianmukaisesti. Terä voi olla reilunkin kokoinen, mutta heittokirveen kaikki osat katsotaan vahingoittaviksi. Aseet merkitään erilleen lyöntikirveistä punaisella nauhalla tai väriteipillä varteen.
Miekat
Miekat ovat kaksiteräisiä, kahvan ja terän enimmäismitta yhteensä on 100 cm. Kuppikahvoja ei sallita. http://www.vikingsword.com/virtmus.html
http://www.myarmoury.com/review_alb_mig.html
Väkipuukko Yksiteräinen ase, joka on kokonaismitaltaan enintään 50 cm pitkä. Väkipuukossa ei myöskään saa olla kuppikahvaa eikä jäykästä materiaalista tehtyä väistintä.
Jouset& Nuolet
Nuolet lävistävät panssarin. IDV- nuolet sallitaan. Järjestäjistä olisi mielenkiintoista kokeilla paunasenttejä jousten kanssa, mutta tässä on pari komplikaatiota liittyen käytännön asioihin. Kts. työvoimaketju (tulossa).
Nuijat
Kokonaismitta maksimissaan 80 cm. Aseessa oltava tunnistettava lyömäosa jonka pituus 15-20cm. Nuijalla ei voi pistää.
Kilvet
Voivat olla pyöreitä tai ovaalinmuotoisia. Suurin halkaisija on maksimissaan 1 metrin, pienin 60. Kilven täytyy olla keskikahvainen tai otteen muuten välittömästi irrotettavista (kts. keihäs). Kilven tulee olla hyvin pehmustettu ja kilpi pitää peittää vähintään kankaalla (myös sisäpuolelta, jos rakenne on räikeä) ulkonäkösyistä. Useampaa kilpeä voi kantaa mukanaan, mutta ainoastaan kädessä pidetty suojaa iskuilta. Ts. jos saat kirveeniskun tai nuolen selkään jossa roikkuu kilpi, otat osumaa kuin sitä ei olisi.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ld_946.jpg
Panssarisäännöt
Panssarointi suojaa kaikilta muilta osumilta, paitsi nuolia ja heittokeihäitä vastaan, niissä paikoissa joissa sitä on. Panssaria voi olla enintään neljäsosalla joukkueen jäsenistä. Kypärä on tästä poikkeus.
Rengaspanssari
Panssari on tehty 1:4 europunoksella, 8mm sisähalkaisijalla 1,6 mm lankaa, 10mm sisähalkaisijalla 2 mm, tai tiheämmällä lanka/halkaisija-suhteella. Selvästi epärealistisen harvat verkkopaidat sun muut avainlenksutopit hyllytetään armotta. Rengaspanssareissa käytetään galvanoimatonta lankaa. Rengaspanssareissa tulee olla hihat (ei välttämättä täyspitkiä, mutta säädylliset).
Toppapanssari
Toppaus on tehty riittäväksi suojaamaan oikeilta iskuilta ja kangaskerros on noin 10-15 mm. Esim. Tikattu kaftaani on aivan mahdollinen toppapanssari.
Käsien – ja jalkojen panssarointi
Käsivarret ja sääret on mahdollista suojata 1+ mm metallisuikaleilla tai 3+ mm yhtenäisellä kovetetulla nahalla. Sormia ei ole mahdollista panssaroida peliteknisen osumasuojan merkityksessä (rautahansikkaita ei tiedetä käytetyn), mutta hillittyjen nahkahansikkaiden tai rukkasten käyttö on fiksua kipeiltä kolahduksilta suojautumiseksi.
Kypärät
Epähistorialliset kypärämallit on kielletty. (Kts. Linkki keskusteluun)
Yllä mainitsemattomat
Jos sinulla on kaapissa hauenleuka-lamellaari, niinikypärä tai komea, ajatuksen kanssa tehty nahkapanssari, niin ota asia esille (mieluiten kuvien kanssa), ihmetellään sitten.
Taistelusäännöt
Kontakti ja kalibraatio
Eritoten tässä, mutta luonnollisesti myös kaikessa muussakin toiminnassa, peräänkuulutetaan osallistujilta tervettä järkeä ja hyvää urheilijatapaa. Taistelut käydään usein vaikeassa maastossa jossa kaatuminen voi sattua oikeasti, eli kilvellä tai keihään varrella (yms) kaatamista ei sallita. Osumien tulee olla selviä pistoja, iskuja tai viiltoja; hipsuja olemattomalla voimalla ja aseen ei-vahingoittavalla osalla tehtyjä kosketuksia ei katsota osumiksi, esim. keihään varrella tai 'terällä'. Osumien laskeminen on niiden ottajan vastuulla.
Haavoittuminen
Taistelijoilla on kolme osuma-aluetta: Raajat, torso ja pää. Taistelija kestää yhteensä kaksi osumaa raajoihin (ei väliä mihin), mutta vain yhden osuman päähän tai torsoon. Saatuaan osuman joko päähän, torsoon tai kaksi raajoihin, taistelija on haavoittunut.
Haavoittunut menee matalaksi, esim. polvilleen, ei voi taistella eikä liikkua muuten kuin pois vielä jatkuvan taistelun välittömästä tallaantumisvaarasta. Hän voi suojata itseään kilvellä kuolemiselta mikäli omaa sellaisen (ei kuitenkaan sitä keihäskaveria takana). Panssari suojaa haavoittunutta normaalisti.
Haavoittunut voi parantaa itseään (kts. lisää alempana).
Toisen henkilön avustamana haavoittunut voi liikkua kävelyvauhtia. Avustamisen ei tarvitse olla suoranaista kantamista, mutta auttajan tulee kulkea haavoittuneen mukana koko matka. (Tässä, kuten muuallakin haavoittumisen ympärillä, saa mehustella eläytymisellä minkä jaksaa :) ) Mikäli henkilö näin saatetaan takaisin aloitusalueelle tai erikseen skenaariossa määrättyyn paikkaan, hänet katsotaan eloon jääneeksi taistelun jälkeisessä pisteytyksessä.
Vastapuolen haavoittunut on mahdollista vangita.
Jos soturi on haavoittuneena kentällä skenaarion lopussa, hänet lasketaan kuolleeksi mitä tulee pisteisiin.
Vangitseminen
Jos vastapuolen taistelija tulee haavoittuneen viereen ja ilmoittaa tämän olevan vanki, haavoittuneen täytyy nousta ja kävellä normaaliin, ei-vitkastelevaan tahtiin minne vangitsija tätä komentaa. Varsinaista retuuttamista ei tarvita (eläytymiselle paikka tietysti tässäkin), mutta vangitsijan täytyy pysyä vangin mukana jotta tämä katsotaan vangiksi.
Skenaariokohtaisesti on määritelty etukäteen joku merkitty alue taistelualueella minne vangit kerätään.
Vangittu ei voi parantaa itseään.
Vangitseminen voidaan tehdä vain jos välitöntä taistelukontaktia ei ole. Jos tällainen syntyy vankien kuljetuksen aikana, ts. vangitsijat osallistuvat taisteluun, vangit palaavat haavoittuneen tilaan ja menevät matalaksi. Jos löytyy nauhoja, he voivat tällöin parantaa itseään/toisia.
Parantaminen
Haavoittuneen parantaminen tapahtuu sitomalla haavan hoitamista merkitsevä kangasnauha haavoittuneen ruumiinosan ympärille. Kangasnauhoja jaetaan joukkueelle ennen jokaisen taistelun alkua, joukkue jakaa ne keskenään miten mielii. Näillä on mahdollista palauttaa haavoittunut taistelukykyiseksi; nauha kumoaa yhden osuman. Mikäli nauha irtoaa, osuma palautuu takaisin. Jo parannettua aluetta on mahdollista parantaa uudelleen.
Kuollut
Pelaaja on kuollut silloin, kun hän saa haavoittuneena osuman mihin osuma-alueeseen vaan. Kuolleet poistuvat aseitaan terästä pitäen aloitusalueelleen termospullolle. (Huom. panssarointi suojaa haavoittunuttakin.)
-muutos tässä perustuu muutokseen skenaariosäännöissä
Peruspisteytys
Pisteitä saa lähes kaikissa skenaarioissa seuraavan taulukon mukaisesti:
1 piste surmatusta vihollissoturista (tämä piste tulee liitoissa molemmille osapuolille)
3 pistettä vangitusta vihollissoturista (nämä pisteet tulevat aina kaappauksen suorittaneelle suvulle)
4 pistettä panssaroidusta* soturista
1 piste heittokirveellä aseistautuneesta soturista
1 piste miekalla aseistautuneesta soturista
2 pistettä jousella varustautuneesta soturista
*Taistelija lasketaan panssaroiduksi, kun hänellä yllään mitä tahansa haarniskaa, pois lukien kypärä.
Lisäksi kussakin taistelussa on läjä tapauskohtaisia pistesampoja ja kertoimia tms peruspisteytykseen. Niistä enemmän kun saamme skenaariot julkaisukuntoon.
Viimeksi muokannut Pyry Veteli, Keskiviikko, 03.02.2010 19:48. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
-
- Sotalordi
- Viestit: 1240
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
- Paikkakunta: Vantaa
No, kun kukaan muu ei tästä kysy mitään, niin on minulla pari kysymystä:
1) Parantamisesta. Voiko joku muu tulla parantamaan jos itsellään ei ole nauhoja?
2) Milloin skenaario loppuu? Eli ehtiikö vihollisen haavoittuneita poimia vielä vangeiksi vihollisen kukistamisen jälkeen, vai jäävätkö vain raa'asti kuolemaan?
3) Pisteytys. Kilvistä ei siis saa yhtään pisteitä?
Ja pientä kommenttia: Sitä mieltä että jos vain pääsen, tulen tuonne!
1) Parantamisesta. Voiko joku muu tulla parantamaan jos itsellään ei ole nauhoja?
2) Milloin skenaario loppuu? Eli ehtiikö vihollisen haavoittuneita poimia vielä vangeiksi vihollisen kukistamisen jälkeen, vai jäävätkö vain raa'asti kuolemaan?
3) Pisteytys. Kilvistä ei siis saa yhtään pisteitä?
Ja pientä kommenttia: Sitä mieltä että jos vain pääsen, tulen tuonne!
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Water Boy"Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
-
- Sotahuuto '10 -järjestäjä
- Viestit: 889
- Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
- Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina
Kyllä, nauhoja voi käyttää toisiin.DiabolusIgnis kirjoitti: 1) Parantamisesta. Voiko joku muu tulla parantamaan jos itsellään ei ole nauhoja?
Skenaarioiden loppumiseen on muutamia ehtoja, kirjoitamme ne auki kun skenaarioista tulee oma aihe tänne. Tähän asti teoria kysymyksesi suhteen on ollut että päättymismerkin kajahdettua haavoittuneet lasketaan kentälle jääneiksi haavoittuneiksi->kuolleiksi. Vankipisteet saisi siis niistä vihollisista jotka on saatu sinne omalle alueelle asti.DiabolusIgnis kirjoitti: 2) Milloin skenaario loppuu? Eli ehtiikö vihollisen haavoittuneita poimia vielä vangeiksi vihollisen kukistamisen jälkeen, vai jäävätkö vain raa'asti kuolemaan?
Juurikin näin. Kilvet eivät ole mitään ylitehokkaita verraten pieninä ja keihäille alttiina.DiabolusIgnis kirjoitti: 3) Pisteytys. Kilvistä ei siis saa yhtään pisteitä?
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
- pt
- Sotahuuto '10 -järjestäjä
- Viestit: 348
- Liittynyt: Maanantai, 21.05.2007 15:33
- Paikkakunta: Helsinki
Näistä ei kyllä taidettu vielä hirveästi keskustella. Kypärien laajaa käyttöä kuitenkin ilmeisesti suositellaan vaikkei se niin historiallista olisikaan: niistähän ei pistetyksessä rokoteta, right? Tämä on ainakin mun mielestä turvallisuusmielessä hyvä asia.Kypärät
Epähistorialliset kypärämallit on kielletty. (Kts. Linkki keskusteluun)
Miten sitten määritellään historialliset kypärämallit? Helpotan vastaamista spekuloimalla vaihtoehtoja:
a) vain 500-600 -luvuilla Itämeren alueella todistetusti käytetyt kypärätyypit (vendelit, valsgardet, eipä paljon muuta)
b) koko Euroopan alueella 500-600 -luvuilla käytetyt tyypit (edellisten lisäksi suttonhoot, germanischer spangenhelmit, intercisat, ym.)
c) Koko Euroopan alueella aikakaudella sekä parisataa vuotta ennen ja jälkeen käytetyt tyypit (edellisten lisäksi kaikenlaiset spangenhelmit, gjermundbut ja muut okkulaarimallit, great polishit, ehkä jopa yksipalaiset nasaalikypärät, myöhäiset roomalaiset kypärät jne.)
muumi, kä?
- Skylark
- Sotalordi
- Viestit: 1146
- Liittynyt: Perjantai, 10.03.2006 09:42
- Paikkakunta: Espoo
Säännöt ja pukukoodi vaikuttaa erittäin mielenkiintoisilta!
Oliko se niin että panssari suojaa "loputtomasti" eli ei ole yhden pisteen kulutushyödyke, poislukien panssarinläpäisijäaseet? Voiko tuhotun kilven kantaa selässä pois vai pitääkö jättää maahan?
Harmi että olen mielistynyt 1400-luvun panssariin. Pitänee turvautua aseveljien panssarikaappeihin, mikäli pääsen paikalle.
Ja ei muuta kun klaani pystyyn...
Oliko se niin että panssari suojaa "loputtomasti" eli ei ole yhden pisteen kulutushyödyke, poislukien panssarinläpäisijäaseet? Voiko tuhotun kilven kantaa selässä pois vai pitääkö jättää maahan?
Harmi että olen mielistynyt 1400-luvun panssariin. Pitänee turvautua aseveljien panssarikaappeihin, mikäli pääsen paikalle.
Ja ei muuta kun klaani pystyyn...
-
- Sotahuuto '10 -järjestäjä
- Viestit: 889
- Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
- Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina
Hyvä kysymys. Koitan kuumehuurujen läpi vastata tähän.pt kirjoitti:
Miten sitten määritellään historialliset kypärämallit? Helpotan vastaamista spekuloimalla vaihtoehtoja:
a) vain 500-600 -luvuilla Itämeren alueella todistetusti käytetyt kypärätyypit (vendelit, valsgardet, eipä paljon muuta)
b) koko Euroopan alueella 500-600 -luvuilla käytetyt tyypit (edellisten lisäksi suttonhoot, germanischer spangenhelmit, intercisat, ym.)
c) Koko Euroopan alueella aikakaudella sekä parisataa vuotta ennen ja jälkeen käytetyt tyypit (edellisten lisäksi kaikenlaiset spangenhelmit, gjermundbut ja muut okkulaarimallit, great polishit, ehkä jopa yksipalaiset nasaalikypärät, myöhäiset roomalaiset kypärät jne.)
muumi, kä?
'Historiallinen' on ennemmin löysästi kuin tiukasti määritelty. Turvallisuussyyn lisäksi tähän vaikuttaa arkeologisen aineiston kapeus. Minkälainen oli ajan vakavaraisen, satunnaisesti sotivan isäntämiehen ''perus'' kypärä? Oletan siis rohkeasti että siihen suinkin kykenevä ihminen, jonka elämässä sota on uskottava uhka, välittää suojata päänsä.
Säilyneet kappaleet (melko tarkasti aikakaudelta) ovat pääasiassa loistokypäriä kuninkaallisen kaliiberin haudoista. Histel-taistelutapahtumissahan näkee paljon tätä tavaraa, koska tunnettujen mallien toisintaminen on tapa tuottaa 'historiallisesti uskottava look'. Kuitenkaan tilaisuutta jossa satakunta germaanikuningasta taistelee keskenään ei ehkä voi pitää kovin uskottavana :)
Seurauksena tarkkuuden vähentäminen yksittäistapauksissa voi itse asiassa parantaa tarkkuutta kokonaisuudessa (joskaan sitä ei voi lopulta tietää).
Ohjenuora kypärien historiallisuuteen on karkeasti lähellä tuota c:tä minkä muotoilit. Aikakauden kanssa ei tarvitse olla aivan jetsulleen, jo sen vuoksi että melkein kaikki 400-900 luvun Pohjois-, Länsi- ja Keski-Euroopan mallit ovat itse asiassa rakenteellisesti erilaisia piraattivariaatioita myöhäisistä roomalaiskypäröistä. Teknologisestikin vähän muuttui tuona aikana.
Mainittakoon erityistapauksena vielä että (jos en tosiaan talviflunssan vuoksi omiani muistele) toimituskunta erikseen keskusteli ns. normannikypäristä, ja näytti vihreää valoa. Ne kun lienevät suht tavallisia boffoharrastajien kaapeissa, ja tässä yhteydessä tarpeeksi 'sinne päin'.
Jep. Panssari ei kulu; se joko suojaa täysin ja maailman tappiin tai ei suojaa alkuunkaan (nuolet ja heittokeihäät). Mitä tulee kilpiin, niin sanoisin että ne on yksinkertaisinta jättää maahan. Kuolleet voivat tietenkin ottaa omiaan matkaansa poistuessaan taistelualueelta, etteivät tule tallotuiksi.Skylark kirjoitti:Säännöt ja pukukoodi vaikuttaa erittäin mielenkiintoisilta!
Oliko se niin että panssari suojaa "loputtomasti" eli ei ole yhden pisteen kulutushyödyke, poislukien panssarinläpäisijäaseet? Voiko tuhotun kilven kantaa selässä pois vai pitääkö jättää maahan?
Harmi että olen mielistynyt 1400-luvun panssariin. Pitänee turvautua aseveljien panssarikaappeihin, mikäli pääsen paikalle.
Ja ei muuta kun klaani pystyyn...
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
- Amileontti
- Herttua
- Viestit: 566
- Liittynyt: Maanantai, 16.10.2006 01:36
- Paikkakunta: Hki.
- Viesti:
-
- Sotalordi
- Viestit: 1240
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
- Paikkakunta: Vantaa
OK. Heräsi lisäkysymys. Jos skenaario loppuu ennen kuin viholliset ovat kaikki haavoittuneet/kuolleet, jäävätkö henkiinjääneet siis vangeiksi, vai kuolevatko hekin? Sain semmosen vaikutelman että kuolisivat, mutta ihan selkeyden vuoksiPyry Veteli kirjoitti:Skenaarioiden loppumiseen on muutamia ehtoja, kirjoitamme ne auki kun skenaarioista tulee oma aihe tänne. Tähän asti teoria kysymyksesi suhteen on ollut että päättymismerkin kajahdettua haavoittuneet lasketaan kentälle jääneiksi haavoittuneiksi->kuolleiksi. Vankipisteet saisi siis niistä vihollisista jotka on saatu sinne omalle alueelle asti.DiabolusIgnis kirjoitti: 2) Milloin skenaario loppuu? Eli ehtiikö vihollisen haavoittuneita poimia vielä vangeiksi vihollisen kukistamisen jälkeen, vai jäävätkö vain raa'asti kuolemaan?
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Water Boy"Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
-
- Sotahuuto '10 -järjestäjä
- Viestit: 889
- Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
- Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina
Heh, ei. Henkiinjääneet ovat henkiinjääneitä.DiabolusIgnis kirjoitti:
OK. Heräsi lisäkysymys. Jos skenaario loppuu ennen kuin viholliset ovat kaikki haavoittuneet/kuolleet, jäävätkö henkiinjääneet siis vangeiksi, vai kuolevatko hekin? Sain semmosen vaikutelman että kuolisivat, mutta ihan selkeyden vuoksi
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
-
- Sotalordi
- Viestit: 1240
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.05.2009 19:39
- Paikkakunta: Vantaa
Haa, salainen vaihtoehto c) OK, kiitosta!Pyry Veteli kirjoitti:Heh, ei. Henkiinjääneet ovat henkiinjääneitä.DiabolusIgnis kirjoitti:
OK. Heräsi lisäkysymys. Jos skenaario loppuu ennen kuin viholliset ovat kaikki haavoittuneet/kuolleet, jäävätkö henkiinjääneet siis vangeiksi, vai kuolevatko hekin? Sain semmosen vaikutelman että kuolisivat, mutta ihan selkeyden vuoksi
SH-16 EA-vastaava
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
SH-15 EA-vastaava
SH-17 EA-vastaavan vasen käsi
SH-18 EA-vastaava
"Water Boy"Argaali kirjoitti:Mielellään jengiin jotka kestää huonoja tapoja autossa, eli crisulle ainakin olis kyyti.
"Hei läski, ootsä menos liikkuu?"
- Lacery
- Herttua
- Viestit: 594
- Liittynyt: Torstai, 26.06.2008 13:32
- Paikkakunta: Kuopio
- Beatific
- Kuningas
- Viestit: 2797
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Luenko oikein, että pellitetyt nahkasäärigreavetSäännöt kirjoitti:Käsivarret ja sääret on mahdollista suojata 1+ mm metallisuikaleilla tai 3+ mm yhtenäisellä kovetetulla nahalla.
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/ZPq ... directlink
http://picasaweb.google.fi/jvahanii/Alb ... 0790396002
eivät kelpaa, vaan pitäisi olla splinttiä?
Onko niin, että kypärä, vaikka olisi vain se pelkkä kypärä suojaa "ikuisesti" kaikelta paitsi nuolilta ja heitetyiltä keihäiltä?
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
-
- Sotahuuto '10 -järjestäjä
- Viestit: 889
- Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
- Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina
Jep. Linjaus raajasuojien osalta on puhtaasti teema-juttu: Itämeren ympäristöstä ei arkeologisista jäämistä tunneta (tai jos tunnetaan, niin minä en ole siitä tietoinen; asiaa tuntevampi voi toki korjata) yhtenäisiä, leveitä levysuojia ja splinttipanssariakin vain yhdet (jonka kanssa on hiukka epäselvää onko kyseessä käsi- vai jalkasuoja). Periaatteessa voisi argumentoida sen puolesta että tällaiset ovat ihan mahdollisesti käytössä olleita (mitä _vielä_ hämärämmissä asioissa, kuten häviävistä materiaaleista koostuvien panssarien kanssa jo tehdäänkin) suojia, mutta järjestäjien linjaus on tämä. Haetaan tunnetusti autenttista lookkia siellä missä suinkin mahdollista.Beatific kirjoitti:Luenko oikein, että pellitetyt nahkasäärigreavetSäännöt kirjoitti:Käsivarret ja sääret on mahdollista suojata 1+ mm metallisuikaleilla tai 3+ mm yhtenäisellä kovetetulla nahalla.
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/ZPq ... directlink
http://picasaweb.google.fi/jvahanii/Alb ... 0790396002
eivät kelpaa, vaan pitäisi olla splinttiä?
Onko niin, että kypärä, vaikka olisi vain se pelkkä kypärä suojaa "ikuisesti" kaikelta paitsi nuolilta ja heitetyiltä keihäiltä?
Kypäristä: kypärä on panssaria siinä missä rengaspaitakin, se suojaa ''ikuisesti'' kaikilta paitsi panssarin läpäiseviltä osumilta eli nuolilta ja heitetyiltä keihäiltä. Kypäräpäistä kaveria (jolla ei ole muuta suojavarustusta!) ei kuitenkaan lasketa mukaan kun katsotaan suvun panssaroitujen taistelijoiden määrää. Suvussahan voi olla enintään 1/4 panssaroituja sotureita.
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
- Beatific
- Kuningas
- Viestit: 2797
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- Beatific
- Kuningas
- Viestit: 2797
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Sotahuuto '12 -järjestäjä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: Perjantai, 24.02.2006 13:40
- Paikkakunta: Leppävirta
- Falcata
- Kuningas
- Viestit: 2839
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
- Paikkakunta: Jyväskylä
Sad. Beatificilla on varastossaan iso läjä panssareita joiden yhteisarvo lähentelee pienen afrikkalaisen valtion bruttokansantuotetta, mutta yksikään niistä ei kelpaa Verierään? Cold, cruel world.
Viimeksi muokannut Falcata, Sunnuntai, 21.02.2010 13:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
"Learn to obey before you command."
"Ei se ase vaan se käyttäjä."
- Beatific
- Kuningas
- Viestit: 2797
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Kuten Falcata hienosti kiteyttää, haarniskan keräämistä ei siis olekaan vielä syytä lopettaa
Muistaakseni jossain oli maininta, että kypäröiden historiallisuus tulkitaan vähemmän tiukasti. Samoin jossain puhuttiin että bascineteja käytettiin... voi tosin olla että muistan väärin päin. Grillillisiä tuskin kuitenkaan...
Muistaakseni jossain oli maininta, että kypäröiden historiallisuus tulkitaan vähemmän tiukasti. Samoin jossain puhuttiin että bascineteja käytettiin... voi tosin olla että muistan väärin päin. Grillillisiä tuskin kuitenkaan...
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
-
- Sotahuuto '10 -järjestäjä
- Viestit: 889
- Liittynyt: Perjantai, 09.05.2008 11:39
- Paikkakunta: Helsinki/Sonkajärvi, Iisalmen Gallia Cisalpina
Heh, joo nyt joudut Beatific vielä yhden kypärän ainakin etsimään lisää; bascinet tuota mallia heittää 700-800v, eli puhutaan kyllä jo sen verta epähistoriallisesta mallista ettei onnaa.
Heittoaseiden torjumisista sitten: tämän voisi tosiaan perustellusti linjata suuntaan tai toiseen. Kallistumme kuitenkin sen puoleen että kaikista lentävien esineiden torjunnoista, aseella tai ilman, tahallisesti tai tahattomasti*, sakotetaan samalla tavalla eli lasketaan projektiili osuneeksi torsoon. Seurauksena haavoittuminen. Tällä tavalla ehkäistään heittokeihäiden kepittäminen bullet-timessa, mikä muuten onnistuu liian helposti vaahtomuovin lentäessä kuitenkin huomattavan hitaasti.
Kukaan tuskin haluaa täyspanssaroitua kaveria leikkimässä kuolematonta wuxii-sankaria kahdella miekalla
*Poikkeuksena luonnollisesti kilven työntäminen väliin.
Heittoaseiden torjumisista sitten: tämän voisi tosiaan perustellusti linjata suuntaan tai toiseen. Kallistumme kuitenkin sen puoleen että kaikista lentävien esineiden torjunnoista, aseella tai ilman, tahallisesti tai tahattomasti*, sakotetaan samalla tavalla eli lasketaan projektiili osuneeksi torsoon. Seurauksena haavoittuminen. Tällä tavalla ehkäistään heittokeihäiden kepittäminen bullet-timessa, mikä muuten onnistuu liian helposti vaahtomuovin lentäessä kuitenkin huomattavan hitaasti.
Kukaan tuskin haluaa täyspanssaroitua kaveria leikkimässä kuolematonta wuxii-sankaria kahdella miekalla
*Poikkeuksena luonnollisesti kilven työntäminen väliin.
''Irschrikstu gerne/ keyn fechten nymmer lerne''
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
...missä rahat ja miks minua oikein kutittaa?
- Beatific
- Kuningas
- Viestit: 2797
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Ok, vähän tarkennusta sitten:
Saako kypärää käyttää mutta ilman panssaripistettä? Jos laittaa coifin alle, tuleeko panssaripiste siltä osin? Onko ok, jos käyttää coifia, mutta kasvo/silmäsuojaa mallia urheilu?
Kysymys ei ole akateeminen vaan ihan käytännön vaihtoehtojeni pohjalta rakennettu.
Saako kypärää käyttää mutta ilman panssaripistettä? Jos laittaa coifin alle, tuleeko panssaripiste siltä osin? Onko ok, jos käyttää coifia, mutta kasvo/silmäsuojaa mallia urheilu?
Kysymys ei ole akateeminen vaan ihan käytännön vaihtoehtojeni pohjalta rakennettu.
Assassiini skeittaa Kartanolinnan mailla ympäri vuoden
- Falcata
- Kuningas
- Viestit: 2839
- Liittynyt: Sunnuntai, 31.12.2006 15:39
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tuosta heittoaseen torjumisesta kilvellä vielä pieni tarkennus: (ainakin keskikahvallisella) kilvellä voi torjua heittokeihään lyömällä heittokeihästä kilvellä ilman että kilpi ja keihäänkärki ovat kosketuksissa keskenään. Lasketaanko kilpi silti rikkoutuneeksi?
"Learn to obey before you command."
"Ei se ase vaan se käyttäjä."
- Beatific
- Kuningas
- Viestit: 2797
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- Beatific
- Kuningas
- Viestit: 2797
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
- Beatific
- Kuningas
- Viestit: 2797
- Liittynyt: Keskiviikko, 05.07.2006 09:01
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Herttua
- Viestit: 571
- Liittynyt: Torstai, 11.09.2008 16:14
- Paikkakunta: Jyväskylä
Lasketaanko kypärään liitetty aventail mukaan? Eli jos kypärän aventail on iso ja suojaa myös olkapäät ja rinnan suunnilleen nännien kohdille, tällöin siitä ei siis laskettaisi panssaroitujen taistelijoiden joukkoon?
Entäs, tekeekö pelkkä kypärä + aventail yhdistelmä taistelijasta lisäpisteillä verotettavan?
Tyyliin tämä
Entäs, tekeekö pelkkä kypärä + aventail yhdistelmä taistelijasta lisäpisteillä verotettavan?
Tyyliin tämä